MBDA Fulgur…

Fulgur la standul MBDA de la Le Bourget 2025 (sursa foto: MBDA)

… sau inlocuitorul european al FIM-92 Stinger, dezvaluit la Salonul Aeronautic Le Bourget 2025.

Marturisesc ca l-am ratat cu brio in timpul vizitei expozitiei… de fapt trebuia sa vizitez pavilionul dar din cauza unei intalniri extinse cu danezii, MBDA a amanat alte vizite, iar ulterior nu am mai avut timp sa o fac. O scurta paranteza, motivul a fost probabil ca danezii au cumparat 4 unitati VL Mica (neclar daca este vorba de 4 sisteme sau mai degraba un sistem cu 4 lansatoare). Planul de restabilire a capacitatilor de aparare antiaeriana daneze prevede in prima faza cumpararea a trei sisteme de aparare antiaeriana de la trei furnizori diferiti: NASAMS, VL Mica și IRIS-T SLM pentru ca in faza a doua sa se concentreze pe un singur sistem castigator.

Si iata ca „miracolul” asteptat de o Europa intreaga (mai putin polonezii), adica o racheta VSHORAD cu adevarat portabila, tinde sa devina realitate sub denumirea de „Fulgur” (din latina).

Si asta se datoreaza mai mult italienilor, cu ocazia salonului aeronautic de la Paris compania detaliind caracteristicile noului sistem MANPAD si calendarul sau de dezvoltare. Calendarul de implementare al proiectului este destul de agresiv, asteptandu-se inlocuirea FIM-92 Stinger in inventarul italian incepand cu 2028.

Fiind constienti ca paradigma de folosire a sistemelor MANPAD s-a schimbat radical odata cu conflictul din Ucraina, mai ales cu privire la intensitate si stocurile aferente din cauza multiplicarii amenintarilor aeriene, preponderent robotice, MBDA Italia a lansat in 2023 un program de studiu, acompaniat de armata italiana.

Daca in trecut se aveau in vedere MANPAD-uri tot mai grele pentru a putea lovi mai departe si cu incarcatura de lupta tot mai puternica aeronave de atac tot mai protejate si cu capacitati proprii de lovire la distante crescute, UAV-urile necesita capacitate de lovire rapida si la distante mai mici, cu arme mai usoare.

Ceea ce ne duce din nou la caracteristici apropiate de cele initiale ale FIM-92 Stinger, pe care italienii vor sa le inlocuiasca cu ceva produs la ei acasa.

Potrivit brosurii producatorului, Fulgur va avea o masa de aproximativ 10 kg, o lungime de 1,5 metri, un diametru de 70 mm și o rază de actiune de aproximativ 5 km, cu viteza de interceptie supersonica, ceea ce asigura neutralizarea tintei in timp foarte scurt

Datorita noului senzor electrooptic de noua generatie, cu imagistica in infrarosu (IIR),  dezvoltat in cooperare intre Leonardo (echipamentul) si MBDA (algoritmii), se doreste o racheta capabila sa doboare UAV de clasa 1, rachete de croaziera subsonice, avioane si elicoptere.

Focosul conceput tot de MBDA va fi produs de un tert, in timp ce motorul rachetei este furnizat de AvioAero, parte a GE Aerospace.

Pentru lansare de pe umar, sistemul este in configuratie clasica: racheta intubata, la care se adauga senzorul electro-optic si procesorul pentru lansare, precum si sistemul de identificare IFF. De asemenea, sistemul poate fi integrat cu lansator teleoperabil cu mai multe canistre pentru vehicule (inclusiv turela Leonardo HITFIST) si ca parte al sistemului SKY WARDEN, dar este prevazut si pentru integrare pe elicopterul AW249 Fenice al Leonardo si posibil alte platforme aeriene in viitor.

Potrivit declaratiilor, ar fi fost semnat deja un contract de productie, revizuirea preliminara a proiectului fiind realizata, proiectarea detaliata in curs si revizuirea finala a proiectului apropiindu-se rapid, pentru  a avea configuratia de productie. Prima tragere reala este asteptata pentru 2028.

Fulgur asezata pe sol in plan apropiat, in dreptul pilonilor de acrosare ai celui de-al 4-lea prototip al Leonardo AW-249, stand Le Bourget 2025

Se asteapta o capacitate de productie potential de pana la cateva mii de rachete pe an, componentele cele mai importante finnd produse la uzina MBDA Fusaro de langa Napoli, locatia asamblarii finale nefiind inca anuntata.

 

Si acum, o ultima paranteza, mai larga…

In paralel, MBDA Italia a concentrat productia de rachete Aster in Aulla, langa La Spezia, cu capacitatea  considerabil marita. In plus, o noua linie de asamblare este in curs de constructie in Noceto, langa Piacenza, pentru a asambla CAMM-ER, cu o productie initiata in 2026 si capacitate completa de cateva sute de rachete pe an.

Revenind la Aster, MBDA face eforturi pentru scurtarea procesului de productie de la 42 de luni in 2022 la 18 luni in 2026, in paralel cu cresterea capacitatii de productie cu 50% in 2026 fata de 2022. Astfel, tocmai au livrat primul lot de rachete comandat in februarie anul acesta (parte a unui acord cadru din decembrie 2022), devansat fata de prognoza initiala de livrare pentru 2026, comanda totalizand 134 rachete destinate marinelor Frantei, Italiei si Regatului Unit, precum si fortelor terestre franceze si italiene. Incepand cu 2023 au fost comandate catre MBDA peste 1100 de rachete Aster.

Intre timp polonezii, ceilalti producatori europeni de MANPAD lansabile de pe umar, au primit de la belgieni o prima comanda de 40 de lansatoare Piorun si cateva sute de rachete pentru suma de 137 milioane de euro, acordul cadru prevazand livrarea de pana la 300 de astfel de sisteme.

Sa vedem si ce detalii vor iesi la suprafata si in legatura cu apropiata achizitie de VSHORD/SHORAD a Romaniei…

 

Marius Zgureanu

Surse:

PAS 2025 – MBDA details its new VSHORAD missile named Fulgur – EDR Magazine

Exclusive: New FULGUR portable air defense missile to equip Italian Army replacing U.S. Stinger by 2028

20 de comentarii:

  1. Uita o chestie care chiar lipsea din panoplia sistemelor de lupta produse in Eu! Ii prevad un viitor stralucit in contextul actual si al viitorului apropiat…..

    • nu lipsea, exista Piorun-ul polonez; dar da, incet incet se va produce in EU orice categorie de armament, inclusiv avioane „invizibile” , awacs-uri si ce mai trebuie

      4
  2. „…prevede in prima faza cumpararea a trei sisteme…” – cumpararea sau compararea?

  3. Nuca in perete

    Mulțumim pentru articol..

    Chiar doream să știu mai multe despre fulger.. apropo cu ocazia asta am aflat că fulgerul nostru vine din latina.

    Problema acum.. greutatea! Este sau nu este?

    Dacă se dorește să rivalizeze cu actualele sisteme, atunci trebuie sa fie ușoară..și din întreg marketingul se înțelege că portabilitatea a fost un scop principal al programului..

    Cele 10 kg din prezentare se referă (oare?) doar la rachetă..dar nu știm sigur cât e lansatorul..

    Să ne facem o idee ce există acum pe piata..

    Stinger are racheta de 10 kg și lansatorul de 15-16..deci 25 kg..greu!

    Mistral are racheta de 18-19 kg..lansatorul nu am găsit clar dar faptul că e manevrat de 2 soldați spune multe..și faptul că oficialul MBDA zice clar că nu există actualmente opțiuni e limpede că Mistral-ul din curtea lui se exclude.

    La Piorun..pe Wikipedia se zice că racheta are 10,5 kg și lansatorul 5 kg..total 15,5 kg.. foarte ușor! Impresionant!

    DAR ..pe pagina oficiala a furnizorului Mesko scrie că tot setul (deci racheta+lansator) este 19,5 kg!

    Eu zic sa credem producătorul.

    Diferența de 4 kg..la aproape 20 kg nu e așa ușoară..

    Chiron are 15 kg racheta și 4,5 kg lansatorul..deci similar cu Piorun 19,5 kg..

    Și ar mai fi și SUNGUR de la Roketsan unde producătorul zice 14,5 kg dar turcii nu menționează dacă este vorba despre tot setul sau doar racheta.

    In concluzie..dacă lansatorul „Fulgerului” nu este mai ușor ca Piorun și Chiron (posibil și Sungur)..nu este cine știe ce chestie..

    @Marius Zgureanu..

    Știi cât e greutatea întregului sistem? Din articolul de pe EDR si acel PDF de prezentare reiese că 10kg e doar racheta..

    Dacă cele 10 kg se referă la tot setul.. atunci e super..ca și echivalentul MANPATS (cu T) Spike SR tot de 10kg (erau discuții cine își amintește că și pe AT sistemele disponibile sunt grele/nu portabile.. Javelin, Akeron etc)..ar fi foarte ușor..sa fie bine-primit!

    PS: Din comentariile rușilor..jubilează că sistemul lor rival Verba (cu cele 17,5 kg in total)..este cel mai ușor..

    https://en.topwar.ru/267633-zamena-legendarnomu-stinger-predstavlen-pzrk-fulgur.html

    Bibliografie:

    „Considering shoulder-launched VSHORAD missiles, usually defined as MANPADS (Man-portable air defense systems), in western countries there is not much choice, and even if production capacities were increased, Italian Armed Forces became aware of the need for the country to have a design authority and industrial production capacity.”

    https://www.edrmagazine.eu/pas-2025-mbda-details-its-new-vshorad-missile-named-fulgur

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fulgur_(missile)

    https://www.mesko.com.pl/en/product/piorun-manpads

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sungur_MANPAD

    https://www.roketsan.com.tr/en/products/sungur-air-defence-missile-system

    3
    • Stinger cu totul, racheta + CLU + IFF, e la un pic peste 15kg. Doar racheta e 10kg.
      Fulgur cam tot pe acolo cred ca va iesi. In general se creste usor raza de actiune a rachetei care ramane cam in acelasi gabarit si se mai usureaza putintel la CLU, sa fie cat mai compact. Dar nu se pot face minuni.

      Vrei ceva usor, e ENFORCER de la MBDA, dar e altceva, 7kg/12 cu totul.

      4
      • Nuca in perete

        @Marius Zgureanu..

        Știam de Enforcer dar nu de versiunea anti aeriană (spre rușinea mea)..asta SADM..

        Posibil totuși să fie mai greuță ceva decat versiunea standard..:

        „Compared to the current Enforcer the SADM will obviously be quite longer, as a booster will be added at the rear, it will have a different seeker, and the warhead will be adapted to the new role, probably giving up the EFP element while increasing the fragments, which dimensions might also be optimised for the new role.”

        https://www.edrmagazine.eu/mbda-germany-enforcer-lightweight-missile-is-ready-for-production-and-to-generate-new-variants

        Dar ai dreptate..este cam același lucru.

        Iar Italia este, ironic, parte din programul de dezvoltare..chiar au făcut tubul-lansator.. iată:

        „MBDA Italy developed the lightweight carbon-fibre launching tube for the missile.”

        https://en.m.wikipedia.org/wiki/MBDA_Enforcer

        Chiar mă gândeam că dacă nu îl fac de metal vor câștiga la gabarit.. oricum MBDA Italia are tehnologia..rămâne de văzut dacă reușesc să mențină greutatea Fulgur la un minim..

        Dar de ce acel oficial MBDA sa nu fi menționat și Enforcer?..la care..culmea ironiei..MBDA Italia ia parte?

        Dar și mai ciudat..de ce nu au integrat cele 2 programe?..OK Fulgur are raza superioară..dar se putea un Enforcer ER (Extended Range) pe modelul multor rachete – varianta cu rază extinsă..

        Iar Italia și Germania au un istoric de colaborari pe rachete și muniție.. IRIS-T..racheta anti-nava Kormoran..la Vulcano e și Diehl..

        Mi se pare prostie sa existe 2 programe similare în cadrul aceluiași consorțiu..vor sfârși părerea mea sa se canibalizeze iar lumea tot Stinger va comanda.. parcă văd..

        Arată (a câta oară?) ce dezbinare e intre vest-europeni..

        PS: Părerea mea că ar trebui industria sa dezvolte un lansator unic..și schimbat doar muniția-rachetele- pentru diverse ținte..

        Adică un 2 in 1.. MANPADS & MANPATS..Stinger si Javelin in acelasi sistem..niste cercetași să aibă același tub, telemetru.. sistem de ochire și conducerea tirului..cat mai usor evident..și racheta si cu defragmentare pt AA drone, perforantă pt AT etc..

        Adică tunurile..gen Bushmaster de 30 sau Oerlikon de 35..merg și anti tanc și anti aerian..schimbi muniția..

        Dar chiar si racheta ar putea fi multirol..

        Cam ca asta.. Lightweight Multirole Missle LMM Martlet

        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Martlet_(missile)

        Este ușor sistemul (și numele Lightweight)..dar nu este Fire & Forget..este pe laser (Saclos)..

        Dar și la asta..chiar daca prime contractor este Thales UK..MBDA UK are participație la programul de dezvoltare..am găsit aici povestea dezvoltării ei..

        https://www.thinkdefence.co.uk/2022/11/martlet-lightweight-multirole-missile/

        Experiența și precedent așadar exista..

        Deci MBDA ar putea lua pe toți membrii consorțiului..și să integreze toate sistemele MANPADS (Mistral, Fulgur, Enforcer) într-unul singur cu mai multe versiuni: cea grea tandem, cu tripod pe baza Mistral-3, ER ar fi Fulgur iar SR ar fi Enforcer SADM..

        Și numele ar fi logic..AirSpike (hihi)

        3
  4. Ar fi prea frumos ca in sfarsit sa existe o testare comparativa, asa ceva nu a mai existat.

    Si bine ca le-a venit mintea la cap francezilor si scot dupa lupte seculare o instalatie cu adevarat portativa, fara scaunel.

    1
    • Nuca in perete

      @Xv..

      Este dezvoltată de MBDA Italia deci nu va fi comandata prea curând de Franța..

      Vremea colaborărilor intre Franța și Italia (Eurosam, Eurotorp, Naviris etc) este de domeniul trecutului.. parerea mea..

      Italia de dreapta și Franța de stânga sunt la cuțite momentan..

      Cat timp sunt aceleași conduceri la putere..nu cred sa vedem noi parteneriate sau comenzi intre ele..

      3
      • Macron e de stanga? 🙂

        2
        • Nuca in perete

          @steppewolf..

          Scuze..am fost prea rapid să răspund și nu s-a inteles nuanța..

          Mă refeream la orientarea foarte la dreapta a lui Meloni..și politica tradițional liberală a Franței..că sunt incompatibile mai ales acum. Macron vede in Meloni un posibil sprijin pentru rivala Le Pen..

          Macron e centrist dar parerea mea că Franța, cel puțin de la Revoluția franceza, are valori (mai) de stânga..

          In Parlament alianta de stânga a câștigat alegerile dar centru-dreapta lui Macron au făcut guvernul..minoritar dar conduc.

          Eu mă refeream mai în contextul actual..Franța tradițional progresistă si pro-europeana și acum Italia conservatoare.. tradiționalistă mai pro-americana/Trump..mea culpa.

          Tensiunile insa există:

          „Macron attempts to ease tensions with Meloni in Rome

          The French president traveled to Rome on Tuesday to meet with the Italian prime minister in an effort to ease bilateral relations.

          Relations between the Italian prime minister, who comes from a post-fascist party, and the pro-European French president have always been complicated..”

          https://www.lemonde.fr/en/international/article/2025/06/04/macron-attempts-to-ease-tensions-with-meloni-in-rome_6742003_4.html

          „Italy’s veto on French deal shows EU defence consolidation is a distant dream

          Rome’s decision to block Safran’s acquisition of Microtecnica is latest shot in an often strained security relationship”

          https://ai.ftchinese.com/story/001101626/en

          (articolul de pe Financial Times-ul original e cu bani..aici am găsit link moka)

          Stanga a câștigat dar centru-dreapta a făcut până la urmă guvernul (minoritar)

          Politicians, world leaders react to French leftists’ victory in blocking the far right

          https://www.france24.com/en/europe/20240707-politicians-world-leaders-react-french-leftists-victory-parliament-elections-blocking-far-right

          1
  5. Nuca- ok, nu vad legatura cu ce am spus eu.
    Eu iti spun din perspectiva uniformei.

    Sa si „desenez”.

    – intre caracteristicile tehnico-tactice de pe hartie si realitate exista FOARTE multe diferente. Pe hartie e marketing, vanzatorul nu e idiot sa scrie si problemele (exista intotdeauna).
    – problemele de conceotie, fiabilitate, ergonomie samd se descopera prin teste.
    – de asemenea, tot prin teste compari performantele dintre arme (a, ok, noi luam „sisteme”, nu arme sau instalatii).
    -am mai dat exemplul porcarelelor CA95, au probabilitate lovire tinta 40%, cand nu e soare, cand e tinta in directia soarelui nu nimeresc, senzorul e prost, punct. Chestiile astea se stiu de zeci de ani, dar nu au aparut in presa, ca e rusine.

    3
    • Nuca in perete

      @Xv..

      Corect..ai dreptate.

      Eu unul mă mir cum de unele produse apar ca din senin pe piața iar altele se lasă atât de greu de așteptat..

      Pentru mine NSM de pildă e o mare surpriză..norvegienii aveau racheta de elicopter Penguin generație anii 60-70..raza scurtă-medie..nu ceva wow..au scos apoi NSM care a rupt- aproape că nu au concurenta.. ceilalți nu pot tine pasul.. nimeni nu cred că intuia după Pinguin să rupă gura târgului așa rapid..

      OK sigur au fost ani de testare in spate..doar că nu și-a făcut tam tam și mai bine că există și reversul..categorii de arme de se anunță cu mare fast înlocuitorul..și nu mai iese.. și probleme cu bugetul etc..multe exemple.. exact ce zici tu – în spate sunt chestii jenante ce sunt băgate sub preș..

      Îmi vine in minte Bell 525 Relentless că tot e celălalt articol și pe ultimul elicopter Airbus..au peste 10 ani de când l-au prezentat și a zburat prima oară și tot e încă în dezvoltare..

      Apropo de testele comparative..îmi amintesc de Formula 1 cum la finalul cursei inginerii de la echipa pierzătoare studiau monopostul rival.. ochiometric..

      Pe defense nu știu cum e..gen MBDA care are proiect de racheta concurenta la NSM..cum face? Cere lui Kongsberg vreo 20 de rachete mostre sa și testeze propriile prototipuri?

      Sau documentația din testele norvegienilor?

      Presupun că e foarte subțire limita dintre concurență loială și cea neloială..chiar spionaj economic..

      Strict pe subiect..vezi că discutam cu Marius Zgureanu că MBDA are in propria curte mai multe sisteme MANPADS..si că putea mai bine sa compare cum bine zici..si sa dezvolte variante fie mai ușoare..fie cu rază extinsă etc..

      ..dar prefera să „oblăduiască” mai multe arme de la mai multi furnizori riscând in final să se canibalizeze intre ele.. parerea mea că mai bine mizau pe o singura carte dar buna..in speta o familie de sisteme (pe modelul Spike – echivalentul pe MANPATS..ai Spike ER, LR, MR, SR) capabilă să rivalizeze cu Stinger..cu coreenii..israelienii..etc..

      1
      • Nuca, da e de discutat acel „cum”, acolo nu cunosc.
        Penguin era marketata in special pt elicoptere, mai era una franceza si cred ca una italiana, la astia cu apa calda.
        A, si Sea Skua.

        2
        • Nuca in perete

          @Xv..

          Este asta in dezvoltare la MBDA..”Perseus”..pe raza lunga.

          ..menită să înlocuiască actualele rachete anti navă..concept anii 70-fie si modernizate depasite comparativ cu NSM: Harpoon din serviciul britanic, Exocet-Franța și Teseo-Italia..

          https://en.m.wikipedia.org/wiki/Future_Cruise/Anti-Ship_Weapon

          Vom vedea daca se ridică la nivelul NSM/JSM.

          Pe raza scurta..pentru elicoptere..și urmașa lui Sea Skua de bine zici tu..este asta..Sea Venom:

          https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sea_Venom_(missile)

          Aici participa doar UK și Franța fara Italia.. deoarece Italia are deja racheta competitivă..recent upgradata Marte ER..pe care am comandat-o și noi pentru viitoarele elicoptere navale Airbus H215M.

          „3rd generation Marte Mk2/S anti-ship missiles. The main modification was the replacement of the solid-fuel rocket motor with a Williams WR WJ-24-8G turbojet engine, which increased the range from 25 to over 100 km. Fixed fins and an additional rocket booster were added.”

          https://milmag.pl/en/anti-ship-mbda-marte-er-for-romanian-airbus-h215m/

          1
          • Sea Venom e tare mica, doar inteapa putin. Minim acceptabila ca racheta antinava e dupa mine MARTE, de aia am si scris despre ea acu’ niste ani cand nimeni nu era interesat.

            2
            • Nuca in perete

              @Marius Zgureanu..

              Și mie așa mi se pare de SeaVenom..

              Mai bine puneau toți de dezvoltarea în continuare a lui Marte..
              dar deh.. dezbinarea binecunoscuta a vest-europenilor..

              E articol despre NH-90..acolo a fost fructul colaborării tuturor vest-europenilor și n-a ieșit bine.

              Bag seama că dacă sunt prea multe state/entități-companii implicate în proiect.. posibil sa nu iasă așa bine produsul (sau programul overall).

              Colaborari in 2 au fost foarte fructuoase (SAMP T, Sepecat Jaguar, Alpha Jet, CTA-40, Ascod, Taurus, Scalp, Scorpene, FREMM, MU-90 Impact etc..multe exemple)..

              Chiar și în 3 (Eurocopter Tiger, Iris-T, FH-70, Sea Viper) a fost ok.

              4 este limita dintre succes și unde apar problemele..Eurofighter Typhoon & EuroJet, A-400 Atlas și EuroProp, etc..adica merg bine dar mai și scârțâie..

              Mai sus de numarul asta sunt probleme.. întârzieri..vezi Eurodrona, nEUROn/EuroUCAV..si România e in Eurocorveta..

              La NH-90 au fost 6! N-a fost bun cocktail-ul..

              Dar la Meteor au fost tot 6 și e ok..

              ..asadar care e excepția care confirmă regula? Hihi (in perspectiva integrării FCAS cu GCAP..asta dacă e oportun desigur)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *