Romania Military

Spaniolii au o dilema

FCAS, Eurofighter sau F 35?

De fapt, doua probleme le stau pe cap si ibericii dau din colt in colt pentru o rezolvare cat mai benefica pentru ei si pentru bugetul lor intru aparare.

Prima si cea mai presanta provine din cadrul Marinei Regale (marina care candva a fost cu adevarat spaima marilor nu cum vedem noi prin filme) si are legatura cu o intrebare existentiala: sa aiba sau sa nu (mai) aiba marina spanionla avioane de lupta la bordul unicului sau portavion?

In acest moment, Juan Carlos I dispune de un grup aerian format din aparate Harrier produse de americani – AV-8B Harrier II, dar aceste aeronave, batrane deja, ar trebui sa fie scoase din uz prin 2028.

Lockheed Martin, in amabilitatea sa proverbiala, a explicat ibericilor ca daca vor sa mai aiba avioane pe Juan Carlos I ar trebui sa semneze contractul cel tarziu in 2024. Aici spaniolii nu prea au alternativa:  ori cumpara F 35B si au portavion, ori renunta la aviatia ambarcata cu aripi fixe si transforma nava intr-un port-elicopter, pe model australian.

A doua dilema – si asta este, daca vreti, si mai existentiala – are in vedere inlocuirea flotei de F/A – 18 Hornet, aparate deja batrane. Deocamdata primele Horneturi inlocuite vor fi cele stationate in insulele Canare (20 de aparate inlocuite cu Eurofighter in proportie de 1:1), dar ar mai fi problema restului de aproximativ 50 de avioane Hornet.

Cine le va lua locul? Eurofighterul cel foarte scump de operat dar pe care Spania si-l mestereste la ea acasa cu ajutorul celorlalti trei parteneri (Germania, Italia si Marea Britanie) sau cu F 35A pe care, cel mai probabil, il va primi sub forma de kit-uti CKD (cea mai optimista varianta)?

Deocamdata nu s-a luat o hotarare dar anul 2030 vine peste ei si spaniolii trebuie sa aiba o gandire constructiva si o atitudine proactiva, nu ca verii lor intru latinitate – romanii – care inca mai cauta doua escadrile de F 16 la mana a doua si zboara voiniceste MiG-ul 21 Lancer.

Daca inlocuirea F/A-18 Hornet se va face in raport de 1:1 asa cum se pare ca doreste Spania, atunci discutam despre un numar de minimum 50 de aparate F 35A/Eurofighter. Si este interesant de urmarit alegerea ce va sa vina, desi italienii (si ei membrii in consortiul Eurofighter) au ales ambele variante: cumpara F 35A/B dar folosesc ca aparat de suprematie aeriana Eurofighterul.

De altfel cei patru membrii ai consortiului Eurofighter s-au impartit in doua: italienii si britanicii folosesc Eurofighter dar au si F 35A/B (britanicii doar varianta “B”), germanii nu au nici o treaba cu F 35, iar spaniolii sunt acum in pozitia de a face o alegere: merg doar pe mana multirolului lor, fabricat in tara, sau sar gardul spre Lockheed Martin si al lor F 35.

Macar in cazul fortelor navale, optiunea F 35B nu are rival si daca Madridul doreste sa mai detina un portavion, trebuie sa cumpere “B”-ul americanilor, pentru ca efectiv alta varianta nu exista nicaieri pe piata.

PS De mentionat ca deocamadata nu s-a semnat un contract pentru livrarea a 20 de aparate Eurofighter pentru baza din insulele Canare dar se asteapta ca acest lucru sa se intample anul viitor.

PPS Lucrurile sunt inca neclare, pe de o parte, colonelul Jesus Ferrer coordonatorul-sef pentru achizitia de aparate cu aripa fixa (avioane adica) din cadrul biroului pentru achizitii al fortelor armate spaniole declara ca F 35A/B sunt optiuni de luat in seama, mai ales pentru marina, pe de alta parte purtatorul de cuvant al ministerului apararii din Spania sustine ca: „The Spanish government has no budget to enter into any other jet project in addition to the one that is already in place. We rule out entering the F35 project. Our investment commitment is in the FCAS.” O declaratie de bunt simt…

Doar ca deocamdata programul FCAS este abia la inceput, iar flota de F/A-18 Hornet si cea de AV-8B Harrier II isi dau duhul pe repede inainte, iar in cazul Harrierului nici Eurofighter si nici FCAS nu sunt o optiune.

Si daca se intampla ca programul FCAS sa aiba intarzieri? Pentru si daca ar cumpara Eurofighter noi s-ar lovi tot de FCAS, cum sa arunci cu banii pe avioane noi (ET) daca tu astepti FCASul?!

GeorgeGMT

Exit mobile version