„Să nu uităm iarăşi de românii din Transcarpatia!”

descărcare

 

După izbucnirea crizei ucrainene, politicienii şi analiştii de top din România au readus în discuţie situaţia românilor din anumite zone de pe teritoriul Ucrainei, care au fost pierdute în perioade nefaste ale istoriei naţionale. S-a vorbit în acest sens de românii din Sudul Basarabiei, din Nordul Bucovinei şi din Ţinutul Herţa. Nu s-a spus iarăşi nici un cuvânt de cei peste 40.000 de români care trăiesc în Regiunea Transcarpatia (ZaKarpatia) situată în sud-vestul Ucrainei, între Tisa şi Carpaţii Ucrainieni, la graniţa cu România, având capitala în oraşul Ujgorod. Transcarpatia este o regiune situată în apropierea punctului 0 al Europei (centrul continentului), în care s-au intersectat de-a lungul istoriei aproape toate seminţiile lumii, actualmente convieţuind aici peste 100 de etnii, cea românească fiind a treia ca mărime, după cea ucraineană şi cea maghiară.

Potrivit recensământului efectuat în Ucraina în 2001, în Regiunea Transcarpatia au fost înregistraţi în jur de 42.000 de români, dintre care 32.000 locuiesc compact în 13 localităţi într-o zonă care a făcut parte din Maramureşul istoric, lângă frontiera româno-ucraineană limitrofă cu judeţele Maramureş şi Satu Mare din România. O altă comunitate de circa 10.000 de români, numiţi volohi, trăieşte în 11 localităţi într-o zonă din nord-vestul Regiunii Transcarpatia, spre frontierele cu Slovacia şi Polonia.

Românii din dreapta Tisei au avut parte de o istorie străveche dar şi zbuciumată. În perioada feudalismului timpuriu au făcut parte din voievodatul istoric al Maramureşului, devenit comitat după cucerirea maghiară, aici fiind locul de obârşie al voievodului Bogdan, descălecătorul şi fondatorul Ţării Moldovei. Aici, la Muncacevo, a luat fiinţă prima episcopie ortodoxă românească din Transilvania şi tot aici, la Mănăstirea Peri, a fost editată prima Biblie în limba română. Această zonă a fost un fief al nobilimii româneşti din Transilvania, prezentată posterităţii de academicianul Ioan Mihalyi de Apşa, un ilustru fiu al locului, în „Diplomele Maramureşene“, considerată „biblia neamului“, despre care marele istoric Nicolae Iorga scria că “fără această carte nu s-ar putea scrie istoria României“. Tot aici s-a născut academicianul Mihai Pop, considerat ”regele folclorului românesc“.

Până în decembrie 1918, românii din această zonă au făcut parte din comitatul Maramureş în cadrul Principatului Transilvaniei respective în cadrul Provinciei Transilvania, cunoscând atât vasalitatea Regatului Ungariei cât şi ocupaţia Imperiului Habsburgic, devenit Imperiul Austro-Ungar de la 1867. Românii din această zonă şi-au trimis delegaţi la Marea Adunare de la Alba Iulia din 1 decembrie 1918, unde au solicitat includerea întregului Maramureş istoric în ţara mamă. N-au avut însă noroc, întrucât în 1920 Maramureşul istoric din dreapta Tisei a intrat în componenţa Cehoslovaciei, care s-a prevalat de prevederile tratatului încheiat în 1916 de Guvernul Brătianu cu puterile Antantei, prin care frontiera de nord a României a fost stabilită pe râul Tisa. În noiembrie 1944, după eliberarea Transilvaniei de sub ocupaţia fascisto-horthistă, zona românească din dreapta Tisei a fost alipită URSS în cadrul Republicii Sovietice Socialiste Ucraina.

În 1920, când a fost împărţit Maramureşul istoric, în dreapta Tisei au rămas circa 12.000 de români care locuiau în 4 comune: Apşa de Jos, Apşa de Mijloc, Biserica Albă şi Slatina. În 2001, la primul recensământ efectuat în Ucraina după declararea independenţei, după 80 de ani de izolare de patria mamă, conaţionalii noştri nu numai că nu au dispărut prin asimilare, dar numărul lor aproape că s-a triplat, declarându-se români 32.300 de locuitori din această zonă, care convieţuiesc acum în 6 comune: Apşa de Jos, Apşa de Mijloc, Biserica Albă, Slatina, Strâmtura şi Topcino. Actualmente, în cele 6 comune funcţionează 13 şcoli, 6 biserici ortodoxe, 4 biserici greco-catolice, 5 asociaţii culturale, 2 publicaţii periodice (“Apşa“ şi “Maramureşenii”) şi un muzeu de istorie şi etnografie, cu denumirea “Dacia Liberă”. În fiecare an, românii de aici organizează 2-3 manifestări culturale cu participanţi din România, Republica Moldova şi Ucraina, precum şi un festival etnofolcloric local, şi editează 2-3 cărţi în limba română. Localităţile româneşti din această zonă sunt cele mai arătoase din Transcarpatia, iar românii sunt cunoscuţi şi recunoscuţi ca fiind cei mai gospodari şi întreprinzători din regiune, mulţi dintre ei lucrând, îndeosebi în domeniul construcţiilor, în Rusia, Polonia şi unele state din vestul Europei. Mândri de obârşia şi de situaţia lor materială şi culturală, românii de aici spun că trăiesc în „România Mică”, vizavi de „România Mare”.

Românii maramureşeni din dreapta Tisei se simt însă uitaţi sau neglijaţi de autorităţile din România. Ei ar dori ca Ambasada României din Ucraina, precum şi Consulatul General al României de la Cernăuţi, unde se adresează cel mai frecvent pentru obţinerea de vize pentru intrarea în România, să se implice mai mult în problemele lor. De asemnea, ar dori o colaborare mai consistentă şi pemanentă cu Departamentul Românilor de Pretutindeni şi cu Institutul Cultural Român. Oameni mândri şi demni, românii din dreapta Tisei nu vor în primul rând bani de la autorităţile române. Ei vor cărţi pentru bibliotecile comunale şi şcolare din localităţile româneşti. Vor carte religioasă pentru bisericile româneşti. Vor sprijin pentru editarea publicaţiilor şi cărţilor în limba română şi pentru organizarea manifestărilor culturale tradiţionale. Vor permanentizarea unor relaţii de colaborare sau parteneriate cu instituţiile de cultură din România pentru proiecte transfrontaliere susţinute cu fonduri publice. Vor permanentizarea unor relaţii de colaborare cu consiliile judeţene şi inspectoratele şcolare Maramureş şi Satu Mare.

În mod paradoxal sprijinul acestor instituţii din judeţele Maramureş şi Satu Mare s-a diminuat substanţial după ce conducerea acestora a fost preluată de reprezentanţi ai USL în 2012. De exemplu, în cursul anului 2013 reprezentanţii Consiliului Judeţean Satu Mare nu au mai sprijinit şi nu au mai participat la nicio manifestare culturală organizată de românii din dreapta Tisei, după ce o perioadă de 5-6 ani această instituţie alocase între 15-35 mii lei anual pentru astfel de manifestări.

Românii din dreapta Tisei solicită repunerea în funcţie a trenului care lega Sighetul Marmaţiei de localitatea Teresva din Ucraina şi urgentarea construirii noului pod peste Tisa, planificată între localităţile Sighet şi Biserica Albă. Vor sprijin pentru reconstruirea Mănăstirii Peri, cu Hramul Ioan cel Sfânt de Suceava, pentru care a fost obţinut terenul necesar şi a fost întocmit un proiect de către un arhitect din România. Vor sprijin pentru reglementarea statutului vizei culturale multiple în sensul extensiei utilizării acesteia pentru toată perioada de acordare, fără alte documente justificative solicitate de Poliţia de Frontieră, precum şi scutirea de plată a taxei de urgenţă la eliberarea vizelor culturale. Și vor să fie recunoscuţi şi trataţi ca români atât de Ambasada României la Kiev şi de Consulatul român de la Cernăuţi, cât şi de poliţiştii români de frontieră şi de alte autorităţi ale statului român.

Nu în ultimul rând, românii din dreapta Tisei vor ca ţara mamă să-i sprijine să aibă aceleaşi drepturi pe care le are minoritatea ucraineană din România, drepturi conforme cu standardele europene în materie. Ei atrag atenţia că după revoluţia portocalie de la Kiev a existat o tendinţă de ucrainizare a şcolilor româneşti, în anul 2009 dispunându-se printr-un ordin al ministrului Învăţământului din guvernul condus de Iulia Timoşenko ca obiectele de bază să fie studiate în limba ucraineană, fapt care nu le-a fost impus nici în sistemul totalitar sovietic. Situaţia a fost restabilită prin legea minorităţilor naţionale adoptată după câştigarea alegerilor parlamentare de către Partidul Regiunilor şi a alegerilor prezidenţiale de către Victor Ianukovici în 2012, dar una din primele măsuri ale noilor autorităţi de la Kiev a fost abrogarea la începutul acestei luni a actului normativ respectiv, fapt care nu este de bun augur nici pentru minoritatea română.

În calitate de senator al României şi de preşedinte de onoare al Uniunii Românilor din Transcarpatia “Dacia”, funcţie cu care am fost onorat în cursul anului 2011, adresez, pe această cale, Senatului şi Parlamentului României un apel special pentru a se preocupa şi de soarta comunităţilor româneşti din Regiunea Transcarpatia din Ucraina. Fac, de asemenea, un apel la solidaritate şi la implicare în reprezentarea şi apărarea intereselor acestora îndeosebi către colegii parlamentari şi reprezentaţii administraţiei publice locale din judeţele Maramureş şi Satu Mare. Solicit europarlamentarilor români să manifeste preocupare în Parlamentul European şi faţă de problemele românilor din Transcarpatia, alături de ale celorlalţi conaţionali de pe teritoriul Ucrainei. Solicit Departamentului Românilor de Pretutindeni să elaboreze şi să prezinte soluţii concrete de finanţare a proiectelor de prezervare a identităţii naţionale a românilor din Transcarpatia. Nu în ultimul rând, solicit Preşedintelui României şi ministrului Afacerilor Externe, în calitate de diriguitori ai politicii externe a statului roman, să discute atât cu noile autorităţi de la Kiev, cât şi în forurile europene şi internaţionale problemele minorităţii române din Transcarpatia.

Valer Marian

Cotidianul

28 de comentarii:

  1. Daca istoria noastra ca tara nu era asa „tulburata”, probabil destinul Romaniei era sa fie o tara de 35-40 mil locuitori precum tarile din vest (si ca numar si ca teritoriu)

  2. 2 lucruri trebuiesc mentionate cu privire la Transcarpatia:

    1. Rahau este, dupa unele considerente, centrul geografic al Europei (desi dupa alte calcule ar mai exsita vreo 5 astfel de candidati pentru centrul Europei).

    2. Comunitatea romaneasca de acolo are un numar semnificativ de baptisti, care nu numai ca au trend demografic ascendent, avand multi copii, dar au si cel mai mic grad de erodare etnica… Din pacate biserica ortodoxa romaneasca nu are acces acolo si in N. Bucovinei… neexistand ceva similar cu Mitropolia Basarabiei, sau macar episcopii, cum e cea de la Varset, din Banatul Sarbesc.

    • Cum ortodoxia e marcata de slavofilie in viitorul apropriat nu ai sa vezi nici o miscare pentru o comunitate scapata de la erodare de pastorii baptisti si oricum daca ajungeau acolo mare branza nu faceau. Au incercat si in sudul Dunarii dar au fost opriti pana la urma .

  3. Pentru ce se va intampla cu Romania in urmatoarea perioada, va recomand sa cititi in special profetiile Parintilor Justin Parvu, Arsenie Boca si Ilarion Argatu, care au VAZUT in duh evenimentele la care vom fi noi insine martori, daca vom mai fi in viata. Avertismentul Sfintilor nostri este unul foarte clar: Daca nu vom deveni ostasi ai lui Hristos, vom, disparea ca neam si tara. Dumnezeu a ingaduit ca poporul roman sa cada in robia altor neamuri, iar tara sa fie cucerita si impartita, pentru a-i incerca credinta. Cu totii, de la mic la mare, suntem vinovati pentru ca am permis ca Gradina Maicii Domnului sa fie transformata in pestera de talhari.

    • Nu vreau sa fiu tendentios, dar astfel de „avertismente” sunt de cand s-a nascut Crestinismul! Tot soiul de prezicatori, ca pana la urma nimeni sa nu spuna decat generalitati: o sa fie rau, va fi razboi si foamete, etc, etc, lucruri care au existat dintotdeauna.
      Cred la fel de mult in profetii ca si in zodiac… Dumnezeu ne-a dat mintea s-o folosim, sa nu credem pana nu cercetam, sa cunoastem lumea noi insine nu sa ne fie frica de „profetiile” altora. Bla-blauri dastea cu profeti si prezicatori sunt pentru copii si babe.

      Dumnezeu a ingaduit ca poporul roman sa cada in robia altor neamuri, iar tara sa fie cucerita si impartita, pentru a-i incerca credinta”…Doar o idiotenie din aceeasi colectie cu incetarea activitatii cerebrale! Ai vorbit tu cu Dumnezeu si ti-a transmis un astfel de mesaj?! Sau poate vreun profet o fi auzit ceva pe blogul profetilor acolo unde Dumnezeu tine legatura cu ei si cu noi nu?!
      A trimis Dumnezeu romanii in lagare, la Canal, i-a torturat prin puscarii?! Sau poate i-a lasat sa se chinuie ca sa-i invete minte?! Dumnezeu cel adevarat si viu, nu ala de va inchinati voi in fata icoanelor si batei matanii in fata popiilor, isi iubeste copii si nu-i trimite in chinuri, doar oameni sunt rai, se lovesc unii pe altii!
      Asta-i blasfemie curata…

      • @George GMT

        Cei mentionati de Bataiosu au fost asceti, deci au avut o „legatura” cu Dumnezeu sau o putere de intelegere a lucrurilor mult mai mare decat a oamenilor obisnuiti ale caror minti sunt mai mult ocupate cu ceafa de porc, bautura, femei, muzica, bani, scheme si combinatii, invidii si dusmanii. Orice popor trebuie sa asculte ce spun ascetii lui si sa nu-i trateze cu dispret. Dar accentul nu trebuie neaparat pus pe profetii. E un fel de placere mondena in a le alege pe-astea si a le prezenta cat mai spectaculos. Dar ei au scris lucruri mult mai interesante si utile nu doar profetii „pentru babe si copii”.

        • Sincer tu cine crezi ca-i mai iubit de Dumnezeu, unu care sta intr-o pestera toata viata si mananca scaieti sau o femeie care cu bunele si cu relele ei, care aduce pe lume si creste 2-3 copii?! Cine crezi tu care are o legatura mai puternica cu Divinitatea?! Unu care sta si se gandeste la nus’ ce sau un barbat, prost, fara scoala, dar care-si asuma o familie si munceste ca nebunul s-o apere si s-o intretina?! Care meserie crezi tu ca-i mai grea, „ascenteismul” de unul singur, sau responsabilitatea unei familii?!

          Tu l-ai citit macar pe unul dintre cei enumerati mai sus?! Pt ca eu nu comentez daca nu stiu despre ce-i vorba si ma voi „inchina ” intotdeauna in fata unui inginer, profesor sau mama cu copii, tata de familie, decat in fata unui…ascet!
          Dar hai bine sa nu escaladam o astfel de discutie, una peste alta Dumnezeu nu face minuni prin asceti, nu cred in aparitii, in nus’ ce icoane fermecate si in nici un caz in profeti.

          Cred ca Dumnezeu a creat omul ca acesta sa munceasca din greu, sa-si intemeieze o familie, sa greseasca si astfel sa invete, sa-si asume responsabilitatea de a avea grija de altii, cu toate bunele si relele, nu sa stea intre patru pereti si sa ne dea noua sfaturi despre cum sa ne traim viata, in condiitle in care nici un ascet n-a fost tata de familie, n-a avut copii, n-a stiut ce inseamna sa nu dormi noaptea de grija painii pentru familie din ziua urmatoare…

          Iar poporul trebuie sa asculte de savantii, de inginerii, de agricultori lui, nu de asceti, ca ascetii n-au facut nimic toata viata, habar n-au cum este sa traiesti o viata de om, multi nici nu aveau prea multa carte. Cand am ascultat de asceti a navalit Evul Mediu peste noi, cand am ascultat de ingineri, am inventat vaccinurile si antibioticele si am construit poduri si am ajuns pe Luna.

          • @George GMT

            Nu ti-a cerut nimeni sa te inchini cuiva. Dar nici sa arunci cu noroi in ei.

            Da, am citit. Cararea Imparatiei a lui Arsenie Boca de exemplu. In caz ca citeste cineva randurile astea si da rapid un search pe google sa vada despre ce e vorba, vedeti ca nu e varianta PDF de 70-80 de pagini care apare printre primele rezultate. Cartea are 400 de pagini.

            Ascetii sunt o realitate in fiecare religie si vor fi mereu ascultati de cei care inteleg ca viata are si o puternica parte spirituala.

          • @George GMT

            Ti-ai editat raspunsul, ai mai adaugat niste lucruri. Asa ca trebuie sa revin cu un raspuns.

            In primul rand sa stii ca nu e o regula ca ascetii nu au avut familii sau nu au stiut ce-i viata sau nu au facut nimic. Multi au dus o viata obisnuita si apoi s-au concentrat asupra partii spirituale si s-au retras. Altii s-au reintors in lume si au incercat sa ii invete si pe altii.

            In plus nu vad ce atata inversunare impotriva lucrurilor spuse de asceti. Ce e asa rau in ce te invata ei? Sa fi smerit. Sa nu pui in centrul vietii tale lucrurile materiale. Sa nu te lasi dominat de pornirile primare. Sa fi cumpatat. Sa-ti iubesti aproapele. Sa primesti greutatile vietii cu calm si chiar bucurie, sa nu le lasi sa te infranga, etc. Cine zice ca nu pot asculta lucrurile astea si in acelasi timp sa ai respect pentru un om de stiinta, un inginer, un carturar? Sau chiar sa fi om de stiinta, inginer, carturar?

            • Intradevar, am mai adaugat cate ceva si voi incheia acest mic dialog (din considerente care tin de evitarea discutarii religiei si a politicii), printr-un citat dintr-un film western clasic: „Cei sapte Magnifici”.

              Acolo, in satul pe care pistolarii fusesera angajati sa-l apere, baietelul uni taran sarac si umil, ii spune unui pistolar ca este un erou, pe motiv ca are curajul sa infrunte banditii.
              Pistolarul ii raspunde ca el este de fapt un las si ca tatal baietelului este cu adevarat un erou pentru ca a avut si are curajul sa-si intemeize o familie si sa munceasca in fiecare zi din greu s-o intretina, cu toate greutatile vietii si banditii pe cap…

              Ok nu este chiar un citat ci doar unul din memorie.

              • @George GMT

                Ok, inchei si eu prin a spune ca in Romania sunt sub 10.000 de calugari si maici. Deci sub 0,05% din populatie. Pustnicii cred ca sunt doar de ordinul catorva sute. Deci aversiunea fata de ei nu isi are rostul in opinia mea. E loc pentru toti si fiecare are specializarea lui.

          • @GMT

            N-ai inteles ce a spus Vector mai sus. Si sincer n-are legatura nicio legatura ce spui tu cu ce spune el.

            Ascetul este un aspirant la virtuti morale ( morala aia de care ne vaitam pe aici de multe ori ca s-a degradat) pe care incearca sa le trasnmita si altora (plecand de la alea simple gen „nu fi betiv”, „nu fi lacom” mergand pana la cele avansate care tin de evolutia intelectuala). Buresbista -Deceu, Daniil Sihastru – Stefan cel Mare…. Asta ca o expunere grosiera.

            „un barbat, prost, fara scoala, dar care-si asuma o familie si munceste ca nebunul s-o apere si s-o intretina” nu vad de ce ar exclude moralitatea pe care o promoveaza ceilalti.

            Pestera aia avea si ea un rost pe care un psiholog ti l-ar explica mai bine decat mine. Ca e un concept depasit acum, e alta discutie.

            Vector a subliniat distinctia intre asceza si profetiile despre care vorbea cineva mai sus.

            Asceza nu este inventata de crestini. „Nu te spala”, „bate-ti joc de trupul tau ca doar sufletul conteaza” pana la aderea pe rug a lui Galilei, Bruno, etc si tinerea pe loc a progresului nu tin de asceza.

            „Cand am ascultat de asceti a navalit Evul Mediu peste noi, cand am ascultata de ingineri, am inventata vaccinele, si atibioticele si am cosntruit poduri si am ajuns pe Luna.”

            Exact ce spuneam. Confunzi lucrurile la modul general considerand ca ideile aberante ale preotimii crestine din evul mediul ii califica pe acestia ca fiind asceti. E ca si cum ai spune ca „preafericitul” Daniel e ascet.

            Si sa nu uit. Si Isus a fost ascet chiar daca nu a trait in pestera.

            • „Pestera aia avea si ea un rost pe care un psiholog ti l-ar explica mai bine decat mine.” Tocmai ca inteleg foarte bine, sau ma rog, inteleg bine, logica psihologica din spatele unor astfel de gesturi/oameni si nu sunt deloc un mare fan al lor.
              Discutia plecase de la profetii si a coborat spre alte dandanale.

              Pe de alta parte ascet nu este egal cu pustic dar nici foarte diferit, doar ca am tratat tema intr-un mod general. Un ascet traieste retras din lume, singur cu gandurile sale, fara nici o valenta de misionarism. Ba intre termenul de ascet si cel de pustic exista chiar destule sinonimii…

              Sa spunem ca nu sunt un mare admirator al celor care aleg sa traiasca singuri, desi poate sunt in mijlocul unei mutlimi de oameni, tocmai gandindu-ma la substratul psihologic al alegerii facute, mai ales intelegem ca Homo Sapiens raspunde in fata a doua mari si late instincte si ca 90% din hotararile pe care le luam in viata au la baza instinctul, nu gandirea abstracta (educatia, meditatia, cultura, etc).

              Bre Burebista, Stefan Cel mare, Deceneu nu prea pot fi coniderati asceti nici macar filosofic vorbind si cred ca nici Isus nu s-ar incadra in aceasta categorie chiar deloc.

              • M-am exprimat sumar cred si probabil de aici neintelegerea. Decenu si Daniil au fost asceti, iar prin conexiunea cu ceilalti doi am subliniat colaborarea dintre ei. Decizia cu taiarea viilor pentru salavarea natiei de la betie nu a luat-o un inginer. Cand Stefan a avut o dilema, nu s-a dus la fermierul din sat si nici la inginerul de cetati.

                Fiecare avea rolul lui, fara a-si diminua unul altuia meritele si valoarea. Teoretic ar trebui sa se completeze.

                Isus a fost ascet. A imbratisat valori morale si le-a propovaduit. Pestera nu e obligatorie.

                Izolarea in pestera era ca internarea la dezalcoolizare. Unii vor sa se lase de bautura, altii vor sa se elibereze de alte tentatii si tendinte, in felul asta avand alta perceptie asupra valorilor umane. Nu e pentru toata lumea.

                Repet. Amesteci lucrurile si tocmai daia n-o sa ajungem la un consens.

                • as vrea sa stiu si eu cine hotaraste cine este si cine nu este ascet? este o unitate de masura ceva?De ce ala este si de ce celalalt nu e?Eu zic altceva ,puneti mana si cititi Biblia ca este cartea de capatai a cui se autointituleaza crestin!Legea de baza a crestinismului este egalitatea tuturor in fata singurului D-zeu! nimeni nu este mai bun sau mai rau decat altul ci fiecare are rolul sau in societate dupa planul lui D-zeu

  4. Nu prea avem ce sa le facem acum. Doar republica moldova este accesibila acum si fereastra de oportunitati incepe sa se inchida odata cu criza din ukraina pentru ca maimutoii nostri de lideri sunt mai ocupati de campania electorala decat de unire….

  5. unde a disparut linku’ ala de pe Publik ? 🙂

  6. Sa nu uitam si de romanii din Poroscovo, la N-NE de Ung, care nu s-au declarat in 2001 si care sunt in jur de 1600 doar in Poroscovo, per total in cele 11 localitati ajungand probabil la 10000, dupa cum sustine si articolul:
    https://cersipamantromanesc.wordpress.com/2011/06/28/video-romanii-care-nu-stiu-ca-sunt-romani/
    http://www.eternulmaramures/

    Astfel e posibil ca la urmatorul recensamant numarul romanilor din Transcarpatia sa treaca de 40.000, ceea ce ar trebui sa le ofere o atentie crescuta din partea statului roman:

    https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Jjez_vACdM8

    vezi si articolul mai vechi, care a preluat sursele de mai sus:
    http://www.rumaniamilitary.ro/romanii-vechi-istoria-noastra-volohii-romanii-care-n-au-auzit-de-romania

  7. Va amintiti de Cadrilater? Nu cumva daca Romania ar avea vreodata pretentii de anexare asupra Maramuresului istoric ar cadea in aceeasi capcana ca in Cadrilater?

    Romanii de acolo nu trebuie uitati, dar teritoriul in sine este pierdut.

  8. Trist .Mai ales din ce se intampla mai nou prin politichie.Mai degraba vad ca le acorda autonomie ”secuilor”decat sa se ocupe de nevoile romanilor din afara .Se vede ca-s niste venetici cocotati pe butoane .
    @George, daca imi permiti te rog o completare la dialogul tau cu Vector .Si eu am reactii asemanatoare cand dau de comentarii cu tendinta habotnica . De obicei sunt scoase din context si insailate in asa fel incat sa starneasca reactie subliminala de aderare la un cult sau o persoana , pana la urma de a recunoaste o autoritate tot umana in persoana ”profetului ”
    Sa nu uitam nici de reversul numit LUPTA DE CLASA , unde oamenii muncii i luau la suturi pe ”dreacu ‘de teleptual ”, dupa ce or cam terminat de beserica , intronand ”conducatoru iubit” , ca un trantor ”intr-un stup de albine ” .
    Si normal , aceelas fel de manipulare , ”in numele mantuitorului ” se desfasoara si in sens invers , ex secta [lui jones parca ]care a ”sinucis” sute de adepti in numele unui asazis ”ascet ”
    Deci in ambele directii exista tendinta de inrobire apelandu-se la ”frica ”primordiala , de fiecare data se baga spaima extinctiei sau a pierderii celor dragi intr-o parte pt. a da bani ”bisericii ”pt mertane , in alta de a le cumpara ”prosperilor oameni de afaceri si conducatori iubiti ” , tot mertane , Toata treaba ,cred e sa nu reactionam visceral , e bine de identificat sursa mesajului si persoana care se afla in spatele manipularii , ce hram poarta si care era de fapt contextul comunicarii originare adica intreaga opera [ daca merita citita , ], ne-regurgitate de terte parti .
    Cred ca daca as da un citat din Cioran as baga cred in sperieti si cruci juma de net , daca l-as tranti ca sperietura , si cealalta jumatate ar combate ”dreacu de teleptuali ”.[Asta exceptand pe cei care l-au si citit , pe cat de mult posibil ,e destul de heavy metal cei drept fata de restu ,si si-au si dat silinta sa inteleaga dupa ratiunea proprie ce vrea omu si cum de s-o pornit sa arunce cu vorbe in societate ]

  9. http://www.tocpress.info/guvernatorul-transcarpatiei-a-efectuat-o-vizita-in-maramures/

    Noul președinte al Administrației Regionale de Stat Transcarpatia, Valeri Luncenko, a efectuat, marți, o vizită de lucru în Maramureș, în cadrul derulării proiectului transfrontalier “Sistemul de reacție rapidă în situații de urgență”, finanțat prin Programul de Cooperare Transfrontalieră ENPI Ungaria-Slovacia-România-Ucraina – informează Biroul de Presă al guvernatorului de la Ujgorod.

    La rândul său, președintele Administrației din Transcarpatia, Valeri Luncenko, a remarcat că legăturile economice și culturale dintre cele două părți ar trebui să fie o prerogativă a relațiilor de cooperare. “Guvernarea ucraineană, în special cea din Transcarpatia, vor depune eforturi maxime pentru a realiza noi proiecte, precum și pentru a le finaliza pe cele deja începute, indiferent de situația politică, economică și socială din Ucraina” – a adăugat Valeri Luncenko.

    În cadrul întâlnirii, părțile au decis stabilirea unor grupuri de lucru care să pregătească propuneri pentru coordonarea și implementarea inițiativelor comune ale Transcarpatiei și Maramureșului.

    Proiectul “Sistemul de reacție rapidă în situații de urgență” este derulat de comuna Moisei și localitatea românească Apșa de Mijloc (Seredne Vodiane) din raionul ucrainean Rahău (Rahiv), regiunea Transcarpatia și constă în achiziționarea a cinci mașini de intervenție. Trei dintre acestea vor ajunge în Moisei, iar o mașină de pompieri și un utilaj de deszăpezire, în valoare de în Apșa de Mijloc. Valoarea acestor mașini de intervenție se ridică la circa 230.000 de euro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *