Turcii tot fara motor pentru Altay

In ciuda tuturor incercarilor facute (si chiar au tot incercat), turcii nu sunt capabilii sa faca rost de un motor diesel de 1500cp pentru noul super-tanc si o tot lalaie, termenul de intrare in productia de serie este demult depasit. Au incercat cu nemtii, pas, austriecii, pas, japonezii, pas si ei, rusii (aici doar banuim) pas total, Coreea de Sud n-are ce sa le dea pentru ca ea foloseste pe K 1 motoare germane MTU…

Se pare ca nu au motoare nici macar pentru tancurile care trebuiau sa intre in dotarea armatei turce (Germania era de acord sa le vanda motoare pentru tancurile lor dar nu si pentru eventuale tancuri exportate) pentru ca Berlinul a oprit exportul motorului MTU MB 883 Ka-501, motor cu care Altay-ul a si fost proiectat (acelasi motor folosit si de Leopard 2).

Incercarea de a realiza pe plan local un motor de 1800cp a esuat lamentabil, dar optimismul nu le lipseste, desi vorbim mai mult de un optimism de opereta, gretos uneori. Astfel, patronal BMC – companie care ar trebui sa fabrice Altayul – ne-a asigurat ca tancul va iesi pe poarta uzinei la 18 luni dupa semnarea contractului, semnare care s-a petrecut cu halimai mare in noiembrie 2018.

Dar alte surse, mai rezonabile, din industria turca, vorbesc de un minim de 48 de luni, asta daca fac rost de motor. Intentiile turcilor sunt marete, 1000 de tancuri, in mai multe transe, ar trebui sa echipeze numai armata turca, Altay-ul va dispune de protectie activa si cate si mai cate, dar odata cu racirea relatiilor dintre Turcia si UE, lucrurile sunt din ce in ce mai complicate.

Cetoasa situatia motorului pentru Altay si ma intreb de ce rusii, cei mai noi cei mai buni prieteni ai otomanilor, nu le pun la dispozite un motor de-al lor de 1500 cp. Ca de avut ar avea daca ar vrea…

Si cand ne referim la motor ne referim de fapt si la transmisie, ambele fiind indisolubil legate si tot ambele trebuiau importate din Germania. Iar problema motoarelor pentru tancurile turcesti este chiar mai critica, Ankara detine peste 700 de masini Leopard 1 si 2, vehicule care trebuiau modernizate, dar pana acum au reusit sa faca acesst lucru cu doar 200 de tancuri, inainte ca Berlinul sa interzica exportul de tehnica militara.

Iar in cazul motoarelor de tancuri, daca nu ai acces la motoare noi si piese de schimb, ramai fara jucarii cat ai bate din palme, mai ales daca esti cu ele in excursie prin vecini, Siria sa spunem.

GeorgeGMT

146 de comentarii:

  1. Pe astia i-ai nimerit din plin.. lovitura sub centura.
    Tinand cont de situatia politica de la momentul actual pot paria ca turcii nu vor avea vreodata un motor pentru Altay si vor fi nevoiti sa ii puna pedale ca la bicicleta.

    15
  2. Ați uitat de Ucraina și intenția turcilor de a coopera cu un fabricant local de motoare.

    4
  3. io am citit ceva despre tratative cu ucrainienii,
    nu stiu daca s-au finalizat cu integrarea motorului si daca si in ce masura motoru ucrainian furnizeaza puterea necesara, timpii de revizii la motoru ucrainean, etc,

    https://www.defenseindustrydaily.com/turkey-signs-deal-with-s-korea-for-altay-tank-project-05012/

    https://www.defensenews.com/land/2017/04/04/turkey-indicates-ukrainian-preference-for-altay-tank-engine-tech/

  4. Cum sa te apuci sa faci un tanc sau un avion fara sa ai motorul asigurat?!
    Gott..

    8
    • Turcii au proiectat Altayul in jurul motorului german de la MTU, dar oferta era valabila doar pt tancurile armatei turce, pt tancuri de export n-au avut niciodata motor, germanii refuzand sa furnizeze motoare pt tancurile tertilor.
      Acum au ramas fara MTU de tot, pt toate tancurile, sa nu-si mai faca probleme.

      Haios este ca au anuntat si un contract de export pt Altay, nus ce tara araba…

      Iar sansa ca BMC sa proiecteze si sa realizeze un motor de 1500cp este si mai haioasa, in conditiile in care se stie ca turcii nu au motoare proprii.

      8
      • Qatar o sa cumpere 100 de bucati, cica. Au doi ani la dispozitie sa le produca…

        In perioada asta Turcia + Qatar = love… Multe imbarligaturi politice intre tarile astea doua… Turcii au ceva trupe si echipament pe la Qatarezi, ca sa-i protejeze si sa-i pregateasca, chipurile…

        4
      • Au avut turcii licenta pt motor? Au pierdut licenta? Daca da, din ce cauza? Daca nu au avut licenta, sau nu au cumparat patentul, se chiama ca nu au avut motor.

        3
  5. Nu as fi atat de optimist, momentan BMC a prezentat un prototip pt un motor de 14l, 600 cp si 2700 nm pt echiparea camioanelor si blindatelor, probabil ca in cativa ani o sa poata realiza un V12 de 1200-1500 cp.

    Si tot ca o curiozitate, TAI-TFX va fi realizat cu motoare GE-110, deci momentan Erdogan si occidentalii pupat piata independentii..

    1
    • BMC este o companie slabuta, mai slaba decat Otokarul…

      2
    • Daca prin nu shtiu ce miracol sf s-ar apuca romanii sa faca un nou tanc TR-20YZ normal cu asistentza de la westici, americani si pro-americani am putea patii ca turcaletzii, mai ales in cazul ca am vrea sa dam si noi ceva tanculetze la ixport?
      Din ceea ce s-a scris in articol turcaletzii cred ca vroiau Euro Power Pack.
      https://en.wikipedia.org/wiki/EuroPowerPack
      Romania nu cred ca poate sa proiecteze si sa produca acum fara asistenta west un motor de 1500 hp+transmisia aferenta. Nu stiu daca nici pana in 1990 ar fi putut cand era alta situatia politico-economica cu multe capacitati si finantari dar cam fara acces la noile tehnologii moderne.
      Pt ArmRo ar fi ok un nou tanc TR-20YZ pornind de la TR-85 cu partea superioara a carcasei reproiectata mai ales partea panta din fata mecanicului conductor la fel ca la tancurile moderne west : Leopard-2, AMX-56 Leclerc, etc ,mai lina nu asa abrupta ca la T-55 sau T-72, pe margini deasupra shenilelor toate lazile alea cu scule si canistre puse intr-un container lung compact iar partea din spate compact inaltata pt a intra un motor V12 de 1500 hp. Turela ar trebui reproiectata mai ales partea din fata cam ca la Challenger 2 sau C-1 Ariete, materiale noi, ushoare dar si f rezistente….dc nu Chobham si posibilitateade a adauga blidaj reactiv, Trophy anti racheta, pozitionarea galetilor 6 pe fiecare parte si rotilor de sustinere, rotilor motrice+noile shenile west de la TR-85 M1 sunt ok, o suspensie mai puternica, sistemele de ochire si conducere a focului, calculatoare de bord si servo directia asistata de calculator cred ca sunt ok pe TR-85 M1 si nu in ultimul rand un tun de 120 mm L55 + mitralierele de 12,7×99 mm si 7,62×51 mm. Poate adaugat si un mortier de 60 mm ca la Merkava. O mai buna ergonomie pt echipaj – 4 membrii.
      Daca nu v-a placut SF ul meu sa nu ma luati ci hua….poate sa ma completati cei care va pricepeti mai mult ca mine.
      Turcii nu sunt proshti cu exportul de tancuri pt ca este piatza cacalau pt asa ceva dar nu tancuri asa de mari gen Altay, Leopard-2 sau M-1 A1 Abrams. Bine acum depinde de tzari.
      Africa aproximativ toata ar cam vrea inlocuirea lui T-55 si M-60 Paton cu un tanc asemanator dar mai modern si eficient ushor de reparat de utilizatorii negrishori, este cazul si pt multi dintre latinoshi-cazul Columbiei, unii din orientul mijlociu si sud-est asiatici….filipinezii sunt disperati sa aiba tancuri dar nu magaoaie ceva maximorum de 45 tone.
      Fazele sunt complicate si cu dus-intors!

      2
      • Pe Africa scrie mare, CHINA, pe partea de armament. Asta e viitorul. Africanii in general au armament rus/sovietic insa incet-incet China o sa acapareze totul.

        In principiu rusii mai vand acolo doar pe baza de combinatii geo-politice si ceva taxa de protectie. (asa-zisa pregatire a trupelor, „consultanta”, etc. si americanii fac la fel in unele cazuri)

        Turcii, si ei, la fel, tot pe baza de combinatii geo-politice (Libia).

        Chinezii o sa inceapa sa domine piata din Africa. Pe de o parte ofera armament mai nou si mai aratos decat rusii dar la preturi si mai mici. Ca performante in unele zone s-ar putea sa fie mai slabe decat rusii (cel putin pentru moment) dar africanii oricum nu se bat cu inamici gen americanii asa ca o sa zica mersi si la niste chinezarii mai ales ca pot da la schimb resurse si banii ii baga in buzunarele lor corupte. (vorbim de politicieni, nu de cetatenii obisnuiti care-s vai mama lor)

        2
        • Da asa e , ai dreptate chinezii sunt noua putere coloniala in Africa, disperati dupa resurse, de care Africa e plina si la preturi ieftine+mega coruptia care este acolo care genereaza saracie lucie!
          Pana la urma columbienii de la cine au luat tancuri pt ca au vrut si romanii sa le vanda TR-85 parca?

  6. Ai uitat poate cine-i sefu la Ucraina si mai e si prietenia ruso-turca, de ce ar da ucrainenii motoare prietenului dusmanului sau?…..turcii au doar doua variante ori fac pe dracu-n patru si se ocupa serios de fabricat un motor chiar si cu riscul de a nu iesi ce trebuie fie apeleaza la China….

    Dar eu cred ca au ales deja a 3-a varianta, pun pariu ca ia imbarligat ivanii ca stai sa vezi cand o fi gata motorul la T14 ti-l dam si tie coane Erdogane, da stai sa vezi ca mai avem in pic, mai avem acolo un pic o problema la o biela ca nu prea vrea sa stea acolo dracu si tot iese prin bloc dracu so ia cand i-l dam pe post combustion si face de la 1500 la 2000 de cai in rest e parfum…..da daca-l tii colo la vreo 5-600 de cai sa stii ca te tine o viata!!

    Deci prea curand nu vor avea motor, ma gandesc ca mai repede facem noi un tanc decat sa teemine turcii telenovela cu Altayu?

    4
  7. acum cativa ani ,cand rusii nu vroiau neam sa le dea s400,au fost cat pe ce sa cumpere de la chinezi hq-9.nu stiu de ce nu incearca aceeasi manevra cu type-99a .sau macar motorul de 1500cp si transmisia .ptr suma corecta, cred ca aia mici cu ochii oblici ar cadea la pace cu turcaletii.din ce scrie pe net ceanizul este destul de potent.

    4
    • Pai de aia am zis si io de China, motorul de Type 99 are fix 1100kw adica aproape 1500 de cai, totusi e posibil ca motorul chinezesc sa nu prea intre acolo…..parerea mea e ca e de belea, nu poti pune altceva decat MTU sau ceva proiectat musai pt compartimentul motor al Altayului de aici cred eu si intreaga telenovela.

      Doar-doar sa mai existe ceva sa le intre acolo, dar tot implica cu siguranta anuminte modificari care pot schimba partial sau total specificatiile tancului.

      Personal i-l consider un tanc frumos doar ca in graba lor turcii nu prea au calculat treaba bine, cand te apuci de-un bors te uiti mai intai la ce ai in camara si dupa aia i-l dregi?

      3
      • nu cred sa fie chinezul mai mare ca neamtul.altay este cu 10 t mai greu ca type99a ,mai lung si mult mai lat.ceainizul probabil este o dezvoltare a motoarelor rusesti copiate pana acum,motoare care in general au cilindreea mult mai mica decat vesticele.6td-3 ul ucrainean(derivat din 5td ul de pe t-64) scoate 1400cp la 2850rot/min din doar 16,3l cilindree si 1200kg in timp ce mtu 883-500k are nevoie ptr cei 1500cp la 2700rot/min de 27,4l cilindree si 1800kg greutate.

        2
  8. Inediat apare ylmaz si ne zice cum altay-urile trec direct la next level si o sa zboare in 2 ani :))

    3
    • Ylmaz asta e un fel de alpay de pe snafu? Ca daca il citesti pe alpay o sa afli ca d eja tancul asta zboară

      2
    • Uite ca am aparut sa-ti fac pe plac.
      Ptr tancul Altay, s-a construit un motor prototip functional. Problema este ca este mai greu si are consumul mai mare fata de cel german. Se lucreaza la remedierea acestor probleme. Mai devreme sau mai tarziu, acest motor va intra in productie de serie. Deci, nu va amagiti singuri ca Turcia va ramane fara tancuri ca nu are motoare. Nu comparati Turcia cu acea tara din NATO si UE care nu este in stare sa-si produca praful de pusca ptr cartuse.

      Ps. Domnule GMT, Turcia si-a modernizat mai toate tancurile din dotare. Nu o spun eu, ci presedintele industriei nationale de aparare, Ismail Demir. Articolul este din 25.12.2019
      http://m.turkiyegazetesi.com.tr/gundem/670893.aspx

      7
      • Ok, Yilmaz, cred că motorola cesta nu e capăt de lume. Sigur se găsește opțiune.

        Dar sincer, ești de acord că fără mentenanță și piese, odată consumate proviziile luate cum s-au luat, nu vă mai bazați pe jucării?
        Oare ce link-uri ai pentru flota de Viper și pentru Leo2? Problema e că link-urile spre presa turcă nu țin loc de turbine, duze și actualizări. Cât și cum le puteți exploata din canibalizări și ce opțiuni sunt pe termen lung?
        Crezi că Turcia se poate opune Greciei, Israelului, SUA, Germaniei, Italiei și Franței mult?

        4
        • Pai vezi, aici este problema. De ce turcii vor sa asimileze si sa produca local mai tot ce inseamna tehnologie avansata? La ei este o politica de stat: cumparam, asimilam si producem noi. In limita posibilului, tot ce se poate produce loco, este produs loco. O astfel de politica a avut-o si Romania, daca nu ma insel in perioada interbelica: prin noi insine. Daca nu ma insel, sub guvernare liberala. Din acest punct de vedere, turcii au invatat lectia.
          Referitor la motorul acestui tanc, turcii puteau foarte bine sa-i puna un motor oarecare, si sa-l scoata la defilare, asa ca sa de-a bine la public. Uite ca nu au facut-o.
          Daca Turcia se poate opune tarilor enumerate de tine, da. Dovada este acordul cu Libia. Grecii cersesc protectie la propriu de la evrei, egipteni si UE. Citeste mai jos un articol interesant.
          https://www.thenationalherald.com/273434/bakoyianni-says-war-with-turkey-would-find-greece-alone/
          Grecii stiu foarte bine ca nu-i pot invinge pe turci.

          4
          • Păi vezi, problema este că nu pot.
            Am respect pentru turci, însă nu cred că e înțelept să se măsoare cu asemenea raport de forțe. Probabilitatea de victorie tinde spre nul.

            România a jucat jocul acesta de cel puțin două ori. A pierdut. De ce ești convins că Turcia va avea alt rezultat?

            Nu mi-ai spus cum procedează Turcia cu agregatele americane și nemțești din dotare.
            Până devine operațional Altay, cele mai bune brigăzi folosesc Leopard. Până la recepția noului avion multirol, coloana vertebrală e F-16.

            5
            • stai linistit.iranienii au de vreo 40 de ani 79 de motani americani din care o parte mai zboara si azi desi au pierdut o parte in razboi si accidente si piese originale nu au mai vazut de mult.la fel mig-urile noastre,desi nu mai primim de mult piese de la rusi.daca ai documentatia si sdv istica de mentenanta le menti in functiune mult si bine(asta a fost si motivul ptr care nu au fost lancerizate mig-23 sau 29).tinand cont ca turcii au produs o parte din f16 si au modernizat loco leoparzii nu cred ca este o problema ptr ei producerea unor piese .ptr cele ce nu se pot produce exista canibalizarea exemplarelor accidentate,avariate sau cu resursa expirata.nu ii plange pe ei.

              2
          • Salut Ylamaz. Presa germana zice ca turcii abia de-au vopsit vreo 200 de leoparzi si pt restul nu mai au piese, iar fara piese ptoi sa la tragi pe dreapta.
            Io nu stiu cate tancuri au apucat osmanii sa modernizeze, dar am mai multa incredere in presa germana macar si pt ca in Germania nu intri lam puscarie daca te opui puterii, precum in Turcia.

            Referitor la motor, sincer nu cred o iota. Aici nu-i vorba de masa si consum, pur si simplu nu cred ca au motor. Sunt doar cativa productaori in lume care fac asa ceva si turcii n-au reusit, ca daca reuseau nu mai incercau sa cumpere din Germania, Koreea, Japonia, Ucraina sau sa dezvolte unul cu o compania austriaca.

            10
            • Fiecare crede ce vrea. Nu-ti cer sa ma crezi. Eu doar am postat ce stiu.
              In legatura cu presa germana, as fi mai rezervat. Nu tot ce zboara se mananca.
              http://mobile.hotnews.ro/stire/19914763

              • Breeee, n-am zis ca n-ar fi si corupti printre nemtii jurnalisti, am scris doar ca ei pot scrie ceea ce cred de cuvinta fara pscaria deasupra capului.

                Vazui si matale cum justitia romana respinge la foc automat mandatele de arestare ale unor cetateni turci care traiesc in Ro. Ultima scapata de Erdogan a fost o profesoara de limba engleza – 24 de ani – din Bucuresti care nu facuse efectiv nimic.

                Noroc ca extradarea a fost respinsa de Tribunalul Bucuresti si femeia este libera, singura ei vina fiind ca este fiica unui domn ce a fost director la nus ce scoala din R Moldova.
                Femeia are 24 de ani si i s-a aprobat azilul politic in Ro.

                Despre asta vorbeam.

                6
          • @Yilmaz

            Ro a cazut de 3 ori in pacatul autarhiei, si de fiecare data a iesit rau.

            Prima oara in timpul guvernului Bratianu, atunci cand resursele naturale nu putea fi exploatate decat de catre entitati romanesti, ‘prin noi insine’, care a fost un esec, in Ro nu existau capitalurile, tehnologia necesare exploatarii resuselor de petrol, gaze, aur, lemn.

            A doua oara in periada comunista, care a culminat cu politica lui nea nicu: ‘sa facem totul in tara’, care a fost o catastrofa, perioada in care daca am face o comparatie, cu Turcia cat si cu Grecia au luat un avans major fata de Ro, desi in perioada interbelica erau la acelasi nivel, ba chiar mai inapoiate.

            Si in final perioada ’90-96, ‘nu ne vindem tara’

            Acum ce castiga cu adevarat Turcia si Armata Turca cu politica asta chiauna?

            Turcia este asta unde este, pentru ca a fost extrem de sustinuta incepand cu perioada razboiului rece, si ca sa fim cinstiti, nu este prea departe daca ne uitam cati bani s-au pompat in tara aia..

            Armata si industria turca de aparare au numai de pierdut.

            Armata: nu mai pupa F35, TAI-TFX in cel mai fericit caz o sa fie un soi de avion de gen 4-a, Altay intr-un scenariu optimist o sa aiba o pleznitoare de motor, osmanilor le dardaie chilotii ca ii lasa nemtii, americanii fara piese de schimb si kaput flotele de F16, BlackHawk, Leoparzi, Sabra, T155..

            Iar industria de aparare turca e destul de faultata de furnizorii occidentalii la contractele de export.

            6
            • @Yilmaz
              „Nu comparati Turcia cu acea tara din NATO si UE care nu este in stare sa-si produca praful de pusca ptr cartuse.”
              Dude, acea tara din UE care nu e in stare sa isi produca praful de pusca a ajuns in halul asta din cauza tradatorilor! Nu e deloc amuzant si nici nu e un exemplu. Pot sa te intreb unde crezi matale ca va ajunge Turcia daca va primi sanctiuni de la tot mapamondul, iar rusii va vor intoarce spatele?

              Totusi, noi am avut un tanc dezvoltat autohton, motor fabricat sub licenta, blindajul, tunul si angaralele erau fabricate local nu cu licente cumparate de prin Koreea de Sud sau Franta ba mai mult si am mai facut si alte realizari care au facut istorie. Dau cateva exemple:
              Locomotive (LDE 2100 are deja cateva sute de milioane de km la activ), autoturisme Dacia, autocamioane Roman, tractoare U650 si multe altele pe care le produceam la noi in tara si exportate pe toate continentele. Ba chiar am facut si avioane, iar cand altii nu puteau sa isi produca singuri praful de pusca pentru cartuse noi prodceam elicoptere.
              Despre ce vorbim aici?

              14
              • Rușii sânt mai periculoși când nu îți întorc spatele și crezi in cuvintele lor!

                3
              • AlexIS-am produs locomotive elvetiene,dacii frantuzesti,aro cu motor italian la motorina si ford la benzina,tractoare 650fiat italiene,autocamioane man germania,avioane cu motoare englezesti si tancuri rusesti cu motoare cel mai probabil ford antic resapat se sovietici.Nu este vreo problema rusinoasa pentru ca nici turcii si nici rusnacii nu au inventat vreun motor vreodata.Tarile care produc motoare inventate de ei se afla doar in europa de vest, SUA si cu mari derogari pe motiv de copy paste Japonia,care chiar daca au copiat la inceput le-au facut mai bune ca originalul.

                3
                • @Ka, masinariile noastre nu erau deloc cele mai proaste din lume dar nici la fel de bune ca originalele asta-i clar. Ideea era ca altii puteau doar sa viseze la capacitatea industriala pe care am avut-o noi candva..

                  Nu inteleg ce treaba are cine a inventat motorul cu posibilitatea unora de a proiecta si construi unul. Pe principiul dumitale doar nemtii ar trebui sa beneficieze de motoarele cu ardere interna pentru ca atat Otto cat si Diesel au fost nemți, nu ne-am putea folosi de chimie si de tabelul lui Mendeleev pentru ca era rusnac, americanii nu ar trebui sa produca si sa vanda elicoptere Sikorski ca si ala-i rus, de inventiile lui Tesla sa beneficieze doar Croatii, nu am putea folosi pasteurizarea ca Pasteur era francez si alte sute de mii de exemple..

                  3
                  • #AlexIS. Diferenta intre rusii si germani este ca rusii au incercat sa-i copieze pe germani, mai ales dupa WW2 si mai ales dupa 1991.
                    De prin 1960, sovieticii au ales sa-si dezvolte anumite sisteme conform cu necesitatiile lor si si-au pus inginerii la treaba, abia atunci au rezultat chestii foarte bune si enumar cateva: frigidere Zil, produse in anii „60 functioneaza si acum foarte bine, motoare de putere medie diesel (Kraz) functioneaza si astazi fara probleme, asta pt ca erau construite sa fie exploatate in conditii grele cu prea putina mentenanta, aveau tolerante mari etc.

                    Astazi, rusii inceraca din doua sa arunce un ochi in Vest si din pacate pt ei, sa copieze din nou. Cand copiezi, copiezi ce gasesti, nu neaaparat ce-ti trebuie tie, sa ce ti se potriveste si uite-asa industria lor a luat-o la vale.

                    Uita-te cat de fiabila era LADA 1200/1500 pe vremuri si ce-a ajuns astazi marca LADA, la frigidere la fel, de camioane si alte utilaje grele numai vorbesc. Pe vremuri Krazul se lua la tranta cu Tatra sau Magirus, astazi nu mai ce-a fost.

                    Din acest motiv n-am incredere in noul lor motor diesel, solutia pt rusii era motorul de pe T 80, ca de-aia sovieticii (aia erau ingineri adevarati) l-au montat pe tanc nu pt ca nu puteau sa foloseasca un diesel de 1200cp, aveau de unde, dar au preferat sa mearga pe filosofia lor si sa fabrice un tanc nemuritor dpdv al motorului. T 72 la fel, destul de fiabil.

                    In privinta turcilor, hai sa fim seriosi, rusii, americanii, germanii, francezii, britancii au o vasta experienta in a costuri tancuri, motoare, s-au paruit intre ei zeci de ani, sa vi tu, fara o industrie solida in spate si sa sustii ca reusesti ce-au reusit altii in 80 de ani este doar o gluma si drept dovada ca nu totul se exporta, Rusia nu cred sa ofere motorizare pt Altay, macar si pt ca sunt concurenti directi pe terte piete.

                    1
                  • @AlexIS , legat de capacitatea industriala: si acum avem industrie, ba chiar mult mai puternica ca inainte de ’89.
                    La modul general, este mai greu de perceput, pentru ca produsele realizate nu sunt usor vizibile publicului din diverse cauze:
                    – Produsele de larg consum , pe care le vedem in viata de zi cu zi, sunt in mare parte importate. Nu e ceva specific noua, e o schimbare la care asista multe alte tari, si eu zic ca e o schimbare mai degraba cu aspect comercial adusa de globalizare si deschiderea pietelor, fiind greu sa fii competitiv cu foarte multe produse. Chiar si asa, perceptia generala cred eu ca ne impiedica sa vedem ca in fiecare luna dam bani pe multe produse romanesti.
                    – Brandul ascunde implicarea industriei locale, fie pentru ca numele te face sa crezi ca nu ar fi asa, fie pentru ca desi produsul e realizat la noi el nu e perceput ca romanesc.
                    – Volumele nu sunt luate mereu in considerare. Spre exemplu, poate ca si inainte faceam autoturisme, bere, frigidere etc. Dar hai sa ne uitam cate fabricam acum. Eu zic ca in multe cazuri am facut in ultimii 10 ani mai multe unitati finite ca in toata perioada comunista.
                    – Pierderea unor produse/fabrici/marci cunoscute. Desi ne revoltam pe buna dreptate la prostia si reaua vointa care ne-au napastuit, totusi o parte din aceste pierderi s-ar fi produs oricum, natural, pe principii concurentiale si de competitivitate, la fel ca in orice tara capitalista. O parte din piata pierduta a fost preluata de alte produse fabricate de industria noastra, dar perceptia ramane de pierdere totala, iremediabila.
                    – Specializarea/segmentarea industriala pe etape de productie., delimitarea asamblarii produsului final de fabricarea componentelor are loc pretutindeni. Industria prelucratoare realizeaza semifinite in cantitati mari, dar ele nu sunt vizibile in afara lantului (Ex: automotive). Sau pur si simplu nu ne impresionea acest segment, desi constat ca sunt multe opinii la fel de nefericite si cand vorbim de asamblare sau integrare.
                    Dincolo de aceasta perceptie asupra industriei, am si cateva observatii particulare:
                    – industria militara a cazut intr-adevar; sunt multe de zis.
                    – „inainte” erau si fabrici care aveau doar meritul ca existau, si le punem acum la socoteala, desi nu aveam motive sa ne madrim cu ele, si performantele lor trageau economia in jos Si asa ajungem uneori sa plangem si dupa unele care erau niste mizerii (as da cateva exemple prin domeniul energetic).
                    – sentimentul de pierdere, scadere, degradare este accentuat la noi pentru ca ne-am invatat ca atunci cand vorbim de economie, mandrie, dezvoltare sa ne gandim la sectorul secundar, ignorand sectorul tertiar, care s-a dezvoltat, e relevant, are anumite performante, dar mai ales care este temelia viitorului si da o parte din dimensiunea nivelului de dezvoltare a unui stat modern. Poate ar trebui sa ne uitam mai mult acolo decat la industrie. Intr-o oarecare masura, eu unul cred ca tancurile se fac in mare masura si la Lima dar si la Cupertino.

                    6
                  • Sikorski a construit elicoptere în Statele Unite, ca cetățean american.

                    1
                    • Coane GMT.
                      „Diferenta intre rusii si germani este ca rusii au incercat sa-i copieze pe germani”
                      Toata lumea a incercat sa ii copieze pe nemti si s-au folosit de tehnologiile lor, sau de inginerii lor. Germanii erau cutting edge la momentul respectiv, cum sunt si ain zilele noastre in industria auto-moto.

                      „Astazi, rusii inceraca din doua sa arunce un ochi in Vest si din pacate pt ei, sa copieze din nou.”
                      Mie nu mi se pare ca ii copiaza ci le cumpara produsele civile pentru ca sunt bune iar ei sunt ramasi in urma la capitolul asta. Lada de exemplu are modele de masini achizitionate de Renault (Largus, Granta), GAZ Volga Siber care e de fapt un Chrysler Sebring , cu siguranta mai sunt si altele.
                      E normal sa faca asta pentru ca in industria auto cel putin ei au ramas in epoca de piatra niciodata nu s-au axat pe masini competitive, sau pe produse civile din cauza partidului comunist. In schimb, au ales sa isi aloce majoritatea resurselor pentru inarmare (cantitati uriase) in detrimentul produselor civile.

                      @Marius B, mie nu mi se pare deloc ca avem o industrie comparativa macar (cantitativ) cu cea din ’89. Spun asta pentru ca la mine in Iasi in locurile marilor fabrici si uzine gasim astazi hypermarketuri benzinarii si depozite cu duiumu’. Si nu doar in Iasi intalnim chestia asta ci in toata tara din pacate. Ce-i drept mai gasim cate o fabricuta pe ici pe colo, dar nu-i o mare realizare..

                      6
                    • Sovieticii au furat niscai masini de la nemti, Opel (Moskvich) de exemplu si au cumparat licente de la italieni, LADA 1200/1500 era de fapt licenta dupa FIAT 125.
                      Chrysler Sebring a fost votata cu ceva timp in urma cea mai prosta masina din USA, au cumparat probabil foarte ieftyin licenta 🙂 …

                      PS Stiu ca exista o simpatie reciproca intre noi doi, dar mai usor cu „coane”…

                      5
                    • @AlexIS
                      Pai cam asta zic si eu: nu pare mai mare dar de fapt este, prin cam orice parametru masurabil, si asta desi s-a trecut la weekend de 2 zile, populatia activa a scazut dramatic, si ponderea industriei in PIB s-a injumatatit (o aproximatie) ceea ce ma duce la gandul ca populatia ocupata in industrie a scazut mai mult decat pierderea demografica. La capitolul productivitate raportul este zdrobitor.
                      Fenomenul pe care l-ai observat la Iasi cred ca prezent cam prin toata tara, dar se poate si mai rau (orasele „monoindustriale”, sa zicem Victoria?).
                      La cauze cred ca am stat si am cautat explicatii mult prea savante, Acum, dupa ce am citit comentariul tau, m-am mai gandit un pic de ce nu vedem noi asa usor industria , de fapt fabricile, si as avansa mai degraba faptul ca noile cladiri sunt mai mici si cu mai putin teren (nu avem acele uriase repere intinse pe hectare intregi care nu prea au cum sa nu-ti sara in ochi), probabil o parte sunt IMM-urile (usor de ignorat fizic, ca nu prea stii pe unde se ascund, unele chiar in cladiri cu aspect „civil”), si in plus, cel putin prin partile mele, stiu fabrici uriase care in 89 nu produceau la capacitate,

                      2
          • woi nea’ sarbatoare motorul de tr 85(ala clasic) se aeramana cu ala de leo 1 oarecum furat sau nu asta este, selectorul de drum(daca stii ce e ala) se aseamana asa ca nu o mai da tu cu praful de pusca. si de ce nu te duci dracului in turcia daca aici iti miroare urat????

            1
            • Era un inginer care a lucrat la motorul românesc de tanc ( la origine era inspirat din cel folosit pe Leo 1 ) , Tomescu Adrian de la INMT , lucra la ” standurile mici ” .
              Oare mai citeste RM ?
              Eram curios de parerea lui ( singura avizată in opinia mea ) in legatura cu realismul turcilor de a produce un motor serios pentru ALTAY .

              5
      • Salut Yilmaz!?

        ,,Problema este ca este mai greu si are consumul mai mare fata de cel german. ..”

        Deci o problema de Studiul Materialelor inteleg, mai precis despre metale si aliaje …..ori nu stiu sa le faca ori nu au cu ce….din ce stiu eu au cu ce, stau bine si la metalurgia feroaselor si neferoaselor.

        Iar la consum nu cred ca-i problema cu alimentarea (injectia) cred ca-i mai degraba o problema de randament, adica o eficienta scazuta la transformare energiei termice in lucru mecanic fiind nevoie sa bagi mai multi carbuni sa scoti aceasi putere …ceea ce ma asteptam.
        Dar poate trag un ochi fratii lor kurzi prin Germania si le si le zic si lor mai incolo.?

        Concluzie proprie si personala: inca nu stiu cum se face, dar cu timpul cine stie poate vor sti dar niciodata nu vor fi la nivelul nemtilor de la MTU, Liebherr.

        Ei sunt la nivelul de conceptie a Romaniei din anii 70-80 cand totul tre facut in tara, poate-I nine poate-I rau timpul ne va arata mai incolo cine a avut dreptate, dar nici cum facem noi nu-i bun….parerea mea e ca Romania si Turcia sunt la extreme , eu cred ca adevaru-I undeva la mijloc.

        2
      • Ylmaz-Si marog ce motor a proiectat vreodata turcia.Ca aveti pe teritoriul vostru Renault,Hyunday,Fiat,Isuzu,Mercedes… nu inseamna ca inginerii turci au inventat ceva in vreun domeniu de virf decit datu-l iama prin ograzile vecinilor.Asta-i nu-i o mare rusine cazul este valabil si pentru marii rusnaci,doar ca ei au exploatat ca prinzioneri niste germani care fie au murit de bunastarea din urss fie aveau si ei o virsta.Si uite asa s-a ajuns in Romanica,Turcica si Rusica sa se dea cu motore Renault cu produse Dacia,Simbol si Lada,dar ca produs finit este inteligenta Franceza.Deci voi nu a-ti,si nu ve-ti in veci ca si rusnacii si romanii nu veti inventa nici macar o bicicleta. i-a zi ba Ymaz daca va da Putin voie sa ocupati Libia? Este ca v-ati borsit?

        1
  9. turcia lui erdogan o arde total defazat,eu nu vad nicio urma de coerenta in miscarile astea.
    ba e cu unu’,ba e cu altu’,ba îi scuipa pe toti,ba se culcà cu toti….

    1
    • Eu sunt de parere ca Erdogan are cosmaruri cu bete-n infipte in c…r atunci cand aude f 16 zburand aproape de resedinta sa
      Si ca asta ii dicteaza politica asta externa

      2
  10. Poate ca în final turcii vor reuși sa copieze și sa producă un motor de tanc.Al Leopardului 2.Poate ii ajuta chinezii în acest demers tehnologic.

  11. Vor face un motor. Unul prost presați fiind de situație. Vezi siria, libia, egoul lui sultan. Va fi exact cum a fost și cu adidașii Adibas și Mike din anii 90. Un lucru de unică folosință. Nu vor face unul de 1500 cp ci unul de vreo 1300 și ceva, care va scoate real in zilele norocoase vreo 1100 asta dacă nu îi caută mecanicii pistoanele sarite prin chiulasa.

    3
  12. Oare nu ar merge sa puna doua motoare mai mici si mai compacte impreuna? Solutia e putin uzuala, dar a fost folosita de rusi pe BTR-70

    • Da, a fost folosita si a rezultat un fiasco total, respectivele TAB-uri nu puteau sa treaca o apa, aveau dese avarii la cutia de viteza si mergeau mai mult intr-un motor. N-o spun eu ci ofiterii sovietici…

  13. O sa se repare din problemele turciei cand nu o sa mai fie Erdogan la putere. Sper sa piarda mult pana atunci.

    4
  14. Ma gandesc ca poate ii ajuta coreenii dupa ce pun in functiune motorul indigen de tanc. Parca am citit ca undeva la orizont de 2021 ar urma sa treaca la motoare produse de ei in loc de MTU.

    1
  15. La motoare problema nu e partea de fier si de dimensionare.. pentru asa ceva exista manuale. Secretul motoarelor sta in sistemul de injectie si in diagrama de injectie, proiectarea injectoarelor e foarte dificila si necesita know-how serios..Si la asa ceva sunt foarte putine firme in lume care se pricep..nu-i chiar un copypaste simplu

    7
    • Eu nu cred ca sistemul de alimentare e baiul mare, orice fabricant mare de sisteme de injectie gen Delphi, Bosch, Siemens , Denso va oferi fara probleme produsele unei tari cum e Turcia plus ca niciun fabricant de motoare nu produce el totul, maxim bloc, arbori cotiti arbori cu came si chiulase dar si pentru astea exista Kolbenschmidt(Rheinmetall) , Mahle etc….motoarele sunt produse din componente livrate de furnizori ,,producatorul”” motorului e de fapt proiectantul, aia e de fapt MAN, Mercedes si toti greii din industria auto, proiectanti si asamblatori de produse fabricate de altii.

      Turcii stay extraordinar effective la productie si uzinaj…..pentru proiectare trebuie mai mult decat bani si uzine, e nevoie de ,,creier” adica scoala in asa ceva, nu oricine are industrie de orizontala are si capacitatea de a proiecta…..d’aia nu face tot poporu’ motoare …..BUNE!!

      Cat despre chianizi , aia-s in alta liga , astia fac reverse engineering de mai bine de 30 de ani, unde eray turcaletii acu 30 de ani, ?!!!…..va spun eu, schimbau rulmentii pe blugi in Vitan, poveste reala nu basme!

      Turcii sunt departe de noi acum, dar au doar o industrie orizontala care-n mare parte nu-i a lor, in schimb scoala si institute sau producatori in stare sa faca motoare termic serioase n-au !!!…. nemtii si francezii i-s taticii in Europa.

      5
  16. Poate trec pe motoare electrice… sa fie si eco, impusti 2 iepuri dintr-o lovitura…

    3
  17. Poate ma insel dar tancul din poza seamana al naibii cu Leclerc.

  18. Buni ingineri are Turcia daca nici pana acum nu au realizat ca motorul Diesel a fost inventat in 1800 toamna.Sunt vai de steaua lor,iar ei spuneau ca vor sa faca tancuri autonome.Ce gluma de rahat turcesc.

    4
    • Si praful de pusca a fost inventat acum o mie si ceva de ani in urma, dar unii nu pot sa o produca ca sa-si incarce cartusele folosite la vanatoare.

      8
      • A dreaqu’ chelia pe tine, tot bati apropou’ cu combinatul de la Fagaras, ai sa vezi ca in maxim juma’ de an i-l redeschid!

        5
        • Yilmaz,

          Glumeam desigur, pe toti cei de aici ne doare ca Inca importam pulberea necesara industriei de armament, sa speram ca se vor trezi in ceasul al 12 lea…..sau poate nu

          2
      • Bine Yilmaz, am inteles ideea. Totusi nu trebuie sa iti pierzi decenta si cu totul consideratia pt tara dintre a carei cetateni faci parte..
        Razboieste-te cu cei care nu iti plac, nu cu noi toti..

        3
      • Domnul Ylmaz, noi am fabricat motoare de tancuri, chiar tancuri intregi, tot Romania i-a invatat pe turci sa construiasca transportoare, odata cu proiectul RN 94 6×6. In 1990 noi eram la ani lumina de unde erati voi si pastrand proportile eram mai avansati decat sunteti voi acum.
        Ok, ne-am facut singuri industria praf, dar sa nu uitam ca voi inca vanati cu arcul, cand noi exportam TAB-uri catre Tratatul de la Varsovia (13 mii de bucati), dezvoltam si produceam singuri IAR 93 si IAR 99, TR 85, APRA 40, bombe cu impuls electromagnetic etc.
        Aveam o industria constructoare de masini pe care voi nici n-o visati astazi, produceam motoare diesel pentru utilaje grele, tractoare, utilaje etc.
        Pe atunci Turcia era in epoca de piatra…

        32
        • Domnul Ylmaz, noi am fabricat motoare de tancuri, chiar tancuri intregi, tot Romania i-a invatat pe turci sa construiasca transportoare, odata cu proiectul RN 94 6×6. In 1990 noi eram la ani lumina de unde erati voi si pastrand proportile eram mai avansati decat sunteti voi acum.

          Asta e cam lame, in aparenta eram mai avansati decat turcii sau grecii.

          In realitate eram in galeata definitiv, tot ce se facea la noi nu functiona, ce se facea in Turcia, (masini Renault-Oyak, Tofas, camioane/autocare Mercedes Turk, BMC, Ford Otosan, vapoare, bicilete, trotinete, detergeti, jucarii bla bla) toate mergeau, se vindeau pe picioarele lor pe piata libera, la noi tot ce se facea nu functiona.

          Imi aduc aminte ca in ’95 am fost cu un Aro la Istanbul, si magaoaia pierdea ulei, ca sa completeze nivelul, taicamiu a cumparat niste ulei turcesc, cu mari rezerve, dupa ce a pus un litru peste ailalti 7 litri de ulei romanesc(care erau apa chioara)..a inviat motorul, niciodata nu mersese asa de bine ca pana atunci.

          Despre RN-94, putem sa spunem ca turcii au refolosit tehnologia doar pentru Nurol Ejder, in rest ce blindate au dezvoltat ulterior nu au nicio legatura cu parascovenia aia a noastra, aditional, in anii ’80 turcii isi facusera sub licenta blindate usoare (bazate pe Land Rover Defender, camioane militare, M113 cu BAe samd)

          Militar nu are niciun sens sa ne mai comparam, la o adica in ’89-90 si turcii si grecii ne bateau de ne uscau

          6
          • Si cate dintre masinile enumerate de tine au motoare de provenienta turceasca?

            2
          • Victor nu-i vorba ca ne bateau sau nu, dar in 1990 Romania era tehnologic vorbind bine peste Turcia. ARO era ok, tractoarele erau ok, atocamioanele nu erau deloc rele (stiu asta inca le folosec), utilajele produse la noi erau ok pt acele vremuri, cert este ca turcii, pe atunci, nu fabricau asa ceva de capul lor.

            Asa cum ai scris si tu referitor la ARO din Turcia noi aveam, aveam inca aceasta boala, sa nu facem ceea ce trebuie facut, mergand pe ideea ca merge si asa.
            o raba de 16 tone (motor MAN licenta) este obosita, trage mai greu, dar daca ii dai tot ce-i trebuie, in parametrii ceruti ramai uimit cat de fiabila si usor de intretinut este.
            La vremea lor isi faceau treaba, turcii nu aveau asa ceva, nu aveau nici ARO, nici autocamioane, nici tancuri, sau TAB-uri, nici BMP 1 sau IAR 93/IAR 99.

            7
            • Aro era o catastrofa de masina, nu putea parcurge mai mult de 20.000 km fara o avaria majora, avarii minore apareau la 2.000-5.000 km, cand am povestit treaba cu uleiul, idee era ca nici macar ulei de motor nu eram in stare sa fabricam, cel mai ieftin si dubios ulei turcesc era net superior uleiului romanesc.

              Anyway, nu vreau sa trec drept vreun admirator al Turciei lui Erdogan.

              Insa cand facem comparatii, ce destepti si tehnologizati eram noi in ’89 si ce inapoiati erati voi turcii, este o comparatie gresita, indeea este ca tocmai atunci Ro a ramas in urma Turciei

              Aparent asa este, in comparatie cu turcii, in multe domenii eram mult mai avansati, prin neprezentarea adversarului…

              Insa avansati tehnologic != competitivi, asa cum am mai spus aproape tot ce faceam era fier vechi, produse depasite tehnologic samd.

              Dar acolo unde putem sa facem comparatii, de ex in industria auto, eram noi la ani lumina in urma lor.

              Noi fabricam Roman, o licenta a unui camion din anii ’60, in timp ce joint-venturile turco-occidentale exportau autocare Mercedes si camioane Ford-Otosan in vest.

              Noi fabricam Dacia 1300, Oltcit, Lastun, Aro, turcii fabricau si exportau Ford Taurus, Ford Transit, Tofas, Renault 9/11, Land Roved Defender.

              Ce fac turcii acum pare impresionant privind din Ro, dar doar pt ca Turcia este o tara cu o populatie si un teritoriu de 3-4 ori mai mari si mai ales pentru ca nu au trecut prin comunism, avand un avans de 50 si ceva de ani fata de noi.

              cand Romania era in ww2, turcii stateau la adapost.

              cand Ro era comunizata, avea loc genocidul romanesc di anii ’50, tot tesutul social era ras, sovrom-urile jefuiau tara, Turcia beneficia de Planul Marshal

              cand Ceausescu izola Romania cu plata datoriei extrene, Turcia era sustinuta de FMI, corporatiile occidentale investeau in Turcia,

              cand la noi FSN-istii urlau ca nu ne vindem tara si goneau investitorii, Turcia atragea si mai multe investitii iar companiile turcesti infloreau.

              Singura perioada din istorie cand Romania a fost superioara Turciei, la toate capitolele a fost perioada interbelica, dar comunismul ne-a terminat..

              Si ca o ironie, dupa cat de avantajati au fost turcii, nivelul de dezvoltare economica per capita al Turciei este comparabil cu al Romaniei, ca sa ne dam seama cat de prost este de fapt administrata Turcia.

              11
              • 243 si 241 erau cat de cat ok

              • Hmm, cred ca tu cazi in extreme acum. Tractorul Brasov ajunsese la un moment dat a doua companie producatoare de tractoare din lume, daca nu ma insel.

                Camioanele Dac 665t erau niste camioane militare excelente, Roman (sau Steagu, cum le zicea atunci) au facut la un moment dat si niste supercamioane uriase (serie foarte mica, e drept, dar au fost o realizare tehnica deosebita) si care au fost exportate in Australia cred.

                Industria petro-chimica era de top, cea navala era OK, armamentul de infanterie era foarte OK si s-a exportat si ala peste tot (inclusiv la turci am vazut poze cu militari inarmati cu PSL dar asta dupa 1990).

                E adevarat ca turcii fac mai mult acum dar ce fac important e preluat din afara (inclusiv tancul asta e facut cu sprijin sudcoreean daca am inteles bine, si vroiau/vor un motor german).

                Problema la noi nu e ca nu am avea un potential evident superior turcilor si e ca nu avem o conducere interesata in dezvoltarea mai mare a unor facilitati autohtone. De fapt nu avem o conducere capabila de nici un fel, Romania e un stat foarte subred pe interior, acaparat de tot felul de mafii si interese private (retele de gulere albe cu politicieni, judecatori, procurori, politisti, securisti combinati cu interlopi de tot felul si exploatand la greu orice resursa posibila, de la carne vie la lemne si orice se poate pentru un castig personal).

                Suntem o tara si un popor cu un potential excelent dar prostit in timp (ca societate) si condus complet aiurea, sau ma rog, aiurea pentru marea masa, nu pentru baetii destepti.

                Din pacate pentru turci nu stau mai bine decat noi. Ca si potential creativ sunt sub noi iar ce i-a ridicat, si anume sprijinul si cooperarea cu puterile vestice, e deja pus in discutie. Erdogan e un fel de Ceausescu cu tendinte islamice si fantezii otomane si care incearca sa pescuiasca in ape tulburi.

                8
                • Supercamioanele alea uriase se numeau DAC 120 DE. A fost proiectat de ICPAT Brașov (dupa modelul Lectra Haul) si construit de Roman .

                  3
                • Radu, in ’89 Romania avea un PIB de 40 si ceva de mld $, Turcia de 220 mld $ iar Grecia de 75 mld $, despre asta este vorba de fapt.

                • Sunt de acord cu Radu, Dac 665t rulz, doar incomod sa stai in afara cabinei pe bancutele alea mai ales cand ploua si e frig,prelate de 2 lei.
                  E cam singuru echipament de care au fost impresionati si cei din Seal Teams si cei din USSF,urca pe zapada spre Diham pe shortcut fara probleme

                  1
          • Grecii nu, cercetasii nostri le-au dat clasa inca din anii 70, desi erau mult mai bine dotati

            1
        • Aha George, m-ai uns la suflet cu ce ai scris tu acolo…..stai sa ma trezesc mai bine ca eu inca visez ca toate astea chiar inca exista…..stai sa caut Jacku sa tie tooot mai mult….

          1
        • Azi, conteaza doar prezentul.Nu cine am fost ci ce suntem.

          5
        • Mircea cel Batran

          Te cam lauzi cu produsele facute in comunism si am vazut pe la alte articole cand au venit altii si au spus ce a creat sistemul ala asta ati sarit la gatul lor facandu i comunisti ,pro rusi etc spunand ca Ceausescu a fost nebun ca a vrut sa le faca el pe toate.Acum ce faci?Te lauzi cu ce a construit sistemul ala,nebunul ala??Nu i frumos!Ori esti consecvent ori nu?.

          1
        • Turcia a avansat mult tehnologic,George
          Au portavion dafuck

          1
      • Una e sa ai cunostintele necesare pt. productie si alta este sa ai ustensile dar sa-ti lipseasca cunostintele cu desavarsire.In concluzie noi stim cum sa producem pulbere pt. cartuse,dar nu avem cu ce,iar daca nu stiai avem si tot procesul cap-coada pt. a produce arme nucleare doar ca nu avem aprobare pt. productie.Voi,turcii aveti ustensile dar nu va duce capul sa fabricati ceva cu ele.
        Cea mai buna varianta ar fi o colaborare romano-turca pt. motor asa cum s-a facut si cu Ejder Yalçin 4×4.
        https://www.auto-bild.ro/headline/ejder-yalcin-4×4-vehiculul-blindat-realizat-pe-baza-unui-parteneriat-intre-turcia-si-romania-98348.html

        2
      • @Yilmaz: bah nene, pe vremea cand visam sa ajung astronaut, imi faceam singur „praf de pusca” cu care-mi umpleam cartusu’ de vanatoare – motorul rachetomodelului (vreo 72% KNO3 si restul Mn si S, proportii stiute de toti pasionatii domeniului da’ acu’ „nu-i voie” sa scriem despre asta). Si ca mine stia toata pustimea de la cercul de rachetomodele – eram printr-a VI-a. Luam ingredientele de unde nici nu-ti trece prin cap.

        1
  19. Problema cu motorul de tanc emereu aceeasi: sa faci un motor mic cu putere mare. Nu stiu de ce, dar nu e problema simpla. Nu e simplu pentru ca americanii, la nivelul tehnologic al anilor 70 au preferat sa pună turbina decât sa înghesuie 1500 de cp într-un motor diesel. Asa, motoare de 7-800 făceam și noi. Deci „le urez succes turcilor”. La ce experienta au sigur le iese din prima. Sa nu uitam, nemții au inventat potirul diesel și tot ei l-au perfecționat cel mai mult. Turcii?

    6
  20. Era o vorba pe vremea lui C: la noi e bine si la ei(vesticii) e rau.
    Dar era si o intrebare: de ce e asa de rau la noi daca e bine si de ce e asa de bine la ei daca e rau.

    2
  21. se poate folosi solutia inginereasca romaneasca,
    mai pun un galet in plus, ca sa incapa motoru sau motoarele

    si pun doua motoare Scania ca alea de pe otokar tulpar: 810 x 2 = 1620
    se depaseste puterea necesara cu 20 de cai,
    creste probabilitatea de lovire prin majorarea marimii tancului,
    dar astea`s detalii

    sau se poate incerca cu baterii,
    din moment ce exista deja tractoare electrice pt locomotive, nu vad de ce nu s-ar putea face sisteme de propulsie de acest fel pt tancuri – ar exista probleme cu asigurarea permanenta a electrolitului si viteza care nu ar fi foarte mare,

    daca am putut noi cu un galet in plus, pot si altii
    trebuie sa existe vointa si determinare daca vrei sa castigi lupta atat pe timp de razboi cat si pe timp de pace, atunci cand lupti de fapt cu necesitatile inzestrarii pt ceasu rau

    2
  22. Buna idea, legi doua motoare in V si scoti un W, daca a putut nenica asta de ce n-ar putea face si turcu))))…… ia uitati aici bijuterie miniaturala cu camasi amovibile, distributie pe pinioane si chiulasa pe fiecare cilindru in parte aaa? ….https://www.youtube.com/watch?v=ZVuKp5M3de8

    Diesel-electric de pe locomotive, vapoare etc vrei sa spui ….tehnologia nu-i noua dar cred ca-i nevoie de mult spatiu plus problema socului electromagnetic din urma unei explozii a unei nucleare tactice etc

    2
  23. Salvarea vine tot din Turcia.Asta motor diesel eficient,la o scara mai mare si e gata de pus pe tanc.

    http://www.hurriyetdailynews.com/turkish-firm-produces-indigenous-diesel-engine-141121

    1
    • Motoru’ asta e bun pe autopropulsatele minoritarilor shauri care fac bani buni in perioada de iarna, scurtand bustenii cu circularu’ autopropulsat! Economie de piata nene! Faci Diesel pentru tanc si-ti iese pentru trasura. Unde dai si unde crapa – varianta autohtona (zonala chiar) a universal aplicabile si nemuritoarelor legi ale lui Murphy. P.S. Sa-si faca Ismail tanc cand le-or creste boasele eunucilor.

  24. Eu am invatat un lucru in viata: sa nu cumpar nici un lucru facut in Turcia sau in China si acesta a devenit lege pentru mine

    13
  25. Saracu de tine, n-o sa ai niciodata Iphone…da poate-l primesti cado!!!…de o gama variata de modele Renault-uri, Fiat, Isuzu, Suzuki , Toyota si Honda ce sa mai zic, pacat zic io ca nu stii ce pierzi

    6
    • Si cum zici tu colegu ca au rezolvat parțial problema? O sa tracteze tancul cu masina sau vor pune motorul de pe SUV pe Altay?

      Tehnologia tractiunii electrice nu poate fi implementata momentan pe tancuri din mai multe motive.
      1. Acumulatorii sunt inflamabili (in timp ce toti se chinuie sa renunte la tot ce e inflamabil din tanc),
      2. sunt voluminosi (in tanc abia are loc o gura de aer plus munitia care nu e niciodata de ajuns),
      3 au o masa cnsiderabila (toti se chinuie sa faca tancurile mai usoare)
      4. autonomie redusa (toto se bat sa aiba autonomia cat mai mare incercand sa profite si de ultima picatura de combustibil).

      Un tanc pe baterii ar fi un monstru de 70+ tone, inflamabil peste tot, cu echipaj ingramadit, foarte putina munitie cu care nu vei merge mai mult de 50km fara sa fii nevoit sa stai la incarcat bateriile (pe rând, cate unu) eventual direct sub tirul inamic. Nu mai zic cat ar trebui sa ocolesti pana sa gasesti un incarcator functional (daca o exista asa ceva) pe alte meleaguri neprielnice..

      6
  26. Vor unu de 1500 CP pt ca suntem totusi in 2020 si pana si nord-coreenii fac motoare pt tancuri.Puteau sa-nceapa cu unu de 800-1000 CP

    1
  27. In industrie capacitatea de a face un semifinit nu inseamna ca il poti dezvolta, si mai ales nu inseamna ca are sens sa faci asa ceva.
    1. Poti sa faci? Daca ai o fabrica care face tevi mici (de dragul exemplificarii) nu inseamna ca modifici ceva pe ici pe colo si faci tevi mari, ci s-ar putea sa ai nevoie de cateva fabrici noi si o suma mare de dezvoltare.
    Descurajarea e data de cresterea complexitatii necesare. Daca poti sa produci un component (anvelopa, radiator, conducte, rezervor, HVAC etc) pentru industria civila nu inseamna ca ai capabilitatea de a face toata plaja de astfel de componente, Utilajele si tehnologia unei locatii de productie sunt optimizate pentru un anumit tip de produs. Cel mai simplu exemplu ar fi marimea (in sensul de dimensiuni) , unde pentru un component mare, ai nevoie de utilaje mari, si in cazurile din extremitatile plajei (foarte mic, sau foarte mare), este nevoie de alte utilaje sau procese speciale care sa produca la randull lor utilajele tale. Aceste raritati cu volume mici pot inseamna uneori chiar dezvoltare speciala. Si nu doar utilajele, ci si controlul, verificarea, intretinerea, sculele pentru ele sunt speciale. Din cauza asta, pe vremuri, fabricile cu tehnologii vestice aveau inca o fabrica langa ele pentru SDV, inca una pentru modernizari si asimilari samd, Sedevistica e o industrie in sine, spre exemplu, din cate am citit, pentru industria militara am priins un suflu nou cand am primit de la chinezi capacitatea de a face scule (inclusiv matrite). Aceasta complexitate a facut chiar marile firme sa dedice anumite fabrici unor anumite game (iar in aceste fabrici nu doar utilajele pot fi diferite, ci chiar si procesele industriale folosite), si sa descentralizeze activitatile indirecte (aparand firme specializate pentru ele). Si aici am dat doar exemple legate de marime, la fel de bine poate fi vorba despre alte caracteristici extreme ale fabricatelor, care sa aiba nevoie de un intreg lant de activitati croite special (cum ar fi schimbarea materialului).
    2. Vrei sa faci? Probabil ca determinarea si perseverenta pot duce la realizarea fabricatului dorit. Dar exemplele de mai sus ma duc cu gandul la costuri mari, sau chiar aberante, daca nu te ajuta cineva. Spre exemplu, daca brusc realizezi ca pentru noul fabricat nu mai e suficienta extrudarea (pe care presupunem ca o ai) si vrei calandrare, dar nu ai cilindri asa mari, si brusc ai nevoie de prelucrare mecanica speciala, pentru care nu ai capacitate samd, lantul poate fi lung, daca undeva pe parcurs nu-l intrerupi si te agati de ajutorul cuiva care sa-ti dea direct componentul de care ai avea nevoie, ca sa nu mai creezi tu capacitatea de a-l face. Un exemplu banal, daca faci o simpla matrita pentru un component, din care vei realiza doar 10 piese, probabil doar amortizarea matritei va adauga zeci de mii de euro per piesa.. Am lucrat intr-o fabrica in care produsele militare, relativ similare cu cele civile, ba chiar folosind tehnologii sensibil mai invechite, si cu o precizie si o calitate finala mai mica, aveau costuri mult mai mari (de fapt era pur si simplu un alt ordin de marime).
    Imi cer scuze pentru zidul de cuvinte. Ramane sa vedem daca turcii vor reusi sa-si faca singuri in continuare noi platforme militare, si daca vor reusi, ce volume vor produce pentru ei, si cat de competitive sau atractive vor fi pentru altii. Daca implicarea occidentalilor va continua sa scada nu cred ca vor avea succes in a gasi alternative sau solutii pentru toate zonele.

    14
  28. Daca vrei poti :-))) Probleme cu motorul, mah?! nuuu cred 🙂 Перед ребятами !
    https://southfront.org/russian-youtubers-create-gas-powered-replica-of-teslas-cybertruck-using-a-hatchback-and-some-sheet-metal/

  29. Btw,cine a mai facut tancuri din 90 incoace?asta in legatura cu obsesia TR 2000.
    Francezii Leclerc, rusii T 14, japonezii Type 10, chinezii Type 96 /96 bis/96 bis bis etc
    In rest toti au modernizat ce aveau
    A,au mai scos turcii o tentativa de tanc de lumea a 3a

    3
      • Marius,nu, e tot K1 cu tun modificat si

        • K1 nu-i deloc K2. Exista foarte multe diferente intre ele incepand de la blindaj, design, suspensii, motor, transmisie, numar de tanchisti (K2 are autoloader, K1 nu), tun, FCS si altele, deci in concluzie este un tanc diferit.
          De remarcat este ca sud-coreenii au mers initial pe EuroPowerPack MTU MT883 si apoi au sucit-o pe varianta proprie de motor Doosan DV27K, la fel si cu transmisia, au utilizat un RENK (cele mai bune) in paralel cu motorul Doosan DV27K apoi au sucit-o pe varianta home made combinata cu motorul facut la ei.
          Koreenii au o industrie la care turcii nu pot visa nici un mileniu de acum incolo.

          Dupa ’90 au mai facut: Iranienii – Karrar, Italienii – Ariete, Englezii -Chally 2, Indienii cu preamaritul Arjun (desi se chinuie de secolul trecut la el), chinezii VT4, rusii T90M/MS (celelalte modele de T90 pot fi considerate similare T72) si turcii nostri cu Altay care pbb va fi gata prin 2030.

          3
          • Asa nici TR-85M nu e TR-85, TR-580 nu e T-55,M1A1 nu e M1,Merkava4 nu e Merkava
            Toate exemplele date de tine sunt pe langa,Ariete a iesit in 88,nu dupa 90,nu stiu daca ai acces la memoratoare, sper ca ai macar la janes, ca wiki e pt copii
            Deci hai sa diferentiem o supa de o ciorba reincalzita, gen M1 fata de M60,Leo 2 fata de Leo 1, T-80 fata de T-72, Dacia Logan fata de Dacia 1310,nu Dacia 1310 fata de Dacia 1300 cu faruri schimbate si inca 3 mecanici la service

            • Vlad, diferentele intre K1 si K2 sunt prea mari si multe ca sa il putem numi acelasi tanc. Nu e tot una cu K1 vs K1A1 sau Leo 2A4 vs Leo2A6..
              T80 vs T72 zici ca-s gemeni pe langa K1 vs K2.
              La Ariete tu vorbesti de primul prototip eu spun cand a intrat in serviciu. Asa si T54 e din WW2 si T14 din vremea cand URSS era mai mare decat acum. 🙂

              3
  30. Trebuie sa ii dam dreptate lui Ylmaz , ca sa parafrazam un clasic ,
    nu putem noi „zugravi” cate radare s-au produs in vremea lui Erdogan !
    DAR tehnologia e cam germana …DAR din pacate bastanul nu a retinut
    decat „Eins, Zwei, Polizei”
    https://defence.pk/pdf/threads/turkish-sensor-and-detector-programs.77790/page-76

    1
  31. Părerea mea , de habarnist patentat : turcii nu vor merge pe un motor diesel clasic , ci pe o turbina cu reductor .
    E mai simplu și mai fiabil , dar are un consum mare și un zgomot incredibil .
    Turbina e simplă , nu necesită o industrie măreață pe orizontală .

    • Daca-i turbina, cu aburi sa fie! Si focul ce-o alimenteaza sa fie din cacareze de berbecutz, din aia 14.000 ce n-or mai ajuns prin tarile arabe (Poseidon sa-i hodineasca in pace!).

    • Ptr Altay s-au desfasurat trei runde de negocieri, dar Otokar nu a scazut pretul sub 17 milioane de euro/tanc.
      Licitatia era urgenta. Noi am redus pretul la 10 milioane de euro/tanc, urmad sa avem un profit de 1 milion de euro/tanc.
      Oferta a mers la presedintie, care a mai redus din profitul de 1 milion de euro.
      Sursa: Ethem Sancak, presedintele consiliului de administratie a BMC.

      4
        • Asa o fi mai nea George ca prea o zici cu of. Trebuie sa te cred. Dar tine cont de un lucru: turcii nu sunt romani.

          1
          • Nu suntem, adevarat, tocmai de aceea le urez si lor sa atinga performanta noastra: + 2000 de ani de existenta: insulina, avionul cu reactie, printre primii din lume zbor cu un aparat mai greu ca aerul etc.
            Pana una alta eu ma iau de Erdogan tu vad ca ai ce ai cu romanii la modul general si daca tot discutam despre neamuri, noi n-am prea furat de la nimeni, voi ati trait NUMAI din furat, voi n-aveti nimic sa aratati lumii, noi avem slava Domnului, noi suntem europeni, voi sunteti un neam asiatic corcit cu absolut toate celelalte neamuri care au trecut prin Asia Mica, mare putere cam 250 de ani dupa aia v-ati scufundat in coruptie, iar de la moartea lui Suleiman au batut europenii la voi ca la fasole uscata.

            Tu il aperi pe Erdogan, nu poporul turc, de unde rezulta ca esti un neprieten al turcilor si aparator al coruptiei. Romanii au dat jos psd si pe dragnea, dupa trei ani de lupta in strada, turcii tac si inghit cizma lui Erdogan, degradarea economica, presa aservita etc.
            Dar este adevarat turcii nu sunt romani, turcii sunt invatati cu dictatura si biciul, cu femeile cu cerceaf pe cap ca doar sunteti arabi pana la urma, asiatici.

            Si nu uita ca multi dintre voi traiesc pe banii nostri, pe turistii romani care va platesc salariile si ratele la banca.

            25
  32. Acu ar fi momentul ca Iohannis si alti influenceri romani in DE in frunte cu Tiriac sa determine VW inclusiv cu ajutoare de stat babane s aconstruiasca fabrica in RO…..dar ma tem ca o vor face in BG cu care DE se pare ca are relatii din ce in ce mai ,,stranse,,

    Interesant nu?!!….., HU, BG mari prieteni ai DE mai trebuie UKR si-i gata treaba….iar DE frati de catanie cu RU….sa ne fereasca Dumnezeu sa zica americanii PAS!!…daia cred eu ca tre sa avem si planul B gen Suedia

    1
  33. Acu ar fi momentul ca Iohannis si alti influenceri romani in DE in frunte cu Tiriac sa determine VW inclusiv cu ajutoare de stat babane sa construiasca fabrica in RO…..dar ma tem ca o vor face in BG cu care DE se pare ca are relatii din ce in ce mai ,,stranse,,

    Interesant nu?!!….., HU, BG mari prieteni ai DE mai trebuie UKR si-i gata treaba….iar DE frati de catanie cu RU….sa ne fereasca Dumnezeu sa zica americanii PAS!!…daia cred eu ca tre sa avem si planul B gen Suedia

    1
  34. Rusia nu dă motoare la ieniceri, doar nu o să-și doteze posibilii inamici. Calea cea mai scurt spre strâmtori e prin Turcia. Prin Armenia trec ușor, dar rușii vor și spre strâmtori și spre țărmul Atlanticului deodată, nici ei nu prea știu bine, mă rog, în primă fază vor refacerea influenței fostului URSS. Bulgaria nu e o problemă în calea spre strâmtori, dar rămâne Grecia totuși.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *