Se mai clarifica lucrurile in India

Pe  1 septembrie Saab a anuntat ca a semnat un parteneriat cu compania indiana Adani Group cu scopul de a participa impreuna in competitia pentru dotarea fortelor aeriene indiene cu un avion multirol cu un singur motor, program care va sari extrem de bine de 12 miliarde de dolari. Suedezii vor oferi un Gripen E modificat conform cerintelor locale. Iar modificarile astea costa foarte mult, daca ne uitam la Rafale, cu un pret de fabrica de 95 milioane de dolari, modificarile cerute  de India au mai adaugat inca 45 de milioane per aparat.

Umar la umar cu Saab „alearga” americanii de la Lockheed Martin cu al lor F 16 Block 70, acestia avand intentia de a se asocia cu indienii de la Tata Advanced Systems Limited.

Saabul spune:” The intended collaboration would encompass design, development and production of Gripen for India and other high-tech products of national importance for India and also the creation of joint ventures in India in line with and in support of the Make In India policy.”

Deocamdata insa datele programului sunt neclare atat ca limita de timp cat si ca numar de aparate avute in vedere, presa indiana vorbind de peste 200 de avioane in primii zece ani de la lansarea productiei de serie. India a anuntat doar ca in curand va fi trimisa o cerere de informatii catre Saab si LM, pe de alta parte, surse anonime din fortele aeriene indiene, spun ca o RFP poate fi asteptata cel mai devreme spre sfarsitul lui 2018 ori chiar in 2019 datorita ciclului electoral intern.

Ambele companii occidentale ofera transfer masiv de tehnologie, desi LM a negat posibilitatea ca linia de fabricatie a F 16 sa fie transferata in India.

Pe de alta parte Saab si LM au mai incercat sa intre pe piata indiana in 2010 atunci cand New Delhi avea pe masa contractul Medium Multi-role Combat Aircraft pentru cel putin 120 de aparate. Ambele au fost excluse, au castigat francezii cu Rafale, contractul a fost anulat, apoi indienii au cumparat 36 de Rafale, acum se aude ca vor mai cumpara inca 36…

Saab marseaza pe un transfer total pentru fabricarea locala a Gripen E, inclusiv, presupunem noi, a avionicii, subsistemelor si armamentului: „We plan to set up full manufacturing facility with full transfer of state-of-the-art technology to build an a robust aerospace ecosystem in India.”

Doar ca nu cred ca au aceasta posibilitate, iar pe de alta parte nu cred ca India poate absorbi dintr-o data intreaga tehnologie. Americanii sunt mai retinuti in promisiuni anuntand si ei ca sunt dispusi…

Cat de dispusi ramane de vazut.

GeorgeGMT

42 Comments:

  1. orice știre despre f16 trebuie sa fie urmatita cu interes de mapn/guvern.

  2. Singura sansa a suedezilor este sa navalizeze Gripen-ul si sa-l vanda la pachet cu E-ul. Altfel, F-16 block 70 pare sa fie mult peste.
    De noi sa nu mai vorbim, sa ne surprinda noul ministru dupa vizita in america….

  3. Pai se mai face vizita in Amerika? Pentru ce?

    Sa ne spuna Tudose ca a semnat cu LM si dupa aia aia sa dezminta?:)

  4. Specialistii ghiveciului…

  5. oare tejasul ce face ? de 20+ de ani e in development, si deabea au fabricat 5..
    ..nu mai stiu cei de la HAL unde sa mai inghiesuie avionica

    • Eu unul nu cred ca Tejas va fi vreodata cu adevarat operational in IAF. De aceea a fost organizata si competitia aceasta. Daca Tejas era ceea ce se dorea, nu mai cumparau ei avioane de afara.
      Clar, constructia de avioane militare nu este pentru oricine. Cu tot respectul pentru fostii si actualii specialisti de la Avioane Craiova si INCAS, nici pentru noi nu a fost si nu este. Inaite de 89 s-au facut lucruri foarte frumoase, dar sa fim corecti ca nu au fost la nivelul a ceea ce produceau SUA, URSS, Franta, UK, China,

  6. Aventurile indiene ! E o tarà specialà pentru vânzàtorii de avioane, mai ales pentru timpul indian, care în general este de trei ori mai lung decât în alte pàrti.

    Pe de o parte , se cautà o asigurare politicà, în cazul acesta F-16 ar fi favorit.

    Pe de altà parte, se cautà „make in India”, Gripen-ul ar putea sà fie favorit, mai ales cà mister Adani este bun prieten cu actualul prim ministru indian.

    Eu prives istoriile indiene ca pe un foileton si o sà cred în realitatea unui contract când primul acont va fi vàrsat.

  7. Si totusi nu am inteles niciodata de ce aparatele europene sunt atat de scumpe fata de cele SUA,consider ca in performanta /fiabilitate pretul nu reflecta realitatea.Plus ca au eternele programe cu amicul urs….bani aruncati aiurea,chiar nimeni acolo nu este in stare sa puna ordine in sistemul lor de achizitii militare?.Adicu cu banii pe are ii baga India ar trebui sa fie cel putin o putere regionala importanta.

  8. Mie mi se pare un singur lucru interesant, in afara de eterna telenovela. Auzi din ce in ce mai putin despre arme rusesti. Mi se pare mie sau Rusia e pe cale sa-si piarda clientul nr 1? Stiu ca inca sunt in derulare programe comune, pt tancuri, T50, elicoptere parca, dar astea sunt proiecte vechi, in curs de ceva vreme. La proiectel si comenzile noi auzi de israelieni, francezi, suedezi, americani, etc
    Nu e de mirare dupa cate tzepe si-au luat cu rusii

    • Indienii sunt legați de ruși în continuare pe toate palierele…cred că prin cumpărarea și de la alții încearcă să diversifice dar cred că mai rău fac. Oricum ei sunt dependenți de furnizorii stării…daca nu au fost în stare să facă un proiectil pt t-90 lor.

      • Dar Rusia nu ofera Indiei un avion monomotor de generatie 4,5, altfel ar fi intrat si ea in aceasta competitie.

      • ClauPit, da, depind foarte mult de ei, doar ca par sa se fi saturat si rusii nu sunt in schema la urmatoarel achizitii. Mai trebuie sa asteptam sa vedem daca e un trend generalizat

    • Se extinde prietenia Ruso-chineza, plus relatiile ruso-pakistaneze.
      Sau poate ca Indiei i se pregateste ceva ..

  9. Parca vad ca se repeta povestea MMRCA-ului. Daca americanii nu ofera transfer consistent de tehnologie, atunci Saab va castiga.

    Totusi la 90 de milioane de dolari pentru un Gripen nu cred ca indienii vor cumpara mai mult de 100 de bucati.

  10. da, saracii de ei…le-ar mai trebui si cateva zeci de EF-uri si e gata treaba.

  11. cred ca in max 10 ani vei putea sa faci cu printer 3d ce avion vrei, cu piese de care ai chef, cu motoru va fi problema..rhinnmetal are 3d printer cu aluminium ..vor aparrea materiale compozite din ce in ce mai adaptate nevoilor..eu asa vad lucrurile..si cine va avea iq si imaginatie si bani …

  12. noi cred ca mult ne vom mai chinuii cu inzeatrari de anii 55

  13. Ar fi foarte interesant ce ar zice Paki, rivalul de moarte al hindusilor daca se concretizeaza F16 bl.70.

    Hindusii macar nu sunt asa curve ca rivalii pakistanezi care-s aliati si cu China si cu SUA, etc.

    • Și cu Rusia:) Rușii și pakistanezii și-au întărit relațiile in ultimul timp iar indienii chiar sau supărat…cel puțin presa:) Au fost ceva reacții la o întâlnire a lui Putin cu oficialii din Pakistan. Dar nu numai Pakistanul se are rău cu ei, ci și China. Sa nu uitam de incidentul de la granița cu Tibet când soldații ambelor tabere s-au bătut cu pietre:))

  14. Legat de ghiveciul din ograda … oare nu cumva le este frica ca in caz de război anumite țări vor refuza vânzarea de piese și muniții asa ca prefera ghiveciul … se va gasi statul care sa le furnizeze cele necesare si asa vor mai avea ceva avioane sa le poata mentine functionale …

  15. Degeaba ai imprimanta 3D daca nu ai cercetare/dezvoltare……caietul cu specificații ar fi problema, cu toate astea sa știi că noi chiar exportăm așa cev, cel puțin în domeniul naval….

    La aeronautica insa-i cam greu…

  16. Cu timpul tehnologia de fabricație a devenit tot mai ieftina, spre exemplu China a făcut ,,rost ” de acest mijloc, in schimb când vine vorba de how is made, …..cam da din drâmbă, vezi avionul stealth..

  17. Eu sper macar sa vad Agilis-ul in viața…..cu toate ca-s șanse mari să-l fete masa mort!

Germanos.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *