Oerlikon GDF 003

Oare cand va demara programul de modernizare a celor 36 de unitati Oerlikon GDF 003 aflate in dotare armatei romane, cu atat mai mult cu cat modernizarea lor a fost anuntata public anul trecut, ne referim la planul de modernizare.

Cat de necesare sunt astazi sistemele C RAM vedem, care avem minte cat de cat, in Ucraina, o tara atacata preponderent nu cu aviatia de lupta sau elicopterele de atac ci cu rachete de croaziera sau anti-nava.

Ori chiar pe acest segment, al apararii anti-racheta, sistemele C RAM isi merita fiecare banut cheltuit pentru ele, mai ales atunci cand ai nevoie sa-ti protejezi centralele electrice, transformatoarele, blocurile de locuinte.

Si cu toate acestea, stam si ne uitam in continuare, lansam program prin parlament, facem gargara la televiziuni, dar in fapt mare lucru nu se intampla.

La ucraineni in schimb lucrurile se misca si conform premierului Denys Shmyha, doua unitati Skynex ar fi deja in serviciul de lupta in Ucraina.

Skynex nu este nimic altceva decat un sistem C RAM foarte performant bazat pe un tun revolver de 35mm Oerlikon Skyranger si care poate opera si racheta anti-aeriene cu raza scurta, cum ar fi ROSAM (Rheinmetall Oerlikon Surface-to-Air Missile) cu o raza de 6km, sau AIM-9X cu o raza de peste 25 km.

Sistemul in sine este cu totul autonom, dispune de propriul radar si poate efectua serviciul de protectie al obiectivului repartizat si in regim total automat.

Raza tunului de 35mm este pe la 4km si in principiu nimic n-ar trebui sa treaca de el, poate doar rachetele supersonice, dar in linii mari poate face fata rachetelor tactice sol-sol, proiectilelor de artilerie sau rachetelor de croaziera.

Skynex este un sistem al celor de la Rheinmetall si face sens livrarea sa catre Ucraina, un teatru de razboi perfect pentru sistemele C RAM.

Nu stim daca Skynex livrat Kievului este unul de mare mobilitate (tunul pe sasiu de camion) sau nu, cert este ca modernizarea Oerlikon GDF 003 romanesc, poate si a sistemelor artileristice 2x30mm fabricate in Romania ar trebui considerate programe prioritare.

Slava Domnului ca avem tunurile mai trebuie doar modernizate si am sta chiar bine pe zona C RAM.

GeorgeGMT

54 de comentarii:

  1. Eu stiam ca avem 72 Oerlikon GDF 003 in dotare…

    12
  2. Din câte știu tunurile Rheinmetall/Oerlikon cu FAPDS au oun effective range de 6 kilometri. Doamne ajută să luăm și noi mai multe tunuri de asemenea calibru.

    2
  3. Skynex montat pe sasiu de tanc (TR-85 ?) ar merge foarte bine pt suplimentarea Gheparzilor…

    6
    • e foarte putin loc in „cutie”,

      2
      • Cum sta pe jos sau pe camion, teoretic se poate monta si pe sasiu de tanc…nu cred ca inelul turelei are diametrul mai mare decat la TR…practic…cu siguranta e destul de complicat dar nu imposibil…

        Pe Boxer si Pirahna l-au cocotat:
        https://www.rumaniamilitary.ro/skyranger-pe-piranha-iiic

        3
        • Problema nu este turela în sine, ci stația de comandă. Turela este agnostică la șasiul pe care e integrată, nu „perforează” mai mult de câțiva centimetri. Stația de control în schimb are nevoie de loc mai mult și nu știu cât de mult loc ai într-un T-55 puțin lungit.

          https://defence-ua.com/media/contentimages/ed06043d9f9a77db.jpg

          https://defence-ua.com/media/contentimages/5656043bfb503915.jpg

          Imagini cu stația de controlat, nu prea ai loc să o pui într-un tanc. De asta e montat pe ditai transportorul 8×8 sau pe camion, unde ai avea loc în cabină cred.

          4
          • Pe un singur vehicul nu incap ai dreptate, dar nu ar merge o combinatie de genul: 1 vehicul centru de comanda + 1 vehicul radar cautare + 2-4 vehicule cu turela de 35mm ?

            2
            • Ai dreptate, cred că de fapt așa funcționează pe camion/Skynex. Problema este că dacă ajungi acolo, pentru ce să le montezi pe șasiu antic de tanc? Producem camioane Iveco în țară, cred că ar fi mai ușor și ar costa tot la fel ca să le montezi pe camion. Plus alte chestii gen cerințele logistice (e șasiu de tanc la urma urmei), greutate mare fără prea mult motiv, resurse limitate pentru șasiu etc.

              6
              • Ideal ar fi sa ai pe senile & Pirahna & Iveco, in functie de brigada & necesitati…acelasi sistem pe sasiuri diferite…

                Sasiul de TR exista in numar relativ mare, daca trece printr-o reparatie capitala nu cred ca ar fi asa dezastruos…poate fi si sasiu nou de K9, nu ma supar 😛

                2
                • antiaerienele nu le tii pe linia frontului , nu iti trebuie sasiu de tanc pt ele

                  3
                  • @adicontakt
                    După tine, cam care ar fi rolul tunurilor AA 2×35 sau 2×30 pe care le avem în dotare?
                    Părerea mea, hâc…

                    7
                    • in era dronelor cam iti trebuie super mobilitate
                      ucrainienii nu folosesc gheparzii in prima linie

                      2
                    • „in era dronelor cam iti trebuie super mobilitate”

                      pleaca centrala electrica si trebuie sa fugi cu ghepardu dupa ea ? 🙂

                      6
                    • @adicontakt
                      Doar așa, ca să știm despre ce vorbim, tunurile alea fac parte din niște batalioane de AA aflate în organica brigăzilor mecanizate.
                      Deci rolul lor este apărarea nemijlocită a trupelor, nu protecția centralelor &sh!t.
                      Tunurile alea fix printre trupe o să le vezi în caz de, nu în altă parte.
                      Părerea mea, hâc…

                      16
                  • De la caz la caz…in functie de ce protejezi…Gepardul de ce e pe senile / sasiu de Leo 1 ?

                    4
              • Mor de curiozitate. Unde se produc camioane Iveco în România?

                2
                • Nici vopsirea nu cred ca se face la noi…doar asamblare si aia din componente mari. Coviltirul si prelata cred ca se fac aici. Nici cauciucurile nu se fac la noi!

                  3
                  • Serios? Ai fost tu acolo, in fabrica de noua mii de metri patrati construita prin ivnestitie de 50 de milioane de euro? Ai vazut tu?

                    6
                  • Oh, and by the way. „Nici vopsirea nu cred ca se face la noi…”

                    https://www.bursa.ro/iveco-ridica-o-fabrica-in-romania-unde-va-produce-camioane-militare-pentru-mapn-09034040

                    „Fabrica, ce se va ridica pe o suprafaţă de 9.000mp, cu o capacitate de producţie de circa 440 de camioane pe an, este compusă din trei linii de producţie cu 25 de zone de lucru, o linie completă de tinichigerie şi vopsitorie cu 9 zone de lucru, o linie de finisare cu 7 zone de lucru precum şi spaţii destinate activităţilor logistice, de testare, control al calităţii şi acceptanţă finală cu MApN.”

                    4
                    • Mow Dog ,articolul e propaganda pentru redusi , nici nu ma mir ca ai muscat-o .
                      Aceasta in conditiile in care s-a vazut clar din fotografiile de la inaugurarea cu darabane ca nu e decat o hala cu poduri rulante destul de mici si sant de reparatii dedesubt , cum aveam prin garaje acasa .
                      Tinichigerie la ce ?
                      La montaj la obloane .
                      Cabina vine din afara .
                      Fabrica 🙂 🙂 🙂

                      Cum am spus in unul din comentariile cenzurate , ca trec mai putin de jumatate , (*editatfact check, mincinosule, iti trec toate – cand esti scos dupa un timp de la asteptare, dar te mananca pe tine sa debitezi minciuni) mai bine te duceai cu locotententul pe coclauri la operatiunea Smoked Burdihan 20-23 si sa nu mai scrii prostii de 1 Mai .
                      Adica vad ca ai facut micii pe balcon, ca tot manelistul ce se respecta .
                      Similar cu :
                      https://www.dcnews.ro/marian-godina-intamplare-nefericita-la-mare-v-a-i-pi-at-in-apa_513913.html

                      8
                    • @nicusor

                      Vad ca ti-ai luat-o in gura instant de la moderatori. Redus, i-auzi. Acuma pentru ca sa fiu prietenos spre deosebire de cum te comporti tu si pentru ca n-am chef sa-ti raspund la doua comentarii diferite, ai vreo poza sau document cu AA-ul 2x30mm modernizat de care vorebesti tu mai jos? Sau ala experimental cu PRND-uri. Hai ca m-ai facut curios. Macar ceva pagina dintr-un PDF (sau mai degraba o pagina fizica de hartie).

                      4
                • Fabrica s-a deschis in 2021 la Petresti, langa A1. Cu intarzierile de rigoare, desigur, dar produce camioane militare Iveco.

                  4
                  • Am trevut pe langa ea, erau vre o 15 camioane in curte.

                    3
                    • cred ca-s mai putine acuma, un convoi cu 3 bucati noi noutze cu tipla pe ele, si cu duster de politie militara in fata, le-or fi dus unde au fost alocate, oricum bine ca au inceput sa livreze

                      1
          • ar trebui putin inaltat plafonul cutiei sasiului, pentru a face loc echipajului.
            Ar fi de preferat un sasiu mai modern, cu costuri mai reduse de intretinere.

            3
    • Eu as vedea mai degrabă cele 67 de turele de mli jder cu 25mm și Spike care stau degeaba, montate pe șasiu de tr580 sau tr85 că un fel de terminator românesc. Eventual montate pe turelă și două Stinger sau ca94m. Evident că trebuie mici modernizări ale șasiului și turelei( Cage armour, panouri blindate suplimentare), eventual și un lansator de grenade de 30mm.

      6
  4. La ce situatie financiara kknie se anunta sa spuna merci daca vor avea bani sa plateasca urmatoarele transe la patriot si himars si eventual nasams si zburatoarele norvegiene. Deja au scos porumbelul din gura cu austeritatea si criza economica, inseamna ca nu mai au cum sa ascunda gunoiul sub pres. Si daca la noi a ajuns anul asta, inseamna ca in ue e de vreo doi ani. Adica de la guvid.

    11
  5. unde e linkul privitor la planul de modernizare, va rog?!

    1
  6. Maestre, ar trebui sa ne bazăm in continuare pe 2×30 mm autohtone vintage, așa se vede priceperea artileristului. Cu atata electronica incorporata în skynex orice ochelarist poate da jos o shahed sau kalibr. Unde mai raman subtilitati de genul sergentul isi moaie degetul in saliva ca sa simta vântul, încadrează ochiometric ținta și apoi executa foc de voie??

    25
    • Adevărat adevărat, nu putem să decădem în degenerațiile vestice precum „sisteme de control de foc” sau „aparate optronice avansate” =)))

      11
    • Nu radeti de sarmani, deoarece inclusiv pe antichitati genul 100mm AA gasesti tot felul de echipamente analogice de corectare a tirului. Schema cu statia meteo cu saliva e valabila doar la mitralierele grele pe afet mobil. Iar acolo, conform manual, corectia se face la vedere pe baza de trasoare. Asa ca inclusiv la antichitati antrenamentul si „dotarea” raman de baza.

      2
    • da da, cu 5 suflete in jurul afetului la 2×30 mm, si cu munitia sovietica din 1980 toamna

      era un articol aici acu 8 ani cu hai sa mai modernizam un pic chestiile astea, inainte de tavaleale din ucraina cand se vorbea mai mult de elicoptere, kalibr etc – ce au modernizat la ele ? or mai fi schimbat fonturile prin pdf-urile de modernizare poate

      10
      • Paul,
        In 1994 a fost omologat ( cu greu ) complexul AA cal. 30 mm , dotata cu radar si SCF de constructie romaneasca . Trebuia sa fie omologat in 1990 .
        Nu a intrat in productie de serie .
        Ar fi trebuit sa fie omologat in 1993 blindatul AA pe senile , pe sasiul obuzierului model 1989 . Acela nici macar nu a ajuns in stadiu de prototip ca si complexul tractat .

        Au mai fost efectuate modernizari , inafara de prototipul pus aici la aniversarea ACTTM a mai fost unul , prezentat la Expomil 1999 ,am mai pus imaginea , au si fost prezentate aspecte de la trageri
        Doar 2 servanti pe tun .
        Munitia : Romania are demult , vad ca dinainte de 1989 s-a inceput programul , zic are munitie cal. 30 mm cargo , cu ejectare de elemente preformate din carburi metalice sinterizate la distanta prestabilita .
        Dar vad ca postam degeaba .

        7
        • Nicusor dar 2×30 ale noastre operative, daca maine doamne fereste vrea sa trimita cineva niste drone shahed sau ce alte zburatoare o fi avand, au lucrurile astea ? Adica actionarile electrice sa fie doar 2 servanti/tun, scf, munitie airburst, chiar sunt in alt stadiu decat prototip?
          Sau trebe cu 5 oameni/tun sa traga pana se inrosesc tevile sau li se termina munitia aia primitiva sa incerce sa doboare ceva ?

          1
          • nu au, a existat prototipul Viforul si apoi nu au facut nimic.

            2
          • Da Paul , de aceasta scriem !
            Ca se poate si nu se face .
            Si gheneralii care au pus cruce dezvoltarii sistemelor Ro s-au facut ghenerali tot pe nemodernizate .
            De un an de zile de cand e razboiul se puteau face multe .
            Acestea pe care le-a enumerat eu , mai putin autopropulsatul .
            Inca exista in tara firme care pòt asambla / instala electronica .
            In plus , sistemul de aparare AA experimental dezvoltat in 1987 , avea montat pe lasnatorul de rachete AA si doua lansatoare de PRND cal 57 mm pentru aparare apropiata pe tinta-vine . Iar focoase de proximitate pentru ele inca se pot produce in tara . Ca si PRND cargo , pentru care iar avem tehnologia .

            Trivia : a trebuit sa faca scandal Observatorul Militar ca sa se cumpere camioane cu rama portcontainer pentru radarele sistemului Oerlikon.
            Ca au stat multa vreme in unitati imobile , efectiv nu aveau cu ce sa le transporte .

            Iar munitia , nici cea existenta pe stoc, nu e chiar asa primitiva .
            Deci nu mai dati apa la moara degeaba redusilor , ca vad ca se inmultesc aici ca maidanezii lui Petrov si Nimicusor .

            8
      • @paul , munita e ok , iti zic eu , a fost prima oara cand am vazut casete vidate pt 30 mm

        2
    • nu stiu de unde atat respect pentru treizecile noastre, cand eram „in the navy” ne ziceau ca niciodata nu poti trage cu ele la cadenta maxima , desi aveai selectro pt asa ceva. trageau cu ele la cadenta minima , se clatinau tevile ca naiba , daca primeel proiectile se duceau unde trebuie , restul in porumb

      5
  7. GANDITI LOGIC

    Orice e binevenit. Dar nu poate apara de rachete. Poate apara de elicoptere si drone. Pentru rachete trebuie sistem tot de racheta.

    2
  8. Treaba asta cu modernizarea NU prea se intelege ! Trebuie achizitii noi si daca se poate implementarea acestora in industria romaneasca.
    Pana si T 55 a fost modernizat, SI CE DACA….

    2
  9. Tunurile de 30 sunt bune pentru drone, pe timp de zi. Au corector de tragere mecanic, care e foarte bun pentru ținte ce zboară rectiliniu cu viteze și la înălțimi moderate. Pentru drobe erau bune și mitralierele de 14.5 MR4, dar am înțeles ca în înțelepciune lor le-au scos din serviciu și vândut.
    Războiul din Ucraina, etapa război de uzura, a evidențiat încă odată necesitatea calibrarii antiaerienei după complexitatea și importanta țintei agresoare. Adică nu dai cu PATRIOT după o drona DJI ca te epuizezi repede.
    Montarea unor turele ultramoderne (si scumpe) pe șasiuri „putrede”, nu susțin ideea.

    2
    • Eu zic sa dati o geana la doborarea tb2 pe cerul kievului ca au incercat cu detoate pana nu au dat cu rachetili no picat

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *