Romania Military

AVIOANE DE ANTRENAMENT CU REACTIE (I)

In fiecare zi suntem asaltati in media de clasamente, topuri, comparatii si concluzii generale despre participanti  aflati in  continua concurenta. Unii castiga si sunt cunoscuti, altii pierd si dispar, sau altii devin celebri prin esecuri rasunatoare.

Ne intereseaza de obicei cine ocupa primele trei locuri, cine e la coada si poate, doar sentimental, ne uitam pe ce pozitie e favoritul nostru. Cu acesta suntem de obicei subiectivi si toleranti, ii intelegem slabiciunile si il consideram de cele mai multe ori un pic nedreptatit, dar e al nostru. Ne-au furat arbitrii, ne-au asuprit cei puternici,  pur si simplu nu am avut noroc, poate ne-am sabotat singuri, fara nici un ajutor extern, sau poate niste politicieni lacomi au distrus totul si noi am privit cu seninatate la televizor ce se intampla fara sa avem nici o reactie ? Cine stie adevarul, care oricum e subiectiv si negociabil ?

Vedem diverse clasamente europene care aproape in fiecare domeniu ne situeaza la concurenta pentru ultimul loc de obicei doar cu Bulgaria.

Excel-ul este neiertator, esti introdus intr-o celula si apoi cu un click ti se  gaseste o pozitie fata de ceilalti. De fapt fiecare subiect e  o celula avand ca si coordonate un rand si o coloana intr-un tabel care are  un titlu si o  anumita semnificatie.

Totul este rece si clar si nu ai ce sa comentezi.

In evolutia avioanelor de antrenament cu reactie, IAR-ul  99 isi are si el un loc  deja  istoric, indiferent cat de subiectivi sau toleranti putem fi fata de favoritul nostru (sa ni-l asumam oricum – e al nostru).

Voi incerca sa prezint  o analiza cat mai obiectiva a pozitiei acestui avion in clasamentele si evaluarile internationale ale avioanelor de antrenament cu reactie.

Am fost obisnuiti cu diverse legende, gen  IAR 80 era al patrulea avion de vanatoare inainte de 1940 sau IAR 99 era intre primele 5-6 avioane de antrenament din lume in generatia sa. Cum spuneam mai sus, cele doua avioane sunt favoritele noastre si avem tendinta omeneasca sa fim subiectivi, doar suntem Romani.

 

                                  PRIMA GENERATIE  (1948-1960)

Produse cca 14300 avioane

Odata cu aparitia avioanelor  de vanatoare cu reactie a izvorat si  necesitatea formarii si antrenarii viitorilor piloti  militari.  Sfarsitul celui de al doilea razboi mondial, a dus la  instaurarea razboiului rece,  avand ca si consecinta directa  o competitie  acerba in piata avioanelor de antrenament,

Aparitia motorului  cu compresor centrifugal la inceput si apoi a primelor motoare  cu compresoare axiale, avand in general forte de tractiune destul de reduse, a permis proiectarea si fabricarea primei generatii de jet trainere.

De observat este faptul ca putinii producatori de astfel de motoare au fost SUA in colaborare cu Anglia, Franta, respectiv Cehoslovacia (desemnata de tratatul de la Varsovia). Armamentul este limitat ca si diversitate, iar tractiunea motoarelor este sub 1200 kgf,  cu exceptia celor derivate din avioane de vanatoare (T 33 ) .

Au fost fiabile, simple si robuste, multe zburand 40-50 de ani, antrenand  pe rand  generatie dupa generatie de viitori piloti miliatri ( inclusiv romani cu L-29), unele zborand   si acum fie  in tari din Africa sau Asia sau, sunt  inca sunt zburate de colectionari particulari pasionati din tarile bogate, doar de placere.

Lockheed T33 at Duxford Airshow 1999

T 33 – Tara:   SUA      Primul zbor  1948,  Nr buc fabricate 6257,  Motor   reactie centrifugal  Allison J33   C tractiune 2000 kgf, Operatori  39,    Forte aeriene Avion derivat din P-80 Shooting Star , primul avion de lupta cu reactie america, precursorul lui P 86 Sabre.

FOUGA MAGISTER

Fouga Magister –  Tara:   Franta       Primul zbor  1952        Nr buc fabricate 929   2 motoare reactie cu  compresor centrifugal Turbomeca Marboré  forta tractiune 400 kgf

Operatori  26 Forte aeriene  in principal Franta, Germania, Israel, Finlanda

 

BAC JET PREVOST        

Demonstratie de zbor – https://www.youtube.com/watch?v=0nqg3fyKv-s

Bac jet Prevost – Tara :   UK       Primul zbor  1954     Nr buc fabricate 741        Motor   reactie  simplu flux  de 1100 kgf  Viper Mk-202   Este primul avion cu motor simplu flux   –  dotat cu  o prima varianta de VIPER

Operatori  10  Forte aeriene Retras in 1993

T-37 Tweet

In zbor la Grissom, SUA – 1992 – https://www.youtube.com/watch?v=JL-FgMNGQi4

Cessna T-37 Tweet – Tara :   SUA      Primul zbor  1954        Nr buc fabricate 1268   2   motore cu   reactie cu compresor centrifugal  400 kgf Turbomeca Marboré    Operatori  19 Forte aeriene  

Hispano HA-200 Saeta

Hispano HA-200 Saeta – Tara :   Spania       Primul zbor  1955        Nr buc fabricate 212        2   motore cu   reactie  compressor centrifugal  400 kgf Turbomeca Marboré     Operatori  2  Forte aeriene.  
Ca si curiozitate a fost proiectat chiar de celebrul proiectant german Wilhelm Messerschmitt.

Fokker s-14 Machtrainer

Fokker s-14 Machtrainer  – Tara :   Olanda      Primul zbor  1955        Nr buc fabricate 21        Motor   reactie cu compresor centrifugal  Rolls-Royce RB.37 Derwent  1100 kgf   Operatori   1  Forta aeriana 

Aermacchi MB-326

Aermacchi MB-326 – Tara :   Italia      Primul zbor  1957        Nr buc fabricate 700       Motor   reactie simplu flux Viper Mk 11 tractiune 1100 kgf Operatori   16  Forte aeriene

Fuji- T1

Fuji- T1 – Tara :   Japonia      Primul zbor  1958        Nr buc fabricate 66      Motor   reactie simplu flux  Bristol Siddeley Orpheus  2100 kgf  Operatori   1  Forta aeriana

Aero L-29 Delfin

Aero L-29 Delfin – Tara :   Cehoslovacia      Primul zbor  1959     Nr buc fabricate 3500     Motor  reactie centrifugal  Motorlet M-701   tractiune 870 kgf Operatori   22  Forte aeriene  Inca in serviciu  activ in cateva tari africane.

– Va urma – 

Grigore Leoveanu

Exit mobile version