Pe 2 septembrie 2025, armata japoneză a primit primul transportor blindat Patria AMV XP 8×8. Acesta a fost fabricat în Japonia și este destinat să înlocuiască transportorul blindat Type 96 8×8.
Transportoarele Patria sunt fabricate local, sub licență, de către Japan Steel Works. Planurile se întind pe mulți ani și prevăd un număr maxim de 810 vehicule în diverse configurații. Patria japoneze sunt programate să rămână în serviciul activ timp de doar 20 de ani.
Patria AMV XP 8×8 este un transportor blindat de trupe greu cu o masă maximă de 32 de tone (15 tone încărcătură utilă) și poate – dacă este dotat cu un kit de flotabilitate – să treacă și cursuri de apă prin plutire liberă, atingând o viteză maximă între 6-9 km/h, dar în principiu este un transportor blindat destul de terestru și doar cu pregătire serioasă poate deveni amfibiu.
AMV XP are un echipaj format din trei membri și poate transporta 12 militari echipați complet iar platforma în sine poate fi dotată cu absolut orice ar avea cineva nevoie, de la turelă cu tunuri de 30-40mm și rachete AT/AA, la tunuri de 120mm.
Familia de transportoare blindate AMV este destul de răspândită în lume și este deja un produs foarte matur, similar dacă vreți cu CV90, Japonia fiind astăzi cel de-al noulea operator.
Komatsu Type 96
Ce surprinde în cazul japonezilor este durata relativ mică de folosire pe care o prevăd, de doar 20 de ani, în condițiile în care alte națiuni trag de blindatele lor și bine peste 30-40 de ani, cu modernizări limitate ce-i drept.
Japonezii în schimb au introdus transportorul Type 96 în serviciul operativ în 1996, iar în 2025 demarează programul de înlocuire, adică fix 20 de ani.
La noi, în România, nici măcar nu se mai discuta despre înlocuirea anticelor TAB-uri 71/77/B 33 Zimbru, deși au decenii de când sunt folosite și doar Dumnezeu mai știe câte mai sunt functionale…
GeorgeGMT


Pai la noi s-au gandit ca este pacat sa retraga SAUR 1 si SAUR 2 dupa 20 de ani, dorind sa faca ceva economii si sarind direct la SAUR 26+. Varianta Face Lift!
In felul asta facem ceva economii penrtru IAR 199 Uliuuuuu si TR 9000….lioane! 🙂
IAR 2026 Harete…ce uliu…..
Pirandele noastre oare când ajung să fie toate adunate în ogradă? Mai așteptăm 2 ani până se termină cu recepția pentru toate cele 227 buc? Oare avem noroc să le primim și pe restul 150 buc pana în 2030? Oare mai cumpără măcar 400 de buc să-i ajungem pe Haponezi la număr? Sheet… de ce sunt iar ud… aaaa… vise… umede:)) uitasem… armata română este perfectă doar în vise:))
Mai dureaza, ca au prioritate clientii de la export !….
Bun sarcasmul asta :).
Ne-am ratat sansa cu bulgarii, era prea buna combinatia geopolitica pt combinatorii ai nostri de colt de strada.
Ok vedea daca mai prindem ceva in urmatorii ani.
Sunt 377 nu 227, au mai fos cumparate 150 si o sa mai cumpere, mai informativa si voi inainte sa comentati.
2025-1996=29
Corect, ma gandisem, dar am uitat sa mai trec in articol, ca ultimul Type 95 APC a fost produs in 2014.
Dar cate Piranha V avem acum? E greu de stabilit din info de pe net.
Conform date de wiki avem 141 buc primite. Restul sunt în proces de recepție, dar citisem ca au apărut ceva probleme.
Din info de pe net in ultimii 2 ani au fost livrate vreo 9 bucati
Comentariul tau e pura ***, sau esti pe felie cu nea Putin….. la fel cum a scris si Sergiu mai sus sunt aproape 150 livrate, am vazut eu pe strada acum cateva luni mai mult de 30 asa ca tu ori esti troll ori ***…..
Nu prietene. Urmaresc si eu aceasta pagina si din 141 de bucati cate erau prezentate de vreo doi ani acum sunt 150, deci 9 livrate conform „netului”. Ce am zis asa gresit de ma si cataloghezi ca troll? https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_equipment_of_the_Romanian_Armed_Forces
Problema cu livrarea Pirandelor este la Elbit intrucat se pare ca au ceva probleme cu turelele!
De la victoria Conventie Democrate si a lui Emil Constantinescu au trecut doar 20 de ani?
„La noi, în România, nici măcar nu se mai discuta despre înlocuirea anticelor TAB-uri 71/77/B 33 Zimbru, deși au decenii de când sunt folosite și doar Dumnezeu mai știe câte mai sunt functionale…”
Stau și mă întreb, ca prostul, oare Pirandele, Cobrele și viitoarele MLI-uri unde vor ajunge, și ce vor înlocui?
Părerea mea, hâc…
Nu vor ajunge, nu vor înlocui .
Știi tu sigur, Sergiu?
Dacă tot esti așa sigur, ia pune niste cifre aici, să vedem ce iese.
Părerea mea, hâc…
Eram ironic, hacccc
MLIul n-are treaba cu TAB-urile, Cobrele poate vor inlocui TABC 79 si un anumit numar de Pirahna 5 vor fi adevarat pe post de transportoare de trupe.
Dar pe zona TAB nu avem nimic, adica 8×8 amfibii…
Eu zic ca se asteapta korsak de la piranha pt amfibii ,dar alea vor fi pt,ceva cercetare mai viguroasa,restu vor umple cu tbt si cobra,ca doar baga bani in geniu poduri M3 si IRB
de ce trebuie sa fie ceva amfibiu ?
E posibil sa folosesca pe viitor kituri de flotabilitate cum au Patria si alte transportoare..
Nea George, câte brigăzi ai pe MLI, acum, și câte vor fi fi pe MLI-uri, după ce vor veni toate? Ce au în dotare, acum, brigăzile care vor trece pe MLI?
Despre amfibii, nu mă face să râd, te rog. Ce vrei să traversezi cu ele, în afară de Dunăre, care și aia, vara, o cam treci la picior, dacă știi pe unde.
Părerea mea, hâc…
Coane Sharky io nu plang dupa nimic dar conform declaratiilor oficiale ar trebui sa existe si un program de dotare cu un TAB
Pe site la dpa nu este , era ceva pomenit la Me in strategia de dezvoltare si productie parca,la cooperare industriala
Retehnologizarea graduală pentru sporirea competitivității inclusiv pe piețele externe și asocierea furnizorilor tradiționali, inclusiv cu firme cu capital privat din industria națională pentru a putea face față provocărilor actuale și viitoare.
Dezvoltarea unor colective de proiectare pe domenii de interes în vederea
reorientării către tehnologii duale (civil-militare) și acordării unei mai mari atenții posibilităților de transformare a tehnicii militare excedentare în echipamente utile în caz de intervenții la calamități și dezastre.
Ținte 2030
Programele la care pot participa operatorii economici de stat și cu capital privat din industria națională de apărare care dețin capacitați de producție si fabricație din domeniul blindatelor, autovehiculelor,tractoarelor pentru artilerie și rachete:
Fabricare ”Transportor blindat pentru trupe PIRANHA 5 (TBT 8X8)” etapa II
si III;
Proiectare, fabricare, testare, omologare și mentenanță „Transportor
blindat pentru trupe flotabil (TBT 8X8)”;
Fabricare,testare, omologare și mentenanță ”Autovehicul tactic blindat tip ușor – ATBTU”;
Modernizare și mentenanță „Mașină de luptă a infanterieipe șenile – MLI84M „Jderul”;
Fabricare, testare, omologare și mentenanță „Mașină de luptă a infanteriei pe șenile – MLI (odată cu achiziția unui nou produs);
Mentenanță ”Mașină de luptă a vânătorilor de munte – MLVM”;
Mentenanță ”Transportor blindat pentru trupe – TAB 77”;
Mentenanță ”Transportor blindat pentru trupe-cercetare – TAB-C79”;
Mentenanță transportor blindat de trupe 8×8 PIRANHA 3 și PIRANHA 5;
Testare, omologare și mentenanță „Tanc principal de luptă”;
Testare, omologare și mentenanță Obuzier 155mm autopropulsat pe șenile (după finalizarea procedurilor de achiziție);
Testare, omologare și mentenanță Obuzier 155mm autopopulsat pe
roți/tractat;
Mentenanță șasiu tun antiaerian „GEPARD”.
Alte programe de interes pe care le pot dezvolta operatorii economici de stat sau cu capital privat în funcție de capacitățile de producție și fabricație din domeniul blindatelor, autovehiculelor și tractoarelor.
Se pare ca nu e batut in cuie pe roti , poate fi tractat.( Testare, omologare și mentenanță Obuzier 155mm autopopulsat pe roți/tractat)
https://www.gdels.com/en/products
Interesant !
Mda, mare e gradina „geniilor” de la planificare, la fel mintea odihnita, au ajuns sa aiba alergie si ka cuvantul „amfibiu”, dobitocii ii zic flotabil, mai nou.
La obuziere tractate exista si unele care au si un mic motoras, pt distante scurte, btw.
Pentru cei care plâng după amfibii:
– Otokar Cobra 2 Amphibious Vehicle | Military.com https://share.google/cOtysokGQAMSYVwGk
Părerea mea, hâc…
deocamdata nu cred ca e in carti la noi… sau?
ar putea inlocui TABC 79
@M.Z
Atâta timp cât nu cunoaștem toate detaliile contractului, putem doar să ne dăm cu presupusul.
Capabilitatea există, fabrica e în curtea noastră!
De unde știi că nu o să vedem o suplimentare de contract, peste 2-3 ani, pe model Piranha 5, în care se vor cere și 100( de paregzanplu) de Cobre plutitoare?
Părerea mea, hâc…
Pai cele 43 de Pirahna 3 nu sunt amfibii? Plus cele 21 senilate care urmeaza sa vina. 64. Nu’s multe, dar pot fi folosite la ceva operatiuni speciale cred
Apai în mod normal, dar e discutabil la noi, situația ar fii cam așa. MLI de inlocuit MLI. Piranha de înlocuit 71,77,zimbru. Iar Cobra de suplimentat Humwee, URO, ecc. Rămân în aer abc79 unde ar trebui ceva mai serios decât Cobra, eventual varianta MRAP, sau aia ce au prezentat cu tun de 25mm. Și în opinia mea renunțat la t55, tr85 modernizat sau nu si mers pe o variantă comuna de MLI cu tun de 120mm, Stanag 6 și APS. Renunțat la alte planuri de cumpărături tancuri.
Ideal ar fi sa scapam de Uro si Humwee, gasim sigur sa le dam, inclusiv ucrainienilor ! Sa simplificam logistica, sa scadem costurile, multe au fost in Irak, Afganistan, au ceva uzura si sa mai comandam cobre, ca sa avem masini noi, mult mai eficiente si sa dam de lucru industriei…
Alea se pot recapitaliza. Dar ai dreptate. Eu le-as trimite in Moldova. Că ei au oricum în dotare Humwee și stau cam rău. Și de înlocuit tot cu Cobra.
Ii aveam in vedere si pe moldoveni, dar acolo se trimite pe moka ! Sa i vedem daca raman spre vest…Si ei nu au nevoie de atat de multe cate avem noi de dat… Ei au 88 de humvee ! daca le mai dam 72 de buc e ok !
La un moment dat e posibil sa le dam si Piranha 3,sa scapam de ele daca o sa tot avem Piranha V, pentru ca ei au de la nemti P 3 si ar cam trebui bagate in RK si ale noastre. macar atat sa faca sa le repare pe banii lor ! Practic le dam o mana de ajutor, dar mai scapam de un cosmar logistic si ramanem cu P 5
Uro si Humvee sunt mai ieftine, mai usoare, din alta clasa, si mai ieftin de intretinut decat alea la 10 tone.
Tocmai din astea ai nevoie in misiuni care nu sunt de prima liniei si astea ar trebui luate in numar mare. Tu chiar de astea vrei sa scapi…
Nu sunt mai ieftine la intretinut decat cobrele ! Sunt doua categorii, unele chele fara blindaj mai usoare si cu blindaj sporit mai grele folosite in teatre de operatii. Cobra poti sa o faci si cu blindaj usor STANAG 1 daca vrei ! Problema e ca majoritatea sunt forjate si piesele si mentenanta lor costa ! Sunt depasite ca si conceptie Humvee a aparut in 84, avea 190CP….. Nu degeaba le inlocuiesc americanii cu JLTV. Si daca chiar iti doresti economie si vrei vehicul usor, nebllindat armata a cumparat in jur de 1000 de Dustere. Cu cat avem mai multa tehnica diversa si veche, complicam logistica! Si in general dupa 10-15 ani producatorii nu mai fac asa multe piese de schimb, ca trebuie sa fac pentru generatiile noi actuale in fabricatie !
Te înșeli, @Gerula, UA Army încă cumpără Humwee noi!
On September 23, 2025, the U.S. Department of War reported that AM General LLC has been awarded a contract modification worth $50,974,838 for the procurement of 112 M1152A1B2 and M1165A1B3 High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicles (HMMWVs). This acquisition reinforces the U.S. Army’s ongoing modernization efforts as the Humvee family continues to play a central role in mobility and tactical transport, decades after its first introduction. The announcement highlights Washington’s determination to sustain proven battlefield platforms while parallel programs, such as the Joint Light Tactical Vehicle (JLTV), evolve.
https://armyrecognition.com/news/army-news/2025/u-s-army-awards-51m-contract-for-new-humvees-to-expand-mobility-fleet
AM E pe val de cand cu Trump ! Au luat contractul cu JLTV, pe care le fabrica Oshkosh si la care spun ei ca aduc” multiple imbunatatiri, dar care se misca greu sunt in intarziere. modelul M1165A1B3 , e un model pentru FOS care e gen Pik-up ! Celalat M1152A1B2 , e un model cu mult blindaj pe el, care ii ridica mult greutatea ! Acum stai si te intrebi de ce un Humvee foarte blindat, cand armata a avut alte cerinte si s a ajuns la JLTV, care are un blindaj ok . De ce o astfel de masina foarte blindata cand ai JLTV mult mai bun in toate privintile ? Astea sunt comenzi dedicatii sa manace bani AM . Eu nu pun baza pe ce spun aia acolo…E cum ai spune SUA cumpara F16… nu, baza e F35 si o sa fie F47
La o singură afirmație te contrazic! Contractul pentru JLTV 2 a fost acordat celor de la AM General în februarie 2023, Trompă e președinte doar din ianuarie 2025, iar anterior a fost până în 2021, deci …
Nu mai inteles, m am referit la faptul ca AM ca si Boeing si altii sunt favorizati de Trumpete…..Contractele acum se dau dupa cum trage” bronzatul „sforile ! Pana acum s au cumparat 19.500 de JLTV in diverse configuratii. Boeing dupa multe esecuri , in care a piardut foarte multi bani si contracte, a cam fost salvata de acest contract !
Te-am înțeles bine! AM General a obținut contractul pe cinci ani pentru JLTV 2 la jumătatea mandatului Biden, contractul având inclus și un anumit număr de vehicule livrate. Nu aveau cum să fie favorizați de Trompă la acel moment. Pachetul și documentația tehnică pentru producția JLTV aparțin Pentagonului, inclusiv drepturile de autor, nu mai sunt ale companiei Oshkosh, de aceea orice comandă externă este g2g și nu participă la licitațiile altor state, ex România în cazul Cobrelor
nu poti compara Duster cu Humvee, tot din cauza ca sunt alta calasa, la fel cum nu le poti compara nici cu Cobra sau JLTV. Clasele astea sunt separate intre ele de niste multipli in tonaj si capacitati, iar costurile de achizitie si operare evolueaza oarecum proportional.
Conteaza prea putin clasa, principalul e misiunea indeplinita si am avut si Aro 243 la „concurenta” cu Vamtac (la Mures, de ex) si cu Duster sau Humvee, mai tarziu, pe la PM.
La cc 241 cu Vamtac.
Aia era tehnica din dotare, asa ca vrei, nu vrei, ajungi sa compari capabilitatile sau mai ales lipsa lor.
Si e f important sa poti transporta grupa/grup intreg sau in max 2 vehicule (la inf), cu Humvee se faceau tot felul de improvizatii cand a ajuns si la inf sau mai bine zis inf in ele.
De jafurile de PVP nu mai spun.
De ce zici ca sunt diferite ? pe Wiki . Sherpa,Cobra JLTV, Nurol Ejder sunt descrise ca si „comparabile” JLTV standard 10200KG si are oleaca de bena in spate cum are si Cobra noastra detarata sa se incadreze la greutate !
Cobra 2 e de fapt la 12 tone (asta a si creat comentariile la licitatia noastra, cum l-au traforat, ce au scos, sa se incadreze fortat in barem… apoi intrebarea e daca alea 2 tone in plus aduceau protectie in plus, sau erau din cauza tehnologiei mai invechite decat a JLTV), Sherpa e intre 7,7 si 9,8
Prima oferta primita pe nisa Cobra la noi a fost Mowag Eagle 1. Nu erau bani samd, asa ca am ramas inca 20 de ani doar cu parcul auto vechi, in mare parte.
„Bena” in spate avea si Aro 243 cc, care se deplasa in misiuni uneori cu teleguta cu tot, o porcarie comica.
@M.Z.
Alea 2 tone în plus reprezentau porțiunile de plafon, laterale, și partea din spate cu tot cu ușă, care au fost date jos, ca să rămână la forma de JLTV.
Părerea mea, hâc…
Sper sa fie asa, dar dupa mine 2 tone e cam mult pentru zona aia, unde de obicei blindajul e mai subtire. Pentru un vehicul de 10 tone, aia inseamna 20% din masa.
Sa nu fie sacrificat si altundeva.
@Gerula..
Să scăpăm de Vamtac?
Pt logistica..!!!!???
In loc sa zici că mai bine luam versiunea BN-3 din aceeași clasă cu Cobra 2 sa avem interoperabilitate cu cele pe care le avem deja..să renunțăm la ele?
E absurd..
Și vechi? Spania a lansat ST-5 exact în același an când Otokar prezenta Cobra II..in 2013 amândouă! Învechit!?
Romania mai cumpără Vamtac (BN-2)..vara asta contractul..vechituri nu?
Cu 400-450 mii Euro bucata..
BN-2 (5-6 tone) are protecție Stanag 2 iar BN-3 (9-10 tone) are protecție Stanag 3.
Spania cumpără (contract tot de anul ăsta) BN-3 cu 600 mii/buc!
Cobra-2 ale noastre au Stanag 2 dar costă 800 de mii bucata!!!
Deci Stanag 3 sunt mai ieftine decât Stanag 2!
Și usuram logistica de care vorbești tu..
Adică Romania avea deja Uro Vamtac..nu era mai simplu sa luam tot Vamtac? BN-3 cu Stanag 3?.. aceeași clasă de greutate-in jur de 10 tone..sa le adăugăm celor existente (Stanag 1 cred) și celor recent comandate cu Stanag 2..
Bibliografie:
Despre Vamtac BN-3:
URO VAMTAC ST5 BN.3
In 2013, the Spanish UROVESA company presented an armored variant derived from the VAMTAC ST5 4×4 vehicle at the HOMSEC Salon in Madrid.
Entered service: 2016
https://weaponsparade.com/weapon/uro-vamtac-st5-bn-3/
Romania orders 24 Spanish VAMTAC ST5 BN2 4×4 armored vehicles for logistic reinforcement.
6 Jun, 2025
https://armyrecognition.com/news/army-news/2025/romania-orders-24-spanish-vamtac-st5-bn2-4×4-armored-vehicles-for-logistic-reinforcement
https://newsweek.ro/actualitate/romania-isi-ia-24-de-blindate-vamtac-cu-416000eur-bucata-distrug-tancul-dintr-o-lovitura
Spain Finalizes Purchase of 38 Vamtac Vehicles for €23.6 Million with Urovesa
https://www.armyrecognition.com/archives/archives-land-defense/land-defense-2024/spain-finalizes-purchase-of-38-vamtac-vehicles-for-23-6-million-with-urovesa
Sunt BN-3 ale spaniolilor astea..
Cobra:
It was presented for the first time in May 2013. First unveiled at IDEF 2013, the Cobra II is a more heavily armoured successor to the Cobra.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Otokar_Cobra_II
Pfft, noi nu ne facem buddy-buddy cu oameni serioși. De aia, l-am trimis la zoo pe premierul Japoniei…daca nu știe sa latre, daca nu e smacker, daca nu are prieteni si dujmani fără număr in același timp si daca nu se trage de langa Taj Mahal si sa aibă regi si împărați in fiecare comuna = nu ne trebuie.
Off topic, poate identifica cineva aceste radare? Sunt cel puțin patru livrate de americani Forțelor Navale pentru supraveghere…
https://www.facebook.com/share/p/1AGsT6C4q2/
Radar de tarm X-Band , probabil ca v a fi deplasat la fiecare 30km de tarm.
https://www.dvidshub.net/image/7367157/393rd-transportation-harbormaster-operations-detachment-trains-provide-maritime-security
Merci!
Cu toate ca Romania are in posesie un sistem civil de
identificare marina bazat pe productie turceasca
dealungul tarmului.
https://www.halldale.com/defence/22958-sct-avelsan-wins-romanian-maritime-surveillance-contract?utm_source=chatgpt.com
Inca nu are in posesie, probabil in Iunie 2026
https://www.havelsan.com/en/news/havelsans-matra-border-surveillance-system-secures-first-export-romanian-scomar-modernization-project?utm_source=chatgpt.com
Din 1996 și până în 2025 sunt 30 ani nu 20. Ai făcut liceul cu Ciocolacul?
Mai precis 29 de ani
Stati linistiti ca pe langa vopsitoria pentru Piranha acum demaram vopsitorie de Lynx pt inca 50 ani. Alta afacere paguboasa fara IP, transfer tehnologic, IFV uri fara STANAG si sisteme protectie, dar in schimb patentam VLAH mult superior Cobra 2 dar…. ca de obicei fiind romanesc nu pot ciupi destul cei din guvern si directia armament …. Asa ca schimbam TAB-urile cu alte rable vestice peste 20 ani
De unde Lynx Daneee ca nici macar nu a inceput licitatia???? Iar transferul tehnologic face parte din offset, iar aberatia cu STANAG nici nu comantez ca o sa fiu obligat sa te jignesc….. Vlah nu este 100% romanesc si este doar la faza de prototip, iar tab-urile nu au legatura cu nici un program de achiziti momentan, din informatiile pe care le-am gasit se doreste un parteneriat cu Rheinmetall pentru dezvoltarea de 8×8 amfibiu, stiu ca a mai fost unul in urma cu mai multi ani si a fost anulat si asta probabil daca vor castiga licitatia pentru IFV-uri ceea ce este foarte probabil, acest parteneriat este deja in derulare pentru upgrade la Oerlikon.
Cu ce e superior VLAH la Cobra? Unde sa vandut, in ce teatre a fost ? Te ai uitat ca de la slovaci vine defapt asa zisul sasiu echipat pe roti de ”Gerlach”,si pe care ai nostri cu un flex si un aparat de sudura se chinuie sa faca o caroserie, care , aia ar fi se ” conceptia romaneasca” ? Afara de caroseria care vrem sa o facem nu e nimic coneput si construit in Romania !
”…La noi, în România, nici măcar nu se mai discuta despre înlocuirea anticelor TAB-uri 71/77/B 33 Zimbru, deși au decenii de când sunt folosite și doar Dumnezeu mai știe câte mai sunt functionale…”
deci Piranhele alea ce sunt după tine, tractoare?
Transpontor Amfibiu Blindat…
doar Piranha IIIC sunt
vezi cum au făcut probă de submarin TAB-urile alea pe care le plângeți voi acum câțiva ani…
doar Terex și K21 sunt cât de cât bune și K21 se poate să fie chiar ofertat de români
da si? Vorbim despre o capacitae necesara, nu despre ce se intampla acum cu niste vechituri de pe timpul lui Ceausescu.
multe țări au renunțat la ”capacitatea aia necesară”, pentru că au soluții mai bune
până acum în Ucraina nu i-au ajutat cu nimic pe ruși ”capacitățile alea” și ei poate au cele mai multe amfibii începând cu vechiturile alea de scrii și terminând cu modelele mai noi
– Solutia cu kiturile este cea mai eficienta, dar evident, ce stiu japonezii? Aia e prosti si inculti la creer.
– La noi iepurasii au o deja veche fobie fata de fortari cursuri apa, de pe vremea gwot, cand aveau filme in cap ca ei baga misiuni antitero si nu mai fumeaza razboi conventional.
Ce e drept, au fost si relativ recent 2 incidente, unu cu Piranha (surprinzator), altul cu C 79.
– pe vremea lui Ceasca aveam 2 regimente pontonieri (dotate inclusiv cu nave treceri, pe langa PR71 si existau si scafandri in cele 2 plutoane cc, dar aia e alta poveste). Pe langa astea (pt Dunare), mai erau batalioane pt rauri gen Mures, Olt, Siret, dar nu exclusiv.
Au fost 2 aplicatii mari atunci, deci anii 70-80, intr-una s-a fortat Dunarea cu o intreaga divizie, pe bune, adica cu efectiv complet, deci si rezervisti. A fost o mare mandrie si pt iepurasii si pt genistii vremii ca au reusit schema, cu militari in termen si rezervisti.
– pt cine a chiulit de la geografie si in generala si in liceu, in Romania exista in jur de 40 de rauri (43), da, nu toate sunt Dunarea, Siretul are al doilea debit in caz ca nu s-a modificat ceva esential in ultimii ani, era o idee sa-l faca navigabil pe timpul lui Ceasca, pt ce, nu stiu. De inundatiile periodice, chiar anuale uneori, cand te plimbi pe strada cu tabul, nu mai zic, e inutil, ochelarii de cal nu le vad, doar repeta poezia invatata pt achizitii.
Pe langa Siret exista Mures, Somes, Cris, Olt, Jiu, Bega (o portiune chiar navigabila), Tarnava, Bistrita si din cand in cand mai exista ploi si ninsori, dar bineinteles nu se pun, la noi e desert in neuronu stingher in destule cazuri de purtatori de uniforma, ma refer la vf, ca ce mai chibitam pe aici nu conteaza.
– P 3urile au fost cerute pe vremea aia (nu incepuse paranoia gwot) amfibii, by default, ca inca nu demarase spalarea pe creier ca nu mai e nevoie de capabilitatea asta. Nici nu cred ca erau variante fara capacitate amfibie, echipate complet. Asta a si fost ideea, cumpararea unui TAB (adica amfibiu, ca unii nu mai stiu de la ce vine) in locul altui TAB.
– Pt traversarea raurilor, au fost intai bp-urile (si astea sunt cu mai multe capacitati, 3, 5,10), pe vremea RSR aveau motoare americane, Johnson, nu stiu cum le-or fi furgasit in era COCOMului, astea erau si prin regimentele de inf mecanzata, la cp geniu, marfa rara pt epoca in care se fabrica aici si ultimul surub.
– PR 71M erau pe o varianta Dac, de ordinul zecilor (multe) in regimente, Dacurile alea nu prea au fost forjate deloc, dar au stat sub cerul liber ani in sir. Existau in regimentele de pontonieri si cateva zeci de ZU-4 tot tractate (au existat si instalate pe Dac, dar nu la pontonieri), nu poti lasa un pod neaparat AA, cat de eficiente mai erau alea chiar si in anii 70 nu mai e de multa vreme vreun mister.
– instalarea PR-ului era bineinteles f complexa, iar pontonierii nu aveau nici macar veste gonflabile (erau niste porcarii din pluta).
– Americanii in materie de fortari cursuri apa sunt in filmul lor, dar ei platesc orchestra, asa ca vrem, nu vrem, probabil aia o sa copiem si noi, ca idee, desi ei deja se gandesc la poduri construite de roboti cu AI, e alta poveste, care tine de bani, nu mai tine de pricepere.
La pricepere pontonierii nostri erau probabil peste nivelul lor, pe cursuri mari de apa, la ei era destula fushareala hi tech, au fost niste aplicatii din anii 90, plus experienta cu Bosnia, cu podurile.
nici nemtii nu desconsidera amfibiile au 2 programe de achizitii noi unu de apc cu patria unu de inlocuire a vehiculelor de cercetare cu piranha
Nemtii au traditie indelungata in domeniu, au inovat des, ex VW-ul amfibiu folosit in WW2 sau pontonul ala automobil vandut in toata lumea, din anii 60.
e o nuanță aici! pentru cercetare e o chestie că nu o să stai să vină pontonieru’…
dar marea majoritate nu se plimbă cu șalupă după ei (TAB-ul)… preferă să investească în blindaje mai performante și în soluții de traversare mai deștepte
e interesant de știut dacă acum cei mai inteligenți preferă să își protejeze partea superioară împotriva dronelor cu prețul unor kilograme în plus sau merg pe transportoare mai ușurele ca să treacă cursurile de apă…
nemtii inlocuiesc Fennek cu Piranha amfibiu ,si Fuchs cu Patria amfibiu ,avand in vedere ca sunt cel mai mare donator constructor de echipamente militare in Ucraina putem presupune ca au si informatie la prima mana de cum se comporta echipamentele ,ce si cum tre sa adapteze ca tactica si strategie ,pt ca dupa multi ani reinvie marile unitati de protectie apropiata AA a trupelor si vorbim de un numar considerabil de regimente AA
Alkxz- da, e o tema de gandire. Deocamdata nu am observat vreo evolutie pe linia cresterii mobilitatii (deci implicit favorizare capabilitati amfibii). E durere de cap mare cu dronele, blindaju e cea mai la indemana solutie. Mascarea 3d care sa functioneze (holograme si alte fantezii) se lasa asteptata. Am vazut cu ani in urma ceva de genul la Poli, o prezentare.
Cam toti suntem in borcan acum, oricat de bine informati suntem.
Fara senzatia aia din teren ca e unu la cateva sute de km care isi bea linistit cafeaua pe un scaun comod in timp ce tu ingheti de frig sau mergi prin smarcuri pline de tantari, e a shot in the dark, nu putem simti terenul.
Nu e nivio nuanta, indiferent cate semne de exclamare pui, e f simplu de priceput, chiar si pt cine nu e militar.
Vrei libertate de miscare aka mobilitate (inclusiv sa treci CU INFANTERIA, nu doar cercetasii pe malul celalalt FARA PONTONIERI), iei si AMFIBIi- aka TAB, nu doar redenumirea retardatilor de la achizitii si a ventuzelor lor care mai posteaza, de la transmisiuni-TBT.
https://www.youtube.com/watch?v=g5LzTR_2JkA
amv 001