Italienii se gândesc la portavioane nucleare

Trieste

Într-un interviu acordat cotidianului “Corriere della Seră”, șeful Statului Major al Marinei Italiene, amiralul Enrico Credendino a confirmat faptul că marina se gândește serios la dezvoltarea unui portavion cu propulsie nucleară.

Deși nu este un program prioritar ci de viitor (anul 2040), necesitatea unei astfel de nave derivă mai ales din consumul energetic uriaș necesar în viitor pe zona utilizării dronelor, a sistemelor de război electronic sau război cibernetic.

Deocamdată planurile pentru un portavion nuclear sunt în faza de concepție și fezabilitate și sunt aliniate cu dezvoltarea industriei nucleare italiene. Portavionul face parte din programul mult mai amplu “MINARVA” –  “Marinazzazione di Impianti Nucleari per l’Energia a bordo di Vascelli Armati” și are, evident, legătură cu propulsia nucleară pentru viitoarele nave de luptă ale Italiei.

Este structurat în trei etape: prima are legătură cu fezabilitatea acestui sistem de propulsie la bordul navelor, etapă a doua va dezvolta un concept de navă de luptă cu propulsie nucleară, iar în cea de-a treia etapă se va compara o navă dotată cu reactor și una cu o propulsie ceva mai clasică.

În paralel un alt program este demarat cu participarea unor companii italiene din domeniul energetic (Enel, Ansaldo Energia și Leonardo) pentru dezvoltare de reactoare nucleare de mici dimensiuni atât pentru uz civil cât și pentru cel militar – Small Modular Reactors – răcite cu apă.

Italienii fac întrucâtva invers decât americanii. Aceștia aveau deja tehnologia pentru reactoare nucleare compacte, folosite la bordul submarinelor lor, iar acum au făcut pasul spre lansarea acestora pe piață civilă, program din care România face și ea parte.

Evident că italienii au în gând pe lângă portavion și submarine de atac cu propulsie nucleară, au mai încercat varianta în 1959 dar au fost lăsați baltă de americani și dacă au bani sigur vor reuși.

Este foarte clar că un portavion nuclear este un mare pas în față față de actualele portavioane italiene, din absolut toate punctele de vedere dar în același timp și costurile sunt mult mai mari.

GeorgeGMT

8 comentarii:

  1. Nu aveau ei o colaborare buna pe FREEM cu francezii de la NavaL? Sa faca cu ei ca aia au submarine nucleare si pot sa i ajute si la portavion….

    3
  2. neamtu tiganu

    Imi plac enorm de mult temele la care nu ma pricep, pot spune orice prostie. Nasol e la temele la care eu cred despre mine ca le am. Trebuie sa fiu atent, ca vin adevaratii specialisti.
    La tema:
    – Italia e plina de bani, datorii 135% din PIB
    – Ce le-o trebui lor portavioane, poate vor sa mearga in Africa, au mai fost si s-au umplut de glorie.
    – Chestia cu energia e insa cu adevarat groasa, spre deosebire de Romania. Am aflat zilele trecute cind un articol la obiect de un adevarat specialist, a fost facut pulbere.
    – Daca-mi aduc aminte si Ro a cochetat cu nucusoare d-alea mici. Unii spun ca ar fi cea mai scumpa posibilitate de a produce energie. Cica tot alea mari sunt mai eficiente. Apropos, in curind se va opri un bloc de la Cernavoda. Imbracati-va gros.
    – Acum ca se baga 5% in inzestrare sunt foc de curios ce se va declara militar. Ma astept sa se faca vile vopsite kaki, ma astept ca generalii si colonei sa-si traga Hummer, tot kaki, avionase, sau elicoptere de transport rapid la soacre.
    – Ursula, cind a fost min apararii in Ge construise in cazarme gradinite pt viitorii soldatei de Pb.

  3. Apropos, stie cineva dintre mutimea de specialisti de pe aici ce-nseamna cheltuieli militare? Adica ce intra in cele 5%.

    De ex. nemtii sunt f creativi „Aceasta include plățile de dobânzi la datoria federală, fondul special al Bundeswehr-ului și pensiile pentru foștii soldați ai armatei est-germane (NVA) – precum și 7,5 miliarde de euro în ajutor pentru Kiev în războiul din Ucraina. Acești bani ar contribui, de asemenea, la atingerea cotei. Fără aceste cheltuieli, declarate drept „cheltuieli pentru apărare”, totalul nu s-ar ridica la două procente din PIB.”

  4. Din pacate Ansaldo este macinata de greve, probleme financiare, schimbari de management si structurale. Zic din pacate, ptr ca au know how si capacitate
    Au colaborari si in Romania si sunt parteneri in programul EAGLES-300 Small Modular Reactor (SMR)insa aceste reactoare mici sunt racite cu plumb.Impreuna cu Reinvent energy din Romania au primit finantare de vre-o 20 mil.EUR sa realizeze la Pitesti un centru de cercetare a reactoarelor racite cu plumb si bazate pe combustibil MOX (proiectul ALFRED: https://en.wikipedia.org/wiki/ALFRED_(nuclear_reactor) )
    Divizia di UK a Ansaldo Nucleare, este furnizori de servicii pentru MoD (submarinele britanice cu propulsive nucleara)
    E putin mai dificil sa convertesti instalatii din industria civila in cea militara si mai ales cea amritima militara

  5. Foarte bine. Nu pot sa nu remarc doua aspecte:
    1) Industrial: tot se vorbea pe aici zilele trecute ca trebuie revigorate industria in Europa. Un proiect de o asemenea amploare ar putea da un impuls substantial, mai ales daca vor reusii sa dezvolte tehnologia cu utilizre duala (militar si civil). Sper sa nu colaboreze nici cu americanii, nici cu francezii. Colaborarea e buna, dar de cele mai multe ori concurenta sanatoasa e mai benefica.
    2) Doctrinar: Prin 205-2019, cand chinezii isi laudau rachetele lor ASBM si le prezentau ca fiind moartea portviaonelor, presa de specialitatea vuia de articole privind apusul erei portavioanelor (inclusiv pe aici erau multi care radeau de americani pe tema construirii de portavioane). Intre timp, nu doar ca americanii si-au vazut de treaba, dar si alte tari cu marine puternice calca pedala de acceleratie cu contructia de portavioane (mai mici, mai mari, unele destinate doar dronelor, dar totusi). Inclusiv China e angajata serios in constructia de astfel de nave, asa ca nu pot sa nu ma intreb care e eficacitatea reala a acestor ASBM-uri.

    • „dezvolte tehnologia cu utilizre duala (militar si civil).”

      Despre ce fel de tehnologie e vorba? Fara sa fiu specialist cred ca aceste tehnologii sunt deja dezvoltate si nu de azi de ieri. Poate ca-i vorba doar de utilizarea uneia deja existenta si pt asta nu ar strica sa colaboreze cu cineva care stie ceva despre subiect. Sa nu inventeze ei roata.

      P.S Am impresia ca sunt moderat, blocat, banat! Nu-i bai, dar spuneti-mi si mie sa nu-mi tocesc buricele degetelor degeaba!

    • Erata:
      „vor reusi”, nu „vor reusii”
      2015-2019 nu 205-2019
      Chiar ar merge o optiune de edit, macar pentru o ora de la aparitia postului.

  6. nu stiu daca numai nevoie de mai multe energie electrica la bordul navei ii impinge spre aceasta alegere, benefica zic eu.

    pe de-o parte cred ca tehnologia asta e mult mai accesibila astazi si exemplu Frantei in energie, care s-a bazat pe centralele nucleare inspira si pe altii.

    apoi dpdv militar, s-a vazut cu houthi cel mai evident nevoia de a proiecta forta maritima pentru protejarea cailor de comert si in afara Mediteranei sau a Atlanticului de Nord, astea au fost nevoile operationale.

    In contextul acordurilor comerciale care urmeaza a fi semnate cu Mercosur sau India, rutele astea vor trebui protejate la nevoie si asta si decizia asta e congruenta si cu intentiile EU de a avea capabiliatile necesare pentru o autonomie strategica, efort de care multi fac misto complet aiurea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *