MiG-29, polonezii si romanii

Unul din misterele aeronauticii militare din partea noastra de Europa si anume modul in care Polonia reuseste sa-si mentina in stare de functionare flota de MiG-29, e pe cale sa fie elucidat.
E de notorietate faptul ca principala problema in exploatarea MiG-29 este resursa motoarelor RD-33, foarte scazuta in comparatie cu standardul occidental.
Solutia nu are nimic supranatural, Polonia cumpara motoare noi sau uzate (pe care le reconditioneaza intern) de oriunde se poate. Inclusiv din Romania.
La sfarsitul lunii Septembrie, Ministerul Apararii din Polonia a cumparat 5 motoare provenite din Romania si reconditionate la uzina WZL-4, anunta agentia Altair.
Pretul total este de 40mil zloti, mai mic decat cel de 50mil zloti estimat initial (10mil zloti per motor) iar resursa va fi de aproximativ 800 de ore fata de 1200-1600 de ore pentru un motor nou.
Stirea mai mentioneaza ca pretul este la jumatate fata de cel platit anterior pentru motoare similare dar achizitionate printr-un intermediar.

Din punctul de vedere al Romaniei nu se poate spune ca este o surpriza, daca avioanele retrase nu au putut fi vandute la bucata, atunci sint vandute piesa cu piesa.

Revenind la Polonia, estimarile arata ca vor avea nevoie sa achizitioneze in jur de 40 de motoare in perioada urmatoare si la un pret de producator de aproximativ 2,5mil USD bucata, asta ar insemna in jur de 100mil USD doar pentru intretinerea motoarelor, fara a vorbi de intretinerea pentru restul echipamentelor.
Modul in care s-au facut achizitiile de motoare RD-33 pana acum este detaliat intr-un alt articol Altair, afacerea are ceva foarte familiar romanilor: intermediarul era o firma “de apartament” care a reusit sa umfle pretul de patru ori fata de valoarea de piata.
Astfel, acum un an intermediarul a vandut Ministerului Apararii din Polonia motoare noi pentru suma de 25mil de zloti in timp ce alti clienti (China si India) au cumparat direct de la producator RD-33 la un pret de aproximativ 7,5mil zloti (2,5mil USD).
Acelasi intermediar a reusit sa vanda motoare uzate pentru 18mil zloti (4,6mil EUR) in timp ce uzina poloneza WZL-4 oferea acelasi lucru la pretul de 10mil zloti. Evident intermediarul a fost preferat si in cazul asta.
Ce e si mai interesant, se pare ca prin contract motoarele noi trebuiesc reparate in Rusia in loc de WZL-4 si asta ar insemna scoaterea producatorului polonez din afacere.
Dupa cum se vede si la ei firmele capusa prospera.

Atat de asemanatori si totusi diferiti.

 

TEHNOMIL.NET

17 comentarii:

  1. Acum chiar au ramas numai carcasele goale ale MIG-29 pe aeroportul Kogalniceanu.

    Dilema RK-ului la MIG s-a rezolvat rapid. Acum raman 3 variante, de fapt una singura aplicabila fara efort:
    – motoare originale noi direct de la producator (putin probabil in climatul geopolitic si economic actual)
    – motoare cu aceleasi dimensiuni si capabilitati din occident, intrucatva compatibile (vezi GE F414/ 404). Greu de precizat daca se pot adapta la nacelele MIG29.
    – carcasele vor fii abandonate pe campul de langa aeroport pana vor ajunge suficient de degradate ca sa fie casate.

    Ceva imi spune ca ultima varianta va fi aleasa de catre dragii nostri decidenti.

  2. Cativa mai speraseram ca decat third handurile alea din 83, mai bine un rk la aparatele alea de la kogalniceanu, mult mai putin zburate si cu 6-7 ani mai noi, si modernizate apoi cu israelienii
    da se pare ca nu mai e la ce
    si uite ca se putea si cu altii decat cu rusii, de vreme ce polonezii le repara la ei acasa cu 800 de ore resursa, aceeasi fabrica ni le-ar fi facut si noua fara nici o problema

    asta este acuma
    o sa avem un subiect de discutat mai putin

  3. Cu deosebite multumiri celor care au depus mult zel pentru ca Fortele Aeriene Romane, dupa ce acum 20 de ani avea peste 400 de avioane, alaturi de industria aeronautica si cea militara sa nu mai aiba nici o sansa!

    Adio Fortelor Aeriene, bun venit „fortei” de politie aeriana la mana a 3-a dintr-o colonie bananiera a UE!

  4. Intrebarea care doare si pe care nu o pune nimeni:

    Ce se intimpla cu mina de bani pe care polonezii au platit-o pentru motoarele Mig-29 din Romania?

    Ba, chiar sintem toti timpiti? Ca am vindut motoare de MIG pe o suma de nimic, e o chestie…Unde sint banii? Ce se intimpla cu acesti bani? Sau furam cu totii si e normal sa nu ne bagam peste piinea altuia?
    Spuneti-mi ca asa este si nu mai intreb nimic…

  5. Bai fratilor macar am scapat de o grija si de o discutie inutila! In mod clar orice speranta fata de MIG-urile 29 de pe Kogalniceanu s-a cam incheiat. Trist, dar s-a inceheiat.
    Poate la un moment dat o sa ma prindeti destul de sucarit pe viata sa va povestesc cum stam la tancuri, Marius Z. stie despre ce vorbesc, doar ca pur si simplu nu am chef sa scriu acum.
    Referitor la intrebarea lui Hans…raspunsul este ca nu toti suntem tampiti, ci doar imensa noastra majoritate.
    Atata timp cat o petitie pentru avioane noi a fost categorisita de unii „patrioti” ca fiind o „panarama”, la ce anuma va asteptati voi?! Sa iasa lumea in strada cu pancarde pro-armata?! Bre io ma stiu pe mine ca sunt cateodata naiv si am sperante nerealiste, insa situatia este aproape de colaps.
    Nu spun ca am capitulat, spun doar ca suntem aproape de nefiinta, militar vorbind.

  6. George GMT – nu este deloc incheiat acest capitol, MIG 29 A/B aveau nevoie de motare noi – in viziunea MApN-ulul deci faptul ca au vandut 5 motoare nu inseamna nimic, probabil ca si ungurii le vor vinde pe ale lor, MIG 29 inseamna aparatul in sine cu toate sistemele, si aici avem expertiza ca sa le mentinem functionale dovada o face prototipul cu numarul 67 -MIG 29 Sniper, pun pariu ca rusii ne-ar vinde orcand moatoaare si ne-ar asigur aRK/ul la toata flota si ne-ar costa mai putin ca si cele 12 F 16 Sh portugheze cu tot cu upgrade-uri la avionica si sistemele de armament.

  7. practic insa, nu vom cumpara nimic de la rusi, pentru ca este interzis politic…ma intreb oare, metalul fuselajelor nu a corodat? adica chiar daca am lua motoare noi, credeti ca fuselajele alea mai pot face „high G turn-uri”? eu ma indoiesc…

    • Tinand cont de conditiile in care au fost pastrate aceste avioane, in ultimii 10 ani, cred ca ar avea nevoie de o revizie generala, care probabil ca nu se justifica financiar.

    • Ia intreaba cum se tin MIG 21-LanceR-urile si ai sa te convingi ca daca alea zboara zboara si MIG 29-le. Despre G -turn-uri structura este cea care tine avionul sa nu se „dejghine” in aer, structura inseamna lonjeroanele si nu invelisul de dural.

  8. ,,ce-ti doresc eu,dulce Romanie,,-sa moara in chinuri toti imbecilii astia
    P.S-sunt unii care afirma,,nu mai putem cumpara de la rusi,acum suntem in NATO…..,,as da exemplul Greciei(S-300,BMD-3)-dar cei ce ne conduc ai alte planuri…..

  9. Reinvii putin topicul. Urmaresc din cand in cand ce este pe MK. Se pare ca le muta de ici colo?!!! Sa nu fie chiar asa rupte incat sa mearga cel putin pe rotile lor?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *