Un nou Hercules la Forțele Aeriene Române?

RoAF Hercules

Sursa foto: Bogdan Pop

Aflăm de pe site-ul oficial Defense Security Cooperation Agency (DSCA), secțiunea Excess Defense Articles (EDA) că în septembrie 2019, autoritățile americane au autorizat furnizarea unor mijloace tehnice excedentare ale United States Air Force către România:

  1. cinci (5) avioane de vânătoare F-16 în valoare de 10.625.000,00 USD (dacă am înțeles eu bine); și (sunet de tobe!)
  2. un aparat de transport Hercules C-130H în valoare de 12.000.000,00 USD.
un nou Hercules la Fortele Aeriene Romane

Extras din excelul EDA cu privire la cele afirmate în acest articol. Excelul este disponibil public pe site-ul DSCA, secțiunea EDA și poate fi accesat și direct din acest articol.

Cel mai probabil, cele cinci F-16 sunt cele din completarea Escadrilei 53, ajunse deja în țară. Nu este (încă?) și cazul avionului Hercules. Evident, aprobarea solicitării EDA nu înseamnă în mod automat că vom lua avionul dar, putem presupune în mod rezonabil că, la un moment dat, s-ar putea să vină și el…

De altfel, cu aceeași ocazie, vecinii noștri pe care-i invidiem atât de mult au solicitat cinci avioane Hercules din excedentul americanilor iar în 14 aprilie 2021 au și semnat contractul. Ministrul Apărării din Polonia a fost suficient de drăguț astfel încât să anunțe și contribuabilul polonez pe unde mai merg banii lui. Pe Twitter! 🙂

Conform surselor publice, Forțele Aeriene Române (FAR) au primit de-a lungul timpului cinci avioane de transport Hercules, 4 C-130B și un C-130H, venit în 2007. Iar conform unui articol mai vechi publicat pe site, cel puțin patru aparate Hercules din dotarea FAR au trecut prin reparații capitale în perioada 2018 – 2019 în baza unui contract de 60 milioane lei.

Dacă se confirmă, avem o veste bună, nevoia de avioane de transport fiind în continuare ridicată cu atât mai mult cu cât nu toate avioanele sunt disponibile la zbor în același timp. După cum spunem noi, românii, dacă e să fie, atunci: bogdaproste!

P.S. Excelul este disponibil aici.

97 de comentarii:

  1. RoAF operează 4 avioane C-130 Hercules

    2
  2. Țara lui „s’il vous plait monsieur”. Mai ieri alaltăieri era un articol despre Bangladesh. Țiganii ăia au submarine, programe de achiziții avioane, alte acareturi prin curte și Hercules J. Nu H. Care haș nu o să vină, că trebe pensii, alocații (astea îs doar vorbe) și multe posturi călduțe pentru mimoze și beizadele (astea da, vor fi)

    22
      • Cine? Noi sau bengalezii?

        25
        • @gabi S,

          vorbești prostii. Bengalezii sunt praf și pulbere. Au un PIB cam cat al nostru (însă la peste 160 de milioane de locuitori, deci pib per capita este aproximativ de 7-8 ori mai mic) si trăiesc în sărăcie lucie.
          Au câteva vechituri chinezești la terestre, câteva avioane de transport sh și câteva LCS și bărci de patrulare sh.
          Or avea planuri, dar de unde bani?
          Deci, de unde până unde ne compari cu Bangladesh? Tu ai vrea sa trăiești în Bangladesh?

          7
        • Mai, dupa ce a scris Gabi asta, am dat o geana pe interent, nu-s eu expert in zona respectiva dar, mare dar, ne agitam degeaba ca omul cam are dreptate.
          Vechituri nevechituri au submarine diesel-electrice, doua la numar, functionale si operationale, produse in 89′ si modernizate in 2016/17. La limita intre „sfarsit” de corveta si „inceput” de fregata astia iara stau relativ bine, si ceva echipamente moderne am vazut produse de Corea de Sud. Pe cifre, si cu mari rezerve fata de clasificarea navelor au 117 nave din care 7 fregate si 6 corvete. Fortele lor Navale in jur de 25000 de oameni.
          Saracie lucie, sunt sigur ca au, dar nici la noi nu ne putem lauda cu o putere de cumparare uriasa. Nu as vrea sa locuiesc un Bengladesh insa as vrea sa avem doua subarine operationale, mai vechi, mai noi, dar operationale. La fregate/corvete nu are rost sa incepem discutia, la ei este inceputa procedura de productie locala de catre firme straineze a 6 fregate (4000t+).
          Tare mie teama ca astia vor numara fregatele inainte ca noi sa pleznim sampania macar de o corveta.

          5
    • Da observ ca tot mai multe republici bananiere si bananiere prin alianta ne iau fata la multe aspecte. Unele la infrastructura, altele la dotare…

      26
      • Si cele mai multe dintre ele la munca ?. La noi asta e deja un termen tabu.

        8
        • ADR , ca deobicei esti pe dinafara .
          Ai vazut cum se munceste in Romania in fabrica de piese auto , de cablaje auto , de suruburi , de cutii de viteze ?
          Sunt departe de Romania , dar in fiecare din fabricile / atelierele mentionate am fosti colegi de serviciu sau de studii . Prieteni .

          Cum nu te pricepi , hai sa vorbin depre ce te pricepi .
          Aici ” la noi „· in Spania , durum kebab.
          In Romania ii spune shaorma cu de toate .
          Ma duc la barul dinjosul cartierului , si arendasului pakistanez ii ia un sfert de ora sa imi pregatesca kebab-ul .
          Mohamed il cheama .
          Povestim de tractoarele romanesti de buna calitate fabricate sub licenta in Pakistan , 53 CP , 64 CP , creatie a UTB , de bomba atomica . A Pakistanului .
          Despre cat costa o casa in Pakistan sau in Romania – Pakistan avantaj net .
          Un sfert de ora .

          Si dupa ce sunt stapani in tara lor, se devolta , au cercetare stiintifica , radeti de ei .
          Inafara de orice logica .

          In Romania , la Iulius Mall in Cluj , la shaorma , 10 secunde intrebarea , si 20 de secunde livrarea comenzii .

          ” la munca ?. La noi asta e deja un termen tabu. ”

          Semitren la TAB ?
          Esti pe dinafara .
          SI la TAB , si la industrie , si la shaorma .

          6
          • nicusor, ai toate simptomele ‘desteptului’ in special acela prin care doresti sa aduci povete altora. Este o metoda de refulare a multor indivizi frustrati de situatia personala, aceea de a se afisa superiori altora dar fara a sti cine sunt ceilalti. Daca erai destept, asa cum te prezinti, nu ajungeai cu traista in bat in spania. Am lucrau destul de mult pe afara si poti sa-ti spun ca si acum am doar cativa colegi romani, restul sunt indieni, austrieci, nemti, olandezi etc. In industria IT nu trebuie sa pleci cu traista in bat si sa stai prin apartamente inchiriate de la periferii, stai acasa la tine relaxat si lucrezi remote. Nu mananc shoarma, are colesterol si cred ca am ceva bani ca sa imi permit o masa de peste 20 ron.
            Inca odata iti mai spun, daca erai asa de tare cum te pretinzi, stateai si tu in Ro si faceai bani ca un spaniol fara sa-ti schimbi viata si sa stai la taclare cu emigranti din asia.
            Legat de costuri si in ro la tara iti poti lua o casa cu 20k euro, dar in orasele mari este de.peste 10 ori mai scump. Si in India este acelasi lucru, un apartament in un oras care este centru tehnologic IT este cu putin mai ieftin ca in Ro dar ei castiga cam la jumate fata de un roman.
            Legat de cum se munceste in Ro, daca nu stai pe aici, stai in banca ta si nu mai debita ineptii, firmele de constructii se bat sa-si aduca muncitori de Vietnam, Pakistan sau alte tari. Muncesc ca furnicile si sunt fideli, nu ca ai nostrii care te lasa cu lucrarea balta. In Romania este un deficit foarte mare de forta de munca, chiar si in IT firmele se bat sa-si aduca oameni buni, fiecare primim pe linkedin aproape zilnic mesaje personalizate cu oferte. In fabrici vezi la poarta de bus-uri care aduc muncitori de prin tot judetul ca nu mai exista forta de munca. Nu ca nu exista oameni, doar ca unii romani nu vor sa munceasca.
            Eu zic sa ramai in paradisul tau iberic la montat A/C uri si baterii de baie si nu mai iti da cu parerea despre ce se intampla pe aici, esti rupt de realitate din considerente obiective, iar de sfatuitori e lumea plina.
            @Admin scuze de offtopic, nu sunt adeptul atacurilor la persoana.

            6
            • @ADR „Este o metoda de refulare”
              cred ca te referi la „defulare”

              Apoi, sa stii ca nu exista doar IT-ul pe lumea asta, nu toate meseriile se pot face de acasa. Si eu lucrez intr-o ramura a IT&C, mai telecomunicatii, asa. Si avem nevoie de laboratoare si platforme cu echipamente si sa lucram in fata lor pentru a implementa si testa.

              Apropos, de crezi ca nu mai gasiti mana de lucru in Romania?
              Oare pentru ca industrii si specializari intregi au disparut din tara, asa ca cei care mai voiau sa lucreze pe ce erau specializati au trebuit sa isi caute de lucru in tarile unde mai exista cautare pentru respectiva industrie/specializare.

              Ingineri aeronautici care au ajuns in firme de proiectat si pus termopane, ce iti spune?

              5
              • @corect ce spui, dar romanii care au ajuns acolo au fost tot emigranti. Intrebarea care se pune este de ce a fost nevoie de ei si spaniolul, italianul sau britanicul nu a luat acel job? Totusi cu o generatie in urma acele joburi erau ale localnicilor.
                Problema este ca odata cu cresterea nivelului de trai, tinerii nu mai vor sa practice meserii cu efort fizic.
                Aceeasi problema este si la noi acum

  3. RoAF are deja ceva experienta cu Herc-ul si ar fi meritat macar un J dar na…”beggars can’t be choosers”.

    15
  4. Bun, foarte bun. Chiar ma intrebam de ce nu ne mai lipim si noi de un H. E un avion extraordinar si se completează bine cu C-27j. Mentenanță putem sa o facem in tara, ceea ce este important.
    Un articol interesant despre o posibilă transformare a lui C-130 într-un tanker cu sistem boom. Ar fi interesant, la un moment dat, si pentru noi.
    https://warontherocks.com/2020/09/agility-boom-fueling-innovation-and-the-air-forces-blunt-layer/

    4
  5. Am înțeles ca portughezii au alte planuri cu transporți
    Ceva înspre kc 390
    Si cehii se pare ca vor

    Noi cu turbopropulsoare
    Totuși parca turboreactoru are un randament mai mare si asigura o viteza superioară

    • Portughezii probabil merg pe Embraer (Brasil) poate si din motive culturale , cat despre turbopropulsor vs turboreactor la avioane din ce stiu primele au si ceva avantaje cum ar fi viteza de decolare/lungimea pistei, nu depinzi de un plafon de zbor foarte inalt……in genere sunt mai rentabile pt distante mici si probabil si mai putin pretentioase, dar mai multe ar putea sa-ti zica al de Neamtu sau altcineva cu studii aeronautice.

      2
    • @capatul satului, turbopropulsorul e mai economic, turbofanul ofera viteza mai mare.

      3
  6. vand englezii niste hercules

    2
  7. Good News. E bine primit , numai sa nu il folosim numai la carat persoane nefericite care au nevoie de asistenta medicala in alte tari.
    Ce observ este ca flota nostra de transport militara a devenit sanitara.

    6
  8. Oricum am da-o avioane militare de transport avem foarte putine, foarte probabil ca au vrut sa pastreze proportiile cu cele supersonice de vanatoare;)))

    Ceva noutati despre restul de P5, se mai misca ceva la TBT-uri amfibii, mai luam drone?…..de corvete, restul escadrilelor de F16, elicoptere de atac, 4×4 si arma de asalt nici n-are rost sas mai deschidem discutia.

    8
  9. sincer și la pomană suntem proști…

    16
    • te contrazic, ce le iese lor la pomana? so, not interested. e munca boss si la pomana aia, de de sa faci ceva cand poti sa stai degeaba.
      stau si ma intrab care e diferenta intre jigodiile astea de ne conduc si presu’ ala din Astan? La prima miscare si astia o roiesc instant pe unde au banii la pastrare si case pe nume de terti.

      6
    • Psycho , cand intinzi mana pentru pomana dupa ce ai avut si capacitatea de productie si cercetarea stiintifica , si industria orizontala , nu esti prost numai la capitolul pomana .
      Esti doar prost –

      Rombac 1-11
      Varianta 500 . 118 pasageri .
      Produsa sub licenta .

      Iak 42
      120 pasageri

      Rombac folosea doua motoare de putere apropiata IAK-42 .
      IAK folosea trei .

      De ce ?
      Structura .
      Usoara .
      Romania avea niste tehnologii , parte creatie proprie , parte import , la care restul din trataul de la Varsovia doar visau .
      La articolul meu despre Ka-126 cineva de la ICA Ghimbav a pus un comentariu : URSS ne-a dat rpoductia elicopterului pentru ca doar noi stiam sa realizam structuri fagure si structuri lipite din tot blocul rasaritean .
      Psycho , te-ai gandit vreodata ee ce MiG-29 , la putere a motparelor superioara , putea duce doar 1/ 3 din cantitatea de armament a lui F-16 ?

      Reflectie pèrsonala : dupa ce un idiot util inceteaza de a mai fi util , ramane doar un idot .

      4
      • Rombac 1-11 cu motoare depășite tehnologic de la Rolls Royce. Cine o fi fost geniul din spatele deciziei astea?

        9
        • La vremea respectiva Turbomecanica era cea mai moderna uzina din Est , iar motoarele RR , asa cum le zici depasite tehnologic aveau resursa de functionare mai mare decat cele estice , am pus odata diferenta de resursa .
          Iar Rombac era pregatit pentru remotorizare cu motorul RR Tay , un motor modern , silentios si economic .
          SI se mai pregatea si o versiune Est , dotata cu motoare D-36 daca imi aduc bine aminte , mai exista doar un desen pe Facebook .
          Dar dupa 1989 au venit niste genii si au oprit totul .

          Cat despre ” ineficienta ” Rombac . acum treizeci de ani mai multe companii aeriene aveau avioane de acet tip , productie Ro sau GB , inchiriate de la noi cu care si-au dezvoltat activitatea .
          De Ryanair ai auzit ?

          5
          • Cu cele noua construite? Esti serios acum?

            8
            • Corect e montate. Au fost kituri pentru Rombac și integrat treptat în fabricație anumite repere.
              Mă repet, dacă e să vorbim de creație românească în domeniul aeronautic aș vorbi de Radu Manicatide și de Iosif Șilimon

              3
              • Programul Rombac a avut intarzieri doar la capitolul numar de avioane fabricate .
                Utilajele si tehnologiile erau in Romania conform programului initial .

                Conform licentei originale Romania putea modifica avionul dupa realizarea celui de-al 22-lea aparat .
                Varianta cargo a fost aruncata la deseuri in stadiul de prototip neterminat dupa 1990 , a posta despre ea aici omul care a lucrat la IAvB .

                1
            • BAC One-Eleven ( BAC-111/BAC 1-11) Number built 244

              1
            • Alex ,
              Nici nu ma asteptam la altceva de la tine decat denigrare .
              As usual .

              ” Cu cele noua construite? Esti serios acum? ”
              Inafara de prezidential, care si el a avut vremea lui de inchiriere , uita-te pe site-uri si pe paginile de facebook sa vezi pe restul in culorile unor companii straine la vremea lor .

              2
              • Si adaug si eu ceea ce va fi ultimul offtopic. Nicusor, uneori n-ar strica sa facem un control al simtului penibilului.
                La finalul zilei, industria de stat constructoare de avioane de pasageri mediu-curier a produs 9 aparate. Cauzele nici nu mai conteaza. Ceea ce ramane este nostalgia si un proiect esuat raportat la planurile initiale. La cat au furat romanii din tara asta si inca o mai fac, “afacerea Rombac” este un mizilic care era oricum sortit pieirii de indata ce conducatorul mult iubit a sucombat la Targoviste.

                7
                • ” Nicusor, uneori n-ar strica sa facem un control al simtului penibilului. ”

                  Sa stii ca ai dreptate .
                  https://www.facebook.com/photo/?fbid=459851255739108&set=gm.848935115801666
                  Aceasta da , e penibil .
                  Fotografie de ieri , pe sosea langa Bucuresti .
                  T-55 in cea mai primitiva forma posibila .
                  Pe baza caruia s-au dat grade si se iau niste pensii nesimtite , tocand banii de inzestrare ,, fara simtul penibilului .
                  Asta in timp ce noi am produs un tanc cu doua generatii superior lui .

                  La fel si cu avioanele , ne bucuram de pomana cand puteam produce ceva in tara , sau participa la un program de colaborare , pe baza capacitatilor tehnologice si specialistilor .Spre exemplu , ni s-a oferit licenta la ATR-42 varianta cargo .
                  Gen.ing. Spiroiu chiar a sustinut proiectul .
                  De asemenea insista pentru o licenta de avion de lupta si elicopter antitanc .
                  Chiar aveam baza tehnologica , construita odata cu Rombac-ul si cu Puma .

                  Stii ce mi se pare ciudat ?
                  Ca denigreaza cei ce nu au avut de-a face cu industria , in Romania sau in Occident .
                  Poti sa-mi arati ce am mintit , atat in privinta structurilor de avion sau inchirierii ?
                  Ca sa ma simt penibil ?

                  3
                  • @Nicusor
                    „Asta in timp ce noi am produs un tanc cu doua generatii superior lui.”
                    Daca era cu 2 generatii mai nou, nu inseamna ca era si superior. Sau era, pe hartie!
                    Până să mai aflu una-alta, înjuram și eu că s-au taiat 85-uri și s-au păstrat 55-uri…
                    Fapte:
                    – 85 a fost propus Egiptului. La probe, blindajul a cedat si tancul a fost penetrat. Bașca decesul unui echipaj complet, ca urmare a unei explozii interioare.
                    – Iraqul a cumpărat un număr de 77-uri, nu mai rețin exact. Le-au folosit in razboiul Iran-Iraq. Au fost foarte încântați, au continuat sa cumpere 55-uri din Polonia si Cehoslovacia, ca sa-si acopere pierderile.
                    – mai nou, acececetetemeul lui peste incearca sa-i mareasca prietectia frontală la nivel 5 stanag xxxx.
                    Puse cap la cap, toate astea arata ce stie toata lumea. mareața industrie producea cantitate. Calitatea era mai la coada…
                    A doua la mina, mai am prieteni, sau chiar rude, care au fost ingineri in mareața industrie, si nu au fost nevoiti sa plece pe coclauri. S-au adaptat si au continuat aici.
                    Unul din cumnații mei a fost si el inginerîn măreața industrie, pe partea de rachete, și mi-a spus multe despre calitatea lor. Doar ce s-a pensionat, anul asta, dupa ce a lucrat pe la mai multe firme de aici. Nu s-a mai plâns atâta, s-a adaptat și și-a vazut de treabă.
                    Părerea mea, hâc…
                    P.S. vezi că acum am comentat de pe laptop. 😉

                    6
                    • Sharky ,
                      Acum aproape doi ani de zile un Nicu scria ceva , si tu i-ai comentat furios , numindu-l Nicusor .
                      Subconstientul ne joaca feste , nu ?
                      Dupa care azi -vara , dupa galceava cu blindajele , dupa ce ai intrat peste mine , ai spus ca ma tin dupa tine .
                      Acesta nu mai e subconstient .

                      Dar hai sa spune adevarul despre tancuri :

                      1º Irakul nu a cumparat nici un TR . Se mira toata lumea ca nu exista intre miile de imagini cu tancuri distruse . ARO distrus da, am vazut .

                      2º TR-77 sau TR-580 , cum vrei sa le spui , a cumparat Egiptul .
                      A fost un contract de 172 de bucati , in anul 1983 .
                      A fost un contract cu probleme , datorat grabei , din ambele parti .
                      Egiptul a vrut sa testeze furnizorul , cerand un n umar mare de tancuri in timp scurt .
                      Primul lot a fost platit integral inainte de livrare .
                      S-au vandut ieftin , cu 300 000 USD bucata .
                      Preturile concurentei erau 800 000 USD AMX-30 , 1 000 000 USD pe M-60 , 1 200 000 USD Challenger .
                      Armata romana , in spiritul oltenesc descurcaret caracteristic , dand cu bota in balta , a gasit solutia : a livrat lotul prototip , blindatele care servisera de scolarizare pentru industrie .
                      SI inteleg ca au fost si cateva sasie de T-55 modificate pentru vehiculele de evacuare -repàratii . Iar o parte din motoare s-au asigurat din import .
                      Tancurile , si asa cu problemele copilariei nu au rearsenalizate la Mizil cum ar fi trebuit , ci doar li s-a facut o verificare tehnica in unitatile militare .
                      Cu cat n-au avut , cu cat li s-a rupt , pur si simplu si-au batut joc de lot .
                      Nu s-au tropicalizat .
                      Singurul lucru facut cu rost a fost vopsirea in culoare de desert .

                      3º Defectiunile constatate in Egipt :
                      – tevi zgariate
                      – tevi ruginite
                      – acumulatori expirati , acumulatori nefunctionali
                      – rezervoare sparte
                      – scurgeri de ulei pe la garnituri
                      – cateva motoare care nu porneau sau prezentau alte defectiuni

                      4º Explozia
                      Au trecut ani pana cand cineva de la UMB sa-mi confirme ca a avut loc , asa era de secret .
                      A explodat in teava tunului o lovitura cumulativa .
                      Expertiza a aratat ca a explodat din cauza de corp strain intrat la insurubarea focosului , Probabil nisip .
                      Tunul s-a rupt .
                      Gazele fierbinti au intrat in turela producand arsuri grave la doua persoane, ambele decedate ulterior .

                      Au urmat doua experimente , unul in Romania altul in Egipt .
                      S-au tras cate o mie de proiectile cu tunul de pe tanc , din care 500 cu suprapresiune . Tancul cu care s-a tras in Egipt a fost ales de comisia egipteana , mi se pare ca aleatoriu .
                      Ambele tunuri au rezistat fara probleme .

                      5º Tancurile au fost returnate , A fost necesara interventia personala a lui Ceausescu pentru pastrarea banilor in tara , in locul tancurilor au fost trimise tractoare , locomotive etc.

                      6º Problemele mecanice ale TR-580 au fost rezolvate in mare parte . Cel mai simplu a fost cu garniturile . Sper sa nu inceapa cineva iar cu curelele .

                      La acest comentariu ai dat-o cu mucii in fasole rau de tot .
                      Expui public povesti de carciuma , sau barfe de catana antitehnica care se plictiseste .
                      Toate acestea in timp ce pe internet exista o relatare detaliata pe sase pagini a contractului si problemelor sale , chiar pe site proprietatea MApN , relatare semnata de un general inginer si un colonel inginer .
                      Dar tu urasti inginerii , nu-iasa ?
                      Nici nu ma mai mir ca-i tot fugareau pe militarii TR inn cele noua luni de catanie , cat era pe vremea mea .

                      Imi mentin parerea , tancurile TR-85 si TR-125 sunt cu doua generatii peste T-55 .
                      Dar ca sa folosesti SCF-ul de pe TR-85 , sau mai ales de pe TR-85M1 , cu sistemul de navigatie si toate cele , dar mai ales sa le intretii , trebuie sa gandesti .
                      Pe T-55 , merge masina, merge marina. Cand nu nimerim , e ca e tehnica veche .

                      Un sfat : cat despre rachete , sper sa nu incepi cu povestea cu rachetele aer-aer la care ” nu li se potriveau filetele ”
                      Ai cobori prea jos .
                      In alta ordine de idei , am vazut document pe net care arata cum nu s-a respectat disciplina la trageri si s-a dat vina pe bomba de aruncator .
                      Si nu a fost singurul caz .

                      M-am tot gandit , de ce tot pui povesti de carciuma .
                      Ori iti bati joc de noi
                      Ori acesta e nivelul si atitudinea in armata .

                      Deci .te rog cauta relatarea de care iti spun , citeste-o si revino la adevar .

                      2
                    • Cat despre cei ” adaptati ” la noile realitati industriale as putea sa-ti spun mai multe .
                      Un ” Adaptat ” , la angajarea in fabrica , a inceput : trebuie reduse cheltuielile de personal .
                      Nu-l interesa dca are piese de schimb , starea utilajelor .
                      Si adaptat, si ” eficient ” . Oamenii castigau slab , si voia si sa mai taie de acolo . Asta inainte de a se uita ce piese de schimba are pe stoc . Nu avea . Dar nici nu a facut comanda . Era ” eficient ”
                      .S-a dus dracului o pompa hidraulica , rezerva ioc, i-a pus pe mecanici sa adapteze alta .
                      ” Ce nu intelegeti , lotul asta de produse trebuie sa plece ” .
                      Erau meseriasi buni, erau inteligenti , aveau idei , au facut-o . Daca exploda , daca se rupea un furtun sau o tubulatura si nenorocea pe cineva, era vina mecanicilor , au facut modificari fata de ceea ce era prezentat in declaratia de conformitate .
                      Atunci mecanicul sef, venit din vest la infiintarea fabricii i-a luat de urechi pe mecanicii nostri : voi il invatati cu narav si isi bate joc de voi .Puteti mori pe cineva si va fi vina voastra .Mie sa nu-mi mai faceti asta !
                      Alta : lipsa de piese de schimb , i-a obligat sa sunteze o bariera optica de protectie .
                      A venit in scurt timp in control protectia muncii , s-a dus ata la utilajul respectiv , si au constatat ilegalitatea . In mod sigur denunt facut de cineva care se saturase . Nu de adaptat . Si cainii latra , ursul trece .

                      Alta , in alta parte , ” adaptat ” : un fost coleg de serviciu imi umplea inbox-ul cu propaganda pro-Basescu in 2012 , la suspendarea turnatorului . Dupa care aflu ca atunci cand au demontat rusii sectia unde am raspuns de mentenanta electrica , eu fiind deja demult in Spania , omul a fost la ei in Rusia de a dat asistenta tehnica la reinstalare .
                      Eu nu as fi acceptat .
                      Asa cum nu am acceptat sa transmit mai departe electricienilor mei ordinul ” nu plecati acasa pana la noapte daca trebuie , ca sa porneasca sectia ” . Stii de ce ?
                      Un ” adaptat ” nu permisese cumpararea de piese de schimb la timp .

                      Cu putin timp inainte de a pleca din tara , urcasem cu un electrician tanar pe un pod rulant, el avea sase luni de meserie , nu avea experienta , nu se descurca . Salariile nostre insumate nu ajungeau la 400 de euro .
                      Sub noi erau vreo 5 directorasi ” adaptati ” , pedisti , pedelisti penelisti si alti ” isti ” , salariile lor la un loc treceau de 12 000 euro , toti urland sa terminam mai repede .

                      Exista totusi niste limite de suportabilitate . Si pentru mizerie si pentru batjocura .
                      Si mie nu-mi place sa-mi bat joc de viata nimanui .
                      Si nici sa-si bata joc cineva de a mea .

                      3
                    • Imi cer scuze , mi-a scapat una .

                      7º Egiptul nu a mai vrut sa cumpere tancuri TR-85 din Romania .
                      De fapt la data aparitiei lui TR-85 visau deja la Abrams .
                      Cand au vazut ca in Romania exista TR-580 care chiar functioneaza , ca si exemplarul prezentat lor demonstrativ , s-au considerat ofensati .
                      Luati de fraieri cum s-ar zice .
                      Nu s-au facut teste de penetrare . Explozia s-a produs pe TR-580 , sau TR-77 cum vrei sa_i spui .

                      De fapt asa faci de multe ori : pui aici povesti de carciuma si cand ti se atrage atentia te consideri ofensat . Cred ca ar fi cazul sa-ti revizuiesti atitudinea .
                      Ma rog , faci cum vrei , tu iesi pierzand , .

                      Pentru cei ce doresc sa citesca istoria contractului cu Egiptul , pun link-ul , pagina 166 . Dar sfatuiesc sa se citeasca lucrarea intreaga .
                      https://rft.forter.ro/biblioteca-virtuala/19326/tunurile-re%C5%9Fi%C5%A3ei

                      2
        • Si totusi Rols-Royce.
          Adica , fara de cele sovietice . mai fiabile si mai putin gurmande …

          Si in 1978 – data contractarii licentei Spey nu era chiar depasit …

          3
      • Yak-urile de pasageri erau destinate pt. rute interne unde aveau de deservit cateva aeroporturi foarte dificile, zone montane, piste scurte, samd.Din motivul asta aveau tendinta de-a fi supramotorizate. In plus da, avioanele de pasageri sovietice erau „bombardiere de pasageri”, avioane cu structura grea.
        In a doua jumatate a anilor ’80 au aparut Airbusurile-320 si Boeing-737 seria 3/4/500 care spulberat toata concurenta si au batut in cuie pt 30 de ani formula constructiva pt avioane mediu-curier:
        – avioane tip familie bazata pe 3-4 lungimi de fuselaj
        – bimotoare cu motoarele sub aripi, motoare turbofan cu raport de dilutie mare
        – optiuni de motorizare multiple inca de la inceput. A fost momentul cand avioanele s-au transformat in autobuze cu aripi. In sensul bun, zborul nu mai era o aventura.

        BAC-111, Trident, Dassault Mercure, DC-9, Fokker-28, Yak-urile n-au avut nici o sansa in fata lor.

        6
        • Stelian , problema structurii grele si motorizarii nu era numai la Iak -uri .
          Era si la IL-62 si la TU-154 vs B-707 si BAC-1-11 . Vorbind de ce am avut noi .
          Si s-a continuat si la IL-86 , Il-96 .

          Si Mig-29 vs F-16 si si si –

          Avioane de pista scurta si aeroport la altitudine mare erau Iak-40 si AN-32 .

      • @nicusor
        Tot ce ai enumerat tu acolo erau tehnologii depășite, licențe cumpărate la prețuri exorbitante de Ceaușescu.
        Rombac? Am râs!

        „Romania avea niste tehnologii , parte creatie proprie , parte import , la care restul din trataul de la Varsovia doar visau”
        Serios? Tu măcar știi ce făceau polonezii, cehoslovacii, est germanii și chiar ungurii și bulgarii in materie de producție industrială, mașini și utilaje?

        10
        • Da ce tu stii ?! Nu stii nimic decat sa faci galagie …
          Ce faceau cehii ?
          Hai doar motoare : Motorlet M-701 … sa zic asa un „derivat” din Klimov VK-1 care era RR Nene (1944 !!!)
          Si Ivcenko-Progress AI-25 (1966)

          Polonezii : PZL Rzeszów SO-1 ( 1968)

          Restu nu produceau motare cu reactie …
          Si n ici tehnologii aviatice occdeintale nu aveau !( noi engelzesti si frabtuzestu)

          Mi se pare mie sau cgiar estu pe bune un nostalgic al Pactului de la Varsovia si al CAER ului ?

          10
          • @nea Ghiță

            Nu, moșule! Tu ești nostalgic a perioadei (de fapt a tinereții, așa că probabil e ceva benign) din ce văd că scrii pe aici.
            Ce zic eu (dar mata pricepi cam greu, se pare) este că țările „pactului” erau la ani lumina peste Romania lui Ceaușescu, cea mult lăudată de matale, dpdv industrial. Pentru că spre deosebire de cizmar, nu cheltuiau miliarde de dolari pe proiecte faraonice falimentare din start.

            Și te-as ruga sa nu-mi pui vorbe în gura! (Știu că pricepi mai greu, totuși).

            6
            • Binentelsc ca ma sumtema mia bine cand puteam trage 5 numere/noapte de noapte decat azi … (2 infarcturi, BPOC , prostatita) …..
              Insa tu stii ce ai scris ?
              Era virba despre motoare de avion. Motoare reactive.
              Acu daca tu crezi ca niste motoare facute dupa copii sovietice de RR Nene (gata in 1944) erau mao biun e decat niste motoare RR licentiate dupa modele mai recente ….. cand se facutranfer tehnologic de la OK catre RSR … ma rog , 1 din 2 :

              Nu stii da faci galagie

              Esti nostalgioc dupoa URSS!!

              5
              • Ghita ,
                Te invidiez : nu obosesti sa explici tehnologie unor analfabeti functionali .
                Mie mi se face lehamite .

                Definitie :
                https://www.timesnewroman.ro/ovi/se-poate-si-mai-rau/

                3
                • Care Ghita,ala care explica la toata lumea cum se intorceau japonezii din strainatate cu ceasuri elvetiene in bagaje,ca să aibă ce copia Seiko ? :))))))

                  7
                  • Da! In anii 60!!

                    4
                    • Bre’ Ghita,in anii 60,mai exactamente ’69 (precum pozitia) Seiko ocupa la concursul de cronometrie de la Neuchatel pozitiile 10,9,8,7,6,5,4,3 si 2. Primul clasat a fost un ceas elvetian cu mecanism quartz,avand in vedere ca Seiko a concurat doar cu ceasuri mecanice,putem spune ca a castigat detasat.
                      Apropos,au inceput sa participe la acele concursuri de prin „61 cu Grand Seiko si King Seiko,divizii de lux ale Seiko,astazi mai exista doar Grand Seiko.
                      Dupa acest rezultat umilitor,elvetienii nu au mai organizat concursul anual de cronometrie….
                      Sa nu uit,in anii ’70 Seiko a daramat industria elvetiana de profil,multi producatori au falimentat din cauza Seiko,care veni vorba este si a fost cel mai prolific producator de mecanisme.
                      Dar imi place mentalitatea ce se imbina cu „legenda de cercetator sovietic”ce se intoarce din vest cu ultima descoperire tehnologica in bagaje :))))….nu crezi ca era mai simplu sa le cumpere din magazinele locale,ca erau vitrinele din Tokio pline de Longines-uri,JLC-uri,Omega sau Rolex-uri…

                      5
            • Stak 2 ,
              Proiecte faraonice , hmmm
              Acum e arunca bani cu nemiluita pe autostrazi care nu se mai termina niciodata , pe reabilitari de cai ferate pe care se circula mai lent , cu mai multe intarzieri si mai multe aciidente si avarii ca in 1938 , pe terenuri de fotbal in panta , bazine olimpice in sate depopulate .
              SI nu te deranjeaza.

              Echipa de zgomote .

              1
              • @XXL, spui ca te dai pe la Iberici, de unde stii tu ce se mai face prin Ro. Stai calm acolo la taclale cu nu se fac astea din banii tai, faptul ca stii romana sau ca ai buletin cu tricolor nu insemna ca si cotizezi pe aici.
                Industria aia pe care o idolarizezi, ti-am mai spus ca nu era un palmares care sa gadile orgoliul unor ipotenti ci trebuia sa aduca bunastare celor care investisera in ea, adica … noi prostii care faceam foame pe frig si citeam carti la instalatia facuta cu bateria masinii care oricum statea in parcare ca avea cota de 20 l de benzina pe luna, apa care curgea cu program si luxul unei bai calde cu apa calaie si rosiatica furata din calorifere.
                Intelege odata ca tot ce debitezi pe aici sunt doar realizari care nu au ajutat cu nimic, faptul ca tara asta s-a imprumutat sa ia o lienta si sa faca o fabrica pentru 9 avioane uzate moral inca de la primul produs a fost o prostie si nu o mandrie, iar prostia asta a fost platita de toti care traiam pe aici. Intelege odata ca industria aia pe care o ridici in slavi functiona cu o finantare excesiva din partea statului, acelasi stat care lua totul de la populatie. Dupa 90 acel stat a disparut si odata cu el si finantarea, de aceea a cazut totul ca un castel de carti.
                Faptul ca acum se fac lucruri haotice si proaste e un adevar, dar cert e un lucru, un roman de de azi traieste infinit mai bine ca cel din epoca ta de aur.
                Vorbesti fara sa ai habar, probabil din presa tabloida, calea ferata reabilitata Bucuresti Constanta chiar este ok si se circula cu 160 km/h pentru trenurile rapide, daca traiai in Ro stiai asta pentru ca este fix langa autostrada si vezi trenurile de pasageri cum te depasesc lejer la 130 km/h.

                4
          • Bizonule – cehii aveau printre cele mai bune avioane de acrobatie din lume fata de noi care făceam planoare la ora aia….e o diferenta. Noi ne numeam ca producem Rombac când de fapt asamblam piesele ca la LEGO. O jumătate de avion au facut romanii: IAR 93.

            6
            • Inca unu care …..
              Ma, acum 57-53 de ani eram cititior (si) al revistei Sport si Tehnica si Stoomta si tehnoca.

              Cum dracu sa nu fi aflat ca ;a acrobatie era un Zlin excelent?
              Problema este daca tu ai habar despre ce este virba .. Nu de lata dar in anii aia (67-68) fisese re;uata producitia lui Bucher Jungmeister .. biplan. Ma rpg varinata Leche modernizata …

              SI …. inca ceva – noi nu faceam doar planoare si atat . Ci planoare de competitie. Asta inseamna ceva „clasa”

              Cat despre jumatea aia de avon .. titusi de ce uiti IAR 99 ? Numa ptr ca era romanesc?

              SI ceva despre 93 . Avea motoare RR. Postcombustia era de la P & W.
              Saunele de la Martin Backer …

              4
            • Dan ,
              „cehii aveau printre cele mai bune avioane de acrobatie din lume”

              Nu mai spune
              Am spus-o cred de 3-4 ori , o spun si de 10 .
              S-au cumparat Zlin-50 pentru acrobatie , dar in aceeasi vreme s-au cumparat si avioane Zlin de antrenament cu motoare cu tehnologie ww2 , cu restrictii severe de folosire functie de temperatura si altitudine .
              In timp ce noi produceam avionete cu dubla comanda cu motor modern , fiabil si economic Limbach .
              Dar daca cumparau IAR-28 MA , de unde deplasari in strainatate si diurne ?

              SI uite , mergeam la aeroport la Someseni , ma intorceam in Spania din concediu , cumpar o revista Top Gun de la chioscul de langa regionala CFR Cluj . Din pasiune , nu numai sa am ce citi trei ore pe avion .

              Acolo conducerea aeroclubului Romaniei se vaieta ca cehii de la Zlin le-au cerut bani seriosi ca sa schimbe schema de vopsire a avioanelor trimise in Cehia la revizie .
              Se lamentau , pai cum , noi am ajutat Zlin-ul cand nimeni nu mai cumpara avioane de la ei , si acum uite cum ne trateaza .
              Deci erau constienti ca cumpara niste vechituri , dar balacarisera si ignorasera avioanele romanesti ca sa poata merge in delegatie in Cehoslovacia , ca sa aiba ce povesti la intoarcere .

              Dar citind comentariile vad ca s-au puiezit , vorba lui Creanga .

              4
        • Stark 2 ,
          Mai ramane sa spui povestea tampita de carciuma cum ca licentele ar fi fost platite cu miez de nuca , nu e prima data cand a fost postat aici .
          Licentele au fost chiar ieftine , daca o sa citesti RoMil o sa vezi si cat .
          Mai bine sa citesti in loc sa scrii anapoda .

          Hmm, ce faceau esticii in materie de masini si utilaje ?
          Mai bine vezi ce faceau romanii :
          https://www.agir.ro/carte/istoria-roboticii-in-romania-123739.html
          https://www.agir.ro/carte/pagini-din-istoria-dezvoltarii-industriei-romaniei-industrii-si-domenii-industriale-de-inalta-tehnicitate-123884.html

          Cum vad ca nu te pricepi , hai sa-ti explic .
          Problema CNC-urilor romanesti a fost slaba pregatire a personalului de mentenanta .
          Mai bine zis , slaba organizare , repartizarea personalului cu studii superioare .
          Stateau in birou de la sapte la trei , in loc sa repatizeze unul pe tura pe uzina , era mai mult decat suficient , nu erau multe avarii , dar care erau erau peste posibilitatile tehnice ale electricianului de tura .
          Iar cursuri de punere la zi deloc , cine sa-si bata capul cu asa ceva ?
          Documentatia incuiata in birouri .
          Internet nu exista inca , sa poti descarca o documentatie – bineinteles de forma legala , sunt niste pasi de parcurs pana cand iti apare link-ul download . Ma rog, daca te accepta .
          Chiar nu se intelegea ca deja trebuie studii superioare pentru depanare .

          Apoi am intrat in anii 2000 , se cumparase tehnica germana la noi in uzina , si au trebuit sa puna pe tura inginer de depanare hard si soft , 24/24 , 7/7 , boimea din birouri incercand sa explice ” e tehnica moderna baaaa ” , fara sa fi scos vreodata nasul din birouri sa vada ce am avut inainte .
          Baaa , expresie intelectuala .

          Tin minte cand un inginer bun a pus in functie un CNC pe vremea lui raposatu ` , s-au trecut la prima inginerul sef, seful de sectie si secretarul de partid .

          Da` si in perioada CDR tot asa, pentru o economie mare de gaz rezultat din modernizarea automatizarii combustiei unor cuptoare AMC-istilor le-au dat prima in brate , s-au trecut la prima iar sefii , care acuma prin cumul de functie erau si secretari de partid PNL, PNT-cd, PD etc , ca era vremea Conventiei Democratice – termenul democratic venind de la sintagma ” sa impartim intre toti democratic , da-o in moasa-sa de fabrica , sa punem mana pe ce putem ca urmatoarele alegeriri nu le mai pupam „.

          Apropo , daca tot comentezi de tehnologii , cand am intrat de mentenanta in prima uzina in Spania , tehnologiile de automatizare imi erau cunoscute deja .

          3
        • Stark2 ,
          Hmm , tehnologii depasite .
          Cu tehnologiile vechi IAR-93 A ducea 750 kg armament per motor Viper .
          Cu tehnologiile noi , IAR-99 duce 1400-1500 kg armament per motor Viper .
          Matematica de clasa a doua .
          Si eu care vedeam ciudat ca aici nu se intelege fizica de clasa a opta .

          5
  10. Am ajuns sa ne bucuram la un Hercules vechi…

    14
  11. @psycho,

    Boss las-o cu pomenile ca noi n-am primit inca mai nimik moca, nici Ucraina nu scrie pe noi dar nici Israel, Romania a platiti tot ce a cumparat.

    7
    • bine,atunci la targul de vechituri?

      2
      • Sti ce casti faine am gasit la Oser in Cluj? Ehhh… otel serios, anii 70, facute sa reziste.

        2
        • glumesti nu ? castile alea serioase sunt din tot felul de compoziti gen dynema/spectra, twaron, kevlar.
          am vazut casca americana cu glont in ea si inauntru avea fibre galbene.

          2
          • @Robi
            Ai fi surprins să afli cât de rezistente erau ceaunele alea…
            https://youtu.be/3-GlBCE6brw
            https://youtu.be/QuvQmxxDqMM
            Părerea mea, hîc…

            3
            • recunosc ca am fost surprins mai ales la distanta aia dar oala aia nu are nici un fel de amortizare la socuri si impact.

              1
              • @Robi
                Știu, dar ăla era standardul peste tot, la nivelul anilor ’70.
                Amortizarea a aparut după anii 2000, după experiențele din Afghanistan și Iraq, când s-a constatat că sunt multe traumatisme craniene apărute în urmă șocurilor și undelor de șoc provocate de IED-uri. S-au inspirat de la căștile de fotbal american.
                Eu am constatat diferența, și am apreciat faptul că Stimpexul s-a mișcat repede la faza asta.
                Dacă în 2005-2006, în Afgha aveam căști de kevlar doar cu susținere, și un burete în creștet, în 200i, în Iraq, deja erau pline de bureți care să amortizeze șocul.
                Și cele model israelian, din kevlar, primite prin 2000, tot așa erau, doar cu susținere, și erau incomode rău după 2-3 ore de purtat nonstop.
                Părerea mea, hîc…

                4
  12. Hercules-ul ăla, când va veni, poa’ să vină încărcat și cu ceva piese de schimb pentru frățiorii lui de-aici?
    Doar așa, să nu zboare gol… ?

    3
    • Intr-o vreme din patru B-uri unul era defect si unul era dezmembrat pentru piese .
      Si a fost si mai rau .
      Sper sa nu repetam .

      3
      • Unul a fost sortit de la început să fie donator de piese. Am văzut Hercules-urile în 1998 la baza de la Otopeni și de la al patrulea deja erau demontate piese iarpersonalul ne-a confirmat asta.

        2
  13. ma, un herculean d-asta, nu inarmam si noi ptr. lupta pe mare? macar asa sa ii speriem si noi…

    1
  14. @sharky: asta este surpriza la care faceai aluzie acum cateva zile pe PSR?

    • @Mihai
      Nu!
      Părerea mea, hîc…

      2
      • @sharky, cred ca nu sunt singurul care vede un comentariu de-al tau la PSR se duce repede acolo, poate-poate. Nu ca m-ar dezamagii comentariile tale, dar nu sunt tocmai ce asteptam noi :)))

        1
        • @Dinu
          Am mai spus, aștept să devină știrea publică, nu mă apuc eu să scriu ca nebunul, și să-mi deconspir sursa.
          Părerea mea, hîc…

          • E mai mult ca sigur ceva pentru cei de la For Ter. Si e cel mai probabil de la americani.
            Speculand, si pornind de la premisa ca este o donatie, nu cred ca e vorba de masini, fie ca vorbim de MLI-uri, 4×4, obuziere autopropulsate, tancuri si ce-o mai visa lumea p-aci, ca alea ar fi aparut pe EDA. Asta daca nu apar pe EDA o data cu anuntul iar asta-i alta poveste… 🙂
            Cum nevoile noastre sunt atat de multe nu e tocmai usor de ghicit cam ce ne-ar putea da.
            M-as hazarda sa afirm ca fie avem vreun breaktrough pe sistemele C4ISR fie primim ceva gen Stinger, Javelin… etc samd 🙂
            Dupa toata rumoarea provocata de sharky, parca si vad comentariile: a dreacu’ de saraci, am ajuns la mila americanilor, ce donatie mica bah, ia uite cat primesc altii, da’ de ce ne-au donat aia si nu ailalta, iar luam vechituri de la americani etc samd

            6
            • @Nicolae
              Poti sa fii sigur că o să apară corul bocitoarelor, să înceapă să se plîngă!
              Sculele o să vină prin port, de asta spuneam că mă aștept să fii printre primii care află! 😉
              Părerea mea, hîc…

              5
              • Ei, sa fie binevenite, orice-ar fi ele! 🙂
                Doar daca vin pe la Mangalia, ceea ce nu prea are cum. Decat daca-s barci. Si oricum nu prea mai ajung pe acolo in perioada asta. Iar la Constanta n-am pe nimeni.
                Recunosc ca mor de curiozitate! 🙂
                P.S. Daca vin prin port inseamna ca-s maricele, deci poate ceva pe roti sau chiar pe senile… 🙂 Dupa ce-or veni si e public si facem articol, poate ne poti da mai multe detalii. 🙂

                5
          • bogdaproste,ce o fi.Da’ sa fie si cu nuca cozonacul.

            De cultura,ai stat pe la 280 sau pe la 300?

            2
            • @Mihais
              Bănuiesc că mie îmi e adresată întrebarea, așa că o să răspund.
              La 280 am ajuns, cu treburi de serviciu, am stat cam o lună acolo.
              La 300 nu am ajuns niciodată!
              Toată cariera mi-am petrecut-o în Dobrogea, cu excepția ultimilor 3 ani, când am schimbat categoria de forțe și am trecut Dunărea.
              Părerea mea, hîc…

  15. Sunt curios daca vedem la anul pe site ul DSCA la sectiunea EDA cele 4 LCS uri Freedom trase pe dreapta, „donate” Romaniei pe post de corvete ASW. Ca vad ca in contractul cu francezii(Doamne fereste) au cam pus batista pe tambal. Si sa o ia de la capat in 2022,inseamna sa inceapa lucrul prin 2023-2024 cu prima livrare prin 2026 si ultima 2030(versiunea optimista).

    2
    • Am ajuns se râsul tuturor (la propriu). Nici dracu nu me mai iaurtă prostia .și ignoranța …..domniile voastre ,am ajuns să sărbătorim cu fast și șampanie, că vine un amărât de avion cargo ….vai de țara asta și poporul asta(mai bine ne îngropăm de vii, decât rușinea in care traim) Of Dumnezeule….se prăvălesc pe jos ,de ras ….toți dujmanii !!!!

      5
  16. Hunter (Schythia Minor)

    Asta chiar e o veste bună!

    1
  17. flota cargo este cea mai tavalita si pe timp de pace si pe timp de razboi.
    noi in loc sa avansam in alfabet spre modele mai noi sau chiar noi tot in a,b,h stăm…la fightere la fel.
    o flotila de hercuri noi cu fuselaj extra long si diferite optiuni de configurare am merita si noi platitorii de taxe
    ca banuiesc A400M e prea mare pentru nevoile noastre de jucator si furnizor de securitate.

    2
  18. Vasie Băcăuanul

    A-400 nou nu e pe placul sustinatorilor vechiturilor americane!

    3
    • La cate probleme a avut avionul ala nu l-as lua nici daca-l primesc gratis.
      Ca de obicei, nimic nu multumeste pe nimeni pe aici.
      La vechiturile americane din surplus se baga si tari precum Franta sau Elvetia.
      Fa-mi te rog placerea si spune-mi sincer: ti-ai cumparat masina de noua de la dealer sau ti-ai luat-o SH?

      5
  19. Din 66 de comentarii, cu indulgenta, jumatate sunt ontopic sau p-acolo. Si ne mai miram de ce suntem unde suntem…

    7
    • Da’ măcar aviația stârnește senzația! Asta e cu subiectele de interes major

      1
    • Nicolae ,

      Suntem unde suntem pentru ca unii spun povesti .
      In timp ce tin mana intinsa .

      In rest , multumesc pentru fair-play admin-ului care m-a scos de la moderare .
      Cine m-a bagat acolo , stiu .
      Tot mai des comentariile mele au urmatoarea replica la trimitere :

      Sorry, your comment has not been accepted.

      Am o propunere : voi adminii puneti mana de la mana si imi dati un ban mare cat o zi de post . Definitiv .
      Caci sa faca cineva pipi pe mine , pe stradaniile mele si ale colegilor , si sa spun multumesc pentru apa calda , nu accept .

      3
  20. Despre cum structura Secu a bagat bete in roate contractului Rombac -USA-motor Tay
    https://www.researchgate.net/publication/330093507_Tentative_de_vanzare_in_strainatate_a_unor_produse_aeronautice_romanesti_1984-1985_in_Arhivele_Olteniei_serie_noua_nr_32_Editura_Academiei_Romane_Bucuresti_2018_p_135-149

    Costul licentei a fost :
    100 milioane lire avionul
    50 milioane lire motorul
    20 milioane pentru 3 avioane BAC 1-11, conditie pusa pentru cumpararea licentei

    Despre cum nu s-au putut produce mai mult de 9 – 10 avioane din cauza necertificarii motoarelor Turbomecanica , desi erau produse pe stoc 12 bucati :
    https://www.contributors.ro/esecuri-romanesti-in-proiectele-de-fabricare-a-avioanelor-bac-201-b-iar-705-si-bac-1-11/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *