„Cer senin”, confirma rezultatele foarte bune ale MIG-urilor noastre la Thracian Star!

Ceea ce RoMilitary a anuntat, cred ca in premiera si anume participarea victorioasa, sa spunem, a patru avioane MIG-21 LanceR la exercitiul bulgaro-american Thracian Star, a fost confirmat, cu peste o luna intarziere de revista RoAF, “Cer Senin”!

Faptul ca ai nostri au dat de pamant si cu bulgarii cu MIG-29 si cu americanii cu al lor F-16, au confirmat baietii de la “Cer Senin” zilele trecute, odata cu aparitia numarul 2 pe 2012. Acum pe langa faptul ca noi am fost printre primii care am anuntat atat participarea, dar mai ales succesul MIG-urilor noastre, ne bucura, iar confirmarea venita din partea RoAF ne onoreaza….

Dar recunosc ca atunci nu am spus tot adevarul, sau ma rog am gresit, sa zicem un pic 🙂 . Luptele simulate dintre MIG-21 si MIG-29/F-16 au fost facute fara radar! Multi baieti sustineau atunci : “ Ce mare victorie domne, daca ai nostri au avut un radar mai bun?!” Pe langa faptul ca intr-o lupta BVR pe baza de radar nu este totusi chiar asa de simplu cum pare, in realitate luptele s-au dat la vedere fara activarea radarului. Si mai este un mic amanunt: americanii au folosit in confruntare patru F-16, spre deosebire de bulgari care au angajat doar doua MIG-29.

Oricum toti au muscat tarana, virtual vorbind.

Rezultatul il stiti: doua celule, una de MIG 29 si una de  patru F 16, ar fi fost doborate intr-o infruntare reala de niste aparate, MIG 21, teoretic venite pe acolo pe post de calibrare a tintei! Numai ca din tinte baietii nostri s-au transformat in vanatori.

Pe langa cele mai sincere felicitari, nu pot sa nu fiu inca si mai trist acum, decat eram atunci! RoAF cu avioane vechi si piloti zburand cateva zeci de ore pe an, cu chiu cu vai, a facut fata extrem de onorabil aliatilor sai bulgari si americani, iar daca in privinta bulgarilor, nu are rost sa ne impaunam, si ei fiind la fel de amarati ca si noi, in fata americanilor, cu ale lor +200-250h zburate pe an, avem toate motivele sa fim mandri.

Pacat, o spun a “n”-a oara, de pilotii si tehnicienii nostri, pacat de calitatea extrordinara a acestor echipaje, pentru ca daca afacerea cu 15 avioane olandeze se va perfecta, aviatia militara de vanatoare romana va intra in nefiinta.

 

Din 15 aparate, 3 vor fi duble, doua-trei vor fi canibalizate pentru piese in 2-3 ani, iar capacitatea Aerostar de a face asa-zisul RK la avioane va disparea. Nu te poti specializa pe F-16 pentru 15 bucati, asa ca cel mai probabil, cateva bucati vor fi suite pe trailere, si in fiecare an vor lua drumul Poloniei sau Turciei pentru verificari.

Din aviatie de razboi, ne vom transforma in politie de frontiera cu maximum opt aparate, adica doua celule active…

Iar, cu tot respectul pentru dl. Dobritoiu, informatiile care au aparut, daca intradevar provin de la ministru, sunt cel putin eronate. Nu s-a zburat sub 70 de ore pe an, ci foarte mult sub 70 de ore pe an, iar pilotii tineri nu prea au zburat deloc pe supersonic. Nu ca cei de pe Pume au zburat mai mult. Repet singurii care zboara foarte  mult chiar, peste plafonul de 300h/an, sunt cei de la aviatie de transport, in rest dezastru!

Surse: un bulgar si un american, ambii cu ochii-n lacrimi.

 

Numarul 2/2012 „Cer Senin”

40 de comentarii:

  1. Pe site-ul „infomondomilitar „trebuie citit articolul : Analiza de stare a Ministerului Apărării Naţionale, în perioada 2009-2012…pentru a avea imaginea clara a perspectivelor in domeniu si in special in ce priveste aviatia, ca asta doare cel mai tare

    • Analiza expusa este foarte buna si exacta, masurile sunt OK, dar as vrea sa si vad ceva concret, cat de mic. Si Oprea vorbea, si el avea planuri, acum nu il compar pe Dobritoiu, general adevarat, cu papusa de Oprea, insa nu trebuie uitat ca la noi sunt mari diferente intre vorbe si fapte.
      Sper ca Dobritoiu sa fie serios!

      • legat de vreo decizie sigura, cred ca este inca prematur sa discutam. eu cred ca pana in toamna nu se va misca nimic. dupa alegerile din toamna se va decide ceva concret, pana atunci, in 3 luni chiar nu-si asuma nimeni nimic, pentru ca nu-si poate duce ideea la sfarsit intr-un mandat atat de scurt. Dupa la toamna, daca va iesi USL-ul, se vor schimba multi dintre ministrii de acum, probabil inclusiv Dobritoiu. Implicit se va schimba componenta CSAT din care vor zbura Basescu si ai lui iar dupa aceea, beneficiind de o componenta majoritara, se va decide viitorul aviatiei. legat de ce se zvoneste acum pe toate domeniile, inclusiv Rosia Montana, avand in vedere ca USL a fost impotriva multor decizii pe care acum le sustine(F-16 SH, proiect Rosia Montana etc.), ma gandesc eu ca este probabil o manevra politica facuta sa dea bine pentru alegeri, sa se puna bine si cu unii si cu altii. eu astept in mandatul viitor sa nu se dea drumul la proiectul Rosia Montana si sa nu se ia F-16 SH, pentru ca pt asta ii votez. Daca insa lucrurile nu vor sta asa, suntem pierduti, nu avem nici o sansa ca tara, pentru ca nu am mai avea pe cine alege din clasa politica, ca alternativa

        • :))) sunt la fel de agresivi in limbaj ca si basescu, au un dispret total fata de lege si mai ales fata de cei care nu le impartasesc ideile, manipuleaza populatia intr-un mod … incalificabil (vezi cazul nastase, care in momentul transportului in inchisoare isi misca gatul ca o randunica)
          psd a fost si este un cancer pentru romania,
          din ce vad ca se intampla in ultimul timp, nu cred ca ar fi deloc indicat ca astia sa ajunga la putere

        • din pacate in afara de astia si de pdl nu mai avem altii. restul sunt chiar scursuri…
          insa eu vad ceva diferente intre usl si pdl, usl are ma mult respect fata de populatie decat pdl, are oameni pregatiti in diferite domenii, nu pitipoance curve si are limbajul mult mai elevat in discursuri si comunicare. basescu in schimb este incult, vorbeste si se comporta vulgar, ia decizii periculoase tarii, ne poate baga in razboi un asa nebun iar asemeni lui, toti din partid. pe langa asta isi trage toate curvele tarii in partid si le da functii de guvernare, foarte sfidator. a ajuns o futomodela sa fie presedintele camerei deputatilor, rusinos… suntem atatia in tara asta net superiori in pregatire si ne conduc astia.iar despre cat de bun va fi usl, sau cat s-a schimbat in bine, numai timpul o poate spune..

      • „Sper ca Dobritoiu sa fie serios!”
        „SERIOS”

        Ma uitam..cand se fac intalniri ale guvernului sau mai stiu eu ce, vorbeste poanta de lucruri „serioase”, dobrita se uita pe pereti mai rade una alta.. (chiar acu un minut am vazut iar o faza ca aia)

        Nu avem la ce sa ne asteptam de la astia care rad, ranjesc cand tara e distrusa.

        • probabil ar trebui sa fie incruntati tot timpul, sau sa planga pe sub mese. este irelevant. daca omul rade in sedinta nu inseamna ca e neserios, mai ales ca stia probabil ce urma sa spuna Ponta, deciziile importante se discuta inainte si intern, intr-un cadru ascuns televiziunii. atunci e important sa nu rada

  2. FELICITARI PILOTILOR !!!!!

  3. @avionu

    Nu cred ca e loc de ras cand o ocupi o functie de conducere intr-o tara ca Romania.

    • intr-adevar, pare sfidator, dar sa speram ca nu e…pentru ca daca USL dezamageste, dupa toata tevatura cu PDL in astia 8 ani, atunci puscaria mi se pare prea decenta pentru ei. pana cand vor calca stramb, eu cel putin, sunt cu ei. dupa aia, voi fi in strada

  4. daca intra ungureanu cu o echipa puternica de intelectuali..se pot face multe pt romania..omul asta chiar mi se pare decent,si foarte competent.in legatura cu articolul bravo pilotilor,iar daca se va lua f16 sh..daca ii baga un aesa si alte chestii..nu o sa fiti multumiti??eu as fi.

    • Ala e jumate ungur de mama si nu a spus-o niciodata…

      • Si cand te gandesti ca a fost sef la SIE……………………….

      • si ce are daca e ungur pe jumatate? Omul care a facut cel mai mult bine romaniei a fost neamt Carol1. Nu conteaza ce specie e, poate fi aproape tigan din partea mea, dar sa fie o persoana verticala nu o salcie care se pleaca in directie vantului..

        • Da Barny, eu inteleg ce spui tu si in principiu ai dreptate, dar sunt unele cazuri particulare in care originea ungureasca a unora, sau a partenerilor lor, au insemnat ca respectivii au fost slugile Budapestei si au facut foarte mult rau Romaniei. Nu ma incumet sa dau niste nume care din pacate mai sunt prezente in viata publica din Ro si azi, dar ma incumet totusi sa-l numesc pe Tariceanu la treaba asta. Deci chiar daca ideea ta e buna si normala, faptul ca Ungureanu ar avea mama unguroaica (nu stiu daca o are, e prima data cand aud asa ceva din ce zice M C mai sus) ar putea fi o explicatie pt multe din delasarile sale fata de provocarile Ungariei pe vremea cand era prim-ministru. Repet, analizati putin cazul Tariceanu 🙂

    • @mirel
      „o echipa puternica de intelectuali”…

      Intelectualii autentici sunt pe cale de disparatie in Romania, iar aia putini care mai sunt, nu se implica in circul asta politic.

      Ungureanu prin simpla asociere cu Patapievici s-a descalificat. Pentru cine a uitat….Eminescu cadavrul din debara de care trebuie sa ne debarasam….Eminescu care nu mai este actual…..Romania asemanata cu o fecala….. si alte cugetari lasate posteritatii de domnul Patapievici. Asta era cel mai intemeiat motiv pentru care nu avea ce sa caute la ICR si nu circul ala politic.

      Uite si o cugetare a lui Ungureanu…basarabenii vorbesc „light romanian”…cel putin asa a spus la Londra unde era in calitate de ministru de externe pe la inceputul lui 2005, daca nu ma insel.

      Care intelectuali? Sau mai exact despre care intelectuali PATRIOTI vorbesti?

      Cand vezi un personaj mai tanar ca apare de nicaieri si dintr-o data e la tv si in ziare, nu-ti imagina ca s-a ridicat cineva din popor educat, bine pregatit si cu interesul national prioritatea numarul unu. Ca ajunga acolo, personajul respectiv trebuie promovat, ii trebuie usi deschise, etc. Cine crezi ca-l impinge de la spate?

      In legatura cu articolul…inca o resursa irosita. Cea umana…

    • De unde apareti bai frate? Ungureanu cel care a dat Ungariei averea Gojdu, lasata prin testament Romaniei? Ungureanu care a semnat recunoasterea tratatului Ribbentrop – Molotov la externe? Ungureanu care a pus poza Anei Pauker la guvern dar a interzis icoanele?… ce intelectuali…

  5. nu stiu ce sa zic..atunci..in cine naiba sa iti mai pui increderea ca va mai face ceva??ca astialalti..sunt deja toti prea manjiti,ei cel putin pentru mine..nu mai reprezinta o optiune,speram ca la un moment dat sa vedem un om cat de cat capabil si bineintentionat..care sa candideze si sa faca ceva,altfel asa nu se ajunge nicaieri..m-am saturat de aceeasi poveste.ca la noi coruptie si nimic altceva..ce putea fi tara asta si nu este..sau ce ar putea fi si nu o sa fie..mare pacat.

  6. Bravo alor nostri, intotdeauna au fost mult peste tehnica cu cara au fost dotati, incepand cu iesirile la americani, continuand in zilele noastre. Atunci ma gandesc ca pentru moment, decat sa luam rable de F 16, daca chiar nu se poate altfel, macar sa prelungim resursa MiG-ului, iar cu banii ramasi sa luam ceva rachete BVR moderne pt a putea exploata cat mai bine radarul si sa se investeasca in mai multe ore de zbor.

  7. acum mi-a picat fisa… cum au simulat ei tragere cu derby daca nu au folosit radarele? sau cum au simulat orice racheta, fara sa foloseasca radarele. dubios, sau inseamna ca a fost dogfight. daca a fost dogfight atunci avand in vedere manevrabilitatea scazuta a migurilor noastre, jos palaria.

  8. Stancu si „Motanu” sunt doi dintre pilotii pregatiti de Dorel Luca, deci nu e nici vreo surpriza. pacat ca mai zboara doar vreo 4-5 din generatia aia…

  9. http://www.ziarultimpul.ro/investiga%C8%9Bii/2011/02/escadrila-adormita-de-la-kogalniceanu-2/

    Cam romantic articolul, fara date tehnice (dar nici nu cred ca asta s-a intentionat) si oricum altceva mi-a starnit curiozitatea:

    1. Stie cineva daca sunt reale sumele vehiculate acolo? Ma refer la banii pentru modernizari.

    2. Interesanta si remarca cu personalul necesar pentru intretinere, daca este exacta.

    • Valentin Vasilescu afirma ca toate, repet toate MIG 29 -le romanesti ar putea fi readuse la viata cu ajutorul RSK MIG si ca nu ar costa prea mult reparatia capitala, tind sa cred ca este rea vointa din partea statului roman.
      MIG 29 reparate la RSK MIG si apoi aducerea la standardul Sniper + ne-ar aduce in postura de a avea o forta aeriana mult mai buna decat cu 15 -16 F 16 MLU mult mai vechi ca si structura

      • Exact pe ce-mi bat si eu gura de ceva timp…

        Bine, eu speram la mai mult: inca vreo 15-20 de MIG 29 achizitionate de prin vecini sau mai departe, aducerea la standard Sniper + si poate si inlocuirea, daca e posibil, a motoarelor rusesti, principala sursa de „probleme”, cu unele similare vestice (F404) cu aceleasi dimensiuni si performante insa mai usor de intretinut si mai fiabile si poate si cu consum mai redus de combustibil.

      • mig 29 romanesti
        -standard a si b
        radar capabil de a ghida o singura racheta si descoperi maxim 10
        sistem de zbor clasic
        la varianta dubla comanda lipseste complet radarul
        motoare cu o resursa …?mai bine nu spun ,nemtii si polonezii le-au downgradat ptr …a corespunde
        mai bune decat f 16 mlu?…permite-mi doar sa ma indoiesc
        standardul sniper prevedea conservarea radarului si irst-ului,inlocuirea doar al avionicii si sistemelor de navigatie
        sa amintesc ca acea varianta a mig-ului 29 e limitata la 8 si ceva g si ca sistemul nu-l protejeaza de treceri peste sarcina
        sa amintesc ca f 16…”in varianta de baza a”,..nu alea mai noi e conceput 9g cu rezervoarele interne full
        sa amintesc ca radarul variantei mlu ghideaza 6 rachete simultan
        sau sa amintesc ca mig-urile 29 ….stau sub soare ,langa marea neagra de vreo 15 ani

        • @ Nico MIG 29 A este capabil de 9+ G, standardul Sniper prevedea ca radarul va fi schimbatcu o varianta a Captor-ului de pe Typhoon sau un radara Elta 2032 cu antena mai mare si capabil de a ghida 4 rachete la tinta.
          La MIG 29 A/B desi cu comenzi de zbor clasice avionul avea evolutii cel putin la fel de bune ca si F 16 A echipat cu FBW, lucru certificat de toti pilotii care l-au zburat.
          MIG 29 Sniper avea prevazute containere de bruiaj electronice noi, si sistem de avertizare apropiere rachete si contramasuri derivat din DASS -ul de pe Typhoon.

        • Motoarele de MIG 29 A/B aveau resursa de 300 de ore de zbor, MIG 29 G ale germanilor si ale polonezilor au ajuns sa aiba resursa de zbor de 650 de ore in conditiile in care chiar si downgradate motoarele de MIG 29 G acesta ajungea la 2,1 Mach

        • @marius fenechea
          happy engeneering …sau cum sa pun un captor,facand overhaul complet la rsk mig
          sau cum ii fac un overhaul la rsk mig….il aduc fara ceasuri la bord la bacau ,acolo ii pun radarul nou si sistemele de contramasuri?
          macar gripenul avea coerenta …daca tot nu vrem f 16
          dupa aia spunem ca f 16 ar fi iesit scump,dar cat ar iesi o afacere din asta

        • @ Nico Sniper-ul a fost un program la care a participat Elbit alaturi de DASA concern care a fost integrat in EADS in intre timp si construieste Typhoon-ul asta era ideea la momentul acela ca sa se monteze si radar nou, intreaba si vei afla ca si MIG 29 Sniper prototipul avea montat lest de aproape 145 de kg in locul vechiului echipament indepartat la Aerostar.
          ideea era ca RSK MIG sa se ocupe de avion in prima faza cea a motoarelor si sistemelor mecanice urmand ca faza a 2 a cu avionica sa se faca la Aerostar in tara impreuna cu acest grup de firme.
          Sunt inginer si crede-ma stiu ce inseamna integrarea de sisteme, este adevarat nu inginer aeronautica dar nici automotivele nu sunt de aruncat.
          probabil la faza asta se adauga un milion de euro dar aveam un avion cu un potential urias!

        • Intrebarea mea oricum fusese in contextul anului 2003…daca alea erau sumele necesare atunci si nu acum.

          Daca informatiile sunt corecte, eu zic ca ar fi meritat investitia. Cel putin acum nu am fi fost stresati sa cumparam neaparat ceva….

          @niko

          Nu vreau sa intru in comparatii ca oricum nu-si are rostul, mig29 Romania fiind un subiect depasit deja. Ma indoiesc ca-si mai pune cineva problema reactivarii migurilor 29.

          Nelamurirea mea e alta….daca pilotul ala care (daca informatiile din articol erau corecte) avea 1000 de ore de zbor pe mig 29…zice „domne avionul era bun”…ce rost mai are sa dezbatem noi?

          Adica…daca nici pe pilot nu-l crezi – si dupa CV se pare ca n-a fost chiar orice pilot – atunci ale cui sunt parerile care conteaza?

          Pe de-o parte se spune pe blogul asta…domne nu sunt ascultati pilotii, parea lor fiind cea care conteaza….pe de alta parte daca un pilot isi spune parerea…stai domne ca daca a spus un pilot, nu inseamna ca asa este…

          Noi putem discuta oricat si dezbate orice pe aici, dar cand vine ala, care pana la proba contrarie se pricepe mai bine decat oricare din noi si noi, amatorii – in teorie ca in practica nu se mai pune problema – sustinem ca n-are dreptate mi se pare ca nu suntem mai buni cu nimic decat politicienii care isi dau cu pararea fara sa aiba habar si pe care noi ii blamam.

          • Am citit dimineata sursa pe care ai dat-o, sincer nu stiu daca sumele sunt reale, dar nici nu am motive sa ma indoiesc de ele. Insa toata lumea este de acord ca pt MIG-urile 229 nu s-a facut tot ce se putea face…

        • @marius fenechea..eu nu m-am indoit de faptulca pot sa-i puna radar de la europeni plus echipamentul de razboi electronic
          crede-ma ca stiu istoricul programului
          dupa „succesul” cu programul lancer s-a incercat o continuare cu mig 29 datorita nr mare existent pe piata
          modificarile radicale ,ce includeau radarulsi celelalte chestii erau ptr „export”,ptr ai nostri nu se prevedea inlocuirea radarului…,daca s-ar fi facut era ptr a demonstra capacitatea aerostar ca integrator …lucrand cu firme mari precum rsk mig si dasa(nu s-a putut din motive politice…si nu e asa mare tragedia)
          @adrian…eu nu ma indoiesc de capacitatea pilotilor,doar trebuie sa pui „preferintele” lor intr-un context
          de ex:orice sofer ,cand ii spui de condus prefera o masina puternica performanta,tu ca decident cand trebuie sa operezi o flota trebuie sa te gandesti la mai multe aspecte practice
          -de asta se folosesc piloti si nu conducatori de avioane,ca sa spun asa…pilotii nu fac altceva decat sa se antreneze sa scoata maximul din avioanele pe care le piloteaza,de multe ori sa suplineasca carentele platformei
          -diferentele intre aeronave nu sunt asa cum le vedem noi ,…noi tindem sa magnificam date fara o intelegere exacta.sa dau un ex:
          -la 600km/H la un viraj sustinut de 30 grade,poti atinge factor g 9 mai tarziu decat la 1000km/h la un viraj de 20,la fel instant
          mig-ul 29 e un aparat extraordinar de manevrabil si stabil(spre diferenta de f 16…de ex unde nu era posibila lansarea asimetrica a bombelor peste un anumit nr de kg-lansarea de pe o singura aripa,din cauza ca era aproape imposibil de pilotat-greutatea de pe cealalalta aripa il trage in jos-….la mig 29 nu se intampla asta,fiind un fuselaj portant)
          dar la generatii construite in acelasi ani…f 16 e mult peste
          (un fbw nu inseamna numai precizie si corectii de zbor controlate de calculator,…inseamna de ex mai mica probabilitate de incendiu ,datorita sistemelor hidraulice mult reduse si simplificate,intretinere mai buna -sistemele electrice se pot comproba mai usor cu aparatele specifice deact o pompa hidraulica)
          dupa aia un aparat e o platforma mobila de lansare(tunul automat ptr dog-fight e un sistem de back-up sau rezerva,fiind spus ptr un aparat ce actioneaza deasupra teritoriului propriu,putand angaja lupta impotriva agresorilor-avioanele de atac,lasand in seama antiaerianei-evitand lupta impotriva escortei-vanatorii mai perforrmanti)
          fiind o platforma de lansare intereseaza unele aspecte-cate rachete poate lansa,ghida in acelasi timp,la ce distanta…si la ce distanta fata de axa longitudinala a avionului-ptr ca de asta depinde sa le duca pe toate la tinta
          avioanele moderne au mai toate contramasuri si metode de a le folosi(atat active cat si pasive)…de asta e foarte important nr de rachete transportate(de ex un lancer cu 2 bvr,si 2 autoghidate ir,lanseaza una bvr si trebuie sa „urmareasca”tinta ,fiindca acoperirea data de radar in sectorul frontal e mica,cu toate ca distanta de descoperire e acceptabila)
          daca esuezi in a intercepta ai putine posibilitati de back up si e riscant sa angajezi lupta cu un gen 4 cu o autoghidata ir si tunul de bord
          solutia ptr noi…viabila ar fi fost gripen si f 16…oricare
          mig-ul 29 e limitat in lansari rachete(cine stie mai bine…@domnul valentin vasilescu ..sau alti piloti ar putea da detalii),nu ma refer la nr …ci la lansari cu unghi mare fata de axa longitudinala…fapt ce face sa nu poti folosi extraordinara manevrabilitate la maxim
          dupa aia ,primele variante sunt avioane limitate la 8,5 g nu mai mult de 9,astea sunt aparute mai tarziu(oricum factorul g nu e intotdeauna important)

        • @niko
          Probabil ca intrebarile mele nu au fost exacte. Altfel nu-mi explic.

          Nu am pus problema comparatiei mig29/f16/gripen. Nu m-a interesat asa ceva.

          In situatia in care ne aflam acum, 30 iunie 2012, am fi stat mai bine daca aveam si migurile alea 29 modernizate sau nu? Eventual daca le luam si pe cele din Republica Moldova, coroborat si cu sumele vehiculate la nivelul anului 2003.

          Nu m-a mai interesat comparatia mig 29/f16/gripen, atata timp cu n-o sa le avem. Nu m-a mai interesat ce ar fi fost ideal sau nu, pentru ca n-o sa fie.

          M-a interesat ce am avut in curte si am aruncat la gunoi. Si daca stateam mai bine acum cu ele. Si daca mai aveam cativa ani la dispozitie pana sa fim nevoiti sa cumparam.

          Noi suntem rupti in…dar strambam din nas la ceva ce am avut si era mai bun decat ce avem acum.

          Iar considerentele economice nu stau in picioare, intr-o dezbatere obiectiva in Romania. Daca Romania ar fi folosit eficient si in interesul national banii pe care i-a avut, azi am putea spune ca din ratiuni economice nu s-au facut diverse lucruri.

          Avand in vedere proasta gestionare a banilor si cat s-a furat in tara asta, mi se pare cel putin ridicol sa spunem ca ratiunile economice au stat la baza renuntarii la acele avioane. Oricum, stateam mai bine cu banii in 2003 decat acum….

      • Si eu zic la fel.

        • În mai ’99 am fost în vizită la M.K. și toți piloții afirmau același lucru: că MiG-ul 29 e condamnat politic în România, că e lăsat să moară. Se plîngeau de lipsurile cu care se confruntau, de faptul că aveau piese pentru avion și trebuiau să le canibalizeze. Nu se lua nimic nou pentru avioane. Nici măcar anvelope sau, culmea, capsele pirotehnice pentru scaunele de catapultare, capse care aveau o perioadă de exploatare limitată și care, conform producătorului, trebuiau schimbate relativ des pentru a fi sigure în exploatare și care cică nici nu erau scumpe.

        • sunteti subiectivi. si mie imi place avionul ca si voua, sunt si eu la fel de nostalgic ca si voi. pilotii, ei bine pilotii ar fi zis orice ca sa fie lasati sa zboare pe un asa avion insa argumentele sunt evidente de ce s-a renuntat la ele.

          1) nu mai erau piese de schimb si nu se dorea cumpararea lor de la rusi. migul 29 are nevoie de revizii si piese mult mai des decat alte avioane si pe langa faptul ca ar fi costat mult un alt factor a fost decisiv in pensionarea lor. si anume ruperea de sub influenta ruseasca, am platit cu bani grei, dar grei rau toata aviatia noastra comunista. rusii au beneficiat de multi bani de la noi, pe o aparatura destul de neperformanta fata de pretul de achizitie. Ai nostri si-au dat seama de asta si oricum nu mai era agreata influenta ruseasca pe niciun plan in tara noastra.
          2)numarul mic de avioane(18) a fost un alt factor care l-a facut neimportant in tara noastra, un numar incomparabil cu cel al migurilor 21. daca am fi continuat cu modernizarea flotei de 29 la varianta Sniper tot ce am fi obtinut ar fi fost echivalentul migurilor 21 LanceR C, cu 2 puncte de acrosaj in plus si manevrabilitate mai mare. avand in vedere ca piesele de schimb ar fi costat enorm, cat si modernizarea, performantele asemanatoare cu Lancerul C, diferentele fiind cam nesemnificative, era logica renuntarea la ele. mentenanta mult mai scumpa(are si doua motoare) totul se rezuma la pret/calitate. De fapt s-a vazut ca migurile noastre 21 fac fata lejer unor miguri 29…

        • Ok am inteles. Pilotul ala a fost subiectiv si declaratiile lui au avut un interes la baza….N-are rost sa-si mai spuna parerea nici pilotii.

  10. „De fapt s-a vazut ca migurile noastre 21 fac fata lejer unor miguri 29…” aparatura de pe LanceR C a fost cea care a făcut față unor MiG-uri 29 9.12 standard, în ceea ce privește performanțele de zbor nu se poate face comparație, 29 e peste 21. Dacă iei în calcul 29 cu avionică comparabilă cu cea a lui LanceR C tot 29 e cîștigător.

    Dar așa a fost să fie.

    • Cum spunea un prieten de al meu: Sau intalnit doi handicapati! Noi cu 21 ceva modernizat, bulgari cu 29 pe care nu-l zboara si nemodernizat. Ciudat doar F-16 mi s-a parut, dar si ala era destul de vechi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *