Povestea IAR- 95 (III)

Partea a III-a

S-13

Prezentare generala

Avionul IAR-S este un avion de lupta supersonic de vanatoare-bombardament. Este destinat ducerii actiunilor de lupta in sprijinul trupelor de uscat si marinei militare, precum si lovirii obiectivelor terestre si maritime a fortelor si mijloacelor de cercetare, cat si a mijloacelor de atac aerian ale inamicului.

Corespunzator cu destinatia sa, avionul este capabil sa execute misiuni de distrugere la sol si in aer a fortelor si mijloacelor de atac ale inamicului, misiuni de neutralizare a transporturilor inamicului, misiuni de dezorganizare a sistemului de conducere al acestuia cat si misiuni de cercetare aeriana si sprijin a actiunilor de lupta ale trupelor proprii.

Avionul este realizat in urmatoarele variante constructive:

 monoloc – pentru utilizare operationala in misiunile mentionate mai sus;

 biloc – pentru instructie si antrenament, dar care pastreaza in limita posibilitatilor capabilitatea operationala a avionului monoloc.

In constructia avionului sunt folosite materiale si echipamente de calitate superioara, in acord cu calitatile sale de zbor de inalt nivel. Avionul este prevazut cu un numar de sapte puncte de acrosare exterioare. Simplitatea de exploatare a avionului a fost unul din criteriile de baza in alegerea solutiilor constructive.

Se are in vedere accesul rapid si comod la echipamentele si sistemele ce necesita alimentare, supraveghere sau demontare frecventa. Avionul are timpi de refacere a capacitatii de lupta si de schimbare a motorului mai mici decat cei ai celorlalte avioane existente in dotare.

iar-s

DATE GENERALE AVION IAR-S

Lungime 16300 mm

Anvergura 10700

Ecartamentul 4200 mm

Ampatamentul 5800 mm

Inaltime 5760 mm

Unghiul de stationare 130

Suprafata 31,85 m2

Anvergura 9800 mm

Coarda in PVS 5300 mm

C.M.A. 3681,02 mm

Unghi de sageata la 0,25 c, 57°53’23’’

Unghi diedru 0°

Suprafata efectiva 23,91 m²

Coarda aripii la baza dinte 3068,78 mm

Pozitia corzii la baza dinte 3000 mm

Coarda aripii la extr. cu dinte 1320 mm

Suprafata efectiva cu dinte 24,66 m²

Unghiul de sageata la bord atac dinte 47°22’24’’

Profilul aripii la incastrare 64A – 205,5 A

Profilul aripii la baza dinte 64A – 205,5 B

Profilul aripii la extremitate 64A – 205,5 C

Masa avionului

Avion gol echipat 8670 Kg

Avion masa minima aterizare 8790 Kg

Avion masa calcul aterizare 10255 Kg

Avion masa calcul in lupta 11520 Kg

Avion masa normala decolare 11538 Kg

Avion masa maxima de decolare 11563 Kg

 

AVIONUL SUPERSONIC MODEL EXPERIMENTAL

iar95me_jpg

IAR 95-ME

 

PREZENTARE GENERALA

Avionul experimental IAR-95 este un avion biloc, cu dubla comanda cu un motor de tipul R29-300 din clasa de tractiune 12,5H, este destinat ducerii actiunilor de lupta in sprijinul trupelor de uscat si marinei militare, precum si lovirea obiectivelor terestre si maritime a fortelor si mijloacelor de cercetare, cat si a mijloacelor de atac aerian al inamicului.

Avionul este capabil sa execute misiuni de distrugere la sol si in aer a fortelor si mijloacelor de atac ale inamicului, misiuni de neutralizare a transporturilor inamicului, misiuni de dezorganizare a sistemului de conducere al acestuia cat si misiuni de cercetare aeriana si sprijin in actiunile de lupta ale trupelor proprii.

Avionul este prevazut cu un numar de sapte puncte de acrosare exterioare pentru cele doua misiuni de lupta: misiuni vanatoare interceptare si misiuni de vanatoare si armament.

 

AVIONUL SUPERSONIC MODEL EXPERIMENTAL

IAR 95-ME

DATE GENERALE

Lungime fara sonda 16000 mm

Lungime cu sonda 16830 mm

Anvergura 9400 mm

Ecartamentul 3080 mm

Ampatamentul 6037 mm

Inaltime 5450 mm

Unghiul de stationare 11,50

Suprafata 27,9 m2

Anvergura 9300 mm

Coarda in PVS 5000 mm

C.M.A. 3444,44 mm

Unghi de sageata la 0,25 c 38,828°

Unghi diedru 0°

Suprafata efectiva 23,91 m²

Coarda aripii la baza dinte 3068,78 mm

Pozitia corzii la baza dinte 3000 mm

Coarda aripii la extr. cu dinte 1320 mm

Suprafata efectiva cu dinte 24,66 m2²

Unghiul de sageata la bord atac dinte 47°22’24’’

Profilul aripii la Y900 (pe aripa de baza NACA 65A 205-M/11

Profilul aripii la Y900 (pe aripa de extensie NACA 65A 205-M/13

Profilul aripii la Y4050 (pe aripa de baz[a NACA 65A 205-M/12

 

Profilul aripii la Y4650 (pe aripa cu extensie NACA 65A 205-M/14

Masa avionului

Avion gol echipat 7685 Kg

Masa combustibil intern 3600 Kg

Masa normala de decolare (cu doua rachete R-60, munitie interna completa) 11600 Kg

Masa maxima de decolare 15000 Kg

Masa maxima acrosata 3400 Kg

Suprasarcina maxima 9 g

Viteza maxima la inaltime M 2,0

Viteza maxima la sol M 1,1

Viteza ascensionala maxima 280 m/s

Distanta de rulare la decolare 600 m

Distanta de rulare la aterizare 700 m

Plafon practic 18000 m

Distanta maxima de zbor 2800 Km

Motor

Tip R 29-300

Tractiune maxima cu fortaj 12500 Kgf

Tractiune maxima fara fortaj 8300 Kgf

Simion TATARU

IAR-95: Ultima parte

 Neamtu Tiganu.ro

 

4 comentarii:

  1. Offff….Si cand ma gandesc ca AMX-ul zboara si chiar a primit un lifting imi vine sa plang …..

  2. pana la urma, ca-n bancul ala cu ardeleanul si cu negrul: s-a mai realizat i.a.r. 95, supersonicul romanesc?? sau a ramas macheta, ca nicolaie ceausescu a sistat totul in 01.08.1985.? .pai pe vremea aia, noi nu aveam mancare, cui trebuia avioane??

  3. Cred că problema avionului supersonic romanesc nu a fost lipsa unui motor puternic ci însăși proiectul structurii avionului ( greutatea, forma , materialele folosite ). Sa nu uitam că avionul F 5 TIGER ll avea două motoare cu o putere de numai 22 kn ( în forțaj) similara cu puterea motoarelor lui IAR 93 și totuși zbura cu 1,63 mach .Daca reușeau să facă un avion care sa zboare la fel cu motorul disponibil de la IAR 95 cred că s- ar fi acceptat de Ceaușescu scăderea vitezei maxime până la acesta valoare . Avea un avion supersonic romanesc care putea fi ulterior modernizat și ech ok pat cu un alt motor când era disponibil.

  4. Av..IAR 95…Era un proiect pt o viteza de 2 M.(2400km/h)…,la vremea respectiva capacitatea tehnică a Romaniei nu putea produce aceste motoare.
    Se realizase ceva in jur de 1,6 M…( 1800km/h…ce nu l,a comvins pe ceasca…in 1985.
    Avea mai multe probleme….consum mare…ce nu permitea armament sofisticat la bord…
    Apartura de navigatie…sub standardele…&& Puterii Sovietice…
    Cească nici nu vroia sa auda de ceva importuri. Cu atat mai putin de la ruși…
    Dupa 1986….Romaniei i se retrage si clauza americana….și declinul politic pica cu viteza,,,luminii,, ..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *