Un elicopter antisubmarin …..Puma Naval, prima varianta.

This entry is part 4 of 14 in the series Armament de aviatie fabricat in Romania

Realizarea variantei navalizate a elicopterului PUMA a fost dupa cat se pare cantecul de lebada al industriei aeronautice romanesti. Realizat in 3 exemplare, IAR 330 PUMA Naval  are urmatoarele caracteristici tehnico-tactice:

 

– lungime                                  15m

– înaltime                                  4,7m

– latime totala                          3,38m

– diametrul rotorului portant 16,2m

– 2 motoare de 1588 CP

– masa maxima                        7400kg;

– sarcina utila                          1000 kg

– echipaj  3 persoane

– viteza maxima la masa de 7400 kg               263 km/h

– viteza de croaziera la masa de 7400 kg       248 km/h

– consum de carburant la masa de 7400 kg   2,38 kg/km

– viteza ascensionala la masa de 7400 kg      6,1 m/s

– plafon dinamic la masa de 7400 kg                4800 m

– plafon static la masa de 7400 kg                    1700-2300 m

– distanta maxima de zbor 550 km

– autonomie 3,15 ore la viteza de 130 km/h

– sarcina utila de ridicat la troliu 275 kg

– viteza de ridicare  troliu 9m/s

 

 Puma naval

 

Caracteristicile care diferentiaza elicopetrul IAR-330 PUMA Naval de celelalte elicoptere de serie sunt:

– protectia anticoroziva a celulei si componentelor

– instalatie de pliere a palelor rotorului portant

– instalatie hidraulica a harponului de apuntare ( cu  o forta  de 29 KN )

– sistem de observare optoelectronica SOCAT

– radar de bord Telephonics RDR-1500B ( aceste 2 ultime echipamente au fost prezentate mai pe larg pe blog )

– instalatie de localizare a balizelor de urgenta a navelor/aeronavelor aflate în dificultate

– troliu de salvare

– far de cautare

– costume de zbor termoizolante si veste de salvare pentru echipaj

– pluta de salvare pentru echipaj si pasageri

– instalatie de flotabilitate de avarie

 

 

Totusi, ce-i lipseste elicopterului? Armamentul.

S-a montat o mitraliera cal. 12,7 mm, in vederea misiunii antipiraterie la care  participa o fregata romaneasca. Dar se poate mai mult?

Se poate.

In primul rand pilonii de acrosare. Varianta navalizata veche,  dispunea de 4 piloni de acrosare produsi in tara, dispusi de o maniera diferita fata de varianta veche antitanc (dotata cu rachete Maliutka), pentru a nu stanjeni functionarea sistemului de flotabilitate de avarie.

De notat ca aceasta varianta era destul de slab inzestrata, din punct de vedere al dotarilor necesare pentru operare pe vas, fiind asemanatoare cu varianta SAR cu baza pe uscat, si a fost utilizata doar pentru experimentarea aterizarilor si decolarilor pe distrugatorul Marasesti (distrugator conform clasificarii din acea vreme).

Prima varianta navalizata 

 

Puma SAR  

 

 Puma AT Maliutka

 

Pentru detectia submarinelor, ACTTM a realizat o varianta helipurtata a hidrolocatorului SIN-100, expusa la Expomil 2001. Judecand dupa masa si gabarit, amplasarea lui pe elicopter este facila, Puma fiind capabil de mult mai mult.

Pentru distrugerea submarinelor, ACTTM  a realizat prototipul unui lansator de grenade antisubmarin acrosat la pilonii normali ai aeronavelor, care utilizeaza ca munitie grenadele de punte de 45 kg, existente in stoc, produse la Uzina Mecanica Tohan. Acelasi producator  realizat o bomba antisubmarin, denumita BAE-1, care se acroseaza direct pe pilon. Aceste sisteme de armament  pot fi eficiente in zonele costiere de mica adancime, in bazine portuare sau in zone fluviale.

Exemplul marinei suedeze, care a  creat in anii ´90 o clasa de vanatori de submarine de mic tonaj, dotata cu armament nedirijat tocmai pentru utilizare in aceste zone este elocvent.

De asemenea la standul U.M.Tohan,  la EXPOMIL 2007, a fost expus un lansator de torpile antisubmarine usoare, produs de  Portsmouth Aviation Ltd., utilizat acrosat pe pilon.

Nu este clar daca ar fi trebuit sa fie produs sub licenta sau U.M.Tohan ar fi trebuit doar sa-i asigure mentenanta.

Pana acum, nu am reusit sa aflu nimic despre intrarea in dotare a vreunuia din aceste sisteme.

De ce am scris acest articol sarac in date? De ce continui sa scriu, atunci cand vad ca nu se face nimic pentru impiedicarea declinului industriei de aparare?

Pentru ca lumea sa vada ce am fost si ce suntem cu adevarat.

Sonar

 

 Sonar

 

Lansator grenade AS

 

Lansator de grenade AS

 

 Grenade AS de punte UMTohan

 

BAE-1 UMTohan

 

Grenade AS

 

Lansator torpile

 

 

 

Armament de aviatie produs in Romania

 

 

Surse:

– Albume EXPOMIL realizate de Ionica Fonos, caruia ii multumesc inca o data pentru permisiunea de a utiliza fotografiile

– www.navy.ro

– periodicul MApN Observatorul Militar

– revista Viata Armatei

 

 

Nicusor

Series Navigation<< Armament de aviatie produs in RomaniaLovitura termobarica >>

17 comentarii:

  1. Pentru mine a fost o surpriza faptul ca Puma Naval era luat in considerare si inainte de 1989, cu atat mai putin sa stiu ca exista unul construit.

  2. si cred ca ar fi nevoie de inca cel putin doua, pentru cele 2 corvete cu punte pentru elicopter din clasa Tetal2 (nu stiu daca dimensiunile puntii accepta un Puma):
    http://en.wikipedia.org/wiki/Rear-Admiral_Eusta%C8%9Biu_Sebastian_class_corvette

    Oare cele 2 Tetal 1 ar putea fi modificate la standardul Tetal2… Daca da, ar trebui adaugate inca 2 Puma Naval, deci un total de 7.

    Si poate si la infanteria marina sau la paza de coasta ar fi nevoie d 3-5 bucati … si asa am ajunge pe la 12 … dar intr-un alt film probabil:)

    • „si cred ca ar fi nevoie de inca cel putin doua, pentru cele 2 corvete cu punte pentru elicopter din clasa Tetal2 (nu stiu daca dimensiunile puntii accepta un Puma):
      http://en.wikipedia.org/wiki/Rear-Admiral_Eusta%C8%9Biu_Sebastian_class_corvette

      La copaile alea elicopter le mai trebuie…
      Si inca de tip Puma Naval, fara sonar, fara arme ASW sau ASuW, ce sa faca cu el, eventual sa traga cu mitraliera dupa submarine.

      Pe alea cred ca puteau sa aterizeze vreun IAR 316B, cand mai aveau la Tuzla.
      Un Puma Naval cred ca e deja cam mare.

      „Oare cele 2 Tetal 1 ar putea fi modificate la standardul Tetal2… Daca da, ar trebui adaugate inca 2 Puma Naval, deci un total de 7.”

      Copaile de tip Tetal I/II nu vor mai fi modificate ever. E un pdf pe net publicat de marina, cineva a postat linkul pe blog, in care se explica faptul ca cele 4 ‘corvete’ sunt prea vechi si prea demodate ca sa se incerce sa se mai scoata ceva din ele.

      Vor fi inlocuite peste 20 de ani de pescadoarele de calcan turcesti.

      „Si poate si la infanteria marina sau la paza de coasta ar fi nevoie d 3-5 bucati … si asa am ajunge pe la 12 … dar intr-un alt film probabil:)”

      Da, respectiv din filmul asta: http://www.youtube.com/watch?v=7yBnl_krN_U
      Enjoy and dream on!

  3. Ce faint tare arata elicopterul, nustiu de ce dar parca iubesc mult mai multe vehiculele aerului decat cele ale mediului terestru…

  4. ACUM 30 ANI ERAM TINAR MILITAR NU ARE IMPORTANTA GRADUL. TOT VAI DE CAPUL NOSTRU SUNTEM SI VOM RAMINE SI AU TRECUT 2 RAZBOAIE PESTE NOI .NU INTELEGEM CA DACA NU NE FACEM NOI NU O SA NE DEA NIMENI NIMIC SI IN TIMP INCIT SA NE PUTEM APARA .CINE A LUAT BANII PENTRU FREGATE CA BRAZILIA LE-A FACUT NAVE TINTA NU S-AU GINDIT SA LE MODERNIZEZE.
    FRUMOS IN PRIMUL RAZBOI AVEAM O PUSCA LA 3 OAMENI SI 2 GRENADE DE PLUTON
    IN AL DOILEA AVEAM TANCURI PE CARE LE-AU ARUNCAT ACUM AVEM UN MORMAN DE FIARE VECHI SI D-NUL ROMAN CARE A PRABUSIT ECONOMIA NU I S-A CLINTIT UN FIR DE PAR. DE CE TRREBUIE SA FIM NOI SUB ALTII?

    • nu ,,trebuie” sa fim noi sub altii… atata timp cat militarii stau pe bloguri si faisbuci, asa o sa stam….din pacate, avem militari in rezerva sau nu, CARE NU SUNT BARBATI, ca de patriotism ce sa zic… a devenit desuet:)

  5. Puma Naval cel portocaliu a ajuns la vanzare si acum 4-5 ani zacea la Ianca… vaide capul lui ,,, cica era pentru comercializare…. era golit golit de tot…. .. Sincer vasile nu cred ca suntem prea departe de situatia din primul razboi , sincer sa fim.

  6. De ce nu faceti un elicopter jumatate barca care sa aterizeze pe apa de unde sa sonarizeze marea si apoi sa-si ia zboru.

  7. Inseamna ca elicopteru e prea mic in dimensiuni daca il deranjeaza valurile.
    Si probabil ca are centru de greutate prea sus ca la celelalte elicoptere care jos stau oamenii si sus motorul deasupra lor..Aici ar trebuii facut ceva specializat care sa nu transporte decat doi piloti si motor foarte jos , si mine anti submarin.

  8. Am postat aici comentariul poate nu o sa-l vada toata lumea.
    Uitati-va la filmu asta
    http://www.youtube.com/watch?v=LGoci1U0J90

    Daca in loc de tija si exploziv se pune un sistem asemanator cu racheta de AG atunci cu un pistol mitraliera poti distruge un tanc sau un TAB .Poate dati ideia cui trebuie.
    Ganditi-va ce ar insemna un pluton care este atacat de tancuri sau taburi si are aceste arme ,

  9. foarte interesante comentarile,dar daca privim adinc in istoria lor,vedem interese prea mari.din 1947 pina 1989 aveam tactica national comunista cu foarte multe lacune, din 1990 avem tactici masone,cu interese private de acei ce au preluat puterea cu lovitura de stat, din 1989 care se vede in prezent sunt avari dupa bani si putere. armament militar o sa avem noi cind renunta somalia dupa razboi, la armamentul pe care il au in dotare…. tancuri o sa mai cumparam noi de la maroc, oricum ne sint datori,,, sa va comenteze fostu ministru stanculescu……avioane din mozambic dupa ce le reinoiesc ei flota si binenteles sumbarine de la coreea de nort…si tot asa……….

  10. Completare la articol : geamanduri radiohidroacustice plus receptorul asociat s-au dezvoltat la Laboratorul de echipamente electronice pentru aviatie si marina al ICE si fabricat la Tehnoton Iasi . Tot aici s-au fabricat statiile de radiocomunicatii navale, radiotelefoane de marina, statii de bord de radiolegatura si radionavigatie pentru avioane , statii radio de bord pentru aviatia sportiva si utilitara .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *