Rafale a murit! Traiasca MMRCA 2.0!

eurofighter_typhoon_rsaf_by_emigepa-d6sm1z8

                                                                                          Avion de atac usor… 🙂

Si astfel Peter Hultqvist ministrul suedez al apararii, se duce prin India sa le explice hindusilor ca Saab Gripen E/F sigur poate fi fabricat local (lucru pe care probabil nici suedezul nu-l crede 🙂 ). Dar nu trebuie blamat pentru ca are si el guri de hranit acasa, iar la altii – la suedezi de exemplu – politicienii chiar se zbat pentru industria nationala si pentru locurile de munca ale co-nationalilor lor…

Acum stirea.

Pe 31 mai  Ministerul Apararii de la New Delhi a invitat mai multi fabricanti de avioane la o discutie avand ca principal scop fabricarea locala a unui avion de atac usor care sa inlocuiasca MIG 21 indian. Printre invitati au fost si suedezii de la Saab sau rusii de la Rosoboronexport.

Aici facem o paranteza si constatam ca hindusii au mintit 🙂 ! Cum indienii au anuntat ca in locul aparatelor Rafale vor folosi LCA Tejas pentru inlocuirea batranelor MIG 21/27, ajungem la concluzia ca acest anunt a fost doar apa chioara, hindusii stiind foarte bine ca in nadejdea Tejasului raman fara aviatie militara si astfel au invitat la discutii companii straine…

Acum nu este clar daca suedezii prezinta Gripen E/F ca fiind un avion de atac usor ( pentru ca nu este) sau au pus pe masa tehnologia Gripen si propunerea de a dezvolta impreuna cu hindusii un astfel de avion. Nici rusii nu au in inventar un avion de atac usor, dar asta nu-i o problema atat timp cat nici MIG 21 nu este un avion de atac usor ci un interceptor care poate face si vanatoare…

Dar indienii gandesc altfel decat restul lumii si in spatele sintagmei “avion de atac usor” se poate ascunde orice, inclusiv un avion supersonic bi-motor… ca doar nici Rafale nu era saracu’ avion de atac usor. Dar mergem mai departe…

Cum Rafale a cam iesit din cursa MMRCA si a ramas doar cu cele 30 si ceva de aparate livrabile catre India, oportunitatea s-a deschis pentru ceilalti, doar ca este foarte putin probabil ca industria indiana sa poata asimila in viitorul apropiat si chiar mai indeparat, un avion de lupta modern.

Insa tentatia este foarte mare pentru ca se aude ca India pune pa masa un contract in valoare de 10 miliarde de dolari (in jur de 100 de aparate) si cum pe piata avioanelor de lupta este mare inghesuiala si foamete multa batalia va fi cel mai probail crunta…

Iar ca lucrurile sa fie clare ce anume inteleg indienii prin sintagma “avion de atac usor”, purtatorul de cuvant al ministerului apararii de la New Delhi face lumina si spune ca toata lumea este invitat la negocieri: Eurofighter, Gripen, F/A 18 SuperHornet, F 35, F 16, MIG 35, adica numai avioane de atac usoare, unul si unul…cu exceptia tocmai a lui M-346 Master (sau de ce nu a fratelui estic Yak-130) pe care italienii au decis recent sa-l foloseasca in locul lui Eurofighter Typhoon la antrenamente, acesta din urma fiind mult, mult prea scump ”la vedere”!

Curios este ca si francezii de la Dassault sunt invitati cu al lor Rafale, de unde putem deduce ca intre timp clauzele contractuale vor fi diferite fata de primul MMRCA, cel mai probabil hindusii o vor lasa mai moale cu produsul in India a apartelor, sau se vor multumi sa produca doar lichidul pentru parbrize, asta in conditiile in care nu vad cum alt mare producator (indiferent cine) ar accepta sa-si asume garantia pentru aparatele produse in India de catre HAL, conditie care pana la urma  dus la nefinalizarea afacerii cu francezii.

Asadar MMRCA 2.0 incepe!

 

GeorgeGMT

31 de comentarii:

  1. … stie cineva diferenta dintre Indienii Punjabi (printre cei mai rasariti) si ai nostrii aciuati pe malul Dambovitei ?

    desi raspunsul e mai dificil decat pare, doresc sa contribui: ai lor macar au sentimente patriotice si fac ceva… ce… aia nu stim. niciodata.

  2. Astia ai nostrii, cand au plecat din india, au luat cu ei si tehnica construirii turnuletelor si a pagodelor (a se vizita Strehaia in acest scop). Intre timp au intarit echipa cu Florin Salam si Adi Minune, deci sunt clar peste cei din Punjab!

  3. Umbla vorbaintarg ca rafale a fost ales initial din cauza unor spagi….poate ca noua conducere stie asta si ca rafale nu e ce cautau ei si incearca sa repare treaba fara sa se faca de ras

  4. S-ar parea ca este vorba de Gripen-E, la pachet cu niste submarine Gotland.
    http://indianexpress.com/article/india/india-others/sweden-offers-gripen-jet-to-india/

  5. Rafale ramasera 30 si ceva, destul de dezamagitor pt Emirat

    Astia le sparg in jdemii de competitii, sa apuce oficialitatile sa bea cafele de la toti

    Daca de abia acuma incepe 2.0, aveti ce comenta inca un deceniu pe putzin

    Nici unul din alea enumerate nu-s prea usoare, or fi vrand sa termine Tejasul cu ceva ajutor strain, chestii marunte si neesentiale care nu prea le ies lor, gen motoare, FBW, radar, echipamente electronice, chiar si sau mai ales software 🙂

  6. Probabil prin „avion de atac ușor” indienii înțeleg că orice misiune i-ai ordona pilotului, acesta o va executa foarte ușor. Altfel nu se explică buchetul ăla de modele luate în considerare.

  7. Povesti indiene.

    Puterea este împàrtità, si între guvern (MoD), presedinte si parlament, fiecare vorbeste în legea lui.

    Dassault sunt vaccinati, si stiu cum sà se comporte. Ceilalti, sà încerce.
    MMRCA înseamnà Medium Multi-Role Combat Aircraft, deci nu este vorba de v. 2.0…

    Deocamdatà nici commanda trâmbitatà de 30 de Rafale nu este semnatà.

    • Indienii au fost la rândul lor vaccinati de nerespectarea contractului „Mistral” ☺️

    • E MMRCA 2.0 toata ziua atat timp cat vor sa redeschida competitia castigata anterior de Rafale. Cel mai probabil acum au alte cerinte.

      • Chiar si în articol se scrie „The single-engine fighter will figure below the Dassault Rafale and completely replace the MiG-21s which form the bulk of the Indian Air Force’s fighter fleet.”

        Deci nu se cautà un multi-rol din categoria lui Rafale.

        • Mayby dar atunci de ce au invitat pe toata lumea?! Pentru ca nu cred ca sunt atat de tampiti sa incerce sa construiasca cu ajutor strain un astfel de avion si nici Tejasul nu mai poate fi mult modificat.
          Normal ar fi sa invite LM cu F 16 si Saab cu Gripen, MIG n-are ce cauta acolo si nici Boeing.

  8. At6nci ce o fi ala avoon de atac „greu” daca unele care pot cara 7-8 tone de armament sunt „de atat usor”?!
    Oircum este calra ca ma imbatranit … am mai pins epoca can la moda era Canbera …sub 4 tone!!

  9. NU subapreciati si luati in deradere civilizatia indiana,care este una straveche si cu contributii majore la civilizatia mondiala[asftfel cifrele asa numite arabe au fost inventate in India,cifra zero fara care informatica nu ar exista,otelul special din care se faceau celebrele sabii de Damasc[nici astazi nu a fost descoperit secretul ei],la dezvoltarea literaturii,a tehnicii etc.Da exista coruptie in clasa politica indiana,ati uitat de MICROSFOT care da spaga la clasa politica romana ,dar nu este anchetata,numai clasa politica romana.

    • Amesteci lucrurile. Nu s-a luat nimeni de civilizatia indiana si faci afirmatii lipsite de sens.

    • Ai uitat sa spui de kumasutra:-))

    • Lumea de pe aici nu discuta in principiu despre civilizatia lor, ci de incercarile lor de a dezvolta o industrie militara autohtona.
      Incercari de-a dreptul respectabile, dar cu rezultate deseori hilare.
      Era mai logic sa vii cu vreun argument cum ca de fapt sunt mai capabili decat credem noi,nu sa ne spui de civilizatia lor care nu are vreo legatura cu subiectul.
      India este pana la urma o tara a contrastelor.

  10. atat ai inteles tu,vai de inteligenta ta,daca contesti marile civilizatii ale lumii.

  11. atunci cand ROMANIA o sa aiba tehnologia spatiala si nucleara indiana,mai vorbim.

  12. indienii vor cumpara 36 de aparate la un pret de 9 miliarde. comparat cu quatarul care pune pe masa 6,5 miliarde pentru 24 aparate ,asi zice ca indienii au negociat la sange ,daca vor cumpara si versiunea navalizata vor iesii mai ieftin
    http://www.business-standard.com/article/economy-policy/india-france-eye-pact-to-seal-rafale-deal-hollande-116012400798_1.html

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *