Transportorul blindat 8×8 sarbesc Lazar 2

Lazar_II_MRAV_MRAP_8x8_Multi-Purpose_armoured_vehicle_YugoImport_Serbia_DSEI_2013_defense_exhibition_London_UK_002_zps292cac10

Lazar 2

Transportorul blindat 8×8 multirol (MRAV/MRAP) Lazar2 este conceput in uzina BSS „Complex Combat System” (fosta BELOM = Beogradska Lovacka Municija) Morava din Velika Plana (Serbia) a celor de la Yugoimport pe specificatiile armatei sarbe. Uzina produce si sistemele de artilerie autopropulsata NORA 155mm.

Lazar2, omologat in 2013, combina intr-un singur produs de 28 de tone proprietatile unui vehicul multirol blindat pe roti (MRAV) cu cele ale unui vehicul rezistent la mine (MRAP), oferind totodata putere de foc ridicata si protectie balistica.

2

                                              Lazar 2 – se observa accesul soferului

Sasiul ofera spatiu pentru 2 membri ai echipajului si un compartiment (la standard MIL-STD 1472) pentru 10 militari complet echipati (sau 3+9 in configuratia de vehicul de lupta a infanteriei) asezati pe scaune spate in spate, suspendate de plafon, si orificii de tragere laterale si in spate, dublate de geamuri blindate.

3

Interior compartiment trupe cu fantele laterale de tragere

Protectia de baza a carcasei este STANAG 4569 nivel 2 balistic (la 360° fata de proiectile 7.62x39mm AP ) si 2, respectiv 2A la explozii sub carcasa si roti, echivalent la 6kg TNT. Cu kit-uri suplimentare de protectie din blindaj compozit ajunge sa protejeze balistic nivel 4 frontal, maxim 5 (contra 25 mm APDS-T la 500m si cal. 30mm perforant la distante mai mari) respectiv 3A lateral (contra 14,5mm penetrant la 200m) si 3B la explozie, adica 8kg TNT.

4

            Accesul spate in compartimentul de trupe al Lazar2, cu usile deschise

Usile din spatele compartimentului de trupe se pot deschide independent, pe mijloc, sau cobora solidar incastrate in rampa actionata hidraulic, oferind scenarii diferite de desfasurare tactica a grupei la iesirea din vehicul. Usile laterale pot fi si ele deschise pentru a proteja militarii de focul armelor usoare iar trapa spate poate actiona si ca o miniplatforma care poate asigura accesul grupei in timp ce transportorul se deplaseaza cu viteza redusa. Soferul si comandantul au o usa de acces situata la postul soferului.

5

Accesul spate cu trapa coborata

Soferul dispune de 5 camere de luat vederi, 2 situate in fata, doua pe lateral si una in zona rampei de acces spate, acoperind aproape 360 de grade6

Turela cu tun cal.30mm si lansatoarele Maliutka 2

Motorizarea ofera 500CP, vehiculul putand atinge viteza maxima de 100km/h si o raza de actiune de 800km iar suspensia este independenta pe fiecare roata care dispune si de un mecanism de deflare/umflare din mers, pentru a se adapta la tipul de teren intalnit.

Armamentul standard este compus dintr-o turela Vidra pentru arma M91 cal.30mm automata, o turela telecomandata pentru mitraliera cal. 7,62mm si un lansator pentru 2 rachete antitanc Maliutka modernizate ghidate SACLOS (Semi-Automatic Command to Line Of Sight).

7

  Dispunerea lansatorelor Maliutka 2 SACLOS

Tunul poate angaja tinte terestre (infanterie si tinte blindate usor) pana la distante de 3,3km si aeriene (elicoptere si avioane la joasa altitudine) pana la 2,5km.

Rachetele Maliutka modernizate (de tip 2T si 2F) se afla pe partea dreapta a turelei si pot lovi tinte aflate la maxim 3km si penetra blindaje de 400-600mm echivalent RHA. Vehiculul a fost filmat de catre cei de la Defense Web TV of Army Recognition Group, invitati de catre compania sarbeasca la o vizita in uzina lor. Linia de asamblare este finalizata si gata de productie.

Videoclipul de mai jos este de asemenea interesant… continand si imagini ale sectiei de asamblare:

https://www.youtube.com/watch?v=ImCwYVB-IQM

Filmare demonstratie de tragere din mers pe porturile laterale:

https://www.youtube.com/watch?v=fnylUrVMN0w

 

Deocamdata doar 3 exemplare de Lazar2 au fost vandute catre Pakistan.

Sa nu uitam si de versiunea anterioara, Lazar BVT, aparuta in 2008, destinat mai mult unor roluri MRAP si patrulare in zone de conflict de intensitate redusa, vehicul deja comandat de state ca si Bangladesh si Kenya.

 Lazar 1

Masa vehiculului, un design bazat pe sasiul camionului TAM-150, este de 16,3 tone gol si 28 de tone complet echipat si cu blindaj suplimentar pentru protectie maxima. S-a acordat atentie deosebita comportamentului dinamic al vehiculului si stabilitatii, datorita centrului de greutate mai ridicat care asigura protectia antimina. Ca si la Lazar II, nivelul de protectie STANAG pleaca de la 2 si poate atinge nivel 4 sau 5 cu blindaj laminat aditional, Lazar I avand insa suprafete vitrate cu sticla blindata (garantata STANAG nivel 2+ si 3) mai mari decat urmasul sau. Peste blindajul considerat NERA se pot aplica si pachete de blindaj reactiv (ERA) si custi de blindaj spatiat, impotriva atacurilor cu arme reactive ale infanteriei.

9

Lazar 1 (foto Armyrecognition)

Si tot ca si urmasul sau, Lazar poate transporta 2+10 militari pe locuri asezate similar cu Lazar II. Carcasa in forma de V si trenul de rulare special ofera mobilitate foarte buna in teren accidentat si afanat, pneurile avand presiune controlata, putand rula si cu ele dezumflate si fiind usor si rapid inlocuibile. Cei 440 CP diesel ofera acceleratie buna insa viteza mai redusa pe teren accidentat alaturi de un maxim de 90 km/h pe sosea (si o distanta de 600km), fiind cuplat la o transmisie mecanica standard si 2 osii. Directia si suspensia sunt duble, hidraulice si mecanice, pentru situatie de avarie iar franele au sisteme pneumatice redundante si dispun si de activare/dezactivare ABS.

10

Lazar – vedere laterala (sursa Yugoimport)

Armamentul poate fi compus din tun M55 (dezvoltare HS.804) cal. 20x110mm si o mitraliera M86 cal. 7,62mm alaturi de un lansator de grenade cal.30mm BGA-30 (licenta AGS-17), putand acomoda si tun 30 x 170 mm cannon M86, mitraliera 2.7 x 108 mm de tip M87/M02/M07 si rachete antitanc  Malutka 2 .

11

Carcasa Lazar

Exista urmatoarele versiuni majore :

  • Lazar SHORAD (Short Range Air Defense): cu tun cal. 30mm M86 si rachete sol-aer 9K35 Strela-10 (SA-13 Gopher) ;
  • Lazar Ambulanta: cu compartiment medical;
  • Lazar – vehicul de lupta a infanteriei (IFV): cu tun cal. 20mm si lansator de grenade ;

 

Video LAZAR MRAP :

https://www.youtube.com/watch?v=0_EVS1rs_p0

https://www.youtube.com/watch?v=e5EdNKK7RbA

 

12

Cabina Lazar vazuta dinspre pozitia comandantului

Toate versiunile detin echipamente de avertizare la iluminare 4 x FLIR si lansatoare de grenade de mascare ECM fumigene. In spatial intern se pot transporta lansatoare portabile, platforma de mitraliere grele sau containere de munitii si provizii.

Un mic neajuns, dincolo de masa usor penalizanta in configuratia maxima este faptul ca ambele vehicule nu sunt amfibii.

Lazar 2 la parada

Iata la ce performante a ajuns industria sarbeasca, care a trecut si printr-un razboi si un embargo international in timp ce industria romaneasca a beneficiat doar de o lipsa deosebita de interes din partea armatei dar mai ales a guvernelor din ultimii 15 ani. Iar diferenta intre cele doua industrii, a noastra si a lor, este tot mai evidenta pe zi ce trece.

13

                                                    Lazar2 cu echipa de filmare Armyrecognition

Cat despre filmarile profesioniste realizate de cei de la Armyrecognition, ceva oarecum similar am incercat si noi sa punem in fapt cu ajutorul echipei de la Biziday (carora le multumim din suflet pentru implicare), insa inventarea unor autorizatii speciale de acces (ORNISS) de catre ministerul economiei a zadarnicit aceste planuri de promovare gratuita a SAUR2.

 

Marius Zgureanu

 

 Surse:

http://armyrecognition.com/weapons_defence_industry_military_technology_uk/lazar_2_mrav/mrap_8x8_armoured_yugoimport_video_report_army_recognition_defense_web_tv.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Lazar_2

http://www.yugoimport.com/en/proizvodi/lazar-btr-sr-8808-mine-resistant-ambush-protected-vehicle

http://www.yugoimport.com/en/proizvodi/lazar-ii-8×8-mravmrap-multi-purpose-armored-vehicle

http://defence.pk/threads/serbian-defense-industry.283509/

 

Articole pe teme similare:

http://www.rumaniamilitary.ro/gama-de-obuziere-autopropulsate-sarbesti-la-partner-2013

http://www.rumaniamilitary.ro/pakistanul-va-cumpara-lazar-ii

http://www.rumaniamilitary.ro/lazar-2-prezentat-in-premiera

http://www.rumaniamilitary.ro/m-84-ab1

http://www.rumaniamilitary.ro/armata-serbiei-si-a-vecinilor-croati

http://www.rumaniamilitary.ro/loranaalas

 

98 de comentarii:

  1. Sincer sa fiu eu nu vad rostul postului astuia, presupun ca e pus ca sa ne intarite si mai mult referitor la programul nostru TBT.
    O sa incerc sa ma abtin cat mai mult sa postez la articolul asta .

  2. O estimare de pret ?

  3. este un transportor exceptional…singurul lucru care nu imi place sunt geamurile alea laterale…nu le inteleg rostul si cresc vulnerabilitate…inteleg ca e geam blindat, dar tot nu e otel…adica as prefera o carcasa pe modelul celor occidentale, fara geamuri si orificii de tragere

    • Nu uita ca si batiscafurile au geamuri care rezista la presiuni uriase iar sticla in diferite combinatii poate fi mai rezistenta decat otelul :))

      • Bre @Stefane
        Nu mai da idei astora ca sunt capabili sa scoata si o versiune de Saur cu rol de batiscaf…. sa caute galbenii lu’ Mazare prin Marea Neagra…. 🙂
        Iti dai seama cand o sa dea Moskva nas in nas cu ditamai Saurianu’ la intrarea in port la Constanta… 🙂

    • Poate ma insel dar asa cum arata ferestrele pot fi acoperite cu placi suplimentare de blindaj in functie de tipul de misiuni. Transportorul asta imi pare un hibrid intre un MRAP si un APC.

      • @Anla…
        exact asta și este. scrie și în descrierea caracteristicilor tehnico-tactice, o spun și producătorii lui, în filmulete.

  4. Arata mai bine decat saur 2….nu stiu ce valoare are asta in sine dar pare mai modern.
    https://www.youtube.com/watch?v=yDH46Jz27WA

  5. Cam asa vad si eu un singur vehicul care poate fi APC/IFV/MRAP iar rolul este dat de kitul de blindaj.

    Nu prea are rost (cel putin in cazul nostru care nu avem doar campie, infrastructura deficitara si nici bani prea multi) sa pleci de la STANAG3 pt. ca ar devenii un pic cam greu iar asta ar fi un mare dezavantaj pt. anumite roluri (in special artilerie, cercetare cu drona, comunicati comanda si control unde ajungerea in anumite pozitii, poate fi vital, nu s-ar putea realiza. Sau cand se face antrenament nu trebuie tot timpul kitul).

    Stanag2 a,b si de acolo kituri aceasta ar fi abordarea corecta iti asigura o masina „mai multirol“ si mult mai ieftin de intretinut/reparat. Vrei transportor lvl 2-3 vrei sa lupte pui kit 4-5 cu slat si ce mai trebuie si ai redus enorm cheltuilile cu logistica ai un singur vehicul pt. 3 roluri.

    Pe partea de armament turela cu tun de 30mm (nu jucarii gen 12.7mm ca iti reduce drastic rolurile) +rachete AT si/sau AA/ceva gen varinata Grad scurta (depinde de rol) + un lansator de grenade (nu ar strica pt. tintele aflate dupa un obstacol desi ai tunul de 30mm, parca as prefera daca se poate) + o mitraliera (aici am o alta idee de amplasare dar alta data). Mortier de 120mm sau rachete tip Grad varianta scurta.

    Ce imi place este ideea cu usile/trapa destul de utile inclusiv pt. a asigura ceva protectie unor soldati care executa foc de acoperire pt. cei care debarca.

    Evident noua ne trebuie ceva amfibiu (chiar daca cu un anumit kit nu ar mai fi), deci SAUR2 + kituri 🙂 .

    Evident ca la altii, aflati mult timp su embargo, se poate dar acolo, probabil, sunt politicieni iar populatia nu este chiar asa de nepasatoare si modelata ca la noi. Atata timp cat nu este presiune in a produce local de ce ai face-o, ca sa ramai fara comisioane si spagi?…

    Din ce se zvoneste ca ar fi in niste dosare, aflate in lucru, in ce priveste industria de aparare nu a fost dezinteres ci foarte mult interes in a parea dezinters. Ce ar fi acolo … soc si groaza.. sa speram ca o sa aflam mai multe pana la sfarsitul anului.

    • Uneori tocmai embargoul te forteaza sa te descurci cu ce ai la indemana.
      Serbia a fost implicata in destule conflicte in ultimii 25 de ani asa ca e un consens mult mai mare pentru dotarea armatei. Stau si ei prost cu banii dar nu se lasa.

  6. Interesant conceptul de hibrid intre un TBT si un MRAP .Scula asta face de toate chiar daca nu face nimic bine.Asigura o oarecare protectie balistica si la mine ,o capacitate buna de transport si posibilitatea de a sprijini cu foc infanteria.
    Cred ca sarbi au fost mult imfluentati in design de experienta razboiului civil prin care au trecut ,practic Lazar este proiectat pentru un asemenea tip de conflic de joasa intensitate si cum astfel de conflicte sunt cele mai numeroase in zilele noastre s-ar putea sa fie un succes la export in tarile mici sau din lumea a treia
    Pentru noi conceptul nu este viabil deoarece principalul pericol este Rusia cu care in eventualitatea unor neplaceri vom avea un razboi clasic bazat pe mari unitati blindate

  7. doua intrebari:
    Noi teoretic am fi fost in stare sa mai facem asa ceva daca nu se mergea pe achizitia de Pirahna?
    Scula asta este peste Saur2 si TBT?

    • Ai tras chiulu’ si acum vrei raspunsuri… 🙂
      Ai destule postari pe tema asta acum 3-4 zile

    • noi am facut SAUR2, care este alta conceptie, fiind amfibiu si care nu a fost gandit ca MRAP.

      TBT ar fi fost ceva oarecum echivalent, avand protectie nivel 3 in configuratia de baza. TBT trebuia sa fie amfibiu iar masa nu trecea cu mult de 20 de tone, LAzar fiind mai greu cu cateva tone bune.

      • Ce sens să amesteci merele cu pietrele…
        Hibrizii pierd din utilitate și cred lumea s-a prins de mult.
        Un TBT bine blindat este ceea ce trebuie în cea mai mare parte a scenariilor. Dacă e ușor – aeropurtabil și amfibiu – iar nu e rău, dar pt altceva. MRAP nu face sens în cea mai mare parte din situații.
        Saurozarul nu se apropie ca protecție, însă trebuie ținut cont că ce avem noi sunt prototipuri inițiale… în timp ce aici vb de un produs relativ matur. Nu pot fi comparate nici ca misiune, capacități, nici ca nivel tehnologic sau preț…
        Nouă ne trebuie o înlocuire a cel puțin 300 de agregate și asta rapid, eftin și cu implicarea măcar a câtorva firme private și de stat românești. Dacă asta nu se poate, și aparent e dificil, măcar întreținerea și modernizările să se facă aici. Oricum, bani nu e…

        • Cum am spus intr-un conflict clasic rolul principal il are batalionul sau brigada ce tancuri sprijinita de infanteria motorizata,TBT-ul ideal trebuie sa aiba o cat mai buna protectie balistica si sa fie amfibiu
          Intr-un conflict de joasa intensitate rolul principal il are compania/batalionul de infanterie sprijinit de cateva tancuri si transportoare.Asta cred eu ca e rolul lui Lazar

          • Noi am avea nevoie de ceva in genul Stryker care sa insoteasca batalionele de tancuri(care tancuri nu ma intrebati 😀 )

            • … acelea care este… d-le vasile, acelea care este, vă zic eu. În rest, în cord cu ideea. Să fie doar măcar ceva cantitate cât să înlocuiască din TAB-77, care e asemenea…este

  8. Din ultimii 20 de ani..
    Ca acu 20 de ani se dorea distrigerea industriei „comuniste” si trimiterera muncitorilor la coada vaci si a sapei …. si s-a cam dus totu dracului!!!

  9. Nivelul de protectie 2 este cam redus pentru un vehicol de 28 de tone cum este Lazar, dar este esential faptul ca Serbia produce in tara asemenea blindate, ceea ce Romania nu face.

  10. Astia cum naiba au reusit sa dea la export blindatele chiar daca doar cateva, fara ca acestea sa fie si in dotarea Serbiei?

    • Sarbii sunt in stare sa ofere gratis cateva bucati, doar pentru al determina pe client sa cumpere mai multe produse de la el, dupa ce le testeaza asa cum trebuie, iar daca totul este ok, produsul sarbesc va fi laudat si de altii, nu numai de vanzator, ceea ce da bine la export.

    • pentru ca beneficiaza de sprijinul politic al guvernului sarb, care le pregateste terenul. Si ii mai ajuta si Federatia Rusa, cu tehnologie si mai punand o vorba buna pe ici pe colo…

  11. Sarbii sunt peste noi, din toate punctele de vedere.Fata de noi, cu toate pacatele lor, sarbii sunt in marea lor majoritate nationalisti si isi urmaresc interesul national.
    Daca Serbia va adera la U.E., in cel mult 15 ani va fi peste Grecia sau Portugalia, din punct de vedere economic.Pentru ca sunt eficienti, sarbii vor consuma toti banii comunitari, asa cum fac si polonezii, iar asta va duce la o dezvoltare economica consistenta inclusiv in domeniul industriei militare de aparare.
    Baieti isteti, sarbii au invitat Defense Web TV of Army Recognition Group sa le filmeze TAB-ul, din motive de marketing, stiind foarte bine ca asa produsul lor va fi mediatizat foarte bine.
    Noi cu toata aderarea noastra la NATO si U.E., de cativa ani, desi avem acces la o mare gama de tehnologii militare, din motive meschine si imorale ne batem joc de tara noastra si de industria noastra de aparare.Logic ar fi fost, ca cel putin necesarul de TAB-uri si MLI-uri, pe langa armamentul si munitia de infanterie, sa ni le asiguram singuri, prin productie proprie, folosind licente si consiliere de specialitate occidentala, unde este cazul, insa stabii nostrii prefera sa cumpere doar de la extern.
    Azi am vazut intrun documentar la TV un avion fabricat de japonezi, foarte performant,folosit pentru misiuni de patrulare si salvare a naufragiatilor, pe care, culmea, tarile vest-europene, nu vor sa il cumpere ci vor sa il produca la ele acasa, pe baza de licenta.Daca aceste tari ar fi conduse de liderii nostrii, ar cumpara avioanele fabricate de japonezi in loc sa cumpere licenta de fabricatie si sa le produca acolo, din motive pragmatice.Sarbii ar proceda ca si vest-europenii.

    • No hai să nu exagerăm, sârbii sunt jos și nu văd să urce rapid… n-au cum. Ăână una alta firmele românești cumpără/privatizează pe ale lor, Hidrolelectrica deschide birou de tranzacții la ei și noi le vindem energie, nu invers.
      Sunt mici și săraci, degeaba produc tancuri noi vechi și încropesc struțo-cămile.
      Aviație nema… nici măcar o escadrilă veche. Așa e dacă PIB-u nu este… Dacă ne vedem de treabă în depășim economic pe greci în următorul deceniu. De unguri și slovaci nu suntem așa departe, iar polacii mai mult stagnează (nu că aș plânge pt ei).
      Avem o șansă monumentală în următorul cincinal, numai să mergem înainte și să nu mai dăm în bâlbe.

      • Flogger, sarbii sunt mai jos economic, insa discrepanta mare e intre nivelul lor economic raportat la capacitati de conceptie si productie militara si cazul nostru, unde desi economic avem un plus, cu industria militara suntem mult in urma. O fi si chestie de prioritati, insa nu se justifica nicidecum un astfel de decalaj.

      • @Flogger. Mai usor cu pianul pe scari. Ce sansa, ce monumentala?! Ai luat tu la cunostinta ca in peste o treime din judetele tarii cel mai mare angajator local este statul?!
        Asa ca…care viitor economic, pe ce ramuri te bazezi cand sustii de peste trei ani ca totul va fi bine si infloritor? Pe croitorie?! Ca vaz ca daca noi sustinem sa producem ceva fieratanii prin tara zici ca nu-i bine deloc, asa ca lumineaza-ne si pe noi, cam care ar fi viitorul ala stralucitor, si cum suntem noi „aproape” sa-i depasim pe unguri?!
        Tu ai vazut ce salarii au ungurii, ce PIB per capita, iar de Polonia trebe sa fi boland sa te iei in acest context, n-avem noi nici o treaba cu polacii…

    • Am fost in Serbia de doua ori si pot sa spun ca sunt foarte nationalisti..In centrul Belgradului, la Hotel de 4 stele , tot ce inseamna televizor, aer conditionat, etc. erau marci sarbesti..Ca nivel de trai sunt cam ca si noi, poate chiar peste, dar se vede ca n-au la dispozitie fonduri europene..

    • „Daca Serbia va adera la U.E., in cel mult 15 ani va fi peste Grecia sau Portugalia, din punct de vedere economic.”

      Fiind cifra rotunda, sa stii ca fix asa se spunea si acum 15 ani 🙂 Cine spunea? Pai ei, noi, unguri, etc… Si uite ca timpul trece si situatia nu se schimba.

      Da, sunt exagerat de nationalisti, se misca mai repede si mai bine, negociaza nu accepta orice cum facem noi, sunt convins ca daca ar fi in UE ar cheltui toti banii alocati si ar mai cere si extra (cum au facut polonezii la transport). Dar… ca tara si/sau economie nu sunt si nu au cum sa fie lideri regionali asa cum se viseaza ei, tara aia e in paragina iar nationalismul ala exacerbat pana la absurd e bun doar pana la un punct, de aici incolo devine un handicap. O tara mica cu doar 7 milioane de locuitori, indicatori la jumatate fata de Romania (PPP/capita si GDP/capita), crestere economica foarte redusa fara fonduri UE si imposibilitatea e a intra in UE in urmatorii 10 ani, astia n-au cum sa ne depaseasca in viitorul previzibil, si poate e mai bine asa.

      Exact asta ne-ar mai trebui, alti salbatici nationalisti veniti de te miri unde care sa faca pe agresivii prin zona, sa nu uitam ca ei au avut mult timp pretentii teritoriale asupra noastra desi pana si acum un secol 10% din populatia lor erau inca romani neconvertiti.

  12. serbia o tara pe jumatate de romania a reusit sasi faca transportor si chiar sa si vanda iar noi nu santem in stare santem varza asta ii adevarul

  13. De cand am vazut transportorul asta nu pot sa zic decat ca am toata admiratia pt. sarbi ! Deci unde se vrea , SE POATE !
    Si sa nu -mi zica nici o Pwula de ministru cum ca noi nu putem ca n-avem infrastructura sau nus-ce expertii lu peste sau creioane de scris pt. proiectari , ca aia or fost in razboi cu Nato acu 15 ani , si uite-i ce produc si se mai si screm sa le promoveze prin politic ! Basinostrii nostri nici macar nu pot sa asigure securitatea necesara armatei printr-un import acceptabil , daca tot saboteaza industria autohtona .

  14. intotdeauna am avut admiratie ptr sarbi …mai bine zis ptr cei din fosta iugoslavie
    exemplele sunt multe de la m 94 la soko orao
    inainte colaboram cu ei
    acum nu suntem in stare sa punem pe picioare un vehicul de lupta avand totul la indemana
    oricum se vede din poze ,felul „cum e” vehicolul conceput si terminat vorbeste de la sine
    as fi vrut sa vad si la noi un mod de „interpretare” a accesului in saur 2 asemanator ..nu niste balamale sudate ,care odata cu anii si uzura inerenta nici nu vor mai inchide ,etansa perfect compartimentul(daca la usile masinilor au compensatoare de sarcina ,etc???)
    si nu e numai o problema de bani sau finantare
    la noi toate se bat cap in cap asta e problema..degeaba ai si institute de cercetare si capacitati de productie toate subordonate comun cuiva daca nu se pun de acord
    la niste table testate la explozie ..si o solutie agreata in anasamblu nu e o problema capat de lume sa configurezi o cutie blindata bazata pe nustiu ce cote de gabarit in jurul unor specificatii
    nu se fac cu prese hidraulice de n’spe mii tone din tabla ambutisata carcasele …ca sa coste sute de milioane o instalatie
    se taie si se sudeaza ..

    • niko, păi da, dar aici avem un produs finit. Nu vreau să iau apărarea sindicatului de la Moreni, dar nici nu e corect să compari un prototip cu un produs dezvoltat și finit.
      Altfel suntem în acord, așa trebuie să arate calitatea, ceea cela noi nu e. De aceea clientu nu vrea prosusul, unu că nu e (produs finit), doi -calitatea e slabă și se 8servă încropeala.
      Dacă nu s-ar fi ambiționat ei să facă cum vor ei că vor ei, poate am fi avut în producție (de ce nu dotare) un nou tb românesc. Dar ei au reîncălzit ciorba de 20 de ani și au dorit să o împingă pe gâtul armatei.
      Or nu așa e corect și nu așa atingi rezultatele. Conducerea de la Moreni e fie depășită de post, dar ce caută acolo atunci…, fie îi doare la bască și așteptă salaru și prima. Păcat de oameni și de proprietarul firmei… noi adică.

      • da stiu ca nu e corect sa compari un prototip cu un produs finit
        dar sa ne intoarcem inapoi putin in timp si sa luam ultimele produse finite
        pe toate de la noi se vede o „improvizatie” …o lipsa de atentie in tratarea detaliilor…care la urma urmei iti arata modul in care ai organizata productia si conceptia
        adica …s-au plictisit proiectantii dupa ce au facut carcasa si au montat noul tip de turela…s-au dus la somn si le-au spus sudorilor
        …-bai puneti si voi ce a mai ramas pe acolo
        asta e senzatia cand vezi produse de-ale noastre de la a la z
        ori nu trebuie sa fie asa ..ordinea in constructie si conceptie vorbeste mult de un produs
        ori chestia cum ca nu am bani …nu e o scuza valabila …ptr ca sa sudezi o balama sau sa o prinzi printr-o flansa demontabila ..nu te costa mai mult
        a doua e din forma total anacronica si anapoda de a tine si gestiona acesti agenti economici
        nu tu management obiectiv ,fluent …nimic …numai cearta de mahala
        cum organizezi productie asa???
        tine de modul de a gestiona o afacere …afacere care in final ne apartine tuturor ptr a scoate ceva competitiv
        ai la indemana institute de cercetare…testare ,fabricanti etc??? ce apartin aceluiasi proprietar…statul
        daca vor sa le privatizeze ..una e sa privatizezi o fabrica „functionala” ,”legata” in sistemul de cercetare al armatei ..cu comenzi si produs viabil,viabila din pct de vedere economic…atunci se ingramadesc si alde iveco si kmw ..chiar si ptr o participatie …ptr ca e o regula pe lumea asta a afaceristilor…succesul si banii atrag
        alta e sa incerci sa vinzi ceva nefunctional ..economic putin pe linie moarta …nici pe degeaba nu le ia nimeni..ptr ca nimeni nu vrea sa arunce bani ptr niste hale in nu stiu ce paradis turistic in romania
        asa sta treaba
        in rest oamenii de la stat care se ocupa cu tema … ar trebui inchisi toti intr-o camera …sa ajunga la un rezultat si cu un dead end
        a trecut termenul..si nu ai nimic concret , nu prea conteaza motivele sau vinovatul …pe linie moarta nene..asa e la privat si rezultatele se vad tot timpul

        • Păi nu asta susțineam și eu?
          Suntem în perfect acord de iei, niko. În plus, costă mult și să faci treaba prost. Mai bine o faci bine…
          Calitatea produselor lor și românești din perioada aceea, în genere, lasă mult de dorit. Lumea de aici a uitat care era calitatea la Dacii și la ARO? Fără nicio exagerare sau glumă.
          Am văzut suduri la TAB-uri de plângeam… mi-am spus că poate sunt eu obișnuit prost și că nu poate fi tot ca în aviație, frumos și atent făcut, dar nici chiar așa.

      • @Flogger. „Calitatea e slaba” Ai vazut tu SAUR 2 si ti s-a parut slab?! E cam la fel ca Pirahna IIIC din cam toate punctele de vedere, doar ca SAUR 2 nu are placi de blindaj fisurate, sistemele de vedere zi-noapte ii functioneza normal, nu se rastoarna la curbe, pe apa e cu 10 clase peste Pirahna IIIC care nici macar nu a fost testata in Ro pe apa (oare de ce?).
        Pirahna III nu poate parcurge soluri moi, SAUR 2 poate foarte bine…

        Aia de la Moreni s-au ambitionat sa nu moara, altfel tot comentariul tau este doar o minciuna, care da senzatia ca sti tu mai multe… Moreniul nu a avut nici o alta alternativa la SAUR 2, programul TBT nefiind deloc finantat si repet astazi SAUR 2 este egal cu Pirahna IIIC pe anumite zone si superior acestuia pe alte, nicarieri inferior…
        Da-mi tu un singur exemplu unde SAUR 2 este sub Pirahna si sa nu mai iei cu aerul conditionat.

        „Or nu așa e corect și nu așa atingi rezultatele” Corect ar fi fost ca Moreniul sa moara dracului odata si sa va lase pe voi sa importati o mana de TAB-uri straine la cheie. Si tot tu mai ai curajul sa ne povestesti noua cum va arata viitorul economic stralucitor al Romaniei.
        Bre io v-am mai spus, ca asa sunt eu baiat corect, ca si io am facut in tinerete dastea de PR, manipulare prin presa adica si acum m-am cam plictisit da aceleasi metode vechi de peste 20 de ani.
        Lumea a mai evoluat intre timp.

        • GMT-
          Nu caut să-mi pierd timpul, deci nu comentez să par interesant. Mă strădui să aduc ceva în plus discuției, dacă nu, tac. Am argumentat logic și factual de ce, principiul și abordarea lor nu a fost corectă.
          Nu am niciun câștig dacă se importă, cum nu am niciun câștig dacă se face la noi – altul decât ca cetățean român, da? Ce sens are să bagi fitile lăsând să se înțeleagă altceva? Știi cumva de mine că fac propagandă MOWAG sau am vreun beneficiu – scrie cu subiect și predicat asta.
          În concluzie, m-aș bucura ca respectivul producător, al nost adică, s-ar fi ambiționat (și nu e târziu) să facă bani, să producă și să dezvolte produse.
          Sigur că, este absolut necesar să le fie șterse datoriile, oricum modeste, pentru a fi ajutați să se miște mai liber, măcar contabil (pt că știi că, în realitate datoriile lor nu contează tare).
          Hai să așteptăm să vedem ce iese, deși nu cred că treaba este bună așa cum o fac șefii amici ai tăi… timpul va spune.

          • @Flogger Pai Moreniul face bani si traieste pe picioarele sale. Doar ca – si am mai spus asta – daca eu vreau sa comand un cazan de tuica la Moreni, sau UMB, sau Cugir, etc, am nevoie de cam sase luni pana primesc aprobarea, iar costurile sunt foarte mari datorita sistemului de normare a munci (cred ca sti cum este) care este impus de stat…

        • sa fim seriosi
          uita-te in interiorul carcasei la seria zimbru,saur 1,2
          o sa vezi ca partea din spate e sudata „pe cadre”
          ce iti spune asta???
          detaliaza daca poti
          a doua calitatile in teren depind in cea mai mare proportie de solutia aleasa ptr cauciucuri…adica mai pe romaneste piranha se vede clar ca el are de asfalt ,saur de „teren”
          a doua e solutia de transmisie ..dar si aici e cu dus intors ,ptr ca o solutie mai „de teren” nu e asa buna pe asfalt si invers
          a treia e simplu sa arunci o privire in interior ca sa vezi „ordinea” sau mai bine zis dezordinea in aranjarea componentelor intr-un saur …nu vorbesc de termenul de ergonomie ca probabil acum il descopera sau incep sa considere ca e ceva util intr-o masina de lupta
          toate astea …nu costa bani in plus sa le faci bine ,trebuie sa stii sa lle faci ,sa ai o mentalitate deschisa spre progres si idei noi si atentie la detalii
          ca sa inchei nu e armata sau utilizatorul final cine trebuie sa vina sa iti spuna unde sa pui aerul conditionat ..si sa arunci vina pe ei ca nu l-ai prins bine ,ideea e ca esti o fabrica care doar copie dupa specificatii btr-uri sau faci si cercetare proprie,adica armata-utilizatorul final iti da unele specificatii de baza restul e treaba ta cum il faci …daca decizi ca ptr aceasi bani sa ii pui un display in plus comandantului ca sa-l vada pe mikey maus sau sa vorbeasca cu copii prin internet ..dar in aceasi bani ..poate ca ai sanse mai multe

    • Niko,
      SAUR2 a iesit cum a iesit, ca prototip, pentru ca banii au fost aiai putini, donati de angajati si au trebuit sa se incadreze.
      Nu cred ca sistemul pentru usile spate e batut in cuie sa ca alte aspecte sunt inghetate in designul actual, in limita omologarii, bineinteles.
      doar ca prototipurile trebuiau finalizate in buget si deci s-au ales solutiile cele mai ieftine, inclusiv tabla si alte chestii.

      Daca ar exista interes si s-ar plasa o comanda, cred ca cu putini bani s-ar putea schimba multe la SAUR2, in versiunea de serie. De aceea am sugerat inca din toamna o „TBT-izare” a SAUR2, acolo unde e posibil:
      http://www.rumaniamilitary.ro/saur2-hibrid-un-tbt-8×8-light

      • Marius, dar nu pu(neț)i problema corect!
        Dacă s-ar băga banii… păi cine i-a pus să bage resurse pe care nu le au în măgăoaia aceea neterminată, în loc să facă măcar o campanie media și un sit decent?
        Ia zi, e corect dacă bat eu la ușa ta cu nuștiuce serviciu/produs pe care nu l-ai cerut, care nu îți prea folosește și apoi încerc să te șantajez subtil, cum că l-am făcut pe spuza mea, nu te-a costat nimic și să-l iei totuși de milă că de banii ăia îți fac câte în lună și în stele… Căcam așa stă treaba.

        • dezvoltarea SAUR2 a pornit de la cerintele irakienilor, care evaluasera SAUR1, intr-un moment in care MApN tocmai anutase intentia pentru cumpararea de transportoare, de import desigur.
          Deci fara interesul momentan al MApN, interesat de importuri atunci, cu un posibil client irakian si cu banii angajatilor, asa s-a desfasurat programul SAUR2. LA chestia cu site-ul decent am incercat si noi sa oferim alternative, insa depind de Romarm cu bugete mititele si asta a fost atunci.

        • ca sa faci o campanie media, trebuie sa ai un produs relativ nou de prezentat, au ba?

          • intrebarea care trebuie pusa este mai degraba de ce acum, cand au un produs exportabil, daca MApN tot nu-l vrea, de ce nu sunt lasati unii care ar face gratis filmarea si montajul pentru o prezentare video reusita in cadrul unei astfel de campanii media?
            Eu personal i-as chema pe cei de la ArmyRecognition sa faca filmarea, cum au facut la LAzar2, daca as sti ca ministerul economiei nu invoca iar nu stiu-ce secrete de stat/NATO ca sa blocheze accesul la filmari.

          • Ba… ca să faci orice, inclusiv o campanie mediatică, trebuie să dorești și apoi să te pui pe treabă. De ex să externalizezi, adică, pe românește, să pui pe cineva priceput să facă. Sunt convins că dacă ar fi dorit, ar fi găsit destui să facă asta pe gratis… numai câțiva din comentatorii blogului oferindu-se, îmi amintesc bine, să facă asta gratuit și bine.
            Dar nu, ei (sindicatul și conducere) vor să fie „miluiți” pentru nimic sau aproape. Pentru că reîncălzesc BTR-70 sau 80 după 40 de ani… Nu, domnule, nu așa se face treaba bună.

            • Romarm se ocupa cu mediatizarea si contractele, ei cu productia… care nu prea mai este.
              De ce ai impresia ca sindicatul conduce partea de ofertare cu produse? Sau altii care au impresia ca au ceva impotriva TBT…
              TBT nu exista iar in ultimii ani MApN l-a finantat mai deloc, cerand chiar catre Moreni sa faca dezvoltarea pe banii lor, dar fara sa se angajeze cu o comanda minima in schimb.

              Tocmai discutia e ca prea curand nu vor inlocui mai mult de 20-30% din parcul de TAB-uri, deci vor trebui sa opereze parcul actual inca vreo 10 ani, pe putin. Cred ca un 30-40% din parcul actual ar putea fi modernizat inlocuind motorizare, elemente de blindaj/kit-uri, comunicatii si o parte din sistemele de arme. De vazut care, dar cel mai probabil ar putea fi vorba de B-33 Zimbru, poate ceva TAB-C79 si poate niscaiva TAB-77, dar fara prea multe modificari. Sa aiba vreo 150-200 de transportoare care mai misca pana intra in paine un nou model, atat 4×4 cat si 8×8. Probabil asta e ciorba reincalzita de care vorbesti… Fii linistit, MApN nu vrea nici o modernizare la ele, daca se poata sa le faca sa mearga tot motoarele alea de 40 de ani si fara piese.

              Eu as evolua inca Saur2 pentru a include cat mai multe chestii comune cu viitorul TBT (produs local, Piranha sau ce o fi): motor, transmisie, sisteme de comunicatii si management al luptei, armament, blindaj si as incerca sa-l vand asa, ca optiune mai ieftina, in loc sa mai modernizez TAB-77 spre exemplu.

              • Sincer, nici eu nu aș moderniza TAB-79(C) sau B-33, sunt oricum cele mai noi și trebuie să tragem de ele încă mulți ani… TAB-77, ce vrei să modernizezi la el, că nu-i schimbi trapele? Nu zic că nu se poate, orice se poate pe lumea asta, dar cu ce cost…
                Nu Marius, Automecanica e firmă „desinestătătoate” și ca atare trebuie să își rezolve nevoile de marketing și publicitate – să zic așa.
                Nu Marius, nu „Armata” trebuie să sponsorizeze, ei sunt clientul… produsul intră în competența producătorului de stat, privat, joint-venture etc Însă nu „armata” trebuie să dea banii! Armata are alte sarcini și alte nevoi pentru bugetul limitat… nu să sponsorizeze directorii și pretenii lor.
                „Fabrica” să facă bine să oferteze servicii, să producă. Nu văd de ce să ne înduioșăm că șefimea a decis să rețină bani de la angajați pentru a îi băga într-un produs pe care știau că nu-l pot termina (sper că era clar și și-au asumat asta)… ci se bazau pe faptul că armata îl va lua, bun-rău dar românesc și marca „Moreni”.
                Am simpatie pentru specialiștii e acolo, câți mai sunt, pentru maiștrii și muncitori, dar pentru cei de sus… nu tare. Nu au mișcat nimic două decenii, apoi au sărit rapid să facă din… bici, numa că nu pocnește (așa bine).
                Mai bine să-și fi văzut de dezvoltarea gamei și de felia proiectului TBT, care este… de nu este.
                Saurii lor nu sunt atât de utili armatei încât să sară cu comenzile, însă la o parte bună din parc ar fi de muncă. Că cei din armată fac (dacă și când și cum) muncile prin atelierul propriu – asta nu e de atacat, așa și trebuie să se întâmple – intern pe cât posibil. Moreni nu este „Armata”, ci un producător, chit că este al nostru, al statului și cetățenilor. Dar atunci ce face conducerea e porcărie și nu insist.
                Un sit internet și ceva fotografii/filmări decente puteau/pot face, nu e mare brânză și nu-i oprește nimeni.

                • Pai daca TBT e un program demarat de armata, cerut de armata, cine ai vrea sa dea banii? Automecanica e pe datorie de ani buni, salariile intarzie uneori cu lunile. Din ce buget vrei ca Moreni sa dezvolte un nou TAB? Au dezvoltat cu ultimii bani SAUR2 ci ce s-a mai putut face pentru TBT.
                  Sa zicem ca pentru TBT, care e program national de dezvoltare, nu da bani MApN (minister), atunci cine ar trebui? Pai nu tot guvernul, prin min. Economiei?
                  Moreni sunt incadrati la Romarm, nu de capul lor, sa faca ce vor. Pai cum crezi ca s-a negociat contractul pentru Irak? S-au dus Moreni de capul lor? Da, au fost de la Moreni, dar a fost delegatie Romarm… iar cand si-au luat castana in cap, cine crezi ca si-a bagat coada?

                  Cat despre filmari, ei ar trebui sa subcontracteze pe cineva din extern. Daca nu au lasat pe cineva care lucreaza pentru TVR, pe cine ar lasa?

                • Ar trebui si MApN sa se hotarasca daca TBT e pana la urma program national de dezvoltare sau de achizitie. Sa tii un program deschis cu anii si aproape fara finantare, cerandu-le unora sa intre pe datorie fara sa ai certitudinea unor comenzi, mi se pare cel putin dubios. Poate ca au si decis deja, vezi articolul de zilele trecute despre achizitia de Piranha si declaratiile din SMFT.

                  • De acord că sunt supt umbrela Romarm și că mentalitatea „de stat” domină.
                    Desigur că nu oricine poate filma în incintă… logic până la urmă.
                    Știu prea bine că au datorii și că sunt secați de bani, însă în condițiile astea eu, Flogger de ex, nu aș fi ars banii puțini ai firmei pe cai verzi… Deși contractul cu Irak a picat, mare păcat că nu s-a exploatat prototipul pentru alte piețe mai puțin sofisticate. Oricum, Saur 1 e cam slăbiceanu, nu crezi?
                    Nici vorbă să fie luat de noi sau un client cât e cât.
                    Cred că ar trebui să alerge după modernizările platformelor pe care le-au vândut de mult și să concureze pt piața modernizării BTR-urilor că multe sunt doamne prin lume…
                    Guvernul să facă bine să le șteargă din nou datoriile, că sunt oricum obiectiv strategic și nu e vb de mulți bani. Apoi să schimbe conducerea aducând oameni mai deschiși și mai pragmatici care să facă bani și producție.
                    Uite, poate aruncăm cu candidaturi – eheheh

                  • mie mi se pare logic daca mapn prin structurile sale, in consecinta acctm-ul ,etc ,cine sunt implicati incearca dezvoltarea unui produs specific cu unele cerinte ale lor si care s-ar suprapune peste o doctrina de inzestrare …pe n’spe ani
                    de aici …de la specificatiile de baza ..si toate alea facute precum vor domniile lor ..incredinteaza spre „industrializare” proiectul agentilor cu capabilitati din industria nationala ai romarmului ,statului,bunicii statului …sau privati cum ar fi mizilul
                    de aici …oamenii astia ,fara sa mai fie obtuzi si sa …zica ei ca asa e mai bine ,iau si dezvolta proiectul conform specificatiilor si adaptarii ptr cum sa-i spunem industrializare pe scala larga sau producerea in serie sau pe banda rulanta(ultima e la misto)
                    aici oamenii ca orice firma cu cap il iau usor la pila si scot un produs cum trebuie ,fara improvizatii ,frumos la capitolul detalii
                    la fel ca orice firma cu cap ii iau pe aia de la departamentul achizitii,logistica si ii pun sa negocieze „strans” cu furnizorii de componente …ptr a fi siigur ca pui ceva de calitate intr-o marja de pret acceptata de utilizatorul final(sa mai lasam mentalitatea de ca asa era cel mai ieftin rup gratia de la bloc si o sudez pe carcasa tbt-ului)
                    de acolo pleaca o politica de marketing cand stii in ce limite te invarti
                    si daca statul ..care stat nu-mi place ideea ca e o idee comunista ..de a vinde si de a cumpara ,tot e proprietarul si la astia care le fac si la astia care le cumpara …ar pune un plan de inzestrare pe cativa ani ,daca..si numai daca produsul e competitiv ar da o sansa ptr a putea privatiza ,face un joint venture sau ceva asemanator cu vreun producator care sa-i duca in alta liga si sa pastreze un bazin industrial si de invatamant ..chiar daca nu ceva nemaivazut ,dar ceva tangibil
                    si sa scoata si ceva bani…nu ca ar fi cu nemiluita ,dar daca te inveti sa scoti din orice cate ceva la suma finala tot timpul va fi mai mult
                    si asa incet incet ar invata sa administreze eficient tara asta

            • @Flogger. Pai campania media ne-a fost interzisa de ministerul titular prin interdictia echipe TVR de a filma SAUR 2. Asa ca singura campanie media realizata a fost cea facuta de RoMilitary, care campanie media a deranjat pre multi, se vede treaba.
              Daca nu eram noi SAUR 2 murea in liniste, asa tot o sa moara probabil dar cu ceva eforturi pentru a fi ingropat mai repede.
              Iar blogul l-am facut intr-adevar dar Moreniul nu a primit OKul ROMARMului sa-l folosesca, asadar unde-i vina Moreniului aici?!

    • Iar faptul ca LAZAR a pornit de la o platforma de camion, in speta Kamaz Bulat, este ceea ce scriam si eu pe aici ca solutie mai ieftina pentru anumite nise:
      http://www.rumaniamilitary.ro/blindate-usoare-solutii-estice
      http://www.rumaniamilitary.ro/grifon-si-jaguar-in-programul-de-dotare-al-armatei-franceze

      sarbii au dus mutantul de camion catre un concept TBT+MRAP 8×8…

  15. pentru cei care nu s-au sesizat inca, apropos de reprosurile fata de SAUR2:
    ” scaune spate in spate, suspendate de plafon, si orificii de tragere laterale si in spate, dublate de geamuri blindate”

    • Oricum, daca puneau scaunele fata in fata si fara orificii de tragere, reprosurile ar fi fost: „au pus scunele fata in fata si fara orificii de tragere, cum sa se apere?”
      Problema cu sapca…

      • pai se vorbea ca primul prototip de SAUR2, sau unul dintre ele, ar fi avut scaunele plasate pe lateral (in fine, le poti ancora unde vrei de tavan, cu putina ranforsare)… deci justificarile cu gurile de tragere si scaunele plasate nu-stiu-cum, ca nu ar conveni MApN, sunt apa de ploaie.

        SAUR2 a fost gandit la un moment dat ca si platforma sol-aer, Crotale, context in care scaunele trebuiau plasate central pentru a face loc pe lateral sistemelor electronice de tragere a rachetelor.

  16. „Geamuri/gemulete” si locasurile de tragere nu slabesc prea mult structura, de aceea la MRAP-uri dedicate nu este problema daca exista geanuri pe laterale (Cougar MRAP, International MaxxPro, la RG-31 Nyala este mai mult ‘geam” decat otel pe lateral, Buffalo H, etc) iar la unele nici macar nu sunt puse intr-un unghi, cum este la Lazar2. care sa faca presiunea sa treca peste ele si nu sa loveasca direct in ele (bine au alt mecanism de protectie). Plus la o adica poti pune kit pe ele.

    Conceptul pe care se bazeaza Lazar reuseste sa inlature multe din compromisurile care le-ar presupune un hibrid pt. ca diferitele roluri sunt date de kit-uri care pot fi alese in functie de ce ai nevoie. Cel mai important compromis este motorul de 500 cai necer cand se monteze kit-rile mai grele.

    Acesta este viitorul un vehicul capabil sa execute diferite tipuri de misiuni prin montarea kitului necesar. Era vehiculelor specializate incepe sa apuna dorita costurilor si complicatiilor logistice care apar cand ai 3-4 masini in loc de 1.
    O tara cu relieful si infrastructura Romaniei nu poate sa aibe doar un APC greu si atunci de ce sa ai 2 tipuri de transportoare mai bine pleci de la unul mai usor cand terenul sau rolul nu permite si adaugi kit unde permite. Nu este mai logic?.

    Si ca fapt divers Saur2 nici nu are o pagina pe Wikipedia…

  17. Si vad multi visatori poate daca…, din ce se pare, nu, sub nici o forma, fara o presiune constanta din partea cetatenilor nu am fi avut pt. ca nu se putea avea APC sau industrie de armament.
    Daca ar fi sa il credem pe Ohanesian cand si daca o sa explodeze dosarul „Armamentul” o sa vedem si de ce.

    • intrebarea e cat mai e capabila industria noastra sa dezvolte si sa produca ceva?

      • In comentariul meu era vorba despre politicieni si cum, de ce ar fi incercat sa impiedice/distruga industria de armament, din ce spune Ohanesian. Cat de credibil este greu de spus pt. ca ce sustine …. doar in Ro ar putea fi real.

        In ce priveste industria de aparare si Saur inca se mai poate, dar este clar ca daca nu se intampla o presiune suficient de mare din partea populatiei media sau poate acel dosar daca se va finaliza, se va merge spre distrugere inchidere si import, Interesele unora (si nu va ganditi, in primul rand, la cei care vand) rezultate din fapte sunt prea mari ca sa ii mai suspectezi de buna-credinta.
        Din pacate aici suntem.

      • Raspuns. Nu e capabila deloc. Fara ajutorul americanilor nu vom fi in stare sa mai producem nimic.

        • Romania exporta armament, cum exporta daca nu poate produce?.

          In ce priveste Saur2 trebuie doar comanda.

          Asta nu inseamna ca nu ne trebuie colaborare si licente (nu doar de la americani).

  18. Pentru ca discutam despre preturi:
    The Piranha III is the original European version of the LAV III that forms the basis for the USA’s Stryker family (DID has covered the field reports re: the M1126 Stryker infantry carrier vehicle’s performance in Iraq). While MOWAG’s release external link was vague and said only that the order was “over EUR 500 million,” this Dutch language report external link in The Antwerp Gazette indicates a EUR 700 million ($850 million) contract for the vehicles and technical support, with a first fixed tranche of 138 vehicles and two additional ‘possible’ options of 81 and 23 vehicles. Delivery of the first 138 vehicles to the Belgian Army will take place from 2007-2012. Optional second and third batch vehicles would be delivered from 2012-2015.

    The 242 Piranha IIIC 8x8s will be delivered in seven variants to solve specific operational tasks: APC, C30, Direct Fire Capability, Command Post, Engineering, Ambulance, and Vehicle Recovery. StrategyPage gives the breakdown as external link:

    99 infantry carriers/ APCs
    32 armed with a 30-mm autocannon
    40 with a 90-mm cannon
    24 command vehicles
    18 engineer vehicles
    17 recovery and repair
    12 ambulances
    http://www.defenseindustrydaily.com/belgium-selects-piranha-iiis-for-850m-apc-contract-controversies-ensue-01872/

    • piranha este o platforma competenta. important este ce kit-uri va avea pe ea si la cate vom reusi sa cumparam pana la urma.

      macar sa aiba militarii nostri un transportor decent indiferent de sursa.

  19. Sarbii s-au inspirit cand au realizat acest transpotor din ograda Sud – Africana si cred ca asa ar trebui sa procedam si noi … N-ar fi rele pentru armata romana niste „Mbombe” sau „Badger Denel 8×8” care ar putea fi produse si sub licenta daca s-ar incheia un accord de achizitie serios. Ar fi un punct de relansare pentru industria de profil iar experienta acumulata ar fi utila in conceperea ( serioasa) viitorului TBT romanesc.

    • Denel Badger e AMV Patria sub licenta… asa ca pentru a te inspira nu sud-africanii trebuie contactati 🙂

      • E adevarat seamana cu AMV Patria ( armele insa sunt diferite) … insa ma gandeam ca este mai usor de negociat. Sper sa nu ma insel … Cand spuneam ca sarbii s-au inspirit aveam in vedere ” Mbombe” insa si asa se vede diferenta de clasa intre cele doua ( favoarabila africanilor).

  20. Si sarbii fabrica transportoare blindate ?

  21. @robi
    Nu cred ca exista produs mai prost sau firma mai neserioasa ca Piranha si Mowags care sa fie percepute ca fiind ceva de calitate. Minunile propagandei..

    S-a cam vazut ca in Ro 70% din primul lot s-au defectat instant, cel de al doilea lot ar fi fost respins si datorita crapaturilor din structura, transportoarele au avut peste 20 defecte grave iar in 6 luni nu au catacdisit sa repare mai mult de jumatate. Acum sa vedem ce au pati altii:

    „A FLEET of 80 armoured personnel carriers bought by the Irish army has suffered a series of problems including multiple cracks (opa ca si la noi, cel putin le-am refuzat), faulty transmissions, failing speedometers and wheels that simply fall off ( 🙂 🙂 ce au facut rotile? 🙂 a, exact ce ne place noua ca si garniturile de metrou alese se mai dezmembrau in mers. De ale noastre ramaneau intregi deci ‘nu e bune’ asa ca de import).”

    Garantie, ce garantie noi lucram pe incredere, ce e aia garantie?:
    „Documents released by the defence forces under the Freedom of Information Act reveal “ongoing concerns” with the Mowag Piranha IIIs and that €5m has been paid to acquire spare parts, despite an extensive warranty. „

    Ce contracte, ce termene, daca vreau iti dau si mai ales cand vreau – dupa 1 an, e ok:
    „Delays in sourcing spare parts have, on occasion, affected overseas humanitarian operations involving the Irish army. „
    “Failures have occurred in other areas of the vehicles,” Cotter said. “These include differentials, auto-transmissions, engines and suspensions. Some units were replaced under warranty by Mowag.”
    Sourcing parts took up to a year at times. „
    ??!!
    „Sourcing parts took up to a year at times.“

    „He outlines alternator repairs (la fel in cazul nostru), ball joint replacements and an issue with the turret (ca si la noi).
    „Cotter states that 56 cracks have been found on 26 Mowag hulls.“

    Si asta este doar o mica parte…

  22. Un lunetist bun le face varza tractorul. Rachetele Maliutka ar deveni artificii ca la revelion si camerele de luat vederi tinte pentru exercitii de tragere.

    • pai vor sa le vanda la altii din zona echipamente de-ale lor.
      Le urez mul succes in colaborarea cu partea romana 🙂

      • E o optiune total gresita. Serbia e pro-rusa si aliata cu ungurii si e cea mai mare greseala sa devenim piata de desfacere pentru industria lor. La care poti sa mai adaugi si interzicerea minoritatii romane din Timoc.

  23. E mishto scula.
    Ma mi ca astia mai pot sa faca asa ceva, desi au fost mai tari ca noi mereu.

  24. @LionHeart
    „Esti un nesimtit, „Piranha si Mowags sunt cele mai bune”, departamentul de inarmare al armatei romane a zis!!!”
    ______________

    Pai au si dreptate numai ca ei se refereau la: cei mai buni in a produce un APC care sa aibe cam orice problema care ar putea aparea. Sunt foarte buni la asa ceva iti trebuie talent nu gluma. Nu am vazut pana acum un produs care sa aibe atat de multe probleme si o nesimtire atat de mare din partea unei firme.
    Probabil ca nu ar exista o teapa mai mare data Romaniei ca acest contract daca se inchei altul cu ei.

    Sa vezi cum au vrut sa rezolve unele probleme (probabil si cea cu rasturnatul si rotile placate in vacanta): au instalat alarme pt. a instinta echipajul cand se apropie de anumite limite, ma intreb si eu cum sa functioneze eficient cand ‘vitezometrul’ a stat mai mult defect decat reparat…

    Este un mic mister cum pt. politicieni „totul este ok“ (ca si la cei din care am prezentat parti din rapoarte si articol. Cel putin Mowag nu a negat preferand sa nu comenteze) cand relitateta este:
    „Report by Captain J Fitzgerald in February 2006 states that the decision to replace ball joints in the entire Mowag fleet was taken “to ensure the safety of all personnel”. The issue with the ball joints came to attention of the CVBW after “an incident” in Kosovo in June 2005.
    Other reports reveal a September 2006 incident where a control arm of a wheel was damaged as the vehicle travelled over a log. “This obstacle should have posed no problem,” it said.
    An email sent the next day describes how a Mowag “lost one of its wheels” on a dirt road. „

    Letter from Philip Cotter of the defence forces’ Combined Vehicle Base Workshops (CVBW):
    „His snag list includes hull cracks, problems with the driver’s outside instrument panel, as well as modifications to wheel rims, driver’s hatches, pedal assemblies, seats and electronic control units. He outlines alternator repairs, ball joint replacements and an issue with the turret. “
    http://www.thesundaytimes.co.uk/sto/news/world_news/article107152.ece

    Trebuie totusi sa le recunostem meritate atunci cand ele exista:
    „Avand in vedere ca transportoarele din lotul al doilea nu corespundeau cerintelor, MApN a considerat ca nu sunt indeplinite sarcinile contractuale referitoare la semnarea Certificatului de Acceptanta („Factory Acceptance Certificate”). „

    • Nu-ți fie frică, stăm încă mulți ani cu TAB-urile mai noi, inclusiv 77, nu mai zic de 79 (bun de altfel). Ce va intra în următorii trei ani va fi mai bineprotejat, sigur, dar în număr limitat – nici vorbă de înlocuire a 1000 de vehicule…
      Posibil că irlandezii n-au avut norocul specific tura asta și au nimerit un lot mai problematic. Fisurile în plăci nu e atât de excepțional pe cât crezi, ce să mai zic de reperele trenului de rulare. Zic asta pentru că celelalte armate, și e plin de utilizatori, nu s-au plâns tare. La noi problemele au fost efectiv detalii, poate am avut noroc, dar mizez că vehiculul nu e așa prost cum îl percepi și prezinți matale. Asta nu înseamnă că nu aș prefera, dacă se face serios, un tb conceput și construit la noi, chiar cu import specific de tehnologie (comunicații, senzori, motor, transmisie sau ce va fi). Suntem departe de a nu fi capabili să proiectăm sisteme de armament simple.

      • ” Asta nu înseamnă că nu aș prefera, dacă se face serios, un tb conceput și construit la noi, ”
        Asta dupa ce i-ai balacarit de zece ori pe cei ce incearca sa-l faca pe banii lor .
        Ca de la minister , slaba nadejde , nu sunt bani .
        Nici nu mai spun pentru ce exista bani , stii tu .

      • „Detalii”?! Pai atunci sa mergi tu in Pirahna IIIC la razboi daca urmatoarele chestii ti se par detalii:
        -placi de blindaj fisurate (nu-i normal sa fie)
        -trenul de rulare : 🙂 🙂 Pai trenul de rulare se impotmoleste in nisip, mocirla, sau pamant proaspat afanat
        -pe apa ii un dezastru ambulant, iar in Delta n-are ce sa caute cu elicele lui necarenate.
        -la viraje si viteza mare are tendinta sa „indrepte” curba sau sa se rastoarne efectiv, etc, etc

        Daca tot vrei sa sustii cu orice pret un TAB de import vezi de Iveco Super AV, ala TAB serios nu gioarsa asta de Pirahna (ma refer bineinteles ca Pirahniile primite de noi).

        In esenta Pirhana este ok daca vrei sa duci razboiul pe sosea si vreme frumoasa, nu trage nimeni in tine si nu ai proasta idee sa traversezi un curs de apa…

        • GMT- toate taburile au suferit e ce scrii tu. Nu mă miștocări că nu ajungi niciunde. Am opinie, argumentată, cum ai tu, nu văd de ce atitudinea aceasta.
          Evident că prefer așa, adică mai bine sănătos și bogat decât doar sănătos sau niciuna… dar nu e simplu, vezi. Fabrica matale preferată nu a livrat decât prototip, care nu e nici acela perfect – și e normal să fie așa. Dar ca administrator mi-aș pune problema de ce au urmat acest curs și nu altul mai pragmatic și mai sigur, de asta scriam eu mai devreme. Nu e un atac, nu e dorința de a desființa… aș dori să prospere și noi cu ei, însă am dubii că va fi.

          • Nu nu argumetezi nicodata, cum niciodata nu ai aratat de ce Pirahna IIIC este superior SAUR 2. Eu am argumentat astazi si o fac mai tot timpul.
            Este FALSA afirmatia precum ca toate TABurile au suferit de asa ceva, pt ca noi discutam de un transportor operational nu de un prototip, care prototip – asa cum e SAUR 2- nu are astfel de probleme.

            Si cam care ar fi fost cursul mai pragmatic?! In ce tara din lumea asta un producator de tehnica militara al statului face altceva decat i se cere sa faca?! Dar cum Armata nu i-a cerut nimic si Moreniul a vazut ca vor fi gatuiti a incercat ceva. Tinand cont de bani putini pe care i-au avut a iesit ceva foarte bun.
            Nu place armatei?! OK atunci sa aleaga MApNul ce transportor vor ei si sa-l fabricam in tara sub licenta, n-am nimic impotriva…

            Chiar as fi incantat sa incepem o discutie pro si contra PIrahna IIIC vs SAUR 2 ca sa nu mai generalizam si sa venim cu argumente. Asta lasand la o parte ca argumentul pe baza caruia s-a cumparat Pirahna a fost o minciuna ordinara.

        • Nu pupam noi Iveco Super AV ca nu e produs de cine trebuie. 😉

      • @Flogger
        „Posibil că irlandezii n-au avut norocul specific tura asta și au nimerit un lot mai problematic.“
        Bun si cu cel din Romania ce faci?.
        Primul lot (7 din 10 defecte grave peste 20 – „specialistii armatei au constatat existenta a peste 20 de nereguli grave, care au facut imposibila continuarea sau indeplinirea misiunilor.“ )
        „Ministerul Apararii Nationale a fost nevoit sa aduca in Romania trei din cele sase transportoare blindate PIRANHA pe care le trimisese anul trecut in teatrul de operatii din Afganistan.“
        Dar al doilea lot care a fost respins (se spune ca prezenta inclusiv fisuri)?.

        Ce este cel mai grav:
        „Delays in sourcing spare parts have, on occasion, affected overseas humanitarian operations involving the Irish army. „

        A similar letter from the United Nations Mission in Liberia in August 2006 showed operations there being affected by problems with the Mowags.
        …„He added: “A serious situation has arisen over the last 24 hours whereby the number of Mowag Piranha APCs available to 95 Infantry Battalion has reached a critical level. Camp Clara had eight in operation up to yesterday morning. Unfortunately this figure is down to just four operational vehicles after another four were deemed unfit for operations.“

        „2007 letter from the Lebanon, “a wide array of different issues ranging from alternators to starting motors” are complained about. The same letter states the need for parts to be supplied quickly. “At the current casualty rate of vehicle breakdown, it is without doubt that all parts sent out to the mission area will be consumed during the lifespan of this tour of duty,” it says. „

        „Sourcing parts took up to a year at times. „

        „alternator repairs , driver’s hatches, issue with the turret“
        Cam seamana cu ale noastre:
        „releul regulator de tensiune din compunerea instalatiei electrice a transportorului, alternatorul din compunerea instalatiei electrice“ de turela si trapa s-a tot scris.

        Si la noi:
        „Cu toate ca cei de la MOWAG au incercat remedierea defectiunilor semnalate de MAPN, din luna iulie pana in decembrie 2008“ totusi, nu a fost rezolvata decat jumatate din problemele semnalate. „

        Despre ce este vorba aici, cumva despre punerea in pericol a soldatilor datorita defectiunilor repetate si dese ale Piranha si a timpului scandalos de lung in care iti trimiti piesele? (se pare ca pt. Piranha devine obligatorie si o lumanare care ar avea mutiple intrebuintari: Da Domane sa nu se i-a curentul – defecteze alternatorul sau relelul regulator de tensiune – iar cand se i-a: Da Doamne sa nu traga cineva in noi ca nu putem trege si noi sau da Doamne sa nu cada in vrun sant ca mecanicul conductor nu prea are vizibilitate perfecta fara monitoare).
        Pai ce facem cumpram ceva de dragul de a cumpara?.

        @Flogger
        „Zic asta pentru că celelalte armate, și e plin de utilizatori, nu s-au plâns tare.“
        Nici irlandezii nu s-au plans din contra pt. oficiali erau cele mai bune, doar ca ziaristii au cerut acces, in baza legii care le permite acest lucru, la raporte si ce sa vezi purderie de probleme si „design issues“.
        Iauzi:
        „The majority of these problems occurred early in the vehicles’ life and can be defined as design issues.” – Philip Cotter of the defence forces’ Combined Vehicle Base Workshops (CVBW).

        @Flogger
        „Nu-ți fie frică, stăm încă mulți ani cu TAB-urile mai noi, inclusiv 77, nu mai zic de 79 (bun de altfel). Ce va intra în următorii trei ani va fi mai bineprotejat, sigur, dar în număr limitat – nici vorbă de înlocuire a 1000 de vehicule… „
        Daca imi este frica de ceva este ca si datorita acestui contract o sa ramanem mult timp fara AA (si aici mai gandesc in primul rand ceva cu raza medie si scurta, ca de lunga …) cu inceputul de AT dar la care mai trebuie si aici ceva pt. mase (si da, AG7 este folosibil dar ceva cu precizie mai buna la distanta mai lunga trebuie), fara drone, si fara bateri de coasta.
        Or daca consideram Rusia ca principalul dusman orice altceva ai cumpara nu iti va creste capacitatea de reactie si protectie la un atac surpriza ca AA-ul (mai ales ca sunt zvonuri ca unii vecini renunta la aviatie… ). Vezi ce a patit Rusia in Georgia si cum au reusit sa ii anihileze aviatia cu AA mobil, rusii fiind nevoiti sa trimita infanteria mecanizata si FOS dupa lansatoare.
        Tunuletel care le ai acum pt. raza foarte scurta sunt ok daca s-ar mai morniza (ce eroare sa scoti S-60 cand tu nu ai nimic care sa le inlocuiasca). Mai protejezi impotriva dronelor a elicopterelor, etc.

        Da ca tot trebuie APC-uri singura solutie ca sa ai bani si pt. un inceput de AA este SAUR2. Am mai scris:
        „Un contract pt. un APC, daca vrei sa iti cresti capacitatea de lupta a armatei, are o logica doar daca acesta este produs in tara pt. ca pana la 40% din suma platita se intoarce la buget. Daca dai 1 miliard (daca ar costa identic cu Piranha) 400 de milioane le recuperezi prin taxe impozite si cu ei poti rezolva apararea AT. Dar cum SAUR2 costa putin mai mult de jumatate din cat costa Pirnaha rezulta ca: dai in jur a 600 mil de euro pt. acelasi nr. de transportare => ai economisit 400 de mil. Din cei 600 +200 de mil se intorc la buget => 400+200=600 de mil au devenit disponibili or banii acestia poti chiar incepe doatarea cu AA cat de cat decent pt. raza medie.“

  25. De parca nu era de ajuns articolul ala cu polonezii elicopterele si patriot-ul, acum il mai citim si pe asta. Doar articole de bagat unhia-n gat! 🙁 Nu mai suntem nici macar o umbra din ceea ce am fost in trecut in domeniul productiei si cercetarii militare! Problema este ca de obicei mortul nu se duce singur la groapa, ci este aruncat in ea deobicei de catre vecini. Noi avem vecinii aia inimosi de ne vor cobora incet cu funia…..de gat!

  26. JE SUIS IONUT ANGHEL

    nici un articol despre rt -94?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *