Achiziția de mașini 4×4. Arquus – primul competitor care pune cărțile pe masă

Introducere în subiect

Pe 21 septembrie 2021, RoMilitary, alături de alte publicații, a fost invitată la un eveniment de prezentare și introducere al Arquus. De data asta, programul mi-a permis să particip, astfel încât putem veni cu mai multe detalii despre acest competitor în potențiala achiziție de mașini 4×4 a MApN.

La data la care am început să scriu la acest articol (22 septembrie) se desfășoară un eveniment cu potențialii parteneri industriali și vor mai urma și alte evenimente cu cei din MApN, Ministerul Economiei etc ș.a.m.d. Pe „prietenii” mei îi informez că, de data asta, am sărit peste pișcoturile francezilor pentru că mă grăbeam. Ca să scutim alte discuții inutile.

Evenimentul a avut loc la sediul Renault Trucks România din Bolintin Deal unde francezii au adus o mașină Sherpa și unde se mai afla la revizie un pick-up Sherpa neblindat, aparținând NATO ceea ce înseamnă că rețeaua Renault Trucks este deja autorizată să facă reviziile acestor mașini (cu precizarea că nu cunosc nivelul până la care cei de la Renault Trucks pot interveni).

oferta arquus sherpa romania

Programul de achiziție

Marius a scris foarte mult pe acest subiect, este suficient să dați o căutare pe site folosind cuvântul cheie: „4×4”. Dintr-unul din articolele lui mai vechi am spicuit principalele nevoi ale armatei române în materie de vehicule 4×4, astfel cum au fost enunțate mai demult. Astfel, necesitățile erau:

  1. 500 de autovehicule neblindate 4×4 pe platforma de bază;
  2. 500 de autovehicule blindate ușor 4×4 pe aceeași platformă de bază;
  3. 200 de vehicule neblindate pentru transport de persoane (masa maximă 2,7 tone).

Cele 500 + 500 (blindate / neblindate) de vehicule 4×4, cu o masă maximă de 7,5 tone / respectiv 6,5 tone urmau să aibă următoarele configurații:

  • platforma de bază, configuratie standard;
  • versiune pentru cercetare pe platforma de bază;
  • versiune evacuare medicală pe platforma de bază;
  • versiune cercetare de geniu pe platforma de bază;
  • versiune cercetare CRBN pe platforma de bază (rol atribuit actualmente modelului TAB-C79).

Conform fișei, vehiculele trebuiau să poată fi dotate cu mitraliere cal. 7,62 mm / 12,7 mm în turelă, senzori de iluminare, contramăsuri și senzori pentru cercetare și coordonarea focului, dar și rachete antitanc de generatia a III-a. La toate acestea se adăuga o perioadă de garanție de minim 24 de luni și o perioadă de exploatare anticipată de minim 10 ani.

Nu sunt cunoscute în acest moment, în detaliu, cerințele licitației despre care cei de la Arquus spuneau că se așteaptă să fie lansată către sfârșitul acestui an, începutul lui 2022. Numărul de mașini nu este nici el cunoscut dar știm că nevoile sunt mari.

Tot ce știm cu certitudine este că programul „Autoturisme de teren blindate şi neblindate de tip ușor – 4×4” se numără printre programele de investiţii esenţiale iar sursele spun că se vor achiziţiona câteva mii de vehicule de acest tip. Un program imens, foarte asemănător cu cel pentru camioane, contract câștigat de Iveco și aflat în acest moment în derulare.

În acest context cred că merită menționată achiziția de Joint Light Tactical Wheeled Vehicles (JLTV) pentru forțele speciale, achiziție de tip Guvern-Guvern, evident cu SUA, un contract în valoare de circa 227 milioane lei (aprox. 46 milioane de euro) pentru 130 de JLTV.

Deși cei de la Arquus sunt convinși că cei de la MApN vor organiza o licitație, achiziția de JLTV poate fi o „scuză” foarte bună pentru a continua printr-un nou contract de tip Guvern – Guvern. Oricum, nu m-ar mira prea mult, nimic nu mă mai miră când vine vorba de statul român.

Cine este Arquus

Arquus este fosta Renault Truck Defense care, din 2001, face parte din grupul Volvo. Din 2018 este redenumită Arquus și înglobează mai multe companii, achiziționate de-a lungul timpului: Renault Trucks Defense, ACMAT , Panhard Defense, Mack Defense LLC și VGGS Oceania. În esență, compania este specializată în construcția de vehicule blindate sau neblindate pentru sectorul militar, toate produse în Franța în cinci fabrici.

Sherpa, mașina 

Sherpa este modelul cu care francezii vor participa în eventuala competiție lansată de MApN. Mașina are mai multe versiuni: Scout, Station Wagon, Weapon System Carrier, Police și cea care operează o scară de asalt. Toate aceste versiuni folosesc același șasiu ce poate fi configurat cu trei ampatamente diferite și, indiferent de versiune, 95% din componente vor fi comune.

Sherpa este un vehicul proiectat din start conform unor standarde militare, protejat balistic, rezistent la mine și la dispozitive explozive improvizate (IED) conform STANAG 4569 sau CEN 1063. De asemenea, pe același șasiu, există și versiuni neblindate, așa cum este cea din poza de mai jos.

Versiunile Scout (în esență un pick-up sau o camionetă cu benă) și Station Wagon (în esență un break/combi sau cum vreți să-i spuneți) au aceleași caracteristici tehnice, așa că am ales să le detaliez pe ale acestora.

  • Lungime x lățime x înălțime 5,43 m x 2,36 m x 2,13 m
  • Ampatament 3,54 m
  • Garda la sol (sub ax) 0,34 m
  • Masa maximă 11 tone
  • Masa utilă 3,3 tone
  • Tracțiune 4 x 4
  • Motoare: Deutz 1013 – 180 CP (Euro 2) sau MD5 (4 cilindri) – 215 CP sau 265 CP (Euro 3 sau 5) cu un cuplu de 815 Nm
  • Transmisie automată cu 6 viteze
  • Roți 335/80 R20 sau 365/80 R20
  • Echipaj 5 militari

Versiunea Sherpa cu cel mai puternic motor poate urca pante de până la 60% și drumuri cu înclinare laterală de până la 40%. Poate depăși obstacole verticale de 0,4 m, tranșee de 0,9 m și trece prin vaduri adânci de 1 m. Poate atinge viteze de până la 110 Km/h pe drum și are o autonomie de 1000 km în timp ce versiunea destinată forțelor speciale are o autonomie de 1400 km.

Este aerotransportabilă cu Hercules și Airbus A400M ceea ce ajută la mobilitate. Francezii nu au spus nimic de Spartan. În rest, nu prea sunt lucruri pe care această mașină să nu le poată face – la fel ca orice altă mașină din aceeași clasă. Poate fi configurată în diferite versiuni, începând cu ambulanță, trecând prin cercetare, comandă și control până la transportor blindat pentru infanterie.

Poate fi echipată cu o multitudine de arme – mitraliere de 7,62 mm sau 12,7 mm, tunuri de până la 30 mm, lansatoare de rachete anti-tanc sau antiaeriene (vezi complexul CA-95), mortier sau tun fără recul de până la 105 mm, sisteme de supraveghere etc ș.a.m.d.

Propunerea de cooperare industrială

Bineînțeles, propunerea depinde de numărul de vehicule comandate. În cazul în care dăm crezare zvonurilor care vorbesc de „mii de vehicule” (zicea cineva de 5000), atunci Arquus promite o integrare semnificativă în industria națională.

oferta arquus sherpa romania

Astfel:

  1. Prima etapă, cuprinde producția unei tranșe de vehicule integral în Franța concomitent cu instruirea partenerilor industriali români. Nu știm și nici ei nu știu încă numărul exact de vehicule.
  2. A doua etapă are o primă componentă de transfer industrial. Șasiul și cabina produse în Franța vor fi asamblate în România în timp ce unele componente vor fi produse la noi. Diferitele sisteme integrate pe mașini vor fi achiziționate de la companii locale și integrate în România (oarecum pe model Piranha 5 la care turela este produsă în România și integrată la noi pe vehicul).
  3. În faza a treia se trece la producția internă. Părți ale șasiurilor încă vor fi furnizate de Arquus dar alte componente vor fi produse și furnizate de industria locală. În acest scop, francezii au inițiat deja o serie de discuții cu reprezentanți ai industriei locale în vederea producției/integrării autohtone a carcasei blindate, sistemelor de comandă și control, comunicațiilor, opticii, sistemelor de control al focului, sistemelor CBRN, celor război electronic precum și a componentelor și echipamentelor specifice industriei auto.

Francezii susțin că intenționează să copieze la nivel militar parteneriatul Dacia – Renault, urmând ca România să devină al doilea centru de producție și întreținere pentru mașina Sherpa după cel din Franța.

oferta arquus sherpa romania

Scurte concluzii

Un prim lucru mi-e cât se poate de clar: programul de achiziție al mașinilor blindate și neblindate este unul dintre puținele programe unde putem spera în mod realist la un grad ridicat de integrare în industria locală de armament și de construcții auto.

Primul avantaj și, poate cel mai evident, este dat de prezența Renault în România, atât la nivel de autoturisme cât și la nivel de camioane (la camioane cu Renault și Volvo).

Al doilea avantaj este rețeaua amplă de furnizori din industria auto, capabili în mod realist să producă subansamblele necesare unei cât mai mari integrări a produsului final în industria locală.

La capitolul vulnerabilități putem să trecem industria de apărare de stat unde, lipsa de investiții și politizarea excesivă au creat ample vulnerabilități. Unele dintre aceste companii sunt realmente „golite de conținut”, incapabile să mai construiască ceva competitiv, modern dar care ar putea beneficia de o adevărată relansare cu ocazia acestui proiect. Mă gândesc în primul rând la fabrica de la Moreni, probabil singura care mai este în stare să se implice într-un astfel de proiect.

Consider însă că, pentru a putea participa cu succes la un astfel de proiect, fabrica ar trebui privatizată iar managementul companiei să fie atribuit câștigătorului licitației. În fine, aici ar fi multe de discutat…

În încheiere, o scurtă galerie foto cu mașina.

Nicolae

P.S. Pentru francezi, viitorul se numește Scarabee, o mașină foarte interesantă (despre care voi scrie și eu în curând) și care arată cam așa:

oferta arquus sherpa romania

Scarabee Sursa foto: Arquus

129 de comentarii:

  1. Bla bla bla… La cat de competenti sunt cei de la mapn, cred ca acest program se va duce dracu, la fel ca cel pentru corvete…

    20
  2. Am mai scris pe PSR, Germania a blocat vânzările de Arquus prin refuzul de a livra cutii de viteze. Francezii au găsit alti furnizori? Ca dacă Sherpa depinde încă de componente germane e o vulnerabilitate mult prea mare. La fel ca si racheta Meteor:degeaba spun francezii ca e foarte avansată, are componente germane si germanii au blocat un contract de 1 mld USD pentru Arabia Saudită, o groază de bani pierduti.

    19
    • Noi nu suntem Arabia Saudită, suntem parte din UE si Nato, este alta situatie si nu vad ca Germania sa ne puna embargo pe anumite produse. Asa, teoretic, si americanii iti pot pune embargo, vezi Turcia.

      9
      • Francezii acuza Germania de ipocrizie, Rheinmetall vinde armament la sauditi prin filialele sale din Italia și Africa de sud
        Nu stiu daca pur și simplu germanii vor sa i saboteze pe francezi si atat. Si eu cred că putem evita complicațiile inutile, sa depindem de toanele unor ecologiști germani. Oricum, Arquus nu o ducea prea bine prin 2017, se vorbea de restructurare, pierduse un contract mare in favoarea Nexter, cred ca ei au mare nevoie de export, probabil sunt dispuși la multe concesii.

        11
        • Daca vorbim de motive strategice si geopolitice atunci:

          The most recent exports are led by Vehicle Parts ($6.89B), Cars ($5.53B), Insulated Wire ($4.09B), Refined Petroleum ($2.37B), and Electrical Control Boards ($2.32B). The most common destination for the exports of Romania are Germany ($17.3B), Italy ($8.17B), France ($5.17B), Hungary ($3.32B), and United Kingdom ($2.83B).

          The most recent imports of Romania are led by Vehicle Parts ($4.2B), Crude Petroleum ($3.73B), Cars ($3.23B), Packaged Medicaments ($2.93B), and Insulated Wire ($1.96B). The most common import partners for Romania are Germany ($18.4B), Italy ($8.75B), Hungary ($6.21B), Poland ($5.66B), and China ($4.92B).

          https://oec.world/en/profile/country/rou

          MAPN ar trebui sa cumpere ce e mai bun si mai potrivit pentru cerintele proprii la cel mai bun pret indiferent de tara de origine.

          6
    • Atunci e clar, tot de la unchiul Sam le vom lua.

      11
    • @Caudillo
      Daca tot ai mai scris la PSR, atunci stii unde ai citit si poate pui si un link. Ma-ntreb cate naiba masini vindeau de 1 mld USD… Deci, link, te rog.
      Apoi, Franta nu-i Turcia. Arquus beneficiaza de suportul Renault si Volvo. Crezi ca astia nu-s in stare sa faca niste cutii de viteze? Nu stau sa caut, dar cred ca daca e cazul, si le fac singuri.

      2
      • Problema Nicolae e ca tot mai multi au renuntat la a-si face singuri transmisiile apeland la cel mai mare si mai renumit producator pe nume ZF, ,,boala” asta o vezi si la producatorii de auto unde macar arborii de transmisie sunt ZF daca nu si grupurile diferentiale, cutiile de transfer sau cutiile de viteze , cat priveste acea parte a transmisiei numita ambreaj si volant in majoritatea situatiilor sunt fabricate de SACHS sau LUK ambele branduri ZF.

        Bineinteles ca pot , dar vorbim de reproiectare, teste, uzinaj etc si lor lene lasa ca cumpara de pe raft daca e mai ieftin?

        8
      • Promit sa fiu mai clar in exprimare, ma refeream la contractul pentru Meteor de 1 mld USD.

        „La fel ca si racheta Meteor:degeaba spun francezii ca e foarte avansată, are componente germane si germanii au blocat un contract de 1 mld USD pentru Arabia Saudită, o groază de bani pierduti.”

        https://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/l-allemagne-bloque-l-exportation-du-missile-meteor-de-mbda-vers-l-arabie-saoudite-806211.html

        „Le Royaume d’Arabie saoudite et MBDA avaient signé en 2014 un contrat d’exportation du missile d’un montant estimé à 1 milliard de dollars.”

        ARQUUS
        https://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/l-allemagne-entrave-les-exportations-d-armements-d-arquus-806418.html

        Comme d’autres industriels européens à l’image de MBDA, Arquus (ex-Renault Trucks Defense) rencontre quelques difficultés à l’exportation en raison des réticences de l’Allemagne à autoriser des exportations de composants civils en vue d’être militarisés dans certains pays. Arquus achète „des composants relativement difficiles à trouver ailleurs qu’en Allemagne”, a expliqué calmement mardi son PDG, Emmanuel Levacher, lors de la présentation des résultats de 2018 du constructeur de blindés légers. Cela va de joints à des boites de vitesses automatiques ou encore des moteurs civils. „Un simple joint a bloqué” des affaires, a-t-il souligné. Et selon Emmanuel Levacher, cette liste s’est même allongée au-delà de l’Arabie Saoudite et de l’Egypte. Les autorités allemandes ont rajouté l’Indonésie et l’Inde, a-t-il précisé .

        Quelles parades ?
        Comment contourner la mauvaise foi des autorités allemandes? „On trouve des parades, on développe des solutions”, a expliqué le PDG d’Arquus, qui a rappelé que cela avait un coût. Arquus cherche notamment de nouvelles sources d’approvisionnement autres qu’en Allemagne. Ainsi, le constructeur de blindés achète désormais des moteurs civils de Caterpillar aux Etats-Unis pour les militariser en vue de les intégrer aux célèbres blindés VAB Mark 3

        . Mais certains composants sont difficiles à trouver en dehors de l’Allemagne comme les boites de vitesses automatiques. Seuls l’allemand ZF et l’américain Allison en produisent pour Arquus. A plus long terme,

        Emmanuel Levacher compte sur les nouvelles technologies (moteurs électriques…) „pour sortir de ce cercle vicieux”.

        Dupa cum vezi ,germanii au „faultat” urmatoarele tari:
        Arabie Saoudite, Egypte mais aussi Indonésie et Inde.
        nu s-au jucat.

        https://www.lefigaro.fr/flash-actu/2018/10/27/97001-20181027FILWWW00016-macron-accuse-implicitement-merkel-de-demagogie-sur-les-livraisons-d-armes-a-ryad.php
        Emmanuel Macron a critiqué implicitement son alliée européenne Angela Merkel, dénoncant la „pure démagogie” des pays qui, comme l’Allemagne, veulent cesser d’exporter des d’armes vers l’Arabie saoudite en raison du scandale Khashoggi.

        Sunt surse franceze,nu le-am inventat eu. Poate MirceaS sa aduca mai multe lamuriri.

        4
        • Multumesc pentru link-uri. E bine, ca nemtii n-au probleme sa le vand nave egiptenilor… nici turcilor. Europa cu 10 viteze… 🙂
          Nasol sa ajungi sa depinzi de altii, te pot bloca atunci cand ti-e lumea mai draga.

          5
          • Cu plăcere! Sunt de acord cu tine, nasol sa depinzi de altii, nasol atât pentru vânzător cât si pentru cumpărător sa depinzi de terți.

            5
      • MD5 este motor Renault ce se trage din Volvo Penta si din cate stiu are o cutie NAG1 (cutie automata care produsa de Chrysler si MB, gasindu-se pe masini ca Jeep, Dodge, Chrysler, Jaguar, Mercedes) cu 5 viteze sau cutie ZF cu sase viteze cuplata cu cutie de transfer utilizata de ACMAT (Ateliers de Construction Mécanique de l’Atlantique care prin 2006 trecuse la Renault Trucks) pe VLRA 4×4

        Arquus are un sistem de gestionare a uzurii pt MOC (Maintenance in Operational Conditions) denumit HUMS (Health and Usage Monitoring Systems)

        Exhipamentele din interior sunt intradevar heavy duty . Am vazut diverse vehicule (light tactical, light combat, light utility) care erau echipate cu HMI tactile care erau comerciale (nu faceau fata nici unei utilizari in regimul unui vehicul militar, si nu faceau fata nici macar utilizarii in conditii ambientale mai dure – grad de protectie la praf si umiditate )
        Un plus ar fi ca daca, intradevar vor avea o baza de productie (macar asamblare finala) in Romania, vor putea sustine si eventuale modernizari ale altor vehicole (chiar daca nu mai in productie de pe Saviem VAB 4×4 pot fi folosite subansambluri, sisteme si echipamente pt modernizarea ABC-79 / CA-95)

        Daca ar fi sa o luam cu precedente in achizitii, pai si Arquus are vandute in Romania niste Panhard-uri, iar Iveco ar putea sa participe la licitatie cu LMV – Light Multirole Vehicle sau MTV – Medium Tactical Vehicle, avand precedentul contractului pt camioane (insa din pacate fara sa aiba o baza reala de productie, nici macar de asamblare in Romania – hala actuala e o gluma proasta, buna doar de PR: zile porti deschise, taiat panglici, sedinte foto cu oficialitati, etc)

        8
        • ,,insa din pacate fara sa aiba o baza reala de productie, nici macar de asamblare in Romania – hala actuala e o gluma proasta, buna doar de PR: zile porti deschise, taiat panglici, sedinte foto cu oficialitati, etc) lare in Romania – hala actuala e o gluma proasta, buna doar de PR: zile porti deschise, taiat panglici, sedinte foto cu oficialitati, etc)’’

          Iat , ce-ai spus mai sus e de pus in rama, asa inteleg guvernantii nostri a face parteneriat infustrial, as putea spune ca e istorie din care face patte si GDLS (poate chiar initiatorii) asa va arata si hala de la Simian a lui Berrtta, asa vor arata toate asa numitele parteneriate industriale daca nu punem oameni pottiviti la locul pottivit.

          6
      • @Nicolae

        Volvo fiind chinezesc, crezi ca parteneru’ strategic o sa vrea ca cineva sa le umple buzunarele? Ma indoiesc.

        5
  3. Integrarea in economia națională se poate face doar prin companiile private din domeniul componentelor de masini, si aici avem destule. Orice implicare a Romarm ar fi paguboasa.
    Are Romarm cu ce sa se ocupe, submarine la ucrainieni, tab -uri la irakieni, tancuri la columbieni, avioane la indieni… sa ii mai lăsăm să respire și ei săracii.
    Vad ca cam toti producătorii renumiți se bat pe comanda asta de masini 4×4. Sper sa iasa ceva ok, dar sincer a pornit prost cu o prima comanda pt forțele speciale… de era urgent.

    10
    • Pai asa aveam deja 2 loturi de camioane Iveco, 57 din 2015 si 173 din 2017. Insa ele erau mai ieftine ca Rheinmetall si asa au castigat. Dincoa JLTV e scump de comenteaza inclusiv americanii. Interesant ca la camioane nu a fost si oferta americana Oshkosh, din care o sa avem cu gramada la Himars si Patriot, mai ales cu Resupply Vehicles.

      Daca li s-ar da francezilor ce chiar au posibilitatea sa construiasca la noi si scos corvetele de la NG ar fi win-win. Elicoptere si ce mai (de licitatia cu fonduri europene IGSU nu e nimic).

      1
  4. Are rost sa ne incurcam cu cocoseii, nu ramanem mai bine cu amerlocii ?

    18
  5. O fi bun, n-o fi bun, nu știu, dar îmi place la vehiculul ăsta (în afară de potențiala colaborare industrială) că e destul de jos (2,1m) în comparație cu JLTV (2,6m).

    Cu toate astea sunt convins că JLTV e mai bun dar, probabil și mai scump. (Nu întotdeauna ce e scump e neapărat bun; trebuie să fim și sustenabili într-un război și să avem putere financiară și abilități industriale și de cercetare-dezvoltare)

    5
    • Nu prea e asa!! Din contractul pentru FOS reiese un pret per L-ATV de 355000$.porcaria frantujilor a costat/costa intre 600000 $ buc in Ausyralia(au luat aia cateva buc sa care puscariasi) si 1 mil € buc la niste ciuhabi care au comandat vreo 240.deci scump al dracu. Si urat cu craci. Si construit si vandut(inclusiv ptr armia franceza) in cantitati farmaceutice. Adica niste sute de buc. In timp ce L-ATV ul este(si va fi construit) in zeci de nii de exemplare. Asa ca zic sa lasam macroul gerontofil cu porcariile lui de 4×4,curvete si manpads uri care au nevoie de 3 oameni sa le care, si sa ne concentram pe cei ce stiu sa faca armament. Adica pe partenerul strategic. Mai ne am fript odata la fratii de ginte latina cu niste Panhard uri bune de nimic.

      21
  6. O oferta serioasa de la o companie serioasa. Ramane acum sa vedem cum se descurca MApN cu acest program, poate nu foarte spectaculos, dar extrem de important.

    12
  7. Cum a fost cu IVECO, că vezi Doamne erau deja în exploatare la meapene, așa va fi și cu JLTV. Și la cât de bombălăi sunt politrucii, că ei decid, integrarea în industria națională va fi schimbul de ulei și umflat roțile. Și chiar și așa, mă întreb de ce dintre toți care propun acest tip de vehicule, Oskhosh are prețul cel mai mic pe unitate, chiar și la jumătate. Care e secretul?

    3
    • Cu Iveco a fost licitatie, desi cumparasera deja niste loturi mai mici. MAN, celalalt participant la licitatie, a contestat dar lucrurile s-au transat in instanta destul de repede.
      Eu nu stiu ce pret are Sherpa, tu de unde stii? Ca altfel nu stiu cum ai putea sa tragi concluzia ca JLTV are pretul cel mai mic, chiar si la jumatate?
      Intreb si eu, ca-s curios… 🙂

      4
      • Si-a ciulit urechile si-a captat semnalul pe revenire?

        1
      • Pai din ce scrie pe net Sherpa ul frantujilor e destul de scump. In 2015 brazilienii au dat pe 3buc vreo 1,6 mil €, australienii au facut cateva loco ptr transp puscariasi cu 900000 aud bucata, iar niste ciuhabi au dat de curand pe 240 buc peste 200 mil €. Adica scump in comparatie cu L-ATV urile ptr FOS care ies la 350000$/buc..si tinand cont ca sunt ptr FOS presupun ca au ceva dotari, nu sunt varianta basic.

        5
      • @Nicolae
        Tot de pe RoMil. Că doar nu am ciulit urechile. Era articol despre ofertele pentru programul 4×4,si preț pus. De aceea mă uitam că JLTV are prețul „cu de toate” mai mic ca ceilalți ofertanți.

        2
        • Dupa cum ii spuneam si lui sharky mai jos, preturile vehiculate prin diverse articole, inclusiv ale noastre, sunt orientative. JLTV cu „de toate” de unde? Din ce contract? Incheiat cu cine?
          Oameni buni, multi dintre voi va comportati de parca ati lua struguri de la piata. Lucrurile nu sunt atat de simple.
          Daca francezii nu pot oferi un pret similar JLTV n-au nicio sansa si, teoretic, nici n-ar mai avea ce sa caute p-aci. Toate intalnirile astea cu presa, cu industria, cu x, cu y, costa.
          Daca incearca manevra facuta de Naval Group, teoretic, fara cineva din interiorul MApN, n-o sa le mearga.

          1
  8. Ar fi un mare avantaj pentru noi daca nu ne dam un blocaj.

    4
  9. In stilul caracteristic de sclaveti cel mai probabil G2G cu americanii si end of story, asa va fi si la restul categoriilor de armament.

    In alta ordine de idei sa-ti intretii tu tehnica cumparata e o chestie de bun simt nu doar de siguranta nationla, sa plusezi si sa fabrici chiar tu componente intr-o pondere direct proportionala cu cantitatea pe care o cumperi din exterior deja devine win-win.
    Cu toate astea chiar si cele doua varinte mentionate sunt cu mult sub potentialul nostru ca tara dar si mult sub dezideratul pe care Ro ar trebui sa-l aiba: reindustrializarea prin investitii masive in capacitati de productie pt toate acele cetgorii de produse care ne produc dezechilibre comerciale pe termen lung.dar si in tehnologii de varf de care sa beneficieze si restul industriilor.

    Daca macar de 1/3 din banii dati pe Patriot, Himars, NSM, radare, etc americanii ar fi facut fabrici care sa produca-n Ro tot felul de chestii pe care economia romanessca le cere si le poate exporta atunci da as fi fost primul sustinator care as fi spus DA , daca americanii vor sa ne vanda un avion noi sa luam trei ca ne trebuie, dar asa deja devin plicisit dandu-mi seama ca Ro e doar o vaca buna de muls si un fraier scos la inaintare.

    Sa luam fratilor tot ce misca de afara, sa ne indatoram cat putem de mult iar cand n-o mai putem duce sa ne luam 2-3 joburi in tara
    asa vom putea experimenta cat mai bine american dream in romanian style.

    5
  10. Felicitari pentru participarea la eveniment si multumiri pentru informare. Legat de programul de inzestrare pentru categoria 4×4, in spiritul neaos romanesc, va dura vreo 2 ani pana se intocmeste o versiune actualizata a documentatiei tehnice, alti 2-3 ani pana se vor gasi participanti cu oferte concrete, apoi inca 1 an pentru analiza, testare deliberare, ca apoi dupa alegerea unui castigator sa se suspende tot ( schimbare de prioritati sau aparitia vreunui proces legat de licitatie ) Probabil prin 2030 se va semna ceva si prin 2032 ne vom trezi cu 300 de vehicule de provenienta diferita ( vezi Pahard ), o adevarata placere dpdv logistic. Parerea mea e ca tot Uncle Sam ramane cel mai credibil si implicat aliat pe parte militara. Inteleg si beneficiile economice pe termen lung generate de dezvoltare/fabricare pe plan local a componentelor/vehiculelor dar ma indoiesc ca posibilitatile noastre le depasesc pe cele ale indienilor ( #ironie )
    JLTV ar ramane alegerea ce mai avantajoasa militar vorbind, nu economic.

    7
  11. Daca tot asa arata propunerea franceza si pentru suburile australienilor nici nu ma mir ca au pierdut.

    3
  12. E absolut ok , dacă pe coaja aia se poate monta o turelă teleoperabilă anti infanterie ( aruncător de 40mm + mitralieră 7,62mm ) și eventual un aruncător de 81/82 mm ( in compartimentul cargo , împreună cu bombele și focoasele aferente ) dacă cel de 120mm e prea mare .
    Eu prefer varianta de 120mm , dar alții decid …

    3
  13. programul asta pare ridicol dpmdv. daca tot au luat pentru fos jltv de ce mai exista discutia de la cine sa cumpere?
    sa extinda contractul ala si aia e.
    au lansat o licitatie cu tot ce inseamna atat financiar cat si administrativ ca sa se afle in treaba si sa se lalaie la infinit.

    https://www.rumaniamilitary.ro/joint-light-tactical-wheeled-vehicles-jltv-pentru-fos-romane

    totul pentru niste 4×4 amarate.

    8
  14. A fost saptamana trecuta un articol in adevarul, care prezenta pe scurt cele 5 masini intrate in cursa: https://adevarul.ro/news/eveniment/cinci-producatori-straini-bat-furnizeze-masini-teren-mapn-modele-propun-producatorii-foto-1_6151dc615163ec4271b323d2/index.html

    Fata de alte masini pentru care au dat preturi, JLTV-ul sta destul de bine. Din pacate, pentru Sherpa nu au pus si un pret estimativ, dar e de presupus ca pretul sa depinda si de gradul de integrare in industria autohtona (am fi chiar ultimii fraieri sa luam si aici de-a gata).

    As avea o nelamurire: castigatorul se presupune ca va inlocui si cele cateva sute de TABC din dotarea curenta (se mentioneaza ceva in articol pe partea de CRBN)? Exista posibilitatea unei versiuni amfibii in cazul asta?

    PS si parca as prefera vechea mitraliera 14,5 in loc de 12,7.

    7
    • Am intrebat si eu daca Sherpa poate deveni amfibiu. Intrebarea a fost oarecum evitata, eu am concluzionat ca nu. Deci nu se pune problema inlocuirii TABC, decat daca armata renunta la APC-urile amfibii, asa cum au facut cu Piranha 5.
      Preturile depind de multi factori. Eu nu stiu cat costa un Sherpa in configuratie identica cu un JLTV.
      JLTV-ul e o masina mai noua decat Sherpa, probabil mai performanta. Daca fac vreo prezentare o sa incerc sa merg si la ei.

      12
      • JLTV nu este ieftin nici macar pt americani. Este un vehicul excelent insa vezi ca acum se incearca introducerea competitiei pt a scadea preturile (https://gmauthority.com/blog/2021/05/gm-defense-pursuing-jltv-contract/ )
        Asa cum am mai scris: Oshkosh a vandut IP (prorpietatea intelectuala) catre guvern (DoD) astfel in cata ceasta poat da opricui proiectul pt fabricarea masinilor
        Numarul de JTLV ce se vor achizitiona a scazut (https://breakingdefense.com/2019/03/jltv-cuts-what-cuts-confident-oshkosh-rolls-out-ambulance-variant/ )

        Asa cum am ami scris: liniile de fabricatie din Romania ale Oshkosh nu se preteaza pt fabricarea JTLV (costurile de re-tooling ar fi foarte mari), deci vor fi aduse cu vaporul

        2
        • Numarul achizitionat nu a scazut:

          „The approved Army Procurement Objective (APO) is 49,099 trucks for the U.S. Army.
          The approved Army Procurement Objective (APO) is 18,224 for JLTV-T for the U.S. Army”

          Pagina 92.

          O conserva de acest fel costa intre $267.406 si $282.368. Pagina 97.

          https://www.asafm.army.mil/Portals/72/Documents/BudgetMaterial/2022/Base%20Budget/Procurement/OPA_BA_1_FY_2022_PB_Other_Procurement_BA1_Tactical_and_Support_Vehicles.pdf

          Luand in considerare ca fraierii din Romania isi platesc TVA, un „gun carrier” achizitionat pentru fortele mai mult sau mai putin speciale ale Romaniei ar fi undeva pe la $340.000.

          La o eventuala competitie pentru fabricatie, nu costul achizitiei este problema, ci mentenanta. Aici se fac banii,iar daca un astfel de vehicul este in serviciu 20-30 de ani asta ar insemna costuri anuale de mentenanta de 10%-15% din costul achizitiei. Ca drept dovada ai tot interesult sa ai un cost de achizitie cat mai scazut posibil. Aceasi strategie se aplica si la fabricatie de submarine si distrugatoare.

          Asta cu participatia industriala de la Oshkosh nu se va intimpla. Cand o sa semneze UK contractul pentru cele 2500 de JLTV, ele vor fi fabricate in Statele Uimite. Oshkosh au afirmat destul de clar ca nu sunt interesati sa deschida noi liniii de productie, dar sunt interesati de cooptarea de parteneri straini in lantul de productie si de logistca.

          8
          • „Luand in considerare ca fraierii din Romania isi platesc TVA…”

            Am mai avut discuția asta. „Fraierii” nu sunt numai în România ci și în alte tari, precum Franța.
            Este o operatie nula pentru bugetul statului român. Fiindcă plata TVA-ului se face pentru import direct la visteria statului iar în intern la furnizor care la rândul lui revarsă TVA-ua la stat.
            E cam și cum ai transfera banii dintr-un buzunar în altul, dar tot banii tăi sunt și îi ai.

            Asta-i legislația fiscală în UE.

            5
            • Cum sa fie o opearatie nula cand tu in principiu te inprumuti sa platesti TVA-ul aferent?

              5
              • De ce trebuie neapărat să te împrumuți ?
                Este posibil ca unele achiziții să fie finanțate prin credite furnizor, dar nu toate, dar chiar și în cazul acesta ar reveni că bugetul de stat, la nivelul TVA aferente, este alimentat cu o resursă venită din împrumuturi, nu din bugetul curent.

                1
                • Și dobanda cum este plătită? Nu din bugetul curent?

                  1
                  • În cazul când se recurge la credit numai. Dar și atuncea nu este neapărat o afacere proastă, fiindcă ar revine că bugetul va fi alimentat de o resursă cu o dobânda în general mai mică decât cea la care ar împrumuta România, cu ratingul ei, pe piața internațională.

                    Dar repet, dacă se recurge la credit. De exemplu, pentru cumpărarea sistemului Patriot, două miliarde (de dolari ?) au fost deblocate din bugetul de stat consacrat apărării pentru plata în avans, fără să fie vorba de un credit specific. Majoritatea achizițiilor militare române trec prin bugetul național, nu prin credit.

                    „Premierul Ludovic Orban a anunţat, joi, deblocarea sumelor necesare plăţilor aferente contractului de achiziţie a rachetelor americane Patriot.

                    Potrivit acestuia, deblocarea fondurilor are loc în urma unei consultări cu Ministerul Finanţelor Publice.

                    „Trebuie să vă informez despre deblocarea sumei de două miliarde pentru efectuarea plăţilor aferente contractului pe rachetele Patriot, decisă cu ministrul Finanţelor”, a afirmat Orban, într-o conferinţă de presă susţinută la Ministerul Apărării Naţionale (MApN).”
                    https://www.defenseromania.ro/sisteme-patriot-romania-a-deblocat-suma-necesara-pentru-a-achita-achizi-ia_599853.html

                    „Bugetul alocat Armatei este în 2020 de 23 mld. lei în 2020. Dintre aceştia, 8 mld. lei merg către achiziţii de tehnică militară, 7,8 mld. lei pentru salarii şi 3,4 mld. lei pentru pensii. Bugetul alocat ar înseamna depăşirea pragului de 2% din PIB pentru apărare, potrivit angajamentelor aferente apartenenţei la NATO. Cheltuielile de capital (achiziţiile de tehnică militară) au crescut cel mai mult în 2020, cu 23%, până la 8 mld. lei.

                    Cele mai importante echipemente şi sisteme care vor intra în dotarea Armatei în 2020 sunt 36 de transportoare blindate 8×8 Piranha V, un sistem de rachete sol-aer Patriot, un sistem lansator multiplu de rachete cu bătaie mare Himars, patru avioane multirol F16 şi camioane, potrivit unor detalii înaintate Ziarului Financiar de reprezentanţii Ministerului Apărării Naţionale (MapN).”

                    • Nu constientizezi ca activitatile ministerului sunt finantate prin credite de angajament nu? Dobanda asta cine o plateste Popa Cioca, daca tu iei in calcul faptul ca iti platesti singur TVA?

                      2
                    • Bugetul României este acoperit la 1/5 din împrumuturi. Restul este acoperit de încasàri bugetare.
                      Îti acord cà 1/5 din TVA ar suporta dobândà.

                    • TVA -ul are o oarecare logica la achizitiile interne. Daca nu s-ar aplica ar scadea inacasari TVA de la producatorii care nu l-ar mai colecta si varsa la buget.

                      In schimb la importuri de tehnica TVA e o tampenie colosala, practic taie din buget MAPN si umfla cu aceeasi suma TVA colectat de stat. Adica o alta porcarie prin care sa diminuam cat mai mult acel 2% in special pe partea de achizitie tehnica performanta din import unde ii doare cel mai rau pe prietenii din EST (& NV).

                      4
                    • @Anonimus

                      Exact !

            • $ MirceaS – O fi nula pentru Buget de Stat dar e cu minus la Aparare si cu plus la Finante. Deci nu ajuta cu nimic la achizitiile de tehnica militara.

              • Da, reduce volumul achizitiilor cu 16% din valoare.

                Eu nu am spus cà ajutà, am spus doar cà nu este o cheltuialà suplimentarà pentru bugetul de stat fiindcà îi revine în fine.

                • https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A02006L0112-20210701

                  Presupunem ca efectuezi o achizitie intracomunitara de bunuri in valoare de 20.000 euro, factura este emisa fara TVA cu mentiunea de taxare inversa fiindca ambii parteneri detin un cod valabil de TVA. Presupunem ca avem cursul de schimb 4.5 lei/euro.

                  In calitate de beneficiar vei face urmatoarele inregistrari:

                  Achizitia de bunuri la 20.000 euro * 4.5 lei/euro = 90.000 lei
                  Contabilul tau va inregistra TVA la aceasta factura atat ca TVA deductibil, cat si ca TVA colectat in suma de 19 * 90.000 lei = 17.100 lei.
                  Practic nu vei avea nimic de platit, doar in evidentele contabile si fiscale se reflecta aceasta suma de doua ori: atat ca TVA colectat cat si ca TVA deductibil;

                  • Nu stiu sistemul contabil românesc, desi este copiat dupà cel francez.

                    În Franta, eu nu pot sà fac operatia asta dacà nu am în prealabil un agrement fiscal, pentru cea ce se numeste TVA autolichidatà.
                    Altfel trebuie în declaratia lunarà sà declar o TVA de plàtit pentru marfa importatà fàrà TVA, chit sà pun în cealalta rubricà (TVA de recuperat) aceeasi sumà.

                    Pe de altà parte, mi se pare, mà pot însela, MAN nu este afiliat la TVA, deci nu o poate recupera. Deci scriierile acestea contabile nu pot fi fàcute. Pentru MAN TVA-ua la achizitii este o sarcinà nedeductibilà si inclusà în pretul de cumpàrare.
                    Doar pentru bugetul statului operatia este nulà (màcar pentru 80% din TVA la tipul de finantare al bugetul actual).

    • pretul de cca $250,000 era pt o masina „excluding add-on armor kits
      and other kits identified in the RFP”: https://news.usni.org/wp-content/uploads/2017/01/RS22942.pdf
      pretul estimat pt 2022 este de cca 306,000: https://www.gao.gov/assets/gao-11-83.pdf
      insa toate aceste preturi sunt orientative, acestea varind functie de dotarile solicitate de MApN

      1
      • Pentru pretul unitar JLTV, mai relevanta mi se pare achizitia noastra recenta: 46 mil $ pt 130 de masini inseamna aproximativ 354.000 pe unitate. Pretul e in marja data in articolul citat de mine in primul post. Pe de alta parte, potrivit aceluiasi articol, Eagle si Hawkei sar bine peste 800.000$ (sincer mi se pare un pret ridicol pentru un 4×4). Pentru Sherpa nu am gasit inca nici un pret, dar daca se ajunge la licitatie, vor trebui sa bata pretul JLTV.

        4
  15. 0,34m – prea joasa, prea ca la oraș. In poza in care propun că înlocuitor Scarabee ăla pare cu garda mai mare.
    Dai toamna, iarna într-un câmp arat din Bărăgan sau Oltenia, acolo ramai înfundat.

    #totsuzukijimnyrullz
    ?

    7
  16. Masinària, desi a fost construità în mai mult de 1000 exemplare, nu a fost vândutà decât la tàri exotice, nici màcar armatei franceze.

    Eu am o foarte bunà pàrere de ACMAT, care face parte acum din noul grup.
    De vàzut cât va fi implicarea realà a industriei române, dacà va fi cum e nivelul Dacia, ar fi OK.

    Legat de subiect :
    Telediagnostic Arquus cu ochelari conectati
    https://www.youtube.com/watch?v=c0uv-xnIY2c

    Sherpa Arquus 4X4 pe autostradà la 110 km/h (insonorizare si suspensie bine lucratà)
    https://twitter.com/ForcesOperation/status/1131968573897871370?s=20

    • Nu stiu ce insonorizare au alte masini similare, ceea ce pot confirma din experienta proprie este ca te poti intelege cu ceilalti din masina fara a fi nevoie de intercom. Am inregistrat si eu o conversatie, n-am mai apucat s-o descarc in articol.

      1
  17. Opinie personala , singurul producator cu care am fi putut negicia cat de cat pe picior de egalitate ar fi fost turcii de la nurolmakina, au trei produse care arata al naibii de bine : yoruk, ilgaz 2 si ejder yalcin.

    Cred ca cu astia am fi putut face productie chiar si export fiind ue .

    https://www.nurolmakina.com.tr/tr

    6
    • Nu conteaza cum arata, important e sa nu crapi in ele.

      8
      • De crapat crapi in toate daca tragi cu ce trebuie….protectie vs mobilitate, eterna intrebare, calibru/munitie vs blindaj , ia-le pe ambele ca necunoscute.

        3
    • Mai @Serghey,
      in primul rand vreau sa-ti multumesc pentru video-ul impartasit!
      In al doi-lea rand asi vrea sa mentionez ca, cca 90% din video-ul prezentat arata masina alergand destul de bine pe drumuri amenajate, iar restul de 5% sunt pe teren practic – ne-accidentat, adica (cu tot respectul) destul de plat, cu exceptia a catorva smokuri de iarba… Acuma, poate ca sunt si alte prezentari ale masinii in conditii dificile, dar daca vrei sa convingi pe cineva ca e o masina buna, poate ar trebui sa fie ceva mai prezentabil in teren accidentat. Imi cer scuze, dar nu am timp sa caut, insa poate ai putea sa ne indrepti spre alte prezentari …
      Ceva de genul –
      https://www.youtube.com/watch?v=saPMYnIRuSQ
      https://www.youtube.com/watch?v=Sk2RgnpunjQ
      Daca Nurolmakina e capabila sa faca asa ceva, atunci eu unul ma inclin si declar ca poate lupta cot la cot cu cei mari. Altfel …
      Nimic personal cu tine sau prietenii nostri la MN!
      Tot respectul !

      3
      • @Gabrielus

        N-o sa stau aici sa fac apologia celor de la Nurol ( are articol GMT despre Ejder) eu is de parere ca atunci cand ai un plan de inzestrare deci implicit de cheltuit o suma mare de bani tre sa te gandesti si unde se duc banii aia , scapi de tot de iei sau o parte mai vin si inapoi, deci in principiu bifezi niste taskuri din start stabilite unul fiind si recuperarea a o parte din bani, deci vei avea grija din acest aspect denla cine cumperi.Spre exemplu in cazul americanilor in general, ei nu cumpara niciodata din exterior fara a avea fabrica pe teritoriul lor dar cand vand sunt foarte rare cazurile sa-ti faca tie o fabrica.
        Un alt pdv este ca nu stiu daca-i neaparat sa fii top la toate capitolele de inzestrare, poti fi si undeva pe la 75% din performantele celui mai bine cotat produs din piata daca si pretul e pe la 75 % dar ai avantajele unei colaborari industriale serioase nu a glumelor proaste in gen Iveco, GDLS.

        O sa insist pe ce am spus mai sus pt ca rationamentul economic e foarte important, altfel suntem o tara cu 50% din locuinte din mediul rural fara apa/canal , 75%fara gaze…..tu daca ai familie de 4 persoane si de 50000€ tre sa-ti cumperi si casa si mobila si o masina sa-ti duci copii la scoala sau pt naveta n-o sa-ti iei garsoniera in Bucuresti sa stati inghesuiti toti ci vei cauta un apartament nou mai la periferie ca sa-ti ramana bani si pt restul.

        Daca nu vom cheltui banii cu cap tinand cont ca cam 1/5 din bugetul total al Ro inseamna imprumuturi nu va trece mult pana cand vom ajunge-n colaps iar noi nu suntem Grecia……repet toata treaba e ECONOMICA!

        4
  18. Am citit articolul respectiv. Din sumele vehiculate rezultă că JLTV ar fi cel mai ieftin produs.
    Părerea mea, hîc…

    15
    • sharky, as spune ca preturile sunt destul de greu de delimitat, chiar si in conditiile in care americanii sunt foarte transparenti in aceasta materie. Pana la urma, nici chiar la americani nu stim 100% ce include un contract, iar ceea ce apare in FMS este estimativ, pretul final fiind de obicei mai mic.
      A fost foarte amuzant un baiat care a participat la eveniment (nu stiu de la ce publicatie era) si care a pus intrebarea de-a dreptu’: cat costa dom’le masina, cat costa? Toata lumea a zambit.
      Daca te referi la sumele vehiculate in articolul din Adevarul, eu le-as lua cu grija. Marea majoritate le culeg de pe net in urma unui simplu search, aleg ce li se pare mai ok sau ce vor sa evidentieze in functie de interesul patronului si gata. Btw, acolo Sherpa e nepretuita, semn ca ar fi fost nevoie de o cautare aprofundata ca sa scoata un pret pentru Sherpa.
      In contractul catre Arabia Saudita o Sherpa Light ajunge la 3,5 milioane euro. In cel catre Kuweit ajunge la 900.000 euro. Dar nu stim ce naiba este inclus in nicunul din cele doua contracte.
      Sursa: https://oidagroup.com/wp-content/uploads/2017/08/2017-08-02_OIDASI_CS2-RTD.pdf
      Un Renault Sherpa civil este evaluat pe acest site la 272.000 USD: https://www.uk-car-discount.co.uk/news/top-5-military-vehicles-you-can-actually-buy
      Pretul pentru un LATV pt. FOS romane este de 353.846 USD pentru un vehicul, dar nu stim configuratia, nu stim ce echipamente sunt incluse etc samd
      Ceea ce vreau sa evidentiez este ca e greu de scos un pret corect cu informatiile din surse publice, de cele mai multe ori incomplete.
      Sincer, nu ma intereseaza cine castiga atat timp cat integram o parte semnificativa din productie in tara. Asta daca iau „mii” de vehicule. Daca iau cate 500, nicio sansa, ca niciun producator nu se inhama la asa ceva.
      Sper sa nu avem parte de repetarea licitatiei pentru corvete. Atat.

      14
      • Nu o sa ai parte de repetarea licitatiei pentru corvete.
        S-a scos „pretul cel mai mic” din legea achizitiilor publice…Asta daca or fi cu LEX-ul la zi cei din Mapn.

        4
      • @Nicolae
        Da, la articolul din Adevărul m-am referit.
        Am vrut să răspund la comentariul lui @Mihai, nu stiu de ce a ajuns aici commentul meu.
        Eu am făcut doar o constatare, bazată pe cifrele vehiculate în articol, constatare confirmată si de @Alex mai sus, și de tine, aici.
        Printr-o simplă observare a „bunelor tradiții” franțuzești, și o echivalare cu Hawkei, estimam prețul unui Sherpa pe la 800k €, ceea ce,iarăși, mi-ai confirmat în răspunsul tău.
        Acum, avînd în vedere că mașinile oferă performanțe relativ asemănătoare, eu cred că cineva ar fi idiot să dea 800k pe o mașină, când de banii ăștia ar putea lua 2 JLTV-uri echipate, și ar mai rămâne si bani de mentenanță.
        Mari și minunate sunt căile Domnului, și nu ne mai mirăm de nimic.
        Părerea mea, hîc…

        4
        • Ceea ce am vrut de fapt sa spun este ca e greu sa scoti un pret real din surse publice.
          „Bunele traditii” frantuzesti au fost inlesnite de „bunele obiceiuri” de prin MApN si din politica autohtona…
          Cred ca idioti am fi sa luam de pe raft 5000 de masini din astea, indiferent ce alegem. Personal, daca ce spune Alex mai sus cum ca Oshkosh e gata sa includa si pe altii in lantul de furnizori&logistica, eu sunt happy pentru ca nu tin neaparat sa fie asamblate aici…

          1
  19. Renault Trucks este vandut de mult catre Volvo trucks, are doar facilitati de productie prin Franta, daca or mai fi pe acolo. Deci nu prea vad un loby agresiv pe zona asta. Mai interesant ar fi Iveco LMV, nu stiu daca au ofertat dar e mai logica asocierea, ar putea iesi chiar o fabrica pe bune daca la comanda de camioane adauga si cerinta asta. Iar italienii sunt pragmatici si sigur ne pun in picioare o fabrica la cheie, fara incurcaturi gen Romarm si toate fierataniile vechi comuniste.

    8
  20. Si in concluzie , program ca programu , luam ceva sau nu? E pe bune semnat , batut palma sau la nivel de hirtoage si stampilute cu semnaturi.
    Eu nu mai pricep.

    1
    • Nu e nimic sigur, citeste articolul pana la capat si te lamuresti. a fost doar o prezentare comerciala si atat. Inca nu stie daca va fi licitatie sau nu

      1
  21. Bun, asa. De maine, Romania va avea un guvern demis, Mapn un ministru demis.

    Asadar si prin urmare orice achizitie majora iese din discutie cel putin pana la sfarsitul anului.

    Mapn daca vrea sa faca o treaba ca lumea, invita producatorii care doresc sa participe la inzestrarea Armatei Romane cu vehicule 4×4, sa aduca fiecare 3-4 masini in diferite configuratii (cu blindaj si fara blindaj), le ia in teste din Noiembrie pana in Aprilie (ca doar nu le vor doar pentru parada), sa vada exact cum se descurca si in perioada de rasputitsa si de zapada/gheata/polei si prin Baragan, Cincu, Dobrogea…

    Dar asa cum istoria ministerului ciucalailor ne-o arata, ei vor lua doar de pe raft sau din pdf/expozitie statica si vor crede producatorul pe cuvant.

    Nu sunt numai ei de vina, noi ca romani suntem de vina…nu avem educatia si nici endurance-ul sa facem astfel de afaceri – suntem predispusi sa luam case din stadiul de macheta, masini din showroom fara test-drive si posete/incaltaminte prin curier fara sa le fi atins vreodata.

    Iar in ceea ce priveste bugetul Mapn, o zic si o sa o repet aici…NU MAI MERGETI DUPA FENTA! Nu va mai bazati pe creditele de ANGAJAMENT din constructia bugetului. E ordin pe unitate ( iar cum militarii executa oridnul conform legii – cu exceptia pensiilor si salariilor) – de la toti prim ministrii si ministrii de finante care s-au perindat pe la Palatul Victoria: „Sa nu care cumva, sa va bagati la achizitii cu credite de angajament” – si baietii au respectat intocmai…de aia alocarea pe hartie e 2% din PIB – prin MArtie-Aprilie (sa mai zica inca un an, iar i-am fraierit pe americani) dar executia e de 1,7% din PIB – la sfarsit.

    Singura data, cand au facut achizitii din credite de angajament, ghiciti cand a fost? pam-pam: cand a venit ditamai secretarul de stat AMERICAN si a dat cu pumnul in masa lui Dragnea, spunandu-i:”Ori iei Patriot, ori infunzi cea mai intunecoasa temnita si aruncam cheia”.

    In rest, calculati banii de achizitii anuale pornind strict de la 1,6%-1,7% din PIB pentru bugetul real al MAPN cu tot cu solde, pensii, butelii de vin, infrastructura, programe majore in derulare…si va da cu minus…Realistic vorbind in urmatorii, 3-4 ani nu au cu ce sa porneasca alte programe majore de achizitii decat singura solutie: credit de la Uncle SAM.
    Banii in avans pt. restul producatorilor non-US, nu cred ca o sa fie de unde, asa ca acum nu mai este vorba de lobby, bani de piscoturi, media favorabila vreunui producator.

    Daca Franta poate acorda contracte pe naval, terestru, aerian fara sa ceara avans de la onor statul somnambul roman si sa crediteze acest stat esuat, atunci vor avea o sansa, daca nu…UNCLE SAM for the win!

    #c’estfinilacomedie

    15
  22. E doar o ofertă. E normal ca producatorul de asa ceva sa bata la toate ușile.
    Pe altă parte e importantă si competitia ofertelor, altfel preturile pot sa o ia razna.
    LATV pare favorit.
    Renoul imi pare submotorizat. Și un 4×4 civil este mai bine motorizat la o treime din greutate!

    3
    • Este tăiat din listă, nu merge cu 120km pe autostradă, asta este cerința din pdf.

      2
    • Pai probabil Sherpa este un Renault Truck D militarizat.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Trucks_D

      Acelasi motor, probabil suspensie imbunatatita sa care carcasa de Hummer, iar alternatorul de 310A e mic pentru cerintele unui camp de lupta modern…cuplezi un telefon de campanie si un felinar si cam atat poate duce. (stiu, rautacisme) dar comparat cu JLTV care scoate dublu…sa nu mai vorbesc de motorul de pe JLTV (diferenta intre masinile din Need for speed/Fast and furious si Dacia Logan de zi cu zi).

      P.S Ar trebui sa fim nebuni sa luam o masina civila militarizata (cu tehnologie ani ’80 – gen Hummer) la de 2 ori pretul, fata de una pur militara facuta de la zero in secolul asta.

      10
      • Iar spui prostii, ca-n marea majoritate a timpului de altfel… Culmea e ca mai sunt inca 4 care-au pus botu’ la porcariile pe care le debitezi, ca de obicei, fara ca macar sa dai un search pe Google, sa-ti verifici prostiile debitate.

        4
        • Ntz,ntz,ntz…ti-a ramas piscotul in gat? de ce esti asa tafnos? Are sasiu de Renault Truck D? are aceeasi motorizare ca-n civilie? ce am zis aiurea?

          Francezii ne cred prostii targului incercand sa vanda carausi pe post de luptatori pur-sange…vezi cazul Airbus vs Bell, acum prezinta Sherpa pe care nu o au nici macar in dotare ca propunere de inzestrare Armata Romana vs JLTV…

          Vrei sa facem caiet de sarcini pe noul model de achizitii publice, cel mai folosit – cel mai bun raport calitate-pret? de obicei pretul are pondere de 40% in oferta iar restul sunt caracteristicile tehnice.

          Le punem in excel cap la cap, sa incheiem polemica?

          JLTV – filmulet de prezentare, garda la sol si incercare in teren greu – iti spune acolo, daca stii engleza pe langa franceza – sasiu construit de la zero, motor GALE BANKS – bazat pe motorul DUramaxx al celor de la GM…

          https://www.youtube.com/watch?v=EJNQm7q1AG4

          Iar Gale Banks este un „mad scientist” al tuning-ului, avand cea mai buna fabrica si echipa de ingineri tehnicieni pentru motoare terestre si nautice de curse…poate chiar ai un asemenea motor pe barcuta ta.

          In ceea ce priveste motorul de pe JLTV:
          – 360 cai putere
          – 570A alternator

          Kris Osborn of nationalinterest.org put it this way: “When compared with earlier light tactical vehicle models such as the HMMWV, the JLTV is being engineered with a much stronger, 250 to 360 Horsepower engine (Banks 6.6 liter diesel engine) and a 570-amp alternator able to generate up to 10 kilowatts of exportable power. In fact, due to the increase in need for on-board power, the vehicle includes the integration of a suite of C4ISR kits and networking technologies.”

          https://official.bankspower.com/insider_news/did-i-mention-that-the-banks-866t-diesel-engine-powers-every-oshkosh-jltv/

          Faptul ca ai clienti francezi la firma de avocatura nu inseamna ca ei sunt Nec Plus Ultra iar cine spune ca ofera stifturi in Romania sunt imediat catalogati drept „prosti” in autosuficienta domniei tale.

          P.S Singurii din Armia Romana in care am incredere sunt cei din Fortele Speciale – constituite dupa 89, nu au tarele si metehnele celorlalte ramuri ale Armatei ( dinozauri comunistoizi, rezistenti la schimbare, „pupa in sus si scuipa in jos”).

          Iar cum ei au luat JLTV…inseamna ca or sti ei ceva mai mult decat noi 2 la un loc.

          P.P.S ii dadusem replica lui Zogu (ultima propozitie), nu tie.

          8
          • Acest articol nu a fost o comparatie de vehicule, a fost o prezentare.
            In comentariul tau faci o confuzie si, la un moment dat, te contrazici singur. Te las pe tine sa-ti dai seama unde.
            [sarcasm on] Continua sa ai incredere in FOS, sunt convins ca ei au aranjat achizitia JLTV… [sarcasm off] Sa se noteze ca aici nu comentez capacitatile lor, doar faptul ca ar avea vreo putere de decizie cand vine vorba de achizitii. Pulimea e intrebata, sefimea face tot ce-o taie pe ea capul.
            Nu am spus ca JLTV e o masina proasta, din contra, tehnic si eu cred ca e peste Sherpa. Dar nu as fi tocmai fericit sa luam 5000 de pe raft fara a intoarce o parte din bani in economia privata. Asa cum au facut pt. FOS. Dar, din nou, nu despre asta e vorba aici. Daca Oshkosh face prezentare pt. JLTV ma duc cu drag.
            Clientii mei au fost si sunt exclusiv anglo-saxoni, nordici si evrei. Cu francezii n-am lucrat niciodata si nici macar nu-mi doresc. Banu-i ban, pasiunea-i pasiune.
            Ti-am demonstrat si-ti pot demonstra oricand ca spui prostii, atunci cand o faci. Sherpa e o masina decenta. Probabil sub JLTV, dar departe de a fi un stift.

            6
            • Tocmai asta era, faceam o discutie pe prezentare.
              Masina pare slab motorizată si cu putinr resurse tehnice. E logic, pare o civila in uniformă.
              Cat despre fabricarea in Ro, atata timp cat nu exporti, adica nu ai clienti externi, nu se justifica sa fabrici aici. Fabrica + productia realizata vot fi intotdeauna mai scump decat doar marfa cumparata. Unde mai pui ca in caz de ceva degeaba ai fabrica daca un mic furnizor extern nu iti livreaza cine stie ce element esential.
              Mentenata e altceva…

              1
            • potato = patata, vrei sa ma atragi intr-o cursa, sa intru pe terenul tau…o sa spun doar evaziv: cu actul constitutiv al unei institutii financiar bancare din RO, privatizata catre o institutie financiar bancara din FR, ce a fost? o sa-mi spui ca acel client era o entitate juridica de drept roman si ca atare era client roman…:). Daca era doar coincidenta de nume cu al tau, atunci mea culpa si-mi pun cenusa in cap, aici, public.

              P.S Ai interpretat gresit, cui si ce am vrut sa spun – omul (zogu) si-a spus o opinie, eu i-am raspuns, atat . Stiu ca era prezentare a unui vehicul.

              P.P.S nu pot sa ma abtin sa nu zic nimic, cand un producator/comerciant incearca sa vanda un magar, drept cal si inca unul demn de a participa la Derby.
              La fel cum e dreptul lui sa incerce sa vanda magarul, la fraierii pe care i-o gasi.

              P.P.P.S In ceea ce priveste FOS, lasa-ma sa fiu mai optimist decat tine si in nestiinta mea, sa cred ca ei chiar au comandanti capabili, pe care sefimea din MAPN chiar trebuie sa-i asculte caci altfel ar pune in joc vietile soldatilor trimisi in misiune si ar fi chiar nasol , pentru sefime (te intreaba politicul, faci de kko tara daca elita ta moare intr-o ambuscada contra unor desculti si nu mai pupi penzie linistit ca ghinarar) sa pierzi soldati de elita, ca nu au avut cea mai buna dotare…si nu cred ca ar mai gasi dupa aceea doritori sa mearga doar cu AK si pieptul gol in misiuni foarte riscante.

              Iar cum sumele nu gauresc bugetul MAPN precum o achizitie la vreo alta categorie de Arme din MAPN, chiar cred ca FOS cere si intr-un final, primeste.

              2
              • Mai, dar te-ai straduit ceva… 🙂 In primul rand, Benelux nu-i Franta din cate-mi aduc eu aminte. In al doilea rand, ca au trecut vreo 15 ani de-atunci, achizitia unei companii cu capital privat romanesc de catre o companie din Benelux nu-i acelasi lucru cu privatizarea unei companii cu capital de stat. In al treilea rand, daca tot ma cunosti atat de bine, ia spune, ce alti clienti „francezi” am mai avut in ultimii 15 ani?
                Ah, baietii aia au fost ulterior cumparati de niste francezi, de acord. Dar eu nu mai aveam nicio treaba pe-acolo de vreo 7 ani.
                Problema ta este ca esti un radical, un om care merge rapid la extreme, inclusiv de genul hai sa-i impuscam fara sa-i judecam. Afirmatiile tale despre sasiul Sherpa sunt eronate. Si Duramax-ul si motorul Sherpa sunt motoare civile la origine. Stii ce inseamna militarizarea lor? Ceea ce vreau sa spun este ca Sherpa nu este nici pe departe un jaf, asa cum sugerezi tu.
                Nu doar FOS au fost prin teatre de operatii, au mai fost si altii. Si nu s-au facut de kko dar nici ascultati nu sunt.
                Aniuei, cum tu pari sa ma cunosti foarte bine, iti sugerez ca in urmatorul comentariu (care nu va fi publicat) sa te prezinti, ca sa stiu si eu cine ma cunoaste atat de bine.

                1
  23. Salut , ma indoiesc ca anul acesta vom mai face ceva in privinta dotarii fara un guvern stabil si eu as alege JLTV,mergand pe ideia lui Robi extins contractul si aia e, nu poti face ghivecii.

    2
  24. Arata prezentabil modelul blindat .Pacat ca vad ca are probleme ca as fi zis ca vreau si ”noi ” vreo 2 duzini pe verde brotacel , de-o parada

    1
  25. Treaba asta îmi miroase cum a mirosit și la corvete și la Agilis. Și cu dronele cam tot la fel. Ca atare nu mai am încredere în nimic și nimeni până nu văd contractul semnat.
    Oricum, cam tot ce am luat în ultima vreme, a fost contract g2g în afara camioanelor.
    Despre Sherpa, poate ca ar trebui să judecam atunci când vom vedea toți competitorii, ofertele de integrare pe masă, cu ce anume sunt echipate și evident, prețul lor la pachet.
    Altfel, să fim sănătoși, ca cei de la FOS, nu stau sa aștepte să se decidă (când va zbura porcul (și nu rogozin)) ce va lua mapn.

    7
  26. „Francezii susțin că intenționează să copieze la nivel militar parteneriatul Dacia – Renault”-macar sunt sinceri.Dacia apartine in proportie de 99% francezilor de la Renault,adica vor sa gaseasca un partener de privatizat si produs cu mana ieftina de lucru.Deutz parca produce mototare de tractoare,iar un vehicul blindat cu motor 4 cilindri este ca un fel de Duster blindat.Asa ceva se poate face si la noi probabil si mai ieftin.

    5
    • „Deutz parca produce mototare de tractoare,iar un vehicul blindat cu motor 4 cilindri este ca un fel de Duster blindat.”

      Vrei sa reevaluezi?

      https://www.cummins.com/engines/defense/advanced-combat-engine

      3
      • Si care este legatura cu Cummins?

        1
        • „,iar un vehicul blindat cu motor 4 cilindri este ca un fel de Duster blindat.”

          Avem probleme in a intelege ce am scris? Advanced Combat Engine ce este? Nu este un motor cu 4 cilindri?

          7
          • Cele mai răspândite sunt motoarele cu 4cilindri în linie. Asta înseamnă 4cilindri și 4 pistoane.
            Advanced Combat engine este o variantă de V8 (majoritatea folosesc 60grade între liniile de cilindri) cu unghiul între cilindri de 180 grade, mai cunoscut ca motor boxer iar cel mai cunoscut este motorul de pe Porsche 911 cu 6cilindri.
            Advanced Combat engine este un V8 boxer inversat, care folosește 8pistoane și 8cilindri care sunt conectați 2 câte 2, cu evacuare comună. Și este un diesel în 2timpi, față de motorul în 4 timpi și 4 pistoane la care se vrea o comparație.
            Practic se compară mere cu pere.

  27. Hunter (Scythia Minor)

    Eu n-aș prea opta pentru achiziții de la francezi. Aș prefera să întăresc relațiile cu americanii și aș cumpăra de la ei. Dacă Universul s-ar opune…aș merge la turci – că jucăriile lor nu-s rele deloc – și aș produce în țară cu ajutorul lor. Germanii, francezii…sunt piperniciți. România ar trebui să se orienteze către țări mai mici, dar care produc arme și sunt în căutare de clienți (Suedia, Austria, Spania, Elveția, Turcia)

    9
    • Ideea e mai mult decat buna, am preluat-o si eu de la careva in trecut, un soarece nu poate negocia cu o vulpe dar are mari sanse cu un iepure.
      Sa nu uitam Israel, tara in care avem o comunitate iportanta si care ne-a facilitat deschiderea multor usi in trecut, am putea reinvata din nou acest lucru daca distrofia muschilor cervicali si lombari ne mai lasa-n pace.

      3
  28. ” Consider însă că, pentru a putea participa cu succes la un astfel de proiect, fabrica de la Moreni ar trebui privatizată iar managementul companiei să fie atribuit câștigătorului licitației. În fine, aici ar fi multe de discutat…”

    Ideea asta fixă cu privatizarea, ce câștigi de aici?
    Doar îmbogățești pe alții, cum este cazul Dacia.
    Scopul unei firme este de a produce profit, orice firmă are un patron, prin urmare profitul merge la patron.
    N-ai învățat încă lecția, din atâtea fabrici „privatizate”, oprită producția, transferate utilajele (în timp ce pe hârtie erau trecute ca date la fier vechi) iar la sfârșit vândut și terenul pentru construcția vreunui Mall.
    Să-ți mai aduc aminte de „cariciopterele” de la Brașov? Au luat 15milioane de euro ajutor de la stat pentru producție și nu se face nimic?
    Deși uzina mamă care produce pumele are capacitate de 300 bucăți pe an, era foarte greu să trimită piesele la Brașov să asambleze 5 bucăți pentru a tine uzina funcțională, să aibă muncitori calificați și să caute comenzi. Se bazează doar că până la urmă statul Român trebuie să cumpere elicoptere noi și pot să le bage pe gât unele depășite moral pe care nu le mai cumpăra nimeni la preț de preț.
    Strategic, este o mișcare bună pentru a bloca fabrica IAR și pentru a tine departe alți producători de elicoptere, dar asta nu se spune, trebuie citită printre rânduri.

    7
    • Si crezi ca Dacia mai exista astazi daca n-o lua Renault? Crezi ca fabrica de la Craiova mai exista astazi daca n-o lua Ford?
      Ce castigi? Pai in primul rand tii oameni in tara. Creezi o industrie pe orizontala. Si multe altele. Taxe, impozite, contributii CASS si CAS ca sa ne plateasca cineva pensia si nenumaratele vizite la doctor.
      E bine ca avem rezultate mirobolante cu fabricile de stat… Toate merg ca unse.
      Bine ca-mi dai tu mie lectii de privatizare… Stii cine ar fi trebuit sa impiedice „privatizarile” alea cu productia oprita?

      11
    • tampenii adica bullshit.

      1
    • mai ar fi de tinut cont si de politica interna si pollurile lu baba cloanta. s-ar putea ca necesitatea de a parea stefan cel mare sa il impinga pe macronel sa ia o postura anti americana.

  29. Hunter (Scythia Minor)

    Am uitat de Israel. Evreii nu sunt de ocolit când vine vorba de achiziții militare.

    2
  30. Pana la urma vom lua 4×4,este inevitabil,desi nu e clar cand si cum.Se contureaza tot mai clar o intelegere politica intre americani si politicienii nostri,noi respectam angajamentele de inzestrare si modernizare,indiferent ce partid este la guvernare,iar ei nu se amesteca in mocirla noastra politica,daca doar ne balacim in troaca balcanica si nu incepem sa guitam chestii compromitatoare de politica externa.
    De anul viitor ar cam veni la rand inzestrarea armatei.Ar fi un vis frumos vreo 5.000 de 4×4,s-ar acoperi cu adevarat multe goluri.Dar o cifra realista ar fi intre 2.000-3.000 buc.
    Problema cu acesti catîri 4×4 e ca sant produse rapid consumabile in caz de conflict,sant vreo 80 de ani de cand s-a stabilit ca rata lor de pierderi e in medie de 20% pe luna.Daca la tancuri ori avioane nu ai ce face,trebuie sa le importi,alta e treaba cu masinutele astea.
    Daca ai in dotare 1.000 buc sa zicem,trebuie sa aduci intr-un an de razboi alte 2.400 doar ca sa pastrezi acelasi numar in dotare.In caz de importator,afli din primele 24 ore de razboi ca pretul lor tocmai s-a dublat ..Dar nu e vorba doar de pret,orice tara europeana rechizitioneaza pe timp de razboi echipamentul militar produs pe teritoriul sau.
    Daca nu le vom produce la noi,in caz de razboi vom vedea cum prietenii nostri gali ori germani ori suedezi vor pastra pt. ei aceste vehicole 4×4,chiar daca sant departe de linia frontului,in timp ce ale noastre vor fi distruse accelerat si fara posibilitatea de inlocuire ..

    11
  31. Dragii mei,
    au fost atat de multe opinii in ce priveste solutiile pe care e avem pentru 4×4…
    In ce ma priveste, cand oricare din ofertele discutate pe blog pot face fata la o asemenea masina, am sa ma inclin (la fel cum am postat si pentru @Serghey – inca o data cu to respectul) si pot sa ma declar ca accept competitia…
    https://www.youtube.com/watch?v=saPMYnIRuSQ
    Altfel, dicutam povesti sau ne aflam in teaba…
    Prin prisma reliefului pe care il avem, noi avem nevoie de un 4×4 absolut capabil sa faca fata campiilor, dealurilor si reliefelui muntos – cele pe care ni-i le-a dat Dumnezeu!
    Ca altfel e destul de greu la deal cu boii mici …
    Asa ca, cu tot respectl pt francezi si eventual autralieni/francezi sau cine o mai fi, din cate vad eu, JLTV bate la K.. competitia, prin capabilitati si prin dotari…
    inca o data…
    https://www.youtube.com/watch?v=saPMYnIRuSQ
    Din cate stiu, Osckosh si-a declarat disponibilitatea de a produce in Romania si la momentul respectiv erau in negocieri cu cateva companii…
    https://www.navalnews.com/naval-news/2021/02/usmc-tested-a-naval-strike-missile-from-a-jltv-based-mobile-launch-platform/
    https://www.defenseromania.ro/americanii-de-la-oshkosh-increzatori-in-programul-4×4-al-romaniei-jltv-cea-mai-buna-optiune-pentru-armata-romana_612244.html
    https://www.defenseromania.ro/jltv-4×4-pentru-armata-romana-americanii-vor-cooperare-industriala-si-numesc-cateva-firme-romanesti_609835.html
    In plus, platforma asta e capabila sa gestioneze lansarea NSM si alte fineturi – rachete AT detinute de noi etc
    Da, Renault ar aduce la noi ceva beneficii comerciale si financiare, insa Volvo este o companie chinezeasca… Considerand repulsia convenita de statul roman in ce priveste afacerle cu chinezii poate ar trebui sa consideram/sau sa reconsideam asemenea afaceri…
    Asa ca optiunea mea e…
    https://www.youtube.com/watch?v=saPMYnIRuSQ, intergat in productia nationala
    @nicolae – nothing personal la articol!
    Toate cele bune!

    5
    • „Da, Renault ar aduce la noi ceva beneficii comerciale si financiare, insa Volvo este o companie chinezeasca…”

      Inexact. Geely detine 8,2% din acțiuni și 15,9% din drepturile de vot, fiind al doilea acționar după AB Industrivärden (8.4% și 27.5%). E departe de a fi considerată „companie chinezească)

      2
    • Volvo a vândut Volvocars la chinezi, la un moment dat S40 se fabrica numai in China. Camioanele sunt încă sub control suedez, spre deosebire de de autoturisme.

      1
      • Volvo AB si Volvo Cars sunt companii diferite.
        În articol este vorba de Arquus care este o filială a lui Volvo AB. Acesta din urmă nu poate fi calificat de chinez.

        3
  32. Iarasi vad obsesia asta cu parcul de masini uniform… e bine pana la un punct sa ai acelasi vehicul peste tot, insa sunt si limite.

    Avand in vedere cat de multe avem nevoie, ca si in cazul camioanelor cred ca este absolut necesar ca cele mai multe sa fie facute aici, cu cat mai multe subansamble, piese si motoare daca e nevoie. Prin urmare o astfel de oferta ar avea prioritate.

    Ca ne trebuie pe la alte arme fineturi JLTV, putem lua ce avem nevoie (pentru NSM sa zicem si FOS) daca se face mentenanta aici.

    Dar mi se pare absolut necesar ca baza mobilitatii (4×4 / camioane) sa fie facute in proportie cat mai mare aici.

    7
  33. dpmdv programul 4pe4 e singura oportunitate reala pt. industria natioanala de arme/civila dar si asta cu investitii serioase.avem deja doi producatori cu experoiante la noi in ograda,eu as merge pe o discutie cu ei pentru inceput…pot aduce colaboratoiri si know how fara probleme.
    nicolae are dreptate.

    noi cu tbt si tab punem carul inaintea boilor dar suntem oblogati de nevoi si saracie sa facem ceva si aici.
    daca necesarul npstru e atat de mare chiar in proportii de unanimitate pe tot ce inseamna roti-senila ma intreb de ce ne lasam pacaliti de oferte punctuale si de farmacie?!…..iar aici ultimul cuvant il are mapn.

  34. Vad ca se uita ca ieri s-a intamplat cam asa :
    https://www.timesnewroman.ro/ovi/scena-zborului/
    Si se spune ca urmatorul prim-ministru ar fi cel care s-a fotografiat cu Macron :
    https://i2.wp.com/www.gds.ro/wp-content/uploads/2019/07/ciolos-si-macron.jpg?resize=696%2C418&ssl=1
    Daca va fi adevarat , zvonul privind reorientarea politica in zona se confirma .
    Si achizitiile militare se fac pe baza de influenta .

    Totusi , din ce citesc aici 800 000 pe un 4×4 neamfibiu ?
    SAUR 2 , mai util, , mai versatil, amfibiu , costa 600 000 .

    Daca tot vreau sa cumpere ceva din Franta , de ce nu cumpara Panhard VBL ,cu licenta cu tot , un 4×4 blindat , amfibiu ,polivalent , testat , cu adevarat util armatei romane .
    Si posibil de realizat pe capacitatile existente .
    Caci un vehicul potrivit pentru desert nu e potrivit pentru o Romanie brazdata de rauri ..

    1
    • nu e nici o reorientare, vectorii rusesti tot acolo sunt asa ca Deveselu si altele nu dispar, dimpotriva tocmai s-au aprobati investitii americane in infrastructura militara.

      Panhard VBL e alta clasa de vehicule, mai mica ca Renault Sherpa.

      1
    • @@steppewolf zice bine ca e o alta clasa – e mai mica si ca atare duce mai putin si ca „load’, si ca nr de militari, si ca capabilitati…
      E usoara, iar noi se pare ca ne uitam dupa chestii mai grele, pe la 7-8 tone cu toate cele care le cara dupa ele…

      1
    • Sunt constient ca VBL este mai mic , l-am vazut prima data in Buletinul Tehnica Militara acum mai bine de 30 de ani .
      Dar este ceea ce ne trebuie .
      Vehiculele din prezentul articol intr-adevar au o sarcina utila mai mare .
      Dar pana unde o pot duce ?
      Pana la primul pod distrus !

      In plus , VBL ar putea fi realizat pe capacitatile tehnologice care mai exista .
      Celalalt nu .

      1
        • Se uita destul de usor ca guvernul Ciolos a ales Damen pentru corvete, nu Naval Group (DCNS la momentul respectiv) si acelasi guvern a adus Rheinmetall la Moreni (nu Renault, Nexter sau alta companie franceza).

          Cat despre sansele sa ajunga Ciolos prim-ministru in actuala conjunctura – zero.

          2
      • @nicusor eu sunt de acord ca tine ca ne trebuie amfibii dar dupa cum vezi ai nostri copiaza tot ce la vad la americani fara sa incerce sa filtreze ce e de copiat si ce trebuie adaptat la nevoile noastre.

        Evident ca s-ar putea face vehicule 4×4, 6×6 plecand de la Saur, ceva gen Sisu Pasi si ar fi foarte util ca battle taxi / vehicul tactic usor. Evident, nu trebuie abandonat complet programul 4×4 dar as alege vehicului pe care il pot face 100% aici chiar daca e Sherpa, ma doare fix undeva ce e, frantuzesc, american, olandez daca se face integral aici si isi poate face treaba. Un lansator se poate adapta la diverse vehicule, nu e musai sa iei JLTV la toti ca poate NSM (macar sa luam noi sute de rachete)))

        E de inteles ca US vor un singur vehicul pentru US Army ca sa nu aiba probleme logistice dar pentru ei se pune problema desfasurarii fortelor in toata lumea. Noi nu avem problema asta, cel mult o sa luptam prin Ucraina sau prin zona noastra daca va fi nevoie iar daca vom trimite forte expeditionare pe undeva se pot folosi JLTV-urile cumparate deja.

        2
  35. Un deja-vu imi zice ca va fi Eagle 5 cu productie la UMB. Daca as fi eu la carma, asta as alege. Asta pt ca JLTV nu ofera neam offset, iar General Dynamics aproape ne baga tehnologia in traista iar noi sa fim sincer avem nevoie ca de aer, nici un 4×4 blindat nu mai producem..

    1
    • Pai, pai…si cu pretul pe bucata ce facem? ca si asta e pe la 800k USD. Daca le spui politicienilor, ca vrei sa dai 4 miliarde de coco pe 5000 de masini teren, sa vezi ce AVC-uri o sa faca…

      1
  36. @Andrei,
    probabil ca nu ai parcurs toate comentariile pe subiect/articol sau nu ai citit articolele de pe blog in ultimii ani in ce priveste JLTV (destul de elocvente scrise de baieti), dar te intreb – esti sigur cand afirmi ca Oshkosh nu ofera parteneriat?
    https://www.defenseromania.ro/americanii-de-la-oshkosh-increzatori-in-programul-4×4-al-romaniei-jltv-cea-mai-buna-optiune-pentru-armata-romana_612244.html

    2
  37. Din cate observ, nu se mai vorbeste nimik despre Dragonul de Piatra/Ejder Yalçin, model ce era vehiculat prin 2016 a se face in coproductie turco-romana. O fi din cauza de turkish-delight?!?
    Ungaria nu a avut nicio problema ca e turcesc si au luat vreo „cateva” sute.

    PS: parerea mea e ca macar arata mai bine Dragonul, insa nu si „alianta” ce ar rezulta de aici…

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *