IAR-93 pentru…Slovenia

10370444_325907294225330_2335341046495616989_n
Miercuri, la Baza 71 Aeriană din Câmpia Turzii, a avut loc ceremonia de semnare a Protocolului între Statul Major al Forţelor Aeriene, prin Muzeul Naţional al Aviaţiei Române, şi reprezentanţii Muzeului Forţelor Armate din Slovenia, privind transferul sub formă de donaţie a unui avion IAR-93, pentru Muzeul Militar al Forţelor Armate Slovene.

Avionul care a fost donat aparţinea Muzeului Aviaţiei din România şi urmează să fie expus în Muzeul din Republica Slovenă.
Aeronava IAR-93 nr. 206 a intrat în dotarea Forţelor Aeriene Române la data de 25 decembrie 1986 şi a fost în serviciul operaţional al Regimentului 67 de la Craiova. Ulterior, între anii 1996 şi 1997, aeronava a fost în dotarea Grupului 49 Vânătoare-Bombardament pe aerodromul Ianca, iar in final avionul a ajuns la Muzeul Naţional al Aviaţiei Române de unde a fost preluat şi a început procesul de restaurare în anul 2013 la Baza 71 Aeriană.
Sursa stire si galerie foto: RoAF

22 de comentarii:

  1. http://adevarul.ro/locale/sibiu/povestea-emotionanta-gemenilor-uitati-parinti-crescuti-doi-bunici-someri-vor-devina-militari-sa-si-apere-tara-1_538813ae0d133766a820f29d/index.html#photo-head

    eu le am pus deja 100 de euro pe atlasib acestor copii,probabil ca vor ajunge marti sau miercuri!Ajutatii si voi cum puteti,astazi este 1 iunie!

    PS.sper ca administratorul de site sa nu se supere pt postare!

  2. ma speriase titlul 🙂 nu mai faceti dastea 🙂

    • MIE-MI SPUI…

      IMI SARISE INIMA DIN PIEPT…
      MA GANDEAM CA A FACUT PONTA VREO ISPRAVA…!

      AU SCOS VREUN IAR-93 Second Edition si au tinut proiectul secret.

  3. bre nu mai faceti deastea mam bucurat degeba trebuie sa duc sampania inapoi acum

  4. Problema nevazuta … se da … una caroserie … si-un cockpit original golit … sau/si toate subansamblele (originale) inclusiv motorizare … acolo esteM o … probleMMo … de licenta si tehnologie … pentru studiu la Facultatea de Aeronautica Slovena … pricipishi ideea …
    Acum intrebai si eu ca … NAGATzUL … tZiuitor …

  5. China isi intareste fortele aeriene
    „Forţele aeriene ale Chinei vor ajunge în curând o provocare pe cerul global, compania chineză Guangdong Elecpro Electric Appliance Hollding anunţând că va achiziţiona două companii aerospaţiale europene.
    Una dintre cele două companii, Mistral Engines din Elveţia, se ocupă cu producerea motoarelor pentru aparate de zbor, elicoptere şi autovehicule militare autonome (drone n.r.-). A doua companie, SkyTrac din Germania, produce elicoptere”

    ” În timpul vizitei efectuate de preşedintele rus Vladimir Putin în China, Beijingul şi Moscova au semnat 49 de acorduri, ce includ şi planuri de îmbunătăţire a cooperării militare. Printre aceste acorduri, se află şi mai multe proiecte aerospaţiale sino-ruse.”

    Mai mult aici: http://www.frontpress.ro/2014/06/china-isi-intareste-fortele-aeriene-achizitioneaza-doua-companii-aerospatiale-europene.html

  6. bine ca au donat IAR-93 in loc sa le fi modernizat si remotorizat. deh daca asa a conceput in nato marele strategy de 2 bani degeratu constantin….congelais-ar creierii de tradator de tara, si basist pe deasupra. nu era rau deloc daca aveam 48 de IAR-93 modernizate, 36 MIG-23 gen LanceR si 18 MIG-29 SnipeR. puls cele 120 MIG-21 LanceR. mai erau si 24 L-39 ZA si 24 IAR-99 SoiM, asta in cazu ca IAR Craiova nu mai producea inca IAR-99 SoiM ca sa fi avut macar 36 de avioane de a cest tip. dar deh daca banii tzarii I-au tocat politrucii pe interese personale, iar cei din armata s-au complacut in mediocritate, aici am ajuns, sa ne donam tehnica de lupta si altii sa vina sa ne faca politia aeriana ca la ulltima tara bananiera!

    • Era imposibil sa aplicam scenariul tau.

      -MIG 23 gen LanceR era imposibil.
      Migul 23 era un aparat cu fff multe probleme si cu o mentenanta infernala pentru maistrii militari.
      Aparatul in sine era un rateu total. foarte greu de manevrat. era un aparat foarte bun la competitia de „Atletism viteza 100 m” in rest, nimic.
      Aparatele cu Geometria variabila sunt aparate foarte pretentioase. iar MIg 23 era din prima generatie a acestui tip de avioane.

      – MIG-29 Sniper
      Doar daca eram frati cu rusii (si ai vazut ce a patit Ukraina)
      pe cele 18-24 posibile aparate romanesti nu gaseam motoare de schimb.

      – IAR-93 era o varianta
      cred ca daca se vroia, puteam csa avem macar 24 sau 36 de aparate cu radar si avionica Lancer. Dar nu s-a vrut.
      cred ca era cel mai interesant proiect. eu consider ca nici acum nu e tarziu sa pregateasca minim o excadrila. (repet cu tehnologia lanceR, pe varianta politie aeriana, vanator de rachete balistice si atac la sol)
      Dar aici vorbesc de o varianta diferita de ceea ce este prin hangarele de la fier vechi

      • Cam cum vezi o vanatoare de rachete balistice facuta cu IAR93 ca eu am incercat sa-mi imaginez si n-am reusit?

        • La fel cum se face o vanatoare de rachete balistice cu un Mig 35 sau cu un F-16
          La fel cum sarbii au interceptat cateva rachete Tomahawk, folosind ORAO

          pai trebuie sa tinem cont de cateva detalii tehnice ale unei rachete Balistice.
          In primul rand Racheta balistica nu se poate apara in cazul in care este interceptata.
          – racheta balistica nu are capcane termice
          – racheta balistica nu e manevriera
          – se bazeaza pe viteza
          – dar foloseste, probabil tehnologie stelth
          (nu stiu daca rusii au rachete balistice Stelth)

          EFECTIV o intercepteaza radarele terestru si de pe avion si apoi o distruge cu rachetele din dotare (conditie saq aiba rachete capabile ptr a urmari si distruge o astfel de racheta)

          Daca ai fost la muzeul militar… ai vazut ca o racheta balistica are dimensiuni impresionant de mari. chiar si 10-15 m lungime. ceea ce este o tinta ce poate fi distrusa.

        • hai ma frate, ca e la mintea cocosului ca poti distruge o racheta balistica cu un avion de vanatoare dotat cu rachete AER-AER specializate pentru asa ceva..

      • De unde știi că MiG-23 a fost un eșec total?
        IAR-93 nu a trecut niciodată de faza de preserie. Unul din cei care a lucrat la proiect a scris chiar aici pe blog o serie de articole despre cum a fost făcut avionul ăla. La fiecare pas reinventau roata, fiindcă programul a fost mai mult un motiv de bătut cu cărămida în piept, iar politicul a avut prioritate în fața tehnicului.

  7. Am inteles ca avionul a fost restaurat.

    INTREBARE:
    Aparatul va zbura pana in Slovenia? cu propriile motoare?
    Ce frumos ar fi.

  8. man dar avionul a fost vandut cu motoare cu tot. adica complet echipat.
    asa reiese din filmul d epe youtube.

    ce varianta este acest avion? nr 206?

    IAR 93-A? sau IAR 93-B?

  9. Chipp, rachetele balistice nu se pot intercepta !! Nu cu avioane
    De vanatoare in ori ce caz, sunt unele rachete anti-rachete balistice
    Dar au o rata de succes limitata, rachetele despre care vorbesti
    Sunt probabil cele de croaziera, viteza de zbor 750-850km/h, o racheta balistica
    Are o viteza de reintrare in atmosfera pentru faza de impact ce poate ajunge
    Pana la 25.000km/h sau aprox. Mach 20, deci IMPOSIBIL de doborat
    Prin mijloace conventionale, iar cele de croaziera sunt intradevar vulnerabile
    Dar nu chiar asa usor de prins…

  10. @Alex C

    Ai dreptate. Rachetele intercontinentale, ce ies din atmosfera, s intercepteaza foarte greu.
    Dqr rachetele intercontinentale nu-s pentru Romania. Sunt pentru americani. Noi suntem prea aproape ca sa ne atace cu rachete intercontinentale.

    Eu ma refeream la rachetele sol-sol de croaziera cu raza 150-400km.
    Aceste rachete pot fi interceptate relativ usor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *