Romania Military

Prezentarea prototipul tancului turcesc Altay de catre compania Otokar. Un exemplu pentru Romania?

La 15 noiembrie a.c., in cadrul unei ceremonii  desfasurate la facilitatea de teste Otokar din Sakarya, ceremonie la care a fost prezent inclusiv primul ministru al Turciei, domnul Recep Tayyip Erdogan, a fost prezentat primul prototip al primului tanc national al Turciei, conceput si construit de catre compania Otokar, cu o investitie de 500mil.$, in mare parte continand  o licenta din partea companiei sud-coreene Hyundai-Rotem.

 

Hyundai Rotem K1

Licenta se refera la un derivat al tancului Rotem K2 Black Panther, de curand intrat in inzestrarea fortelor terestre ale Coreei de Sud, alaturi de mai vechiul Rotem K1, si el o varianta modificata a M1A1 Abrams. 

 

Tancul Otokar Altay

La ceremonie, o incununare a eforturilor depuse incepand cu 2009, alaturi de reprezentantii companiei Otokar, cea mai mare companie privata cu specific military din Turcia, au mai participat si alte oficialitati, printre care seful statului major al armatei turce general Necdet OZEL, ministrul apararii Ismet YILMAZ, comandantul fortelor terestre turcesti generalul Hayri KIVRIKOGLU si subsecretarul industriei de aparare Murad BAYAR. In cadrul ceremoniei 2 prototipuri ale celui mai modern tanc din lume au executat un ansamblu de manevre care sa demonstreze capacitatile lor.

 

Altay manevrand

Tancul Altay este planificat sa intre in productie de serie din 2015, moment in care este posibil sa devina cea mai capabila masina de lupta cel putin din regiune. Este prevazuta constructia a 4 prototipuri, primul fiind destinat testarii mobilitatii, el avand déjà la activ 2000 de km parcursi in cele mai variate conditii. Al 2-lea prototip, déjà existent si el, este destinat testelor de tragere si este planificat sa fie pregatit pentru aceste teste in urmatoarele 2 luni.

Ultimele 2 prototipuri vor fi construite pe baza lectiilor invatate cu primele 2, ele fiind apoi testate ca variante finale inaintea inceperii productiei de serie.

 

Rotem K2 Black Panther

In cadrul ceremoniei Kudret Onen, Manager al Koc Holding Defence Industry Group si Chairman al consiliului de conducere al Otokar, a vorbit despre inceputul proiectului dar si despre viitorul sau : “550 de ingineri lucreaza pentru proiect, din care 260 sunt ingineri ai Otokar. Impreuna cu echipa Altay si aproape 100 de subcontractori, ne propunem sa ne folosim la maxim timpul pentru a pregati Altay de productia in serie in 2015”. “ Astazi vehiculele blindate tactice ale Otokar se exporta in 20 de tari. Cu peste 25.000 de vehicule folosite de catre armatele lumii, noi reprezentam capacitatile noastre ingineresti si de productie. “

 

Altay in teste

De asemenea, este de retinut discursul dl. Mustafa V. Koc, Chairman al consiliului de conducere al Koc Holding “ Altay va furniza o acceleratie sporita platformei terestre a industriei de aparare a tarii, in termini de proiectare, dezvoltare si manufactura nu doar prin puterea sa intrinseca dar si prin investitiile sale, dezvoltand forta de munca si cunostiintele sale tehnice. Cu puterea de a face fata amenintarilor prezente si viitoare, Altay va imbunatati capacitatea fortelor noastre armate ca fiind cel mai modern tanc din lume. Cu management stabil, economie in crestere si armata puternica, Turcia isi va castiga locul printre producatorii speciali de tancuri din lume.  In plus, tara noastra va progresa in continuare cu produse realizate prin resurse si capabilitati proprii, create cu propriile tehnologii.

 

Sursa : Armyrecognition

 

Romania Military:

Oare vom mai fi binecuvantati a auzi candva, in aceasta viata, un discurs similar din partea unor oameni politici si industriasi romani?

 

Intr-un moment in care nu mai suntem in stare nici macar sa modernizam batranul TR-85 la standard M1, dupa ce am vandut presa de turele si am scos la mezat proprietatile UM Bucuresti si ale partenerilor sai (vezi “Terenurile producătorului de tancuri UMB, scoase la vânzare de Fisc”), printre care si uzinele Resita care fabricau tunuri, la putin peste 50 de exemplare realizate, la ce sa ne mai asteptam? Desi au incercat sa supravietuiasca producand turele (vezi articolul “Genealogia turelelor telecomandate romanesti”), se pare ca sunt in curs de desfiintare, in ultimii 2 ani nemaiexistand nici o initiativa vizibila din partea lor, pagina WEB a uzinei http://www.umbucuresti.ro/  nemaifiind nici ea disponibila, ultimele informatii gasindu-se aici: S.C U.M. BUCURESTI S.A..

 

TR-85 M1

In conditiile in care noi nu suntem capabili nici macar sa facem un upgrade al T-55 AM/2 pentru a le vinde la export, asa cum se zvonea in contractul cu Columbia (alaturi de TR-85M1), o alta tara situata in europa de Est, banuim noi care, castiga contracte de sute de bucati pentru aceleasi T55 AGM: Cambogia cumpara armament, din care aproape 200 de tancuri T55 si cateva zeci de transportoare blindate livrate din 2010 pana acum.

 

T55 AGM

Iar daca ne uitam putin peste gardul trasat artificial la Est si Nord-Est de Prut de catre Pactul criminal Ribbentrop-Molotov, impus de acordul de Pace de la Paris sub amenintare sovietica si confirmat in final de catre politicienii care dupa 1997 au parafat de buna voie existenta acestei granite, vedem cum industria ucraineana de tancuri se descurca mult mai bine decat noi, cu T-84 Oplot, T64 BM Bulat si T55 AGM modernizate, asa cum precizam in articolul “Va avea Romania un nou tanc? Si daca da, cum va arata?!”ca sa nu mai vorbesc de contractul pentru Irak. Si asta intr-o tara la “margine de Europa”, sfasiata de criza si contradictii, dar si de tensiunile dintre NATO/UE pe de-o parte si sora mai mare, Rusia, pe de alta parte.

 

 

T84 Oplot

Iar solutii de iesire din acest impas inca ar exista, asa cum precizam in articolul pomenit anterior, insa nu se vrea deloc de catre actualii decidenti ai tarii. Romania ar putea iesi din aceasta situatie fie facand un upgrade semnificativ la TR-85 M1, pe baza unor colaborari straine si import de tehnologie sub licenta, fie co-participand cu una sau 2 tari la productia, sub licenta sau conceptie proprie, a unui nou tanc.

 

Aceasta strategie se poate aplica si pentru TAB-uri/TBT sau pentru avionul de antrenament, parteneri preferati putand fi Turcia, Polonia sau Israel.

 

Leopard 2 NG – varianta de upgrade Aselsan vs Leopard 2 A4 fara upgrade

Cum Turcia are deja un concept de tanc in derulare, eu as atrage Polonia, care si ea intentioneaza sa introduca un nou tanc in proiectare si dotare, alaturi de Romania in acest proiect, pentru un derivat bazat pe Altay/Rotem K2, negociind cu turcii si coreenii o contributie la costul licentei… In locul efortului, investitiilor si riscurilor asumate individual de fiecare tara, de ce sa nu se imparta toate acestea la 3 tari care oricum au parteneriate militare si economice stranse, fiind pilonii din aceasta parte de lume ai NATO ? Suna frumos termenul de “pilon al NATO” pentru Romania, nu-i asa ? Insa realitatea este cu totul alta, cel putin deocamdata.

 

Prototip Altay la ceremonia de prezentare

Ar exista si posibilitatile de productie sub licenta de Leopard 2, Merkava 4 sau a altui tanc, doar vointa si bani sa fie… sau macar upgrade ale unor exemplare la mana a doua, existente in conservare si vendabile la pret redus in tari lovite de criza din Europa sau chiar din stocurile SUA (Leopard 2, Abrams M1A1) … cu upgrade ulterior, pe cat posibil cu implicarea industriei romanesti si integrarea tehnologiei produsului respectiv in tara.

 

Din nou Hyunday-Rotem K1

Personal, as fi multumit pentru astuparea de urgenta si la costuri reduse a gap-ului de echipament din fortele terestre romane si cu Hyunday-Rotem K1, cu un pachet specific de upgrade pentru armata romana, cat de cat aliniat si cu ceea ce pregatesc americanii pe al lor Abrams. Aceasta pana ne dam seama ce pregatesc rusii cu al lor nou tanc Armata…

 

M1A1 Abrams

 

 

Insa pur si simplu nu exista nici un interes pe aceasta tema!

 

Oare pana cand vom accepta aceasta stare de lucruri la noi in tara?!

 

E mult mai simplu sa dezmembrezi intreprinderi ori sa faci afaceri imobiliare cu terenuri subevaluate prin corupere de functionari, pe care sa le vinzi apoi cu x ori pretul initial decat sa te zbati sa concepi si sa pui in practica o strategie pe termen lung de creare de sute de slujbe, rentabilizare, calificare a personalului, gasire de noi piete si strategii de marketing, import de tehnologie si cercetare!

 

Nu demult s-a vorbit din nou de miza terenurilor unde se afla Romaero (ROMAERO in pericol !), care se chinuie sa supravietuiasca cu contracte catre mari producatori externi, iar finalitatea unor astfel de mize, prin subevaluarea potentialului uzinei, o cunoastem cu totii! In curand va disparea si ultima urma a existentei unei industrii nationale de aparare care pentru a fi pusa pe picioare a necesitat zeci de ani de eforturi financiare, planificare si pasiune!

 

Sper sa nu se repete 1940, ranile de atunci ale Romaniei nefiind vindecate nici astazi (si ar fi prea mult sa deschidem alte rani), si sa avem nevoie de armata noastra cu inzestrarea care ar fi trebuit s-o detina. Si ca tot vorbim de 1940, dupa dezastrul de atunci, cel care a condus tara catre acea situatie imposibila a parasit pe furisRomania, urmarit de masinile legionarilor dornici de razbunare.

Sa ne fereasca Dumnezeu sa ajungem iar acolo, la extremism, dictatura, razboi si ocupatie, dar ar fi probabil ultima sansa de dreptate fata de decidentii si politicienii care au adustarain aceasta situatie!

 

Deoarece istoria este ciclica, mai ales pentru cei care nu invata nimic din ea si prefera sa traiasca “sub vremuri”, dupa cum bine se exprima Cioran, nu cred ca apropiatul tavalug, ai carui nori negri se aduna la orizont in contextul crizei economice, ne va ocoli, dandu-ne optiunea de a ne erija in a 2-a Elvetie pe harta Europei, oricat de pacifisti ne-am dori sa fim!

 

Si ca sa nu ne amagim cat de mult putem conta pe NATO, asa cum ne-am amagit cu aliantele de dinainte de 1939,  iata ca de curand a existat un scenariu imaginar in cadrul unui exercitiu NATO care avea in vedere “o ţară ipotetică cu un ministru al apărării nebun şi foarte angajat împotriva valorilor democratice, împotriva NATO”, imaginea folosita fiind cea a prim-ministrului actual al Romaniei, Victor Ponta (sursa aici: Problemele politice interne afectează imaginea României în cadrul NATO).

 

Doamne da-ne MINTE!

 

Marius Zgureanu

 

 PS> – Altay in teste -video:

http://www.youtube.com/watch?v=7rI0BpN-Y4A

http://www.youtube.com/watch?v=VWGazuytBMI&feature=related

 

 Si Rotem K2 Black Panther, unchiul Altay-ului:

http://www.youtube.com/watch?v=bWeFVPCl6UA

 

 

Citeste si:

Moreni, o lupta permanenta si o raza de speranta!

 

Exit mobile version