Romania Military

Ziua dronelor se apropie!

Israelieni cred ca viitorul spatiului aerian militar va fi dominat de drone. Nu numai tipul actual de UAV-uri, controlate in mod direct de catre operatori umani, ci si al dronelor autonome, controlate in cea mai mare parte a misiuni de catre softul instalat la bord. Israelul este deja liderul mondial in productia si exportul acestor tipuri de aparate, asadar observatile care vin din aceasta directie trebuie luate foarte in serios.

X-47B UCAS-D pe 14 mai la prima decolare de pe USS G.W. Bush

Iar israelieni nu sunt singuri care cred ca viitorul apartine dronelor, ci si americanii au excat aceeasi opinie. Astfel daca fondurile Pentagonului nu mai sunt ce erau odata, in privinta finantarii a noi sisteme autonome, nu exista restrictii financiare, programele de dezvoltare fiind prioritar finantate.

US Navy este in aceasta privinta pioniera, avand in dezvoltare si testarea primei drone de lupta (UCAS), cu decolare si aterizare pe portavion, X-47B aflandu-se in acest moment in teste avansate. Astfel spre sfarsitul anului trecut X-47B a efectuat prima lansare cu ajutorul catapultei si desi lansarea a fost executata de pe o baza teresra de antrenament, rezultatele au fost incurajatoare, iar pe 14 mai a avut loc si prima lansare reala, de la bordul unui portavion. Lansare prin catapultare vine la doar 22 de luni de la primul zbor al X-47B, iar daca tinem cont ca acesta drona este un concept cu totul nou, timpul scurs intre primul sau zbor si prima decolare prin catapultare nu este deloc lung.

In 2013 se asteapta sa fie executata prima decolare-aterizare, in conditi reale de la bordul unui portavion. Problema in acest caz este data de faptul ca atat decolarea, cat mai ales aterizarea va fi executata de catre drona in mod autonom, neghidata de catre un operator uman. Pana acum softul a fost experimentta pe un F-18 cu pilot la bord, iar in cursul acestui an urmeaza tesatarea in conditii reale.

X-47B s-ar putea dovedi foarte folositor pe viitor, avand capacitatea de transporta pana la doua tone de armamenet in cale interne si poate sta in aer pana la 12 ore.  Una dintre problemele pe care X-47B este chemat sa le rezolve este data de raza actualelor rachete anti-nava. Astfel in acest moment un portavion american poate ataca pe o raza de maximum 800 de kilometri, mai exact nava trebuie sa se apropie de tinta sa pana la distanta de 800 de km, iar abia atunci isi poate lansa grupul aerian de lupta.

Cu ajutorul X-47B acest lucru se poate intampla de 2500 de kilometri, economisind timp si tinand grupul de lupta mult in afara razei de actiune a aviatiei sau rachetelor inamice, iar acest lucru se poate petrece datorita capacitatii dronelor de zbura o perioada foarte lunga, 12 ore in cazul X-47B.

Mergand pe aceasta idea, US Navy incearca sa-si micsoreze comanda pentru noile avioane F-35 B si C, avioane care initial au fost comandate in numar de 680 de bucati si cu banii astfel economisiti sa cumpere drone de tip X-47B sau altele asemenea. Pretul unui X-47 este la jumatate din cele 100 de milioane de dolari estimate pentru un F-35, iar operarea sa este de asemenea semnificativ mai ieftina.

Revenind la X-47B acesta cantareste aproximativ 20 de tone si are doua cale interne in care poate incarca arme inteligente. Desi avioanele care au prefixul”X” sunt in general folosite ca demonstratoare tehnologice, in actualul proiect X-47B s-au investit atat de multa munca, incat este foarte probabil ca aeronava sa intre in dotare fara prea mari modificari fata de demonstrator, sub indicativul MQ-47B.

Pana in acest moment Marina Americana este foarte placut impresionata de posibilitatile acestui tip de dron, iar conducerea US Navy este sigura ca viitorul va apartine vehiculelor autonome, intr-un grad mult mai mare decat celor conduse sau macar controlate direct de catre om.

Asadar Ziua Robotilor, nu este atat de departe pe cat credeam, atata timp cat principalele doua puteri mondiale in constructia de UAV-uri, Israelul si SUA, sunt pe aceeasi lungime de unda. Terminator is very close!

 

 GeorgeGMT

 

Exit mobile version