OH 58 de la pensionare la o noua tinerete

In aprilie cea mai noua versiune a “batranului” OH-58 Kiowa “F” e efectuat primul sau zbor. Desi Armata Americana a cautat un inlocuitor pentru veteranul elicopter-cercetas, pana la urma a concluzionat ca platforma Bell, care nota bene a implinit 50 de ani, este in continuare cea mai buna optiune. Astfel platforma Bell-ul 206, care a stat la baza “ Oului Ucigas”, s-a dovedit foarte performanta si astazi, sau reformuland idea, modelele noi aflate in evaluare nu s-au dovedit suficient de “superioare” batranului OH-58.

oh-58 kiowa

Intentia Armatei SUA era sa gaseasca un elicopter civil care sa poate fi folosit ca platforma pentru un nou aparat de cercetare rapid si ieftin, insa evaluarile au ajuns pana la urma tot la ce aveau americanii prin ograda.

Asa ca varianta OH-58D a fost tunata cu avionica moderna, capabilitati data-link si de control a UAV-urilor, s-a imbunatatit de asemenea si protectia pilotilor si astfel s-a ajuns ca 60% din componentele variantei “F” sa fie noi.  Productia de serie va incepe peste exact doi ani si vor fi produse sau modernizate la standardul “F”, 300 de aparate, care vor intra in servicul operativ incepand cu 2016.

Inlocuirea sau modernizarea actualei flote de OH-58D este urgenta, din punctul de vedere al americanilor si asta datorita faptului ca ultimii ani au uzat puternic flota format astazi din 230 de aparate, unde elicopterele au acumulat chiar si 72 de ore in aer pe luna, in timp ce in Afganistan s-a ajuns la 80/luna. Ca sava  puteti  face o idee despre ce inseamna acest cuantum de ore zburate, este cred relevant sa spunem ca aparatele sunt proiectate sa zboare pe timp de pace 24 de ore/luna!

La aceasta folosire extensiva se adauga bineinteles si faptul ca aceste ore de zbor s-au efectuat in conditii de front, conditii care cauzeaza o uzura si mai accentuata, plus avarile inregistrate in lupta, unde 20 de aparate au fost doborate pana acum. Solutia aleasa de armata are in vedere upgradare actualei flote, acolo unde este posibil, si construirea de elicoptere noi pana se ajunge la numarul de aparate dorit de 300 unitati, astfel incat OH-58F sa poata fi folosit inca 10-12 ani, sperandu-se ca in  acest timp va aparea un aparat demn sa-l urmeze ca elicopter de cercetare.

Iar daca acest lucru nu va reusi atunci OH-58 se va alatura unei galerii celebre, formate din sisteme de armament care au fost modernizate dea lungul timpului de multe ori: B-52, sau C-130.

Acest elicopter micut are o viteza maxima de 220km/h si o raza de doar 240 kilometri. Este dotat cu o camera video termala, iar in varianta inarmata poate avea la bord patru rachete AT Hellfire/AA Stinger,  sau 14 PRND-uri calibrul 70mm Hydra. In ultima vremea Armata Americana si-a reorganizat batalioanele de aviatie usoara, adaugand elicopterelor OH-58D si drone de tipul RQ-7 Shadow. In prezent o astfel de unitate este constituita din 29 de aeronave si sapte drone.

In ultima perioada, si acumuland experienta in razboaiele din lumea araba, rolul elicopterului de cercetare a fost luat, din ce in ce mai mult, de drone: MQ-1C, RQ-7 si Raven, dar aparatele pilotate clasice sunt inca indispensabile intr-un numar de situatii suficient de mare cat sa faca Armata Americana sa caute un nou “scout helicopter”.

 

Sursa: strategypage

GeorgeGMT

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *