Airbus Helicopters – promotor al încercărilor de trageri cu rachete Spike în România

Brașov, 4 februarie 2022 – Airbus Helicopters își extinde capabilitățile sistemului de management al armamentului HForce pe platforma de succes a versiunii militare a elicopterului multirol H145M. În acest scop, compania a inițiat o serie de teste la poligonul Cincu din România.

Sistemul HForce integrează deja armament balistic – mitralieră 12,7 mm, tun de 20 mm sau rachete laser dirijate sau nedirijate. Următorul pas este integrarea rachetei Spike antitanc de la Rafael. Ca prim pas, Airbus Helicopters a efectuat la mijlocul lunii ianuarie 2022 o serie de teste inițiale în cadrul unei faze de reducere a riscurilor pentru a evalua impactul asupra elicopterului în momentul tragerii. Următorul pas va fi integrarea completă a sistemului rachetei în sistemul HForce al elicopterului.

H145M este un adevărat elicopter multirol. În plus față de transportul aerian tactic a șase militari de  forțe speciale complet echipați, acest elicopter ușor bimotor poate fi folosit pentru sprijinul misiunilor de stingere a incendiilor, recunoașterea armată, evacuarea răniților sau salvarea ostaticilor. H145M este operat în Ungaria (20), Germania (15), Serbia (9), Thailanda (5), Luxemburg (2) și a fost propus și Armatei Române de IAR, partenerul istoric român al Airbus Helicopters. Armata SUA operează o flotă de peste 460 de elicoptere civile din familia H145 sub numele UH-72 Lakota.

Propulsat de două motoare Safran Arriel 2E, H145M este echipat cu FADEC și suita de avionică digitală Helionix. Include un pilot automat în 4 axe de înaltă performanță, crescând siguranța și reducând volumul de lucru al pilotului. Amprenta sa acustică deosebit de scăzută face din H145M cel mai silențios elicopter din clasa sa.

HForce este un sistem de armament unic, exhaustiv și flexibil, conceput pentru a satisface cerințele forțelor de apărare care caută capabilități de misiuni de atac ușoare sau o completare a flotei lor existente de elicoptere de atac specializate. Este sistemul de armament  Airbus de ultimă generație. Este modular și incremental și poate fi montat pe orice versiune militară a gamei de elicoptere Airbus (H125M, H145M, H225M). HForce oferă o gamă largă de arme, identificare modernă și ușoară a țintei și un nivel ridicat de precizie de țintire, rezervat anterior pentru elicopterele de atac de ultimă generație.

Acest ultim upgrade al elicopterului H145M este prevăzut cu un nou tip de rotor, inovator, cu cinci pale, crescând sarcina utilă a elicopterului cu 150 kg. Simplitatea noului design al rotorului principal fără rulmenți ușurează operațiunile de întreținere, îmbunătățind și mai mult funcționalitatea de referință și fiabilitatea H145, crescând în același timp și confortul perioadei de transport atât pentru pasageri, cât și pentru echipaj.

Airbus este prezentă în România cu toate cele trei divizii: Airbus Helicopters Romania (2002) și Premium Aerotec (2009) în Brașov și Airbus Defense and Space (2005) în București.

Airbus Helicopters

93 de comentarii:

  1. Singura observatie pe care o fac este ca Franta a preferat H160

    7
  2. Fac și ei lobby, pote ne vând și noua…. pana la urma cum spunea cineva: „și cantitatea e o calitate „, practic în prețul unui A
    H1Z viper, poți lua 2 sau 3 buc… Ar fi ceva 70 buc, cu spike pe ele. Au luat ei ungurii 20….

    6
    • Daca judecam strict in termeni de cost llatforma AH 1 vs H 145 asa e, doar ca, daca decizia e sa iei mai multe H 145 se adauga la cost(nr de elicoptere operate) pilotii si piesesle plus celelalte acareturi. Doar cand se iau in considerare si acesti factori si se trage o linie se poate compara rentabilitatea

      9
    • vise umede. nu pupi nici acum nici peste zece ani, nici vipere, nici apaşi, daca orimesti niste libelule de-astea h145, sa zici sarut-mana, boierule!

      4
  3. H 145 e un elicopter versatil, dar nu este de atac. De fapt, singurul gamechanger e AH 64. Ăla cu radar. Poate și Vieperul, dar să-i pună și ăluia un radar.
    Astea merg la misiuni mai de genul celor din Mali.
    Oricum nu ne-ar strica ceva mic și agil cu care să poți lovi, dar prio ar trebui să fie unul dedicat de atac.

    13
    • Viper are radar detasabil pe aripa. Nu e necesar in multe misiuni. Nici la AH-64E nu au toate radar, ca e scump si nu intotdeauna necesar.
      Radarul aprins face din tine o tinta.

      6
      • Știm amândoi că radarul deasupra pe rotor îți permite un pic mai multe decât pe aripă. Tactica e sa pui elicopterul după copaci, dealuri etc… cu radarul un pic deasupra și elicopterul e mai puțin expus.

        7
  4. Asta nu e la baza elicopter civil? Cred ca meritam niște elicoptere militare pur sânge…

    10
  5. Poate si Viper cu radar demult, cred ca in 2001 au inceput sa-l testeze cu radar

    https://bemil.chosun.com/brd/files/BEMIL081/upload/factsheet-COBRA_RADAR.pdf

    Apache sau Viper ar fi alegeri bune, e buna si afacerea Viper/Venom dar nu stiu daca avem nevoie de atatea elicoptere sau ar fi eficient pentru noi, elicopterul de atac fiind o arma foarte specializata. Pentru noi ar fi util probabil pentru a inchide poarta Focsanilor, singura zona pe unde pot intra mase mari de tancuri. Or pentru rolul asta poate s-ar gasi platforme mai versatile si ma gandesc in primul rand la drone sau avioane dublate de artilerie reactiva cu capacitate anti tank.

    Apoi, americanii se uita la elicoptere noi si au aparut arme gen Brimstone care pot fi lansate de la 60 km din avioane/40 km din elicoptere, la asa ceva ar trebui sa ne gandim. Mai sunt si variante de Spike cu raza lunga

    Am luat Himars si unul din rolurile acesteia ar fi eliminarea S-300; m-as gandi la ceva similar pentru SHORAD , o combinatie de artilerie si drone, multe multe drone

    Nu stiu cat de economic ar fi pentru noi elicopterele de atac, as prefera o escadrila in plus multirol

    9
  6. Aceasta clasa de elicoptere are locul ei intr-o forta militara solida. Elicopterele usoare de atac sunt versatile, pot face recunoastere, atac la sol, trupe speciale, transporte etc.
    Nu doar Apache, Viper, K 52 sau Mi 28N sunt utile, dovada ca americanii folosesc elicoptere usoare de atac inca din Vietnam si nu numai ei fac asta.
    Pretul achizitiei, costul operaraii si mai ales versatilitatea lor le recomanda pt achizitie. H 145M (OH-58 D Kiowa sh in Croatia) sunt variante de luat in calcul daca nu-ti permiti elicoptere grele de atac.

    13
    • tocmai de aia George eu cred ca trebuie sa angajezi un producator care face toata gama de elicoptere ,usoare,atac ,transport mediu ,airbus poate produce asa ceva insa in materie de operare la unele produse fosti clienti se vaita de probleme in operare si mentenanta

      3
    • Sa ai 60 de „bondari ” cu câte 4 spike, ar trebui sa distrugi minim 120 tancuri, nu zic mai mult…. combinat cu alte arme…eu zic ca e suficient… fata de elicopterele americane ma încântă ideea a ar putea produce ceva Airbus la noi ca offset, ceva componente plus asamblarea..
      Deși mi ar place și H 160 M, știu ei francezii ceva de îl vor la toate armele sau h175. Eu cred ca dacă se negociază un contract cu ei g2g pentru minim 60 buc vor bate palma.

      1
    • Nu ar fi rele macar 24 de elicoptere ca astea H-145 M in dotarea FARo da, avand in vedere ca sunt destul de versatile si ca in Romania este deja experienta in exploatarea H-135 care este varianta mai scurta a H-145/-M.
      H-145 M ar inlocuimin FARo si ArmRo IAR-316 B Alouette 3 si ar umpe o nisa f necesara pt ArmRo. Sper ca nu sunt prea scumpe de achizitionat si operat.

      2
  7. Exact, elicopterele usoare au rolul lor si americanii le folosesc din plin; de pilda 160th Special Operations Aviation Regiment are elicoptere usoare sau medii pentru suport (MH-60 sau MD-500).

    Elicopterele de atac mi se par lux pentru noi, nu am avea multe scenarii in care sa le folosim si au un rol limitat. In primul rand, ar trebui o oarecare superioritate aeriana sau cel putin ca adversarul sa nu aiba superioritatea aeriana ca sa le poti folosi la maxim.

    Apoi, depinde si ce nevoi avem. Sigur ca ar fi fains a vina Bell sa faca o fabrica aici, pentru ca au si alte produse interesante in portofoliu dar sa iei acum Viper/Venom noi sa le fac aici cand se gandesc la altceva mi se pare ca e o decizie in contratimp.

    Sa ne uitam la ce nevoi avem:

    O unitate de elicoptere pentru nevoiele Brigazii 6 Op. Speciale, sa-i zicem Regimentul SOF; nevoi similare mai au si marina si aviatia cu unitarile lor speciale de salvare, scafandri etc. Sa zicem un regiment de elicoptere cu aparate usoare de suport/atac/cercetare, usoare utilitare si medii. Nu cred ca ne permitem elicopterele grele (Chinook), probabil cel mult medii spre grele (e.g. Merlin).

    O unitate de elicoptere pentru litoral/marina, sa-i zicem Regimentul N; aici s-ar putea include si elicopterele pentru structurile de operatiuni/forte speciale ale marinei (inf. marina cu elementele lor desant, isr, scafandri de lupta etc.) si evident elicopterele navale AS, S&R, supraveghere.

    Cred ca e important ca toate aceste unitati de elicoptere sa aiba si drone de cercetare.

    Mai departe, probabil e nevoie de 1 sau 2 unitati de transport, CSAR, evacuare, utiliar, sa-i zicem Regimentul T…aici probabil am mai putea folosi Puma daca le-am remotoriza / canibaliza si treptat adaugate elicoptere noi. Acum din cate stiu avem 3 escadrile medevac/csar.

    Si mai e o escadrila de elicoptere de „combat” (atac) cu SOCAT

    In conditiile in care noi suntem in prima linie si superioritatea aeriana nu o vom avea, orice unitate aditionala de elicoptere ar fi de adaugat doar in spatele umbrelei Patriot pentru logistica, transport.

    Asta ar fi un strict necesar.

    Tragand linie, daca ne-am uita in portofoliul Airbus:

    H145M pentru rol de cercetare/atac/utilitar usor – probabil cea mai buna optiune pentru ca e e bimotor; cel mai enervant lucru aici e ca-l au si ungurii si sarbii deja :)) HForce ala e chiar capabil
    H215M – utilitar mediu pentru regimentul SOF si utilitar
    H160M – la naval, ca poate de toate si cercetare, supraveghere marina, ASuW, utilitar si e o bijuterie de elicopter sau AS565 MBe pentru ca nu stiu daca H160M e customizat pentru operatii de la bordul navelor

    SOCAT -> ? probabil ceva inarmat dintre H145M si H160M, ambele preferabile la capitolul asta fata de H215M

    Tot vor francezii sa faca 215M la Brasov, asa poti pune conditii, boss le facem dar vrem si astea de mai sus cu reparatii / intretinere aici la botul calului

    Apoi ar fi situatia achizitiilor la licitatie de unde desigur ar iesi un ghiveci greu de intuit acum tinand cont de obiceiurile noastre proaste.

    Alternativa americana exista si e minunata doar ca nu vom asambla nimic aici si vom lua la cheie.

    Spre comparatie, un eventual portofoliu Bell (tinand cont ca e singura firma care si-a expirmat o oarecare intentie sa deschida ceva aici)

    Viper – atac / ar merge si Kiowa la mana a doua
    Venom – atac usor, cercetare, utilitar usor spre mediu
    AgustaWestland AW139 – mediu doua motoare (in portofoliul Bell) pentru utilitar/csar/naval

    In contextul redescoperitului parteneriat cu Franta, m-as duce si le-as pune pe masa propunerea cu elicopetere, mai ales ca vad ca-s dispusi sa integreze chestii pe ele (vezi Spike), mi se pare foarte important sa le putem face reparatiile aici si sa mentinem capabilitatile de la Brasov.

    A nu se intelege ca sugerez asamblarea tuturor modelelor aici dar intretinere reparatii capitale da.

    7
    • daca vrei Augusta Westland parca e acum Leonardo cu portofoliu de detoate :
      https://helicopters.leonardo.com/en/military

      • nu vreau AW, ca n-au aratat vreun interes sa faca ceva aici; m-am referit strict la cei care au aratat interes sa asambleze ceva, Airbus si Bell. nu va ar fi rele elicopterele AW.

        1
        • a facut Romania vreo comanda serioasa de elicoptere cumva ?cand or face vedem daca propun ceva,ce imi place ca de cand psd a revenit la guvernare, EADS trage tare iar la contracte militare.si mie sa nu ne procopsim iar cu o saga mare ca a corvetelor

          2
          • de ce, iar incepeti ca sunt francezi?
            Vezi cat de repede au livrat la sarbi si la unguri H145M.

            5
            • se pare ca nu ai inteles ce am vrut sa spun,nu are treaba cu faptul ca sunt francezi, in opinia mea nesustinuta de probe care ar putea sa reziste in instanta opinie care poate fi combatuta poate usor ,EADS si urmasele ei frantuzesti au inca niste legaturi bolnavicioase cu anumite structuri politice si de decizie din Romania care afecteaza Siguranta Nationala a Romaniei ,care sau manifestat in trecut prin probleme in cadrul securizarii frontierelor, in cadrul programului de achizitii HSAM,probleme in programul de achizitii SIML,probleme in mentinerea in functie a sefului SMG pt ca nu dorea sa tranteasca contracte deja hotarate,probleme care inca persista in programul Corveta Multifunctionala care este tinut in loc de frica de bulau a oficialilor care trebuie sa semneze pt Romania, desi oficial este prezentat alt motiv,pt ca nimeni nu isi pune pielea la saramura DNA pt bani pe care iau luat altii,pt ca altfel era semnat de mult.

              3
              • H 145M vine de pe linia de frabricatie din Germania.

                2
              • a, deci structurile cu legaturile alea bolnavicioase sunt la noi?
                H135 a mers bine la noi? H145 e facut tot de germani, ca H135, nu de francezi.
                Asta inseamna ca cu oricine decizi, in afara unui cumparat la cheie prin programul american, te lovesti de problema respectiva.

                • MZ si voi ati semnalat de atatea ori pe aici opacitatea si lipsa totala de transparenta in deciziile luate de autoritatile romane lucruri care in alte parti sunt publice,nu exista rapoarte independente de urmarire performatelor utilajelor achizitionate si a cheltuielilor pt ele,din experienta anterioara din comunism si de data recenta la noi secretizarea acestor lucruri inseamna de regula incompetenta si coruptie,dublate de o justitie slaba care mai mult recompenseaza infractorii de cat ii pedepseste ,si sistem clientelar de accedere in functii de decizie ,ajungem ca noi sa ramanem si sa preferam ce ne ofera americanii G2G cu transparenta de rigoare asigurata de ei unde se justifica fiecare cent
                  PS:
                  cand o sa vad asa ceva despre programele in derulare ale Mapn in Romania ca Piranha V sau Iveco si ce o mai aparea poate o sa imi schimb parerea pt ca noi stim ca avem probleme cu programele alea de pe surse neoficiale nu oficiale si atunci o sa stim si noi pe ce cheltuim bani ca n-o sa mai fie secret de secret de secret si parlamentul chiar vom crede ca isi face treaba si nu ascund coruptia incompetenta si nepotismele sub pres :https://sgp.fas.org/crs/weapons/RL30563.pdf

                  2
    • Ar trebui sa ne bagam in seama cu Macron… sa luam H160M si sa producem si noi ceva componente sa ansamblam la noi o parte din ele… Daca francezii inlocuiesc toate modele de elicoptere cu asa ceva, la noi de ce nu ar fi bun?

      4
  8. https://youtu.be/nUd2DK-KQdU
    Va mai aduceți aminte de subiectul de mai sus? Ce ar fi fost dacă luam noi acele elicoptere? Nu ar fi însemnat un plus PT noi? Pe atunci multi visam la Viper/Venom și multi au spus ca nu sunt de noi, ca meritam sa cumpărăm ceva mult mai decent. Și multe am mai cumpărat! Când o sa achiziționăm elecoptere noi? După 2030? Cum ar fi fost cu ‘70 de Kiowa ca sprijin pentru FOS, pt forțele terestre pe lângă ce avem acum? Câte guri de foc in plus am fi avut ?
    Sincer noua romanilor ne-ar trebui cât mai multă producție de vaselină, o sa avem nevoie!
    Fraieri am fost, suntem și mult timp așa o sa ramanem !

    5
  9. Viper Venom and Apache? „wet dreams”

    @Florin A
    Attack chopers? What do you want attack? Dont forget, the NATO supports ony defending not provocation war.

    1
    • @ Guido, maybe we are preparing ourselfs for some Lynx and leo 2. Sometimes the best defence is offence.
      By the way, why do you need those outdated Mil mi 24? To defend yourselfs maybe? Or the russian nuclear plant at pacs?
      Regards

      16
      • I dont need those 😛 I dont know why, you asking the wrong person

        You see? You are dreaming about conflict, war. Maybe you played too much with Call of Duty and other computer games.
        A real war is not fun, jut to know

        Other about those Mi-24s.There are many, many spare, flying-hours left in their structure. It would be foolish to throw it out

        • Well, you didn’t respond to the questios regarding your attack hellies. Have in mind something to attack?
          Regarding war, nobody here wants any of this. Including me. We just want a modern army to be sure of having peace.
          Regards.

          6
          • Ignore him, he’s nothing but another sorry ass Hungarian dreaming wet dreams about their loser country. Don’t feed the trolls…

            4
        • Herr Von Renn Weg

          Attack helicopters would be very handy in retaking lost grownd if we would be invaded!

          4
    • Focsani Gate mate, apparently it’s easier to defend against a Russian incursion with assault helicopters.

      8
    • @GuidoKursan, we don’t need attack helicopters for you; we’ll just park 1/3 of our Himars near Arad and target parliament ; and it will end.

      16
    • O strategie defensiva nu exclude tactici ofensive. Sunt planuri cu grade de generalitate diferite.

      7
    • @GuidoKursan
      „Attack chopers? What do you want attack? Dont forget, the NATO supports ony defending not provocation war.”
      What about the USA, UK, France, Germany, Spain, Italy, Turkey, etc… Why do they use AH-64, Tigre, Mangusta, AH-1?
      Just my opinion…

      9
    • To attack the enemies that might attack us.

      4
    • Attack helicopter, as you probably know, is a misleading term. It means dedicated armed helicopter, in contrast with multi-use helicopters like the Huey and the Mils, which can be armed, but are transport helos.
      Attack helicopters were designed to counter massed armored attacks. They are use the terrain for ambush. They are, essentially, a defensive weapon due to their low speed, low range and need for friendly airspace.
      \You should be glad about pondering this capability, given that Romania is an ally, and also bordering areas that are vulnerable to armored assaults.

      3
  10. @sorin.vasile

    marina franceza a inchiriat cateva H160 (H160 e versiunea civila), pana se vor livra HIL160M

    insa da, este cu totul si cu totul altceva fata de H145M. intr-o anumita masura il poti asemana cu Rafale (care a inlocuit Jaguar, Mirage, F-8P Crusader, Étendard, Super Étendard) ca si polivalenta urmand a inlocui se pare cel putin SA 316/319 Alouette III, SA341/342 Gazelles, SA 365 Dauphin, si AS555 Fennec

    10
  11. Oare mai e vreo țară în care internele au black hawk și armata h145?

    34
  12. Daca luam elicopterul asta pentru atac, mai ramane sa luam si Cessna pentru sperioritate aeriana si am rezolvat-o pe treaba 🙂 . Serios acum, pe asta il da jos si un tintas mai bun cu pusca din dotare :))

    10
  13. Cu o arma antimaterie/antiblindaj, omori orice pilot de elicopter, de la distanta foarte mare, ca trece si prin blindaj……..

    2
  14. Un elicopter de atac te costa +50 mil USD per bucata. Bazdagania asta mica cam 15. Dacă ești rupt în fund îți iei H145M sau AH-6 sau MH-6/500. Sau mai nasol tragi de niște autobuze zburătoare submotorizate, ce e drept cu sistem SOCAT.
    Am văzut un video de la un exercițiu al maghiarilor și mi s-a părut un elicopter foarte stabil și agil. De asemenea,
    se lauda cu întreținere ușoară și disponibilitate mare. Acum, integrarea Spike nu e un moft Airbus, ci clar bat la ușa MAPN, mai ales ca pentru teste folosesc Cincu.
    Sincer, în perioada următoare tot as vrea sa dezbatem viitoare achiziții ale MAPN, mai ales în ideea ca o noua tehnica de lupta e mai buna decât nicio tehnica de lupta. Asa ca dacă se vor hotara sa cumpere de la Airbus, măcar IAR sa fie implicat puternic. Țin mult la aceasta companie, ea și Aerostar rămânând cam singurele companii cu adevărat performante în aviație din tara. As adaugă și Turbomecanica.

    12
  15. H145M numai in rol secundar si in numar suficient. I rol de atac, e prea usor si supravietuirea sa pe camp de lupta va fi foarte precara. Da, Ungaria achizitioneaza 20 H145M in rol de suport lui H225M.
    In concluzie, daca Romania vrea elicopter de atac, cumpara/produce elicopter de atac mai greu si dedicat.

    10
  16. Și gândind la rece, dacă ai rachete care bat la distante suficient de mari, fără a fi pus în pericol elicopterul, distrugi și tancuri și transportoare etc…. Ca de doborât, pot fi doborâte toate, inclusiv ce mai specializate, s a văzut în Afganistan, Siria, Irak… Ce îmi place la H160M e ca are în panoplie și rachete antinava dac nu greșesc… Armata ar trebui sa specifice în cererea pentru cumpărarea de elicoptere, posibilitatea de a lansa rachete antinava. Atunci vom avea o oferta mai „specializata…”

    2
  17. Combinatia de elicoptere pentru Romania va fi UH-1Y/UH-1Z si H225M pe greu.

    Este solutia ideala din mai multe puncte de vedere:

    Primele, UH-1Y/UH-1Z sunt mult mai elicoptere decat H145M. Nu e ca si cum am compara acelas produs iar unul e mai ieftin decat altul.
    1. Sarcina utila este dubla la americance si sarcina max decolare maxima (3.5t francez 8t american.. vorbim despre elicopter usor va elicppter mediu). Ca bonus Cantitatea de armament dusa de UH-1Z fiind cvadrupla fata de H145M.
    2. Economic, ofertele se echilibreaza deoarece Airbus nu va construi H145M la noi iar Bell ar putea oferi mai mult offset. Desi oferta e mai scumpa amintesc ca noi comparam defapt un elicopter civil de 3.5 t cu un elicopter cu podea blindata de 8t.
    3. Eficienta, sa faci economie la elicoptere de atac, care se spune ca distrug tehnica inamica de 8x pretul lor inainte sa fie doborate, este o prostie. Deoarece ne va costa mai mult prin pierderi pe alte parti la unitati care nu au fost sprijinite bine.

    Pe partea de transport greu daca mapn ar avea necesitatea, cel mai logic ar fi H225M care se produce deja in tara.

    Ai avea 3 modele de elicoptere, toate produse partial in tara, toate specializate pe rolurile lor. UH-1Y UH-1Z si H225M daca chiar va fi nevoie de el.

    Black hawk iese din discutie pt ca are aceeasi capacitate de trupe ca UH-1Y, doar 11 pax.

    Acele H145M sunt pt tari cu buget mai mic, care vor sa bifeze pe hartie elicopterul de atac, mai ales tari care prevad un conflict prin europa centrala cu tari care au 20k soldati activi si 30 tancuri.
    Ar fi o mare greseala sa mergem pe el, pt ca toate tarile care se respecta au elicoptere dedicate de atac. H145M e pentru ceilalti mai mici..

    15
    • Iar Kiowa pentru ce fel de tari este? Pentru ca asta este echivalentul lui H145 nu UH-1Y. In rolul de elicopter usor de atac, recunoastere si infiltrator este peste UH-1Y.Americanul este pentru transport tactic, evacuare medicala etc. Prefer Black Hawk pentru asta.

      5
    • Elicopterele de atac nu-s total SF pentru noi ca nevoie, nu e un moft, au mobilitate mare, pot insoti trupe aeropurtate in elicoptere de transport, sunt de acord ca ar avea locul lor insa nu stiu daca ne permitem luxul; de aia spuneam mai sus ca pentru noi ar fi doar doua posibilotati, Airbus sau Bell pentru ca sa facem ceva aici si evident la cantitate mai mare se pot negocia diverse.

      Astea fiind spuse, nu vad cum poti sa compari Viper/Venom cu H145M, sunt clase diferite cu roluri diferie; in rolul Venom e H215M sau H225M

      Problema cu V/V e ca sunt elicoptere pe care nu le va mai opera nimeni, nu se mai vand, au ramas deocamdata la Marines si in rest nimic, grupul Bell se orienteaza spre altceva e.g. Invictus la elicoptere de atac. Deci nu stiu daca mai are sens sa facem noi planuri ca le luam peste 7 ani.

      Apoi, H215M vs H225M…9tone/4 pale vs. 11 tone/5 pale , diferenta e relativ mica. Reiterez, e important sa facem cat mai mult aici de aia zic ca H215M ar fi mai potrivit; pot avea loc si H225 daca e intr-adevar nevoie de ceva mai mare, nu vad problema insa principiul ramane,

      Daca nu-ti place H145M atunci H160…

      Oricum chestia asta cu elicopter de atac dedicat e putin exagerata, americanii folosesc multe elicoptere usoare, aia e coloana vertebrala, cele de atac sunt cireasa pe tort.

      Ar fi cred mai eficienta o escadrila multirol moderna cu brimstone decat 30 de Cobra.

      Sunt de acord ca H145M cum e prezentat de Airbus (cu tunuri, mitraliere) e asa mai degraba o gluma dar cu rachete serioase (Spike, Hellfire, PARS, Brimstone) poate fi un mijloc decent pentru oricine. Elicopter usor in rol de atac / cercetare folosesc nemtii, francezii, spaniolii, americanii, nu cred ca-s toti niste prosti.

      E clar ca noi nu ne vom permite toate clasele de elicoptere asa ca trebuie sa alegem ce luam si ar fi intelept sa nu mai facem o tampenie precum cea cu Damen si sa ne folosim capacitatile pe care le avem.

      7
    • Nu va fi cum zici tu…. V a fi B H transport / multirol, sau H225 m și pentru atac H 145 M, noi nu suntem SUA…cu Afganistan, Siria sa tragă islamiștii cu mitraliere de pe jeep uri . Avem alte capacitati pentru a combate forta vie. Problema noastră e nr mare de blindate și transportoare…si H145 M își va face treaba cu cu 4 spikr

      1
  18. Noaptea mintii!! Sa inlocuiesti un elicopter civil convertit in elicopter de atac(IAR 330 socat) cu un alt elicopter civil militarizat. Pentru ce dracu? Pastrezi Socat urile, eventual le schimbi motoarele si gata.

    10
    • sunt multe motive: H145 e mult mai silentios, e mai rapid si mai manevrabil, masa mai mica il ajuta sa foloseasca relieful mai usor. nu in ultimul rand ar fi nou, Pumele noastre au deja aproape 50 de ani de serviciu.

      12
  19. Pentru misiuni militare dedicate trebuie sa cumpărăm aparate dedicate încă din faza de conceptie/proiecție pentru asa ceva.Ar fi trebuit deja sa se fi tras niște concluzii pertinente din experienta avuta cu elicopterele Puma si Aloutte, de uz civil, echipate pentru uz militar.
    Fiind tara membra NATO si UE avem slte oportunitati fata de perioada comunista asa ca daca vrem un elicopter pentru misiuni de atac la sol atunci hai sa cumpărăm un elicopter dedicat pentru misiuni de atac la sol.In acest moment as merge pe AH1Z.Apasul este prea scump oentru noi.Daca putem trage de actualele elicoptere, măcar 10 ani, atunci merita sa așteptăm apariția în producția de serie a inlocuitorilor Apasului și AH1Z.
    Nu cred ca în acest moment, dotarea cu elicoptere de atac ar trebui sa fie o prioritate pentru România.Pe parte de aviatie militara, prioritate este modernizarea si operationalizarea tuturor aparatelor F16 din dotarea aviației noastre militare.
    Fără deținerea supremației aeriene, elicopterul este doar o țintă pentru aparatele de supremație aeriana ale inamicului.Inclusv în misiuni de atac la sol, F16 ne este mult mai util decât un elicopter de atac, cu condiția sa dețină armamentul și muniția cea mai potrivita pentru asa ceva.
    Ma întreb dacă în cazul nostru, rolul de atac la sol al elicopterului nu ar putea fi realizat cu succes de drona.

    5
  20. Nu va fi cum zici tu…. V a fi B H transport / multirol, sau H225 m și pentru atac H 145 M, noi nu suntem SUA…cu Afganistan, Siria sa tragă islamiștii cu mitraliere de pe jeep uri . Avem alte capacitati pentru a combate forta vie. Problema noastră e nr mare de blindate și transportoare…si H145 M își va face treaba cu cu 4 spikr

  21. Cheia insa sta in alt lucru: in toate materialele video cu bell se vorbeste despre g2g. Doar faptul ca Pumele mai rezista 10 ani si avem gauri mai mari se amana. Sunt 100% sigur de asta.

  22. Au inceput hunii sa apara paicia din ce in ce mai des asta e numa de bn inseamna ca ii preocupa achiziitile noastre degeaba rad ei de noi da cand se finalizeaza programele in derulare o s a le cada plombele din gura Enumeram: 49 F16, 54 Himars, NSM, Patriot ultima configuratie ,Piranha,JLTV,urmeaza Gowind,shoradvshorad, elicoptere atac,Ifv ++++++++Hunilor o sa cam salivati ??

    13
  23. Personal as merge pe ceva american la aviatie si ramane navalul pentru francezi (corvetele si poate submarine), insa la Ghimbav avem Airbus, deci mai greu de pastrat linia actuala de achizitii.
    Daca e sa fie ceva de la Airbus, macar sa fie H160M, ceva peste ce au vecinii nostri (acest micut si fasnet H145M), asta pana om avea bani de lucruri serioase gen Invictus (daca tot visam la F35 pentru avioane, putem sa visam si la elicoptere).
    Dar nu cred ca vor urma prea curand asemenea achizitii, ca deh… buget mic si gauri multe.

    2
    • Airbus H160M combinat cu H175M ar fi o varianta buna pentru atac/FOS/multirol/naval sau transport, in completarea Pumelor care ar trebui folosite doar pentru transport/situatii de urgenta (folosite in plan secund).

  24. La Campia Turzii si Kogalniceanu cate o escadrila de chestii serioase gen UH-60 combinate cu MH-60L DAP, la Otopeni cate o escadrila de transport usor/greu H145M si H215M sau H225M. Cu HForce pe ele.

    Fierace are nisa sa.

  25. Daca tot vreti elicoptere usoare de ata, ganganii de astea utile mai mult pt Cercetare, FOS…, mai bine asta:

    https://www.youtube.com/watch?v=4BP04LtBW_I

    1
  26. Elicopterele nu vor zbura deasupra liniei frontului in razboaiele de mare intensitate cu un adversar echivalent. Sau care vor zbura vor fi date jos. S-a vazut in tot felul de conflicte cat de vulnerabile sunt. De la Revolutia Romana din 1989 pana in Donbas si in alte locuri. Dronele si munitiile inteligente (gen loitering munition) incep sa le ia locul pe partea ofensiva. Aviatia Israeliana efectueaza atacuri in Siria si in alte locuri de la inaltime mare si cu arme cu raza lunga dincolo de raza eficace a apararii AA. Nu stiu prea multe cazuri cand au folosit elicoptere. Si au in inventar AH-64 Apache si AH-1 Cobra.
    Cei care vad in contextul actual hoarde de tancuri distruse de elicoptere sunt niste visatori. Impactul lor asupra luptelor in ansamblu este insignifiant. Au rabufnit in Razboiul din Golf in 1991. Diferenta tehnologica era asa de mare, ca lupta dintre Coalitia americana si armata irakiana, considerata a 4-a cea mai mare din lume la acel moment, s-a terminat asa de repede ca militarii americani nu au apucat sa traga niciun foc de arma.
    Elicopterele pot renaste daca primesc rachete cu raza lunga precum si noi sisteme de autoprotectie bazate pe laser de exemplu, care sunt in prezent in stadiu de dezvoltare.
    Trebuie sa prevezi cum se vor desfasura razboaiele viitorului ca sa stii dinainte ce ai nevoie.
    Daca ar fi sa pariez, as merge pe UH-60 BlackHawk pentru Armata Romana. Polivalent, fiabil si trecut prin conflicte de tot felul. Merge la orice. Probabil 16-24 de bucati.
    Celelate variante, cuplul AH-1 Viper cu UH-1 Venom (24+21) sunt posibile mai ales ca s-a manifestat interes pentru ele. Astea le vad doar la fortele terestre.
    Este loc pentru 16 aparate H-215M asa cum s-a vehiculat si cred ca parcul de 60 de elicoptere poate fi crescut spre 80.
    E un excelent elicopter usor H-145M. Noi nu avem elicoptere usoare in dotare. Sunt cateva Alouette pentru scoala.
    Daca se doreste inoirea parcului dupa 2030, pana atunci e cale lunga.
    Mai conteaza si bugetul. Nu cred ca Romania are buget sa schimbe tot parcul de elicoptere. Vor intra in dotare cu taraita pe o perioada lunga de timp.
    De ce trebuie sa fie neaparat toate elicoptere noi?
    Intrebarea este daca vrem elicoptere dedicate de atac sau elicoptere care pot face si atac.
    Prima varianta Apache (+ BlackHawk) ori Viper (+ Venom).
    A doua varianta BlackHawk UH-60M.
    Si a treia H-145M (+ H-215M).
    Eu ii gasesc loc lui H-145M in orice combinatie.
    As merge pe varianta cea mai ieftina. As lua un elicopter de atac dedicat. As renunta la Venom. Si as face loc lui H-145M.
    Nu stiu daca a mentionat cineva aceasta combinatie, dar ar fi 24 AH-1 Viper, 24 H-145M, 24 BlackHawk, 16 H-215M
    Vorba cuiva. Avem atata securitate cata ne putem permite.

    1
    • Din pacate nici o armata din lume nu are acoperite toate zonele de interes,si sa nu ai mijloace sa exploatezi acele vulnerabilitati e o prostie ,vorbind de noi ,suntem atat de rupti in fund la dotare astfel incat sa vorbim de mijloace potential ofensive e o blasfemie in momentul asta cand nu avem nici baza de aparare echipata acceptabil

      1
  27. Necesarul nostru de elicoptere e destul de mare as zice: pentru terestre ar fi 3 escadrile cuplate cu cele 3 batalioane FOS, deci 45-48 pentru marina cam 24 (8 ASM si 16 pentru infanteria marina), pentru Air force transport minim 24 (B, C Turzii, TM cate 8 in fiecare locatie), pe langa astea ar trebui inca 8 de scoala si inca o escadrila usoara in est, aici ar merge 24 de H 145
    Deci avem un necesar de 120 elicoptere la nivel de forte armate, azi poate parea utopic dar in timp, la fel cum a crescut puterea de cumparare a populatiei creste si cea a MAPN.
    Nu e imposibil sa vedem numerele astea prin 2035-2040.

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *