Romania Military

Legenda BM-21 Grad si versiunile sale

bm1

 

Incepem cu modelul original, sovieticul, BM-21 ‘Grad’.

Sistemul a inceput sa fie dezvoltat la inceputul anilor ’60. El este standardul 122mm conceput pentru a trage cu racheta M-21OF. In numele produsului au intrat initialele BM de la boyevaya mashina = masina de lupta, iar porecla este Grad = grindina.

Masina a intrat in uz incepand cu 1964, la scurt timp fiind copiata, modernizata si produsa in alte tari, inclusiv Israel.

Lansatorul cuprinde 40 de tuburi, calibrul 122, viteza rachetei 690 m/s, raza 20km (30-40km pentru versiunile mai noi). Sasiul original este Ural-375D, motor V8 benzina, 180 CP, tractiune 6×6, raza 450km, viteza 75 km/h.

Ecipajul necesar pentru a opera instalatia 4-6 membrii.

 

 

 

In Romania instalatia a fost denumita APR-21, lansatorul avea 21 de tuburi (3 randuri x 7 coloane) montate pe un sasiu (4×4) SR-114 Bucegi. Sistemul a fost oferit la export catre Nigeria, Croatia si Maroc (folosind sasiu Kaiser M35 – 6×6).

 APRA 40

APR-40 a fost indicativul folosit pentru versiunea sovietica, originala. Aerostar SA a dezvoltat un model usor imbunatati numit APRA-40 sau APRA 40 122 CMP. Instalatia folosea un sasiu 6×6 DAC 665T.

Noua versiune s-a bucurat de succes la export, urmand sa intre in dotarea armatelor din Botswana, Bosnia, Camerun, Croatia, Iran, Irak, Liberia, Nigeria si Liban (foto).

 

LAROM si LAROM 160 sunt doua noi versiuni dezvoltate de Romania in urma unei cooperari cu Israel.

Sasiul a primit o serie de imbunatatri, cabina usor blindata, noi gadget-uri si sisteme de comunicatii, inclusiv compatibilitatea cu ambele versiuni fapt ce ii permite sa foloseasca doua tipuri de munitie.

Sistemul este compus din 2 lansatoare fiecare cate 20 de tuburi, pentru versiunea 122mm si cate 2×13 tuburi pentru 160mm.

Versiunea LAROM 160 are o raza de 45km, iar produsul a intrat in dotarea Romaniei incepand cu 2002.

 


 

Republica Populara Chineza nu a obtinut BM-21 din Rusia.In 1979  China a reusit sa captureze de la Vietnam un BM-21s.

Dupa procesul de inginerie inversa, chinezii au reusit sa dea drumul productiei de serie in 1982.  Instalatia se numeste Type 81 si este versiunea cea mai apropiata de caracteristicile produsului original. Raza este cuprinsa inre 20-30km si sasiul utilizat de modelul chinezesc este un camion SX2150  6×6.

Aceasta a fost prima versiune a lansatoarelor dezvoltate de China, au urmat noi standarde inclusiv Oganj M-77, originar din Iugoslavia.

 

Sursa: Wikipedia

 

 

 

BM-21K Grad este versiunea dezvoltata de Ucraina pentru a inlocui standardul sovietic.

Dezvoltarea a inceput in 2001 pentru a satisface cerintele Ministerului Apararii, dar ca urmare a probelmelor de finantare, proiectul s-a dezvoltat in colaborare cu o firma privata.

Primul prototip a fost finalizat in 2009.

Sasiul precedent a fost un Ural-375D, motorizare pe benzina. Apoi vehiculul a fost schimbat cu un camion ucrainean KrAZ-260, motorizare diesel – 240 CP, ce oferea o sarcina aproape dubla. Noua cabina ofera spatii suplimentare pentru membri echipajului.

BM-21K foloseste GPS atat pentru navigare cat si pentru indrumare. Raza maxima a rachetei este de 40km, timp de reincarcare manuala 7 minute, echipaj 5 soldati.

 

 

Ucraina dezvolta in prezent si versiunea BM-21 U. Noul standard este prevazut cu o racheta mai performanta si se doreste schimbarea sasiului KrAZ-260 cu modelul mai performant KrAZ-6322.

 

Cateva versiuni ucrainene au defilat si la parada din Bagdad 2012.

 


Sursa: Military Today

 

 

BM-21A Belgrad, nu are nici o legatura cu capitala Serbiei, ci este standardul dezvoltat de Belarus, iar numele vine de la Bielorusă-Grad.

Dezvoltarea pentru acest standard a inceput in 1997 si in 2001 instalatia  a fost data in uz. BM-21A Belgrad este compatibil cu toate rachetele sovietice derivate din BM-21 Grad, dar foloseste si noua racheta cu autonomie extinsa HE-FRAG.

HE-FRAG cantareste 66kg, lungime 2.87m si gama maxima 21km. Sasiul folosit este un camion 6×6 MAZ-6317 cu motorizare diesel. Noul camion are platforma destinata cargo de 2 ori mai lunga decat Ural-375D, spatiul suplimentar este destintat transportarii unui alt set de rachete pentru reincarcare.

BM-21A are un sistem de reincarcare similar cu RM-70. Reincarcarea automata dureaza 2 minute, iar cea manula 7 minute.

O baterie completa de BM-21A Belgrad include vehicul de comanda si mai multe camioane pentru reaprovizionare cu munitie, fiecare lansator este operat de 6 soldati.

 

Sursa: Military Today

 

 

Variatiuni pe aceeasi tema:

APRA-40 in Siria 1973

 Georgia isi produce proprile arme

Noul MLRS Tornado-G 122mm

 Viitorul LAROM aici gasiti date si despre upgrade-uri LAR-160, lovitura EXTRA cu bataie 150km (testata cu LAROM) si varianta Delilah-GL cu bataie la 250km

IAI pregateste EXTRA pentru lansare din aer

 

 

 NeroFlash

Exit mobile version