Ei bine, de această dată discutăm despre avioane de patrulare maritimă Boeing P-8A Poseidon. Dar ce să facă danezii cu astfel de aparate?!? Ei bine, Danemarca ar trebui să poată susține supravegherea anti-submarin într-o regiune cunoscută că fiind Pasajul GIUK, între Groenlanda, Islanda și Marea Britanie, care reprezintă o zonă limită importantă pentru securitatea Statelor Unite, mai ales în ceea ce privește tranzitul submarinelor rusești.
Dar danezii s-au culcat pe-o ureche, și-au trimis la fiare vechi ultimul submarin prin 2004 și au cumpărat patru avioane de patrulare maritimă Challenger 604, care mai mult își petreceau timpul la sol decât în aer.
În luna iulie însă, guvernul danez a anunțat achiziția de drone MQ-9B SkyGuardian MALE în număr de patru bucăți. Cu toate acestea, necesitatea înlocuirii avioanelor Challenger 604 este la fel de acută și cooperarea cu Norvegia în privința supravegherii Atalnticului de Nord merge ca unsă, doar că norvegienii dețin deja cinci P-8A, danezii n-au nici măcar un balon cu aer cald.
Pe 16 septembrie însă, ministrul danez al apărării – Troels Lund Poulsen – a declarat că țara sa este gata să cheltuie bani frumoși pentru achizitia Poseidon P-8A: ”…I am also willing for us to acquire P-8 aircraft ourselves, which allow us to hunt submarines. We need to have a better idea of what is happening around Greenland and the Faroe Islands.”
Iar lucrurile par a fi chiar mai avansate decât suntem lăsăți să credem pentru că Boeing a semnat cu compania daneză Terma, în luna august a acestui an, un memorandum care vizează întreținerea avioanelor P-8A daneze atunci când acestea vor fi livrate.
Conform presei locale, o decizie ar putea fi anunțată spre sfârșitul lunii septembrie.
Dar asta nu este tot, pentru că pe 17 septembrie, primul ministru de la Copenhaga – Mette Frederiksen – a anunțat că Danemarca este hotarâtă să cumpere rachete sol-sol cu rază foarte mare.
“We must be able to credibly deter any attack on Denmark and NATO. However, a strong air defence is not enough,” și deși nu se știe la ce rachete se gândesc danezii este posibil ca alegerea să mergă tot spre americani, că oricum s-a deschis sezonul la Tomahawk și anume sistemul Typhon.
Danemarca este însă membră și în grupul de lucru european ELSA – European Long-Range Strike Approach, dar până să fie gata racheta de croazieră europeană, americanii sunt pregătiți să ofere de pe raft, gata ambalate, doar să apeși butonul.
GeorgeGMT

Typhon nu Typhoon. Typhon = caracter din mitologia antica elena.
Saaau mai noul lansator de la sol ale Tomahawk. Poate ar merge sa renuntam la englezisme, Taifun aici? Prea ne englezim ca si frantuzirea dp vremea lui Caragiale. Pana si numele rusesti si ucrainene se scriu ca-n America acum…
Corectat, multumim!
Am ajuns la virsta la care intreb, da de ce?
Cam ciudat ca o tarisoara precum Danemarca sa se simpta raspunzatoare de pasul Giuk, chiar daca Gröenlanda, pe undeva, e administrata de ei.
De ce e nevoie de un avion imens precum 737, inarmat pina-n dinti? Si de ce e nevoie de o viteza asa de mar eprecum are 737?
Nu ar fi mai economica folosirea unor avioane de recunoastere micute, eventual cu elice, care in caz ca observa ceva sa dea alarma si sa vina adevaratele avioane de lupta?
Am vaga impresie ca e vorba de mimetism si ca prietenul meu Trump i-a facut in foi de vita!
Feroe si Groenlanda (asta de-a dreptul imensa) sunt la ~1000, respectiv ~2300 km de Danemarca. Ambele sunt teritorii autonome ale Regatului Danemarcei care are obligatia de a se ocupa de apararea lor.
Poseidon este singurul aparat de acest fel disponibil azi la vanzare (Airbus 321 e doar in pdf-uri, Atlantique nu are urmasi, Orion nu se mai produce, cel putin din cate stiu eu, iar despre ATR-ul ala turco-italian nu stiu mare lucru). Intamplator, la ora actuala, Poseidon e si cel mai capabil dpdv tehnic. Nu e ca si cum danezii ar avea o oferta larga de unde sa aleaga… E Poseidon sau mai nimic…
Despre prietenul Trump, nu e aici nici locul, nici momentul sa comentez.
Feroe e cam cit Agnita, nu-mi imaginez ca rusii sa aiba interes sa ocupe oile din Feroe, iar in ceea ce priveste Groenlanda unchiul Trump ar reactiona imediat ca tot o vrea.
In plus daca danezii ar face baze militare in Groenlanda distanta ar fi mai mica, nu ar mai fi de 2000 km. S-ar economisi o groaza de bani.
„Poseidon e si cel mai capabil dpdv tehnic.” O fi, dar e necesar asa ceva, pt danezi? Trebuie mers la arat cu Ferrari?
Sa-ncep cu sfarsitul: poti sa mergi la arat cu un Lamborghini… 🙂 😉
Pentru patrulare maritima si lupta impotriva submarinelor ai in primul rand nevoie de multa autonomie, multe balize hidroacustice si o buna capacitate de procesare a informatiilor plus oamenii care sa le interpreteze. Pentru asta este pur si simplu nevoie de o platforma ceva mai mare pentru ca suprafata care trebuie acoperita este enorma. E un sport de echipa care angreneaza resurse numeroase, navale, aeriene etc.
Danemarca a luat si drone pentru patrulare maritima: https://www.ga.com/denmark-buys-four-mq-9b-skyguardians-from-ga-asi
As vrea sa inteleg, dar nu-i elegant din partea ta sa profiti de ignoranta mea si sa-mi vinzi castraveti.
Ai incercat sa ma aburesti cu cei 2000 de km, mi se pare absurd sa maninci 2000+2000 din autonomie doar sa ajungi la locu faptei.
Desigur guvernul danez a analizat in amanunt tactica si economia apararii.
Acum mi-ai bagat sub nas, un link, cam asta e procedura pe aici, hai sa ne batem in linkuri.
Problema cheie ramine e acest Poseidon solutia ideala? Daca ar trebui ceva mare hai sa luam B 747 sau A 380 sau pa rusu ala mare.
Mi-as fi dorit ca cineva sa ma lamureasca cum e treaba, dar n-ai cu cine domne, se vind lozinci!
Raspuns: da
Nu conteaza cat de mare e, conteaza ce poate face.
The aircraft is designed for anti-submarine warfare, ship reconnaissance and identification, and ELINT capabilities.
Deci nu e sa se plimbe.
Si nu e pentru Danemarca sau Insulele Feroe, e parte a efortului comun NATO.
multumesc, acum e clar!
lucrurile sunt chiar si mai clare dpd meu dv:
1. IULIE: guvernul danez a anunțat achiziția de drone MQ-9B SkyGuardian MALE în număr de patru bucăți.
2. SEPTEMBRIE: ministrul danez al apărării – Troels Lund Poulsen – a declarat că țara sa este gata să cheltuie bani frumoși pentru achizitia Poseidon P-8A
3. „Deși nu se știe la ce rachete se gândesc danezii este posibil ca alegerea să mergă tot spre americani, că oricum s-a deschis sezonul la Tomahawk”
.
.
.
10. Subiectul „disputa teritoriala pentru Groenlanda” s-a bagat sub pres si va ramane acolo
@Bloomberg
Nici nu cred ca exista alternative pentru avionul asta.
Mai au francezii altlantic ala dar nu il vrea nimeni si pana si aia care l-au avut nu il mai vor (nemtii).
Poate ala japonez dar ala probabil e si mai scump si nici n-au legaturi strategice japonezii cu danezii.
Mai e vreunu din clasa asta cu asemenea capabilitati care sa raspunda si cerintelor geopolitice ?
Asa cum si pe segmentul awacs nu sunt prea multe optiuni e wedgetail ,mai e ala a lui saab si al lui elbit si atat.
@Robi
Pe lângă Airbus A321 MPA in dezvoltare al Franței (și care Franța spera sa fie ales macar de țările din Airbus), mai sunt, din aceeași clasă (rază, etc) Kawasaki P-2 ales de Italia și versiunea MPA a lui Embraer KC-390 Millennium..știu că George e fan..ales de Portugalia (e încă în dezvoltare)..
Italia a ales (e ca și făcut deal-ul cică..a fost articol și pe RoMil) Kawasaki în dauna Poseidon, italienii fiind în programul civil al lui Airbus..
Deci deși Poseidon are cele mai multe ore la activ, e discutabil dacă e cea mai bună alegere..
Japonezii n-au treaba cu danezii pe sectorul militar, brazilia nici atat si franta e in dezvoltare.
Deci nici nu era altceva viabil politic.
Nea Neamtule, din ce am citit, pan la asta au avut un aparat mult mai mic, civil, militarizat, fabricat de Bombardier. De-ala business jet reprofilat.
Deci n-aveau niciun stress sa zboare pe-acolo cu un aparat civil mult mai mic, dar fara posibilitatea de a lansa torpile sau rachete si probabil nici mai ales balize AS. Astea patmar dedicate au si detector anomalii magnetice.
Pe danezi ii intereseaza submarinele rusesti, nu Groenlanda, unde au inca doar 20-30 militari dotati cu sanii trase de caini (da, sunt mai eficienti decat snowmobilele) si care si in culmea Razboiului Rece au avut niste arme din preajma WW1 (erau mult mai eficiente ca cele moderne pt ca nu se blocheaza la temperaturile alea, intre timp au renuntat la pusti, au doar niste pistoale noi). Suna a povestioare de gura sobei de Jack London, dar sunt f bine pregatiti pt mediul ala, cu luni de patrulare pe suprafete imense, fara posibilitati de aprovizionare.
Cea mai mare amenintare sunt ursii polari, in special pt ei e armamentul.
Ca rusii au vreo intentie sa ocupe frigiderul ala gol, tine de fabulatie, probabil Trump cand glumeste si arata pisica e mult mai serios.
Xv, chiar daca fac uneori pe prostu, si-mi sta bine, totusi mai pricep si eu cite ceva.
Eu ma intreb, ca proiectantul, daca e eficient ca-ntru avion sa integrezi si torpile si balize, pe care nu le folosesti zi de zi. Poate ar fi mai eficient sa desparti aceste functiuni, sa ai un avion de recunoastere, ieftin si dragut, care sa se-nvirte zi de vara pin-a seara si atunci cind vede dusmanu sa dea alarma si sa vina dulaii cu torpile, rachete si ce mai e nevoie.
Mai mult, ma gindesc daca niste drone submarine nu ar putea detecta submarinele dusmane si sa dea alarma-
Mi se pare neproductiva preluarea tacticii americane. Da, americanii au coaste nesfirsite, probabil ca au dezvoltat Poseidon pt nevoile lor.
Dar biata Danemarca, parca-i soricelul pe pod cu elefantul, ce mai tropaim…
Raspunsul la #1: Nu.Conserva asta costa undeva la $170 de bulioane. O platforma ELINT dedicata (nu de avertizare) de genul EA-37B costa de la $300 de bulioane pana la $700 de bulioane.
Raspunsul la #2 exista un sistem deja la nivel global: Integrated Undersea Surveillance System (IUSS) – sistem fix. Si Surveillance Towed Array Sensor System (SURTASS). Look it up bro. One more thing,P-8 si pe vremuri P-3 depind de sistemele asta doua. Asta o incadram la multi vd putini cunosc.
Cast despre ultima ta afirmatie ar trebui sa iei in calcul ca Groenlanda are o caosta de mai bine de 40.000 km lungime.
@Neamtu Tiganu
Dumneata crezi ca un submarin sta pe loc pana vin dulaii? Cred ca nu realizati cat de mari sunt distantele acolo. Un avion de genul asta trebuie sa fie capabil de a detecta si de a ataca imediat submarinele. Pt asta trebui sa poata sa care foarte multe balize pasive si active, detectoare de anomalii magnetice, multe alte scule si combustibil sa tina pasarea in are multe ore. In plus, toata lumea de pe GIUK are scula asta
o decizie normala a danezilor
https://www.ferraritractor.com/
Decât un Ferrari..
..tot mai bine un Lamborghini!
https://www.lamborghini-tractors.com/en-fe/
Pare ca se contureaza o alianta nordica interesanta … Norvegia, Danemarca, Marea Britanie.
Renaste spiritul viking? Au auzit zgomot de pe Pamant acolo in valhalla si au zis bai, ia gata cu idioteniile. Ascutiti topoarele si mana pe scuturi. 🙂
Drone wall, Shield wall, ere diferite, scule diferite
Ia inca una tare.Camp Jomsborg,in Polonia pt instruit ucraineni.
Cine a citit saga in copilarie stie ce-i cu Jomsviking 🙂
Stiu ca nu e 100% relevant dar mi-am petrecut recent ultimul concediu pe la ei…
La baza din Harstad (aeroport comun, civil si militar) erau un P8 de-al lor si vreo 2 americane, era full de US Navy la micul dejun de m-a-ntrebat nevasta unde naiba am adus-o… 🙂 Si se zbura, nu gluma. Participau la manevrele alea la care a fost si USS Gerald Ford pe care l-am ratat la mustata in Oslo… Avantajul cand zbori aceeasi pasare e interoperabilitatea. Daca tu operezi deja avionul ala, e simplu sa vina si aliatii cu avioane similare.
Revenind la spiritul viking… Tara este superba dpdv natura dar ei mi s-au parut oarecum ciudatei, cel putin pentru un latin ca mine. Sunt destul de rezervati si par cam socialisti, asta probabil si pentru ca-si permit sa fie socialisti, fiind atat de bogati. Nu stiu ce renaste p-acolo, mi-am luat ceva carte cu evolutia zonei din evul mediu pana azi, te anunt ce si cum cand o sa reusesc s-o termin de citit… 🙂
Prin comparatie cu norvegienii, parca danezii is oameni mai de lume, mai sofisticati cumva, mai deschisi. Ambele natii sunt serioase insa cand vine vorba de adoptarea unor politici/directii strategice etc samd
Din ce am tot citit in ultima vreme, mi-e destul de clar ca se urmareste o integrare completa si totala, in special cu britanicii, mai ales acolo unde conteaza cu adevarat – GIUK, arctica etc samd Ramane de vazut ce vor face suedezii, cel putin pe partea de marina.
Danezii care sunt cam des vizitati de supt…marine rusesti mai ales in ultimul timp fac o buna afacere cu achizitia de astfel de avioane. Ar fi ok si 3 avioane ca astea P-8 A Poseidon si pt ArmRo/FARo/FNRo pt ca si Romania este foarte aproape de urss-ul dilau lacom si violent iar actiunile urss-ului sunt foarte dese in nordul Marii Negre mai ales acum din cauza razboiului din Ucraina.
Am zis 3 P-8 A Poseidon deoarece 2 sa fie in misiune si pe rand cate unul la reparartii/verificari/modernizari.
Hai sa ma laud c-am fost si eu p-acolo, ca sa fiu in trend, la curs, era plin nu atat de americani, ci de englezi si olandezi.
Nici vorba de vikingii aia fiorosi de care am citit si eu in copilarie, cu Valhalla, or fi fost, nu i-am vazut, in rest niste baieti excesiv de politicosi si intelegatori fata de stilul cazon ciobanesc de la noi.
Gagici neasteptat de frumoase, insa.
Nea Neamtule, daca e eficient tu trebuie sa stii.
Eu te consider hatru, probabil nu doar eu, nu cred ca te-a banuit cineva vreodata de prostie, chiar si cand te alinti, cum e cazul acum.
„Glumind putem spune orice, chiar şi adevărul.” Sigmund Freud