Transportoare blindate romanesti: stiri despre TBT si SAUR II

SAUR II, numai ca in realitatea turela va fi diferita

Si aici, ca si in cazul avioanelor multirol, exista o intreaga lisata de greseli si oportunitati ratate, numai ca in cazul construirii de vehicule blindate mai avem totusi o sansa.

In primul rand avem cateva vesti bune despre programul national pentru un nou transportor de trupe blindat, TBT 8×8, poreclit SAUR III. Cand spun poreclit, ma refer la faptul ca SAUR III nu este numele oficial nici al programului, nici al viitorului transportor, ci doar o presupunere a presei, pe ideea ca dupa SAUR I si II, ar veni natural SAUR III. Numai ca nu este chiar asa.

Noul TBT nu face parte din aceeasi familie cu SAUR II, nefiind o dezvoltare a acestui model, ci dimpotriva este un proiect cu totul nou, de la carcasa, la suspensii si trenul de rulare. Practic, daca pentru cele doua modele de SAUR, descendenta din BTR-ul sovietic este inca la locul ei, TBT-ul, dimpotriva, are o genetica Occidentala si o conceptie romaneasca. Este o cu totul alta mancare de peste.

Astfel ca zvonurile legate de faptul ca SAUR III si TBT, ar fi doua entitati diferite nu au nici ele fundamente reale, ci au legatura cu faptul ca Armata este foarte tacuta, cand vine vorba de proiectele sale, desi aceste informatii nu sunt nici macar confidentiale.

Dar sa revenim la noul TBT. In urma cu doar cateva zile configuratia generala a transportorului a fost finalizata in proportie de 100%. Astfel constructorul si proiectantii, impreuna cu Ministerul Apararii, au cazut de acord si au “batut in cuie” configuratia finala a noului transportor. Nu stim inca ce inseamna aceasta configuratie, dar stim ca procesul s-a finalizat. In acest moment se stie exact ce armament, ce propulsie, ce sisteme de comunicatie si protectie va avea, se stie exact cum va arata, se stie in cate configuratii va fi construit.

De la un  timp s-au primit chiar si ceva fonduri, astfel ca deocamdata programul merge inainte, putandu-ne astepta, desi nu sunt sanse atata de mari, ca in cadrul Expomil-ului de anul viitor sa avem in fata ochiilor prototipul noului TBT 8X8.

SAUR II, daca tot a venit vorba despre el, a fost omologat si a inceput sa-si primeasca armele. Astfel, tot la Expomil-ul de anul viitor il vom vedea in marime naturala inarmat pana in dinti, cu o noua turela multirol, care ar putea fi turela Rafael, sau una din aceeasi clasa. Tun calibrul 30mm, lansator dual de rachete, mitraliera calibrul 7,62, jumelata cu tunul, sisteme opto-electronice.

Turela Rafael, la Expomil 2011

Contractul cu Columbia! Ei aici se poate juca soarta industriei romanesti de transportoare blindate si depinde numai si  numai de noi. In urmatoarea saptamana se asteapta ca sud-americanii sa ia decizia finala asupra transportorului de trupe care va dota armata columbiana in viitor. Tot ce stim acum este faptul ca SAUR II este printre marii favoriti, columbienii fiind realmente incantati de masina noastra de lupta. In timpul prezentarii in poligon, a celor doua vehicule blindate SAUR I si SAUR II, prestatia celui din urma a fost considerata de oaspetii nostri ca fiind extraordinara.

Columbienii au mai apreciat la SAUR II si modularitatea foarte buna a masinii, constructorii romanii fiind gata sa integreze pe vehicul orice sistem de armament sau propulsie dorit de partenerii nostri din America de Sud.

Tot in cadrul prezumtivului contract cu Columbia ar fi loc si pentru TR 85M1. Facem precizarea ca nu este vorba sub nici o forma de modernizarea T-55 sau alte ideei ciudate, ci de constructia de la zero, de tancuri noi TR 85M1. Insa columbienilor le-a ramas sufletul la SAUR II, asta poate si datorita terenului si conditiilor naturale din tara lor, mult mai propice luptei cu unitati de infanterie macanizate, dacat cu blindate grele.

Asadar inima cat un purice si pumnii stransi cat mai puternic, in speranta ca industria romaneasca de aparare va reusi sa prinda un contract magnific, pentru un numar destul de mare de transportoare blindate. Daca am pierdut Irakul, de doua ori chiar, speram ca macar acum, sa nu ratam o astfel de afacere, care pentru noi ar fi linia de demarcatie dintre extinctia industriei de transportoare si o sansa de supravietuire chiar onorabila.

Tot ce pot sa mai spun este faptul ca Romania inca mai are super-specialisti in domeniul constructiei de sisteme de armament, ca industria noastra, asa imbatranita cum este, inca mai poate.

Numai ca nu va mai putea mult timp. Acesta este practic ultimul tren al supravietuirii, tren pe care daca-l pierdem, vom ramane fara industrie militara demna de acest nume. Uimitor as spune, industria de aparare nationala inca mai are capacitate de productie, inca mai are suficient personal specializat, si lucru cu totul de mirare la noi, directorii fabriciilor de armament sunt specialisti pur-sange, sunt oameni care stiu ce au de facut, oamenii care se zbat ca nebunii pentru fabriciile lor!

Din pacate partea politica ii tine pe loc, intr-un mod dincolo de orice inchipuire.

 

In urmatorul articol vom examina pe larg cum a putut Romania sa piarda contractul cu Irakul, contract care prevedea vanzarea catre tara araba a 400 de transportoare blindate si cum au ajuns irakienii sa cumpere BTR-3 de la Ucraina, desi se rugau pur si simplu de noi.

 

GeorgeGMT

16 comentarii:

  1. Iata si niste vesti bune… macar pe partea asta sa facem ceva…

  2. Sa speram ca de data asta chiar se va mosi de-un contract! Poate, daca columbienii isi trag si niste TR-85 noi, ale noastre vor beneficia si ele de ceva modernizari, refuzand sa moara spre marele necaz al unora. Sa inteleg ca armata va achizitiona SAUR II, incepand de anul viitor, iar acesta trece la calibrul 30 mm? Ar fi excelent, fiindca TAB-urile sunt vai de ele -am discutat cu cativa baieti care trag inca de fierataniile astea, nu erau deloc incantati ca trebuie sa le poarte de grija, pentru a nu avea surprize pe timpul deplasarii in poligon. Vorba unuia dintre ei” „asta avem si cu ele ne distram!”. Despre ARO si DAC-uri, nici macar nu mai aveau cuvinte…

  3. Vestile vor fi fiind bune , dar pana la fapte mai e cale lunga .
    Saptamannile trecute s-a mai zis ceva oficial de el , cu ocazia actualizarii site-ului ACTTM . Este prezentat si modelul virtual
    utilizat pentru simularea efectelor exploziilor DEI sub roti sau
    carcasa blindata . Totusi , seamana mult cu SAUR 2 , insa socotesc
    ca acest lucru este un castig , simplificand efortul de proiectare .
    http://www.acttm.ro/romana/index.php?option=com_content&view=article&id=95&Itemid=102&lang=ro

  4. 1.Contractul cu Columbia
    Se va incheia cand va fi voie .Daca va fi voie .
    Daca nu vom pati ca si cu contractul cu Irak-ul : ii vom alunga noi insine pe clienti .
    2.Tunul de 30 mm
    Daca ar fi o dezvoltare si fiabilizare a tunului de 30 mm de pe TAB-77 model 1983 , pentru care exista munitii in stoc ,ar fi bine .
    Daca va face plopul pere .
    Daca se va introduce in dotare si calibrul 30 mm NATO ,dupa introducerea calibrelor 20 ,25 si 35 mm NATO in inzestrare , cu inca un nou calibru menajeria e plina .Mai bine s-ar monta tot un tun de 25 mm , pentru care exista deja munitii , tehnologia si linia de fabricatie .Ma rog , linia exista anii trecuti , acum nu mai stiu .
    3.TAB-urile
    Asta au , cu asta se distreaza .Ca la reparatii sau intretinere nu prea pun mana .Ba ca nu-s piese , ba una , ba alta .
    Intrebare : de ce functionau transportoarele blindate ale RDG-ului in momentul reunificarii ? Si de ce cele vandute sau facute cadou de Germania dupa reunificare au functionat multi ani , unele functionand si astazi ?
    Sau transpotoarele blindate de Moreni livrate URSS-ului , care au fost folosite in toate conflinctele din spatiul ex-sovietic mai apoi ?
    Nu de alta , dar RDG-ul era dotata cu transportoare blindate produse la Moreni .Dar nemtii le faceau intretinerea la timp, nu porneau al doilea motor cu propulsorul de jet , nu porneau fara preincalzitor ,utilizau lubrifiantii adecvati , nu ciordeau CL , cum era la mine in regiment pe vremuri .Si astea sunt lucrurile care stau scrise pe undeva fiecare , nici nu am mai pomenit de cele din categoria zvonuri .
    4.DAC-uri si ARO-uri
    Imi amintesc de un articol din Observatorul Militar , unde o fotografie infatiseaza 2 URO VAMTAC defecte in garantie , autorul articolului acuzand intre altele si slaba preocupare pentru intretinere .Daca le-au facut praf pe acelea , ce sa mai zic de ARO ?( Curierul Armatei , anul X , nr.21 (255)15 noiembrie 2008 – regret, link-ul catre articol nu mai functioneaza ).
    Cat despre DAC-uri , uitati-va pe YouTube ce bine functioneaza in mainile unor proprietari din Secuime , unde se folosesc zilnic in conditii grele in sectorul forestier .
    5.Exemplu de intretinere in domeniul auto : tractorul FAMO si autoatelierul Skoda de la Muzeul Militar National Bucuresti .Comparati-le cu vehicule similare din colectiile unor muzee occidentale .Sau daca vreti , cu Muzeul militar din Phyongyang , caci pana si nord-coreenii ne-au dat clasa .

  5. De ce au elefantii ochii rosii ?
    Ca sa se camufleze in cires !
    Ai vazut vreodata vreun elefant in cires ?
    Nuuu !
    Vezi ce bine era camuflat !

  6. Regret, raspunsul era la intrebarea lui M.C., dar vad ca nu vrea sa se lipeasca unde ar fi trebuit .

  7. se pare ca a cazut treaba cu Columbia, romanii nu au fost selectati in finala, au ramas turcii, americanii si inca unii.

    • Vor lua o decizie saptamana viitoare. Daca pierdem…in princip[iu constructorul SAUR II se plangea de faptul ca acest posibil contract nu a avut, ca de obicei, nici un fel de sustinere din partea factorului politic. Deja de doua luni ar fi trebuit ca ai nostri sa fie in Columbia sustinand contractul….nu s-a facut nimic in acest sens.

  8. Daca tot veni vorba despre blindate RO , dupa actualizarea site-ului ACTTM a fost publicat un .pdf cu cateva imagini de la Expozitia permanenta de tehnica militara de la Clinceni .Necazul e ca in imaginile publicate se vad cam in linii mari aceleasi blindate care se puteau vedea si in 1986 . http://www.acttm.ro/romana/images/stories/Doc/Infrastructura/eptm.pdf

  9. @Mircea87
    Proiectul tunului antitanc autopropulsat cal.100 mm mod.85 ar trebui sa se afle aici :
    http://www.acttm.ro/romana/images/stories/Doc/Infrastructura/diat.pdf

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *