Asta pe lângă cele 54 de Abrams M1A2 SEPv3 deja comandate, plus 12 derivate pe șasiu de Abrams: 4 tractoare de evacuare, 4 poduri mobile de asalt, 4 dragoare de mine, iar asta ne duce la un număr final de 270 de tancuri moderne, adică cinci batalioane a 54 de mașini, păstrându-se astfel actuala “organigramă” a forțelor terestre care au în prezent tot cinci batalioane de tancuri.
În privința Abrams, pe lângă suma de 1,068 miliarde de dolari pentru achiziția tancurilor și a derivatelor, guvernul mai solicită din partea parlamentului aprobarea pentru suma de 458,2 milioane de dolari necesară achiziției a, cităm:”54 de mitraliere cal. 7,62 mm M240, încărcătură explozivă pentru executat culoare prin câmpurile de mine (48 de bucăţi de exerciţiu şi 80 cu
încărcătură explozivă), 2112 lovituri cal. 120 mm, TPMP-T M1002, 5130 de lovituri cal. 120 mm, KE-W kinetic energy, 3660 de grenade fumigene M76, 4356 de lovituri cal. 120 mm M865A1 pentru antrenament, 1 simulator instrucţie tactică de tancuri —nivel echipaj, pluton şi companie, 2 simulatoare instrucţia tragerii cu armamentul de pe tanc, 1 simulator conducerea tehnicii de tancuri, piese de schimb, echipamente de testare, servicii suport ş~ asistenţă tehnică şi transport, servicii de instruire.”
Per total, batalionul de Abrams ne va costa în jur de 1,5 miliarde de dolari o sumă care nu ne surprinde, cam pe acolo se învârte costul unui batalion de tancuri împreună cu ceva muniție.
Dar pentru Etapa a II-a, guvernul solicită suma de 6,488 miliarde de euro pentru cumpărarea a 216 tancuri noi. Achiziția acestora se va face în urmă unei competiții deschise, restrânse, oricărui productor dar condițiile impuse par a scoate din discuție pe americani cu Abrams ca și pe germani cu Leopard 2A8, în sensul în care cerințele industriale nu numai că sunt foarte optimiste dar mie personal îmi par imposibil de pus în practică, din “n” motive, de la corupția endemică/incompetența cronică și până la lipsa puterii industriale naționale de a realiza cerințele impuse.
Nu spun că dacă ar exista voință politică reală nu s-ar putea face dar este foarte probabil că ne-ar costa mai mult. Pentru că cele 216 tancuri înseamnă efectiv alte patru batalioane de tancuri, la care se adaugă 76 de derivate (16 tractoare de evacuare, 44 de poduri mobile de asalt și 16 dragoare de mine), iar dacă facem o socoteală simplă și mai luăm în calcul și creșterea de prețuri pe piață armamentelor, cele aproximativ 6,5 miliarde de euro s-ar putea să nu ajungă.
Dar trecem peste asta și ne îngrozim când ne gândim că vom avea de-a face cu un alt program de achiziție bazat pe competiție, mai ales când știm bine că la noi astfel de programe n-au prea dat rezultate.
Dacă ne gândim la posibilele companii participante, ei bine, sud-coreenii de la Hyundai Rotem par a fi favoriți măcar că coreenii sunt dispuși la transfer de tehnologie. Americanii trebuiesc scoși cu totul din schemă măcar că tancuri Abrams noi nu se mai fabrică de ani buni (așa că ce turela să sudam noi aici?!), iar germanii de la KMW cu Leopard 2A8 nu cred că sunt dispuși să se încurce cu noi dacă i-au refuzat direct pe italieni. Dar nemții de la Rheinmetall ar putea fi extrem de interesați mai ales dacă speră la tandemul Kf-41 Lynx în programul MLI braț la braț cu Kf-51 Panther.
Turcii cu Altayul, am tot citit comentariile, au probleme mari, tancul lor încă nu cred să fi atins maturitatea necesară unei producții de serie reale, nu știu nici acum cu ce motor și cu ce transmisie vor veni și per total, Altayul mai are mult până când să poată fi luat în considerare, dar la noi nimic n-ar fi de mirare.
Per total, nici măcar nu cred că vom reuși să intrăm cu programul de dotare cu tancuri în programul SAFE, atât dpdv al timpului necesar până la desemnarea unui câștigător dar mai ales dacă ținem cont că avem Coreea de Sud care nu face parte din grupul țărilor agreate, iar în Europa singuri care produc tancuri sunt, evident, părinții Panther și Tiger.
O competiție lălăita și mai apoi o decizie G2G în favoarea Abrams sau K2 Black Panther îmi pare acum mult mai demnă de luat în serios.
Dar să nu uităm, nu știu dacă chiar contează, că Bucureștiul face parte din programul european MARTE.
Cu toate acestea, un motiv de optimism ar fi reprezentat de suma pusă la bătaie și anume – 6.488,34 mil.Fix! Este imposibil să calculezi un buget pentru o achiziție prin licitație publică până la urmă, la nivel de zeci de mii de euro, fără să ai deja un câștigător cu care ai negociat deja.
Acestea fiind remarcate, am putea vedea destul de repede un contract semnat, mă rog, mult mai repede decât suntem noi obișnuiți, adică ani de zile…
În privința programului SAFE tare îmi este să nu ajungă pe urmă PNRR și a fondurilor europene structurale, acolo unde nu am fost absolut niciodată capabili să absorbim sume cu adevărat semnificative.
Pe de altă parte, dacă și eu am înțeles bine, termenul de mai 2026 pentru semnarea contractelor este o bășcălie de termen, cum să reușești să negociezi contracte de miliarde de euro în 6-7 luni (cu localizări ale producției) câte au mai rămas până atunci?! De asemenea și termenul de plata, 2030 îmi pare nerealist, când un contract mare – sute de MLI, sute de tancuri, zeci de avioane de lupta, mai multe nave militare etc efectiv nu pot fi negociate în câteva luni și executate în 5 ani…
Word to the wise.
https://www.gao.gov/assets/nsiad-93-203.pdf
Safe prevede si ca programele sa sustina industrial dotarea ucrainei,deci ce tancuri are nevoie ucraina si nu vor producatorii sa le faca acolo ,probabil coreenii ca ei fac transfer de tehnologie ieftin si bun
Peste 200 de comentarii la știrea inițială dar nimeni nu se întreabă de unde vin banii din SAFE!
Cumva din Coreea de Sud?
Sau poate din SUA?
Nu.. contribuabilii germani, francezi și italieni in principal..locul 1,2 și 3 cei mai mari contributori la bugetul UE!
De asemenea locul 1,3 și 4 (locul 2 e Austria), în aceeași ordine, cei mai mari investitori direcți in economia României! Peste SUA apropo..
Adică Germania, Franța și Italia ne dau bani atât pentru investiții iar firmele lor sunt și cei mai mari angajatori și investitori straini din România..
Nu ar fi fair sa dam și noi înapoi?
Dacă de Leo și Leclerc s-a vorbit (apropo @MZ.. Leclerc XLR cu EuroPowerPack se poate.. vorbim de licență..nu trebuie sa se producă de Franța nou ca sa luam licența).
Leo-2 nu luam din motive politice..s-a mai discutat..
Dar Ariete C-2/AMV tocmai modernizat..ce are? Ca licență..
– Italia trece la un nou tanc..ar putea să transfere tehnologie mai ușor decat ceilalți care nu sunt dispuși să dea din casa.. e Star Trek trecerea de la Bizon la Ariete C-2!
– pe modelul licenței mai ușor de obținut, este dorit de Brazilia- tocmai probabil că știu ce înseamnă să ai acces la ultimele tehnologii. Suntem mai breji decât brazilienii?
– avem fabrica Iveco in Romania..cea cu camioanele tactice..s-ar putea extinde..ai deja o bază.
– este european..banii rămân tot aici..ce primește Leonardo se întoarce tot la noi prin investițiile italiene din România
– motorul Iveco a fost testat pe Bizon..nu neapărat asta nou de 1500 CP..cel de 1200 (posibil cel de pe C-1)..dar specialiștii români sunt poate familiarizați cu „stilul” motorizării italiene..1-5% se pune la experiența
– la Leonardo in Italia lucrează 10% români..și ei ar avea de câștigat- volum/flux nou de muncă.. siguranță că au fond de lucru si salarii-trimit și în țară la rude..uite așa crește economia
– se întărește interoperabilitatea cu armata italiană. Conform doctrinei NATO Italia sare prima în apărarea Romaniei daca suntem atacați..dacă vin trupe italiene aici..se pot opera la comun la nevoie..
– cu puțin noroc poate obținem tunul de 55 de calibre recent lansat de Oto Melara. Nu mai puneți botul la tunurile de 130 sau 140mm..sunt marketing! Nu veți vedea prea curând ceva in afara de 120mm în NATO.. șmecheria nu e să crești calibrul..ci să obții maximum de putere de foc pe calibru cat mai mic..tun cat mai ușor și mai compact..mai bine muniție hi tech dacă trebuie sa compensezi.. Vulcano e top! Probabil peste Excalibur SUA..(pe hârtie)
Romania in trecut nu lua licența celui mai recent model..lua penultimul lansat..dar se dobândea experiență..se modernizau liniile de producție..se specializau inginerii etc.. exact ce zice Marius Zgureanu- îți ia timp sa asimilezi fabricarea unui produs.. Romania nu are cu ce.. trebuie sa revenim la „abecedar”.
Oricum au fost povesti de succes..Dacia, locomotiva ASEA, tractorul Universal, chiar TR-85..nu se bazau pe tehnologii ultimul răcnet..dar și-au făcut treaba..și au evoluat..s-au vândut la export câteva..
Leo e cel mai comun model in Europa..sunt state care au comandat mult in trecut și au centre de mentenanță.. chiar producție (vezi Grecia, Polonia)..cum putem noi concura vreodată cu ei?
Puneți-va în locul KMW-Rheinmettall..cui sa dea transfer de tehnologie? Noua care am comanda prima oară?..sau Greciei sau Poloniei care au deja sute de bucăți și know-how..
Trebuie sa ne găsim o nișă..și poate sa producem pentru Africa, America Latină, Asia mai săracă..
Turcia a luat licența de elicopter de atac Mangusta și a vândut binișor la export (Atak).. Inițial dorea Apache..ar fi exportat vreodată Apache?
ASTA E MODELUL DE BUSINESS!
Turcia a refuzat Apache deoarece și-a dat seama că operarea lui e prea costisitoare.. darmite producerea..a preferat o platformă mai simplă..un partener mai abordabil de negociere…restul e istorie.
Noi mereu pe bandwaggoning (tendința de a te da mereu cu al mai mare al zilei)..ne-a mers foarte bine in istorie..ca salcia ne-am dat..
Ajungem vreodată la nasul KMW? Au dat cu flit Italiei (țineți minte scandalul cu Leonardo)..credeți că dau 2 bani pe noi? Ne taie macaroana una două..vând bine..nu le pasă..au clienți oricum. Nu vom avea niciodată ceva de spus sau comentat cu ei..
E mai de dorit o firmă cu foame.. Leonardo nu vinde tancuri la export..se concentrează pe elicoptere, avionica etc..ar fi o ocazie să prindă un client (NATO mai ales)..creste imaginea..am putea deveni ce sunt Grecia și Polonia acum pt KMW-RM aici în est.. câteodată pionieratul e cu noroc (dai de aur sau de tinichea..dar cine nu riscă nu câștigă).
Tre sa fii nebun sa comanzi ceva de la Rheinmettal /consorțiul Artec acum..au comenzi pe următorii 10 ani minimum..și nu reușesc să modernizeze niste amarate (200 parcă) de Challenger-2 în Chally 3 dar ei se laudă că livrează Italiei 1500 de blindate..și așa s-au lăudat și față de Ukraina..și nici acum n-au sosit RCH-155 urile.. întârzieri și cu programul Boxer UK..
Tzeapa..
Ia gândiți-va..in caz de conflict toți operatorii de Leo se înghesuie pe piese de schimb..Germania cum va prioritiza? Ultimul sosit primul plecat..va suna cunoscut? Evident că tot vechii operatori vor avea întâietate..nu tu aterizat acum.
Ideea e..cum bine zice cineva..să găsim acel echilibru între calitate și cantitate..adică să poată fi și produs în număr suficient.
Leo este prea complex..K-2 este tot nemțesc „vopsit” (motorul, tunul) foarte probabil că pe câmpul de luptă să fie la fel de complicat..la Ariete ai totul de la furnizor..doar transmisia este sub licența ZF Germania, dar din nou se poate probabil la cerere transmisie italiană..dar gross-ul este local.
Repet..de la Bizon la Ariete C-2 este un salt imens..este un prim pas..
Singura dezamăgire la modernizarea Ariete AMV/C-2 este că nu au montat turelă remote Leonardo Hitrole-L (Light) și care este elementar in contextul dronelor..aici Leclerc XLR e peste că are statie RWS.
Dar again..sigur se poate monta la cerinta clientului..
Oricum, un Ariete C-2 cu noul motor mai puternic (1500), protectie superioara, statie Hitrole-L, cu tun L55 120mm eventual..și muniție Vulcano e top..
Cate argumente enumerate bifează K-2?
Ne apără Coreea? Nici nu sunt in top 10 investitori în economia României..câți români muncesc in fabricile Hanwha?
Dar oricum..după plecarea lui Johannis, Ciolacu și Ciuca.. probabil nu mai vedem achiziții din Coreea prea curând..creca au citit de președinții faimoși din SK corupți și sperau să prindă și ei ceva..și poate au prins..dar nu cred sa mai aibă intrare în contextul programului asta SAFE..viitorul este al Europei..depinde de noi dacă fructificăm sau suntem iar duplicitari cum ne-am luat fail in istorie..
Despre Ariete C-2, noul tun și muniția Vulcano pt MBT-uri:
https://youtu.be/jAZM3Z-Bpik?si=Ta3mwcfQtJSNs-mn
https://www.edrmagazine.eu/cio-delivers-the-first-ariete-c-2-upgraded-mbt-to-the-italian-army
https://www.edrmagazine.eu/leonardo-unveils-its-new-120-mm-l55-tank-gun
https://www.edrmagazine.eu/leonardo-vulcano-120-mm-ammunition-guided-indirect-fire-capability-for-mbts
https://turdef.com/article/leonardo-unveils-120-mm-vulcano-round-and-new-l55-gun
”Nu ar fi fair sa dam și noi înapoi?” uită-te la deficitul balanței comerciale și ai să vezi că dăm și noi înapoi, chiar foarte mult, acces pe o piață imensă, din care ies în câștig cu zeci de miliarde de euro pe an.
Ariete nu se mai fabrică, Leclerc la fel….vorbești prostii…singurul tanc european care se fabrică este Leopard 2 și nemții nu vor să transfere acum producția în alte țări.
Deci în poll position este K2, realist vorbind
Felicitari!
Eu asi incepe cu data de livrare, adica cand aceste
tancuri vor fi disponibile.
Cel mai probabil, programul Abrams va costa ceva mai mult: M1A2SepV3 nu vor venii cu APS, ci in cel mai bun caz “fit for”, asa ca dotarea cu Trophy a batalionului se va face separat (si depinde cine le va integra, in USA integratorul fiind Leonardo)
Cu k2 vom avea un tanc modern azi, maine si pentru urmatorii …5 ani (altfel va trebui sa asteptam K3 pana cand va fi macar in faza de prototip)? K51 integreaza mai multe subsisteme si tehnologii, insa este doar in faza de proiect/prototip. Decizi in alegerea unui furnizor, ar trebui sa se orienteze si pentru ce orizont de timp sunt necesare aceste 216 tancuri
@George GMT – one note: the potential production/final assembly of the M1 MBT would take place in Poznań, at WZM.
And not in Stalowa Wola, at HSW.
In Poznań, we are expanding our service capabilities to include the modernization of these machines – the Regional Competence Center.
HSW has plenty to do for many, many years 😉
Sources:
https://defence24.pl/przemysl/abramsy-z-serwisem-w-poznaniu-regionalne-centrum-kompetencyjne-w-wzm
https://www.poznan.pl/mim/info/news/regionalne-centrum-kompetencyjne-czolgow-abrams-otwarte,223357.html
https://youtu.be/aiMD0jt_75s?si=OYQ4YXwuwkfumAxi
sumele din fonduri evropene nu s-au absorbit pt ca se fura,
mult,
iar daca nu este planu facut la furt, din fondurile alea UE, nu se lanseaza licitatia,
de aia nu sunt absorbite fondurile,
asta-i secretu inteligentei de la noi,
cea mai iluminanta din Evropa,
cum am abut si inainyte de ww2, deaga uni o tot dau cu maretia interbelica de la noi, care era o mareata hotie,
iar justitia, militia si serviciile aplauda
asteptand sporurile,
care curg si in timpu grevei prelungite,
ca stresu ii mare cand ai mii de euro si nu sti ce faci cu banii,
banii de la stat pt. plata chiriei (apartamentului cumparat pe numele neamurilor)
si pensia anticipata si speciala, pe masura somnului,
si ne miram ca poporu merge tot inainte spre extremism,
acuma, tancurile coreene tb modificate cum vor sa le modifice si polonezii, ca protectia laterala ii pe hartie,
motoru corean ii orice vrei, dar nu poate fi in categoria motor de tanc, ca se defecteaza prea repede,
si normal ca ar trebui produs la noi in tara motoru asta corean ca sa mai aruncam niste bani pe fereastra,
daca vrem corean ar trebui din start plecat spre k3,
ceav pt ziua de azi, nu ceva pt razboiu rusesc din Afganistan
sa fi mare nu-i mirare,
sa fi om ii lucru mare
Poate e manevră ca să vină Abrams cu o ofertă mai bună.
Nu înțeleg de ce ne-am complica cu două tipuri diferite de tancuri. Nu ne permitem astfel de inconsistențe.
@Patriot
Ai dreptate partiala, in viata zilnica garajele se ocupa
cu zeci de marci de automobile si problema ramasa
ramane piesele de schimb. Cand se comanda un vehicul, cele mai importante sunt piesele de schimb.
Eu personal asi incepe aceste proiecte adica no 1
pe lista cu piesele, fie de tancuri, fie de orice.
Cat despre reparatii, nu i asa mare problema nici la
automobile.
Asta i ordinea preferentelor mele, numai ?
Eh, licitație corvete bușită. Licitații peste licitații care vor însemna doar hârtie A4 consumată de generali și colonei. La sfârșit se va semna doar vreun memorandum, maxim, care nu înseamnă nimic.
Este vorba de sursa de finanțare, ca noi n-avem bani. Creditul garantat de americani va merge la F35.
Din SAFE trebuie mers la magazin UE. Posibil sa fie K2 din cele fabricate in Polonia. Noi o sa le vopsim, punem huse din piele de miel pe scaunele echipajului, odorizant, covorașe din cauciuc…
Cumparam tancuri americane sau sud coreene, dar uitam ca nu avem infrastructura rutiera sau feroviara pentru ele. Nu avem poduri care sa le sustina, nu avem vagoane de cale ferata ca sa le transporte. Acum cativa ani cand au debarcat tancuri Abrams in portul Constanta, au fost inchiriate vagoane din Germania. Vagoanele pe care le are Romania, sunt proiectate si construite ptr T55 in anii ’60.
De asemenea ar trebui amintit faptul ca turcii au proiectat si construit vagoane special ptr a transporta tancul Altay.
https://www.railwaypro.com/wp/turkey-unveils-military-vehicle-transport-wagon/
Romania trebuie sa inchirieze sau sa cumpere astfel de vagoane, ptr ca in Romania nu se produc vagoane de marfa.
Partea juridica e posibil sa fie deja in curs de ceva vreme. Adica sa ai parteneri industriali stabiliti deja si macar niste MOU semnate. Suma fixa indica posibilitatea ca afacerea sa fie stabilta deja, si acum sunt doar formalitatile legale.
Mi-ar place sa ne asociam cu Rheinmetall pt noul Panther. nemtii stiu sa faca tancuri, ar veni ei cu furnizorii si ar gasi si unii locali (este si interesul lor sa fie costurile cat mai mici). Dar putin probabil, noi luam mereu arme verificate de altii, chiar daca nu mai sunt varful tehnologiei
Domnilor, sincer ne agităm degeaba cam pt nimic. Daca se primește aprobarea de la parlament, licitația durează cel puțin un an, până se produce tot ajungem în 2030. Uitați-vă la Pirande, întârziere de câți ani. În 2028 o să fie alegeri parlamentare, românii o să voteze cu suveraniștii rușilor, așa ca cine știe finalitatea acestui contract. Apele sunt destul de agitate pe plan internațional, iar noi suntem iar în chiloții, știți ăia rupți, peticiți și murdari de…. Cum am mai spus și cu alte ocazii, ținând cont de nebunia ce ne înconjoară banii pe care îi avem trebuie cheltuiți astfel încât să facem rost de armament cat mai repede și cat mai mult și cat mai eficient. Cu 270 de tancuri în 2030 nu se sperie nici mamaia Katiusha, nici mamaia Ling,
Frumoase tancurile dar ce să faci cu ele poimâine, nu mâine, când u ai nevoie de ele ieri.
Ne facem și noi ca ne pasă de soarta noastră ca nație, dar o să ne-o luam iar pe cocoașă.