24 de avioane in 11 ani…

Pe 29 ianuarie, Republica Ceha a semnat scrisoarea de acceptare a ofertei americane care vizeaza achizitia a 24 de aparate F 35A Block 4 pentru suma de 6,6 miliarde de dolari (aproximativ 6,1 miliarde de euro).

Conform programului de livrare, primul aparat ar trebui sa fie livrat in 2031. Cehia devine astfel cea de-a 18-a natiune care cumpara F 35.

Cehii se asteapta ca F 35A sa devina operational in 2035 si pana atunci vor continua sa foloseasca aparatele Gripen C/D, 14 bucati. In acest moment exista negocieri intense intre Cehia si Suedia pentru a mentine cele 14 aparate operationale pana in 2035.

De mentionat ca contractul privind achizitia F 35A este de tip guvern-guvern si cu toate acestea companiile din Cehia vor avea unele beneficii. Praga si Washingtonul au cazut de acord ca 13 companii din Cehia sa fie implicate in programul F 35, suma vehiculata fiind de 667 milioane de dolari.

Se au in vedere universitati si companii care sa fie implicate in producerea de componente atat pentru Lockheed Martin cat si pentru producatorul motorului – Pratt & Whitney.

Sigur ca 667 de milioane de dolari reprezinta cam 10% din valoarea contractului dar aici nu suma in sine conteaza ci faptul ca universitati si companii din Cehia au acces la tehnologie de ultima ora, nu raman in urma si la sfarsit se obtine – daca nu o suma mare de bani – ceva competente pentru viitoarele generatii, industria ceha fiind cumva pe drumul cel bun, remorcata, daca vreti, de programul F 35A.

Adevarat ca Cehia are industrie de armament…

De remarcat pentru Romania este insa calendarul de livrare, contract semnat la inceputul lui 2024, prima aeronava programata pentru 2031, 24 de unitati abia prin 2035, ceea ce arata ca la F 35A este coada mare si ar fi util sa ne asezam la rand cat mai repede, cu atat mai mult cu cat sunt unele probleme pentru Lockheed, iar livrarile sunt ramase in urma, iar cu parjolul de la rasarit este de asteptat ca cererea pentru avioanele F 35A sa creasca, iar termenele de livrare sa fie si ele dilatate.

Cum Romania a anuntat ca doreste sa achizitioneze intr-o prima etapa 32 de avioane F 35A, daca am semna anul acesta este de asteptat sa primim toate aparatele peste cel putin 12-14 ani. Ori un astfel de interval mare de livrare ne cam lasa fara aer daca privim cele 32 de F 16 MLU din Norvegia, avioane care, teoretic, ar trebui sa zboare sub tricolor cam 10 ani.

In acest moment, suntem la limita, stam inca bine, dar daca nu semnam rapid F 16 MLU vor avea si ele soarta MiG 21 Lancer.

In privinta cehilor ar mai fi de remarcat ca trec de la o escadrila de Gripen C/D la doua escadrile de F 35A (sau una mai mare) desi F 35A este superior Gripen C si ofera o capacitate de lupta superioara. Cu toate acestea, cehii simt nevoia sa-si creasca forta aeriana atat prin numar cat si prin capabiliatti.

GeorgeGMT

 

P.S. 

Referitor la Romania, repet sugestia de a mai cumpara pe alese avioane F-16 A/B cu suficienta resursa pentru scoala regionala de F-16 dar si pentru a completa parcul celor 3 escadrile care sa asigure o exploatare confortabila macar pana la orizont 2035-2040, ceea ce ar insemna cumulat peste doua duzini de aparate plus un lot de canibalizare, deoarece vom ramane aproape singurii exploatanti pentru acest model. In acest moment natiunile europene cu exceptia portughezilor inlocuiesc acest model, multe fiind destinate Ucrainei, insa e probabil sa mai existe si unele exemplare in SUA, in AMARC(inventar 158 bucati F-16A, 29 bucati F-16B), deci ar mai putea exista un mic parc de selectie si pentru noi. Acest program ar putea fi derulat imediat, cu niste fonduri infime fata de programul F-35, care ar trebui si el lansat cat mai rapid, insa va lua timp.

Marius Z.

75 de comentarii:

  1. „Referitor la Romania,”

    Premierul și președintele spun că țara e foarte bine apărată în cadrul NATO și că România nu riscă să intre într-un război. Declarațiile vin la foarte puțin timp după ce șeful Armatei a avertizat la Europa Liberă că țara nu e pregătită pentru o eventuală extindere a războiului din Ucraina.

    https://romania.europalibera.org/a/m-ciolacu–k-iohannis-romania-nu-risca-un-razboi-/32801142.html

    20
    • Noi intodeauna sintem in curu gol,asta e traditia noastra(Razboiul de Independenta noi cu flinte turcii carabine,ww1,ww2 la fel)occidentali asta au urmarit cind au distrus armata .de aia sug ce resurse pot apoi fug.oare degeaba vopsesc unii bornele de hotar?

      10
      • De unde scrii? Balit? Bender? Occidentali(i) ai mancat o litera si „cind” in loc de cand?? Exista doar o zona unde se scrie ca Rominia in loc de Romania si aia e peste Prut :)) cel putin din ce stiu eu…
        Occidentalii au distrus armata? Care armata? Aia in care culegeati porumb, mureati de frig si trageati 30 de gloante pe an in perioada socialista? Armata de abia acum o construim incetul cu incetul. In Transnistria ce armata este?

        42
        • cum dracu poti comenta la unu’ care se autointituleaza “gioco di mano” ?
          cu o labă îsi dadea ochii peste cap ,cu cealalată ïși dadea inimoara la comentariul slobozit în eter.

          23
        • Corect punct, nu am vazut niciodata asa problema ca de fapt ne facem armata. Interesant fel de a formula/vedea lucrurile. 🫡

          3
      • Labare in timp ce-o freci de faci rumegus mai suge tu babuska si cate o maciuca ca-i buna la gat cand v-i se sparge teava de la calorifer si va iasa rahatul din canal pe strazi de faceti patinuar comunal si inghetata pe bat din el in moskwa voastra a anului 2024 MOAHAHAHAHAHA !

        9
      • sosocare, nu fi trist , trump e criptoputinist

        1
  2. Ficusu si covrigaru nu vor sa bage poporu in fibrilatii…doar sunt alegeri..si daca alerga oamenii spre vami sa fuga ca vine razboiu..Pe ei cine ii mai voteaza ????

    27
  3. Daca semnam contractul pentru F35, trebuie sa platim banii in avans? sau cum se procedeaza ?

    4
    • Asta va scrie in contractul care inca nu e negociat. In mod normal se merge pe un avans, apoi se dau sume defalcate anual. Foarte mult conteaza ca de bine negociezi, pt ca la valorile astea multe lucruri sunt pe masa.
      Mai toata lumea a obtinut cate ceva, dar vorbim de tari care au traditie in aviatie si industrie de profil. Noi ne laudam cu Bacaul (care deja se ocupa de F-16) si cu pensionarii de la Craiova si Romaero.

      13
    • Nu bani se plătesc ot fiecare unitate recepționate, la fel ca in cazul sistemului Patriot. Exista un contract cadru acceptat de ambele părți și fiecare unitate (avion) reprezinta o plata individuala. Condiția e ca ai contractat 32 ..primesc 32 și vei plati 32 altfel rămâne cu penalități.

      1
  4. Vor avea soarta Mig 21 și le vom zbura până vor cădea , atât timp cât premierul ne spune săptămânal că suntem în NATO și suntem cea mai sigură tară și facem parte din ceea mai puternică alianță din istoria omenirii 😅 cam ne lămurește rapid . Am îndoieli că ne vom grăbi cu acest program și că dorim sincer să demarăm programul F35 , armata nu este o prioritate pentru clasa politică și suntem în incapacitatea de a ne putea apăra . Cehia e o tară serioasă cu o industrie de armament care produce și atrage contracte , pe când noi suntem proști de serviciu și nu dorim să avem industrie de armament și să producem ceva . Dacă și pulberea o cumpărăm dintr-o țară non UE și non NATO deci cam ce poți spune?.

    24
  5. Dracului pana primim noi F35 multi o sa le privim de sus, din ceruri😒😒😒

    17
  6. Sa speram ca Unchiu ne-a tinut numar de ordine la coada de la F-35, pana se urnesc mioriticii nostri cu contractul…

    Cehii nu sunt in linia intai a NATO. Logic e ca tarile care nu sunt in prima linie sa puna mai mult accent pe aviatie si flota, iar cei din linia intai pe terestre…

    13
  7. La mig21 a fost stocul de piese și motoare, și experienta de zeci de ani de la Bacău, si documentatia completa la un avion mult mai simplu, și piese din canibalizare disponibile din atâtea locuri unde s-a renunțat la M și MF, nu va faceți iluzii ca ar putea fi rezombificat F16A în aceleași condiții ca mig21mf, trebuie comandate unele noi deja la ce backlog au

    11
  8. Acum, hai sa fiu eu mai optimist. Cred ca anul asta semnam și noi contractul pentru F35. Da, orizontul de timp este cam lung. Eu cred (sper) ca pachetul de modernizare la M6.6 sa fie echivalentul lui M7.2.2 american. Ceva speranțe ar fi. De asemenea, în câțiva ani, Aerostar probabil va putea sa fie certificata pentru SLEP.
    Ideea de a mai lua una doua escadrile este buna, dar din păcate politicienii noștri aproba doar minimul necesar și nici ala întotdeauna 😞. În contextul actual, ar trebui sa avem ca obiectiv achizitia, modernizarea plus pregatire piloti pentru încă a una doua escadrile. De asemenea, ar trebui ca forțele aeriene sa studieze ce vom face după 2035, rămânem numai cu F35 achiziționând escadrile suplimentare sau ne mai uitam și către un avion complementar. Trebui sa avem și cantitate, nu numai calitate.

    18
    • Probabil ca daca merge bine cu K9&Co vom lKF21-Bormae….zic si io nu dau cu parul.

      Problema e ca noi nu miscam nimic sa acoperim deficitul comericial prin bunuri de larg consum facute loco ca despre pulberii, 155, blindate, camioane si arma de asalt n-are rost sa mai vorbim.

      1
  9. clar ne mai trebuie F-16, un nr acceptabil ar fi sa ajungem la 54 simple si minim 6 duble.

    ideal ar fi insa sa facem pasul spre ceva mai avansat, cu durata de viata mai lunga ca F-16 A/B si care sa mai ramana sa completeze F-35-ul pentru ca e greu de operat doar acest avion si cred ca nu este nici economic.

    Si aici ar fi doua posibilitati deocamdata, fie F-16C/D fie Eurofighter la mana a doua aduse la zi, odata cu innoirea flotelor UK/Italia/Germania

    Personal as prefera sa nu punem toate ouale in acelasi cos si sa mergem spre Eurofighter mai ales ca in urmatorul deceniu e un avion foarte bun de vanatoare si are Meteor care poate pune mari probleme rusilor.

    Nu vad o problema cu achizitionarea unui avion dedicat mai mult luptei aer-aer, va putea contracara si rachete de croaziera (si rusii au multe suburi in MN cu Kinzhal) si cea mai mare parte din atacul la sol se poate face fie cu rachete de croazierea gen Storm Shadow fie cu Himars cu ATACMS, PrSM sau GLSDB care la 40.000 Eur/bucata e excelent ca pret.

    14
    • Dac am avea pe cineva destept să negicieze am putea avea Eurofighter produs în România ( sau ce puțin produs parțial ) pentru forcele aeriene române . O flotă fe F-16 -F35 si Eurofighter mi se pare că sună bine . Mai ales pentru că sunt un fan al idee de armament produs European pentru că în cazul unui război SUA-China sar industria Americana de apărare probabil ar fi ocupată să livreze arme si piese de schimb pentru război si dacă în acelas timp Rusia atacă Europa este posibil ca SUA să nu poată produce destule piese de schimb pentru propria armată cât si pentru a le trimite în Europa .

      2
      • intrebare intrebatoare.si unde sa producem EF ul?? la bacau?sau poate craiova(care se kkie de cativa ani sa modifice un pic propriul avion)? pe ce planeta traiti fratilor??

        2
    • rusii au multe sub uri in MN cu Kinzhal ??? sigur?

    • De ce nu Gripen, in loc de Eurofighter ? Si Gripen poate folosi Meteor.

      5
      • pentru ca Gripen nu e un mare upgrade fata de F-16A/B modernizate si numarul de avioane e mic. Eurofighter in schimb e disponibil (inclusiv Austria vrea sa vanda avioane putin folosite), are resursa si se investeste in modernizarea lui si este un avion mult mai capabil, cel putin in lupta aeriana e comparabil cu F-15. Cu Gripen ai depinde de Suedia, cu Eurofighter de UK, Italia si Germania.

        1
        • Gripen E e la acleasi nivel cu Eurofighter la lupta aeriana.
          Eurofighter are super-cruise, fain daca ai o tara mare, dar nu e nevoie pentru apararea spatiului aerian roman.

          Gripen E are costuri de mentenanta mult mai mici, iar in caz de razboi, il poti ascunde si folosi de practic oriunde ai un drum asfaltat cu o portiune dreapta.
          Toate echipamentele de mentenanta sunt pe roti, necesita un numar mic de oameni, suedezii o fac cu un specialist si o mana de mecanici, recruti in stagiul militar obligatoriu.

          La Eurofighter depinzi de UK, Italia, Spania si Germania, ceea ce nu e bine.

          Cu Saab poti sa rezolvi de un transfer de tehnologie si implicare a industriei locale, ca in cazul Braziliei.

          2
          • nu e in aceeasi categorie. EF Typhoon e de superioritate aeriana si specializat pentru lupta la altitudine. Radarul e bine mai puternic decat la Gripen. Alte capacitati.

            E ca si cum ai compara F-16 cu F-15.

            • Typhoon-ul Britanic cel mai nou are radar mai bun, dar ala se poate monta si pe Gripen E, in rest ce are Typhoon ce nu se poate monta pe Gripen E ?
              „specializat pentru lupta la altitudine” – Gripen e proiectat si construit sa distruga aparate rusesti.

              • nope, nu e aceeasi dimensiune a conului de bot, din start ala micu’ va fi castrat. Plus puterea energetica neceara pentru a opera diverse electronice, data de 2 motoare in loc de unul.
                Apoi diferente de performanta in zbor, plafon, etc.

          • suedia nu are armata obligatorie, avea pe cand gripen era pe planseta. a implinit 30 de ani anul asta, nu mai e nici gripen fun adolescent

            problema cu f16 ar fi ca a fost conceput pt a contra mig21, care le creease probleme in vietnam, opmimizat pt dogfight. un avion excelent, dar fara aesa si meteor degeaba esti tare la viraje

            recomand https://www.youtube.com/watch?v=EhhOin2p5Qs

        • Sa socotim:i supercruising / Meteor ( de fapt, orice racheta sau bomba vestica este certificata pt Gripen, apare ceva nou dureaza citeva zile) / picioare mai lungi ( 4000 km ) / ce trebuie sa acrosezi pe F16 este in botul Gripen-ului / sectiune radar cu doua ordine de marime mai mica / alimentare si echipare de lupta in 10 min. cu un tehnician si 4 militari in termen / suita EW cistigatoare in Germania pt Eurofighter-ele SEAD / schimbare de motor in 45 min in cimp / filozofia kubernets nu va fi introdusa nici pt viitorul superavion american etc,
          Pe czdefence a aparut in 2022 opinia pilotilor cehi despre competitia F35/Gripen, nu mai gasesc arhivarea articolului, decit ce am pastrat:
          The new Gripen E differs from the Gripen C/D not only by having a longer range, but it can also carry a larger payload due to its ten hangers, has a new AESA radar, has the ability to conduct advanced electronic warfare with spherical coverage (self-defence systems such as radar intercept warning, incoming missile warning, jammer, active countermeasures; but also offensive capabilities in this area, useful not only for countering adversary air defenses), has intuitive HMC (Human-Machine Collaboration) with artificial intelligence and numerous passive sensors that significantly enhance the pilot’s situational awareness. It is an aircraft packed with state-of-the-art technology, and in basic respects it can be said to be not far behind the F-35A, and in some ways surpasses it.
          The Gripen also has the advantage of being able to land on makeshift runways, including normal traffic roads, whereas the F-35A needs airfields of rather more demanding parameters to operate
          Significantly, not only within the Swedish doctrine of supersonic deployment, it has strengthened independence from GPS and resistance to GPS jamming through an enhanced navigation capability that uses terrain height profile monitoring and comparison with a database, odometry (tracking of motion data to estimate changes in position over time), and comparison of optical sensor images with a stored database.
          Nicu_4 trimite un raport oficial care spune ca , fara GPS, F 35 e cam degeaba.
          In epoca dronelor isi mai poate cineva inchipui folosirea unei avion dependent de baza?
          Bine, nici lanturile logistice US ARMY nu mai pot fi imaginate. Nici asistenta medicala*. Nici lantul de decizie bazat pe sateliti GEO / avion / statii terestre
          * Delegatia de medici militari ucrainieni plecata in State a aflat ca medicul miltar nu este sub niciun pericol pt ca e protejat de Conventia de la Geneva
          * Tyler pe War Drive acum – cred- vreo doi ani a avut un articol care evalua F35 cu AIM / avioanele europene cu Meteor si a fluierat in biseica

          3
          • ” it has strengthened independence from GPS and resistance to GPS jamming through an enhanced navigation capability that uses terrain height profile monitoring and comparison with a database, odometry (tracking of motion data to estimate changes in position over time), and comparison of optical sensor images with a stored database.
            Nicu_4 trimite un raport oficial care spune ca , fara GPS, F 35 e cam degeaba.”

            Altul care nu a auzit de INS is radar altimeter. Ghici ghicitoarea mea cine furnizeaza sistemele astea pentru Grippen si F-35: Northrop Grumman, BAE (fosta Lockheed Martin Sanders) si Honeywell ne spune ceva? Mai rumega un strop si faptul ca furnizorul bazei de date geografice/topografice pentru a asigura functionarea corespunzatoare a INS si radar altimeter in occident nu este nimeni altcineva decat Northrop Grumman.

            5
  10. Eu nu inteleg de ce nu se semneaza pentru F 35 odata si mai ales de ce nu le contractam pe toate odata?! In cazul unui contract mai mare, ai sanse mai mari sa obti mai multe avanteje si transfer tehnologic, decat luand cu taraita. Anyway…

    Cat despre Generalul Vlad si cei doi papagali din fruntea statului de il contrazic cu tarie, o sa vedeti voi rezultate dupa alegeri! Din 2025 vom avea multe taxe noi, reorganizare teritoriala si armata obligatorie. Rezervisti sunt trecuti bine de 50 de ani. Dupa 2030 vor mai fi buni la curatat cartofi si spalat de rufe, nici la sapat santuri nu mai merg sa ii pui, basca sa mai si lupte.

    Mai pe romaneste, pe langa anul de gratie 2024, atunci cand suntem ‘gadilati’ sa ii mai votam odata, urmeaza nota de plata pentru anul in curs. Probabil vom asista si la restrangerea anumitor drepturi cetatenesti, asta in functie de cat de mult v-a regresa armata ucraineana in razboiul cu rusii.

    PS Daca pica Odesa, ne putem lua adio de la Chisinau si Cernauti si de foarte mult capital extern existent actualmente in economia romaneasca, dar eu stau linistit. Ma asigura de asta un covrig agatat de un fiscus! 🙂

    22
    • Nu pica Odesa ! Daca o sa fie nevoie ucrainienii se vor retrage din alte zone, dar nu vor ceda porturile la Marea Neagra ! O sa fie ca la noi la Marasesti ” Pe aici nu se trece”. Ucraina ar fi terminata daca ramane fara iesire la Marea Neagra . Daca v a fi greu pentru Odesa, Romania de frica granitei cu rusii v a dona multa munitie si tehnica, din ce mai avem , chiar daca ramanem in fundul gol sa ne apere NATO.

      15
      • Asta cu donatul a tot ce avem ar fi o prostie crasă. Or fi rușii principalii inamici, dar nu uita că pe locul doi sunt ungurii și ucrainieni. Nu e bine sa fii prea slabi și darnici. Mai cu rezerve așa.

        15
        • @Andrei IL. Daca ai citi mai atent am scris ” din ce mai avem” , nu tot ce avem ! E vorba de tehnica sovietica, care oricum o inlocuim cu licitatiile de anul acesta…. De cand am intrat in NATO , nu avem nici o amenintare militara din partea Ucrainei, mai tare le era lor frica sa nu i atacam cu ani in urma. Sperietoare cu Ungaria iarasi nu tine……. Noi suntem in primul rand prieteni cu SUA si Polonia, restul UE,NATO sunt pe locul 2. Cum ar putea Ungaria sa ne atace ? Cine sa i sprijine , ca ei sunt in raca cu toti vecinii din jur care au minoritati. Cred ca in asemene caz intra peste ei impreuna cu noi si ucrainieni, ca nici aia nu i inghit si sunt pe felie cu noi, cu SUA si Polonia…

          10
      • Imi cer scuze anticipat stiu toate frecusurile cu Ukr DIN trecutul recent si nu numai, insa parerea mea ca ar trebui donate toate echipamentele pre 89 Tab uri, T55, Tr 85, PM, artillery, Jderi,MLVM si trecut la inzestrare serioasa cu arvune platite Pt contracte Multi anuale, Abrams, MRAP, artilerie 155 mm, extins contract P5 si poate un PM 5.56 in sfarsit si un Tab amfibiu poate Iveco ca US Marines, da de unde atat cu tradatorii covrigari, prof univ, sau rusofili din Ro
        Polonia poate, la o adica Se pot folosi o parte DIN rezervele BNR este o situatie exceptionala Care ameninta potential integritatea statala, dar banuiesc ca poterele astea fug primii in South America in caz de ceva ca banii ii au offshore oricum

        8
        • @Ross : In primul rand, inainte de a merge la „cumparaturi”, trebuie revitalizata industria nationala de aparare: munitie NATO si drone, in primul rand. Noi trebuie sa avem Bayraktaru nostru…. Apoi, personalul! Avem nevoie de specialisti in comunicatii, razboi electronic, etc. bine-pregatiti pt ca ei duc greul in razboaiele viitorului.

          In al doilea rand, finantarea efortului de inarmare: trebuie un plan serios de identificare a resurselor financiare, pe termen lung, pentru a putea sustine frontul pe termen nedeterminat.

          Nu sunt de acord sa donam totul. Ar trebui sa donam drone si munitie nu tehnica militara. Chiar daca e depasita tehnica de lupta, trebuie reevaluat modul in care sunt folosite echipamentele si regandita strategia de aparare.
          De exemplu: un T55 nu poate fi folosit ca MBT, dar, daca scoti turela, poti folosi platforma pt lansare de rachete sau chiar drona terestra teleoperata.

          2
    • @Cezar
      Dupa alegeri:
      – Taxe noi – posibil
      – Reorganizare teritoriala – imposibilă fără modificarea Constituției
      – Armata obligatorie – nu e imposibil, dar e improbabil. In afara faptului că ar crea presiune financiară asipra armatei, valoarea combativă ar fi extrem de redusă.

      8
  11. Nu e bani de semnat nimic totu e la pomeni electorale numai visati,politruci si la noi si la cehi dau bani cand bugeteaza nimeni nu costruieste in avans nimic nici macar refit la un contract de avioane intre Norvegia si romania ,sau am uitat cum la politruci veneau f16 in ianuarie 2022 desi ei au semnat in decembrie 2022 ca sa livreze aia in 2024-2025,deci cum programezi sa dai banii asa primesti marfa

    4
  12. Mai bine ne-am lăsa sacoșa la ușa NGAD, să fim și noi ștecheri măcar o dată😊

    2
  13. Citire de la un pilot de teste pe F16 V70
    https://www.twz.com/flying-the-block-70-f-16-ultimate-viper-according-to-its-test-pilot

    Absolutely it is. From an operator’s perspective, the AESA [Active Electronically Scanned Array] radar is the first thing that jumps out – for those who are used to the earlier blocks with mechanically-scanned radar – when you jump into a Block 70 with an AN/APG-83 you’re immediately seeing longer ranges, faster scan time, better tracks. Fighter pilots often focus on the air-to-air portion, but as a multi-role fighter all the air-to-ground capabilities of the APG-83 are the next thing that stands out, and the fact that you can multi-task with the AESA between air-to-air and air-to-surface, so you can be taking air-to-ground maps at the same time you’re doing air-to-air engagements.

    This radar has SAR [Synthetic Aperture Radar] mapping capabilities, so we can get pictures of targets. Those earlier mech-scan radars were very good for their time, but the first time you saw a contact you’d better do something because even though it just popped up it’s already a threat! Whereas now with our AESA I’m going to see a target long before it’s a threat and I’ve got time to work out my tactics. .
    Daca punem SABR ar trebui sa fie suficient

    23
  14. Si cand am scris acum cativa ani ca avem nevoie de F 16V sau Gripen E/F complementare….cam asta este povstea cu orice wundervaffe – este nevoie si de solutii mai putin cutting edge si mai clasice care sa aciopere golurile.
    Acum ce avem nu este rau dar asa cum am mai scris si atunci F 16MLU nu o sa ne ocupe locul avionului de generatia a 4-a la infinit ca ramane fara resursa de zbor.
    Bine ar fi sa ma insel dar cred ca la asta s-au gandit si polonezii cu achizitia de FA 50 ca sa umple niste goluri si sa mentina pilotii in forma.

    8
    • @Mecanicu, atât cât ma duce pe mine capul, zic ca ai dreptate când spui ca avem nevoie de un avion complementar pentru F35. Asta zic și alți comentatorii, dar vad ca operatori europeni existenti si sau viitori de F35, nu par sa își facă planuri pentru achiziționarea unui avion complementar. Norvegia, Olanda, Danemarca, Finlanda, Belgia, Elveția nu par sa ia în considerare un alt avion. Va reușii F35 sa fie cu adevărat multirolul universal monomotor, asa cum a fost/este F16?
      Sunt pe de alta parte Italia, UK, Germania, Polonia și poate Spania care vor opera mai multe tipuri de avioane cu F35. Dar cel puțin vesticii au interesul sa mențină EF operațional cât mai mult și au tradiție în a opera mai mult de un aparat.

      4
      • Nici mie nu mi se pare o necesitate un avion complementar la F35.
        In configuratie clean duce si SEAD si Aer-Aer (mai ales BWR) fara probleme.
        In configuratie cu acrosaje externe / „camion” cara mai mult decat un F-16.
        Pt misiuni de politie aeriana (cate ore inseamna asta la nivel national intrun an ?) alocam cate 5-10 ore din cele 250 teoretice ale fiecarui pilot si aia e.

        O combinatie de trainere, da, e necesara: Pilatus & IAR 99 / M346, dar alt avion de lupta complementar la 48 de F-35 eu nu vad sa fie indispensabil…ca o sa avem in paralel F 16 cu F 35 o perioada e absolut normal…

        4
        • Daca pui rachete acrosate nu ii maresti semnatura radar la avion?

          Daca faci politie cu el iti ajunge cat „cara” in burta, sau nu inteleg eu tacticile folosite de f35?

          4
      • Finlanda deocamdata o sa mai traga de flota de F/A18 C/D si deja sunt discutie sa mentina 24 operationale mai mult timp. Norvegia si Danemarca au mai multi bani ca noi sau polonezii si pentru ei probabil devine nu prea important costul orei de zbor.
        Elvetia inca are aviatie care nu zboara peste programul de 8-12 ore si fac urarile din jur politie aeriana. Olanda prin traditia au forta aeriana bine antrenata dar nu mi se pare exemplu de urmat, totusi au vecini pe Germania si Franta care sa ii ajute cu unele misiuni.
        Eu consider mai realist abordarea Poloniei si Greciei care fac un mixt high – mid cu generatia a 5-a si generatia a 4-a.
        Romania nu isi permite sa aiba o flota 100%de generatia a 5-a si deja si USA se gandeste la un mix
        Nici in 10 ani de acum incolo nu o sa ne scoata banii din casa.
        Ora de zbor este un cost important si pentru noi si in plus ma gandesc si la faptul ca generatia 4-4.5 are capacitate mai rapid de integrate a armamaentului nou.

        8
  15. Pai daca :
    1. Rusia bate Ucraina … Rusia va deveni o putere jumulita, sleita si incapabila sa mai inceapa un razboi… la ce mai trebuie sa cumparam avioane ?
    2. Daca Ucraina bate Rusia … pardon
    3. Daca Rusia opreste razboiul … va fi ca un T90 caruia i-a sarit turela…la ce mai trebuie sa cumparam avioane ?
    Eu nu zic sa nu cumparam avioane, tunuri si tancuri … dar acu, in 2024, ca nu se stie ce ne asteapta si trebuie sa fim pregatiti.
    2031 e cam departe !

    5
    • „Rusia va deveni o putere jumulita, sleita si incapabila sa mai inceapa un razboi” – asa a zis lumea in 1918. In 1919 Rusia a invadat Polonia.

      Rusii au 140 milioane pe post de carne de tun . Cat timp exista, e o amenintare. Plus ca au China in spate.

      4
  16. Cred ca vom face ce au facut polonezii, adica vom participa la dezvoltarea lui K-21 Boramae. Numai bine, pentru ca pana va veni F-35A va mai curge multa apa pe Dambovita …
    Pai de ce credeti ca au fost ai nostri in Coreea de Sud?
    Sa manance kimchi? 🙂

    K-21 in productie de serie
    https://www.defensenews.com/air/2024/02/02/south-korea-to-start-mass-production-of-kf-21-fighter-jets/

    KF-21: Korea’s New Fighter
    https://www.youtube.com/watch?v=8wFL0eRJVGQ

    6
  17. La cehi nu sunt probleme cu trecerea de pe gripen pe f35? Nu era vb ca f16 e prima treapta pentru f35? Sau era vrajeala de marketing cu trecerea pe f35 de la f16?

    6
    • Faza interesanta cu nasparliul asta mic e ca nu are varianta dubla comandă. Adica pilotul de orice altceva, face instructaj pe simulator si pe urma, țuști in F35.

      5
      • Primul Gripen F va zbura anul viitor pt Brazilia, Suedia nu a considerat necesara dubla comanda. Eventualii clienti de F vor negocia direct cu Brazilia / Embraer

    • pot adapta L-159 foarte usor, asa cum dorim si noi sa facem cu IAR-99 dar nu prea ne iese.

      ii pot scolariza in US direct…sau in alte tari europene care asigura capabilitatea de antrenament.

      Ei totusi opereaza un avion avansat de multi ani, Gripen…

  18. inca din 2021 Romania a primit statutul de „Dependable Undertaking” astfel incat nu mai trebuie sa faca plata unui avans (derularea programelor între guverne de tip LOA – Letters of Offer and Acceptance, va fi posibilă prin programarea trimestrială a plăților pe întreaga perioadă de derulare a acestora)

    21
    • sa fim seriosi astia nu stiu daca mai sunt maine in functie si vrei sa asigure bani ca sa esaloneze plati peste 2-3-4 ani 10 ani pai si ei cand mai fura?ca amanta vrea vila in america centrala

      4
  19. Stire din anul 2035 ….”Cehia v-a trimite in Romania 5 F-35 pentru a face politie aeriana ,cu rusii la frontiera dupa ce au ocupat Moldova , deoarece autohtonii corupti nu au semnat inca contractul …FSN [ psd + Pnl ”aceeasi mizerie” ] + Aur au in continuare 60 la suta din voturile romanilor si vor semna pentru iesirea Romaniei din Nato ”…
    Ne vedem la alegeri …

    14
    • Vere stai relax ca o luashi rau pe mirishti. Pt Romania achizitia de F-35 A Lightning 2 se zice ca va costs 6,5 miliarde de usd. Ce intra in acest pretz in afara de costul celor 32 de avioane? Mentenantza, piese de schimb, antrenamentul personalului navigant si de intretinere? Intre timp ar fi bine ca Guv.Ro sa mai achizitioneze avioane F-16 AB Falcon cu resursa de minim 4000 ore pt zbor si chiar cu resursa mai mica pt canibalizare si rk la cele in uz pt zbor. Normal intretinera F-16 ABM Falcon trebuie facuta in Romania cu know-how si tehnologie de la USAmericani.
      Sa-mi fie cu iertare dar ar trebui ca in dotarea ArmRo si FARo sa se ia in considerare si achizitia de macar 2 escadrile de F-15 E Strike Eagle sh pt superioritate aeriana ca impreuna cu cele 48 de F-16 ABM Falcon sa fie 80 avslmr adica 5 escadrile de cate 16 avioane.Se shtie ca cele 2 tipuri de avioane pot folosi acelas tip de motor, avionica, systeme de armament deci costuri mai mici de exploatare si de mentenanta/intretinere.

      1
  20. dar sa stam la coada si la B că până la urmă nu ne-ar deranja atat de tare…le utilizam de orice petec de asfalt mai solid,invatam si ceva aviatie navala de la la unchiu pe vapoare..daca nici noi nu mai stim sa stam la o coada si sa-i maximizam efectele nu stiu cine poate pe lumea asta. .macar cu atat am ramas de la comunisti…eficitizarea sttului la coada in sir indian,doua sau mai multe randuri,coada buluc-balamuc.

    5
  21. F 16 V block70/72, o escadrila de 16 si in rest consumabile si ore de zbor. Si bineinteles ceva F 16 A/B pt canibalizare. Dar cat mai repede si concomitent contract pt toate F 35 A, nu pe transe. Atunci, pe 2035 vom fi mai in regula. Dar pt asta trebuie decidenti cu vointa de a decide.

    3
    • Well done guys! But Irael applies his EW has never shared this information with anyone… (F-35I Adir) So what’s wrong with it? To a BAE Systems…

      2
  22. pagina 288 a raportului 298 pdf :

    de ce programul pt instalare a radarului necesita si alte chestii si de ce sa nu iei doar radare ci programul OFP adica tot pachetu M6.6

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *