Egiptul primește, în sfârșit acces la AMRAAM
Nu știm dacă va putea folosi rachetele și pe avioanele sale F 16 dar știm sigur că Egiptului i s-a permis să cumpere patru baterii NASAMS, împreună cu rachetele trebuincioase, astfel: 100 de bucăți AMRAAM ER, dedicate NASAMS, 100 de rachete – AIM-120C-8 AMRAAM și 600 de AIM-9X Sidewinder Block II, totul pentru o valoare maximă estimată de 4,67 miliarde de dolari.
Ok, gestul este frumos, suma importantă, singura necunoscută rămâne dacă avioanele F 16 egiptene pot folosi AMRAAMul sau sunt blocate doar pentru AIM-7 Sparrow.
Și acesta n-ar fi singura aprobare pentru Cairo, în septembrie 2024, americanii au fost de acord să le vândă rachete Stinger pentru 740 de milioane de dolari ca și radare cu rază lungă ANT/TPS-78 pentru un pic peste 300 de milioane de dolari.
Asta are sau nu legătură cu recenta recunoastere de către Cairo a deținerii sistemului anti-aerian chinezesc cu rază lungă HQ-9B, care este deja operațional?
Berlinul ar putea cumpără încă 15 F 35A
Cum programul FCAS este practic în corzi, după ce francezii au cerut 80% din proiect, germanii ar putea să se gândească să mai cumpere F 35A, atât timp cât viitorul lor avion de generația a VI-a este în pom iar pomul a fost luat la ochi de francezi care au cam pus mâna pe drujbă.
În acest context apare informația conform căreia germanii ar fi în negocieri cu americanii pentru achiziția a încă 15 F 35A, ducând astfel totalul la 50 de aparate.
Informația a apărut în “Politico” și deși ministerul apărării de la Berlin a negat-o:”does not currently plan to acquire additional F-35s,” lucrurile nu sunt deloc clare.
Cert este că Parisul pare s-o fi luat-o pe drumului lui, francezii nu par a mai crede într-un FCAS comun cu Germania și Spania (altfel nu se poate explica cererea absurdă a celor de la Dassault) și cel mai probabil că nici în programul tancului european numai cred francezii, atât timp cât germanii au de gând să comande 1500 de Leopard 2X/3.
În aceeași ordine de idei, și Danemarca va comanda cel puțin 10 F 35A în plus. Pe 9 iulie, ministrul danez al apărării, Troels Lund Poulsen, a confirmat informația și a precizat că avioanele suplimentare vor fi fi comandate până cel târziu sfârșitul lunii septembrie a acestui an.
Inițial, danezii au comandat 27 de aeronave, din care au primit deja 15 bucăți în țară și șase unități sunt în Statele Unite pentru pregătirea piloților.
Danemarca s-a alăturat programului JSF încă din 2002, plătind pentru asta 110 milioane de dolari și fiind partener de nivel 3. Planurile inițiale prevedeau achiziția a 48 de avioane, mai apoi s-a ajuns la 30 și în final s-au cumpărat 27.
Primele F 35A au sosit în Danemarca în septembrie 2023.
GeorgeGMT
Îmi place ideea asta de câteva știri
+1, ar fi util un sumar periodic, poate săptămânal.
A zăcut în zob FCAS. Unica soluție pentru EU este o industrie aeronautica robusta care ar putea pune desinistatator , un proiect de avion de gen.VI. Fara actorii politice.
N-ai sa vezi. SUA e continent cu unica decizie de alocare bani, politica, economica, militara. EU e un continent cu decizie fragmentata asupra economie, bani, miltar, social si tot ce mai vrei.
Mai pe inteles: Ia oricare capitala din lumea asta (cu excepția Indiei) si compar-o cu București.
Ai 7 primari la București si zici ca e capitala „t…..ei”, pur si simplu e cea mai infecta capitala europeana comparabila cu cea a Indiei.
Dar na, sa fie un singur primar pe zona București Ilfov, are putere mai mare decât guvernul Ro 😉
pai cred ca americanii se indreapta spre inlocuirea AMRAAM, cel putin asa ar fi normal, sa treaca la ceva cu raza lunga gen Meteor / PL-15
deja au AIM-174B Gunslinger pentru US Navy pe SuperHornets:
https://en.wikipedia.org/wiki/AIM-174B_Gunslinger
care pare insa mai degraba un stopgap pana vine JATM
@steppewolf..
Din ce am citit eu..nu pare că AIM 174 este o soluție temporară..Gunslinger si JATM sunt diferite (sau așa se lauda furnizorii- a se citi mai jos și părerea mea in privința asta):
AIM 174 Gunslinger are cica ținte mai lente non-stealth, precum avioane-cisterna, AWACS sau bombardiere (probabil Tupolevele și H-6 chinez) deci e mai lentă decât AIM 260: Mach 3,5 vs Mach 5..
Si cica 174 va avea raza mai mare ca 260..
AIM 260 este înlocuitoarea”pe hârtie” a Amraam..e anti stealth..rivala cu PL-15 a chinezilor de bine zici (de se zice c-a doborât Rafale de la multe sute de km distanță..)
Dar programul avansează lent cică..
Înlocuitoare pt AIM 120 Amraam mai erau și programele astea:
CUDA de la LM..nu mari diferențe la rază viteza..doar mai mică/compactă și cu focos Hit&Kill nu defragmentare (ca Thaad sau Patriot PAC 3 mă gândesc)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Small_Advanced_Capabilities_Missile
Si asta era pe raza lungă..de la RTX..dar cică e prea mare pt bay-urile stealth ale F-22 și F-35..
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Long-Range_Engagement_Weapon
Una e prea slaba alta e prea grasă..au rămas în coadă de pește..
Sunt și programe concurente și nu știm exact scopul lor..
Cel mai simplu părerea mea era ca USAF/USN să facă program clar de dezvoltare/achiziție pe modelul NGI, JSF etc..în care cei 3 mari (în cazul rachetelor LM, RTX si NG) sa prezinte design-uri similare și cel mai bun să câștige..
Pe rachete air-to-air nu prea e transparenta ca pe ground-to-air, avioane, elicoptere, arme de infanterie etc. Nu îmi e clar nici Amraam asta cum au selectat-o..n a existat un program ca la F-35, M-7&M-250 etc.. anyway..
A și..productiv ar fi ca SUA sa accepte sa participe și MBDA in competiție (care ar avea șanse să și câștige cu Meteor.. haha).
Dar până atunci nu cred totuși să renunțe așa ușor la AIM 120..tocmai ce au comandat cantitate record:
„Raytheon Secures Record-Breaking $3.5 Billion AMRAAM Missile Contract from U.S. DoD”
Published on: August 1, 2025
„Department of Defense announced a $3.5 billion award to Raytheon for AMRAAM missiles: it’s the largest contract in program history.”
On Jul. 31, 2025, the DOD announced that Raytheon was awarded a $3.5B contract for the latest production lots of the AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles) which is the largest contract in program history.
https://theaviationist.com/2025/08/01/amraam-contract-july-2025/
totusi AMRAAM ramane o racheta cu raza medie fata de ce au chinezii si europenii cu PL-15 respectiv Meteor; e folosita ca main BVR si vin alte doua rachete cu raza mai lunga
AMRAAM or mai ramane in serviciu ca nu le scot maine dar are o problema cu raza de actiune, fata de tendinte. Meteor si PL-15 cam bat AMRAAM-ul la raza de actiune
@steppewolf
Total de acord..
..iar contractul ăla era pe producție (nu le scot din producție..pe modelul F-16) că implică re-vanzare spre clienți din afara SUA.. aliaților..
Prevad ca Amraam va rămâne ca AIM-9 Sidewinder multe decenii de acum încolo..o vor îmbunătăți constant și spori raza..
Rămâne de văzut cu JATM asta..
Dar pana atunci, ca soluție stopgap, a adopta Meteor de catre SUA nu mi se pare ieșit din comun..pe alte arme tehnica europeană în serviciul SUA a devenit ceva normal..
Dacă va merge pe F-35 (doar o chestiune de timp) nu vad de ce nu ar merge și pe altele US (mai ales F-22..)