PAK FA cu motor…in teste

 

1020793067

Cu ocazia Army 2016 purtatorul de cuvant al United Engine Corporation a declarat ca prototipul motorului  destinat aeronavei de geneartia a V-a Sukhoi PAK FA (T-50) va intra in faza de testare incepand cu luna octombrie.

„Primul prototip al motorului din cadrul celei de-a doua etape de dezvoltare  a aeronavei PAK FA a intrat in faza de fabricatie. Potrivit programului, data finalizarii asamblarii si a inceperii  testarii primului  prototip este octombrie 2016”, a declarat purtatorul de cuvant cu ocazia  forumului millitar Armata -2016 de langa Moscova. Noile motoare urmand a intra in productia de serie incepand cu anul viitor inainte de productia de serie a aeronavei T50.

Prototipurile curente din cadrul PAK FA sunt echipate cu  motoare din prima etapa „Izdeliye 117S”(AL-41F1), furnizate de cei de la  Saturn.

De asemenea in cadrul aceluiasi interviu purtatorul de cuvant a declarat ca: „Lucrarile la proiectarea conceptuala si tehnica a unui motor destinat PAK-DA va fi finalizata în septembrie”.

Sursa: Nea Sputnik

Ionut B.

47 de comentarii:

  1. al naibii de fain.. oare il face pe f-35??

  2. degeaba e frumos. trebuia sa fie gata demult. bila neagra pentru rusi. probabil se bazeaza pe faptul ca nu ii va ataca Us in urmatorii ani dar totusi…

    • Probabil ca nu au suficiente fonduri ca sa il produca untr-un numar semnificativ ( macar 100 de bucati) pt o ipotetica confruntare cu SUA, insa pt noi ca tara, si 4 aparate din astea ar fi o tragedie ( in ipoteza ca sunt bune).

  3. propunere…
    v-as propune sa scrieti ceva despre avionul X31, cred ca domnul WW ar fi cel mai potrivit. Daca nu se gaseste nimeni voi incerca eu, dar nu prea curind..

    Parerea mea e ca x31 a contribuit enorm la dezvoltarea aviatiei militare, de aceea cred ca ar merita sa fie analizat.

    • Nu stiam despre ce vorbiti ,asa ca m-am documentat un demonstrator cu tractiune vectoria lRockwell-MBB X-31
      https://www.youtube.com/watch?v=CIsfflJJkp0
      De ce il considerati atat de important in istoria aviatiei??

      • in primul rind a fost o colaborare rara intre USA si germania. Nemtii au venit cu ideea si USA cu banii. Rockwell pierduse cursa avioanelor militare si-ncerca sa revina.

        Tehnic a fost o revolutie, prima realizare serioasa a tractiunii vectoriale, combinata cu 100% conducere electronica. Pt. un ing. a fost un soc, pe de o parte au fost scoase din joc chestii impamintenite, ca de ex. stall si post stall si inca multe altele…

  4. Nu stiu ce vi se pare asa frumos la el?
    Cand il vad cu motoarele alea parca e cu cracii goi si pufoaica in spate.
    Si nici nu cred ca e destul de stealth ca sa nu poata fi iluminat.

  5. motoarele alea ale rusilor… la cum ies in afara, eu zic ca ar fi vulnerabile la irst-uri. cred ca produc si o caldura de rup.
    la f-22 duzele care pivoteaza sunt ascutite si pe interior placate cu ceramica.
    la partea de aerodinamica rusnacii sunt foarte buni, dar sa vedem cum apare pe radare. dar daca se mentine embargoul tehnologic, nu cred ca va zbura in mai mult de 10-20 bucati.

    • Alea americane sunt si mai „calde”, din motive care tin de materiale si tehnologie mai buna decat ce pot produce in serie la momentul de fata rusii
      Temperatura la care lucreaza palele turbinei e oricum peste 2000 de grade pana si la motoarele „civile”, otelul la 1100 se cam topeste, aliajele de nichel „cele mai” sunt pana la 1700, ca sa reziste acolo folosesc film cooling – adica tot aerodinamica – e un strat de aer rece care ar trebui sa izoleze palele – daca reusesti sa le si prelucrezi cum trebuie (asta nu cred ca le prea iese rusilor)
      http://www.rolls-royce.com/~/media/Images/R/Rolls-Royce/content-images/technology/turbine-blade-diagram.gif

      Temperatura pe care ar „vedea-o” un senzor ir depinde de cat aer rece trece prin zona de bypass si se amesteca cu cel cald care trece prin core – la un „civil” care nu trebuie sa zboare supersonic cu BPR mare – la cele moderne gen NG e sub 300 de grade
      La militare – bpr cu cat mai mic, cu atat mai putin aer rece din zona de bypass care sa se amestece cu ceea ce a trecut prin core – poti cauta pe wiki temperaturile de la core si bpr la motoarele rusesti si americane de exemplu, si face cu regula de 3 simpla, pana pe la 800-900 de grade

      Cu postcombustie – temperatura e pana la 1500 de grade – depinde cat gaz toarna acolo – si cantitatea de gaz care o poti folosi la postcombustie depinde intr-adevar de calitatea materialelor de la ajutaj – din cauza cred ca sunt placutzele acelea ceramice pe interior la F22
      Mig21 bis de exemplu avea inca o pompa de postcombustie – cand o foloseai pe a doua un minut cu ea cuplata se considera o ora de functionare normala a motorului

      Ca temperatura maxima a jetului tot alea americane sunt mai calde, sr71 care folosea un amestec special jp7 e „recordmanul” de departe la asa ceva, si n-a ajuns niciodata vreo racheta la el

      • frumos. sr-71 a fost super-avion la anii in care s-au construit motoarele. trebuia doar sa ajunga pe la mach3 si cu minunile lor de combustibili amerlocii cred ca incingeau tot avionul.
        apropos de combustibili, f-22 avea probleme sa filtreze nu-stiu-ce toxina care se infiltra in sistemul de generare a aerului. asta pe langa pret cred ca a fost unul din motivele de oprire a programului si cred ca tine tot de amestecuri ceva care sa se fi infiltrat in agregatul de facut oxigen…

  6. Faptul ca actualul nucleu EU reprezentat de Germania si Franta doreste o armata UE sa apere Europa de pericole ( nu un corp de graniceri comun ..etc… ), pare mai degraba o motivatie ca in timp sa spuna ca unitatile SUA nu au ce sa mai caute aici deoarece europenii se pot apara singuri. Este posibil ca planul sa fie, facem aceasta armata sa plece americanii, si oricum ne intelegem cu rusii ( ridicam sanctiunile, ii lasam sa faca ce vor prin est) si reluam schimburile comerciale, inclusiv tehnologice… Este o directie destul de probabila, mai ales la nivel de intentie.

    • europenii nu au incredere in putin

      • @ robi, europenii… daca te referi la Polonia, Tarile Baltice si Romania…, Franta si Germania, Italia vad doar interesele economice, Bulgaria, Serbia, Ungaria… sunt cumva amice…

        • Astea sunt aceleasi vorbe rasuflate. Germania in repetate randuri in declaratiile atat ale lu merkel cat si duduia de la aparare au numit rusia ca potential dusman. Motiv pentru care toate tarile europene au oprit taierile bugetare si reinceput cu bani in armata.

          Europenii aia din vest care ii vedeti voi curve sunt mai infipti decat credeti voi si daca ue devine federatie nu or sa dea vreodata francezii si nemtii teritoriu din federatia aia decat morti.
          Interesu economic al ue e sa ramana in picioare. Nu sa se destrame iar nemtii si francezii au mai mers peste rusi in trecut si daca se pune problema ca rusi sa le ia minionii din est le declara razboi a. 2 zi.

          De obicei tradatorii se tem de tradari…

  7. Stie cineva cum vor arata motoarele care ar trebui sa echipeze PAK FA? Vor fi „aplatizate” cum sunt cele de la F-22 pentru imbunatarirea calitatilor stealth sau tot in forma clasica, „cilindrica” cum sunt in poza din articol?

  8. the government has been shaving its ambitious purchasing plans, with numbers of units to be bought reduced and timeframes expended. For example, the completion of the Yasen nuclear submarine project moved from 2020 to 2023 and the initial order of the (extremely expensive) Sukhoi T-50 fifth-generation fighter aircraft has been reduced from 55 to 12.

    There are already signals that more and deeper cuts are on the cards. On September 9, Putin held a meeting to discuss the new state armaments programme for 2018-25, already postponed from January. As with so many difficult decisions, this too is being held back until after the Duma elections on September 18. A draft is to be developed by the end of the year, to be submitted by July 1, 2017.

    Military sources have already begun suggesting that this is because it will include cuts which may well adversely affect major defence industries whose workers have typically been stalwarts of the pro-Kremlin party United Russia.

    For example, Uralvagonzavod, whose workers offered to come to Moscow to rough up protesters in 2011, has already been told it will not be able to produce the promised 2300 T-14 Armata tanks for 2020. It may face a formal reduction of the planned buy to perhaps 300 tanks. Uralvagonzavod’s railcar construction arm is already in trouble, facing strikes and layoffs, and there is a serious concern about the potential effects on its tank-building side.

    http://www.intellinews.com/stolypin-as-the-russian-military-faces-cuts-putin-will-lose-muscle-105864/?source=russia

  9. Sa-l vedem in aer gata de lupta si apoi putem incepe sa il comparam cu ce au altii, in special americanni. Pana una alta si chinezii au terminat inaintea lor un avion de generatia a V-a. Si s-au apucat dupa ei.

  10. sunt curios daca chinezii au dibuit motoarele sau si ala e tot o jucarie?

    • PAk asta are tractiune vectorizata… cetie care teoretic este munoasa, insa practic motoru are o voata ridicol de scurta … Si rusii sunt unici care incearca un motor vectorizat. Aialati au bagat la cap si asteapta (nu sa vaza daca rusii reusesc ci industra sa progreseze )

  11. PAK FA-ul va fi operativ prin 2025!si vor avea bani de 2 excadrile!

  12. Citesc pe aici ca T-50 ar fi detectat usor de IRST-uri.Poate ca asa o fi,numai ca oponentul lui Pak-Fa,care este F-22 nu are asa ceva.
    Americanii au instalat IRST doar pe F-35,avion care se va face de ris la prima confruntare cu un avion de generatia a 4-a,dotat cu un sistem de bruiaj cit de cit decent.La 4 sau 6 rachete A-A cite poate duce inern,F-35 nu este un avion de penetrare aeriana in adincime.
    Si care este diferenta intre motoarele lui T-50 si motorul lui F-35 ?
    Semnatura in infrarosu este cam aceasi.
    Iar performantele radarelor de pe F-22 si F-35 sunt de detectie la un RCS de 1 metru patrat de 200-250 de km,dar cum T-50 are un RCS frontal de sub 0,1 metri patrati,ar putea fi detectat de la maxim 25-30 de km.
    In schimb IRST-ul de pe T-50 poate detecta un avion stealth de la 40-50 de km,astfel eu zic ca T-50 este avantajat fata de cele 2 avioane de generatia a V-a americane.

    • Io zic ca F 35 n-o sa se faca de ras deloc. Cum bruiezi astazi un senzor IR?! Dar racheta?! F 35 – in cazul unei misuni SEAD – ar fi dotat cu armament sol-aer nu cu rachete aer-aer, iar la nivel de motor eu zic sa te mai gandesti, rusii au avut intotdeauna mari probleme cu racirea motoarelor, tocmai de aceea una dintre caracteristicile clasice ale avioanelor rusesti de generatie a patra sunt motoarele iesite mult din carena, tocmai pt racire. La europeni sau americanii nu prea vezi motorul iesind in afara.

      Dar marele avantaj al F 22/F 35 fata de PAK FA este ca primele chiar exista si sunt operationale, rusul e doar la nivel de prototip, iar indienii spuneau ca nici pe zona stealth n-ar fi mare lucru de capul lui.
      Hai sa vedem T 50ul operational si mai vorbim dupa aceea…

      • Bre, mai citii si eu pe panza mondiala si cica stealth-ul ala isi face bine treaba la partea de solutie tragere. Adica amerlocii ziceau ca de gasit le gasesc pe cer, dar soluria de tragere impotriva lor nu ar fi. Cica radarele de achizitie a tintei folosesc alte benzi fata de restul. Deci se zice ca de aia ar fi bune f-35 si 22 ca aa-ul nu le ia la ochi. Iar altimetrele sau ce radare le vad sunt prea mari, cam fixe si imprecise, deci de-aia s-ar folosi tipuri si frecvente diferite pt avioane conventionale pana in gen.4.
        Nah, tehnologia asta.

  13. Minune, putine comentarii rusia vs usa.A devenit obositor sa faci slalom prin posturi cretine scrise de indivizi care daca le tai wiki nu stiu de ce un avion e stealth ( nu ca eu as stii prea bine dar belescc ochii dr).

  14. Frumos avion. Nu stiu daca e stealth, nu e, tractiune vectoriala in 2d sau 3d. Imi place. Arata bine. Stiu ca functia primeaza in fata frumusetii, dar sunt subiectiv. Si f22 arata bine, dar nu ca asta.
    Acum, daca chiar face ce povestesc e si mai bine. O achizitie de 250 buc ar fii perfecta, cam atatea sunt si f22. Americanii foarte entuziasmati de f35 vroiau sa reinvie linia de fabricatie pentru f22. Sper sa nu ajung clipa in care sa le probeze pe viu intr-o confruntare, dar e cel putin interesant de vazut ce o sa mai aduca acest *razboi rece*. Ultima chestie interesanta ce am auzit-o a fost deapre testarea unui motor cu plasma pentru navete spatiale.,si unu nuclear, nu e o idee noua, dar e reincalzita

    • Breee hai sa facem un mic curs de geometrie in spatiu: nu exista tractiune 3D, fir-ar mama ei de scoala!!!!
      Un motor cu tractiune 3D ar trebui sa poata misca avionul pe trei axe: sus-jos, stanga-dreapta si inainte-inapoi. Cum nu exista avion de vanatoare cu marsarier putem spune ca T 50 are o tractiune 2D si jumatate.

      La F 22 motoarele se pot orienta pe o axa: sus-jos, la Suhoi 30 pe doua axe: sus-jos, stanga-dreapta. La PAK FA nu se pot orienta deloc, ca nu exista inca respectivele motoare.

      • Te inseli.Daca miscarile ajutajului motorului ar putea fi reprezentate cu ajutorul a doua axe atunci s-ar incadra intr-un plan si ar fi un sistem in doua dimensiuni.Daca e reprezentat intr-un sistem cu trei axe e spatial si deci 3d.Sensul in care se misca un obiect in spatiu nu are importanta

        • o forta in fizica se reprezinta printr-un vector,care e o linie orientata in directia fortei,are un sens si un punct de plecare.Daca vectorul isi schimba directia stanga-dreapta atunci o sa descrie un plan.Daca se misca si sus-jos atunci descrie un spatiu

          • Florine, lumea noastra tri-dimensionala este reprezentata de trei axe. Ca sa aflam traiectoria oricarui vehicul intr-un spatiu 3D ai nevoie de patru coordonate: trei spatiale (pe cele trei axe) si un punct de plecare.
            Un avion se poate misca pe doua axe: pe Y(sus-jos), pe Z (dreapta-stanga) si pe axa X doar spre inainte, asadar este o miscare aproximativa 3D, in realitate 2D 1/2 (grosier sau practic vorbind).
            Eu ma refer bineinteles la latura practica a sistemului de propulsie, tocmai de accea am folosit notatia cu totul neacademica de propulsie 2D 1/2 🙂 . In fizica teoretica n-are importnta sensul ci doar directia, in lumea reala (si fizica aplicata) lucrurile nu merg asa .

            • Da,si tocmai de asta vorbeam,de tractiunea vectoriala a unui motor.Daca ajutajul e fix vectorul va avea o singura directie si deci va fi reprezentat cu ajutorul unei singure axe.Daca se va putea misca stanga-dreapta va fi reprezentat cu ajutorul a doua axe,pentru ca se misca intr-un plan.Daca intervine si miscarea sus-jos atunci trebuie trei axe,pentru ca se misca in spatiu.Pentru a gasi locul unui punct pe o linie iti trebuie o coordonata,intr-un plan doua coordonate,in spatiu trei coordonate.1d,2d si 3d

      • Tractiune vectorizata 3D parca inseamna pitch (sus-jos), yaw (stanga-dreapta) si roll (unul sus altul jos).

  15. ce sa fie de scris cand lucrurile sunt clare? astia au sfeclit-o cu motoarele. 2020 este un termen foarte optimist pentru finalizarea proiectului. se vor baza ca si pana acum pe nucleare si asta e.

    • Ehe… pai oamenii isi fac bine de cap in afara granitelor ciumei rusia… oana la londra, dar las’ ca ne apara Nato si de spioni. Sau cel putin asa o crede capcaunul nou prezident. Noi din al 2lea razboi mindial am fost rau infiltrati de rusi pana azi. Ca doar de aia s-a dus pe banana economia si niste teritorii romane.
      In R.M colcaie rusnacii de cand cu „transnistria” si independenta ei. Eu as „sacrifica” 2 avioane transport AN (parca atat mai avem de la urss oe partea de transport ca restul sunt italiene & amerloce), le-as umple cu napalm si le-as ghida peste bravii cetateni rusi care vor unirea cu tara.

      Sau putem sa il exportam pe gratis pe Grig Bivo ka ei pt aromaterapie 😀

  16. eu cred ca rusii inca nu sunt convinsi de aceasta tehnologie sau cel putin nu atat de mult incat sa faca din acest program noua doctrina de securitate.probabil considera ca pot avea rezultate rezonabile cu tehnologia actuala si isi pot acoperi nevoile de securitate fara aceasta tehnologie…e alegerea lor.
    pe de alta parte americanii sunt varful in domeniu aici si vor investi incontinuare pe partea asta.amandoua partile urmaresc acelasi scop dar cu metode diferite.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *