Programul TBT 8×8, situatia reala

In ultima perioada au aparut in presa informatii – chiar stiri explozive – despre posibila demarare a fabricarii si constructiei transportoarelor blindate TBT 8×8 la Moreni. Ni se spune ca totul este gata,  productia putand incepe chiar de anul acesta, cel mai tarziu anul viitor.

Ei bine, din punctul de vedere al unuia care chiar stie cu se mananca un transportor blindat si ce anume trebuie pentru o productie de serie si apropiat industriei de aparare, pot sa afirm cu toata taria ca “stirea” este doar o dezinformare.

In primul rand TBT 8×8 nu exista pur si simplu! Pozele si referirile la carcasa care a fost folosita de ACTTM pentru teste cu privire la solutiile proprii de protectie (in special grilajul de sub podea pentru contracararea si canalizarea suflului exploziei), n-au nici o legatura cu viitorul TBT, din absolut nici un punct de vedere! Pur si simplu s-au sudat niste table, intr-o forma aproximativa de carcasa blindata si cu asta basta. Singura asemanare dintre viitorul TBT si tablaria aruncata in aer la Jegalia este faptul ca si TBTul va avea un tren de rulare 8×8.

TBT+-+prototip++%28Foto%3A+Departamentul+pentru+Armamente%29_567809

                            Asa-zisul TBT, in realitate doar niste roti si cateva table sudate

In al doilea rand programul national pentru transportorul de trupe TBT 8×8 nu are nici macar un leu finantare si nici nu se aude ca ar primi ceva anul acesta, dar chiar daca guvernul ar aloca fonduri, tot ar fi nevoie de macar doi ani pana cand primul prototip ar intra la omologare, un termen serios s-ar duce spre 2-3 ani pana la productia de serie. Singurul TAB gata de productie este SAUR 2, dar armata nu doreste acest transportor.

In al treilea rand programul TBT 8×8 nu are nevoie de fonduri de la guvern – asa cum in mod  fals se lasa a se intelege – este suficient ca MApN sa faca o comanda si sa semneze un  contract. Solutia – impusa de altfel de MApN – esta ca in program sa fie cooptat un mare producator mondial, care sa asigure know-howul, clinciul este ca in acest moment trei mari producatori sunt gata sa intre in programul TBT cu arme si bagaje.

Avem General Dynamics cu Pirahna, Rheinmetall cu Boxer si finlandezii de la Patria. Toate cele trei mari concerne au oferit sprijin gratuit, au oferit drive-lineul gratuit (1-2 bucati, cate or fi necesare), cam toti sunt dispusi sa vina cu bani de acasa pentru cercetare-dezvoltare si constructia a doua prototipuri, care prototipuri sa fie construite exact pe cerintele armatei romane.

Asadar nu avem nevoie de bani ca sa incepem programul, avem nevoie doar de buna-vointa. Asta daca nu cumva se doreste importul transportorului „la cheie” din afara…

Acum sa lamurim inca ceva. Am auzit destul de des ineptia conform careia nu statul ar trebui sa plateasca dezvoltarea-cercetarea ci fabrica, care mai apoi sa vina cu produsul in competitia organizata de MApN! Ori aceasta logica este cu totul absurda, nimeni in lume nu face asa ceva!

Competitia se organizeza astfel: Romania anunta ca doreste sa cumpere 1000 de transportoare, in cateva configuratii, publica un caiet  de sarcini si impune anumite conditii, mai apoi mari producatori vin si cea mai buna oferta este aleasa. Atunci compania castigatoare impreuna cu compania romaneasca, desemnata de guvern sa integreze transportorul in Romania, incep sa lucreze si sa dezvolte produsul conform specificatiilor armatei. Din partea guvernului roman, ministerul economiei ar trebui sa se ocupe de fabricatie/integrare.

Statul trebuie doar sa semneze un contract ferm cu castigatorul competitiei si sa plateasca transportoarele cumparate, in cadenta anuala negociata.

Asta ar fi in mare tot secretul (exact asa se face in toata lumea. Crede cineva ca in Franta Nexter a dezvoltat VBCIul pe banii ei si mai apoi a participat la vreo competitie? Dar Rheinmetall in Germania si Olanda cu Boxerul?), dar se pare ca se doreste importarea directa a transportoarelor, fara asambalre si integrare partiala in industria romaneasca, iar daca tinem cont de necesarul de + 1000 de TAB-uri si daca adaugam ca pretul mediu al unui astfel de vehciul poate depasi lejer 3 milioane de euro, ajungem sa ne intrebam de ce vrea neaparat armata sa scoata din tara 3 miliarde de euro?!

Cate locuri de munca s-ar putea genera  pe orizontala si verticala unui astfel de contract? Multe mii… Cati bani s-ar intoarce catre bugetul de stat daca macar 50% din transportor este integrat in Romania? Pai peste 7-800 milioane de euro, usurand astfel efortul bugetar si ieftinind practic transportorul.

Iar odata cu intrarea in exploatare, alte miliarde de euro s-ar cheltui pentru intretinerea flotei in cei 20-30 ani de exploatare, bani care in cea mai mare parte ar merge catre economia nationala si ar crea aici locuri de munca, plus ca am avea si oportunitatea exportului.

Iar daca am integra partial un transportor modern am putea sa facem si un mic “export” de tehnologie catre SAUR 2, transportor care ar putea fi mai apoi promovat la export ca o varianta low cost serioasa si moderna. Am putea sa facem in asa fel incat SAUR 2 si viitorul TBT 8×8 sa fie compatibile pe mai multe paliere: comunicatii, piese de schimb, armament, etc si astfel sa iesim la export cu o solutie completa: un transportor modern dar mai scump, sau un transportor modern dar mai modest si ceva mai ieftin.

De retinut din acest articol  trei idei principale:

  • Nu exista nici un TBT 8×8 gata de productia de serie, totul este doar o minciuna;
  • Exista cel putin trei mari producatori gata sa vina cu bani de acasa pentru dezvoltarea si inceperea productiei TBT 8×8 in Romania;
  • Se face orice numai si numai pentru a nu se produce in tara.

Vedem ca si in cazul transportoarelor se duce – de catre MApN – exact acceasi politica ca in privinta mentenatei flotei de tancuri (care flota vai mama ei), acolo unde armata a refuzat tot timpul sa faca intretinerea in fabrica si insista s-o faca ea in remizele sale. Pana aici totul pare bine, doar ca intretinerea unui tanc are cinci stadii si armata romana (orice armata de fapt) poate executa doar stadiile de la 1-3 in nici un caz 4 si 5…

Daca mai tinem cont si de faptul ca o mare parte din tancurile declarate operationale sunt de fapt trase pe dreapta, ne intrebam de ce MApNul refuza sa-si intretina tehnica de lupta in uzinele romanesti?!

Cu sistemul AA Gepard a facut la fel, l-au ciocanit prin garajele lor cat au stiut, apoi l-au suit in tren spre Germania…

GeorgeGMT

TBT 8×8 un pas inainte. Mic pentru el, mare pentru industrie

Teste cu TBT 8×8 – poligon Jegalia: VIDEO!

43 de comentarii:

  1. Programele de inzestrare ale armatei, rezerva de spagi si comisioane babane!
    Fostele unitati militare, actuale tunuri imobiliare!

    Numai începerea programului de inzestrare cu TAB-uri si camioane produse in tara ar produce locuri de munca pe orizontala de ma ia cu ameteala.
    Daca ar dori si integrarea in timp a unor echipamente ce nu le mai pot face acum(motoare, drive line, etc), retehnologizare si iar locuri de munca.

    Import la cheie = subminarea economiei nationale si tradare!

    Poate se trezesc unii sa ancheteze si modul in care au fost facute si se fac achizitiile prin MApN!

  2. mai clar de atat nu se poate.mingea a fost o intodeauna in terenul mapn-ului, acolo este pacatul originar. multumesc pentru lamuriri ca deja aveam o intreaga obsesie pe aici in legatura cu acest echipament. ca opinie proprie si personala pana nu se sparge nucleul coruptilor din minister si romtehnica, romarm sau cum dracu se mai numesc nu o sa iasa nimic pe poarta vreunei fabrici romanesti.

  3. Daca vin cu banu’ si vor sa-l dezvolte aici, pornind de echipamentele lor de baza dar orientat pe necesitatile noastre (amfibiu, capacitate de trecere marita etc), atunci nu m-ar deranja sa se cheme Piranha-R sau dracu’ mai stie cum, cu conditia ca „dezvoltare” sa nu insemna ca noi venim cu vopseaua de camuflaj si ei cu restul adus de afara la pachet.
    Bine, slabiciunea mea ramane Patria dar nu finlandezii au facut scutul la Deveselu.

  4. La Digi aseara spuneau ( cat poti sa crezi ce spun astia ) ca anul trecut din 3 miliarde euro buget mai mult de 2 mld au fost salarii si pensii. Numai 800 milioane au fost folositi pt. achizitii , exercitii , mentenanta. Asa ca de unde frate bani pentru achizitii si programe ?
    Pe de alta parte cat timp Mapn nu lanseaza comenzi ferme , nu sunt agreati sau nu se vrea cooperarea cu firme straine , nu vom avea un TBT . Eu personal as prefera Patria pt. o colaborare . Se prefera importul la cheie pentru comisioane , asta este clar. S-a vazut ce a iesit cu importul la cheie cu Piranha cand aia au livrat balariile alea de nu au putut fi folosite decat la parazi. Sau poate asta se vrea , tehnica de parada. Si se continua cu chestia asta .

  5. @ Ghita :Asta am postat eu ieri ca Off topic dar ma cam indoiesc de ce scriu astia in ziar. Intamplarea face sa cunosc pe cineva acolo si nu am auzit nimic din ce scriu astia . Mai mult ,unitatea de care se face scriere este Batalionul 33 Vanatori de Munte care anul trecut in noiembrie s-au intors din misiunea avuta in Afghanistan, si nu numai asta , chiar cu multiple misiuni acolo Oricum o sa ma interesez pentru ca evenimentul nu este unul care sa bucure . Postarea initiala a aparut pe o pagina de FB .

  6. Ce sa mai zicem, se poate dar nu se vrea! 🙁 Cred ca e cel mai urat lucru posibil, sa mori cu arma-n mana si speranta vie! Pacat….

  7. cacare TBT…

    da’l dracu de TBT…

    la banii pt inzestrare care este trebuie prioritizare

    pana la TBT au lipsuri mari si disperat de urgente de acoperit…

    de exemplu niste uniforme mai frumoase pt parada…

    astia nu pot sa mai asigure fara NATO nici minimum minimorum de securitate si asta pe domenii largi

    au cumparat 12 avioane si nu le ajung nici pt rahatul ala de politie aeriana, care este minumum din ceea ce se pretinde la o forta aeriana

    apararea AA este aproape best described as missing, de abia au operationalizat fara modernizare niste Hawkuri dupa ce le’au plimbat ani de zile degeaba la parada

    flota este o adunatura de copai plutitoare dezarmate, nu au o racheta AA si antinava

    asa ca daca mai au 30 de Piranii, 50 de Zimbri si 50 de TABuri care mai invart roata atunci alea le sunt arhisuficiente

    si daca o mai freaca mult cu fortza multa, vie si degeaba in care sparg majoritatea bugetului astia se duc cu pas de defilare spre desfiintare

    ar trebui sa fie clar si pt ultima vaca baltzata din sistem ca tzarisoara aia nu are cum si nici nu cred ca intentioneaza sa tzina pe salarii 75000 militari profesionisti si 15000 angajati civili sau cati dracu mai sunt si concomitent sa se si inarmeze cum trebuie

    asa ca ar trebui sa fie clar si pt ultima vaca baltzata din sistem cacasa supravietuiasca sistemul trebuie sa mai amputeze ceva de undeva

    decat sa tzii 90000 de oameni degeaba fara armament este mai eficient dpdv al apararii sa tzii 45000 bine inarmati

    dar cum pe acolo lumea se angajeaza pe spaga in serviciul de protectie sociala denumit pompos „armata” probabil ca au ales sa mearga in stilul asta „multi si prosti” pana li se face mila la careva de ei si ai scoate la pensie pe toti deodata…

    vad ca se tot amorseaza o noua recesiune, nu stiu daca ati 8servat ca ciclurile astea de „recesiune – pauza – un pic de ridicare cu 0.3% si dupa aia iar in jos” parca s’au tot accelerat, parca se succed din ce in ce mai rapid, si asta nu e de bine

    daca astia din celebrul „sistem” viseaza ca ai tzinem pe totzi pe salarii si in urmatorii 10 ani astia le tot maresc bugetul ca sa le ramana sa mai si cumpere vreo pusca ceva, asa macar de’o parada, eu cred ca se inseala

    acuma este momentul sa se streseze sa apuce sa prinda ceva puseuri de inarmare si ca sa mai faca rost de niste fonduri ar trebui sa mai taie de undeva, de la oameni si salarii, de la unitati militare care nu mai au cu ce lupta, de la 15000 de angajati civili, ce dracu fac cu atatia…

    dupa aia pauza, inca niste 10 ani de recesiune si pacturi de aparare semnate de toate gastile mafiote din parlament, timp in care la ce armament nu mai au poti sa’i desfiintezi linistit caca’pacitatea de aparare cacam tot aia ramane, adica zero…

    ca sa nu mai vorbim de chestii nasoale la care putem doar asista, se sparge mue, se sparge nato, germania si franta se imbarliga cu rusii, americanii raman spectatori si se cara si atunci sa vezi ce ramanem sa ne uitam ca boii in soare cu 90000 de talambi inarmati cu bate si topoare…

  8. Salut tuturor!
    Revin la „oile noastre”: TBT, SAUR 1-2-3-etc…
    Sec si concret: in anul 2005 (prin nov-dec), ROMARM a participat la o licitatie internationala pentru 485 de transportoare blindate (in diferite versiuni de echipare) pentru reinoirea parcului de masini blindate ale armatei belgiene. A fost achizitionat caietul de sarcini, si pe parcursul a 2-3 luni, o echipa de specialisti de la ROMARM, UA Moreni, ICSITEM si alte filiale ROMARM, au PROIECTAT familia de transportoare cerute de armata belgiana.
    S-au facut calculele tehnico-economice, s-a estimat durata si posibilitatea de incadrare a in graficul de livrare al produselor, costurile pentru asigurarea garanctiei si mentenantei etc, etc.
    Bugetul alocat afacerii de catre guvernul Belgiei: in jur de 800 milioane euro.
    S-a intocmit oferta tehnica, oferta financiara, documentatiile de prezentare, tot tacamul cerut de partea belgiana… (proceduri si standarde NATO si UE!).
    S-a facut si un concept de finantare (cu cash-flow-ul necesar pe ani si luni, s-a intervenit la o banca romaneasca pentru o linie de creditare rezonabila, etc), totul in mai putin de 2 luni de zile, fara sprijinul MApN, Romtehnica sau alte „autoritati”…
    Oferta completa a fost depusa (cu oarecare peripetii) la timp si in conditiile cerute de beneficiar.
    Pe langa ROMARM, au fost si alte 4 companii mari producatoare de vehicule blindate care au prticipat la licitatie.
    ROMARM-ul, pe baza ofertei depuse si a evaluarii comisiei de licitatie din Belgia, a intrat pe lista scurta a ofertantilor.
    Ca urmare, compania ROMARM a fost auditata, IN ROMANIA, de reprezentantii armatei belgiene, din punct de vedere al capabilitatii de realizare a produselor ofertate, a seriozitatii tehnice, financiare si profesionale.
    Rezultatul auditului a fost pozitiv, urmand sa se treaca la ultima etapa, cea de negociere directa intre beneficiar si ROMARM…
    Ce a urmat: licitatia din Belgia a fost ANULATA, fara explicatii, iar armata belgiana a amanat pentru un an sau doi reluarea achizitiei, dar FARA LICITATIE INTERNATIONALA !!! (si la ei ca si la noi: daca nu iese cine trebuie se anuleaza procedura…)
    Din proiectul pentru Belgia s-a „nascut” de fapt familia SAUR (1-2-3)…. Era foarte bun pentru Belgia dar nu este bun pentru voinicii din RO ARMY.
    Concluzii… la liber!

    • ce fac belgienii cu banii lor ii priveste, pot sa`si ia daca vor autoturisme de teren si camioane daca vor pt. transportu` trupelor;

      noi n`avem bani de experimente, suntem prea saraci – cu mult sub lumea a III-a,
      dar este imperios sa mai metinem industria militara…cata mai avem,

      viitoru` in domeniu transportari trupelor sunt vehiculele grele cu grad ridicat de protectie: boxer, namer, t 15 etc,
      toata lumea are spor negativ la populatie, la noii se adauga si plecarile benevole din tara rezultat al politici intelepte de partid si de stat,
      trebuie sa avem grija de soldati, ne ne putem bate joc de viata lor numai ca sa dam de lucru la fabrici,

      asa ca saur este un proiect trecut,
      se poate discuta eventual cu un alt motor care sa`i creasca puterea si o reproiectare in vederea cresterea rezistentei, crestere care sa`l aduca la un nivel de protectie corespunzatoare dar sa nu`i reduca manevrabilitatea,

      apoi, acesta ar trebui dotat cu arme rachete, tunuri, etc; mitraliere aia teleoperabila este buna la parada, eficienta in conflict spre zero – aia e buna pe masini mici nu pe TAB

      daca n`avem neuroni sa producem tunuri noi, luam tunurile ce se faceau la Resita in WW2, sau cel de 100-105 plus rachete cat cuprinde,

      cred ca csat`urile si conducerea armatei ar trebui singuri sa se excluda din tara la cat rau au facut pana acum,

      • @ Capatu satului
        Da… da… exact ceea ce spuneam: noi suntem saraci, ne trebuie numai scule date dracului, care sa zboare, sa inoate si sa scuipe flacari numai cand te uiti la inamic!
        Chiar nu pricepi ca pozitia ta este si pozitia „capilor armatei”, politicienilor si a celor care vor bani multi pe nimic?
        Rezumat, ca sa pricepi:
        – armata belgiana a elaborat un caiet de sarcini pentru transportoare blindate DUPA CERINTE NATO, pentru dotarea pentru 20-25 de ani, nu pentru placerea de a cheltui banii aiurea;
        – ai nostri, buni, rai cum sunt, au facut ceva ce a concurat de la egal la egal cu ceea ce ofereau MOWAG, KMW etc, ATAT DIN PUNCT DE VEDERE TEHNIC CAT SI COMERCIAL;
        – nu se facea un experiment pe banii nostri, erau banii lor si le produceam niste transportoare echipate cu armament si sisteme cerute de ei (in clar, in caietul de sarcini, ca nu erau prosti sa ceara PKM, Maliutka sau lunete IOR). Erau finalizate negocierile cu firmele producatoare de sisteme si arme din Vest;
        – dupa ce ar fi vazut RO Army ca aia cumpara de la noi, crezi ca nu puneau si ai nostri botul?

        Mare patriot si mai ales „competent” si „tehnocrat” esti stimabile! Aferim si sa auzim de bine, ca le spui cu mare intelepciune si diplomatie…

        • Na, ca ma duse apa si uitai: trebuie transportoare grele, alea – alea, dar nu pe experimentarile si proiectele noastre, ca alea put. Trebuie cumparate de afara, pe comisioane babane, ca „trebuie sa manance si gura noastra ceva”.
          Contradictie: noi suntem saraci, nu putem face „chestii” serioase – da musai trebuie pastrata industria de aparare!
          Monser, daca nu te superi, din dilema asta nu poti iesi!!!

          • @Pavel M!
            Imi place ce spui. Din pacate sunt foarte putini pe aici care sa aiba informatii:), sa fie destepti, diplomati si sa …patrioti….na ca am zis-o!

            Seara buna!

        • capatu` satului

          si care sunt CERINTELE ALEA NATO pe care le indeplineste SAUR 2 ?
          la cate kg. TNT rezista podeaua in caz de explozie ?

          ce sisteme de arme se pot monta pe el ?
          care este gradu` de protectie ?

          care va fi costu` final complet echipat ?

          de ce belgienii nu au ales oferta noastra daca era cea mai buna,
          de ce au ales polonezii Patria si nu Saur…

          • …da halatul, halatul cat costa???
            Intrebari aiurea…

          • Cread ca e a 99999999999999999 oara cand scriu acelasi lucru. Din cand in cand mai apare cate unul care crede ca a descoperit apa calda.

            @capatul satului: cu ce transporti trupele de infanterie de la unitatile din spatele frontului pe front? Cu autocarul? Sau cu namerul de 50 de tone, senilat??
            NU ai nevoie de un senilat superblindat ca sa transporti trupe dintr-o parte in alta, ai nevoie de ceva mobil, pe roti cu o protectie medie si putere de foc medie. Si numele iti spune ce e „transportor de trupe”
            Ai nevoie de ceva superblindat cand executi un asalt mecanizat asupra unui obiectiv – si aici intra in actiune ce zici. Astea sunt niste vehicule care sprijina tancurile si/sau infanteria in actiunile de lupta. Si ai nevoie de cateva sute, maxim 1000 (daca esti o tara de genul Rusia sau USA), daca esti romania, cred ca vreo 200 sau sub 200 sunt de ajuns.

            Saur 1,2,3,4,5,6,7,8,9 si TBT 8×8, 16X16, 24X24 iti folosesc sa transporti trupe si fiind rupti in fund sa asigure si diverse misiuni de sprijin al infanteriei.

      • namer e namer si t 15 e un concept nou de ifv greu
        boxer-ul mi se pare din nou un exemplu al nemtilor de cum sa complici lucrurile inutil
        fac ei lucruri bune , dar cateodata prea cauta „subliminalul”
        ptr noi protectia trebuie sa fie la un standard de genul
        pe laterale ptr a rezista armelor de infanterie , inclusiv a armelor antimaterial dedicate(in gen cal maxim 12,7)
        sectorul frontal oricum e mai protejat si ar trebui sa reziste la calibrul existent preponderent la potentialii pretini
        solutia antimina pare ca exista
        sa il faci mai protejat e inutil ..ar trebui prevazut din start cu kit-uri care sa ii creasca protectia impotriva diverselor tipuri de munitii
        in configuratia de apc clasic turelele teleoperate sunt viitorul din n’spe mii motive
        daca varianta de baza clasica iese la aceste specificatii amfibie e bine
        variantele dedicate cu tunuri automate ,cu lansatoare de rachete trebuie sa existe ptr anumite categorii de forte nu sa inlocuiasca apc-ul
        chestia cu sporul negativ la populatie si protejatul trupelor e din categoria ..care circula in ultimul timp pe facebook ..bancuri
        si trebuie vointa din partea clasei conducatoare si din partea mapn-ului cand vor face comanda ..un set de cerinte care chiar daca se face licitatie ..offsetul sa fie obligatoriu(ma refer ca exista oricum lege ..trebuie cumparata cantitatea necesara ptr a indeplinii conditiile cele mai bune de offset) si clar directionat …adica in orice conditii ai cumpara ,sau ce ai cumpara …productia sa se desfasoare in tara , la producatorii locali existenti
        daca nu poti incredinta contract direct …trebuie licitatie ,trebuie sa te asiguri ca ai castig

  9. Dezolant! Nu-s de ce atata inversunare pe TBT si firava industrie militara care mai exista…De ce naiba au demarat/s-au implicat cei de la ACTTM programul TBT daca MApN-ul nu-i interesat!? Macar sa se spuna odata clar -MAI VREM SAU NU INDUSTRIE MILITARA IN RO, ce tot o lalaie cu programe care nu vor duce nicaieri, decat spre…importuri. Dezinformarea pare pregatita de oameni „competenti”, vina este a mass-mediei ce nu se mai oboseste sa verifice, stire-bomba sa iasa!

  10. Pot sa fac si io un tab din asta.
    Am pe cineva cu masina de taiat plasma. Un Catia rapid acolo si in 2 saptamani mergem in poligon.

  11. PAVEL M spune corect si concret. Asa s-a intamplat si asa a inceput familia SAUR. De mentionat ca transportorul pentru Belgia este de fapt proiectul cel mai aproape de SAUR 3 sau TBT (cum ii spun unii ca sa nu isi aduca aminte de cei 2 directori care au promovat SAUR 3, dati afara de UTI).
    Proiectul este aproape de ceea ce se cere, se doreste si se poate face. Nu e mai prejos de PIRANIA III chiar IV. Evident ca e transportor nu MASINA DE LUPTA (ca BOXER, peste 30 tone) sau ca VBCI (8,5 milioane euro).
    SAUR 1 a fost facut ca demonstrator si a pus la munca atat inginerii de la Moreni dar a fost si un test de capabilitate.
    SAUR 2 a fost realizat la solicitarea firmei THALES/Franta care a vazut SAUR 1 si dorea un transportor mai ieftin decat VBCI (6 produse) pe care sa instaleze aruncatorul de 120 mm, produs de firma 2R-2M, pe care sa le vanda in OMAN. Dar Garbacea-directorul general al CN ROMARM de atunci- a sabotat proiectul asa cum a facut si cu contractul semnat cu IRAK pentru 420 transportoare SAUR 1.
    SAUR 3/TBT are un caiet de sarcini (cu ceva greseli si cu ceva exagerari) dar care este cam 80% transportorul pt Belgia. E posibil dar numai cu oameni care vor si cu sprijin real de la guvernul Romaniei, caci asa face si Guvernul Germaniei cu Rheinmetall, guvernul francez cu NEXTER, etc.
    Totusi un transportor nu e nici radar nici racheta si inca se mai poate face in Romania (e adevarat cu colaborari europene pentru motoare, transmisii si alte cateva accesorii care fac impreuna cam 35% din valoare).

  12. Nu sunt cu teoria conspiratiei dar nu vad alta cale de a explica opozitia ferma a conducerii armatei de a produce ceva la noi in tara. Chiar nu gasesc alta explicatie decat bani dati cu intentie unor generali sa saboteze industria romaneasca a apararii

  13. e mult mai simplu : un doctorat , o deplasare peste hotare ….politie politica …
    ( daca nu se mai face matimatica in scoala de unde ingineri …)

    http://www.contributors.ro/romania-si-puterea-sovietica/cateva-programe-militare-romanesti-din-perioada-1970-1985-contracte-cu-china-si-nevoia-de-submarine/

    • Excelent link-ul!
      Mai prin 1986-87 am primit de la chinezi sisteme de coducere a focului, telemetre laser si alte gadgeturi utile pentru tancuri…

    • mda,totul de un heirupism contraproductiv si toul la ordinele si viziunea partidului/carmaciului…au facut rahatul praf pe scurt.

  14. Ne conduc străini nu o să iasă nimic românesc aici.

    • Mai bine sa reduca effectively sub 50.000 de soldati. Sa mareasca bugetul si sa scoata dracului din bugetul armagei pensiile si chair salariile.mai multi bani pt dotari ,cercetare si inzestare.
      Decat multi si prosti mai bine mai putini.
      LA urma urmei Jandarmii si Politistii sa faca linia a doua de aparare dupa armata profesionala.
      Jandarmii si Politistii sa mearga in poligon cate 4 saptamani pe an dupa modelul elvetian. Acolo sa faca eii instructie. LA dracu mai tii 75.000 carenu fac nimic si Inca 15.000 de civili deasupra..

      • Foarte frumos: salariile sa nu le plateasca MApN, nici pensiile pentru rezervisti. Se fac economii enorme pentru tara si partid! In caz de nevoie sa se aprinda focurile pe dealuri si sa se stranga „oastea tarii” care cu furci, care cu laptop-uri, sa lupte cu Igor, Ivan, Ianos, John, Fritz… sau care or pofti la tara asta….
        In remize sa fie pregatite scule performante, de ultimul racnet, computerizate, robotizate, gata de lupta, in tipla si cu reclamele stralucitoare: numai cumparand armament si sisteme de la „…” puteti avea o armata sanatoasa si voiasa!!!
        Armata sa fie formata numai din 100,5 soldati, musai condusi de un civil cu studii la ff sau privat (adus de la Bruxelles) consiliat de un sobor de „specialiste” aduse pe bani grei de pe o centura europeana…
        90% din armata trebuie formata din soferii si mecanicii ce prezinta tehnica de lupta la parade, restul doar ceva „reprezentativi” mai aratosi, de preferinta gay, ca asa este „trendul” european…
        E de bine, nu gluma!

  15. Ar fi bine sa se poata produce in tara o parte a transportorului…insa asta numai daca rezultatul final ar corespunde cerintelor din prezent. Este adevarat ca dupa ce te lovesti zilnic de tot felul de „neputinte” din tara asta devii mai sceptic la posibile reusite de acest gen, insa speranta moare ultima. Fara nici o legatura cu subiectul, am inteles de la cineva ca nu se mai poate face injectia antitetanos in spitale… ceva de neinteles ( nici la privat ).. ceva cu licenta si licitatia, si drept urmare in prezent cine are ghinionul sa aibe nevoie de asa ceva…asta este..daca scapa bine, daca nu …nu. Asa ajungi sa te intrebi ce mai merge prin tara asta.
    P.S. Poate sa mai atraga niste tari interesate sa cumpere transportorul..vecinii de la sud :P… , insa trebuie sa stim siguri ca luam si noi un numar decent, nu sa zica altii ca vor si noi sa spunem pas, ca noi nu mai achizitionam.

  16. Deci Moreni produce Saur 1 pentru competiția din Belgia. Bun. Îl produce dar îl produce sub standardul de protecție al B33… Stanag 1 versus Stanag 3 plus la B33. Nu e de mirare ca MApN a optat pentru Piranha

  17. Cam cat a „optat” … uite aici si daca si ce am facut noi este „optat” atunci astia au pornit cursa inarmarilor.
    http://defence-blog.com/army/botswana-buy-45-piranha-armoured-wheeled-vehicles.html
    Este jale … am ajuns ciuca batailor cu ale noastre forte dezarmate romane. si la pariu ca in caz de ceva tot noi astia civilii cu cate un 12,5 sau ag7 pe masina proprie si personala salvam situatia.
    Ar fi nevoie de un pluton de executie ce mai!

  18. Am aflat intre timp dupa o cautare sumara ca au descoperit ceva camp de diameante … al doilea ca marme din lume (nu am inteles … campul sau unul din diamante) si ca cu Zimbabwe nu sunt chiar prieteni si ca ar vrea sa pastreze campul ….. asa ca Black friday 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *