A cata oara?!

In 2017 Gripen C/D, avioane noi, fusese declarat castigator in Bulgaria. Totul a fost anulat insa de premierul Borisov…

Nobody knew for sure, 🙂 dar, vorba ceea din batrani, incercarea moarte n-are.

Ciudat este faptul ca de fiecare data bulgarii ridica coada tot mai proeminent, daca in negura vremii (cand au inceput ei sa lanseze competitii pentru 8+8 avioane multirol) se discuta de F 16 SH si Kfir Block 60 israeliene, mai apoi au dat-o si in bimotoare, iar astazi (in luna iunie, parlamentul a aprobat un nou plan de achizitie pentru avioane menite sa inlocuiasca MiG 29) avem o adevarata menajerie de aparate luate in calcul. In fapt, cu exceptia celor rusesti si chinezesti nu cred sa fi scapat careva producator de agerul ochi al parlamentului bulgar.

Avem asadar, la capitolul divertisment, urmatoarea stire cu citire de la Reuters

Pe 25 iulie guvernul de la Sofia a trimis instiintare ca vrea sa cumpere 16 aparate multirol, noi sau uzate, in clasicul menage a…huit de 8+8. Banii pusi la bataie? Castraveti, ardei capia, gogonele etc in valoare de un miliard de dolari si-un pic. Foarte un pic…

 

Asadar, doamnelor si domnilor, avem urmatoarele posibile oferte (cereri de informatii):

  • Eternul Gripen C/D de la Saab, ultima oara fiind declarat castigator de o comisie neutra. Rezultatul a fost casat si competitia reluata, pe motiv “ca sa aiba si alti producatori sanse egale” – avioane second hand;
  • F/A 18 Super Hornet second hand. Un nou intrat in ochiometrul bulgarilor, se vede treaba ca-i trage ata la bimotoare;
  • Clasicul deja F 16 uzat din Statele Unite (via, cel mai probabil, OGMA Portugalia), dar sunt luate in calcul si F 16 israeliene, nu stim daca A/B sau C/D;
  • Eurofighter Tranche 1, zburate, din Italia si Tranche 3 noi din Germania. Ma intreb daca bulgarii au auzit cat ii costa ora de zbor pe austrieci;
  • Dassault Rafale, aparate aflate in dotarea Armée de l’air adica aparate SH,  din Franta, asta daca Franta va fi dispusa sa renunte la cateva Rafale din primele loturi.

Sapte RiF-uri pentru sapte tari si cinci modele de avioane, unele noi, altele mai putin noi.

Dintre cei enumerati mai sus, israelienii, portughezii, italienii, suedezii parca si germanii,  sunt deja clienti vechi ai hotararilor parlamentului bulgar cu privire la noi avioane care sa inlocuiasca MiG 29, mai nou veniti ar fi americanii de la Boeing cu SuperHornetul si francezii cu Rafale.

Acum ramane sa vedem cine mai pune botul la cantecele de sirena bulgareasca, cine mai pierde banii cu deplasarea pana la Sofia si cu copierea materialelor depuse deja, in unele cazuri, de 3-4 ori fara rezultate prea palpabile.

Bulgaria asteapta raspunsuri la RiF-urile emise pana pe 1 octombrie fix, presupunem noi ca anul acesta 🙂 .

Parca mai ieri scriam cum premierul bulgar, gospodin Borisov, le dadea cu tifla alora din aviatia lui proprie, declarand ca s-a saturat sa bage sute de milioane de euro (?!) in bransa lor militara si tot parca ieri pilotii bulgari faceau greva de frica sa mai zboare cu “29, sau tot bulgarii cand anuntau senini ca nu mai pot zbura ca nu mai au lubrifianti pentru avioane…

Daca de aceasta data lucrurile vor fi un pic diferite, in sensul ca se va ajunge pana la negocierea directa cu 1-2 ofertanti si daca, prin absurdul-absurdului, astia chiar vor da un miliard de dolari pe avioane, normal ar fi sa se indrepte spre ceva ce chiar ar putea, macar din cand in cand, sa le si zboare.

Taiem de pe lista toate bimotoarele si ramanem cu eternul Gripen C/D (de saracul a pierdut chiar si in Slovacia, buna amica cu Cehia) second hand de aceasta data – cea mai buna afacere posibila pentru Sofia si F 16 A/B de la americani via Lisabona, sau Netz/Barak de la israelieni.

Din punctul nostru de vedere, achizitia de F 16 ne-ar avantaja si pe noi prin prisma faptului  ca in acest colt de lume flota de F 16 ar creste vertiginos si am avea enorma sansa ca Aerostarul sa devina centru regional pentru intretinerea celor trei flote (Romania cu, speram noi, 17+36, Croatia – 12 bucati si Bulgaria cu 8+8).

Ar fi o mare afacere pentru Romania, cu atat mai mult cu cat s-au purtat deja discutii oficiale cu Croatia in acest sens, iar Zagrebul ar putea fi interest, mai ales dupa teapa ucraineana cu MiG 21, de o colaborare decenta cu Aerostarul.

Vedem ce va fi dar, din experienta ultimilor ani, baza am fi noi si croatii, bulgarii avand deja pregatita, cred eu, hotararea parlamentului pentru anul 2020.

GeorgeGMT

67 de comentarii:

  1. Nea George de ce esti rautacios cu vecini de dincolo de garla, ei cu astfel de licitati vor obtine cel mai bun pret chiar daca se vor dota cu avioane dupa 2030, important ca ei tot incearca.

  2. Bulgaria mizează înzestrarea. Apropos, le mai zboară vreun Spartan?

  3. Toate si vor mai cumpara 3 anul?

  4. Noi cum stam cu F16 de acasa,,,sunt operationale la ora asta?

  5. Cum ar fi fost daca am fi avut bani la începutul anilor 2000 pt o linie de asamblare si rep Cobra Si una pt F16 cu comandă minjma 48+48 .
    Intrămin Nato cu capul sus.

    Si poate alte comenzi de pe lângă ,
    He he , dar nu fac banii cat acordul
    unchiului Sam

  6. Pai vom vedea daca sunt seriosi urmarind daca au banii …de zburat ale lor inca in dotare, deci intreb serios acum, zboara ceva aviatia lor militara ?

  7. E RfI nu RiF, request for information. Desi mai curand ce au facut bulgarii a fost un Request for Teapa 🙂
    Totusi, odata si odata vor trebui sa ia ceva, nu?

  8. Sncer, scuzati limbajul, dar astia se caca pe ei exact ca si politicienii nostri.
    Referitor la flota noastra pentru alea 36 de avioane eu tot as merge pe Gripen E.
    Stiu si inteleg motivele pentru care s_a mers pe F16 dar nu cred ca s-a facut o alegere buna pentru viitor si toate celelalte ramuri. Dar asta este…
    Idei de F35 in armata romana mi se par dincolo de visurile erotice … sunt chiar pornografice la cat costa si cat trebuie investit in rularea lor.
    Sper sa iasa bine cu alea 36 de avioane care au mai ramas.

    • Oameni buni, mai terminati-o odata cu ragalia aia de JAS 39 Gripen!!! Este doar o copie „light-weight” a F16 american… dar voi chiar sunteti catari???!!! >.< Ce tot atata??

      • Bine ca esti tu destept fara argumente……maine poimaine te gasesc pe forumuri cu aia care sustin ca la BMW caii putere sunt cai de BMW si sunt mai speciali….
        Cam aici te-ai incadra perfect cu ce multe inteligenta degaji in postari.

      • Gripen si intrega sa familie sunt avioane de cea mai buna calitate. Termina cu prostiile…

        • Pai daca sunt de cea mai buna calitate, atunci de nu se derula complet sau deloc trenul de aterizare la Gripenurile unguresti??

          • Ce-are intretinerea defectoasa cu calitatile avionului? Dupa acel accident ungurii au mai angajat 90 de mecanici, dovada ca nu faceau fata.

            • Care calitati ale avionului?? 🙂 Fiindca toata lumea zice, ca sunt sub cele ale lui F-16…

              • Cine este acea „toata lumea”? Avionul in sine este foarte bun pentru monomotor, se concureaza cu F16 si Mirage 2000. Problema este ca Gripen nu beneficiaza de lobby-ul ambasadei USA care este crucial in un astfel de export.

              • @ Gogg&Magog – F 16 daca vrei este bechmark-ul in aviatia reactiva moderna – respectiv cel mai de succes monomotor din NATO.
                La unele capitole este mai bun, la unele capitole este mai slab si daca il compari cu Mirage2000 sau Gripen.
                De exemplu la F 16 ai viteza maxima 2+ Mach dar nimeni nu iti spune ca priza de aer fiind cu geometrie fixa la peste 2 mach se poate ca sa apara pompajul.
                Apoi vis a vis de cat poate cara maxim un avion in lupta. Acest capitol este nerelevant pentru utilizatorii non USAF deoarece tu trebuie sa iti pregatesti multirolul ca sa poata efectua manevre evazive si de lupta la multe G-uri si daca tu il umplii de rachete aer-sol si bombe nu o sa mai faci tu manevrele alea fara sa periclitezi structura.
                Motorul – F 16 beneficiaza de un motot care la fortaj maxim este mai puternic ca si Gripen dar schema aerodinamica nu este asa de optimizata la a foloi aceasta caracteristica pentru a atinge viteza maxima si nici la a beneficia de puterea marita pentru maximul de armament.
                Daca vrei sa compari schemele aerodianmica uita-te la FA 50 care este un F16 mai mic cu motorul usor downgradat fata de Gripen – GE F404 – FA 50 atinge 1.6 Mach, Gripen A/B 1.8 Mach iar apoi Gripen C/D cu RM 12 atinge 2 Mach.

                • Frate tu chiar ma iei de prin boscheti, de parca as fi lobotomizat, sa nu pot sa-mi dau seama ca poate nici un avion de lupta din lumea asta nu poate efectua viraje de 9G incarcat la maxim din capacitate…

                  Cat despre posibilitatea aparitiei pompajului, el intradevar poate apare in picaje, cand avionul teoretic ar putea trece de 2500km/h… DAR, totusi pilotii ar trebui antrenati in asa fel incat sa stie sa evite asemenea situatii… zic eu cel putin…

                  Cat despre F-16 si 2+ Mach(adica mai bine de 2469,6km/h) unde ai auzit tu despre F-16 sa zboare la asemenea viteze, mai ales daca este incarcat la maxim??

                  Pe site-ul Lockheed Martin la caracteristici, sta scris 1500 miles per hour = 2414 km/h, viteza maxima!

                  Mach 2+ la F-16V, aia e „strategie de marketing” din moment ce se apropie de Mach 2… DAR NU POATE TRECE de Mach 2, decat repet… cu exceptia picajelor! Situatii pentru care oricum majoritatea pilotilor din lume, sunt puternic avertizati si antrenati sa le evite!

          • @Gog&Magog – avioanele Gripen unguresti sunt zburate foarte purtin, dupa unele surse sub 40 de ore de zbor per pulot pe an, daca le faci o statistica au sigur cea mai mare rata a accidentelor per numar de avioane. Si la ei problema este financiara, la fel ca si la noi.
            Cum ti-a spus si George GMT daca nu iti intretii scula poate fi si F 22 ca tot acolo ajungi cu ele.

    • Din motive politice s-a optat pentru F16.Si F16 va fi cumparat.
      Sigur ca Gripen E/F, nou, ar fi fost super ok pentru nevoile reale ale aviatiei noastre militare chiar daca acest avion, are o autonomie mai mica de zbor, cara mai putin armament si are un radar nu la fel de performant ca un F16 Viper, block 70.

      • Motive politice, usor de spus dar Gripen a pierdut cam peste tot: Slovacia, Croatia, nimeni in Europa nu l-a cumparat cu exceptia cehilor si ungurilor. Brazilienii au mers pe Gripen pt ca suedezii au fost de acord cu transferul masiv de tehnologie, americanii nu le dadeau nimica.
        Nu cred sa fie doar motive politice…

      • coane canaanit Gog&Magog, corect cu tot ce ai spus dar cu diferenta ca Jas39 E:
        – are supercruise
        – RCS mai mic
        – raza de actiune mai mare
        – economie mai buna la combustibil
        – mentenanta mai usoara
        – costuri de mentenanta mai mici.
        etc.

        poti zice orice dar nu este o ragalie.

        Preferinta personala 🙂

        • 1. Economie mai buna la combustibil si raza de actiune mai mare, fiindca nici nu poate cara cat cara F-16… ca greutate totala…
          2. Mentenata mai usoara si costuri mai mici, fiindca intregul sistem nu este atat de „stresat” cat este la F-16, din cauza motorului mai slab(care are si durata de viata mai mare evident) si al greutatii totale mai mici…
          3. Supercruise si RCS mai mic ce faci cu alea?? E avion stealth cumva si nu stim noi restul prostilor??

          • nu stiu de ce dar cam prea te inversunezi.
            Economie la combustibil mai buna nu doar din cauza greutatii dar si din cauza coeficientului aerodinamic mai bun si oricum nu o sa incarci avionul la mxim pentru politie aeriana.
            Mentenanta mai usoara pentru ca asa a fost proiectat din start.
            Pe bune, tu chiar intrebi la ce iti este bun un RCS mai mic si supercruise? Ma dezamagesti, coane! Si faptul ca zici v-am facut prosti pe mai multi chiar nu-ti da argumente in plus. Mai trebuie sa nominalizezi cativa care o sa zica ca si tine ca n-are importanta.

            Dar hai sa mai continui:
            – pachet de senzori mai complet, doar F35 are asa ceva.
            – sistem de avionica separat de cel de control al armamentului – practic il face plug ‘n play si reduce foarte mult integrarea de armament diferit pe avion.

            Dar cum am zis, preferinta personala.

            • Si cu toate astea nu se vinde. A fost cumparat doar de tari de mana a doua, dpdv militar, tari care nu sunt si nici nu vor fii in prima linie, natiuni care nu au „dusmani naturali”.
              Sigur, poti contraargumenta ca nici Rafale sau Typhoon (avioane excelente) nu s-au vandut decat tot catre tari de rang inferior, dar astea macar au scuza ca sunt foarte scumpe…
              Ceva nu se invarte rotund la Gripen…

              • Da, corect. Dar la fel a fost si cu Viggen. Un avion excelent dar cu foarte putini clienti.
                Ce nu am spus este ca totusi este mai scump decat un F16.
                L-a luat si Africa de Sud.
                Totusi ceva nu este OK pentru ca desi au fost inclusiv piloti de F16 care au spus ca este superior la ce au pilotat
                Si totusi nu se vinde chiar ca painea calda.
                Posibil sa fie si din cauza ca in trecut Suedia a refuzat sa vanda piese de schimb sau sa faca mentenanta la tarile care erau fie in conflict sau nu respectau drepturile omului.
                Asta era si grija mea daca am fi luat Gripenuri. Sa zicem ca intram intr-o perioada mai tensionata cu Rusia si avem un conflict limitat si ne sicanam deasupra Marii Negre. Inerent o sa creasca nevoia de piese de schimb si o sa ne trezim cu Suedia ca o sa zica NU pe motiv ca ei sunt neutri si nu vor sa ia parte intr-un conflict. Si asta s-a mai intamplat deja (Pakistan)!
                Avionul este fain, dar nesiguranta pieselor de schimb intr-un posibil conflict as zice ca este cruciala. Asta si este motivul pentru care am zis ca inteleg decizia pentru cumpararea de F16 deoarece diferenta pe parte electronica este destul de mica iar diferentele pe parte de performanta sunt la fel destul de mici (mai putin aia cu incarcatura utila).
                As fi preferat F16 noi… 🙂

                • Pai F-16 noi… a dat Slovacia 1,6 miliarde pentru 14 bucati noi produse… daca comandau doar 12 bucati, cat am luat noi in mod initial de Portughezi, probabil ca dadeau doar 1,3-1,4 miliarde… si cand te gandesti ca Romania a platit doar 627 de milioane de dolari pentru 12 bucati SH, care in viitor au foarte mare probabilitate sa fie upgradate la standardul F-16V la noi in tara… deci daca ar fi fost sa dublam comanda si ar fi fost de unde sa se ia, Romania ar fi achizitionat aproape dublu numarul de aparate, adica 24 F-16 SH la 2×627=1.254 miliarde dolari… cu aproape 50 de milioane de dolari mai putin(daca nu mai bine)…
                  Probabil ca ai nostri la asta s-au gandit, cand au ales acesta optiune…

                  • JAS39 nu se poate compara cu F16 nici în somn 🙂
                    Merge pentru tări mici si care oricum nu pot conta militar.
                    Pentru tări precum România și Polonia F16 este minimul.
                    Grifonul merge ca o mănușă pentru alde Ungaria, Cehia, eventual Bulgaria (ar fi mers si pentru Slovacia dar au ales F16) însă nu poți fi credibil în fața rușilor cu Grifonul, să fim serioși. Față de F16 cară puțin.

                    Dacă vrei Grifon, măcar să ai multe (peste 112 bucăți), să poți fi credibil în fața amenințării rusești, ceea ce noi nu ne putem permite, evident.
                    Decât 52 de JAS39 prefer cu ochii închiși 52 de F16.
                    În plus, în caz de bum-bum cu rusky, svezii cei neutri te vor lăsa cu ochii în soare cu piese de schimb si avioane de schimb.
                    In schimb, cu F16 te aprovizionează US si NATO de nu ai destui piloți pentru ele ?

                • Am si eu o intrebare (de profan, recunosc) in legatura cu diesels de schimb. Cum avionul nu s-a inventat la ultima ploaie si cum ( cel putin putem presupune macar) nu am duce lipsa de oameni calificati care sa stie cam ce trebuie inlocuit la un avion nu se poate face din timp un stoc de piese doar asa, ” in caz ca…” ? Acum nelamurirea doi ( ca am zis de o singura intrebare: piesele au pret prohibitiv sau regimul for e la fel ca all substantelor radioactive, alea de care stie AIEA si care miligrame ai?
                  Doar intreb, nu dau cu parul… Si doar asa, de o simpla curiozitate privitoare la necesar de piese in timp de „criza”. ?

  9. nimic despre BIAS 2018

    • Am fost e acolo, chiar a fost frumos, desi ffff cald
      Gripenul chiar m a impresionat

      • Gripenul cehilor, vrei sa spui…

        • Nu scrie nimeni nimic de BIAS? Nu l-am prins pe tot insa era diferenta ca de la cer la pamant intre ce au zburat cehii si ce au zburat ungurii cu acelasi avion. Spaniolii din nou au fost la inaltime.

        • Bine spus „gripenul cehilor”. La ultimul miting vazusem gripenul ungurilor si…era sa adorm 🙂
          Sambata din pacate nu am putut sa stau decat 1-2 ore dar macar am vazut F18 spaniol (frumos pilotat si ala) si gripenul cehilor. Plus cateva cu elice printre care si evolutia lui Jurgis Kairys.
          PS: destul de multe Eurofightere pe acolo pe la BIAS…

  10. Etee ce se spune aici despre Fortele Aeriene Bulgare, de la MApN-ul lor citire!
    https://www.defenseromania.ro/ministerul-apararii-din-bulga…

  11. Cele 5 f16 din Portugalia cand vor veni in tara? Sau cele 36 ??

    • Primele 3 in septembrie, din cite am auzit.
      Parerea mea, hic…

      • Anul asta? Inseamna ca arde rau…

        • Vor sa operationalizeze prima escadrila cat mai repede, dar aici nu este vina MApN, astea-s procedurile, orele de zburat, certificarile de obtinut.

          • @GeorgeGMT: Poate ar fi util sa scrieti un articol, in care sa explicati in ce consta exact operationalizarea F-16 la noi, in comparatie cu IOC si FOC americane.
            De asemenea, de ce dureaza atata, ca doar banii de compatibilizare a bazelor s-au platit de mult, pilotii si mecanicii teoretic s-au instruit in Portugalia pe alti bani, ceva armament exista. Ce lipseste, nu sunt suficiente stocuri de piese de schimb (ca la polonezi), sau ce ar trebui facut pentru a grabi operationalizarea…

            • Pe foarte scurt, IOC-ul american are legatura cu maturizarea unui avion nou, o suma de noi tehnologii aflate inca in dezvoltare, n-are legatura cu noi.

              In cazul F 16 lucrurile sunt mai simple, pilotii trec prin diferite stagii de pregatire, invatand sa foloseasca avionul din ce in ce mai bine spre posibilitatiile maxime ale aparatului.
              Mai intai trebuie sa ai un numar de ore de zbor la dubla, mai apoi un numar de ore la simpla ca sa fi pilot certificat, iar mai apoi trebuie sa-ti obtii certificarea pe diferite tipuri de misiuni: politie aeriana, lupta aeriana la vedere, la distanta, zborul de noapte si in conditii atmosferice grele, lupta in conditii de noapte etc etc.
              Fiecare etapa inseamna un numar de ore zburate in anumite conditii.
              Pilotii romani de F 16 fac pregatirea conform regulilor NATO, adica se pregatesc exact la fel precum un pilot american, grec sau norvegian, iar asta cere timp.

              Daca mai tinem cont ca nu avem experienta pe acest tip de avion, nu avem piloti veterani, lucrurile merg, natural, mai greu. Un pilot care sa fie declarat operational pt toata gama de misiuni are nevoie de doi ani dupa ce este apt sa piloteze un F 16 singur. Nu se pot sari etape la asa ceva…

              In opinia mea, care nu sunt nici pe departe specializat pe aviatie, 2019 a doua jumatate pt politie aeriana.

              • Multumesc pentru explicatie. Deci problema sunt pilotii, care nu sunt ei inca „operationali” pe gama de misiuni. Oare suplimentarea cu 5 F-16A din Portugalia ar grabi procesul, adica ar putea zbura mai mult si ajunge mai repede la certificarile necesare?

                • Dubla suplimentara, care a fost cumparata, indica ca vor sa grabeasca procesul de instructie si sa „produca” mai multi piloti. Din Portugalia vor veni patru simple si o dubla.

                • Se zboara cu F-16, si se zboara la greu, zi lumina.
                  parerea mea, hic…

                  • Se zboara la greu si e normal cand ai Mig 21 grounded si iti fac altii politie aeriana…

                    Operationalizarea presupune certificari in toate directiile (a scris george mai sus), dar inclusiv:

                    – mentenanta; unde da stocul de piese poate fi o problema..
                    – operationalizarea legata de armament (personalul de la sol + pilotii)

                    Din cate stiu eu cu AMRAAM live inca nu a zburat nimeni in tara, nu am vazut sa fie montate, acrosate si tare sunt curios daca stie cineva sigur cum ca chiar au ajuns in tara…!?

                    • Migul nu mai grounded, si oricum era la sol doar pt antrenament nu si pt misiuni de politie aeriana sau chiar de lupta

  12. De fapt in traduceree libera inseamna: „Bah, care dati spaga mai mare luati contractul!”

    • Pacat ca exista concurenta asta intre noi, de regula pornita de ei probabil pentru ca se simt complexati cumva de noi. Exista cumva in mentalitatea bulgarilor ideea ca suntem prea infumurati si-i tratam de sus desi sunt si multi care ne simpatizeaza. Si viceversa. Daca n-ar fi rahaturile astea marunte am putea coopera in multe domenii mai ales ca in trecutul nostru avem mai multe lucruri care ne leaga decat cele care ne despart. Acum radem de balbele lor cu aviatia dar noua cat ne-a luat pana la primele F16. Apropo de vecini dar sarbi de data asta am aflat ca recent romanii din Timoc au fost recunoscuti ca minoritate nationala. Greu si tarziu dar este un pas important. In problema Dobrogei nu iredenta lor nu este la fel de „grea” ca in cazul maghiarilor si sunt multi bulgari care cred ca relatiile cu Romania nu trebuie tensionate in opinia lor Romania fiind vecinul cu care au cele mai putine de impartit. Pe linia asta cu ceva tact diplomatia noastra poate obtine o situatie mai buna pentru minoritatea romana din Bulgaria.

  13. Nu-i problema, cu lubrifiantii vin rusii, castravetarii trebuie doar sa dea pantalonii jos si sa adopte pozitia corespunzatoare! 🙂

  14. Cred ca bulgarii vor opta pentru F16, din motive politice, ca noi si mai ales pentru ca tarile vecine sunt membre NATO, au in dotare F16, ceea ce ar simplifica foarte mult, problemele de mententanta ale bulgarilor, in exploatarea F16.
    Tehnic vorbind, cred ca Gripen, nou, ar fi cea mai buna optiune pentru bulgari.

  15. Nu vor lua nimic. Doar simuleaza.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *