Sau cand germanii faceau avioane furtive…
The insane story of German Stealth Fighter Jet F117
Proiectul celor de la MBB (Messerschmitt-Bölkow-Blohm) pentru un avion mediu cu semnatura redusa (low observable) purtator de rachete, s-a desfasurat in mare secret intre 1981 si 1987, fiind finantat de Luftwaffe.
Denumit si Medium Range Missile Fighter (MRMF), proiectul a fost demarat in 1981, cu ideea crearii un avion usor si ieftin, care sa fie superior in lupta la distante medii, pentru a nu avea nevoie sa se angajeze in lupta manevriera la distante mici.
Era o maniera asimetrica de a contracara generatia aeronavelor sovietice de inalta manevrabilitate, capabile de lupta apropiata, care era la moda in perioada respectiva (familiile Su-27, MIG-29).
Abordarea era similara cu a celor de la Lockheed Martin pentru Have Blue (care a dus la F-117 NightHawk), desi au lucrat independent, tehnologia si solutiile gasite fiind similare, cautandu-se un profil frontal cu o semnatura intre .20 si 30 dB (contra radarelor in banda X) bazat pe suprafete multifatetate poliedrice.
Aeronava nu pare sa aibe cala interna de arme, montarea rachetelor aer-aer cu raza medie (familia AIM-7 Sparow?) facandu-se cel mai probabil pe acrosaje semi-carenate. Pare sa fie destinat unor misiuni de interceptor cu raza de actiune limitata, acrosarea unor rezervoare suplimentare ducand la o degradare a semnaturii reduse radar. Posibil ca acesta sa fie doar un demonstrator pentru rafinarea formei si performantelor, urmand ca la o versiune de productie sa fie implementate solutii pentru armament si rezervoare suplimentare.
S-a creat un prim prototip, pilotabil, scara 1/3, pentru viteze reduse, acesta incepand testele in tunelul aerodinamic in 1985. Pentru testele trans-sonice a fost folosita in prima faza o macheta scara 1:20.
In paralel au fost facute calcule folosind un program de simulare a zborului.
Pentru estimarea reflexiei radar a fost construita o macheta la scara de naturala, in lungime de 16 metri si anvergura de 8 metri. Potrivit unor estimari, semnatura radar frontala a Licuriciului ar fi fost mai redusa decat cea a lui F-117A Nighthawk.
Estimare orientativa a semnaturii radar frontale (sursa – pagina de „deviant-art”: Report 038: Lampyridae news – IndieDB)
In 1987 au fost facute mai mult de o duzina de simulari de zbor in tunelul aerodinamic din Olanda (Emmeloord), folosind un model la scara 3/4 simuland viteze de pana la 220 km/h.
Programul a fost oprit la fel de in secret in 1987, posibil la presiunile SUA, care aveau in dezvoltare propriile programe de semnatura redusa.
Abia in 1995 firma succesoare, Daimler-Benz Aerospace (DASA), a publicat cateva informatii despre acest program, inclusiv faptul ca obiectivele de semnatura radar fusesera atinse.
DASA au incercat sa continue in cadrul unui nou program TDEFS (Technology Demonstrator for Enhancement and Future Systems) destinat si ca evolutie pentru Eurofighter Typhoon, grefand noile materiale absorbante radar, comenzile fly-by-wire si motor cu tractiune vectoriala (X-31, la care si DASA a participat) pe studiile existente pentru Licurici, insa tehnologia suprafetelor fatetate a inceput sa fie depasita la sfarsitul anilor 1990.
In 1999 ultimul demonstrator al Licuriciului, la scara 3/4, a fost expus la la muzeul aviatiei militare din Berlin-Gatow.
Marius Zgureanu
Surse:
MBB Lampyridae (1987) German Experimental Stealth Fighter Prototype | Secret Projects Forum
Stealth technologies – German aviation projects and solutions
Eu, cât de cât ageamiu în „invizibilitate” văd două probleme de reflexie a undelor radar.
Priza de aer de loc „furtivă” și cu privire directă spre palele turbinei.
Joncțiunea aripă/fuzelaj care face un unghi drept. Pentru disiparea undelor, joncțiunea trebuie să ia o curbură.
Zic și eu…
@MirceaS
cum s-a mai discutat pe aici,
au exista doua solutii de proiectare, fundamental diferite, in ceea ce priveste reducerea suprafetelor de reflexie radar,
forma cat mai fatetata a aparatului de zbor specifica F 117 A,
si forma mai rotunjita a aparatului,
pt proiecte din anii 60: Boeing quiet bird, etc.
totusi, in sursele articolului se mentioneaza pagina de pe wiki a licuriciului, pagina la care proiectanti lui spun:
”These shapes deliberately avoid both conventional right angles and curved surfaces; lift was generated via a system of vortices produced by its sharp leading edges”.
cu alte cuvinte ca nu sunt bune unghiurile drepte si suprafetele curbe,
Cu privire direct la palele compresorului vrei să zici.
Da !
Mă uit la tabloul cu suprafețele echivalente radar.
Deja, privirea frontală nu trebuie să fie unicul criteriu.
Apoi văd că MiG-urile noastre 21 erau „low observable”, aveam flotă invizibilă și nu știam.
Mă mira si SER-ul Su-47. Nu știu de unde l-au măsurat așa de mic. (According to some sources, the Su-47 was treated with radar absorbent material (RAM) in order to reduce its radar signature. However, the airframe itself has no specific features characteristic of true stealth aircraft that would more significantly reduce its radar cross-section)
foarte interesanta aripa avionului,
la vremea la care a fost proiectata,
https://en.wikipedia.org/wiki/MBB_Lampyridae#/media/File:MBB_Lampyridae_concept_art.jpg
la wiki spune ca nemtii aveau propriile cercetari legate de aeronave cu amprenta radar redusa (stealth) inca din anu 1975,
si tot de la wiki, nemti zic ca avionu lor era mai invizibil radar decat F 117A,
”Similar to Lockheed’s own approach adopted during its development of the Have Blue demonstrator aircraft and the production F-117 Nighthawk (both still classified at the time), MBB’s design team harnesses the dimensional principles of an airframe externally covered by polyhedral shapes for the Lampyridae.[4] These shapes deliberately avoid both conventional right angles and curved surfaces; lift was generated via a system of vortices produced by its sharp leading edges. This multi-faceted exterior formed the basis of the envisaged stealth fighter; according to claims by Dr Gerhard Lobert, a former project leader at MBB, the Lampyridae was highly likely to have possessed better low-observability (in terms of radar visibility) characteristics than the competing F-117 Nighthawk, despite the latter’s exterior featuring more than double the number of radar-scattering facets in comparison to MBB’s design.[4]”,
pe desene de astea interesante de aripa pt IAR 99
https://www.rumaniamilitary.ro/iar-99-concepte-artistice
X 31 a fost un proiect exceptional, a aratat ce poate iesi cind mai multe tari colaboreaza. E adevarat nemtii mai aveau, pe atunci, inca specialisti in aviatie. Si mai e adevarat ca nemtii nu prea au profitat de rezultatele acestui proiect exceptional, ci mai mult americanii. Intre timp ajunsesera luptatorii pt pace la putere.
Dar ideea (necesitatea) reducerii sectiunii e la fel de veche precum aviatia. Poate ar fi meritat de vorbit si despre Ho 229.
P.S un articol despre X31 ar fi tare interesant!
https://www.rumaniamilitary.ro/horteh-2-29-al-lui-hitler
Să ne amintim și
https://www.rumaniamilitary.ro/microfighterul-incas
pin la urma toti vorbim.de avioane grozave, ce e acela avion grozav?
In principiu nu exista acel.avion grozav, ci fiecare e mai bun sau mai rau in functie de scopul fiecaruia.
Totusi exista niste parametrii general valabili, raport tractiune greutate, pay load, stealth, pret…
A mai fost un proiect german fain in perioada aceea Dornier LA-2000 . Foarte asemanator cu A 12 Avenger inca nici nu se stie ci8ne dupa cine a furat
Ideile sunt pe undeva aceleasi, se rostogolesc, de fapt sunt firesti, impuse de fizica. Diferenta e ca unii au curajul, si o anumita sustinere financiara, sa incerce sa puna in practica acele idei, iar altii se multumesc sa lupte pt pace.
Desigur exista si comici vestiti ai ecranului, gen Georgel, Peredehil si toata gasca lor, care nu inteleg nimic, dar, din pacate, au si ei un cuvint de spus.
Pare absurd, dar e trist, e greu sa impui firescul, chiar daca e vorba de fizica!
Interesant, aparent ma ignori de ajung sa sughit, in timp ce eu, care nu am clamat ignorarea, nu ma complic sa comentez la fiecare articol din alte parti ideile putine si fixe in care incerci sa explici, intelectual, ca Trump, soiosii plantati de rusi prin politica vestica si altii sunt faclii ale democratiei iar cei ce-i critica sunt in eroare.
Plus ca-ti place s-o dai cotita, cu comparatii care de fapt nu-s comparatii, inca n-am inteles cum vine asta.
Tot nu m-am lamurit ce are F-35 cu IAR-99, sa fi duduit industria aero romana si tot nu scoteam ceva apropiat de nivelul ala, si nimeni n-a scos inca, desi mai vin unii cu povesti cu turci.
offtopic!
P-ăia de se viermuie rasist cam de ieri, fără opreliște, văd că nu-i considerați off topic.
Și Mako Heat avea chestii stealth (arhitectura, coating-ul pare-se).. provenite chiar din experiența Licuriciului asta..
Citez:
„The Mako shows remarkable stealth aircraft features, partially due to faceting and partially due to composite materials, using some results from the MBB Lampyridae stealth program.”
https://en.m.wikipedia.org/wiki/EADS_Mako/HEAT
Si Mako tot in coadă de pește a rămas..
Eu nu prea cred in coincidente..faptul că toate programele germane în materie de semnătură redusă de radar nu s-au materializat.. înseamnă că nu au fost viabile..eșec intern..că au capotat la nivel tehnologic.. financiar..nici nu mai contează..tot eșec se cheamă.
Nu cred că pot fi învinuiți americanii..așa orice proiect european eșuat sa dăm vina pe americani că bagă bete in roate..nu cred.
Sa nu uitam că nemții au un lung istoric de proiecte eșuate pe aviație după WW2..și proiectele avioanelor cu decolare verticala VTOL („Harrier”-urile germane)..multe..
Sau un alt motiv.. sa o dam in filozofie (și să le oferim o scuză)..
Căutând de proiectele astea nemaipomenite germane am dat peste un articol despre o opera a renumitului Arthur C. Clarke -„Superiority”- despre cum tehnologia superioara nu te ajuta întotdeauna și că nu e bine sa dai vrabia din mana pe cioara de pe gard. Concret: până la tehnologia revoluționară..tot asta convențională este baza..
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Superiority_(short_story)
Citez:
„Superiority” is a science fiction short story by British writer Arthur C. Clarke, first published in 1951. It depicts an arms race during an interstellar war. It shows the side which is more technologically advanced being defeated, despite its apparent superiority, because of its willingness to discard old technology without having fully perfected the new. Meanwhile, the enemy steadily built up a far larger arsenal of weapons that while more primitive were also more reliable.”
Aviz si celor care se iluzionează că superioritatea tehnologica a Vestului e infailibilă într-un large scale conflict.
Revenind..Nemții știu cel mai bine poveștile cu „Super Armele care câștigă războiul”.. probabil și-au învățat lecția din WW2 și sunt cu picioarele mai pe pământ acum.
Testează..invata..dar când realizează că tot mai ok momentan este un Typhoon (sau și Tornado pe vremea aia)..renunță să se avangardeze in van..s-au dat pe „play it safe”..nu mai riscă.. o părere..
Dar oricare ar fi motivul..pot sa răzbune trecutul și sa dovedească, tot ce au învățat din proiectele astea rămase la sertar sau doar in prototip, în prezent..în cadrul FCAS…
Ce îi împiedică? Bani au.. tehnologie..know how de la toate proiectele astea.. punctualitate..
Oare nu cumva și FCAS va avea soarta Licuriciului?..că nu se mișcă nimic..
Erau vorbe de duh pe net..sa greșești o dată e accident..de doua ori coincidenta..de 3 ori (sa perseverezi in greșeală) este un obicei..
Se cam aplica la nemți pe aviație (după WW2)..
nu cred ca au capotat tehnologic. Banii.
Nu, nu banii, ci isteria politica a luptei pt pace. Au fost ani cind cineva care lucra in ind militara era vazut ca un criminal. Au fost anii de glorie ai verzilor si ai linkului. Banii existenti erau folositi pt plantarea panselutelor.