Articolul de dupa-amiaza: Gripen, primul avion care face trageri cu racheta Meteor

yourfile

  • În cooperare cu Agenția suedeză pentru Materiale de Apărare (FMV), Saab a efectuat cu succes prima tragere de probă cu versiunea rachetei aer-aer Meteor, controlată prin radar, dezvoltată pentru producția de masă. Gripen devine astfel primul sistem de avioane de luptă din lume cu capabilitatea de a face trageri cu această versiune a Meteor, care a fost dezvoltată pentru Gripen, Eurofighter și Rafale.

La sfârșitul lunii iunie, s-au efectuat pentru prima dată trageri de pe Gripen cu primele două rachete Meteor în configurație de producție de masă, asupra unei ținte controlată de la distanță. Tragerea de probă a demonstrat separarea de avion și funcția de link între avion și rachetă, precum și capacitatea rachetei de a se fixa pe tintă. Tragerea de test a fost de asemenea folosită pentru a verifica suportul de comandă care a fost dezvoltat pentru pilot.

„Testările au fost încheiate conform planului, și am făcut încă un pas important în activitatea noastră spre integrarea și dezvoltarea Gripen C/D, a declarat Michael Östergren, manager de proiect Gripen pentru Meteor, la FMV. Sunt impresionat de rezultatele pe care le-am obținut împreună, și asta ne insuflă multă încredere în continuarea muncii de integrare a Meteor pe Gripen”.

images (1)

Meteor este o rachetă BVRAAM (Beyond Visual Range Air-to-Air Missile – rachetă aer-aer care acționează dincolo de raza vizuală), dezvoltată pentru a permite angajarea țintelor aeriene la distanțe mari. Racheta este rezultatul unui proiect de colaborare european, în care au fost implicate Suedia, Franța, Italia, Spania, Germania și Marea Britanie. Marea Britanie răspunde de contracte, iar activitatea este condusă de organizația britanică pentru achizițiile și suportul în domeniul apărării – Defence Equipment and Support (DE&S).

”Din nou, este clar că Gripen este principalul sistem de avion de luptă cu mari posibilități pentru integrarea continuă, rapidă și eficientă din punctul de vedere al costurilor, a noilor capabilități, cum ar fi armele și senzorii, grație modului nostru eficient de lucru și al design-ului inovator al Gripen. Gripen cu radarul Saab PS05 și cu racheta Meteor reprezintă la modul absolut tot ce este mai bun în lume când vorbim despre apărarea aeriană”, declară Lennart Sindahl, Șeful Saab business area Aeronautică.

Echipa de testări a inclus reprezentanți ai Saab, FMV si MBDA din Marea Britanie. În timpul toamnei următoare, vor fi efectuate teste, astfel încât livrarea noilor capabilități să poată fi făcută pe parcursul anului 2014.

 

Comunicat Saab

30 de comentarii:

  1. Pfiuuu,noroc ca nu ne-am pricopsit cu Gripen,ne mai trezeam si cu rachete d’astea noi pe langa offset in industria romaneasca.Dodged a big bullet there.:))

  2. Astia de la Gripen presteaza, doar doar or mai vinde ceva 🙂

    Meteor-ica asta a fost si ea dezvoltata intr-un program care s-a cam intins, vin astia cu ele in dotare cand stau sa apara la rusi stealthy fighters, sunt curios care o mai fi povestea cu BVRul in conditiile astea. Daca radarele de pe fightere vor avea oarece probleme cu detectarea si urmarirea lor, radarul de pe Meteor cu o putere si o antena mult mai mica ce successuri va avea. Are datalink cu midcourse updates dar una ca daca e jamming environment is probleme si cu datalinkul iar updates trebuie sa aiba cine sa ti le faca daca detecteaza ceva. Si cu tot cu midcourse updates tot radarul de pe racheta o ghideaza pe finala.

    Asa ca daca PAKFA va fi un stealthy cat de cat reusit si cu bune mijloace de razboi electronic vor fi mici probleme cu racheta aia.

    Tipic european, pana ne adunam, pana cadem de acord care cum ai canta cu specificatiile, pana ne hotaram cine cat plateste si cine ce fabrica si la ce preturi, pana adunam banii si platim ceva, nu toti banii, doar o parte, pana o dezvoltam si pana o bagam in dotare, deja nu mai e nevoie de ea 🙂

    • mare dreptate ai. dar nu prea ai ce sa faci cand sunt atat de multe tari implicate intr-un astfel de proiect. viziunea, mentalitatea este diferita – fiecare are un set de specificatii / cerinte aparte pe care le doreste implementat.

    • Meteor e urmatoarea generatie de racheta aer-aer cu raza lunga, echivalentul afiind Amraam (D model) in lucru care vine cu o modernizare in aceeasi directie.

      Problema la rachetele din generatia existenta e ca incetinesc dupa lansare si la distante mari erau destul de usor de evitat.

      Meteor are un booster care il face sa bage viteza cand se apropie de tinta. Daca se realizeaza ce si-au propus producatorii, devine o racheta foarte greu de pacalit cu o letalitate mult mai mare decat vechea generatie.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Meteor_(missile)

      Insa sunt foarte scumpe rachetele astea de raza lunga, fie ele Amraam sau Meteor – peste 1 milion bucata, cu logistica si alte angarale… Sunt pentru aviatiile de top line.

      Destul de improbabil ca Romania si-ar permite sa dea cu asa ceva dupa Migurile rusesti si nici nu se merita – ele pot fi daramate cu chestii mai ieftine, care ce-i drept nu merg chiar asa de departe – gen Iris T sau Aim 9 siedwinders.

    • @ GSG9 da ce ar fi sa punem vreo 6 tunuri de 20 mm pe cate o haripa de ief 16?

    • Ale dracului PAK-FA, o sa fie cu miile, cu zecile de mii chiar, de n-o sa mai ai ce face cu Meteoru’. O sa renunte rusu’ si la Su-27/35 si la MiG-29/35 si in esenta o sa renunte ca,m la tot, o sa fie PAK-FA pe fiecare aerodrom. Noroc cu F-16, ca asta o sa doboare PAK-FA la legaturam doar cu tunul de bord.

    • Nu cred ca rusii vor avea in numar mare atatea avioane Su-50 cel putin deocamdata

    • In urmatorii 20-30 de ani, marea majoritate a avioanelor de lupta folosite de Rusia vor fi cele actuale, asa ca racheta Meteor este ok.Cand rusii vor avea majoritar in dotare PAK FA T 50 vom vorbi de o alta generatie de racheta Meteor.

  3. Pai nu e mai bine atunci cum fac ai nostri?
    Nu mai dezvolta nimic, stau si asteapta ca alde Meteor si alte jucarii sa ajunga la categoria junk dupa care le cumpara cu sumele pe care altii le-au luat de noi si pe urma, dupa ce se uita la ele, le stocheaza ca n-au bani sa le introduca in operare!

    Pana o apare PAK-FA-ul ala in „viata activa” cred ca mai trec zece ani ca gandul 🙂

    Daca si astia mai asteptau cativa ani pana se ingropa de tot programul, nu aveau si ei bani de pensii si salarii si eventual comisoane pentru maculatura?

  4. Lasa ca MLU arata la exterior aproape ca un F 16 Block 50/52+ si poate ghida si rachete AIM 120 AMRAAM, ce conteaza daca radarul nu vede tinta, ce conteaza alte chestii de razboi electronic si alte chestii ca si clima bizonala cu OBOGS!?NU conteaz, nu-i asa!

  5. @Marius & Fenchea Marius

    Bre, da ce sariti asa de cur in sus, ca n-am nimic nici cu Gripenele si nici cu Meteoarele voastre.

    Articolul ESTE DESPRE Gripen + Meteor, ma scuzati ca mi-am permis sa comentez!

    Fenchea Marius, du-te matale si da-le un cap in gura lu’ aia din Aviatie, Guvern si Parlament, ca nu e vina mea ca nu ti-au cumparat astia obiectul fetisului matale, si anume Gripen.

    Sau alege un perete solid si aplica-i acelasi tratament!!!!

    Pt mine 12 F16 sau 12 Gripen tot un rahat e, adica nema aviatie militara.

    Daca nu ti-au cumparat Gripen, o fi ca te certi cu cine nu trebuie in loc sa arunci cu oua in Piata Victoriei?

    @Marius
    Am pus o intrebare de bun simt: in conditiile in care europenii au inceput sa se gandeasca la Meteor prin 95-96, pe la inceputul lui 2000 au inceput sa se adune si s-o specifice, si incep s-o introduca in dotare unii prin 2017, cum functioneaza asta in conditile in care tintele pe care trebuie sa le doboare au evoluat inainte sa termine astia rachetele.

    Asta asa, CACO-nsideratie generala, cum evoleaza BVRul in conditiile in care apar tinte din ce in ce mai stealthy.

    Tot ofticat esti si matale de F16.

    Ia-l pe Fenchea de manutza si du-te si matale si da-le un cap in gura lu’ aia din Aviatie, Guvern si Parlament, ca nu e vina mea ca nu v-au cumparat astia Gripen…

    Relativ la cate PAKFA or sa fie, Putin s-ar putea sa aiba niste banuieli.

    Oricum PAKFA, alea, cate or fi, 10-20, alea vor veni primele, si dupa ce vor da jos din cerul gurii niste Gripenuri cu Meteoare atarnate de piloni, de nu vor mai ridica suedezii nici un avion si le vor tine pe toate ingropate, de abia dupa aia vor veni Su35urile si se vor pisha pe ei…

    • @GSG – imi pare rau ca nu ai inteles ca faceam ca si matale haz de necaz, ai si tu dreptatea ta cu programele intinse pe spe ani si specificatii schimbate la anumite tipuri de armament din pix.
      BVR-ul va continua sa existe doar ca va fi apanajul sistemelor de lupta aeriene ale marilor puteri cu detectie folosindu-se de fuziune senzoriala si alte chestii.
      Practic cu cat tinta este mai stealth cu atat avionul lansator va trebui sa ramna fixat pe tinta si racheta care in mod normal este fire and forghet va deveni semiactiva.
      In conditiile luptei de haita vezi NATO vs. Jugoslavia nici nu prea conteaza cu ce arma tragi ca sunt 10-20 vs. 1 si trage cel care este in pozitia cea mai favorabila.
      Mie nici prezentarea cu visul umed suedez legat de Gripen NG nu m-a convins si sunt sigur ca Su T 50 PAK FA va fi un pas important in fata pe care ceilalti nu il vor putea suplini fara dezvoltarea unei platforme de la zero sau printr-un nou sistem de detectie mult mai performant.
      Si da nu imi place ca s-a luat F 16 MLU – deh chestie de gusturi ar spune unii, eu as spune chestie financiara si aici ma doare cel mai mult.
      GSG9 suntem de aceeasi parte a baricadei si nu ne-am ofticat….:-)

    • Draga GSG9, mie imi place F-16, da’ nu MLU, sau macar daca e A/B, pai sa fie nou si minim 36-48 de bucati, cu ceva creditare pentru prosti ca noi si ceva investitii facute cu forta de producatorul/statul respectiv in Romania, ca altfel vad ca nu merge 🙂

      Ca altfel ne va ustura fundul (ca teasta nu mai simte nimic demult de cat am dat cu capul) pe platitorii de taxe cei fraieri ramasi in Romania cand vor ridica de la sol cate un F-16 sa zboare peste spatiul Carpato-Danubiano-Pontic.

      Daca mai cauti prin ce am scris, nu-mi amintesc sa fi scris un articol dedicat despre Gripen, asa cum am scris despre F-16 🙂

      Cat despre luat de manuta, Io mi-s casatorit si cu copil, asa ca si daca ar baga aia in Constitutie „prevederi libertine” pentru minoritatile noastre de orice fel, mie tot nu-mi foloseste la nimic, ca io-s pe stil vechi, (deocamdata) neminoritar, cu convingeri formate pe vremea impuscatului, ca purtator de tresa galbena, si putin slefuite dupa’aia, pe ici pe colo 🙂

    • Asa ca in ciuda propunerilor si fanteziilor tale, pe mine n-o sa ma vezi cu Fenchea de manuta in veci 🙂

    • Din pacate eu am sustinut solutia cea mai avantajoasa pentru Romania, insa nimeni nu a vrut sa aplice nici macar 0,5% din ea…
      Ca e Gripen, ca e F-16, ca e MIG-29, chiar nu-mi pasa!

    • gsg9, total de acord cu tine, cu 12 avioane, fie ele si EF din transa 3 nu suntem cei mai tari din parcare.Daca aceasta achizitie ar fi depins de tine, si ai fi avut la dispozitie actualul buget,tu ce avion ai fi cumparat?Te-ai fi dus pe mana suedezilor sau cumpara-i F16?Multumesc frumos.

  6. din punctul meu de vedere numai simplul fapt ca sfidatorii astia nenorociti au incheiat afacerea cu avioanele third hand , resursa zbor scazuta deci perspectiva nici macar de upgrade in viitor nu vreau sa exagerez dar asta ar fi trebuit sa fi umplut paharul romanilor !! o asemenea achizitie , 48 mil euro pe aparat !!! fantastic……repet , nu vreau sa exagerez sau sa fiu acuzat ca as fi extremist dar asta e un motiv serios de a iesi in strada si de a i scoate cu forta de un cica ei ar trebui sa lucreze pt romani ..sa te apropii ca pret de un Gripen varianta c/d de un Rafale si tu sa alegi f16 construit in anii 80 ?!
    apropo , nici macar acum dupa ce s a batut palma nu se stie daca in lotul asta sun aparatele construie in anii 90 ?

    ironia este ca nu ar fi prea contat in cazul unui conflict daca in locul f urilor ar fi fost saab , rafale sau eurofighter…

    in schim ar fi contat enorm asupra viitorului aviatiei militare romanesti asupra perspectivei …

    ce perspectiva ai cu aparatele astea ? macar daca in pretul pe aparat ar fi intrat un eventual upgrade …..dar ei vor mai scoate probabil inca vreo 4-5 milioane per upgrade …… sunt absolut siderat cand vad cat de delasator si de subjugat poate fi acest popor….. zicala „clasa politica = oglinda poporului ”

    imi cer scuze ca am scris atat de mult dar nu m am putut abtine si fierbe sangele in mine cand vad cum decurg lucrurile la noi.

    apropo de racheta meteor : ea poate fi folosita si altor aparate militare nu neaparat impotriva fighturilor asa ca eu consider un pas in fata a europenilor..

    eu sincer nu inteleg de ce priviti cu atat optimism spre PAK FA ? de parca ati fi siguri de tehnologia stealth de care rusii beneficiaza….

    avionul nici nu a intrat in dotarea fortelor rusesti inca ci se afla in teste si se stie mai nimic despre el …..stim doar cum arata atat…. de unde atata incredere si infricosare in PAK FA ?

    ma hazardez sa spun chiar ca la ora actuala gripen e peste acest PAK FA , despre gripen stim ce tehnologie are pe el despre cel rusesc nimic , doar ca ar trebui sa fie STEALTH , asteptati sa il teste din punctul asta de vedere….

    • @ Camino – o sa fie stelath si chiar de va amprenta de 2-3 ori cat F 35-ul chiar nu mai conteaza, pe unul il detectezi la 35 de km iar pe celalalt la 23km deci aproape de raza vizuala.
      Rusii de la Suhoi din ce au scos in ultimii 15 ani cred ca nu s-au facut o singura data de ras, asta garanteaza ca Su T 50 PAK FA vai fi ceea ce promite.
      La fel cum la americani nu isi permit ca sa nu scoata un F 35 bun asa nu isi permit nici rusii.
      Saltul tehnolgic in domeniul electronicii si procesoarelor civile care se construiesc acum si in Rusia au dus la saltul spectaculoase si in domeniul militar – vezi noile avioane rusesti si sistemle lor de bruiaj si avionica.
      Globalizarea a facut ca gap-ul in domeniul avionicii care era cam de 10 ani sa se restranga la sub 2-3 ani ceea ce este foarte putin.
      Din punct de vedere mecanic avioanele rusesti zboara foarte bine si asta poti ca sa intrabi orice pilot si o sa iti confirme!
      Toate acestea duc la concluzia ca Su T 50 PAK FA va fi un killer innascut si un avion care va rivaliza cu F 22-ul chiar daca nu va avea toate sistemele (poate) la nivelul acestuia.

      • Marius (F) ai o parere mult prea buna despre rusi fata de realitatile actuale. Pe hartie au de toate, insa realitatea e alta – adevarul e ca nu mai sunt ce au fost. Chiar am vazut recent un documentar despre programul lor spatial si se lamentau ca nu mai au specialisti – ai batrani se pensioneaza, tineret nu vine din urma. Cei mai buni absolventi merg spre firmele private, sa faca bani, nu in armata – din care fug toti.

        Rusia are inca un edge militar fata de chinezi, dar nu ii va mai tine mult. Dupa care vor avea nevoie de Vest ca sa se mentina echilibrul militar, iar europenii ii vor sprijini.

  7. Nici rusii nu stau exceptional in domeniul aviatiei. In afara de Mig29 si SU27 resapate sub forma de Mig35, SU35, nu prea au realizat mare lucru in anii 90-2000.
    Nici numeric nu stau exceptional.
    PAK FA. De ce ar crede lumea ca va fi mai bun decat F22? Diferenta de tehnologie este totusi semnificativa intre cei doi producatori.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *