H160M la primul sau zbor

Daca 6 exemplare ale variantei sale navale sunt deja operate de peste 2 ani de catre Marine Nationale Française, la 24 iulie la Marignane a avut loc primul zbor al primului exemplar al H-160M Guépard.

H160M numarul 1 (sursa foto: Airbus)

Acesta este primul dintre cele 3 prototipuri prevazute pentru programul de dezvoltare accelerata, al doilea fiind in curs de asamblare finala. Prototipul deja functional este folosit pentru teste de zbor si de decolare, in timp ce al doilea va fi folosit pentru evaluarea performantelor la temperaturi extreme.

Castile TopOwl cu vizor integrat ale pilotilor sunt interconectate la o optronica Safran Euroflir 410, avionica Thales FlytX si un radar AirMaster C. La acestea se adauga sistemele standard de autoprotectie, comunicatii, troliu pentru operatiuni de salvare, dar si capacitate integrata de operare a dronelor. Si,  bineinteles, sistemul de operare armament HForce, cu optiunile de armament existente.

Sistemul palelor de rotor Blue Edge si transmisia aferenta permite niveluri mai reduse de zgomot decat sistemele clasice in uz.

H160M – caracteristici (sursa DGA)

H160M este dezvoltat pentru armata franceza in cadrul programului Hélicoptère Interarmées Léger (HIL), obiectivul fiind de a inlocui cinci tipuri de elicoptere aflate in uz sau in retragere in prezent: Alouette 3, Dauphin, Gazelle, Fennec si Panther. Se va rationaliza efortul de operare prin uniformizarea flotei catre un model comun, simplificand lantul logistic.

Guepard va asigura misiuni de supraveghere, transport usor, recunoastere, salvare, sprijin in lupta, misiuni complementare celor asigurate de Tigre, NH90 si Caracal.

 

In cadrul acestui program este estimat potrivit legii programarii militare un necesar de 169 de aeronave H160M, cu livrarile debutand in 2028 si intretinerea asigurata pentru o perioada de 10 ani.

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

La DGA annonce le premier vol de l’hélicoptère H160M Guépard à Marignane | Mer et Marine

L’hélicoptère interarmées léger Guépard a effectué son premier vol – Zone Militaire

13 comentarii:

  1. Acesta e motivul pentru care primim,, gratis,, licenta de fabricație la H215M. Scot linia de fabricație sa facă loc pentru linia de producție a lui H 160M

    1
    • vechiturile pentru cei saraci si prosti.

      2
      • … si scuipatori de coji de seminte in fata investitorilor, ca vezi-doamne, suntem buricul pamantului si toti ar trebui sa se roage in genunchi sa fie lasati sa investeasca la noi.

        Nu o sa vina nimeni sa investeasca la noi cu fabricatia unui produs de ultimul nivel tehnologic, cu riscuri si fara comenzi de la noi. Cand demarezi o noua linie de productie e bine sa iti faci mana cu un produs matur, stabil, pentru care e mai usor sa formezi oamenii.

        8
    • Logic, avand in vedere ca:
      – am inceput deja sa comandam H215M, doar 2 deocamdata
      – Pe partea de elicopter mediu-greu francezii opereaza cu incapatanare NH90 si ceva H225, la primul neavand sanse sa ne inscriem si nefiind nici recomandat
      – nu avem o alta contraoferta de productie din partea altui producator
      – nu oferim un previzional etapizat al numarului de elicoptere necesare pe clasa medie-grea.
      – La Panther si H160 nu prea am manifestat interes,
      – Pentru H215/H225 aveau nevoie de 2 linii de fabricatie acum niste ani. Nu stiu daca Airbus si-au re-evaluat strategia.

      1
    • Adevarul e ca H215 si H160 au acelasi rol. Se vede si din aspectul lor.
      Puma, Gepard, ce naste din pisica soareci maninca.

  2. nu m-am mai interesat de mult de elicoptere, am zis c’-o faceti voi, ca nu pot eu sa le fac pe toate 🙂

    Am o intrebare, e cunoscut faptul ca EU a investit un purcoi de bani in CleanSky, la care a participat si Ro, si s-a scos si un elicopter. (Ne-am mai certat pe aceasta tema.

    intrebarea mea sunt mai multe:

    – la ce a folosit Ro lucrurile invatate
    – cunostintele obtinute, tehnologiile dezvoltate au fost folosite la aceste elicoptere noi?
    – cu alte cuvinte au meritat banii cheltuiti?

    Amintesc scopurile cleansky

    A 50% reduction in carbon dioxide (CO2) emissions.
    An 80% reduction in mono-nitrogen oxides (NOx) emissions.
    A noise reduction for flying aircraft of 50%.
    Mitigate the environmental impact of the lifecycle of aircraft and related products. (1)

    1
  3. noi avem asa:

    la Campia 2 escadrile, 1 de SOCAT
    1 de transport (Puma)
    laMK una de Puma medevac,
    la Timisoara cred ca mai e una de medevac,
    la OTP militar una de transport
    parca una de antrenament cu Alouette
    Bacau una de SOCAT
    Tuzla – Puma Naval si cele 2 H215M

    deci cam 60 de elicoptere si 6 de antrenament Alouette la care se mai adauga cele 3 Puma Naval si 2 x H215M care vor veni.

    acum depinde ce vrem, daca e doar inlocuirea Pumelor sau o forta de elicoptere mai sofisticata.

    dupa experienta din Ucraina, as zice ca am putea exclude fara probleme nevoia de elicopetre de atac, putem folosi drone, artilerie etc sau in aparare elicoptere usoare de cercetare gen H145M sau H135M cum sugera MZ (ultimul fiind deja la MApN)

    acum e o analiza de facut daca e preferabil H215M pentru noi sau ar trebui sa luam H225M, daca diferenta de pret si linia de fabricatie locala justifica investitia, altfel H225M e clar mai performant pentru transport, medevac insa si considerabil mai scump. Plus ca vrei sa exporti si cred ca H215M il vinzi mai repede, nu in EU sau in state dezvoltate ca oricum nu e de nasul nostru. E totusi o piata pentru ele si ar mai fi de surubarit, pentru medevac / transport as merge pe H215M; Eventual iei H215M medievac/transport la majoritatea escadrilelor si iei una de H225M pentru chestii mai dificile

    H215M nu poate acoperi toate rolurile si atunci ai nevoie sa inlocuiesti si SOCAT-urile (in plus le mai poti tine in conservare, le mai canibalizezi etc) si aici ar fi nevoie de ceva in range-ul H160M sau H145/135M ; pana la urma am platit integrarea Marte ER pe noile elicoptere, nu vad de n-am face asta si cu H135M (HForce si ce mai trebuie), il avem deja in operare etc.

    apoi grupul de elicoptere naval ar trebui extins si adaptat si pentru suportul infanteriei marine si aici as zice ca ar fi nevoie de H135/145 sau H160 si eventual un SAR naval

    mie mi-e destul de clar ca nu va veni nici Bell si nici vreun alt producator aici in afara de Airbus, cei mari au deja locurile lor prin Europa; ce putem spera e o linie de productie si mentenanta locala pentru ce mai vrem pe langa.

    3
  4. citeva vorbe despre blue edge. A fost dezvoltat cu multi ani in urma de francezi, nemti si ceva olandezi, parca. In mare, palele au dubla sageata, se spune ca e mai putin zgomotoasa cu 3-4 decibeli, ceea ce e f mult stiind care-i scara decibelilor. Stiati ca „bel” unitatea de masura a zgomotului e in cinstea lui Graham Bell ala care a inventat telefonull? Eu nu stiam. Cica Bell a fost motivat in inventiile sale de faptul ca maica-sa era surda.

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *