NH-90 si pisica neagra

 

NH 90 nu este chiar atat de bun…

In luna august primele doua elicoptere NH-90 au fost dislocate in Afganistan, de catre armata italiana. Aici trebuie sa ne aducem aminte ca Italia face parte din consortiul care produce NH-90, asadar dislocarea poate avea si rol de publicitate. Numai ca elicopterul european, la fel ca si fratele lui mai agresiv, Tiger, nu este sau cel putin nu se comporta deocamdata precum in pliantele producatorului sau.

Astfel italienii, direct interesati de buna functionare si de productia NH-90, l-au dislocat si spera si ei ca totul va fi OK. Cu toatea astea ceva motive de griji ar fi… 90-ul nefiind chiar un elicopter fara probleme.

Ba dimpotriva, am putea spune ca aceasta masinarie, pe langa faptul ca nu prea poate fi livrata la timp, este deja notoriu cazul Norvegiei care a amenintat deja ca va renunta la contract, in cazul in care nu va primi elicopterele comandate, mai are si obiceiul sa…dezvolte defectiuni, de nimeni anticipate.

Noua Zeelanda, de exemplu, a prins de veste, ca NH-90 are obiceiul, nebanuit de nimeni pana acum, sa absoarba diferite obiecte in motoare, iar pe deasupra are probleme serioase la folosirea in timpul iernii pe zapada. Problemele au fost remediate, dar acesta este abia inceputul.

In urma cu doi ani Germania a evaluat propria flota de NH-uri, iar rezultatele au fost…Ma rog, pana la urma nemtii au hotarat ca in cazul unor misiuni de lupta ar fi bine sa foloseasca alt tip de elicopter. Una dintre principale probleme, decelata de germanii, a fost necesitatea ca in zona de aterizare sa nu exista obiecte sau obstacole mai inalte de 16cm. Ori un camp de lupta, sau in cadrul unei misiuni reale astfel de fineturi nu prea pot fi asigurate. Mai gasesti cate un tufis ceva mai inalt…

Dar sa presupunem ca militari ajung in aeronava. Aici alta belea. Scaunele sunt gandite si proiectate pentru a permite unei persone cu o o greutate de 110 kg sa se aseze, numai ca un militar complet echipat depaseste lejer aceaasta masa, sau ar mai fi varianta ca respectivul militar sa nu cantareasca gol, mai mult de 85 de kilograme!!! Altfel va fi obligat sa-si lase echipamentul pe podeaua elicopterului, din motive de ergonomie a scaunului.

Iar ca lucrurile sa fie total ciudate, rampa de accees nu poate suporta prea multi militari complet echipati. Asadar in caz de evacuare de urgenta, intr-o misiune de lupta, soldatii ar fi nevoiti sa urce unul cate unul, fara sa fie prea multi pe rampa in acelasi timp.

De asemenea, in compartimentul pasagerilor nu exista suficient loc pentru a se monta o mitraliera in usa, elicopterul nu ofera destul spatiu pentru armament de calibru ceva mai mare sau rachete portabile, basca modularitatea lui este doar o gluma proasta, NH-90 nu poate transporta in aceeasi misiune si oameni si cargo.

Si, bineinteles vinciul sau este prea slab si nu are suficienta robustete pentru a permite unitatilor speciale sa coboare in mare viteza pe sfoara.

Si pe deasupra mai si si scump al dracului!

Pana in prezet au fost comandate peste 500 de elicoptere NH-90, acesta fiind déjà, cel putin teoretic, un competitor de temut pentru americanul UH-60 BlackHawk si pana la urma, dupa ce va trece de bolile copilariei, s-ar putea dovedi o aeronava de nadejde.

NH-90 este un elicopter mediu de 10 tone, care poate transporta 21 de militari complet echipati, sau 12 raniti pe targa.

Acum totul depinde de italieni si cele doua NH-uri trimise in Afganistan.

 

sursa: strategypage

 GeorgeGMT

4 comentarii:

  1. Problemele de ergonomie cred ca se pot repara relativ usor – scaune inlocuite, un vinci mai sanatos, nimicuri cu alte cuvinte, daca raportam la valoarea (strict in bani) a aparatului.
    Problema cea mai mare este intr-adevar motorul. Pe un aparat militar, evident acesta trebuie sa fie cat mai robust si fiabil – calitati pe care in general aparatele italienesti (de orice tip) nu le prea au.
    Si uite asa ne uitam iar cu ochi mari la elicopterele rusesti sau americane…

  2. Pe langa problemele tehnice pe care le are, eu nu inteleg pretul, estimat pe la 30-35 mil euro bucata ?! La pretul asta prefer KAI-T50 sau un F16 Bl25 modernizat la standard V.

    Chiar si daca sursa da un pret exagerat, 20 mil. euro si tot ar fi prea scump, orice ar sti sa faca (pana la urma urmei e un elicopter de transport).

    Spre comparatie, un MI-17 costa 12 mil. $ si poate duce 32 de pasageri fata de cei 20 ai NH-90 dar cu sarcini utile aparent asemanatoare, iar un EC 725 costa 15 mil euro/bucata si face cam tot aia, ducand 28 de militari.

    Inteleg acum ca NH-90 este un design militar din start, fata de celelalte 2 care au si variante civile, dar pretul NH90 imi pare exagerat.

  3. Este un produs EADS, asa ca pretul, ca si calitate este normala. Prin calitate ma refer si la Tiger un elicopter de atac slab si foarte scump. Ma rog slab fata de AH-64, sau Mi-28N.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *