Spaniolii au o dilema

FCAS, Eurofighter sau F 35?

De fapt, doua probleme le stau pe cap si ibericii dau din colt in colt pentru o rezolvare cat mai benefica pentru ei si pentru bugetul lor intru aparare.

Prima si cea mai presanta provine din cadrul Marinei Regale (marina care candva a fost cu adevarat spaima marilor nu cum vedem noi prin filme) si are legatura cu o intrebare existentiala: sa aiba sau sa nu (mai) aiba marina spanionla avioane de lupta la bordul unicului sau portavion?

In acest moment, Juan Carlos I dispune de un grup aerian format din aparate Harrier produse de americani – AV-8B Harrier II, dar aceste aeronave, batrane deja, ar trebui sa fie scoase din uz prin 2028.

Lockheed Martin, in amabilitatea sa proverbiala, a explicat ibericilor ca daca vor sa mai aiba avioane pe Juan Carlos I ar trebui sa semneze contractul cel tarziu in 2024. Aici spaniolii nu prea au alternativa:  ori cumpara F 35B si au portavion, ori renunta la aviatia ambarcata cu aripi fixe si transforma nava intr-un port-elicopter, pe model australian.

A doua dilema – si asta este, daca vreti, si mai existentiala – are in vedere inlocuirea flotei de F/A – 18 Hornet, aparate deja batrane. Deocamdata primele Horneturi inlocuite vor fi cele stationate in insulele Canare (20 de aparate inlocuite cu Eurofighter in proportie de 1:1), dar ar mai fi problema restului de aproximativ 50 de avioane Hornet.

Cine le va lua locul? Eurofighterul cel foarte scump de operat dar pe care Spania si-l mestereste la ea acasa cu ajutorul celorlalti trei parteneri (Germania, Italia si Marea Britanie) sau cu F 35A pe care, cel mai probabil, il va primi sub forma de kit-uti CKD (cea mai optimista varianta)?

Deocamdata nu s-a luat o hotarare dar anul 2030 vine peste ei si spaniolii trebuie sa aiba o gandire constructiva si o atitudine proactiva, nu ca verii lor intru latinitate – romanii – care inca mai cauta doua escadrile de F 16 la mana a doua si zboara voiniceste MiG-ul 21 Lancer.

Daca inlocuirea F/A-18 Hornet se va face in raport de 1:1 asa cum se pare ca doreste Spania, atunci discutam despre un numar de minimum 50 de aparate F 35A/Eurofighter. Si este interesant de urmarit alegerea ce va sa vina, desi italienii (si ei membrii in consortiul Eurofighter) au ales ambele variante: cumpara F 35A/B dar folosesc ca aparat de suprematie aeriana Eurofighterul.

De altfel cei patru membrii ai consortiului Eurofighter s-au impartit in doua: italienii si britanicii folosesc Eurofighter dar au si F 35A/B (britanicii doar varianta “B”), germanii nu au nici o treaba cu F 35, iar spaniolii sunt acum in pozitia de a face o alegere: merg doar pe mana multirolului lor, fabricat in tara, sau sar gardul spre Lockheed Martin si al lor F 35.

Macar in cazul fortelor navale, optiunea F 35B nu are rival si daca Madridul doreste sa mai detina un portavion, trebuie sa cumpere “B”-ul americanilor, pentru ca efectiv alta varianta nu exista nicaieri pe piata.

PS De mentionat ca deocamadata nu s-a semnat un contract pentru livrarea a 20 de aparate Eurofighter pentru baza din insulele Canare dar se asteapta ca acest lucru sa se intample anul viitor.

PPS Lucrurile sunt inca neclare, pe de o parte, colonelul Jesus Ferrer coordonatorul-sef pentru achizitia de aparate cu aripa fixa (avioane adica) din cadrul biroului pentru achizitii al fortelor armate spaniole declara ca F 35A/B sunt optiuni de luat in seama, mai ales pentru marina, pe de alta parte purtatorul de cuvant al ministerului apararii din Spania sustine ca: „The Spanish government has no budget to enter into any other jet project in addition to the one that is already in place. We rule out entering the F35 project. Our investment commitment is in the FCAS.” O declaratie de bunt simt…

Doar ca deocamdata programul FCAS este abia la inceput, iar flota de F/A-18 Hornet si cea de AV-8B Harrier II isi dau duhul pe repede inainte, iar in cazul Harrierului nici Eurofighter si nici FCAS nu sunt o optiune.

Si daca se intampla ca programul FCAS sa aiba intarzieri? Pentru si daca ar cumpara Eurofighter noi s-ar lovi tot de FCAS, cum sa arunci cu banii pe avioane noi (ET) daca tu astepti FCASul?!

GeorgeGMT

36 de comentarii:

  1. Acum îmi dau seama că jegul Petre Roman avut dreptate cu „mormanul de fier vechi” referitor la industria națională. Vedeți câte dileme au spaniolii, care totuși nu au forța industriei germane sau franceze. Mulțumim, Petre Roman, nu vrem Kent, nu vrem valută……

    5
    • petre roman n-a avut dreptate,
      nimeni nu se trezeste cu o industrie militara asa picata din senin,
      totul e sa construiesti in timp, prin oameni, si pt. tara,
      pt aia care vin dupa, cum zicea Barbu Stefanescu Delavrancea la Apus de soare

      sau poti sa demolezi totu ca si conducatorii nostrii,
      sa tai avioane cu motoare cu repratie capitala facuta,
      sa furi cat poti, si dupa ai aia dai lectii de moralitate si etica,

      sa arunci banii pe fereastra prin strainnatate,
      prin Rodeo Drive sau Monte Carlo, sau prin alte plaiuri calde, de ex. braziliene,
      ca altfel visezi langa amanta sambata noaptea decat in tara,
      vezi altfel linia partidului, iti creste altfel moralu politic,

      o fi de la aeru conditionat din palavrament,
      de la sediu partidelor,
      n-are cum sa fie de de la alegatori, servici, autoritate judecatoreasca, militie, conducerea armatei, semege si ceseteu – astia toti, oricum, stau toata ziua cu ochii larg inchisi

      18
  2. Salut. Am ras cu pofta, daca ibericii au ceva dileme cu viitorul lor Avion pentru marina militara, noi ce dileme sa avem, suntem vecini cu oceanu Atlantic nu cu Crimea ca altii, pana ajung ivanii la noi vor mai trece cateva decenii, deci suntem relaxati.l

    11
  3. psycho
    17 noiembrie 2021 la 19:45
    https://www.scramble.nl/military-news/spain-requested-for-fifty-lightning-iis
    parca totusi era vorba prin targ ca e doar un zvon…
    repostare de la PSR

    1
  4. Dacà vor aviatie ambarcatà cu aripi fixe, nu au altà solutie actualà decât F-35B.
    Dar se pare cà este vorba numai de 12 bucàti, nu 25 :
    https://www.infodefensa.com/texto-diario/mostrar/3297333/armada-espanola-precisa-12-cazas-f-35b-no-25-como-filtrado

    Pentre înlocuirea Eurofighter-ilor va fi mai complicat.
    Guvernul spaniol afirmà cà nu este interesat de F-35A, LM îl contrazice (în stilul lor bàdàrànesc).
    Se pare cà sunt disensiuni între militari (multi partizani cumpàràrii lui F-35A) si politici.
    http://www.opex360.com/2021/11/16/malgre-le-dementi-de-madrid-lockheed-martin-confirme-linteret-de-lespagne-pour-le-f-35/

    2
    • Badaranesc – Măcar nu „cumpăra” machete…. cumpăra altele….

      4
      • Sà contrazici public eventualul client prospect, care este si un guvern stràin, e o bàdàrànie, chiar dacà LM spune adevàrul.

        1
        • In an interview to CNBC-TV18 this week that was presumably meant to allay all doubts and misgivings in India about the Rafale deal, Dassault Aviation CEO Eric Trappier ended up contradicting what the Modi government and its ministers have been saying in defence of the prime minister’s decision to purchase 36 fighter jets in fly-away condition from France.

          https://thewire.in/security/dassault-ceos-interview-digs-bigger-hole-for-modi-government-on-rafale

          1
          • Am citit cu atentie articolul.
            Titlul este jurnalistic.
            Singura datà când Trappier a contrazis spusele oficiale a fost în ceea ce priveste disensiunea cu HAL. A spus exact faptul cà Dassault nu a dorit sà garanteze avioanele care nu ar fi fost fabricate de ei.
            Era un ràspuns la o afirmatie care ataca injust Dassault si a avut dreptate sà o facà.

            Am avut de douà ori ocazia sà fiu în prezenta lui Eric Trappier, o datà am schimbat chiar câteva cuvinte, este un tip extraordinar de drept si foarte diplomat.
            De remarcat ràspunsul : „Asked why the ongoing negotiations prior to Modi’s announcement were scrapped, Trappier said that this question must be answered by the Indian government.”
            Nici o legàturà cu stlilul cow-boys-ilor.

            • Stilul ala direct si deschis, badaranesc cum ii spui tu, de a face afaceri i-a facut sa fie ce sunt azi. Europenii ar avea de invatat din pragmatismul american.

              5
  5. Au britii de vanzare 36 de EF uri. Daca vor mudai asa ceva nu trebuie sa de morman de bani pe altele noi. Cat priveste „minunea” F35B eu zic sa cumpere sa le faca recife artificiale prin mediterana/pacific. Au spart gheata tot britii cate au pierdut unul acum vreo doua zile. Noroc ca pilotul a scapat. Chiar ca e multirol pustiulica. E bun si de mini submarin. Probabil senzorii aia mega, ultra, extra sensibili si dastepti au simtit un Akula la 300m adancime si au activat submarine mode. ????

    8
  6. Acum, Eurofighter este cea mai buna soluție pentru spanioli iar pentru portavion lor, F35.Daca se putea opera Rafale, pe portavion, tehnic vorbind, Rafale ar fi fost mai ok, inclusiv pentru faptul ca are o raza de acțiune mai mare și este un adevărat omnirol.
    FCAS se poate întinde chiar și pana în anul 2050, datorita bolilor copilăriei specifice generațiilor noi de avioane.
    Pentru spanioli este mai simplu și ieftin sa exploateze Eurofighter care este un aparat pe care il construiesc la ei acasă.
    După ce FCAS va intra în producția de serie, treptat, spaniolii se pot dota cu acest avion multirol și trage pe linie moarta aparatele Eurofighter.
    FCAS cred ca va putea fi exploatat pe portavion deoarece Franța nu va renunța la dotarea cu portavion.

    3
    • Juan Carlos 1 este teoretic un carrier STOBAR dar fara BAR ul din coada( Barrier Arrested Recovery). Adica are sky jump ptr decolare dar nu are cu ce sa „prinda” avionul la aterizare. Deci sunt limitati la harrier sau f35b. Sau sa se apuce sa modifice nava(care totusi e un pic cam scurta). Altfel luau RafaleM de la vecinii francezi si gata.

  7. Spania mi se pare foarte relaxată. Armata spaniolă in general , este subdimensionată dar probabil nu vor sa supere nici capra ,nici varza. Militar, nu prea sunt ei presați si probabil vor mai tergiversa lucrurile câțiva ani , până se lămurește clar pozitia Germaniei vis-a-vis de viitorul UE.

    2
    • Spania are industrie militara
      Si conducere la armata,
      Spre deosebire de noi
      La ei se găsesc si electrozi de sudura si aparate de sudura
      La noi au plecat electrozi de sudura si becurile de sudura din tara – dar numai cei care se puteau folosi la pirande
      N-avem standardul star trek deci nu se poate face nimik in tara
      Știe conducerea armatei, a semege si ceseateu ce știe
      Au luat ei cunoștința despre standardele de sudura si le -a ieșit numai cu punct si virgula – unii zice ca era semnal Morse alți ca limbaj binar

      Si spaniolii construiesc la ei toate blindatele pe roti
      Poate chiar mai ieftin ca noi
      Cu tot cu transferu tehnologic

      Apoi, in domeniu naval sunt puternici
      Au vândut la foarte multe tari nave de lupta construite la ei in tara sau au produs proiecte de nave militare care sa fie construite in alte tari – aici ar intra turcii

      Inclusiv in domeniu aeronautic spaniolii sunt la ani lumina de noi
      Spania încă are cercetare si normal ca si rezultate in cercetare

      9
  8. Este usor de comparat Romania cu Spania, foarte usor. Si noi si ei am cumparat Pirahna 5.
    La noi stim ce-a iesit, spaniloii chiar le vor costrui la ei, au turela lor proprie si personala, au facut competitie internationala, au facut teste reale, etc.

    6
    • Si totusi ce se intampla, care-i stadiul cu Pirahna 5 ? UMB lucreaza ? Sau Pirahna vine din Elvetia ? S-au facut de un batalion macar ? Contractul este in vigoare ?

      2
  9. Si ca sa va aduc la urmatorul banc, as zice ca a treia problema ar fi banii, finantarea….

    ,,Ion merge la psihiatru şi spune:
    – Domnule doctor, am o mare trilemă!
    – Poftim? Vrei să spui dilemă.
    – Nu, nu! Eu am o trilemă.
    – Te ascult.
    Bărbatul povesteşte:
    – Acum ceva timp, l-am împrumutat pe Vasile cu 100.000 de euro. Timpul a trecut şi am decis că este timpul să merg să îmi înapoieze banii. Când am ajuns la el acasă, am fost întâmpinat de o blondă superbă. Din vorbă în vorbă, am ajuns să fac dragoste cu blonda. Între timp, se întoarce şi Vasile acasă şi când ne vede, mă aia și el.
    Doctorul grăbit:
    – Domnule, hai să ne grăbim puţin. Care este trilema?
    – A doua zi, am fost iarăşi şi am păţit la fel. De două săptămâni, merg în fiecare zi acolo şi am început să am trilema: „Eu de ce merg acolo? Să îmi iau banii, să fac dragoste cu blonda sau să mă onoreze Vasile?”

    4
  10. sa vanda portavionul
    unde vor sa se mai proiecteze si astia?

    • Ce chestie…Cum?!? Marocul cu pretentiile sale teritoriale asupra Ceutei,Melilla si apele de pe langa Canarias va fi principalul inamic al Spaniei in viitor. Maurii se inarmeaza masiv, contra Algeriei si Spaniei! Din pacate marocanii Au si sprijinul unchiului Sam… :- Alta problema la spanioli ,e ca au un guvern majoritar socialist-comunist(Alianta PSOE-Podemos) care la fel ca si PSD-ul si alte minoritati de la noi ii intereseaza buzunarele proprii..nu bunastarea Regatului Spaniei si ai locuitorilor lui

      https://geodef.net/marocul-cea-mai-mare-putere-militara-din-africa/

      4
    • Sunt tara mediteraneana si atlantica, au Balearele in Mediterana si Canarele in Atlantic. Ultimele sunt cele mai indepartate si au aproape 3 milioane de locuitori daca nu peste. Au ei unde s-o faca.

      2
  11. N-au nicio dilema spaniolii, poate doar daca vor sa-si taie craca singuri de sub picioare, ei sunt parte a concernului EADS prin defuncta CASA , si-si asambleaza singuri propriile Eurofightere, doar nu-s romani sa aiba dileme din astea prostesti!

    Cat priveste aviatia ambarcata, nu cred ca-i trreama LM sa le spuna astora cat mai poate zbura Harrier, daca ale noastre F16 A/B din 81-84 americanii zic ca-s super de ce n-ar fi ale hispanicilor?….

    Si sa nu uitam ca ei si-au construit industria initial prin licente si n-au renuntat la asta, Seat fabrica initial licente Fiat, CASA fabrica Henkel.
    F35 e un super aparat dar e de preferat ori pt o tara partenera programului ori pt o tara gen Ro cu sula-n coaste, dar in niciun caz pt o tara care are ceva bruma de industrie aeronautica, decat daca vrea sa si-o ingroape ceea ce nu prea cred sa faca spaniolii asta.

    7
    • EADS nu mai exista, se numeste Airbus. De ce? Pt a „sterge” cumva impresia militara, ca nu cadea bine. Fatarnicie tipic europeana. Imi aduce aminte de fabricile de frigidere din Ro.

      Spaniolii nu numai ca sunt parte din Airbus, ci sunt si extrem de activi si ambitiosi. Nu vad de ce si-ar lua F 35, poate doar citeva pt a profita de calitatile V(S)TOL

      6
      • @ neamtu tiganu,

        Corect ce spui, doar ca-n principiu sunt cam aceleasi companii constituente EADS, acum i-i spune Airbus Defence and Space, inca odata corect.

        Ideea in schimb era ca spaniolii sunt parte a programului ET si FCAS deci n-ai de ce subventiona concurenta, iar adevarat daca e asa cum spune Mircea S nu dai gaura-n cer daca iei 12 F35B pt a-ti putea opera in continuare portavionul, dar spaniolii mai pot astepta ca nu-i ataca nimeni , plus ca Harrier e un avion cu arme desrtul de moderne si nu-i vad intr-un razboi cu Rusia sau China si chiar daca ar fi in continuare Harrier cred ca-si poate face treaba.

        2
      • Eads a fost zguduit de ceva scandaluri privind modalitatea de primire a contractelor si a devenit Airbus si Mbda,se pare ca doar si-au schimbat parulcel putin in relatia cu Romania

        2
  12. Alegerea logica cred ca ar fi Eurofighter pentru ei… sa prelungeasca resursa la Harrier si sa spere ( dar cu multe riscuri cred….) ca programul FCAS nu o fie cu mari intarzieri ( birocratia europeana cred ca este riscul maxim ). Sa ajunga sa opereze si F 35, Eurofighter si avionul dezvoltat in programul FCAS cred ca ar fi un cosmar bugetar / de mentenanta .

    1
  13. FCAS va avea si varianta navala?
    Solutia logica e sa ia 20 de bucati de F-35 pt portavion. Chiar au nevoie de asa ceva, vecinii prietenosi de la sud se inarmeaza pana in dinti, Algeria si Marocul, plus ca au niste insule care trebuie aparate. Acum nu e cazul, dar la magrebieni nu stii niciodata cand pocneste.

    5
  14. https://www.defenseromania.ro/spania-neaga-vehement-dar-e-data-de-gol-chiar-de-lockheed-marin-discutam-despre-f-35-surpriza-vine-de-la-f-35a_613773.html
    si se jura ca nu fura
    si l-am prins cu …35-u’n gura

    dpmdv fcas e un pod foarte indepartat,de la europeni as cumpara exact ce produc nu planuri si machete.

    1
  15. Eu chiar nu vad dilema. E clar ca in afara de F-35 nu prea au ce pune pe portavionul ala si pentru o tara ca Spania sa-si ia 24 sa aiba de rezerva n-ar fi o problema.

    In plus ar avea acces la o tehnologie mai noua si oricum F-35 se poate completa foarte bine cu EF.

    Pana apare FCAS e cale lunga, se invecheste portavionul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *