Soarta MiG-urilor moldovenesti

971016-D-0000M-003 A nuclear-capable MiG-29C is readied for air shipment from Moldova to the United States on Oct. 16, 1997.  The Department of Defense of the United States of America and the Ministry of Defense of the Republic of Moldova recently reached an agreement to implement the Cooperative Threat Reduction accord signed on June 23, 1997, in Moldova.  This agreement authorized the United States Government to purchase nuclear-capable MiG-29 fighter planes from the Government of Moldova.  This is a joint effort by both governments to ensure that these dual-use military weapons do not fall in to the hands of rogue states.  DoD photo.

MIG 29 moldovenesti in anii „90

Dupa monografia lui E. Gordon „MiG-29”:
– dupa destramarea URSS Moldovei i-au revenit 32 de avioane MiG-29. Din ele:
7 de tip 9-12 (mod. 1982)
23 de tip 9-13 (mod. 1986)
2 de tip 9-51 (UB – antrenament-lupta, adica biloc) (mod. 1985)

 

mig-29-moldova-schema

                                                                 MIG 29 moldovenesti 

Conform informatiei detinute, Moldovei nu i-au revenit 32, ci 36 de aparate de zbor. Conform unor zvonuri – chiar 41, dar noi nu ne bazam pe zvonuri, ci pe informatii verificate. Avioanele erau in componenta Regimentului 86 Vanatoare de Garda (86 GvIAP) – unitate militara de elita din cadrul Flotei Marii Negre dislocata la Marculesti

Mig-anii-90 (4)

Dupa destramarea URSS intre pilotii regimentului au inceput neintelegeri. Cea mai mare parte a acestora intentionau sa zboare cu avioanele in Rusia, deturnandu-le. Doar cativa piloti, care erau localnici, nu au acceptat sa se alature majoritatii. Dar nici nu a fost nevoie – serviciile secrete ale Moldovei au zadarnicit planurile de deturnare a avioanelor, respectiv, pilotii care au dorit sa-si faca serviciul in armata rusa au parasit Moldova cu trenul. Serviciile secrete ale tinerei Moldove  ”recrutau” pe ascuns in regimentele aeriene din Rusia si Ucraina piloti moldoveni care doreau sa-si faca serviciul militar in Republica Moldova. Acestia si-au dat demisia din unitatile militare ale tarilor respective si s-au transferat in Moldova. Toti ei au fost inrolati in armata Moldovei, acordandu-li-se un grad militar mai mare decat il aveau anterior. Din cei veniti, doar 4 aveau practica de zbor pe tipul respectiv de avioane. Ceilalti au fost nevoiti sa deprinda conducerea avioanelor in cauza. Astfel, piloti care puteau sa-si asume rolul de instructori erau mai putini de zece persoane.

Marculesti-2011 (2)

                                                               Marculesti – 2011

La  26  mai  1992,  in  Moldova  au  ajuns  primele  cadre  nationale  de  aviatori  – capitanul  Vitalie  Rusu  şi  locotenentul-major  Alexandru  Popovici.  Personalul  a depus toate eforturile posibile pentru a restabili tehnica si a o readuce la capacitate de lupta. In scurt timp, la 27 mai, sub conducerea colonelului Rotaru, au fost efectuate primele zboruri din istoria Armatei Nationale.

An-26 si An-2

                                                                        An 26 si An 2

In acelasi timp a fost formata Brigada de Aviatie „Decebal” care includea nu numai MiG-urilie ci si elicopterele Mi-8, avioanele An-2, An-26 si An-72.

La 23 iunie 1992, perechea de lupta compusa din aviatorii Rusu si Neburac a bombardat nereusit podul de  pe  Nistru  in  raza  orasului  Bender,  decizia  fiind  motivata  de  situaţia  critica creata pe linia de contact din cauza introducerii tancurilor Armatei a 14-a rusa.

Conform unor date neconfirmate oficial (conform marturiilor unor militari ai unitatii) unul dintre avioane a fost distrus in timpul exercitiilor de instructare.

De asemenea, au existat date privind doborarea unui avion in cadrul conflictului de pe Nistru, dar aceasta informatie este din categoria zvonurilor. Referitor la acest caz nu exista informatii oficiale sau confirmari din partea unor persoane cu autoritate. Posibil, acesta era de fapt avionul distrus in cadrul exercitiilor de instructare de care deja am vorbit.

 

An-72 moldovenesc in vremuri bune

                                                                An 72 moldovenesc

Din cauza relatiilor tensionate cu Rusia in anii ’91 -’94 si subfinantarea AN in urmatorii ani (de fapt pana azi), nu pot fi facute constant lucrari tehnice necesare, chiar si din lipsa pieselor de shimb necesare. O parte dintre avioane (cele mai uzate) au devenit „donatori” de piese de schimb pentru celelalte aparate.

Romaniei i-au fost transmise, de fapt, 2 avioane, in 1992. Exista confirmari, inclusiv din partea romana. Ambele avioane se aflau pe baza aeriana Mihail Kogalniceanu de langa Constanta. Incurcatura de date referitor la transmiterea catre Romania a doar un singur avion, cred, se bazeaza pe faptul ca Romania a platit doar pentru unul. Al doilea avion a fost transmis gratis pentru sustinerea acordata in timpul conflictului din Transnistria. Avioanele au fost retrase din RoAF in 2003 impreuna cu celelalte MiG-uri romanesti (9-12A – downgrade-ul 9-12 pentru statele Tratatului de la Varsovia).

Yemen-MiG-Moldovenesc-anii 90

                                                     MIG 29 moldovenesc in Yemen

Insurgentilor Yemenului de Sud in 1994 (in timpul razboiului civil intre Nord si Sud) le-au fost vandute 4 avioane – fapt pentru care exista confirmari. Mai mult decat atat, peste cativa ani Guvernul nou al Yemenului reunit a propus intoarcerea avioanelor contra bani (cerand pentru ele o suma putin mai mica decat cea care a fost achitata la cumparare), banii fiind mai necesari noului guvern yemenit decat avioanele, insa Moldova nu a acceptat propunerea. Ce s-a intamplat cu cele 4 avioane nu am informatii exacte, dar se poate presupune ca ele au fost modernizate in 2004-2005 de Rusia la standardul SMT. Dupa inceperea razboiului civil din Yemen – in 2015 – folosirea MiG-29 nu poate fi certificata.

 

1996-Marculesti

                                                                 Marculesti – 1996

Ultimele zboruri cu MiG-uri au fost efectuate in anul 1996. In anii urmatori zborurile nu au fost efectuate din cauza subfinantarii cronice.

In 1997 SUA au procurat 21 de avioane. Dintre ele doar 14 complete 100% (sa ne amintim de faptul ca o parte din masini erau de fapt banci de piese de schimb), iar din aceste 14 – doar 6 puteau zbura. In SUA, avioanele moldovenesti, cu stelute si camuflaj sovietic aplicat de americani, au fost distribuite intre muzee si baze ale Fortelor Aeriene ale SUA.

In fine, au ramas 8 avioane (tip 9-13) care au fost aduse pentru revizuire la uzina de avioane din Machulishi (Belarus) la sfarsitul anilor ’90, din ele 6 s-au intors acasa, 2 ramanand acolo in calitate de plata pentru reparatie.

In cadrul reparatiei capitale Guvernul a incercat sa economiseasca tot ce este posibil, de aceea vopsirea s-a decis sa se efectueze nu la uzina, ci acasa, in regiment. Vopsirea s-a efectuat cu o vopsea pentru automobile – „Sadolin”, care, cum era si de asteptat, s-a decolorat la soare si a devenit gri-albastrie (initial fiind verde-deschisa cu pete verde-inchise pentru camuflare). Oricum, nu este de mirare ca vopseaua s-a decolorat. Despre proprietatea sadolin-ului de a se decolora sub actiunea razelor solare stie orice amator de automobile care isi vopsea in acei ani masina.

 

MiG-1997-SUA

                                                             MIG 29 in SUA – 1997

MiG-1997-incarcarea spre SUA

                                       MIG 29 moldovenesc incarcat pentru SUA – 1997

Astfel, am urmarit destinul a 36 de avioane (luand in consideratie ca unul a fost distrus sau doborat?), fapt care coincide cu datele din alte surse.

Avioanele au fost vandute dupa principiul restant (ultimele 8 au ramas cele mai putin uzate). Dupa revizuire ele raman functionale din punct de vedere tehnic. Dar este necesara modernizarea lor, ele fiind moral depasite din punct de vedere al dotarii cu armament performant.

Planurile de modernizare a MiG-29 s-au oprit din motive economice. Astfel, din listele de prețuri ale uzinelor de reparații din Belarus și Ucraina costul revizuirii unui MiG-29, fără reparația motoarelor este estimat la 4-5 mln. de dolari, cu reparatie – 7-8 mln. de dolari.

 

 

Reparatia motoarelor Klimov RD-33 este necesara – au fost produse in 1988 cu resursa de exploatare de 20 de ani care a expirat in 2008.

Dacă procesul de reparatii include si modernizarea la versiunea BM (Belarus) sau UM1 (Ucraina) pretul se dubleaza imediat, ajungand la 18-20 mln. de dolari.

Upgrade-ul la standartul 4+ (versiunea SMT Rusesca) va costa 35 mln. de dolari pentru un MiG.

Aceste sume de bani nu pot fi ridicate de bugetul MA care este de numai 354,7 mln. lei (21 mln. de dolari – 1$ costa 17 lei) in anul 2014.

 

Acum MA aloca anual din buget circa 500 de mii de lei (29 de mii dolari) pentru paza, intretinerea tehnica şi alte lucrari curente de deservire a celor sase avioane MiG-29.

Unica sansa pentru MA este vanzare avioanelor, cat inca mai sunt intr-o stare satisfacatoare. Dar dupa 4 tentative de vanzare esuate in anii 2010-2012, cred ca soarta lor va fi decisa in urmatorii ani cu sansa de a se duce la fier vechi.

 

Anton

92 de comentarii:

  1. ce racheta de pe Mig 21 este aceasta http://prntscr.com/79v67f ?? R-60?

  2. Pacat ca noi nu am reusit cu MIG-urile din Basarabia ce au reusit polacii cu cele germane. Am fi avut de unde sa mai cumparam si avioane si ceva motoare+piese de schimb. Pacat…

    • Intr-adevar, iar diferenta s-ar fi vazut mai ales acum, cand resursa de zbor a Mig 21 este terminata.Astazi nu am mai fi in ipostaza in care sa avem nevoie de politie aeriana.
      12 f16+ 18-36 Mig 29 ar fi insemnat o forta aeriana decenta, capabila sa ne apere teritoriul cat de cat.

    • In veac fie pomenit numele lui, vesnica pomenire, aleluia, aleluia, aleluia…

      GeMeTeule,

      Stii bancul ala cu: „Regrete eterne, de la fratzii Ionescu” 🙂 ?

      Ti se potriveste 🙂 🙂 🙂

      V-a eggzplicat nea ala „pilotul marinar politician” pana v-a prostit si voi nu si nu 🙂

      V-a ramas gandul tot la alea 17 miguri si asta la niste deceniii de impliniri maretze de cand ruginesc linistite

      Bani pt doo programe nu scoteau hotzii de la conducerea tarii

      Daca ramaneam numai cu MiG29urile ramaneam practic fara aviatie militara de mult, si fara aviatie de tot, nu asa, in carje cu 20 de LanceRe, erau putzine si nu le stapaneam mentenantza

      Faceam cu ele fix cat i-a dus mintea pe moldoveni, sa le vopsim cu ruj de buze…

      Da-le dreacu, au fost si s-au dus, decat sa o tot tzinetzi in regrete eterne cu ragaliile alea sovietice de la malul marii vedetzi ca ramanetzi fara elicoptere, in 2018 grad de operativitate 45% pt transport si 35% pt alea de le numesc ei „de lupta”, asta au scris ei prin pdfuri

      Ce rost are sa mai jeliti acuma ce-a ruginit de un deceniu cand alea active se descompun as we speak…

      Corul Bocitoarelor de pe RumaniaMilitary, Dixit 🙂 !!!

      • In momentul in care in prezent esti cam rupt in fund (scuzati expresia), iar viitorul nu arata mai bine e normal sa te gandesti cum ar fi fost daca si ce am fi putut face diferit in trecut ca astazi sa fie mai bine.Asta nu inseamna neaparat ca suntem ancorati in trecut.
        Oricum, orice am face noi si cat am vorbi pe aici lucrurile nu o sa se schimbe „cainii latra, ursu’ merge”.

        • Pai daca esti rupt in fund nu vad ce folos mai scoti visand la ce ar mai fi putut fi intr-o alta realitate paralela cu alti romani mai buni, mai harnici, mai bogati, mai cinstiti, mai interesati…

          S-a ales ce s-a ales…

          Alea ruginesc de un deceniu, nu mai au nici motoarele, atata ne-a dus capul, asta e, ura si la gara…

          In plus daca ramaneam numai cu alea 17 plus cateva de la moldoveni ramaneam practic fara aviatie militara de multi ani, ramaneam fara nimic, pauza, ca si moldovenii

          Numai faptul ca tevile alea au fost multe la numar si s-au reparat aici ne-a tinut aviatia militara in afara EXTINCTIEI, ca altfel dispareau ca dinozaurii

          Teava aia asa cum a fost ea buna-proasta ne-a tinut in viata pana acum la momentul F16 si de aici se merge mai departe

          Decat sa va jeluiti la ce ar fi putut fi daca erau 29-urile mai bine aveti grija ca ramaneti si fara elicoptere in curand pe ecrane

          • In general orice am discuta noi pe aici nu ne aduce vreun folos.Clasa politica ramane aceeasi, iar romanii in general nu devin mai buni. Daca am incerca noi sa schimbam ceva am fi prea putini, majoritatea oamenilor sunt dezinteresati si nici macar nu cunosc problemele cu care se confrunta armata noastra.
            Pe de alta parte ai dreptate oricum, ce a fost a fost si ar trebui sa ne concentram pe ce urmeaza, ar fi bine macar sa nu mai repetam prostiile din trecut.
            Cu aceeasi clasa politica insa si aceeasi societate dezinformata si dezinteresata…

  3. Mai oameni buni, iar publicati porcarii din categoria „IAR-95 a zburat”?
    Romania a primit un singur MiG-29 (izd.9-13, sau Fulcrum C) de la Moldoveni. Inmatriculat 53 la noi, 07 la ei si 01 cand zbura cu stele rosii…seria de constructie 2960521943.
    Toate MiG-urile 29 care au zburat la noi sunt arhicunoscute, exista poze, etc.
    Se pot consulta listele si seriile de fabricatie pe
    http://ondutchwings.nl/db/romania.php
    sau scramble nl. Toate celelalte simla comanda de la noi au seria de fabricatie 296033xxxx, fiind izd. 9-12A pt export

    Daca dl. Anton sustine ca s-au primit doua, sa fie atat de dragut incat sa furnizeze ceva dovezi (fotografice, documente oficiale, etc.)
    Altfel ce zice dansul intra la categoria дезинформация

    • Problema e ca oficial nimeni nu a spus ce s-a intampla cu MiG-urile. Intradevar la MK era numai un 9-13. Inseamna ca un MiG intradevar a fost doborat in 92, sau sa prabusit in timpul antrenamentelor.
      Totusi spetsnaz-ul transnistrean in 92 a expus o parte din aripa MiG-ului

      • Eu stiam ca unul a fost doborat, Ro intr-adevar a primit un singur Fulcrum C care acoperea o mica parte a curentului electric dat gratis catre Moldova. Unde sunt avioanele lipsa? Gurile rele zic ca nu doar piloti ci si avioane din Moldova au zburat prin Etiopia sau Eritreea in razboaiele de acolo.

    • Corect. Doar un singur 9.13 a venit de la moldoveni. L-am văzut la Kogălniceanu și în 96 și în 99 cînd deja nu mai zbura. Nimeni din unitate nu vorbea și de un al doi-lea avion. Piloții spuneau că era greu de operat fiindcă multe echipamente difereau față de avioanele românești și că „zbura altfel”. De fapt nici nu știau exact ce fac multe din sistemele de la bord fiindcă avionul a fost adus de moldoveni, care au făcut un mic instructaj verbal și apoi românii au fost lăsați să se descurce cu el cum or putea. Să nu uităm că 9.13 era făcut strict pentru dotarea U.R.S.S., nu pentru export ,și era capabil să care și arme nucleare, iar avioanele moldovenești aveau demontate echipamentele sensibile și aveau pus în loc balast, 53 cel puțin așa avea, multe compartimente erau golite de echipamentele originale și aveau în loc greutăți pentru păstrarea centrajului. Ca elemente distinctive, în afară de cocoașa caracteristică și numărul, 53 mai avea și cocardele de pe derive amplasate mai sus decît la cele românești, pentru a acoperi stelele sovietice, ale căror colțuri se văd totuși.

  4. Ca sa nu mai zic ca din totalul de 21 care le-am avut, s-au prabusit 3 (se stiu seriile, datele, etc, toate erau din import URSS), in Google Earth se vad 17 la MK plus Sniperul de la MAv Bucuresti…deci unde e al doilea venit din Moldova?

  5. Deploying to Romania in early May, 4-3 AHB Aviation Task Force Brawler (South) comprises 60 personnel with five Sikorsky UH-60M Black Hawk helicopters. Missions have included supporting the 500 km ‘Cavalry March’ ground movement of Stryker Combat Vehicles belonging to the 2nd Squadron, 2nd Cavalry Regiment, from Mihail Kogalniceanu Air Base to the new Romanian military training facility at Cincu, together with joint training missions with Romanian and NATO allies.
    http://www.janes.com/article/51643/us-army-begins-first-rotational-aviation-deployment-to-europe

  6. „Soarta noastră fuse crudă astă dată”

    Asta-i articolul de azi din rubrica umoristica permanenta de pe rumaniamilitary

    „Brigada de aviatie Decebal” …. hopaaaaaaa, pai stai ashe ca nu’nteleg …

    De ce „Decebal” 🙂 🙂 …in opinia lor anti-romaneasca, eurosceptica si militar mai neutra decat neutronul si nea ala era tot moldovean de-al lor, ruda cu Stefan cel Sfant?

    Sau ca „Decebal” era o notziune asa mai neutra si care n-avea treaba cu romanii?

    Adica ce sa intzelegem, ca in opinia mnealor moldovenii se trag din … Decebal si romanii din…Traian, ca ala era de la Roma, roma-romani e ceva miez ascuns acolo 🙂 ?

    Anyway, in alta ordine de idei pacat de avioanele alea, au ramas pe mana aurolacilor in patria spicoaselor si grauntzoaselor si a guzganului care se misca pe ecran (AKA mouseul, in caz ca aveti probleme de comprehensiune 🙂 ) care n-au putut face altceva decat sa le priveasca dezintegrandu-se…

    Dar las ca mai stim noi si pe altii 🙂 🙂

    Ma si mir ca au reusit totusi sa stranga banii de niste bidoane de vopsea auto

    Cred ca ieseau totusi mai ieftin cu niste vopsea de oua, sau puteau improviza ceva cu frunze de leustean fiert

    Sau si mai ieftin cu rujul de buze al moldovencelor plecate la lucru prin mUEropa 🙂

    Si ce rost mai are acuma sa mai dea 35 meleoane pt un MiG upgradat…

    Ies mai ieftin daca le fac rusii politia aeriana direct din Crimeea 🙂

    • Deci cred ca similaritatile cu noi sunt destul de clare… mai ales la MIG-29 care se dezintegreaza idem de ambele parti ale Prutului, frumos, la soare. Ceea ce ar trebui sa le dovedeasca, inca o data, moldovenistilor ca sunt la fel de romani ca noi 🙂
      Cat despre Decebal si alte denumiri, cred ca mare parte din armata R. Moldova sunt mai pro-romani decat media populatiei de pe acolo.
      Ca e Stefan, din neamul Musatinilor, fosti voievozi de Maramures sau Decebal, tot aia e 🙂
      Se pare ca a ajuns si la ei tare devreme curentul dacoman … Oricum, denumirea a fost inspirata, unitatea de aviatie sfarsind cam la fel… sinucisa financiar 🙁

      • @ Marius
        @ GeorgeGMT
        cu migurile 29 ale noastre ce s-a intamplat ?
        am citit ceva mai de mult dar am uitat .
        ruginesc printr-un depozit pe la noi sau sunt vandute de mult si populatia nu trebuie sa stie , caci … e afacerea unor ” baieti destepti ” ?

    • Pe lângă faptul ca ai o exprimare de cort ești si prost cunoscător de realitate.
      Brigada a fost numita Decebal la începutul anilor 90 care coincidea cu renașterea națională si reîntoarcerea la romanism, poate mai deocheat dar după atâta amar de ocupație la ce te așteptai?
      Ori cu vopsea originală ori cu vopsea auto oricum aceste avioane nu zboară
      Sa întreții o flotă in ziua de azi e un miracol pentru o tara cu o economie ca a RM dar pe vremurile trecut când exporturile practic au fost stopate ,moneda se schimba ,materia prima nu vine e un miracol
      Si mai las-o cu americanismele de ai putea scrie ca omul in limba ta..

      • Da, a renascut romanismul in ei si inca mai renaste, de atata renastere l-au expulzat pe George Simion…

        Partea romana ar fi trebuit sa intrerupa un pic demonstrativ lucrarile la gazoductul Iasi-Ungheni si proiectul de electricitate Vulcanesti-Isaccea, nu de alta dar ilustrii puliticieni moldoveni or s-o cam freace in curand cu independenta si neutralitatea pe energia noastra

        Dar asta e, ala mai desteptul isi vede de interes, ai intregram incet incet

        Cand le-au vopsit cu vopsea auto zburau, decizie monumentala, mai bine le lasau nevopsite

        Bani ar fi destui daca s-ar fura si acolo mai putzin, asa, cu un pic simtz de raspundere

        Romgleza este limba mea acuma, ca asta e, daca nu-ti place tonul, continutul si limbajul ia cortul meu (ala de care ai pomenit) si du-te…

    • @gsg

      „”„Brigada de aviatie Decebal” …. hopaaaaaaa, pai stai ashe ca nu’nteleg …

      De ce „Decebal” 🙂 🙂 …in opinia lor anti-romaneasca, eurosceptica si militar mai neutra decat neutronul si nea ala era tot moldovean de-al lor, ruda cu Stefan cel Sfant?

      Sau ca „Decebal” era o notziune asa mai neutra si care n-avea treaba cu romanii?””

      Cateodata esti dus prea departe de pesimism si dorinta de a critica hehe, si o dai in balta.
      Vezi ca si noi avem dincoace de Prut Diviziile Getica si Dacica, Brigada 2 Vanatori de Munte Sarmisegetuza etc etc.

      Cumva ironic cred, obiceiul de a pune si porecle unitatilor, pe langa denumirea cvasi-oficiala (cum e si acum la noi) e unul vechi roman (de la legiunile romane antice).

      Si aia avea Legio X Italica sau Legio V Macedonica dar pe langa aia aveau si porecle gen Ciocarliile sau Elefantii etc etc.
      Asa ai si la noi Lupii, Viperele, Scorpionii, in primul razboi erau Zmeii, Leii etc etc

      E bine macar ca s-au pastrat niste traditii si se mentine legatura cu trecutul, chiar si cel mai indepartat. Ca in rest mai e de lucru

  7. La bursa zvonurilor era incadrat si ajutorul romanilor in razboiul de pe Nistru. Cum ca pilotii romani efectual bombardamente de la mansa avioanelor moldovenesti, ajutandu-i pe acestia. Nu stiu cat este de real sau nu, important este ca acest zvon exista. PS Inca o chestie. Ipotetic vorbin, exista si sansa modernizarii la versiunea Sniper+, dupa modelul romanesc adus la zi. Cred ca soarta lor e vanzarea sau casarea. Mai degraba asa vedea Moldova achizitionand si utilizand un monomotor ieftin de utilizat, poate chiar si subsonic….asta daca nu vor sa le intoarca cu frana de mana la granita! 🙂 Mai demult aparuse un zvon cum ca moldovenii ar dori sa cumpere cateva Lancere de la noi, dupa ce noi ne tragem F 16, dar la cum merg lucrurile, nu mai au ce cumpara mai mult decat tinichele ruginite. Tot in perioada aia se afirma ca defapt moldovenii sunt interesati sa cumpere cateva SOCAT-uri si Soimuri, nu MIG-uri. Urma ca Moldoca sa devina primul client al Soimului modernizat se spunea atunci. Om trai si om vedea! 🙂 Bani sa aiba, ca furnizori se gasesc. Inteligent ar fi sa integreze cam ce are sau vrea Romania, sa nu le fie atat de greu cu mentenanta si revizia ulterioara.

    • România ar putea da Rep. Moldova IAR 99 Șoim în caz de război ?! Ce a declarat azi Ponta la Craiova!
      http://www.condei.ro/romania-ar-putea-da-r-moldova-iar-99-in-caz-de-razboi-ce-a-declarat-azi-ponta-la-craiova/

      • IAR99 solutie de avarie…

        Din avarie in avarie spre solutia finala…

        Mai rau ai incurci si de banii aia mai bine le dai tunuri, munitie, camioane, sau Saur2 ca poate aia n-or fi asa de pretiosi ca sa strambe din nasucuri

        Politie aeriana cu IAR99 nu prea faci nici macar cu autobuzele, poate numai cu elicopterele si cu avioanele cu elice

        Atac la sol poate numai stand-off si in cazul asta cu ce munitie, altfel daca se apropie prea mult de tinta nu se mai intoarce acasa

        Intersanta este numai o declaratie, si anume doua

        -una, ca prostovanul constientizeaza ca ne paste un razboi, si de aici 8servam ritmul alert in care ne inarmam 🙂

        -si a dooa ca se discuta clar despre responsabilitatea noastra fata de romanii de dincolo de garla

        tot e ceva…

        • E veche de un an declaratia aia…

          • Cooorect … daca-l citesc ca programatorul MSDNul si imi baleiez ochii prin articol amanuntul ala mi-a scapat 🙂 🙂 … ce dracu mai bagati linkuri d’astea vechi antice si dadamult …

            Dar pe de alta parte inseamna ca pana si pontalacul stie de cel putin un an ca vine razbelul si ca trebuie sa-i ajutam pe moldoveni 🙂

            A fost informat si a avut timp sa se pregateasca 🙂

        • In functie de rezultatele testarii echipamentelor de pe IAR DT/XT, se poate ajunge la un prototip de avion care sa satisfaca cerintele RM si ale Romaniei pe acest palier, ca si succesor al Soimului. Numai sa se construiasca, ca pana una alta, la usa bate anul 2016 si cu el odata trebuie sa zboare ‘botul de rata’, iar noi inca nu stim mare lucru despre mersul treburilor. Pe Resboiu.ro, Iulian Lamandi spunea acum cateva luni ca treaba se misca repede si bine, dar ca nu poate sa spuna mai multe ca de…nu e timpul. Cat despre SAUR 2, ei au BTR 80 destule, dar nu au niciun tanc. Iar ciumpaletii aia de transnistreni au destule T 64. Cred ca mai bine ar pune mana sa se combine cu UMB-ul pentru TR85M2 si sa achizitioneze cateva TR85 Clasic, pe care sa le aduca la standardul M2 si sa rezolve o parte importanta din probleme. Eu zic ca M2 se poate ridica peste ce au aia si la o adica se pot suplimenta din stocurile romanilor imediat!

  8. Articol bun, multumim
    Din pacate banii luati pe MiG-le vindute nu au fost folositi de stat, ci au fost furati si folositi in scop personal…
    Lucuru stiut de toata lumea, din cite tin minte fostul ministru al apararii Pasat a fost arestat la Chisinau pentru ca pe urma sa fie eliberat….

  9. Interesant articol, multumim!

  10. Off topic:

    http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Stiri/Antrenament+NATO+in+Romania+Cel+mai+important+exercitiu+de+instr

    Spre sfarsitul clipului se face referire la inceperea procedurilor pentru inlocuirea vechilor TAB-uri. Nimic insa despre model…nici despre TBT nici despre Pirahna sau altceva.

  11. Am citit, cred ca acum niste ani in Jane’s, ca niciunul dintre 29-urile luate de SUA din Moldova nu erau in stare de zbor si ca structura avioanelor era foarte afectata de anii de „consevare” in vant, ploaie si ninsoare. Singurul motiv al cumpararii era stoparea unei posibile vanzari spre Iran, pentru ca arabetii ar fi reusit sa scoata niste avioane din ele.

    • Iranienii nu sunt arabi.

      • e de ajuns ca sunt „brown people”

      • sunt spalati pe creieri cu acelasi detergent, asa ca nu mai conteaza ca dpdv genetic…

      • E bine ca doar asta ai avut de comentat 🙂

      • Adrian
        27 mai 2015 at 13:48
        Iranienii nu sunt arabi.
        Dar ce drac sunt?

        • Sunt indo-europeni, nu sunt arabi cum sunt cam aproape toate statele ce ii inconjoara.

          La fel cum noi suntem latini (in fond, proto europeni) inconjurati pe hartie de slavi si unguri (in realitate, tot de romani convertiti in Serbia, Bulgaria, Moldova si Macedonia si de slavi care se cred unguri in Ungaria).

          Si sa stii ca se vede ca sunt indo-europeni, chiar daca au o imagine de cosmar in lumea vestica in ziua de azi (dar nu la fel avem si noi ?) la ei e o alta civilizatie fata de Irak, Siria, Yemen, Kuwait si ce mizerii de state mai au pe la granite.

          • E o alta civilizatie pentru ca inca mai au o conducere autoritara. Daca dispare, din diverse motive, autoritatea centrala, se vor duce si ei dracului pe modelul irakian, cu lupte cretine intre miile de triburi.

            • Gresit! Persani sunt alta natie si au o cu totul alta cultura fata de arabi. sunt educati, linistiti si foarte putin violenti si extremisti religiosi fata de arabi in general. Paote si faptul ca sunt siiti, nu suniti, le-a conferit acest atuu. Ad-ti aminte capana la revolutia islamica din 1979, ei erau considerati occidentalii acelei zone…erau monarhie constitutionala precum Spania. Si astazi este o diferenta enorma fata de multe tari arabe, cu tot cu regimul ala al lor religios. In Iran traieste o foarte mare comunitate de evrei, care isi practica liber activitatea religioasa si viata de zi cu zi. Barbossi aia religiosi ai lor, afirma constant ca nu au nimic cu evreii, ci cu sionistii din fruntea Israelului. Ca in sulfetul lor e altceva, e o treaba, dar se comporta decent cu minoritatea evreiasca din Iran! Eu considera ca daca revolutia Islamica nu avea loc, ei astazi reprezentau cu adevarat Elvetia orientului! 🙂

          • Tarile din golf pasteau capre cu 100 De ani in urma. Iranienii au fost contemporani si complementari dpdv civilizational cu grecii antici. Alexandru Macedon nu a cucerit germania sau belgia a cucerit Persia – Iranul de azi. Iranienii de acum sunt urmasii directi ai persilor antici. Dar asa cum peste civilizatia greco -romana s a grefat crestinismul in cazul lor s-a altoit islamul. Mai exista totusi si azi o infima minoritate zoroastriana… Religia antica a persilor. Vezi pe Wiki

  12. @ Razvan Mihaeanu
    nu tot brown people , santem vazuti si noi , care e diferenta ?

  13. de ce nu le vand bulgarilor?

    • @ vionribu:
      probabil din acelasi principiu pt care nici polonezii nu le iau : de bune ce sunt (ma refer la starea deplorabila in care se afla)

      • pai poate le mai carpesc cu ce au ei si scot de o celula cu care sa faca politie aeriana pana au bani de avioane

  14. Orice ati zice voi (adica panarama de gsg 🙂 ) mie mi-a ramas sufletul pe 29 si intotdeauna voi regreta decizia (realista poate) de al retrage de la zbor…

    • @ George GMT : pai da George , erau/sunt niste avioane OK . probabil ca daca noi alegeam sa le modernizam pe astea in loc de MIG 29 , in Israel evident , era mai bine caci cu 2 motoare e mai sigur sa nu pici din copac (cu toate ca au mai fost cazuri) .
      pe de alta parte , costurile de modernizare erau mai mari , probabil cele de scolarizare erau la fel , mentenata sigur era mai mare , iar costurile de funcitonare erau mai mari garantat .
      daca la toate acestea mai adaugam si faptul ca suntem si romani (a se citi desalatori – cu sau fara vina clasei politice) , saracele MIG-uri 29 ar fi ajuns intr-o stare destul de deplorabila.
      sunt totusi curios de ce guvernul comunist , impreuna cu Ceausescu , nu a achizitionat SU-27 (intrat in serviciu ce-i drept in 1985-1986) . e net superior MIG-ului 29 (si la costuri – a se traduce mai mari) si putea fi modernizat cu americanii , saab-ul sau israelul linistit . in plus , dpdv a performantelor este inca un avion foarte competitiv .

      • Suhoi 27 nu era disponibil la export, iar pe de alta parte un avion prea mare si prea scump pt noi.

      • Crezi ca i se dadea? 🙂 Abia i-au dat MiG-29… de fapt initial m-am mirat ca au vandut Ro un asemenea aparat cand deja Revolutia era planificata, insa acum inteleg: ei erau convinsi ca inlocuitorul (Ilici) ar fi fost de partea lor, deci avea sens.

    • bre, de frumos era foarte frumos avionasul, ce-i al lui e al lui

      insa am avut putine si nu le puteam intretzine, plus ca am avut si gramada de dashteptzi la conducere la toate nivelele si de abia le ajungeau banii pt ei , asa ca ce dracu puteai sa mai faci in conditiile alea…

      putrezesc de mai bine de 10 ani parca…da-le dreacu, ca-s moarte… si daca le tot cantam vesnica pomenire si am vazut ca va mai si certatzi intre voi pe copite de cai mortzi nu ajungem oricum nicaieri…

      ramanem in cativa ani si fara elicoptere

      macat un transportor de am mai face, pe siteul alalalt mi se pare ca se improasca in Moreni si Saur si ghici cine e foarte vocal pe acolo 🙂 🙂

      o pusca de asalt, o munitie pt larom, o drona…macar d’astea marunte…

      • mda……am vazut.Sa fie de capul lor cand o sa se ingroape definitiv si Moreni.

      • Flogger e cel mai vocal, dar la mizeria aia de articol nici macar eu nu mai am ce comenta. Stiam articolul si am ras cu Marius la telefon ca noi copii.
        Daca vrei sa faci praf imaginea unui produs sau a unei uzine scrii asa ceva.
        Autorul articolului merita bataie multa, lasand la o parte ca-i prost precum noapte polara, adica sase luni pe an 🙂 ….
        In privinta MIG 29 sunt doar nostalgic, a fost cel mai avion de avion din cate am avut noi si inclin sa le dau dreptate ca nu l-au modernizat, desi daca ne uitam la polaci poate s-ar fi putut…
        In fine, mortul de la groapa nu se mai intoarce.

        • Flogger afirma ca polonezii erau pregatiti inca din perioada comunista sa isi asigure singuri logistica necesara exploatarii aparatelor MIG 29 asa cum si noi eram capabili sa facem cu MIG21, fara sa avem nevoie de sprijinul sovieticilor iar in ultima vreme polonezii isi canibalizeaza lent dar ireversibil apratele MIG29.
          Nu la fel au stat lucrurile in situatia noastra cand este vorba de MIG29 unde logistic eram total dependenti de sovietici iar dupa anul 1991, de rusi.
          Fata de noi, polonezii au fost mult mai privilegiati inclusiv la capitolul dotare cu tehnica de lupta de provenienta sovietica, probabil datorita prezentei militare sovietice in Polonia .
          Pentru noi cel mai bine ar fi fost sa vindem la un pret corect toate aparatele MIG29 si 21 si sa ne dotam cu aparate occidentale, noi, Mirage 2000 sau F16, daca politicienii nostri ar fi fost pe fata, pro vest, inca din decembrie 1989 imediat dupa caderea lui Ceausescu.Ce frumos ar fi fost daca Iliescu ar fi intentionat sa solicite telefonic sprijinul militar si politic al SUA in loc de cel al URSS.Ma rog, prima iubire este cea mai profunda si nu se uita niciodata.

  15. Poate era mai bine să le luăm noi și să le modernizăm.

  16. De la inceput Moldova a vrut sa scape de ele. Ia vandut amricanilor 21 de aparate cu 40 mln. dolari. Ia vandut prea ieftin. Acum vind cu 8,5 mln. bucata. Prostii?

    • Si totusi, diferenta e ca cu 40 de milioane au vandut 21 de bucati, azi cu 8,5 milioane nu cumpara nimeni.

      Asta pe langa faptul ca comparam dolarii de acu’ 20 de ani cu aia din ziua de azi 🙂

      • SUA a vrut sa studieze mai bine tehnologia sovietica si a vrut sa evite ca aceste avioane sa ajunga pe mana cui nu trebuie.

        • SUA au vrut sa blocheze vanzarea catre Iran. De studiat au studiat ei 29-le de la sfarsitul anilor ’80, de cand fugeau sirienii pe capete. Ca sa nu mai vorbim cu dupa ’90 au avut acces la mai toata documentatia germana despre 29.

          • 29-le est germane i-au impresionat sau nu prea, insa combinatia helmet-mounted sight cu R73 da, astfel ca au grabit dezvoltarea IRIS-T ASRAAM AIM9X

  17. Ucraina scrie pe ele! Ca astia au nevoie, au cu ce si au si cu cine! Mare lucru daca nu ajung si ale noastre pe acolo… Contra niscaiva transportoare sau ce o fi! Gaz, petrol, ce-o mai fi ramas prin Colbasna aia…
    Cum ucrainienii le au inca in exploatare – daca nu altceva – sa le facem in ciuda rusilor! Ca ucrainienii, asa, maidanezi cum ii vede lumea, or sa stie incotro sa le indrepte, dupa ce le-or pune pinteni!
    Sau poate pe ciocolata…

  18. @uite domle GMT ca parlitii aia de Rusi (aviz dany), flamanzi si in colaps economic (se pare ca SUA nu mai are mult si isi da duhul final) scot 250 de zburatoare la antrenament, plus alte cateva ca sa monitorizeze cele 100 de prin toata lumea culese. Cum oare o fi resusit fomistii astia si acel Putinel mic sa faca asemenea greseala (aviz dany).
    Acum serios vorbind, euro si dolarul a inceput sa scartie, germania incepe sa aibe mari probleme, de SUa nu zic nimic, aia nici dupa ce se vor incalzii cu dolari in soba nu vor recunoaste ca-s pe copca, aceste tari fenomenale de democratice si prospere au inceput sa dea tarcoale Ursului si sa-i scarmene blana, chiar aducandui la barlog si fructesi miere, plus ca vor sa-l faca sa uite ca au exagerat cu lantul in jurul gatului. Oare de ce?
    Apropo, cand vorbiti mai pe larg de sicanarile tot mai tensionate in marea chinei.

    • Flankere ai macar idee cate avioane de lupta are NATO astazi, perfect operatioanle, si cate Rusia?! Rusiei i-ar fi aproape imposibil sa faca fata aerian chiar si numai aliatilor euorpeni, daca vin si americanii se termina inainte sa inceapa.
      „euro si dolarul a inceput sa scartie, germania incepe sa aibe mari probleme,” cum ai ajuns tu la concluzia asta?! Ce sa vorbim despre Marea Chinei?

    • LOL ce propaganda ieftina rusofila. Acum in USA aici duduie economia, somajul e mai mic ca oricand. USA e o tara bogata cu resurse si mai ales umane de calitate. Mancare, petrol. gaz, mimereuri, pamanturi bogate, o tara f frumoasa din Alaska pana in Hawaii. San Diego si pana in Boston.
      La 300+ mil de locuitori asigura o calitate a vietii de top http://www.numbeo.com/quality-of-life/rankings_by_country.jsp
      Dolarul il sustin chainizii si petrodolarii. Important pentru americani e sa castige piata americana atunci cand va fi cazul.
      vorbesti nazbatii cand Obama e acuzat de pasivitate ca cica scarmane blana ursului..ioi.
      Armata merge inainte cu programe de top sustinuta de o economie beton la ora asta. Producem cati $$$ vrei matale asa cum am spus ca ne permitem. Nici macar nu-i tiparim ii producem virtual.

      • adyr sa produci bani in nestire fara acoperire in produse si servicii stii unde duce ? si nu daca ci cand , cand va veni acel cand o sa fie distractie .

        • pai si cine a spus ca sunt bani fara acoperire? Sunt cu acoperire vezi ce am spus mai sus ca economia americana duduie la ora actuala. E o usoara inflatie dar e normal sa fie.
          pe de alta parte la fel cum am spus chainizii si petrodolarii sustin la fel $$$. ca si ei sunt „economie”.
          americanii pot spune stop importurilor chainize sau face taxele vamale 1000% oricand si gata cu chainizii.
          deocamdata chainizii iau resurse de la rusnaci tot pe $$$ si putem spune ca tatuca putina lucreaza indirect pentru americani. Si cu prostia din ucraina la fel se strange si mai tare surubul pentru putinica.
          ma distreaza cum canta prohodul americanilor unii rupti in fund…

          repet america e o tara mare, frumoasa si bogata.

          • Producem cati $$$ vrei matale asa cum am spus ca ne permitem. Nici macar nu-i tiparim ii producem virtual.
            domnia ta spune ca america produce dolari in nestire , partea cu inflatia e doar una din belele produsului de bani fara acoperire sunt altele mai mari ,taxe vamale de 1000% la ce vine din china nu cred ca conducatorii vostri or sa faca prostia tot ce tine de it vine din china fara ele va duce-ti inapoi cu 80 de ani plus marfa made in china tine o pace sociala au acces la anumite produse fff multi oameni care daca acele produse ar fi fabricate intr-o tara occidentala la preturile de rigoare acei oameni nu mai au acess la acele produse ( sunt si in sua destui oameni care cumpara produse made in china )

            • eu ti-am spus ca acum economia americana duduie…si ca $$$ sunt sustinuti si de altii deci indirect de petrodolari.
              relatia cu china nu e asa de importanta pentru americani, Romney dorea sa le dea in gura la chainizi. Ei produc lucruri mai putin importante si se vorbeste de aducerea locurilor de munca inapoi din china in USA.

              total importuri americane doar 15% importuri din China deci…

              70% din din rezervele chainizilor sunt in $$$ deci …
              chainizii detin U.S. Treasury securities dar daca nu mai vor sa cumpere se gasesc alti cumparatori

              • mit romney e in opozitie si isi face meseria insa una spune el si alta e realitatea , nu cred ca afaceristii americani vor sa-si creasca costurile mutand job-uri din china in us si nici angajatii din us nu cred sa doreasca sa lucreze pe salariile din china .

              • treaba cu us trasury securities chinezii au 2 trilioane , au si altii , dolarul vostru e stabil atat timp cat cei care au bonuri de trezorerie americane nu doresc sa le vanda sa-si incaseze banii , in ziua in care tarile care au us tresury securities i-si vor dori banii ve-ti avea probleme sumele sunt prea mari .

                • Bre e complicata problema.. Daca chinezii darama dolarul pierd si ei trilioanele alea si darama si sistemul actual in care totusi ei inca prospera.
                  Cea mai mate parte a contractelor internationale folosesc dolarul ca moneda de schimb, in lipsa unei alternative la dolar comertul global se poate prabusi. Nu vrei sa fii tu cel care a creat problema asta.

                  Pe de alta parte chinezii au inteles ca nu isi vor mai primi niciodata banii inapoi de la americani. Deja pregatesc infrastructura unui sistem financiar alternativ in jurul AIIB si NDB. Vin cu un proiect economic gigantic Noul Drum al Matasii care va lega Europa de Asia si pe care se vor derula afaceri estimate la 2500 de miliarde de dolari anual. De curand au creat un fond suveran de investii in aur undeva la 16 mld de dolari care va activa pe piata aurului. Asta e un semnal ca focusul achizitiilor chimezesti se muta de pe bondurile americane pe aur. Se zvoneste ca urmatorul pas va fi sa lanseze yuanul de aur undeva in toamna acestui an.

                  Ramane de vazut daca China construieste castele de nisip sau ceea ce fac chiar sunt proiecte viabile sau sisteme alternative necesare la sistemele occidentale actuale.

                  • watcher nu merge ca nu dau banii inapoi , banii aceia au fost dati pe niste acte , nu doresc la nimeni sa traisca intr-o tara intrata in incetare de plati ( vezi bulgaria in anii 90 cand plateai masa la restaurant inainte pentru ca nu stiai cat se scumpeste in timp ce mananci , ramane de vazut ce se va intampla in grecia daca intra in default ) , daca intra in incetare de plati ii va plati si cu dobanda plus ca nu doar china a imprumutat bani statelor unite .

                  • daca o tara intra in incetare de plati se constituie consiliu monetar si aia decid ce se intampla cu economia respectiva ce bani merg si unde si aceia vor indrepta resursele majoritar spre plata datoriilor

      • Obama ii un tampit…intelegem ca traiesti in State si te lauzi cu asta dar pe site aici nu ne intereseaza asta…apropo US se intinde de la New England pana la Hawaii…si eu pot sa incep sa ma laud ca locuiesc in Canada dar nu e important aici…asa ca scuteste-ne te rog…

    • ..”flamanzi si in colaps economic (se pare ca SUA nu mai are mult si isi da duhul final) ..”

      Gluma anului!

  19. Moldova oricum nu si-ar permite avioane de vanatoare,ce sa faca cu ele si unde sa le zboare. Lor le-ar trebui mai degraba sisteme AA moderne,elicoptere de atac,armament AT. Sunt prea mici pentru a-si permite dotarea cu toate categoriile de forte. Uitati-va la Ungaria dpdv militar,o palida umbra,Bulgaria la fel…Romania inca misca,eu am mari indoieli ca le-am putea livra 8-12 Soimi. N-avem nici pentru noi,ei n-au piloti pregatiti sa-l zboare si nici infrastructura adiacenta Zborului. Mai degraba le zburam noi,fiindca si cu ajutor din partea Romaniei si SUA,moldovenilor le-ar trebui ani multi ca sa fie capabili de Aripi Nationale. Mai bine am face Unirea,atunci ar beneficia de toate acestea?

  20. moldovenilor le-ar fi deajuns 2 an-uri,6 socat-uri,6 soimi si 6-8 lancere.

  21. Se pare ca situatia MIG-29 ramase pe inventar e mult mai rea, ele intrand in procedura de casare, la negru:
    http://independent.md/delapidari-de-sute-de-mii-de-lei-armata-nationala-implicata-schema-criminala/#.VW6ryGNqNCs

    „Potrivit procurorilor militari, care au efectuat un control la Baza de Aviaţie a Armatei Naţionale, s-a constat că în intervalul anilor 2011 – 2014, Comandamentul de Aviaţie al Armatei Naţionale a casat un şir de mijloace tehnice de la aeronavele de tip MIG-29, componentele cărora conţineau o cantitate impunătoare de metale preţioase – aur, argint, platină, paladiu.

    Astfel, unele aparataje aveau în total un conţinut de peste 11 kg de argint, 245 grame de aur, circa 33 grame de platină şi 1,4 grame de paladiu.

    Potrivit procurorilor, procedura de casare s-a efectuat cu încălcări majore, comise de factorii de decizie din cadrul Comandamentului Forţelor Aeriene, care au fost interesaţi în tăinuirea acţiunilor criminale, prin falsificarea mai multor documente oficiale care atestă casarea ilegală a mijloacelor tehnice de aviaţie.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *