Marina Romana, incet inainte!

This entry is part 13 of 14 in the series Inteligenta romaneasca

Despre Marina noastra, la momentul actual, nu putem vorbi la superlativ, exceptand profesionalismul! Despre ce are acum in dotare aceasta, insuficient, vechi si partial modernizat, se cunosc relativ multe. Faptul ca aceasta n-are nave noi, dotate cu armament si sisteme de ultima generatie, nu este un motiv de mandrie. Faptul caMarinanoastra n-are inca un submarin functional, ci doar un “peste” de acvariu, iarasi nu-i un motiv de mandrie…

Cu toate acestea, cel putin in ultima perioada, avem semnale despre posibila “revenire” a Marinei, dupa multi ani de stagnare, situatie ce se datoreaza ca de obicei, lipsei permanente de fonduri si indiferentei factorului politic. Ca intotdeauna, la nivel de INTENTIE si DORINTA, totul este frumos s imaret, in buna traditie mioritica! Marina Romana, isi doreste de mult timp, noi corvete, noi vanatoare de mine, noi nave logistice, trecerea la faza a doua de modernizare a celor doua fregate ex-insulare (se doreste in principal, dotarea acestora cu noi sisteme de arme, inexistente in prezent, si noi sisteme de comunicatii si razboi radio-electronic), si SURPRINZATOR pentru multi, reanimarea Delfinului, care nicidecum nu mai era creditat cu vreo sansa de a se…scufunda.

In privinta dotarii Marinei, asistam de cativa ani la o situatie cel putin bizara, daca nu hilara. Teoretic, se cunosc firmele care se lupta pentru a castiga un contract cu Marina noastra, dar, de fapt, contractele exista dar…lipsesc cu desavarsire!!! Se vorbeste despre Lurssen-Germania (corvete, nave vanatoare de mine, nave de suport chiar si nave rapide de patrulare); Intermarine-Italia, ce ne-ar oferi: salupe rapide de patrula, din FRP (Fibre Reinforced Plastic –plastic intarit cu fibre), vanatoare de mine (din FRP), chiar si nave hidro-oceanografice (din FRP), cu posibilitatea construirii lor, direct sau sub licenta, in santierele navale de la noi. Se vehiculeaza chiar construirea unor nave noi pe santierul Damen-Galati, iar dupa unele surse, ar exista chiar proiecte noi, facute de catre specialistii romani! Dar, asa cum este traditia la noi, stim atat cat putem, adica…mai nimic.

Si totusi, cate ceva s-a facut, cu deosebire in ultimii ani! A fost integrat un sistem digital extern/intern de comunicatii pe fregata Marasesti (APCOS-3000), s-a dezvoltat si implementat un sistem integrat de comunicatii pentru EOD SEAL, iar nava logistica “Constanta” a primit un nou sistem integrat de comunicatii navale APCOS-4000. De asemenea au primit noi sisteme de comunicatii navale si navele de tip NPR, CVT si DM, iar Centrul de Comunicatii pentru Comandamentul Operational Naval, a fost operationalizat si dotat cu sisteme de ultima generatie, ce cuprind inclusiv, o retea de Date tip MHS si aplicatii software pentru terminalele de date, de CONCEPTIE romaneasca, gandita si facuta de catre specialistii romani, extrem de moderna si de performanta. De asemenea, se intentioneaza (exista un proiect in acest sens, ce se afla in dezvoltare si implementare cu o firma romaneasca), de dotare a navelor, inclusiv a celor noi ce vor fi achizitionate speram noi, in viitorul apropiat, cu sistemul de navigatie navala TACNAV II/TACNAV T-FOG. Aceste sisteme permit navigarea tactica de precizie, furnizand informatii precise de navigare catre sistemele de comanda si control, inclusiv catre sistemele de localizare a tintelor aflate departe. Exista proiecte si studii de implementare a unor noi sisteme de senzori integrati, ce ar urma sa se regaseasca pe noile nave, in baza conceptului SISC (Sistemul Integrat de Senzori&Comunicatii), care conform SPECIFICATIILOR NOASTRE va consta in: radar de supraveghere, radar de urmarire, sisteme electro-optice de supraveghere si urmarire de raza mica si mare si noi sisteme de comunicatii (precum APCOS-4000, recent integrat pe nava-baza “Constanta”, si in curs de implementare pe doua corvete, doua NPR-uri si doua dragoare de mine. Aceste sisteme sunt/vor fi proiectate in asa fel incat pot functiona simultan, eliminandu-se orice risc de interferente, fiind facute din materiale transparente pentru semnale radar, mentenanta si reparatiile facandu-se foarte usor). Cert este faptul ca firmele THALES-Olanda si AEROMARITIME Systembau GMBH –Germania, sunt implicate in aceste programe, dezvoltandu-le in colaborare cu firme din Romania.

Noile sisteme de comunicatii, recent achizitionate aflate in curs de implementare, ce provin de la AEROMARITIME,  cuprind sisteme radio de ultima generatie, sisteme de comunicatii voce/date/video, etc, grupate in cadrul Sistemului Avansat de Comunicatii Digital, APCOS-4000. Acesta este un sistem integrat de comunicatii, state-of-the-art, bazat pe un sistem avansat de management al comunicatiilor (COSYMA), ce include un server RAID (Redundant Array of Inexpensive Disks), CMT (Communication Management Terminal), SAMMS (Secure Automatic Military Messaging System) cu doua statii, VCT (Voice and Control Terminals) –APCOS, sisteme de telefonie PABX, de adresare publica si alarmare, etc. Toate sistemele din compunerea APCOS-4000 pot fi telecomandate si controlate automat; acestea fiind de ultima generatie, inalt securizate.

Sistemul Integrat de Comunicatii pentru EOD SEALS, se bazeaza pe sisteme radio navale HF,VHF/Comunicatii subacvatice, HARRIS. Acesta asigura comunicatii instantanee, cu cel putin 12 scafandrii de lupta, ce se pot face inclusive direct cu Punctul de Comanda, via satelit, prin intermediul retransmisiei radio, de pe nava baza “Constanta”. La conceperea si implementarea acestui sistem au participat si specialistii romani de la SMFN si ACTTM.

Exista unele zvonuri, neconfirmate inca, legate de posibila achizitionare in vederea dotarii submarinului Delfinul cu noi sisteme de comunicatii, radar si sonare. Marina pare a fi interesata, dupa unele surse chiar ar fi achizitionat, antene multifunctionale de tip AT-4125 (COMMS-ESM/COMINT) si AT-4125 (IFF 1090 MHz, GPS 1227 MHz, VHF 140 MHz, INMARSAT-C(RX), INMARSAT-C(XT), UHF 220 MHz). Aceste sisteme ar fi destinate modernizarii unicului nostru submarin!

Deocamdata, cam atat ar fi de spus in ceea ce priveste Marina Romana! Speram sa apara si contractele pentru noile nave, iar imbucurator este faptul ca se doreste ca acestea sa fie facute AICI. Pana atunci insa, uram Marinei Romane, vant bun in pupa!

 

WW

 

de citit si : aeromaritime

 

Series Navigation<< INTELIGENTA ROMANEASCA: Modernizarea complexelor de rachete SA-8 si SA-6, intre dorinta si realitate.INTELIGENTA ROMANEASCA: Romania si armele secrete… >>

3 comentarii:

  1. macar de s-ar reactiva delfinul chiar si pentru antrenament si scoala.asa nu ar mai rade lumea de noi si nu ar mai face chete cum au facut ultima data la acea intrunire.

  2. Cate corvete functionale are in acest moment marina militara romana?Vanatorul antisubmarin intra in categoria corvetelor?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *