India, R 77 inlocuita de Derby?

Posibil, asta dupa ce indienii au batut palma cu MBDA UK pentru a dota Suhoi 30MKI cu rachete aer-aer ASRAAM in locul sovieticelor R 73 Vympel. Acum si R 77 inlocuita de Derby?

Daca ASRAAM-ul nu este o noutate in India, doteaza deja aparatele SEPECAT Jaguar, intrarea Derby pe aripile Suhoiului este de rau augur pentru producatorii rusi de rachete aer-aer, mai ales din punctul de vedere al imaginii de marketing. Indienii sustin ca afacerea ar renta, ei avand deja in dotare sistemul antiaerian sol-aer Spyder, care opereaza rachetele Derby si Python 5.

Ca sa facem un pic de lumina, R 73 Vympel este o racheta aer-aer, cu raza scurta/ medie ghidata in IR, similara Python 5, Mica, Sidewinder, IRIS T ASRAAM, dar se pare inferioara acestora.

R 77 Vympel este o racheta aer-aer cu raza medie/lunga, ghidata radar, din aceeasi clasa cu AIM-120 AMRAAM, Meteor sau Derby, desi “israelianca” n-ar fi la nivelul celor occidentale, fiind creditata cu o eficienta de 80% fata de AMRAAM, dar la un pret mult inferior. Fata de Meteor nu mai vorbim…

AMRAAM vs R 77

Inlocuirea ei cu Derby ar fi o imensa pierdere financiara pentru Rusia, cu atat mai mult cu cat India are intentia sa scoata R 77 de pe Suhoi in urma invatamintelor din recenta tiganeala cu Pakistanul, acolo unde au trimis la inaintare batranul MiG 21 Bizon tocmai pentru ca nu au avut incredere, printre altele, in rachete R 77 a Suhoi 30MKI in fata F 16 pakistaneze dotate cu AMRAAM.

Se spune ca F 16 pakistaneze au lansat mai multe AMRAAM impotriva unor aparate indiene Su 30MKi, acestea din urma reusind sa le evite mai ales datorita faptului ca rachetele au fost lansate de la foarte mare distanta, aproape de raza lor maxima de actiune. Nu s-a putut pune problema ripostei cu R 77 (RVV AE) mai ales din cauza razei (desi in varianta R 73-1 raza a fost extinsa de la 80 la 110km), dar nu putem sa nu ne intrebam daca radarul Suhoi 30 MKi a fost capabil sa ofere o solutie de tragere pentru R 77, dincolo de problema razei, cu atat mai mult cu cat indienii au in dotare si o alta rachete aer-aer ruseasca cu raza lunga – R 27 ( in toate variantele sale R 27 are o raza operationala de peste 100km).

Deocamdata, indienii dau doar vina  pe raza inferioara de actiune a R 77, 80km vs 100 la AMRAAM, dar putem presupune ca au mai fost si alte necazuri, sumarizand, Fortele Aeriene Indiene au pus ochii pe I-Derby ER a carei raza este de +100km. Racheta a fost prezentata pentru prima oara publicului chiar la Aero India in 2015.

Sa integrezi o racheta pe un avion nu-i lucru usor, mai ales daca tinem cont de faptul ca racheta trebuie sa comunice cu avionul o buna bucata de timp, dar experienta ar fi, Derby (o varianta mai veche) fiind deja integrata de marina indiana pe aparatele Sea Harrier.

De asemenea tot Derby este si racheta principala pentru LCA Tejas, iar planurile indiene sunt ca intr-un viitor destul de indepartat (minimum 10 ani) sa aiba propria racheta cu raza medie – Astra Mk 2, iar pana atunci familia Derby impreuna cu ASRAAM, par favorite pentru inlocuirea rachetelor rusesti R 73/77 din inventarul IAF.

Guvernul indian este in faza de evaluare pentru a integra pe Suhoi 30MKi rachetele Brimstone si Meteor.

Rau pentru rusi, bine pentru ceilalti, cu atat mai rau pentru sovietici cu cat hindusii au prins, se vede, gustul tehnologiei occidentale si de aici incolo ne putem astepta ca vanzarile vesticilor in India sa creasca proportional cu scaderea achizitiilor din Rusia.

R 73 vs ASRAAM

Si uite-asa un mare mister ni se desluseste in fata ochilor: de ce India nu si-a trimis Su 30MKi intru intampinarea pakistanezilor, ca doar au destule, si au apelat tot la MiG 21.

In aceste conditii la ce mai cumpara India sistemul S 400? De ce presupune ca acesta este superior Patriot-ului american sau SAMP/T-ului franco-italian, cand de fiecare data produsele occidentale s-au dovedit a fi net superioare celor rusesti?! Rafale vs Suhoi 30, Rafale/Super Hornet vs MiG 29K, AH-64 Apache vs Mi 28, motoarele de avioane rusesti vs cele vestice etc? De ce au cumparat Igla 2 cand aveau la dispozitie Mistral sau Stinger?

GeorgeGMT, cu multumiri lui Tedy pentru semnalare

39 de comentarii:

  1. Salut. Daca e adevarat atunci ivanii isi dau un ciocan hotarat in glezne, sa te faca hindusii de cacao.

    • Hindusii se fac ei singuri de cacao, india e plina de sclavi platitori de impozite si salarii mici. Acum astia din frunte care au bani de tocat la greu ce vrei sa faca, testeaza toata piata globala. Cand vor vedea ca nici ailalti nu fac decat o reclama ieftina, vor cauta in alta parte si tot asa iar asta pana se vor convinge ca sunt atat de prosti dar norocosi cu caru sa ai atatia sclavi.

  2. „…cand de fiecare data produsele occidentale s-au dovedit a fi net superioare celor rusesti?! Rafale vs Suhoi 30…”
    Sefu’, eu fac parte din Rafale Mafia pe aici dar la chestia aia m-as hazarda cam greu. 🙂

    • Io zic sa te hazardezi, macar si pt ca in tiganeala cu Pakistanul, bunicul Rafale, Mirage 2000, a iesit la bataie. Stiu, tactic Mirage si Suhoi sunt diferite, dar totusi…
      Pe de alta parte, daca Suhoiul este atat de performant de ce mai cumpara hindusii Rafale?! Cele doua avioane sunt pe aceeasi felie…

      • Eu am ramas cu o fixatie din urma cu ceva ani si nu pot sa scap de ea, cand doi piloti de Rafale au fost intrebati de o astfel de situatie…si amandoi au zis – cam cu juma’ de gura – ca Rafale are 50-50 sanse impotriva unui Suhoi Su-30.

        • pai diferenta o face avionica si sistemele de arme integrate… aici nimeni nu e 100% sigur pana nu se testeaza in lupta aer-aer.
          Nici macar la familia „furisatilor”, lucrurile nu sunt chiar 100% sigure intr-o lupta.

        • De-a lungul timpului noi am putut observa ca: MiG 29K are probleme serioase, ca radarele de pe avioane nu sunt chiar ca in descrierea rusilor, ca Pantsirul are necazuri, ca radarele de sol sunt bruiabile pana acolo incat nu vad nimic, ca Redut are probleme etc.
          Ca arabii sunt talambi si indienii nu sunt in stare de mare lucru stim cu totii, dar povestea are mai mereu ca partener tehnica ruseasca…

          Cert este ca Paki au iesit la scandal cu F 16, au si tras, indienii si-au tinut Suhoaiele mai la departare. Adevarat ca hindusii mint si cand tac.

          Suhoi 30 MKI vs Rafale?! imi aduc aminte cum si eu am cazut in capcana indienilor cand cu Eurofighter-ele britanice, s-a dovedit atunci ca britanicii luptasera cu o mana jumate legate la spate, iar tiganii s-au laudat degeaba. Cand indienii au „invins” F15 americane, yankeii nu-si folosisera radarele si alte acareturi etc…

          Pe de alta parte ce sa spuna pilotii francezi, sa-si taie singuri craca de sub picioare?! Sa le taie socialistii banii? Orice pilot ar spune la fel despre „concurenta”….

          • Na bine si acum uita-te la alti capabili sauditii si marile realizari din Yemen – daca ar fi sa ne luam dupa astia nici F 15E nu e de ajuns si mai pierdura si niste Abrams asa maruntis in luptele cu descultii…

            • Adica numa indienii sa fie de vina?!

              • Nu am spus asta dar trebuie sa ne uitam si putin la tacticile adoptate de beligeranti, si Pakistanul si India au niste tactici de tot rahatul la lupta aer-aer.

              • Cum folosesc indienii si pakistanezii verisorii lor primari rachetele in lupta aer-aer? Vad o tinta si lanseaza la limta de angajare a rachetei pe care o au sub aripi, tactica foarte inteligenta, nu am ce spune….asta da nota pregatirea amourora excelenta in BVR – cred ca NATO si USAF mai ales rad cu fundul de ei.
                Numai bine asa au fost lansate 5 AIM 120 AMRAAM fara ca sa doboare nimic decat recordul PK de altfel destul de bun al rachetei care in acest moment este benchmark in domeniul BVR.
                NU stim de partea aialalta daca indienii au fost cam speriati si au stat cu zburatoarele SU 30 MKI departe de zona de conflict sau au incercat sa boboare ceva F 16 ,JF 17 pakistneze.
                Cert este urmatorul lucru – daca te bazezi pe raza maxima a rachetei o sa ai un PK mic cam cu oricare dintre rachetele dezvoltate pentru lupta BVR cu exceptia Meteor…
                Apoi desi ghidajul este activ la disteantele alea trebuie sa ii asiguri rachetei un ghidaj cat mai precis pana intra in zona din care radarul propriu preia tinta. Nici F 16 Paki nici SU MKI nu au facut asta – ceea ce da nota ca morcovul a fost mare de fiecare parte.

                • Macar paki au lansat ceva, hindusii n-au lansat nimic…

                  • Ori poate au lansat mault mai mult decat credem noi si doar un R 73 ratacit a atins tinta fiindca restul s-au dus pe Gange si de aici supararea lor.
                    Sa nu uitam ca MIG 25 bunicul a doborat cu o racheta rusnaca F/A 18 al USN in Irak deci conteaza si pilotul si acelasi pilot daca era lasta de GCC – ground control center mai dobora un Intruder – deci daca ai pilotii antrenati aviatia are sens daca nu, mai bine nu investesti acolo si pui banii in sisteme sol -aer Patriot, S 400 sau ce iti permiti ca rezultatul va fi acelasi.
                    R 27 R- in Yemen a lovit F 15 si a doborat un F 16 al UAE darcu, aia au timp sa faca si dezvoltare de rachete cu sisteme diferite de ghidaj si comunicatii intre IRST americane si rachete rusesti…..deci?! Oare ce gnadesc astia pe Gange?

              • Scriu in transe ca sunt de la munca – R 27 R – cealalta ruseasca are probleme mari la limita maxima de raza de actiune teoretica din 30+rachete trase a realizat un singur kill confirmat si racheta asta fiind semiactiva inseamna ca tacticile alese trebuie sa fie si mai elaborate ceea ce indienii nu au reusit sa imlementeze.
                Apoi – R 77 ale lor sunt mai vechi de 15 ani in tot acest timp sistemele de achizitie a tintei au evoluat, la fel si algoritmii de verificare a tintelor false de catre capul rachetei.
                Nu stiu in ce situatie se afla stocurile de R 77 la indieni si nici cum este starea AIM 120 AMRAAM in tabara pakistaneza.
                Cert este urmatorul fapt – un MIG 21 Bison a angajat cu R 73 un F 16 care eu cred ca era JF 17 si indienii spun ca l-au doborat (nu am vazut epava doar ceva inregistrari radar cum ca tinta a disparut de pe radar)
                De partea pakistneza stim sigur ca un MIG 21 Bison a fost doborat si ca primele ore Paki vorbeau de 3 piloti si 2 avioane apoi au vorbit doar de unul singur (MIG 21).
                Am rezerve ca vreo racheta aer aer ghidata radar BVR a doborat ceva in scarmaneala asta intre verisorii primari.
                Cert este ca India acum doreste sa incerce Derby dupa ce un sistem Spider indian a reusit performanta sa doboare un MI 17 propriu care circula cu transponderul IFF inchis de profesionisti ce erau zburataciosii indieni…

              • Strict de rachete – ideea de a cumpara Derby pentru a realiza o comonalitate intre Tejas, Spider si SU 30 MKI – cea mai capabila pasare indiana pare foarte buna.
                Chiar daca I – Derby nu o fi AIM 120 AMRAAM totusi are sisteme noi de achizitie a tintei si algoritmi de evitare chatf si tinte false noi. I-Derby promite sa dea colti BVR si FA 50-ului corean pe care Lockheed Martin nu il doreste concurent direct pentru F 16 pe pietele emergente. Chiar daca ai 2 rachete relativ cu acceasi raza de actiune NEZ-ul 3D difera de la un fabricant la altul si aici daca platforma ta in speta MKI-ul lanseaza ceva BVR este mult mai greu pentru un pilot advers sa ia masurile de manevra evaziva fiindca nu stie ce il poate pocni – I- Derby, R 77, R 27R, Astra MK 2 (ce naiba au facut cu MK 1?!)

  3. cine lucreaza cu indienii nu are probleme sa-si raspunda la intrebarea de la finalul articolului. cel mai bun raspuns este spaga, care e o urmare a zecilor de ani in care indienii au avut legaturi stranse cu sovieticii. Oare cati au fost recrutati cand erau la Moscova la schimburi de experienta, iar acum ocupa pozitii inalte in fortele armate sau ministerele de resort?

  4. Aseara la Cincu, dar in zona Codlea-Ghimbav Brasov a fost prapad, elicoptere numai noaptea au plecat 5 spre Siriu si sau intors sase. Au duduit geamurile si vibra chiar betonul blocului.
    Nu era zgomot de Puma ca il recunosc dintr-o suta, parea un chinok ceva ca suna ca doua rotoare, dar sase in tandem, numai noaptea.
    Ma intreb, o fi ceva ce se pregateste?
    Am mai pozat zilele trecute un subtirel cu patru pale, si cu acrosaje la aripi, semana bine cu un cobra, a facut ture mai multe zile, Cincu-Siriu.
    Oricum e prima data cand vad si aud masiv elicoptere in zona jud. Brasov.

    • Babaeti, voi chiar sunteti degeaba pe aici. Se tot vorbeste de citeva saptamani de Saber Guardian 19, au fost si articole, si cade drobul de sare pe voi imediat cum auziti citeva elicoptere, sau vedeti cativa militari americani… Calmati-va!
      parerea mea, hic…

      • pai tot e bine daca n-au vazut omuleti verzi, nu? 🙂

        • Vai de capul nostru, cu luptatorii astia de tastatura, daca apar aia. Se baga in fundul pivnitei si ” si dai si lupta, neicusorule”, „combatem dusmanul” live si in direct! 😀 😀 😀
          Parerea mea, hic…

          • pai scrie pe cartea lui de muncă angajat mapn ,este platit si pregatit pentru asta,e treaba lui?!…ati mai găsit o sarcină boului din jug.

            • Psycho, nu te dezminti. Fiecare e ceea ce se considera, la urma urmei. Nu trebuie sa fie angajat al institutiei x,y sau z, faptul ca e prezent zi de zi aici trebuia sa fie suficient, la cite se discuta pe aici. Asta confirma, inca o data, afirmatia mea ca unii citesc din 2 in 3 si inteleg din 5 in 6, dupa care se reped sa dea cu degetele in taste fara sa treaca si prin filtrul gandirii ceea ce au de spus. Yourself included.
              Plus ca exact acelasi exercitiu, cu aproape aceeasi desfasurare de forțe, a avut loc si acum 2 ani.;)
              Parerea mea, hic…

            • Si ca sa termin cu asta, Psycho, eu pun pariu cu tine ca cca 50% din angajații MApN nu stiu ce e Saber Guardian asta, pentru ca nu e treaba lor sa stie. Sunt implicati in cu totul alte activitati. In afara de cei implicati, planificatorii si executantii, ceilalti probabil au auzit doar marginal despre acest exercitiu, din stirile difuzate pe net si la tv.
              Dar daca tot te dai mare pasionat de fenomen si comentezi zilnic pe unul sau mai multe site-uri de profil, e de ajuns sa vezi „the big picture”, din mai multe stiri si articole aparent fara legatura intre ele. 😉
              Insa pentru asta trebuie sa-ti folosesti creierul. Ceea ce pentru multi, e foarte, foarte greu.
              Tot parerea mea, si tot hic…

              • pe subiect nu comentez decat aici ,rarisim te tehnomil.
                pe alt subiecte da,mai am un site/forum/comunitate…se observa la avatar.

      • Sharky, si de unde vrem sa stim toti de Saber, eu am spus ce am auzit, ca se petrece numai noaptea si destul de galagioa.
        Mai trece cate un Puma, dar ala e copil mic oe langa nebunia de ieri noapte.
        Eu tind sa cred ca doresc sa ne obisnuiasca cu aplicatii ca sa nu mai reactionam daca mai cade si cate o bomba.
        E vorba de in toiul noptii si pe deasupra locuintelor.
        Culmea ca ziua stau sub dus probabil si noaptea sunt mari scandalagii.

        • Pai, pe langa faptul ca a tot aparut la stiri in ultimele zile, s-a mai scris si pe aici, chiar daca nu cred ca am avut articol dedicat… Erai la un simplu search distanta, pe goagal fireste.
          Anul trecut zburau F15 pe deasupra Vaii Oltului de era sa fac accident tot uitandu-ma dupa ele. Balckhawk, Chinook si tot tacamul.
          La Eforie au trecut doua Blackhawk atat de jos (mie asa mi s-a parut, 50 – 100 m) – sunau absolut demential – de-am zis ca ni se agata de catarge… iar zone din Marea Neagra sunt inchise in perioada asta navigatiei civile. Asa ca nu stau nici ziua…
          Cireasa de pe tort au fost cele doua nave SEAL pe care le-am vazut intrand si andocand la Mangalia. Modele noi – 2015, foarte misto, le-am pozat si pus pe fb la rnhs… 🙂
          Asa ca, eu tind sa cred ca tu tinzi sa crezi in mod gresit ca doresc ceea ce doresc…

          • P.S. Scuze pentru offtopic.
            P.P.S. Financateri, esti offtopic. Pentru „anunturi” de genul asta exista rubrica „Permiteti sa raportez”

            • E clar, trebuie sa fac plecaciuni ca sa intreb sau sa neaparat sa fiu tester de motoare reactive ca sa nu bag capul in pamant sau sa intreb googleul daca la ora 0 noaptea cine zboara ori pe moise guran. Mult sarcasm.
              Pe zona Brasovului rar intalnesti astfel de aplicatii, tot ce vezi sunt pumele si EC-urile. O data la 3luni mai e un ratacit cu un mig pe care doar il auzi. Nu stau gard in gard cu MK la CT.
              Cat tine de frica, e pentru voi, eu ma refeream ca fac aplicatii noaptea (ce e o premiera) in jud Brasov si mai ales atat de multe in grup.
              Restul cu razboiul si fugitul in beci, nu ca doresc sa simti un suflu de proiectil in timp ce mananci. Sa lasam eroismele.
              Mersii de informare dar fi mai atent cand dao sfatuti.

              • Daca erai la primul comentariu pe site intelegeam. Dar nu esti. Offtopicul este in primul rand lipsa de respect pentru autorul articolului.
                In rest bag seama ca degeaba citesti ce se mai scrie pe aici si ca n-ai inteles nimic din ce-am vrut sa spun.
                P.S. Bag sama ca tre’ sa reactivam politia offtopicului.

        • Financateri stai lin, ca nu stau ei sub dus si zboara pe unde si cind vor ei. Sunt activitati ordonate, stabilite de comun acord cu toti participantii la exercitiu cu cel putin un an inainte, si se zboara pe traiecte bine stabilite si delimitate, nu pe unde vrea muschii lui x sau y. Daca pe deasupra ta trece culoarul de zbor, ghinion de nesansa. Si pe deasupra mea e culor de zbor pentru elicoptere, si ii stiu intotdeauna cind au zbor de noapte, si la ce ore.
          Parerea mea, hic…

    • Cand ai scris tampeniile alea erai in Vama Veche sau in Beba Veche? Ca s-ar explica. Poligonul Cincu nu e la Brasov, esti paralel

    • Eram in zona Bran si le-am vazut live, au fost 5 elicoptere chinok.

  5. Ceva nu se aduna cum trebuie…
    1) Mig 21 Bison este una din varintele de upgrade de 21 care au si R-77 intre armele suportate. Indienii au lasat la interceptare Bisonii poate doar datorita faptului ca erau dislocatii acolo si erau in stare de zbor.. iar Su30 nu erau in zona..
    2) R-77 este de proasta calitate si asto o stiu si indienii. Multe dintre rachete au trebuit trimie in Rusia sa fie reconditionate – si comparandu-le cu MICA Indienii au cinstatat ca R-77 sunt de proasta calitate – suportand undeva la doar 50 de cicluri aterizare decolare. Mica era data la 250 de cicluri. Parese ca AMRAAM este la unde la 300…
    3) AIM-120 majoritatea surselor dau ca raza 40+ mile… Iar la R-77 90km… ceva nu se aduna aici 🙂 .. Desi in stilul rusesc ei dau raza de actiune balistica si americanii Raza de actiune cu probabilitatea de lovire maxima. .In manualul de zbor la Mig 29 … raza de actiune la R27 contra unei tinte supersonice ce se apropia din fata era de 35 km .

    • hai ca am fost si noi in comunism si stim cum din 9 tab-c mergeau 2 care le tractau pe restu pentru inspectii si pe hartie mergeau toate 11 brici.

      asa sunt si au fost rusii ca de la ei am invatat asta

  6. Indienii se orienteaza catre i-Derby pentru ca R-77, pe langa ca e cam depasita tehnologic, e bine cunoscuta de chinezi, care probabil au capabilitatea de a le bruia (exceptand versiunea ghidata IR).
    Nu trebuie uitat ca rusii dezvolta o noua versiune K-77ME, cu motor ramjet si radar AESA. Daca ar fi sau nu dispusi sa o vanda indienilor, la 100% capabilitati (nu monkey model), asta e alta problema.

  7. Nu m-ar mira ca aceste rachetw aa fie integrate pe Mig 21Bison.

    Ei nu au radare israeliene Elta EL2032 pe aceste avioane?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *