Romania Military

Vehiculul de deminare slovac – Bozena

Producatorul slovac Way Industries de vehicule telecomandate de geniu Božena, este interesat sa-si mute linia de productie in Cehia, fiind déjà in tatonari pentru mai multe locatii. Miscarea a urmat discutiei nefructuoase cu guvernul slovac legate de situatia uzinei din Krupina, care a dus intr-o prima faza la disponibilizarea a 100 de angajati si greva la mijlocul lunii septembrie.

Bozena 5 expus

Linia de productie va crea 300 de locuri de munca local, produsul Božena, ajuns la versiunile 4 si 5 fiind déjà in dotarea a 25 de tari, printre care Slovacia, Cehia si Polonia dar si in dotarea trupelor de genisti pentru misiunile Natiunilor Unite de mentinerea pacii. Doar in varianta Božena 4 au fost vandute peste 80 de exemplare.

Nivelul de protectie la explozie este contra a pana la 9kg TNT, Božena fiind folosit la dezafectarea minelor antipersonal, anti-vehicul sau a celor cu declansare prin fir.

DOK-ING MV4

Vehiculul este un concurent ceva mai usor al DOK-ING MV-4 produs de croati la Dubrovnik, prezentat in articolul «Roboti pentru aplicatii militare», vehicul care are si el mai multi utilizatori la nivel mondial, printre care si armata SUA.

Bozena 5

Cu o lungime de 5,28m si o masa de aproape 7 tone a sistemului complet buldozer-accesoriu de deminare, vehiculul Bozena 4 este transportabil cu elicopterul sau avion cargo, fiind separabil in buldozer (lungime 3,3m, latime 1,98m, inaltime 2,27m si masa 5,57t) si sistem de deminare (2m lungime, 2,84m latime si masa de 1,4 tone). Cabina este dotata cu aer conditionat si protejata cu o placa de blindaj frontal inaintea accesoriului de deminare si cu placi de otel ARMOX de 4 si 6mm grosime in zona componentelor in msicare. La acestea se adauga placi de sticla policarbonat pentru protectia motorului, a telecomenzii si a sistemelor hidraulice dar si un stingator automat de incendiu.

Božena 4 cu senile atasate trenului de rulare

Božena se poate configura in versiune pe roti sau pe senile, in functie de cerintele clientului, propulsat de un motor diesel cu turbocompresor BF 6L914 Deutz in 4 cilindri cu injectie directa si 110kW (la 2500rpm) cu un cuplu de 550Nm la 1600rpm. Dispune de un cabestan hidraulic pentru scoaterea sa din teren dificil, circuitul hidraulic fiind alcatuit de pompe cu capacitate variabila si hidromotoare, putand furniza intre 20MPa si 40MPa, in functie de circuit (cabestan sau distributie angrenaj Bosch-Rexroth). Capacitatea rezervorului este de 140l iar consumul variaza intre 13,2l/ora si 19,5l/ora, tinand cont ca vehiculul se deplaseaza cu maxim 9km/ora in timpul deminarii si pana la 5km cu control la distanta (viata bateriei fiind de 11 ore). Adancimea maxima de deminare este de 2,2m iar inaltimea de eliminare a cablurilor si vegetatiei este de 4m.

Versiunea pentru controlul revoltelor

In 2010 cei de la Way Industries au dezvaluit si o varianta telecomandata a vehicului destinata actiunilor anti-revolta ale politiei, o versiune a Božena cu optiune de operator uman aparand in 2013. Ambele versiuni au fost mediatizate si oferite in special tarilor din Orientul Mjlociu.

 

Marius Zgureanu

 

Surse:
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=14519

http://www.janes.com/article/43890/bozena-maker-looks-for-way-out-of-slovakia
http://www.army-technology.com/projects/bozena-4-mini-mine-clearance-system/

 

 

 

 

 

Exit mobile version