Agenția poloneză pentru armamente a anunțat oficial, la începutul lunii septembrie, că Varșovia a primit deja din Coreea de Sud 160 de tancuri K2GF Black Panther, 192 obuziere pe senile K9A1 Thunder și 126 de lansatoare de rachete sol-sol Homar-K (K239 Chunmoo).
Aceste livrări au la bază un contract semnat în 2022, în valoare de 12 miliarde de euro. În privința tancurilor, polonezii vor primi un total de 180 K2GF, urmând ca mai apoi să demareze producția în Polonia a variantei K2PL. Pentru obuzierele K9, contractul prevede livrarea a 212 unități cu opțiunea ca Polonia să poată demara producția locală a variantei K9PL, dacă se dorește acest lucru.
K239 Chunmoo vor ajunge în Polonia într-un număr de 288 de lansatoare, dar odată cu cea de-a 218 mașină lansatoare vor fi fabricate local.
Numere foarte mari, care necesită un număr mare de personal, o monstruozitate de logistică și una peste alta de cumpărat le-au cumpărat pe credit, interesant este cum se vor descurca cu menținerea acestora în stare de operationalitate.
GeorgeGMT

Buna intrebarea ta de la sfarsit! In logica mea te inarmezi in asemenea masura doar daca esti „sigur” ca va urma ceva si ca pierderile vor fi f.f mari…vor fi stiind ceva polonezii ce noi nu stim! (sau nu vrem sa stim). My opinion…
Din nou ne facem griji despre polonezi ca se prea inarmeaza.Nu avem nici o grija despre noi ca nu cumparam nici un fel de armamaent.La noi toate achizitiile se fac la timpul viitor.La polonezi se fac la timpul trecut.
Ai perfecta dreptate. Urmariti declaratiile ministrilor:
Vom digitaliza, vom deveni independenti energetic, vom cumpara, vom fabrica… dar la sfarsitul mandatului nu-i intreaba nimeni ce au facut cu angajamentele astea. Culmea, msi su t rotiti si pe la alte ministere. Vorbe, vorbe, vorbe, iar fapte ioc
Bun răspunsul dat celor care în clasicul specific național românesc, mor de grija altora, pe când îngrijorările și înjurăturile ar trebui să le îndrepte către cap-somanii noștri de politicieni, ‘pricepuți la toate, dar mai ales la nimic’, dovedite din plin.
Cu stimă,
Daca nu iese shpaga si comisionul la politrucii romani nu se face nici o investitie din banul public, inclusiv pt ArmRo! Polonezii sunt responsabili pt ca s-au ars de 3 ori in istorie in ultimii 300 de ani si acum sufla si in iaurt!
Pt K-2 PL au in priect sa redeseneze turela in partea frontala si sa alungeasca sasiul ca sa aiba 7 galeti de rulare pe fiecare parte a shasiului deci o sa fie cam un tanc nou.
Ar fi bine daca in Romania s-ar fabrica pt ArmRo K-2 RO cu shasiu original de K-2 si noua turela de conceptie poloneza.
https://www.reddit.com/r/TankPorn/comments/10pw5l3/k2pl_planned_licensed_version_of_k2_for_polish/#lightbox
1. Inarmarea este muuult mai ieftina decat razboiul ! Oare cate sute de miliarde a cheltuit Ucraina pana acum ?
2. Fiind o nuca din ce in ce mai tare devine tot mai probabil ca rusii sa ocolesca un atac asupra Poloniei . Stilul rusesc este Afganistan, Georgia, Cecenia, etc, in general tari dezarmate. Ukraina este o gresala de stil Fi puternic si nu te ataca Rusia !
3. Se pare ca Polonia nu are un AUR (Alianta pt Unirea cu Rusia) care sa puna talpi apararii si sa-i primeasca pe invadatori cu flori.
Polonezii sufla și în iaurt, bupa WW2 ….când au fost șterși dp harta Europei!
Ei spre deosebire de Romania au teren relativ plat, unde tehnica grea precum tancul poate dă bătăi mari de cap. Au o graniță grelativ greu de întreținut și nici un fel de bariere naturale ntre ei
Terenul plat este mierea tancului modern, nu bataie de cap. La teren plat tancul modern isi desfasoara
toate calitatile si chiar acolo cel mai bun castiga.
Problema tancurilor incepe in regiuni muntoase
sau urbane in care niste desculti se pot apropia
mai usor ca sa lipeasca vre o incarcatura.
Asa stiu eu.
Nea Dov, tocmai asta incercam și eu sa spun…
Ziceam de bătăi de cap , pt că , chiar asta au polonezii….
în sensul că la teren plat tancul și infanteria mecanizata grea sunt AS-ul …. Și trag tare pe zona asta ….!!!
Polonezii au nevoie (mai mult decât noi românii ) de cat mai multe tancuri , în întâmpinarea ursului siberian .
Daca in Romania ursul se mai lovește de gropi și denivelări ,la polonezi e drept ,că în palmă !!!
Zona tacmai bună pt o bătălie între tanchiștii dîn (game) World of Tanks
Foarte putine tancuri sunt adaptate pt lupta urbana
si muntoasa dar si nici acelea nu s perfecte.
Parerea mea e ca Merkava Barak e cel mai bine dotat
pt asa fel de lupta.
Au mai fost odata stersi de pe harta cu partitiile.
https://en.wikipedia.org/wiki/Partitions_of_Poland
Noi avem alt relief trebuie sa avem o mobilitate mare dupa oarerea leagă România trebuie sa cumpere cantități mari de Javelin..Spike..drone..munitie multă ptr Hirmas si o aviație puternica..soldați trebuie sa aibă echipamente moderne sisteme de ochire..termo..etc..cred ca tancurile ar trebui sa fie ultimul lucru….daca n-e uitam la Ucraina la început războiului..Javelin si alte sisteme au oprit coloanele de tancuri rusești..si acum vad ca nu mai cer tancuri..ci drone si rachete…
Ai Spike de vreo 30 de ani, Javelin ceva mai recent, in jur de 15.
@Duma
Nu te pregati pentru razboiul de ieri
Polonia a fost stearsa de pe harta la sfarsitul sec. 18.
Anterior, dacă nu mă înșel, au ajuns și ei la Moscova 😉
Twice.
Polonezii nu au cedat teritorii fara sa lupte (si pe cai in fata tancurilor germane si rusesti) spre deosebire de noi care am cedat frecvent teritorii fara lupta( in primul razboi am cedat capitala fara sa tragem un foc). Deci diferenta nu este de relief ci de atitudine fata de tara ta.
Nu mai vorbi prostii. Legenda cu polonezii care au atacat cu cavaleria (pe cai) tancurile germane e o neintelegere (iar nemtii i-au luat in ras pentru asta).
Cavaleria poloneza a atacat o unitate de infanterie germana care s-a retras printr-un palc impadurit dincole de care era o unitate de blindate (nici macar tancuri veritabile).
Polonezii care ii urmareau nu le-au observat pana nu au trecut de copaci,si le-a fost greu apoi sa opreasca si sa manevreze o linie de atac in plina viteza/in plin galop, asa ca au continuat printre blindatele germane si au fost decimati de mitralierele de pe ele. Nu au atacat in mod voit si complet sinucigas niste tancuri germane. Niste tancuri au ajuns acolo a doua zi, fiind mentionate de corespondentii de razboi ajunsi si ei tot atunci, de unde confuzia ca polonezii au atacat tancurile cu caii, dovada de eroism pentru propaganda aliata si de primitivism si prostie pentru cea nazista si sovietica (fara a diminua eroismul polonezilor care au luptat intr-adevar cu mult curaj atunci)
Polonia, ca si Finlanda, au luptat considernad ca au un singur adversar in fata, iar in cazul Poloniei, considerand ca aliatii franco-britanici ii vor ajuta si vor ataca Germania imediat. Nu stiau de pactul secret Ribentrop-Molotov si ca vor fi atacati si de rusi.
Romania in schimb a fost singura (Franta era deja la pamant, Britania nune putea ajuta cu nimic) si inconjurata de tari ostile, URSS, si Ungaria si Bulgaria sprijinte de Germania (Italia nu prea conta dpdv militar), care ne-ar fi atacat toate ina celasi timp, fara sa putem primi sprijin de la aliati.
Sigur, problemele au fost mai multe, incepand cu cea de baza,dotarea slaba care nu permitea o aparare eficienta, si aia era cauzata de exact aceleasi metehne, coruptie la nivel inalt, nepasare, delasare, ignoranta.
Si, evident, lipsa unei strategii si viziuni pentru viitor,precum si oamenii necesari sa le imagineze si implementeze
„Si vis pacem, para bellum”, la asta se rezuma politica polonezilor.
Cat despre termenul de livrare, sa zicem ca este bun
dar ce ar fi cu calitatea si problemele tehnice, numai
timpul v a grai.
Livrarea cate Polonia v a aduce romaniei un mare castig fc evident au sa iasa la ei toate „bubele” din
productie, ca lectie gratis pt Romania dar si pentru
toti acei clienti din EU.
Interesant dece la noi sa decis să cumpere Abrams. Din moment ce coreenii erau dispuși să facă și transfer de tehnologii și să.deschuda o fabrică.
Nimeni nu discuta la București să se conlucreze cu Corea pentru a înființa o întreprindere mixtă de producție a tehnicii militare și deservirea ei.
Mie mi se pare foarte dubios ca sa ales Abrams fără concurs. A auzit cineva de vreun concurs?
Posibil ca Abrams au fost achizitionate inainte si
in urma lor a venit oferta coreenilor.
Afara de asta se vede clar ca guvernul face niste pasi
cam de dans, 2 in fata, unu inapoi. Am zis asta ca sa nu zic de betivi 🙂
Pupat fund american ! Ca si noi de altfel!
Mult mai bine decât curul rus!
Buna dimineata. Fara indoiala ca avem protocoale cu americanii si europenii si avem obligatii fata de ei. Dar aceasta nu inseamna ca suntem servitori lor, mai cu seama sa cumparam vechiturile lor si fara offset, cu toate ca acestea sunt depasite tehnic de multa vreme s-au dat bani destui pe acestea.Nimeni nu spune sa nu cumparama de la ei arme, dar ne sunt necesare arme noi de ultima generatie cu un offset nou. Insa aceasta nu se poate. Un offset nou de ultima generatie nu se poate penru romani.
Exista totusi o solutie si o mai spun inca o data, coreenii care vor construi fabrici noi cu dezvoltare si pentru viitor, vor venii cu un offset de ultima generatie si mai mult sunt printer cele mai bune tehnologii din lume. Ne lipsesc doar oameni capabili pentru ca cei care sunt la echiparea armatei romane nu sunt nici capabili sici competenti si cred ca sunt vanduti si unor interese straine vezi situatia de la avioane Craiova,cel putin asa ne transmit mesajul ticalos. Tancul coreean K2GF Black Panther atat de necesar armatei romane si obuziere pe senile K9A1 Thunder si mai mult senilata Redback, nu sunt de neglijat nici lansatoarele K239 Chunmoo. Toate acestea sunt printer primele din lume. Romania ar avea fabrici noi, locuri de munca su o armata echipata la acest nivel. Din nefericire unde nu-I cap vai de picioare.
Ceea ce vreau eu sa remarc este cadenta de producție ridicata a coreenilor, intr-o lume in care aștepți de la nemti sau americani cu anii…
Nu e productie daca era nu primeai 54 de k9 in 5 ani,primele loturi au fost livrate din rezerva armatei sud-coreene,cum fac si francezi casa prinda clent,noi le primim din productie
Asta pentru ca SK este pregatita de bubuiala cu nordul, spre deosebire de Europa care visa afaceri cu rusii si cu o zi inainte de invazia din Ucraina. Abia dupa 4 ani de rezboi s-au decis ca ….ba, e groasa si trebuie sa facem ceva! Dar nu sunt capabili.
Concluzie: Daca Romania vrea arme bune si rapid, cu transfer de tehnologie/offset, trebuie sa bata palma cu SK cam pe tot ce produc ei si sa lase restul pentru altii. De fabrica de publeri se discuta din 2022 si inca nu e nimic concret. Mai trec 5 ani pana va intra in productia de serie. Asta de apuca sa vada lumina zilei si productia de serie pana sa inceapa bubuiala in Europa. Ca de inceput va incepe, pare ca aici nu mai sunt dubii.
Din păcate Europa face afaceri și acum la atâta timp după începerea războiului… e rușinos . Conductele alea trebuiau dezafectate de mult iar flota fantomă scufundată tot nu are stăpân și se mai antrena și flota NATO pe ceva adevărat. Le transmitea echipajelor ca au 24 de ore sa părăsească navele apoi torpilare , atac aerian , tot tacâmul, un antrenament de mare valoare. Și imaginile rulate propagandistic în Europa de vest și centrala sa se bucure și rușii și slugoii lor din țările capitaliste.
Si numai asa te puteai trezi in razboi mondial direct – foarte bine gandit! Te-ai duce in linia 1 sau ai pleca repejor din tara?
Ce trist ești! Ca român, ca militar sau ca rus!
IT, amice, esti idiot!
Mecanicu e un tip mult mai roman ca tine.
E normal să crezi asta :))). Ești exact ca el. Mâncați banii țării degeaba dacă sunteți în armată. Iar dacă sustii ca est patriot ca nu trebuie sub nicio formă să lupți cu rușii care ne au făcut nouă poporului român cele mai mari nenorociri, afla amice tomberoane ca voi doi nu sunteți patrioți ci trădători. Hai siktir!
@IT
99% din cei care intram pe pagina asta suntem patrioti romani. Majoritatea oamenilor care intra aici sunt bine intentionati si se gandesc la tara.
In plus e ok ca ca nu gandim toti la fel ca nu suntem roboti. Doar pentru ca cineva crede altceva nu il face nici trist nici rus.
Ai dreptate. Ar fi bine să îi spui și lui treaba asta. El a venit cu ideea ca dacă spun ceva , începe al treilea război mondial.
„Interesant este cum se vor descurca cu menținerea acestora în stare de operationalitate”.
Aș presupune, întemeiat pe seriozitatea poloneză dovedită, că au avut înțelepciunea să se aprovizioneze cu piese de schimb uzuale și consumabile specifice. Mai cred și că au echipe tehnice deja instruite de coreeni.
Intrebarea mea este: oare au construit deja facilități pentru atâtea utilaje nou-nouțe? Nu poți ține în ploaie atâtea acareturi și nici să le faci mentenanță pe sub niște șoproane murdare iar la asemenea cantități, investiția în facilități moderne și în oameni instruiți – nu doar echipaje – este fără îndoială consistentă! Poate are amabilitate Krysztof să ne detalieze? (scuze dacă am scris greșit numele omului). Întrebarea e valabilă și în ce-i privește pe ai noștri – mă aștept ca noile noastre jucării să aibă deja pregătit adăpost, precum și militarii ce le operează, în facilități de nivelul secolului 21 – curate, încălzite, confortabile și protejate, unde soldatul să vină cu plăcere la datorie!
Does anyone know what missiles Poland has acquired for the K239 Chunmoo and where they will be produced?
Poland seeks to produce them locally, at least the standard CGR-080 ones, range 80 km, not medium and long range ones. https://breakingdefense.com/2025/04/south-koreas-hanwha-and-polands-wb-group-agree-to-guided-missile-joint-venture-in-poland/
Polonezii și-au cumpărat multe, relativ. Câte tancuri a fabricat România? Eu nu știu, dar erau câteva sute de TR-uri, nu mai caut acu pe neți, parcă mai mult de 450. Asta la o țară de vreo 230 mii de kmp, și cu mulți munți, dealuri și ape care curg de la nord la sud. Aaa, și la timpul ăla cică eram și aliați cu rușii, în cujet șî sâmțâri. Polonia, altă țară, alt popor, altă geografie, altă istorie.
P. S. Am un vecin însurat cu o poloneză, a umblat cu ea prin toată Europa cu serviciul, al lui la o multinațională, inclusiv în România. L-a tras până la urmă acasă în Cracovia (să zicem) că nu vrea să plece din țara ei. Și ăsta îi cheamă pe mă-sa și tac-su în vizită, că nu mai vrea să vină pe aici. De obicei, soția merge după soț, nu invers.
Eu sunt in Polonia si am venit acasa in august. As mai merge in Romania doar pentru vreme, nu pentru oameni. Daca aveti nevoie de informatii de la gura calului, sunt aici!
Bughi- offtopic. Mai exista bazarul ala mare din Varsovia?
Cel de langa stadion aparent nu mai este de multi ani. Eu sunt doar de doi aici.
@gabi S.
tu lasa polonezii, zi-ne mai bine cum a pierdut PAS intr-un stil mare in Rep Moldova
De unde plm să știu cum a câștigat PAS, eu m-am născut în România. Mă confunzi cu alți comentatori de pe grupul ăsta. Și la câte like ai îmi cam dau seama cu cine au votat în 18 mai.
nu ai postat tu pe topicul „28-septembrie-2025-alegeri-parlamentare-in-republica-moldova” ?
e fix acelasi username
„gabi S.
28 septembrie 2025 la 0:10
PAS pierde azi într-un stil mare, și asta exclusiv pe barba lor. În patru ani puteau să anuleze autonomia Găgăuziei, dar au fost fără ouă.”
stai fara grija, cei care au dat like, ca si mine de altfel, au votat impotriva cozilor de topor rusnace din Romania.
Am si eu o intrebare . Din acest articol inteleg ca polonezi vor incepe fabricarea tancurilor ,obuzierelor si lansatoarelor de rachete la ei . Ce nu inteleg eu este cum crede cineva ca coreeni vor construi o fabrica in Romania? Doar pentru 216 buc si 76 derivate care probabil se pot fabrica mult mai repede in Polonia ,coreeni nu vor accepta acest contract. Oare de ce cred eu ca vom merge pe mana americanilor cu ale lor Abrams. Cu nemtii nu se poate pentru ca vad cat dureaza sa construiasca fabrica de pulberi. Iar cu americani contractul va fii cu livrare probabil 2032 ca sa zic mai mult.
Suntem ca de obicei ultimii la aprobari ,consultari si binenteles semnarea contractelor.
Nu cred ca aici ai sa gasesti aceia care semneaza contracte. Aici gasesti persoane care se mira in ce fel
au fost semnate contracte anterioare si care critica
acele contracte in care s au omis paragrafe de valoare esentiala.
Inca ceva: Intarzierea semnarii de contracte actuale aduce la scumpirea armamentelor dorite din motiv ca
dorinta creste din zi in zi ca rezultat de multimea
clientilor potentiali fata de numaratii furnizori care
nu s au asteptat de marirea dorintei si nu si au inlargit
liniile de productie.
Cu turcii. Motor german, suspensie, transmisie germane. Posibil să se fabrice componente pentru astea prin România deja pe la Oradea sau Dej.
Daca castiga la IFV Redback s-ar putea sa fie rentabil. Si mai bagam si o suplimentare la K9 si datele problemei se schimba. Poate si 108 Chunmoo sa avem back-up la alea 54 de HIMARS.
Poate Turcia cu Atlay
Nemtii vor sa construiasca in Romania cum construiesc in Germania ,din pacate probabil politicienii romani de la local la central vor sa se construiasca ca in romania
Adica in 5-10 ani ?
sau niciodata, depinde cum ungi angrenajele statului de la local la central
Ce mai trebuie uns la contractul de modernizare a oerlikoanelor , de le trebuie ani sa le faca ? Acum cand e atat de urgent cu dronele si e nevoie de capabilitati de doborare ?
Construiesti ceva la ele, vezi ca sa mai laudat unu un an ca vin avioanele din norvegia cu 2 ani inainte si contractul sa semnat dupa ce la dat dulapu afara, in suturi,cat timp contractele sunt secrete nu ai cum sa stii daca sunt mzcar semnate cand se lauda ei de termene nici numai vorbim
„pen-ca” intre exprimarea intentiei politice, a votului de acord in parlament, a prinderii in buget a contractului, a efectuarii efective a primei plati, a trimiterii echipamentului la modernizare si a finalizarii modificarii de catre constructor pot trece ani si ani?
Licensed tank production can mean anything and everything.
For example, the production of K2 in Poland:
Does this mean that Poland has the right to build the engine and transmission for the K2 from scratch?
Does Poland have the right to make optical devices?
Does Poland have the right to make a cannon for K2?
Does Poland have an armored steel factory or will it import from abroad?
A tank is a collection of highly specialized parts. If all these parts are made outside of Poland, and only assembled in Poland, then it is a missed opportunity.
Coreenii sunt „ă săcsesfîl stori”, vorba lui Iliescu de pe vremea cand venise Daewoo la noi, atat la Craiova, cat si la Mangalia.
Cielo ala nu era chiar rau, pe vremea aia, tinand cont ca nu aparuse Loganul si singurele alternative erau sh-urile aduse de-afara si Daciile obosite. A fost cumparat si pt o structura de protectie, era mai ieftin si fabricat aici fata de VW, Opel, preponderente si ceva mai nou fata de Chamade. Avea si Kia niste sageti prin MApN si au fost cumparate si de la ei, la o oferta, masini econimice, nu performante, pe saracia aia mergea low budgetul.
De ce a plecat de-aici Daewoo nu am idee, probabil au facut ei niste calcule si le-a dat cu virgula, din ce imi povestea un baiat fost in anii 90 la ei in Coreea la specializare, erau f f stricti, usor obtuzi sau prea formali fata de stilul occidental.Cu familii de traditie care detineau companiile, sindicate destul de puternice, o intreaga telenovela.
Eu sunt curios cat din tanc ca fi in final polski integral, nu neaparat pana la ultimul surub si fabricarea materialului surubului, ci partile esentiale (tun, blindaj, motor).
@Xv
Din ce am citit prin alte părți, cel mai probabil vor produce tunul(încă au cu ce), carcasa(ca și noi), pachetul de blindaj va veni de coreeni, iar motorul…depinde ce ansamblu se alege, motor/transmisie coreean sau german.
Părerea mea, hâc…
Sharky- thx.
@Arsenie Breahnă:
1. The Polish Army would never allow expensive equipment to be stored unprotected in dedicated garages within the barracks of a given military unit. We have already spent too much money to expose precious equipment to the harsh weather conditions in this part of Europe. Poland is a poor country – we cannot afford waste.
2. Once, during the communist era, the Polish Army numbered over 600,000 men. Currently, our army is much smaller – only about 210,000. Many buildings remain from the old days – garages, storage halls, and workshop spaces. Many of these buildings are now being restored to their original function.
3. In addition, we are building large numbers of such buildings from scratch, both solid, brick structures deep in the rear, and sturdy, modern tent halls near the front.
4. Right now, Poland’s current government, relying on the Homeland Defense Act, has prepared a draft of a new law aimed at accelerating and facilitating new strategic investments, including barracks and equipment storage facilities.
Below are some links from Polish media on this topic:
https://builderpolska.pl/2024/12/11/przyspieszenie-w-inwestycjach-o-charakterze-militarnym/
https://www.gov.pl/web/obrona-narodowa/rewolucja-w-inwestycjach-obronnych-polska-uruchamia-tryb-turbo-dla-bezpieczenstwa-panstwa
https://www.bankier.pl/wiadomosc/Polska-potrzebuje-nowych-poligonow-koszar-i-hangarow-MON-przestawia-plany-8916299.html
https://forsal.pl/kraj/bezpieczenstwo/artykuly/9839224,czolgi-abrams-juz-w-wesolej-mon-potwierdza-dostawe-amerykanskich-kolo.html
https://www.facebook.com/1BPanc/posts/-kolejne-armatohaubice-k9-w-szeregach-1wbpancdo-das-jedynapancerna-trafi%C5%82a-kolej/1168909618614554/
Thank’s, Krysztof! 🫡 Also, check my short ride report after a small journey in the southern Poland, on the motorcycle: https://calatoriifestinalente.wordpress.com/2019/11/13/europa-centrala-partea-intai/
Best regards for all polish friends, mate.
And about how the romanians save the polish people and the polish heritage in ww2, please check the old ro-pl movie, „Trenul de Aur”… is a communist movie, but true.
Dragă prietene, avem mult mai multe în comun decât am putea crede!
Cu cele mai calde urări.
One note: Poland was invaded by the Germans in September 1939, not the mythical Nazis.
People of my generation will never forget the help our ancestors received from the Romanians (and Hungarians too…) during those terrible times.
I try, within my modest means, to pass on this knowledge to younger generations so that the memory of this event does not fade.
I highly recommend visiting places that are very important to me:
1. Pszczyna Castle https://zamek-pszczyna.pl/en/
2. Żywiec Castle https://muzeum-zywiec.pl/kontakt
3. My beloved city, Bielsko-Biała https://en.wikipedia.org/wiki/Bielsko-Bia%C5%82a
4. The Monastery on Jasna Góra in Częstochowa, the heart of the Polish Nation https://en.jasnagora.pl/
Ad. 1 https://www.openstreetmap.org/#map=16/49.68412/19.20357
Ad. 2 https://www.openstreetmap.org/#map=16/49.98056/18.93713
Ad. 3 https://www.openstreetmap.org/#map=18/49.821622/19.043153
Ad. 4 https://www.openstreetmap.org/#map=18/50.812219/19.097484
Am răsfoit cu atentie, Krzysztof, link-urile și hărtile ce mi-ai trimis și îți mulțumesc! Le voi lua în considerare pentru noua călatorie în Polonia ce mi-o doresc mult – voi merge la Gdansk, locul unde s-a născut Solidarnosc si apoi în sus, către țările baltice. Sugestiile tale sunt foarte bune și le voi integra în traseu cu ușurință, în plus latura catolică a culturii voastre trebuie înțeleasă, este în fibra polonezilor asta – și firește, mă gândesc cu o specială admirație la Papa Paul al II-lea, un strălucitor om!
Mulțumesc, prieten polonez!
In that case, I tentatively suggest visiting a few places:
1. Westerplatte https://muzeum1939.pl/muzeum-westerplatte.html
2. Gdańsk, National Maritime Museum: https://nmm.pl/
3. Gdynia, Emigration Museum: https://polska1.pl/
4. Gdynia, Polish Navy Museum: https://muzeummw.pl/
5. Hel, Coastal Defense Museum: https://www.helmuzeum.pl/
Thank you for all the historical sites, Krzysztof! Also, i hope to have time to visit all – and even Wisnia – but depends of the weather (you know better, it’s about heavy polish rain and the strong baltic winds)…
(Vă cer scuze celorlalti pentru offtopic… pentru curioși, la Wisnia polonezii au luptat ca leii, bătălia este asemănată cu cea de la Termopile; în frunte cu legendarul lor comandant local, căpitanul Wladislaw Raginis):
https://youtu.be/DjXSVH9gHPc?si=bgpuMnLbqfTd4Sb9
In polish:
„Bitwa na Bzurą”
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_nad_Bzur%C4%85
„Obrona Wizny”
https://pl.wikipedia.org/wiki/Obrona_Wizny
„Władysław Raginis”
https://pl.wikipedia.org/wiki/W%C5%82adys%C5%82aw_Raginis
Motorul si transmisia vor veni in tipla…recititi din spusele Ministrului Apararii – Mosteanu carea spus ca sa nu ne inchipuim sau sa avem pretentii ca vom avea localizata productia de motoare si a transmisiei in RO.
Ori zboara 500k bugetari si cumperi licenta pentru motor si transmisie ori bagi in papa, caca, curu
Alegerea politicienilor e evidenta asa ca nu inteleg ce tot ii dati inainte cu motor si transmisie de tancuri.
Beti koolaid in continuare si nu mai fiti milogi vorba unui american 😉
Acuma sincer era bine sa fi produs totulnde la A la Z dar asta e… nu poti avea uneori chiar totul. Și dacă polonezii nu vor produce tot, la miile de tancuri ce le vor detine, nu prea putem face noi mofturi la nici 300 de bucăti.
Ideea este că am putea produce carcasa, sisteme de ochire, țeava, munitie etc. Adică mai totul in afara de motor și transmisie ceea ce nu e rău.
Sincer nu mă asteptam la Abrams …
Sud coreenii au probleme cu transmisia locala ST Kinetics si noi ne visam sa o construim noi? Pai daca aia cu toata industria lor se kk pe ei, noi ce sa mai vorbim?
Polonia a fost stearsa de pe harta la sfarsitul sec. 18.
Si in WW2.
Hai ca s-a terminat cu misterul:
a zis Mosteanu la Digi24 azi seara, 2 octombrie 2025 ca vor fi inca 216 tancuri ABRAMS 🙂
Jucati-o p-asta si spuneti-mi daca primiti licenta pentru motor si transmisie 🙂
Abrams production is focused on rebuilding and modernizing older tanks rather than fabricating entirely new ones from scratch.
This is done in factories in the USA. You can only buy Abrams tanks.
Americans do not give the possibility of production to others.
I think that the Germans also do not give the possibility of tank production to others.
If the authorities really want at least something to be made in the country, then it must be the Koreans.
Egypt. This country is the only one outside the United States where Egyptian M1A1 tanks were produced and are currently being modernized.
To date, a total of approximately 1,130 combat vehicles of this type have been produced in Egypt.
Modification is planned to the M1A1SA standard.
The joint venture between Egypt and the USA regarding the production of Abrams tanks in Egypt was realized during the Cold War, when different rules applied in the world.
You can’t count on the Egyptian example now.
„produced” in Egipt = mainly „assembled” from kits.
Dear friend, what kind of tank production do you expect in Romania, considering the potential order size?
Realistically.
It’s not about the size of the order, it’s about the fact that the USA and Germany, as well as the entire Western industry, see license production differently from the way the Soviet Union saw license production.
When the Soviet Union gives you a production license, it gives you documentation for all parts, sub-assemblies and assemblies. And then you go to the production of each part and finally the whole tank. And later, if you’re smart, you start developing your product.
When they give you a license, it’s a screw driver’s license. You are just assembling a product from parts manufactured in western factories.
@Krzysztof
We have no ideea, really!
All we can do here is educated guess. Some of us, at least!
Our political decision making process it’s beyond any rational prediction.
Just my opinion…
I do not expect any…
15 years ago I expected, but it is not any more the case.
Nu e clar, Mostenu incurca multe notiuni cand face declaratii de presa.
Ori Mosteanu e pe langa, ori cei care au scris reportajul „Mosteanu, avem tancuri din anii 55 si 85 care trebuiesc inlocuite”. Nu realizeaza ce insemna T55 si TR85…….
Nu a spus așa ceva.
Citeste „În momentul ăsta avem ca țintă formarea a cinci batalioane de tancuri, un batalion are 54 de tancuri. Avem tancuri din anii 55 și din 85, astea sunt tancurile noastre la momentul ăsta și e nevoie de tancuri noi. Programele astea de înzestrare sunt gândite cu bătaie foarte lungă. Prima etapă a acestui program de înzestrare a început în 2022, s-au achiziționat 54 de tancuri Abrams printr-un contract guvern la guvern cu Statele Unite ale Americii. Alea au fost atunci disponibile pentru a fi livrate cel mai repede”, a afirmat Ionuț Moșteanu”
Citește mai mult la: https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/politica/ionut-mosteanu-ministrul-apararii-organizam-licitatie-pentru-216-tancuri-moderne-conditia-este-sa-fie-fabricate-in-romania-344007.
Nu cred ca americanii vor produce Abrams in Romania Vezi JLTV care nu a primit acordul de a fi fabricat aici . Nici francezii nu cred ca s-ar baga la treaba asta , ei nu au vrut sa construiasca Arquus aici ….Englezii nici atat , La nemti dureaza prea mult . Mai raman coreeni si turci care cred ca ar face transfer tehnologic si ar construi / ansambla ceva aici . Dar nu prea poti folosii banii din SAFE aici .
Poate mini Abrams, adica M10 Booker sa se faca la noi, ca americanii nu prea au ce face cu el, decat sa il vanda. Nu prea e genul MBT de care am avea nevoie noi, dar pe steroizi poate ca se apropie.
As paria mai mult pe K2 SK, cu unele adaptari la nevoile romanesti gen K2PL la vecini, dar las loc si de surprize, ca necunoscute sunt caile …
PS: TYPE 10 japonez alegerea mea, dar e SF sa te gandesti ca putem face ceva cu japii dupa nereusitele intalniri avute in ultimii ani (saracul prim ministru japonez, ce mult i-a mai placut Muzeul Satului).
Intreb si eu ca un nestiutor : de ce o tara ca Ro nu este capabila sa fabrice un cct de motor si transmisia ?
pt ca trebe bani de licenta ca sa fabrici motoare mari si sunt doar vreo cativa producatori la nivel mondial care fac motoare fiabile de genu in vest,de studiat cat au platit polonezii catre rolls-royce sa dezvolte motoru pt borsuk iar motoarele alea nu prea ai la ce altceva la ce sa le folosesti,deja facem mentenanta la MTU 6V199 TE21 la piranha V pe ascod 2 e varianta 8v,exista varianta sa integreze in productie pt tine o fabrica de locomotive diesel cum a integrat damen carcasa blindata ,cum se producea inainte pt tr 85 motorul la Fabrica de Motoare Diesel din cadrul 23 August dar totul tine de costuri pt ca e posibil ca si fabricile actuale de locomotive de la noi sa importe motoarele pt produsele pe care le au
Eu cred ca e doar durere la moțul de la bască….motorul și transmisia pt TR 85 cum l-au făcut ? Or fi fost extratereștri….pur și simplu după ‘90 și-au bătut joc de orice acumulare de cunoștințe tehnice.
Totul era morman de fiare vechi, dom’le…
pai erau niste colosi industriali fara piata de desfacere care produceau tehnologic cu 10-20 de ani in urma competitorilor chiar daca o faceau cu scule pt anii aia foarte bune .
grea a fost trecerea de la a iti da clienti partidu la a cauta clienti ,cand elementele angajate pe functii erau angajate ca si acum la stat
https://www.electroputerevfu.ro/
https://www.leroymerlin.ro/magazine/craiova?srsltid=AfmBOoqwz9kFXKFT-21098J_TYvyQ8yAX6Nqr1Yl07exWZhBFwLpmS4s
https://www.electroputeremall.ro/
laminorul lui 23 August ce e acu primarie?