Paperclip (1)

Un bun prieten din USA mi-a facut cadou o carte, ca un fel de multumire, deoarece si eu i-am trimis cartea mea. Cartea este „The vanishing paperclips. America’s aerospace secret, A personal account“, scrisa de Hans H. Amtmann, un inginer neamt care a fost recrutat de amis dupa WW2. O carte foarte interesanta despre care vreau sa povestesc.

Un comic american, Bob Hope, atunci cind s-a adresat dezamagitului popor american, care aflase de primul satelit Sputnik, a spus „E foarte simplu, nemtii lor sunt mai buni decit nemtii nostri“. In realitate ar fi trebuit sa spuna ca rusii au mai multi nemti decit noi. 

Operatiunea „Overcast” a fost un proiect secret al USA la sfirsitul WW2, cu scopul de a recruta tehnicieni si oameni de stiinta germani, pentru as asigura know how-ul acestora si a evita ca acestia sa fie luati de rusi, sau de altii.

Sub codul „Paperclip” este cunoscuta operatiunea prin care s-a facut transferul prizonierilor de razboi si a civililor in USA, cei mai multi dintre ei oameni de stiinta, sau experti din industrie. Mai tirziu acest cod a fost folosit si pentru incetatenirea acestora in America. Departamentul Joint Chiefs of Staff a emis un document secret la data de 6 iulie 1945 care reglementa aceasta operatiune. Totul era pe fondul unor mari greseli facute in trecut de America, la presiunea unor pacifisti, atunci cind, dupa WW1, a demobilizat o parte din armata si a frinat cercetarile in domeniul militar. Americanii erau constienti ca, pe de o parte, tehnica militara se dezvolta in URSSul lui Stalin si, pe de alta parte, aliatii au ramas in urma in anumite domenii ale tehnici militare, cum ar fi domeniul avioanelor cu reactie, al rachetelor etc.

Initial s-a limitat numarul oamenilor de stiinta la 450, care ar fi ramas in USA numai 6 luni, fara familie. In acest contingent nu ar fi trebuit sa se afle nazisti recunoscuti. In 1946 a fost clar insa, ca acestia vor ramine o perioada mai lunga si chiar regulile legate de considerarea ca nazisti a membrilor partidului nazist NSDAP, sau SS, au fost cumva mai largite, pentru a justifica prezenta lui Wernher von Braun. De fapt criteriul „nazi“ a ajuns sa joace un rol secundar, importanta era calificarea si competenta subiectilor.

Prima grupa a fost transportata in USA in vara „45. Trebuiau sa fie 100, dar au fost 127. Grupul era format in jurul lui von Braun, care in iarna lui 45/46 fusese (de)tinut in Bad Kissingen (Germania) in hotelul Wittelsbacher Hof si care a fost trimis in USA la inceputul anului 1946. Von Braun avusese inspiratia sa se predea americanilor cu citeva zile inainte de terminarea razboiului. Mai tirziu va spune: „Am pierdut doua razboaie, a treia oara vreau sa fiu de partea invingatorilor”. In hotel erau strinsi peste 120 de experti nemti, se spune ca era mare bataie pe savanti si desi hotelul era pazit de americani, totusi, doi francezi au reusit sa intre in hotel, sa bata din usa-n usa si sa recruteze citiva nemti. Englezii, care avusesera o experienta trista cu bombardamentele V2, nu s-au aruncat la specialistii in rachete, nu ar fi fost acceptati de populatie (in Peenemunde erau in numar de cca. 5000), si s-au limitat numai la citiva specialisti in submarine si avioane. 

Mai tirziu s-a hotarit se se mareasca numarul la 1000, printr-un document semnat de presedintele Truman la 24 septembrie 1946. Populatia americana a protestat impotriva aducerii nemtilor pe pamint american. Aericanii reusisera deja sa transporte in USA rachetele V2 aflate in diferite stadii de fabricatie de la Peenemünde, care de fapt erau in zona sovietica. Sediul cercetarii rachetelor a fost in Fort Bliss (Texas) si White Sands (New Mexico). Intre 46 si 51 au fost lansate 66 de rachete V2.

Nota: la programul rachetelor a lucrat si Hermann Oberth, nascut la Sighisoara, chemat de von Braun, care i-a fost elev, intre 55-58.

Echipa lui von Braun (al saptelea din dreapta) la Fort Bliss

Concurenta era enorma. Americanii reusisera sa ia toata fabrica subterana din Thüringen, desi era aflata in zona sovietica. Francezii au ramas cu buza umflata deoarece zona lor era curatata deja de americani de tot ce ar fi insemnat tehnica sau stiinta. Paralel cu americanii, rusii au folosit alta metoda. Initial au deportat pur si simplu citiva care le-au cazut in mina. Au vazut ca nu au mare succes cu strategia aceasta. Deci au schimbat tactica, au realizat locuri de munca pentru inginerii nemti, someri si infometati, in Berlin, Leipzig si Dessau. In toamna lui „45 lucrau cca. 5000 de specialisti in zona ocupata de rusi. La 22 Octombrie, dimineata devreme, pur si simplu au fost arestati, impreuna cu familiile lor si peste 15000 de oameni au fost trimsi in URSS. Printre acestia au fost si personalitati cunoscute in domeniul rachetelor, printre care si Helmut Gröttrup, asistentul lui von Braun si aerodinamicianul Werner Albring. Dupa alte surse, rusii au reusit, in total, sa ia in jur de 2000 de specialisti nemti. Picant e ca-n razboiul din Coreea, in 1950, s-au luptat F-86 Sabre contra MIG-15, avioane care semanau destul de mult. Ambele avioane aveau chiar acelasi profil aerodinamic, luat de la ME 262.

MiG 15

Pulqui

Nota: interesant cum se misca ampenajul orizontal dupa aripa, aripa jos, ampenaj sus, aripa mijloc, ampenaj jumate T, aripa sus, ampenaj in T.
Strategia rusilor diferea de cea americana. Rusii ii punea pe nemti doar la proiectare de detaliu, pina obtineau toate informatiile de la ei, in timp ce americanii le dadeau si sarcini de conceptie, management.

USA a preluat toate patentele nemtesti. Se estimeaza ca valoarea acestora ar fi fost de 10 miliarde (1945) dolari. Ca o comparatie, intreg programul Marshall, intre 48-52, a costat 13 miliarde.

Dar si alte tari vroiau o bucata din cascaval. Willy Messerschmidtt a ajuns cu citiva din echipa lui si cu un geamantan de ozalide in Spania lui Franco. Mai ales cei care nu erau denazificati au ajuns in Argentina. In Argentina a ajuns si ing. sef de la Focke-Wulff, Kurt Tank. Asa s-a construit in Argentina avionul „Pulqui“. Tank a ajuns mai tirziu in India unde a construit Hindustan HF 24. 

Egiptul a devenit si el un centru de adunare a nazistilor. In 1951 Generalul Wilhelm Fahrmbacher a ajuns acolo impreuna cu o echipa de 67 de specialisti. Cei adunati in Egipt erau bucurosi sa construiasca arme impotriva evreilor. Citiva dintre ei si-au pierdut viata in atentate puse la cale de evrei.

Americanii au pornit un nou program, „Safehaven“, cu scopul de a impiedica emigratia expertilor nemti in tari ca Spania sau Argentina.

P.S. In Romania s-a rezolvat problema specialistilor mai simplu, cei care nu au reusit sa plece au fost bagati in inchisoare.

***********************************

Cindva, dupa 1990, intr-o vara caniculara, intr-un aeroport din Bucuresti aterizeaza un avion din USA. Din avion coboara Mike, un american de vro 50 de ani, in blugi, insotit de sotia lui, o bruneta originara din Romania. Mike detinea o firma de aviatie in California, specializata in echiparea avioanelor in bussines class. De fapt cumpara avioane de transport „la rosu“, adica fara mobilier interior si le echipa la cererea unora cu bani. Firma mergea foarte bine, dar avea o acuta lipsa de specialisti.

Dupa ce s-a racorit in pic, Mike cu sotia au mers la un restaurant in zona Baneasa, unde s-au intilnit cu Stefan, nume schimbat de redactie. Stefan lucra la IRMA, avusese o functie cumva de conducere, firma care construise Rombac. Din vorba-n vorba Stefan ii face o lista de 10-15 specialisti de la IRMA. In urmatoarele zile Mike si sotia se intilneste cu fiecare din cei din lista si alege vro 8. Toti cunosteau foarte bine limba engleza si erau certificati de englezi. Pleaca in America si de acolo le trimite celor 8 toate documentele necesare, pentru a lucra un timp la firma lui. Cei 8 ajung in America unde sunt tratati dumnezeieste. Platiti foarte bine, printre altele fac o excursie, pe banii firmei, cu un avion de afaceri, peste Marele Canion, la joasa inaltime.

Din declaratia lui Teodor Zanfirescu, din cartea „Povestea mea printre avioane” de Nicoleta Bichescu si Ionut Tomescu, fost director proiect 93, director CNIAR si dir IRMA „… la Baneasa, pentru BAC 1-11 eram singurii din Europa care mai lucram cu tolii originali britanici. Dupa Revolutie, 600 de salariati numai de la Baneasa, scoliti de British Aerospace, au fost angajati de firma „Bombardier”.

Va urma.

Neamtu Tiganu

27 de comentarii:

  1. Ca si Germania, tarile socialiste est-europene pierdusera in 1989-1991 razboiul. De data asta economic. SI odata cu el pierdusera piete, perspective, samd. Prabusirea industriei aeronautice romanesti a fost ceva mic fata de dezastrele din Rusia si mai ales Ucraina. Nici in Occident nu le-a fost f. usor, dupa incheierea razboiului rece a fost un val urias de fuziuni si concedieri in firmele de aerospace si de aparare.
    Firma Jaffe Aircraft a Soros-ului aviatic al anilor ’90 era in ’90 o firma f tanara avand doar 3 ani de la infiintare. A mai tinut doar 10 ani dand faliment in 2001.

    • @Stelian Probabil povestea cu americanul Mike scrisa de D-ul Zanfirescu e un pic romantata, dar oricum, e frumoasa si reflecta situatia specialistilor romani. Americanul se numea Jaffe si venise in Romania sa faca rapid afaceri, ca orice businessman . Stia ca aici sunt 5 Boeing 707 la TAROM si 3 la armata, care aveau nevoie de modificarea nacelelor la motoare pentru incadrarea in nivelul de zgomot, conditie obligatorie pentru zborul pe marile aeroporturi. A facut afacerea , fiind printre primii americani veniti in Romania , in jur de 1 mai 1990. Tipul era un texan bogat, care facea afaceri si in aviatie cu avioane modificate in VIP , sediul fiind la San Antonio, Texas. Sotia sa nu era romanca . Omul venise sa faca afaceri.
      Dupa ce a facut afacerea cu Tarom si Roaf, a incercat sa faca bani si din vanzarea IAR 99. A finantat modernizarea a doua avioane si participarea la Farnborough 1990 si Le Bourget 1991. Chiar daca nu era o mare forta in aviatie , avea o mare forta financiara. A folosit specialistii romani mentionati in articol.
      Din nefericire nu a iesit nimic cu 99.
      https://iar99soim.blogspot.com/2015/10/cooperarea-cu-jaffe-aircraft-industries.html
      A mai incercat si cu o companie locala de transport aerian, JARO, care s-a inchis in 2001.
      In prezent este unul din cei mai mari furnizori de avioane si motoare in leasing, avand o flota proprie de peste 100 aparate.

      http://www.jetran.aero/home/

  2. Salut. Foarte interesant articolul, putem sa ne imaginam cat a cheltuit Romania cu specialistii trimesi la britanici sa fie specializati Ca’ dupa 89 sai vada Ca’ zboara in alte tari pentru un trai mai bun, si ne mai minunam ca am ajuns cum am ajuns. Multumesc de articol.

  3. aștept cu interes?

  4. Sa fac niste mici , neesentiale, completariu.

    De fpat e mmult zis ca von Braun si gruoul sau au fots lutai prizonieri. Desi nazisti au procedat f democratic. Au facut o sedinta „Si acum cu cine mergem?” si au tras concluzia ca numa Uniunile Sovietice (alea Socialiste si Ailalta) pot fi interesate/convinse ptr un program spatial cu destinatia Luna. Au pus la vot si au ales SUA . Mi se pare ca apoi au dat un semnal „ba iancheilor ia venti pana aici !!!!”
    Cei care au ajuns la sovoetici nu au avut noroc. Aia de la francezi pesmene ca sip-au zis ca mai bine chiori in tara orbilor (adica mai bine sefuti intr0un proiect mic si mesquin decat mediocru de rangu 18 in echipa muricana)

    Kurt Tank – a plecat nu numa ptr ca era nedenazificat.. ci pur si simplu ca era Kurt Tank. Adica un excelent inginer proiectat de avioane. Daca ramanea in Germnaia ar fi proiectat , cel mult, aeromodele!!!

    SI la Peenemunde … aia din srrviciile speciale cica uitasera ca erau aliati si erau cat pe ce sa repete batalia de la Saratoga – de data asta folosind Stenuri, Thompson gun si mabele parti M1 md 1911!!!

    A da. Si recurtarea muricana a mers bine …. caci nematu era intrebat „ce preferi ” stanga sau dreapta?

    Agentu tinea in stanga teancu de dolari si in dreapta un pistol .. Sa zic asa o alegere f usoara ….

  5. Daca o natiune stie sa vada si sa valorifice un potential nu inteleg care-i problema ?

    Principiul moral ?

    Se vede unde au ajuns inclusiv rusii cu ”valorile” lor, toti bagati la zdup, de fapt ce-i important intr-o societate gen democratie ? perpetuarea acelei democratii, mentinerea ei, si nu e lucru usor, cu atatea separari de puteri in stat si prea multe voci care decid / hotarasc soarta unei tari, ei da, cateodata faci ”derogari”.

    Si urmatoarea intrebare e, de ce INCA ai nostri nu sunt in stare sa valorifice potentialul uman ? .. trenul la noi inca nu e pierdut, mai avem scoala, baza si bineinteles putem ”chema” specialistii inapoi, sigur ar veni daca ar fi conditii, si sigur una dintre ele nu tine neaparat de bani.

  6. Francezii au luat o parte din inginerii de la Mauser, dintre care unul a ajuns mai tarziu in Spania unde a creat pusca automata CETME, care a stat la baza G 3.
    In Egipt a ajuns Otto von Skorzeny printre altii.
    Au capturat si engelzii un numar de savanti, in special din centrele de la Baltica (Kiel).
    Rutele de scapare ale nemtilor spre Argentina treceau prin Italia.

  7. Ce puteam sa fim daca ii foloseam si nui …..

  8. istoria o scriu intotdeuna invigatorii,
    toti castigatorii ww2 au preluat (confiscat) cercetatori nemti,
    ma refer la amercani, rusi, englezi, şi francezi,

    fara nemti aviatia cu reactie la francezi nu ar fi avut dezvoltarea care a urmat dupa ww2,
    https://en.wikipedia.org/wiki/Snecma_Atar
    snecma nu mai exista azi fara nemti, sau cel putin nu ar fi facut turboreactoare
    https://fr.wikipedia.org/wiki/Hermann_%C3%96strich
    aparatul aparatul francez vatour seamana prea mult cu mig 15 ca sa nu aiba radacini comune,
    vatour seamana mai mult cu mig 15 decat americanu sabre,

    apoi operatiunea paperclip este una din ultimele operatiuni similare cunoscute,
    operatiuni anterioare
    operatiunea alsos savanti nemti pt. UK,
    https://en.wikipedia.org/wiki/Alsos_Mission
    operatiunea epsilon
    https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Epsilon
    operatiunea ruseasca alsos
    https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_Alsos

  9. Mi-au placut articolele lui M.C. Cartea mi-a placut si mai mult. Asteptam cu nerabdare sa citesc un nou text, iar faptul ca este un nou inceput, aratat inca din titlul cu „(1)” in coada ma face fericit. Abia astept continuarea!

  10. „Un bun prieten din USA” – atat. Dovada clara, scrisa negru pe alb, a ce sunt mancatorii de cacat care vomita articole p-aici. doar alti jidani patetici. bleah!!!

    Editor edit: inca un trol, probabil.

    • Este inevitabil ca fiecare dintre noi sa avem un prieten, o cunostinta, o ruda in afara tarii. Felicitari pentru dorinta de a infiinta militia curateniei constiintei.

      • In afara de cateva nume „patentate” pe aici
        @eroul bula , flogger sa
        Restul care comenteaza cu …mecanicu’ , nelamuritu’, egspertu’ samd ..plus altii den gogg , bobb, fishbed
        Trolli cu totii numai dupa pseudonime
        Numai cand vad nick vestic ..stiu ca e troll
        Cand vad denumiri din nomenclatorul nato…troll
        E distractiv cateodatA

  11. La rusi s-a vazut contributia cercetatorilor nemti, program spatial, blindate, rachete, submarine, aviatie, industrie auto etc. odata cu disparitia nemtilor, cercetarea si ingineria votcara nu au mai scos un surub nou, si in zilele noastre trag tot de modelele dezvoltate de nemti si din micile furtisaguri de tehnologie vestica.

  12. Cautati in zona industriei chimice si a medicamentelor si veti vedea ca si acolo interesul a fost deasupra oricarei urme de morala. Nu a contat ca omorasera evrei si alti prizonieri in diverse fabrici si experimente.
    I-au scos din inchisori si au ajuns sa conduca mari firme americane … rusii la fel.

    Asa ca peste tot avem numai dulai moralisti … ce fac reguli pt catei

    • Daca americanii nu aveau ,,nici urma de morala” atunci exterminau atomic intreaga populatie a Japoniei si a Germaniei, asa ca jet Alexandrovici.

      • Prima bombă nucleară a fost terminată la doua luni după înfrângerea Germaniei.

      • Andrei suferi de acelasi complex ca multi altii…. ai apucaturi comunistoide… poate neoliberale … inainte sa gandesti calomniezi … detii adevarul absolut fara argumente sau fapte istorice

        Daca citeai vedeai ca am scris si de rusi ca nu au fost morali … completez mai mult ca toti poate …. au omorat si dupa razboi poate mai multi decat in razboi …

        Restul credem ce vrem … si trebuie sa ne exprimam opiniile indiferent de …

        Iti recomand sa gandesti bine pe cine si de ce admiri. Toate imperiile s-au cladit pe sange

        Cine ar iubi ratusca cea urata a Europei daca nu ar avea un interes. Nimeni nu e aici de mila

        Si da ii prefer pe americani rusilor. Dar inainte de toate pt ca sunt roman ma intereseaza sa stiu cat mai multe despre oricine se intra la mine in casa. Rusi au intrat si inca sunt aici si ce urme ne-au lasat … ii simtim si nu-i vedem
        sa vedem si restul …. ca noi vom ramane ….

        Inca ceva daca ar aplica principiul Socoteala buna face prietenia lunga … am avea o speranta …

  13. Macar la americani auzi transparent de cate o operatiune chiar daca d.p.d.v. moral nu-i corecta, dar comparativ cu rahatii de ivani, nu stii nimic si afli la stiri ca- iti ocupa un teritoriu sau calaresc un popor lipsit de aparare si aia (bineinteles) oameni ” ortodocsi” merg mai intai sa puna o lumanare la biserica si sa pupe o icoana, cu cat mai mare sfantul duh, cu atat operatiunea militara are succes.

    • nu prea am nici o simpatie față de ruși, dar dacă e să o iei pe partea cu echitatea și ei și francezii au avut sute de mii oameni care au lucrat ca sclavi pentru nemți așa că pe undeva aveau dreptul să își recupereze ce puteau de la germani (că au depășit cât au putut stă în firea rusului!)
      britanicii au avut o mică parte din prizonierii de război care au lucrat în fabricile naziste de armament, americanii nu prea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *