Turcii incep sa exporte, deocamdata doar in cercul lor de prieteni

T 129 ATAK, sursa Flightglobal

Elicoptere

Pe 13 iulie, Pakistanul a semnat un acord in valoare de 1,5 miliarde de dolari cu Turcia pentru 30 de elicoptere  T 129ATAK. Dupa cum ne mai aducem aminte, ATAK-ul turcilor este o dezvoltare locala a Mangustei italiene (A 129), elicopter pe care turcii l-au imbunatatit (asa sustin ei) cu senzori si electronica locala, motor americano-britanic (LHTEC CTS800–4A), armament principal tot american (tunul – M197, rachete – Hellfire/TOW si ceva local, Stinger/AIM-9).

Bazar tipic turcesc…

De remarcat ca italienii, dupa ce au vandut A 129 turcilor, au si demarat programul pentru un nou elicopter de atac – AW 249. De interes ar fi sa stim ce-au simtit turcii cand au auzit de AW 249? S-or fi bucurat? In fine…

Dar elicopterele turcesti sunt ofertate, cum altfel, in principal cu arme turcesti: racheta ghidata laser Cirit si cea AT UMTAS.

Asadar pakistanezii vor opera candva 30 de A 129, pe langa ceva MiL Mi 35 rusesti si ceva Cobre mai vechi, plus o escadrila de AH-1Z Viper inca nelivrata.

Ghiveci tipic indian…

In principiu cam in cinci ani, pakistanezii se vor putea bucura de noile lor elicoptere de atac. Iar dupa Pakistan ar mai fi si altii pe lista: Maroc, Thailanda si Bangladesh.

Sursa foto: Defence.pk

 

Corvetele Ada

Dar turcii au batut palma, tot cu Pakistanul, si pentru patru corvete Milgem-Ada, de au venit si la noi cu ele, fiind elegant refuzati. Pe 5 iulie, ministrul pakistanez al apararii a semnat contractul pentru patru nave cu turcii.

Intelegerea prevede ca primele doua nave sa fie construite in Turcia, urmatoarele doua in Pakistan, prin transfer de tehnologie. Ultima nava va fi mai speciala, cele doua parti fiind de acord ca nava sa fie un pic reproiectata si astfel Pakistanul sa detina prima fregata (mai mini) proiectata si construita local.

Conform intelegerii, prima nava va fi livrata dupa patru ani si jumatate, iar urmatoarele trei la intervale de sase luni, interesant este insa pretul. Un oficial al constructorului turc a declarat ca Milgem in configuratie turceasca face cam 300 milioane de dolari, dar conform cu cerintele Pakistanului, nava costa cam 250 milioane de dolari, asadar un miliard toate patru.

Intersant pretul tinand cont ca „Ada” a fost ofertata si Romaniei. Dar noi am avut noroc si-am scapat de corvetele turcesti, pakistanezii n-au avut…

PS Poate veti spune ca turcii nu trebuiau lasati pe dinafara in programul corvetelor romanesti, nici licitatia pentru modernizarea fregatelor anulata (castigata tot de o companie turceasca), dar sa nu uitam ca otomanii, cu tot progresul lor remarcabil in domeniul armamentelor, sunt inca foarte tributari importului de componente, sisteme si sub-sisteme din vest. Eu sunt foarte multumit ca au fost „concediati.”

Practic, turcii fac doar un fel de integrare (asamblare) finala si desi nu cunosc calitatea produselor militare astfel obtinute, calitatea altor echipamente – civile de aceasta data –  asamblate in Turcia (sau produse sub marca proprie dar pe baza unor componente importate: motoare, sisteme hidraulice, drive-line-uri etc) este foarte, foarte slaba si vorbesc aici din experienta proprie. Gunoaie pur si simplu…

GeorgeGMT

49 de comentarii:

  1. Salut. Inseamna ca broscari le-au oferit o teapa ?. Daca mai gasesc 2-3 clienti mai scot din paguba.

    • s-ar putea sa fi fost si o informare a italienilor cu ce fac turcii si ar fi chiar normal deoarece pun pariu ca au avut nevoie de sprijin tehnic in momentul cand au dezvoltat varianta lor.
      Cu ocazia asta italienii au vazut sau li s-au confirmat niste directii si tinand cont de „superba” reclama a tigrilor mai mult pedestri ai Eurocopter, nu ma mira ca s-au aruncat pe nisa asta de productie.

      • Tara lui Andrei

        N-are legatura una cu alta. Italienii au elicopterele de pe care se bazeaza ale turcilor din anii 80.

        Au vrut sa proiecteze urmatoarea generatie a acelui elicopter de ceva timp. Stiu ca vroiau sa-si gaseasca niste parteneri cu care sa coopereze si, la final, sa aiba cel putin 2 tari care sa le cumpere sigur.

        Acum s-ar putea ca italienii sa coopereze cu polonezii care si ei isi cauta elicoptere de atac. Cu siguranta ar fi o situatie win-win pentru ambele tari, dar doar daca o sa iasa un produs bun.

  2. Tara lui Andrei

    Calitate slaba sau nu, turcii castiga niste bani buni prin aceste combinatii. Macar ei au productie si industrie. Si pentru ei, si pentru export. Fata de altii… 🙂

    Putem spune ca ei sunt un fel de intermediar cu multa vrajeala. Mai surubaresc un pic la diverse chestii ca sa para un produs original.

    • Cand ai spus ”fata de altii” sunt sigur ca te-ai referit la noi, nu? Daca e adevarat, atunci tin sa te contrazic: e si normal ca turcii sa aiba productie, industrie si sa mai vanda cate ceva pentru ca se cred putere regionala(nu ca n-ar fi, dar in zona aia e greu sa spui care tara dupa Israel e cea mai pregatita). Noi, spre deosebire de mahomezi, suntem doar o tara in curs de dezvoltare, deci ne permitem sa facem glume pe seama astora care se cred puteri regionale, fiind un fel de ”semi-zei”

      • Tara lui Andrei

        In ’89, sa-l considerma momentul 0, aveam o industrie mult mai dezvoltata decat acum.

        In loc sa o valorificam ne-am batut joc de ea si ne-am furat intre noi ca fraierii.

        Acum dupa 30 de ani, abia incepem sa recuperam incet incet o parte din ce aveam atunci (astazi nu suntem in stare sa proiectam sau construim diverse chestii pe care le faceam atunci).

        Cat sa mai tina scuza asta cu „suntem in curs de dezvoltare” ?

        Prin absurd, daca am fi fost in epoca de piatra inainte de ’89, eu cred ca in vreo 30 de ani am fi putut sa ne dezvoltam mult mai mult decat am facut-o.

        Altii in 30 de ani au ajuns pe culmi mult mai inalte.

        Dupa cum spune cineva mai jos, noi de ce nu putem face „combinatii” d-astea ? Nu neaparat la nivelul lor. Macar niste nave de dimensiuni mai mici sau niste blindate sa fi proiectat si noi sa le vindem prin africa, orientul mijlociu…

        • Andrei, pe ce te bazezi cand afirmi ca aveam o industrie mult mai avansata in 89? Pentru ca la prima vedere productia industriala (si exportul ei) a crescut mult comparat cu 89. Si acum exportam in piete libere, unde trebuie sa convingi prin calitate / pret, nu in tarile CAER cum faceam inainte de 89. Nu zic, niste realizari au fost si inainte de 89, dar orice avantaj am fi avut, a fost pierdut in anii 80, datorita politicii dezastruoase de a plati datoria externa cu orice pret.

          • Tara lui Andrei

            Nu am spus avansata, am spus dezvoltata. E o diferenta.

            Uita-te la ce puteam produce inainde de ’89 si ce putem acum. Trenuri, vagoane, nave, avioane, elicoptere… E drept ca nu erau cele mai sofisticate, dar macar faceam ceva. O parte pentru uz intern, o parte la export.

            Romania nu a exportat doar in tari din lumea a treia, apropo.

            Faptul ca exportam mai mult sau mai scump, in ziua de azi, nu e neaparat o performanta. Suntem mebri UE, exista globalizare si capitalism peste tot, pietele sunt liberalizate. Aaa si mai e si inflatia de care trebuie sa tinem cont.

            Stiu ca se mai face cate ceva in tara asta si acum, dar vad ca ai nostri nu-s interesati de produsele autohtone. Ma refer la autobuze, vagoane, locomotive, etc.

            • A, daca te referi la ramuri industriale, cu siguranta am pierdut cateva. Unele mai pot fi repornite (vezi contractul pentru camioane lansat de MApN). Altele (avioane sau tancuri – ca sa mentinem un iz militar in discutie) cred ca sunt pierdute pentru totdeauna. Ideea ar fi sa ne concentram pe cateva domenii si sa incercam sa excelam acolo. S-au cam dus vremurile cand o tara de talia Romaniei putea sa fie self-suficient (daca am for vreodata).

              • Tara lui Andrei

                Cehia exporta aproape de 3 ori cat noi.

                Ce are Cehia si nu avem noi in afara de niste vecini mai spalati si educati un pic, si probabil o istorie mai buna (tot „din cauza” acelor vecini). Istorie in sensul ca probabil ca au avut mai mult noroc decat noi.

                Suprafata geografica mai mica, nu are iesire la vreo mare/ocean, populatie mai mica, resurse implicit mai putine…

                E drept ca ei au fost tot timpul importanti pentru altii chiar pe partea de industrie dar totusi…

                • Traditie antreprenoriala, asta au ei si noi nu. Oameni crescuti in spiritul capitalist. Institutii modelate sa faciliteze afacerile, nu sa le incurce.

                  O sa ajunhem si noi acolo, sunt sigur, doar ca la noi va dura un pic mai mult, atata tot. Noi abia acum construim ceea ce va deveni traditie pentru generatiile viitoare.

                • Granita cu Germania au…

                  • Cehia are o tradiție industrială pe care nu o putem compara cu noi.
                    În perioada interbelică, Cehoslovacia era la ani lumină față de Regatul României dpdv industrial (de fapt ne depășeau la orice, inclusiv agricultură).
                    De fapt, dincolo de mitul „României interbelice”, noi depaseam dintre vecini si tari din apropiere doar Bulgaria și Serbia.
                    Chiar față de Ungaria, acum noi stam mult mai bine din toate punctele de vedere față de perioada interbelica (când ne depășeau clar).
                    Iar asta cu „mitul industriei din ’90”, e o porcărie fără seamăn si îmi pare rău că inclusiv oameni tineri cad în capcana asta.
                    Fată de anii ’88- ’90 avem acum producție industrială dublă si productivitatea muncii de trei ori mai mare.
                    Plus exporturi duble.
                    Faptul că existau mai multe ramuri industriale nu are nici o importanță. Erau foarte multe domenii care mergeau pe pierdere.
                    Doar fabricile din industria auto (Dacia, Ford, fabricile de componente auto, de cablaje etc) din punct de vedere financiar (ca bani care intră în țară) exportă acum mai mult decât exporta toată „industria lui Ceaușescu”.

                    • @Tara lui Andrei, ia uite aici industria pe care o lauzi cu lacrimi de nostalgic ceaușist 🙂

                      http://www.analizeeconomice.ro/2014/10/cinci-mituri-false-despre-economia-de.html?m=1

                    • Tara lui Andrei

                      Ungaria exporta cu 50% mai mult decat noi.

                      Se pare ca nu stam mai bine decat ei la toate capitolele. Si am asa vaga impresie ca spitalele lor sunt mai curate si mai bune decat ale noastre.

                      O dezvoltare industriala pe orizontala e si ea importanta. O fabrica nu mergea, neaparat, tot timpul in pierdere.

                      Uite ca acum stam si ne plangem ca nu mai facem tancuri, nu mai facem nave, nu mai facem trenuri, etc. Fabricile alea „falimentare” se pare ca ne-ar fi fost utile, in unele cazuri.

                • Cehii au avut o economie preindustriala inca din evul mediu traditia mestesugareasca este indelungata iar industria moderna a venit la ei in mod firesc ca o continuare a traditiei existente.

                  • @Tara lui Andrei, reformulez, poate o sa pricepi (sau poate m-am exprimat eu prost din prima 🙂 ).

                    Nu am zis ca stam mai bine decât Ungaria ci ca față de perioada interbelica (când eram cu un retard economic de vreo 30 – 50 de ani față de Ungaria) acum stăm mai bine (adică avem o întârziere de sub un deceniu față de ei).

                • berceamondialu

                  „Ce are Cehia si nu avem noi” =Geografie

            • O mare parte din produsele noastre din acea perioada erau indirect de import. A produce sub licenta sau cu mijloace fixe cumparate integral (acestea reflectandu-se in costul produsului prin amortizare) este o forma indirecta de import in sensul in care pentru fiecare unitate produsa o parte din cost ajungea peste hotare.

              AI dreptate in opinia mea cand spuneai ca totusi avea si noi o contributie inseamnata dar deasemenea cred ca in acest moment pe partea industriala stam mai bine (producem mai mult, mai eficient si cu valoare adaugata mai mare) si avem domenii unde excelam (as aminti automotive).

              Cred deasemenea ca imaginea este distorsionata datorita vizibilitatii asupra produsului finit (adica atunci toti vedeam tractoare, turisme, anvelope care erau produse de „noi” pe cand acum identificam mai greu produsele industriale romanesti) si asta in mare parte din cauza ca tocmai partea vizibila a modelului de afaceri (adica cea finala din lant- marketing, vanzare, servicii conexe) este asociata unor branduri sau corporatii straine. Dar, daca vorbim despre partea mediana a modelui, adica despre productie, stam mai bine. Producem mai mult.

              • Tara lui Andrei

                E corect tot ceea ce spui.

                Pe mine ma deranjeaza faptul ca industria noastra nu e dezvoltata pe orizontala.

                „Excelam” intr-o maniera foarte limitata si depindem foarte mult de importuri.

                Am fi fost in stare sa dezvoltam mai multe ramuri industriale.

                Daca si niste rahaturi de autobuze aducem din afara, deja e trist, tinand cont ca inainte se faceau si la noi. Stiu ca se fac si la noi autobuze dar se pare ca ai nostri prefera rahatul turcesc, printre altele…

                Sper ca programul ala pentru camioanele MApN sa fie un parteneriat dintre cine o castiga din afara si o companie locala (Roman probabil). Altfel o sa ne plangem ca nu se face nimic in tara si in urmatorii zece ani.

                • In privinta asta iti dau dreptate. Sunt multe achizitii pe care MAPN le face si ar fi pacat ca industria noastra sa beneficieze deloc.

                  Cred ca normal ar fi o cointeresare directa (productie, asamblare serrvicii post vanzare) sau indirecta (un pariu pe viitor) in care statul renunta la calculul matematic imediat in speranta unei dezvoltari ulterioare (adica prefera sa plateasca mai mult acum in speranta ca dupa epuizarea comenzilor MAPN produsul/subansamblul va fi facut in continuare la noi pentru alti beneficiari externi.

                  Totusi aceasta colaborare industriala limiteaza optiunile MAPN. Altfel spus, militarii nu mai pot alege cel mai potrivit produs doar pe baza criteriilor proprii ci trebuie sa se limiteze la portofoliul firmelor dispuse la colaborare industriala extinsa. Si uitandu-ma la cazul Airbus pot spune ca asta duce la alte dscutii in contradictoriu.

                  Eu sunt adept al offsetului direct. Cred ca noi trebuie sa ne dotam cu predilectie cu ceea ce putem face/produce/asambla chiar daca nu intotdeauna vorbim despre produsele cele mai avansate tehnologic. Trebuie sa existe o paritate/echivalenta intre ceea ce-si permite Romania in general si ceea ce-si permite MAPN. Bineinteles ca militarii si entuziastii (cum suntem noi pe acest forum) vor discuta mereu despre „cele mai” X arme dar se pot face compromisuri decente (asa cum fac multe alte state). O investitie in interior poate genera o prosperitate viitoare care ne poate da acces ulterior la ale platforme mai scumpe ; altfel, cred ca cel mai bine intentionat efort financiar actual poate fi afectat pe viitor de lipsa fondurilor. Altfel spus, daca nu suntem atenti la investitii riscam ca in viitor sa nu avem bani sa operam efficient cele mai bune arme desi le-am cumparat deja.

                • Nu avem antreprenori. Cine sa faca autobuz? Ioan Neculai? Ala nu trebe sa faca decat parnaie…

                • @Tara lui Andrei, eu cred că ești doar un postac nostalgic după „epoca dă Haur” că prea o dai mereu cu „industria comunistă”.
                  Industria comunistă nu a fost nici o „industrie pe orizontală”. A fost un rahat. Un morman de fiare vechi, produse de proastă calitate, licențe depășite de 30 de ani cumpărate de staul comunist la suprapreț.
                  Un membru al familiei mele a lucrat 40 de ani la un mare combinat al țării. La un moment dat, prin anii ’80, o firmă din RDG le-a cumpărat majoritatea producției pe vreo 6 luni pentru … a topi componentele. Practic pentru vest germani, gunoaiele industriei comuniste din România erau mai ieftine decât fierul vechi de topit din RDG.
                  Industria lui Ceaușescu nu a fost niciodată profitabilă. Doar a ținut lumea ocupată cu un serviciu de doi bani, plătit mizer si cu atât timp liber cât să stai la coadă la alimentară.

        • E adevarat ca ne-am batut joc de Romania in ultimii 30 de ani, dar politicul din prezent nu vrea sa faca nimic. Nu e ca nu putem, nu se doreste ca Romania sa fie o tara puternica din toate punctele de vedere. Suntem ”poarta” spre Balcani, deci e clar ca marile puteri vor si au cam reusit sa ne subjuge(SUA pe de o parte-dar macar ne-am pastrat niste drepturi; Rusia pe de alta parte- pe care probabil o doare in cot de drepturile noastre).

  3. Daca turcii vand gunoaie de 1,5 miliarde de dolari, noi de ce nu putem? De ce nu luam si noi componente de la altii, le ansamblam, si apoi sa le revindem?

  4. Adrian Enache

    Turcii mai câștigă licitații și pe la noi. A fost de curând o licitație pentru niște generatoare și le-a câștigat firma care a livrat generatoare asamblate în Turcia cu piese chinezești. A pierdut firma care vinde generatoare asamblate în România cu piese germane. Prețul cel mai mic lovește din nou!

  5. O idee cat vor costa cele 24 Viper ??

  6. Se pare ca la noi deja se stie ca nu se vor ansambla niscai Viper-e. Cica nu e rentabil pentru numarul de bucati minuscul.
    Iarasi banii se duc direct la achizitia de produse.
    Ioc, ioc, inc-un joc, ca ramanem fara noroc.

  7. cuiva trebuie să vândă și ei,dacă mai rămâneam cu pontănacul ne păștea o surpriză la pachet cu moscheea?

  8. Se pare ca m-am ramolit. Adica am idei fixe si amintiri de pe vremuri „mai bune” (20 de ani mai putin si cam tot atatea kile. Si capacitatea de 2 pe zi.. constant daca gagica era „noua”)

    E … si ce imi tot aduc aminte?
    Ca candva prin 1995-96 (o tempora !!! ultima data cand o gagica avea sub 30 de ani!!) noi, adica Romania se gandea sa fabrice 86 de AH 1 Cobra in varianta Dracula ….
    Si era o posibilitate sa vindem si Turciei si Poloniei!

    Intre timp turcii au recurs la cooperarea cu Westland-Augusta si noi am ramas cu mistoul ….si poate peste 20 de ani o sa cumparam o escadrila de T129 second hand

    ..

  9. Turcii sunt oameni serioşi.. au industrie şi economie. Liderul lor e foarte popular în Turcia, spun asta pentru că lucrez cu turci şi nimeni nu-l vorbeşte de rău (inclusiv kurzii). Mi se pare o prostie să-i ironizăm.. având în vedere situația noastră, cred că avem doar de învățat de la ei. O zi frumoasă!

    • Astazi e ziua nazbatiilor pe romil, sunt sigur. 🙂

      Dupa ce mai devreme cineva postula ca pilotii de bombardiere nucleare sunt retrasi dupa implinirea varstei de 25 de ani (evident, fara a sustine aceasta afirmatie cu vreo sursa, oricat de de anonima, acolo) acum aflam ca nici macar kurzii nu il vorbesc de rau pe Erdogan. Probabil kurzii aia de si-au luat bataie in SUA de la garzile lui Erdogan se adunasera acolo sa ii aduca osanale, si totul a fost o mare neintelegere. Ba chiar si aia din PKK si YPG il admira, se revolta si mor pe fronturi sau prin puscarii doar asa, ca-i a dracu’ pielea pe ei. Ma intreb ce mai urmeaza.

    • Si aia care il vorbesc de rau sunt Güllenisti, nu?

    • Si-au tras si turcii postaci sau esti (doar) iubitor de Erdogan(stilul sultan/tatuc etc)?
      https://m.dw.com/en/unprecedented-destruction-of-kurdish-city-of-cizre/a-19265927?xtref=https%253A%252F%252Fwww.google.ro%252F
      Iubirea aia de care zici tu e iubire cu pistolul la tampla.

    • My friend nimeni nu-l vorbește de rău pe Erdogan de frica. E mai rău decât pe vremea lui Ceașcă. Acolo închisoare pe viață sau plutonul de execuție direct. Plus că le place in Ro și dacă l-ar vorbi de rău ar fi rechemați. Ia vezi la imigrare câți turci au devenit din 2016 cetățeni romani.

  10. Mă băieți se vede că petreceți prea mult pe net.. mă întreb câți turci cu cetățenie ați cunoscut în ultima vreme. Nu mai vorbiți prostii.. că turcul de rând îl stimează pe Erdogan, asta datorită economiei, care duduie. Nu zic că nu există şi o anumită opoziție, susținută puternic de inamicii Turciei, dar turcul de rând nu-şi bate capul. Valabil şi pentru kurzi.. fenomen similar cu cel din țara noastră. Unde doar UDMR ul se manifestă zgonotos.. dar etnicii maghiari sau secuii îşi văd de treabă. Legat de afirmația mea.. eu nu țin cont doar de ce citesc pe pagini şi vorbesc de discuții purtate cu oamenii pe care-i întâlnesc. În ultimii ani am locuit în Germania o vreme, apoi am stat un an în Amsterdam, iar acum sunt în UK.. în toate locurile astea am întâlnit comunițăți de turci şi kurzi, cu unii dintre ei am legat prietenii şi mi-am permis să abordez şi subiectul Erdogan. Mai mult, dacă nu-i arăți respect liderului turc, rişti să iei bătaie.. şi nune o exagerare. O altă observație.. am interacționat acum câteva zile cu nişte kurzi din nordul Irakului (au o frizerie în UK) şi i-am întrebat cum a fost Saddam.. ei bine, am rămas şocat când au spus că a fost un bun conducător. Toți oamenii ăştia n-au nici un interes să mă mintă.

    • Sindrom Stockholm…vezi și Ro…la 28 de ani de la revoluție sunt inca nostalgici după foametea, frigul,întunericul de pe vremea lui Ceașcă…și toți sunt votanti PSD acum. Deci?

  11. Îmi cer scuze pentru erorile gramaticale.. sunt la job şi răspund când apuc.

  12. sunt curios cum o sa fie cu autobuzele

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *