Daca 6 exemplare ale variantei sale navale sunt deja operate de peste 2 ani de catre Marine Nationale Française, la 24 iulie la Marignane a avut loc primul zbor al primului exemplar al H-160M Guépard.
H160M numarul 1 (sursa foto: Airbus)
Acesta este primul dintre cele 3 prototipuri prevazute pentru programul de dezvoltare accelerata, al doilea fiind in curs de asamblare finala. Prototipul deja functional este folosit pentru teste de zbor si de decolare, in timp ce al doilea va fi folosit pentru evaluarea performantelor la temperaturi extreme.
Castile TopOwl cu vizor integrat ale pilotilor sunt interconectate la o optronica Safran Euroflir 410, avionica Thales FlytX si un radar AirMaster C. La acestea se adauga sistemele standard de autoprotectie, comunicatii, troliu pentru operatiuni de salvare, dar si capacitate integrata de operare a dronelor. Si, bineinteles, sistemul de operare armament HForce, cu optiunile de armament existente.
Sistemul palelor de rotor Blue Edge si transmisia aferenta permite niveluri mai reduse de zgomot decat sistemele clasice in uz.
H160M – caracteristici (sursa DGA)
H160M este dezvoltat pentru armata franceza in cadrul programului Hélicoptère Interarmées Léger (HIL), obiectivul fiind de a inlocui cinci tipuri de elicoptere aflate in uz sau in retragere in prezent: Alouette 3, Dauphin, Gazelle, Fennec si Panther. Se va rationaliza efortul de operare prin uniformizarea flotei catre un model comun, simplificand lantul logistic.
Guepard va asigura misiuni de supraveghere, transport usor, recunoastere, salvare, sprijin in lupta, misiuni complementare celor asigurate de Tigre, NH90 si Caracal.
In cadrul acestui program este estimat potrivit legii programarii militare un necesar de 169 de aeronave H160M, cu livrarile debutand in 2028 si intretinerea asigurata pentru o perioada de 10 ani.
Marius Zgureanu
Surse:
La DGA annonce le premier vol de l’hélicoptère H160M Guépard à Marignane | Mer et Marine
L’hélicoptère interarmées léger Guépard a effectué son premier vol – Zone Militaire
Acesta e motivul pentru care primim,, gratis,, licenta de fabricație la H215M. Scot linia de fabricație sa facă loc pentru linia de producție a lui H 160M
vechiturile pentru cei saraci si prosti.
… si scuipatori de coji de seminte in fata investitorilor, ca vezi-doamne, suntem buricul pamantului si toti ar trebui sa se roage in genunchi sa fie lasati sa investeasca la noi.
Nu o sa vina nimeni sa investeasca la noi cu fabricatia unui produs de ultimul nivel tehnologic, cu riscuri si fara comenzi de la noi. Cand demarezi o noua linie de productie e bine sa iti faci mana cu un produs matur, stabil, pentru care e mai usor sa formezi oamenii.
Logic, avand in vedere ca:
– am inceput deja sa comandam H215M, doar 2 deocamdata
– Pe partea de elicopter mediu-greu francezii opereaza cu incapatanare NH90 si ceva H225, la primul neavand sanse sa ne inscriem si nefiind nici recomandat
– nu avem o alta contraoferta de productie din partea altui producator
– nu oferim un previzional etapizat al numarului de elicoptere necesare pe clasa medie-grea.
– La Panther si H160 nu prea am manifestat interes,
– Pentru H215/H225 aveau nevoie de 2 linii de fabricatie acum niste ani. Nu stiu daca Airbus si-au re-evaluat strategia.
Adevarul e ca H215 si H160 au acelasi rol. Se vede si din aspectul lor.
Puma, Gepard, ce naste din pisica soareci maninca.