Jorge Degenhardt, directorul consortiului Eurofighter Typhoon a declarat la Parși că avionul sau are viitorul în față și este optimist în privința unor noi comenzi.
Astfel, cadența de producție va crește de la 12 aparate pe an în prezent la 20 de avioane, cu potențial de creștere la 30 de unități pe an, dacă va fi nevoie.
Directorul Eurofighter a făcut referire și la situația geopolitică din prezent pe care a caracterizat-o ca fiind: “o nebunie totală”.
Istoric vorbind, vârful de producție al Eurofighter a fost atins în 2010 (Tranche2) cu 60 de aparate anual, ca mai apoi să tot coboare spre 14 unități per an în 2023-2024.
Dar noile comenzi primite din partea partenerilor în program face ca numărul de avioane per an să crească la 20 de unități. În acest moment, comenziile ferme vin din partea Germaniei – 58 de aparate Tranche 4, Spania – 45 de unități Tranche 4 și Italia cu 24 de unități. Qatarul este deocamdată singurul client extern cu un contract aflat în derulare și se discută despre o suplimentare cu încă 12 aparate pentru țara din Golf.
Deocamdată doar Londra nu a comandat avioane noi dar există speranțe pentru comenzi din partea Turciei – 40 de Eurofighter, acum că Berlinul și-a dat acordul (din nou) pentru ca Turcia să poată cumpără cele 40 de Eurofighter Tranche 4 dorite. Pe 26 iunie, noul guvern german a fost de acord cu încheierea afacerii, ceea ce mai adaugă 40 de aparate la portofoliul de comenzi al Eurofighter Gmbh. De asemenea și Arabia Saudită își doreste un maxim de 60 de avioane, tot dacă Germania va fi de acord.
Și acum începe showul. Eurofighter este produs pe patru linii de asamblare din cele patru țări partenere: Warton – Regatul Unit, Manching – Germania, Torino – Italia și Getafe în Spania. Toate cele patru uzine trebuiesc coordonate între ele și ca lucrurile să fie în linie dreapta și producătorul motoarelor EJ200 – EuroJet Turbo GmbH trebuie avut în vedere ca și cele două companii care produc radarele avionului: Leonardo și Hensoldt.
În Tranche 4 Eurofighterul este un splendid avion multirol, magnific ca avion de vanătoare/intercepție și astăzi poate folosi rachete aer-aer Meteor/AMRAAM, IRIS T/ASSRAM sau armament ghidat aer-sol. Dispune de asemenea de radare AESA foarte performante și una peste alta este un avion matur, unul dintre cele mai bune avioane de vânătoare din lume și s-ar putea să mai aibă încă destule de spus în Europa și nu numai.
Este de asemenea, cel mai performant sistem de arme dezvoltat și fabricat împreună de mai multe țări membre UE/NATO.
GeorgeGMT
Minusul Eurofighterului este pretul, datorat in special cheltuielilor suplimentare fiindca este produs in 4 tari, transportat si asamblat.in Spaniabdaca nu mă însel.
La pretul său destul de piperat se adauga si una dintre cele mai scumpe ore de zbor din lume.
Eurofighter datorita pretului ar trebui sa fir atat de bun, incat sa fie echivalentul F22, adica sa ai câteva unitati exceptionale „in caz de”. Ar putea fi dacă europenii ar investi in el dar deocamdată nu e…
In principiu producerea componentelor pentru patru tari ar trebui sa ieftineasca produsul deoarece seria e mai mare. De ex. atit canardul cit si aripile se produc numai in Anglia. Ca sa nu mai vorbim de motor.
Montajul general, scrie si in text, se face in patru locuri. In Germania e la Manching.
Un dezavantaj e insa faptul ca de la comanda la livrare trec peste 50 de luni.
Si una rece, una calda. La Paris Dassault ameninta cu iesirea din program daca nu sunt ei coordonatori. Cica ar putea sa faca un avion si singuri! https://aviationweek.com/defense/budget-policy-operations/fcas-tensions-flare-paris-air-show
Editat. Asumarea unei identitati false este cel mai scurt drum catre „cutia cu maimute”. O fi Strumpf mai excentric, dar asta nu e comentariul lui. Pa-pa!
Nu pot sa inteleg de ce sunt atrasi de acest blog atitia *****, ma autocenzurez. Am impresia ca proportia lor depaseste mult alte platforme. Si nu numai ca sunt ****, ma autocenzurez, dar sunt si plini de ura si lipsiti de cel mai elementar simt al umorului.
Or f militari, caprari cum le spun eu?
Buna pasare. Pentru cei ce vor sa refuze F 16/ F35 pentru că nu au încredere i Americani, SAAB Gripen nu este o soluție. Avionul e cu motor american. O opțiune buna ar fi sa se meargă pe calea a doua modele de avioane. Unul american (in cazul nostru F 35) și unul de producție 100% European. Sau EF Typhoon sau Rafal. Eu as alege Erofighter. Modelele repartizate în proporție de 2/1. Adică la fiecare doua F 35 un Erofighter. In total macar 90 de aparate. Pentru RO ar fi perfect.
Dupa info mele, Germania a comandat doar 38 de bucati nu 58, 30 simple si 8 duble comenzi. sa le inlocuiasca pe cele din Transcha1, si pe doua cazute, deci nu e vorba de o extindere. De altfel comanda a opt duble semnifica probleme cu pregatirea pilotilor sau, o versiune care are rol de supraveghere aeriana complexa si necesita doi piloti.
Noua versiune se numeste Quadriga, aceasta fiind carul de lupta cu 4 cai, care se afla pe Branderburger Tor.
Are un radar nou numit, care va echipa doar avioanele spaniole si germane. https://esut.de/2025/02/meldungen/57395/auftrag-fuer-die-entwicklung-eurofighter-radar-der-naechsten-generation-erteilt/
Se lucreaza si la Tanscha 5.
https://www.rumaniamilitary.ro/eurofighter-tranche-4 – 38 in 2020
https://www.eurofighter.com/news/germany-to-purchase-20-additional-eurofighter-jets – inca 20 in 2024
George, cele 20 inca nu sunt comanda ferma, cica la toamna. Dupa cum se stie Scholz nu mai e cancelar. In plus cele 20 ar trebui sa nu mai aiba Defensive Aids Sub-System, ci sistemul Arexis de la Saab.
E adevarat ca Söder, presedintele Baiernului vrea chiar 35, pt ca se fabrica in Bayern.
George, am.vorbit adineauri cu Eurofighter, da cele 20 de avioane Scholz ar fi contract serios, dar inca nu e semnat! Deci?!
Si totusi Eurofighter e un avion vechi, are 30 de ani. Germania are o mare problema, mai ia niste Eurofighter sa-i tina pe specialisti cit de cit in priza, se zbate intre Eurofighter, F 35 si FCAS.
Nu are suficienti bani sa le tina pe toate, se canibalizeaza si nu-si gaseste nici parteneri. Anglia ar fi partenerul ideal dar, am mai spus, a fost gonita din EU, „meritul” fiind si al lui Merkel. Deci relatiile (politice) nu sunt f prietenoase, desi la nivel tehnic nemtii si englezii se inteleg extrem de bine.
De ce nu se poate face ceva la nivel de EU?
Eu nu inteleg de ce insista nemtii cu francezii… Anglia este inca in NATO si, vrem nu vrem, este o tara europeana. MBDA de exemplu are centre de productie in Anglia iar francezii au inca programe comune cu englezii.
In umila mea opinie, nemtii ar trebui sa le dea cu flit francezilor ca tot au zis ca se descurca singuri si sa se bage cu englezii, japonezii si italienii in programul lor de supersonic. Dar acum pare cam tarziu sa mai faca asta…
nicolae, pt dezvoltarea aviatie e nevoie, pe linga bani, de anumite competente, in primul rind motoare si, poate si mai important, echipamente.
In plus FCAS e mai mult decit un avion, e un program complex.
Drept urmare, mi-as putea imagina un program european, nu neaparat NaTO.
In acest program as vedea-o chiar si pe Ro, pt anumite pachete.
Dar, e f greu, atit Ursula, cit si Merkel, cit si mindria franceza au facut mult rau unui asemenea program. Intii au promovat isteria pacii si a verzilor, au pompat in migratie…
Calculând contracte ferme = 139 aparate.
Posibil cu un supliment de 40 turcești și 60 saudite.
Total general 239 aparate.
La un ritm de 20 aparate / an, întreaga comanda vine realizată în 12 ani.
Prea lent in opinia mea.
Și am o întrebare .
20 aparate in 4 fabrici ?
Adică doar 5 avioane / an/fabrica ?
Pai și asta duce la cost avion „pe noi culmi”.
Eurofighter putea fi un mare succes daca politica nu baga coada.
Exemplu : aripile . Alea din dreapta un producător, alea din stânga alt producător.
Normal că prețul e mare cu așa organizare a muncii.
Era suficientă o singura fabrica și împărțirea componentelor de produs, mai cu cap.
Tehnic NU politic.
Părerea mea.
Ai dreptate pe undeva, si A400 a suferit de aceeasi boala. Dar cum s-ar putea altfel?
Am vizitat o fabrica unde se producea o parte din fuselaj. Le producea pt toate avioanele.
Productivitatea era formidabila. Era doar o mina de oameni. M-a impresionat controlul de calitate. Era o zona cu multe nituri, lockbolturi etc. Fiecare element de imbinare avea capul colorat, din fabrica. Era suficienta o poza si o comparatie cu o poza etalon pt a stii daca elementele sunt la locul lor. Nu componentele de structura sunt problema, astea sunt relativ ieftine, ci mai degraba componentele ultraspecializate, de ex. motoarele, radarul etc. La 139 de aparate e nevoie de aproape 280 de motoare, care se adauga la cele necesare pt a le schimba pe cele vechi. Structura reprezinta de obicei mai putin de 20% din totalul pretului.
De altfel cadenta de fabricatie ar putea fi usor crescuta la 30, sau chiar 60 pe an.
E foarte smechera ultima varianta de Typhoon si mie mi se pare ca e un aparat subevaluat oarecum, cel putin aici pe site, multi se blocheaza in costuri insa astea sunt deja o chestie secundara cu razboiul in batatura (sau vecinatatea apropiata cum zic unii …)
Ultimele variante au crescut capacitatea computationala (are control vocal in cockpit si comunica cu pilotul in sensul ca ii spune ce face si ce recomandare are pentru diverse tinte;
apoi pe partea de senzori (radar, irst) si se trece treptat la ultima varianta ECRS Mk2 ce ii permite sa functioneze simultan aer-aer, aer-sol si EW, cu mod pasiv atat pt sol cat si pt tinte aeriene si (se zice) raza de detectie mai mare ce-i permite sa foloseasca raza superioada a Meteor-ului.
N-are probabil sensor fusion asa complex ca Rafale dar pe ultimele variante se apropie.
In mod normal n-ar trebui sa aiba probleme cu nici un Suhoi
Cadenta de fabricatie este simbolica pentru un consorțiu industrial creat in 4 dintre cele mai puternice tari din Europa, dintre care 3 in G8.
Asta ma duce cu gândul la manufactura nu la adevărate capacități industrializate de producție.
Acum 15 ani compania la care lucram a facut un party in Muzeul Aviației din München(cred ca a fost aerodrom in ww2), acolo era si exemplarul pilot Eurofighter facut de germani. Era un domn in varsta de aprox 70 ani, genul arian pur, inalt cu ochi albastrii, care a ținut pasionaților dintre noi o prezentare a avionului de peste 1h, poate 2. La varsta lui apucase sigur ww2 incorporat, dar cred ca fusese inginer ca era prea inalt sa înceapă in BF109. Oricum, cativa dintre noi am stat toată seara cu el si ne explica absolut orice la detaliu.
Un amănunt interesant pentru anii 2010 ai Germaniei democratice, elogia la maxim avioanele lor din WW2, radia cand vorbeai de Me si Fw. Ciudat e ca eu stiam mai multe despre Luftwafe de la bunicu’ decat colegii germani care arau foarte fascinați despre ce auzeau. Atunci am înțeles ca la un anumit moment amintirile bunicilor le vor șterge propaganda si vor redeveni forță care au fost de pe vremea romanilor.
aviatia germana a fost exceptionala in ww2.
Din pacate azi e f departe!
Daca pe langa ingineri mai aveau si niste strategi,nu multi,1-2, nu pierdeau razboiul aerian.
Ca varsta,daca aveau 15 ani puteau fi luati servanti pt AA,dar cei mai tineri ar fi avut 80 de ani acum 15 ani si 95 azi.
Despre revenit,greu cu boii mici la deal.Poate daca le fac vant veneticilor ce tot se inghesuie de 60 de ani la ei.
Strict legat de EF,nu stiu sa fi fost la o bataie.Rafale tot a prins ceva DEAD in Libia,plus lupta aeriana cu Pakistan.Chiar daca a picat minim un aparat,tot ies ceva lectii de invatat.
E bine sa ai o minima capacitate,chiar daca e atelier,nu industrie.Tot e o baza de re-pornire.
Royal Navy dupa 1918 nu a construit nimic un deceniu jumate si a fost destul ca baza industriala,incepand cu oameni,sa se duca in cap.
As fi curios de o treaba.Cum poti multiplica experienta si calitatea umana a catorva isteti cu ajutorul AI.Daca nu ai multi oameni,sa ai roboti care sa faca 90% din munca priceputilor.
Mihais, am mai povestit.
Cu mai multi ani in urma am inchiriat o saca mare la Pyla sur Mer, unde am gazduit citeva zile citiva studenti nemti la aviatie, in ultimele semestre, care faceau practica la Airbus, la Toulousse.
Intr-o seara la gratar, bere am discutat despre avioane si job. Niciunul, cu o exceptie, nu a putut concepe sa lucreze in domeniul militar. Le-am argumentat ca un ing are mai milte perspective tehnice, deoarece domeniul militar nu e atit de conservator precum cel civil.
In concernul unde lucram aveam un coleg aerodinamician de virf. L-am intrebat de ce nu a mers la avioane militare. Nici nu a vtut sa auda.
Eram la o expozitie de materiale compozite la Paris. Am mers la o firma cu care aveam niste proiecte in derulare. Eram insotit de cineva care lucra in aviatie in domeniul militar. Firma cu care lucram l-a rugat politicos pe insotitorul meu sa se indeparteze deoarece ei nu vor sa aiba de a face cu armata.
inca una si va las!
Prin 90 se ceva gasesc un post in aviatia militara. Dau interviu, sunt gata sa ma ia, dar primesc un telefon, le pare rau, dar sunt din Ro.
Acum vreo zece ani, intr-o firma de aviatie militara ,un tinar ing neamt primeste sarcina sa se ocupe de un student practicant. Prima intrebare a studentului a fost unde e camera de rugaciune! Se pare ca serviciul personal i-a rezolvat aceasta dorinta.
Este un avion superb, probabil fără rival in generația 4.5 la interceptor aerian, dacă nu ținem cont de ultima varianta de f15. Ca multirol cred ca este sub Rafale.
Dar ma uit la cadenta de producție. Patru țări: Germania, UK, Italia si Spania vs. Franța. Un pib însumat de cel puțin trei ori mai mare. 1 aparat pe luna vs 3 francezii acum, cu obiectiv clar de creștere la 5. Deci nu putem stimate consortiu sau nu vrem?
Georgel, vad ca-mi bat gura de pomana pe aici. Sigur ca poate fi crescuta cadenta, dar adevarul e ca nimeni nu vrea cu adevarat aceste avioane, nici macar armata germana. Ce sa faca cu ele, nu au nici piloti, nici tehnicieni, nimic.
Stii cit cistiga un pilot Eurofighter? Cam cit primarul din Ciorogirla. https://www.merkur.de/wirtschaft/kampfjet-pilot-bundeswehr-gehalt-luftwaffe-verteidigung-verdienst-92542450.html