AVIOANE DE ANTRENAMENT CU REACTIE (II)

GENERATIA A-II-A

 

NR APARATE  CONSTRUITE:  3200

 

Aceasta a doua generatie, fabricata in anii ’60 a incercat sa satisfaca cerintele specifice avioanelor de antrenament pentru pilotii  ce urmau sa zboare avioanele  de lupta moderne, aflate in continua evolutie, in general cu o generatie inaintea trainerelor.

Dupa razboiul din Corea, cand Sabre F -86  a luptat cu adversarul direct MIG-15,  aparitia unei noi generatii de avioane de vanatoare gen F-4 contra MIG -21, in special in razboiul din Vietnam, a adus ca necesitate si introducerea unor avioane de antrenament mai performante.

Pe langa marile puteri – SUA si UK – apar si tari mai mici, la care tehnologia a ajuns mai tarziu, sub licenta sau poate  doar lasata  a fi copiata cu intentie si ajutor   din motive  politice, tari care incearca sa patrunda de fapt in cercul celor mari, bineinteles,  cu o generatie in urma de fapt.

Motoarele cu reactie simplu flux, aflate intr-o permanenta evolutie, inlocuiesc motoarele cu compresor centrifugal, care aveau ca principal dezavantaj un diametru foarte mare, plafonand caracteristicile aerodinamice alle avioanelor.

Daca Yugoslavia, ca si Italia anterior, a apelat la motorul RR VIPER aflat in primele variante, Polonia a incercat sa isi dezvolte propriul motor cu reactie, de fapt tot o copie a Viperului.

FOLLAND GNAT T1

 

FOLLAND GNAT T1 – Tara :  Marea Britanie       Primul zbor  1955        Nr buc fabricate 449     Motor   reactie simplu flux Bristol Siddeley Orpheus 701-01 2200 kgf

A fost folosit in Marea Britanie ca avion de antrenament avansat, fiind intre 1965 si 1979 avionul  celebrei formatii Red Arrows.
A participat in razboiul indo-pakistanez cu victorii impotriva Sabre 86 si atacuri la sol.

Operatori: Marea Britanie, Finlanda,  India si Yugoslavia (doar 2 bucati pentru testare)

T 38 Talon

T 38 Talon – Tara:  SUA      Primul zbor  1959        Nr buc fabricate 1146     Motor   reactie simplu flux        2 × General Electric J85   900 kgf  fiecare sau 1700 kgf cu postccombustie
Unul din cele mai reusite avioane de antrenament avansat, cu o viteza maxima de M 1.3.
Peste 560 avioane sunt in serviciu in SUA pana in 2020, circa 70 000 piloti ale  celor mai moderne avioane de  vanatoare sau bombardament fiind antrenati pe acest jet trainer. Majoritatea aparatelor au peste 15 000 ore zbor.
NASA a operat permanent 32 avioane, fiind de obicei in folosinta permanenta  a astronautilor.

Operatori: SUA, Germania, Turcia, Portugalia, Coreea, Taiwan

In 18 ianuarie 1982 a avut loc un tragic accident in timpul unui  zbor de antrenament al formatiei de acrobatie Thunderbirds USAF. Patru avioane T 38  zburand in formatie „diamond” (romb) trebuiau sa execute un looping urmat de redresare la cca 100 m. Din nefericire, capul formatiei a lovit solul in mare viteza, urmat solidar de ceilalti trei, toti cei patru piloti pierzandu-si viata. US Airforce a decis stergerea casetei care inregistrase accidentul.
Dupa 18 luni de la tragicul accident, Thunderbirds zburau din nou.

T-2

 ATERIZARE CATASTROFALA PE PORTAVIONUL LEXINGTON 1989 – 5 victime

T-2 – Tara :  SUA      Primul zbor  1959     Avion destina antrenamentului in marina – portavioane    Nr buc fabricate 529     Motor   reactie simplu flux 2x  General Electric J85   1300 kgf  fiecare  Operatori  3    Forte aeriene   SUA, Venezuela, Grecia ( inca activ)

 CANADAIR CT 114 TUTOR

Tara :  CANADA      Primul zbor  1960        Nr buc fabricate 212     Motor   reactie simplu flux 1x   Orenda J85-CAN-40   1100 kgf  Retras in 2000

Operatori  2   Forte aeriene  Canada, Malaiezia

 

                                                      PZL TS-11 ISKRA

 Tara :  Polonia       Primul zbor  1960    Avion destinat antrenamentului in pactul de la Varsovia – a pierdut competitia in fata L-ului 29    Nr buc fabricate 424     Motor   reactie simplu flux        WSK SO-1, de fapt copie a motorului Armstrong Siddeley Viper 8 cu o tractiune de 960 kgf

Operatori  3    Forte aeriene   Polonia, India (76 buc)

SOKO G-2 GALEB

Tara :  Yugoslavia    Primul zbor  1961        Nr buc fabricate  248     Motor   reactie simplu flux    Viper ASV.11 Mk 22-6   1100 kgf  construit sub licenta

Operatori  2   Forte aeriene  Yugoslavia, Libia (116)

-Va urma –

Grigore Leoveanu

 

21 de comentarii:

  1. Completare :T 38 Talon este chiar supersonic – 1.381 km/h
    Din el a derivat F5 Tiger – un avion usor, dragut si mai ales IEFTIN

  2. IAR – 38 Talon ce misto.. supersonic.
    aaa stai ca am gresit. nu este IAR-38 este T-38 :((

    faceti-ma si pe mine sa inteleg ceva… Americanii au pus pe T-38 Talon cu 2 motoare de cate 9KN/17kN-postcombustie, Avion supersonic??? 1,3 Mach!

    IAR 93 -ul a beneficiat de motoare de 18 KNsi nu atinge 1 Mach.
    OK avem motoare slabe (dar nu mai slabe decat motoarele de pe T-38 dar mai risipitoare – ca si consum de combustibil)

    CONCLUZIA MEA: t-38 este un avion excelent. Motoare mici caracteristici SUPER.

    Banuesc ca in capitolul urmator vom citi de urmasii lui: T-5 si T-20.
    Personal consider o categorie de avioane excelente. mereu mi-a placut T-20

    • alta forta a motoarelor raportat la masa si mai ales alt profil de aripa intre IAR-93 si T-38… plus si restul finetii aerodinamice 🙂

    • T 38 greutate 3,270 kg gol IAR 93 greutate gol 5.750 kg
      T 38 greutate max la decolare 5,485 kg IAR 93 greutate max la decolare 10.900kg]
      T 38 : anvergura (7.7 m suprafata alara 15.79 m²
      IAR 93 : anvergura 9.30 m suprafata alara 26.0 m²

      T 38 armanemnt canci, acrosaje nexam
      IAR 93 2 x 23 mm GSh-23L (fiecare cu 2 tevi sistem Gast) maxim 2 tone acrosate

      T 38 doar scoala si antrenament ….

      IAR 93- scoala, antrenament, atac la sol si poa ceva vanatoare locala

      Ce este drept este drept chiar si in 1956 induistria SUA avea cestii la care industria RFSI si RSR nu avea acces in 1977

      • @Marius Z
        @Ghita B,

        da da da asa este aveti dreptate. dar comentariul meu… exprima mai degraba dezamagirea ca nu am reusit sa facem un IAR 93 semanator cu T-38 la performante. Dar stiu ca romanii prima data au inceput lucrul la avion si apoi au primit motorul; cu caracteristici mediocre.
        de acolo si esecul IAR-ului 93.

        In ce priveste IAR-99… aici sunt de comentat multe. Deja aveau motorul si in loc sa faca un bi-motor de 4200-4500kg, ceva asemANATOR CU T-38 sau T-5, au facut acest avion pe care MApN-ul nu si-l dorea cu nici un chip.

        Sunt curios daca vom realiza acel IAR-99/Honeywell si ce performante va avea… am prins in articolul de sapt asta… o informatie precum ca motorul folosit de INCAs se pare ca nu are tractiunea de 27-28Kn ci este o versiune de 20-22KN :((
        in aceasta situatie… voi fi dezamagit profund.

        • nu tractiunea va fi cam tot aia de pe Viper (18-20kN), doar ca va fi consumul la jumatate.
          De ce sa pui tractiune mult mai mare, daca aripa franeaza? Doar cresti consumul si ai ceva mai mult sfunc/acceleratie.

          • un motor mai mare iti ofera o multitudine de avantaje:

            – iti creste viteza maxima (chiar daca profilul aripii ramane acelasi. Binenteles nu te vei duce in supersonic dar tot vei lua un PLUS + 100Km/h)

            – Iti creste substantial viteza de urcare de la 25-30 m/sec la minim 40 m/sec

            – Avionul sprinteaza mai usor.

            – scade distanta de decolare (avionul atingand viteza de decolare mult mai repede) avand un demaraj bun.
            – Un alt avantaj era faptul ca avionul, mai tarziu, putea evolua intr-o varianta cu aripa DELTA, pentru politie aeriana.
            Avionul avand tractiune destul de buna.

            Daca au pastrat caracteristicile motorului de 18-20KN, doar pentru ca au un consum mult mai mic, atunci AU LUCRAT DEGEABA LA PROIECT. este TOTAL DEPASIT!
            LIPSA TOTALA DE VIZIUNE a celor de la INCAS. In aceste conditii IAR-99 /Honeywell se va naste mort.

            Este un avion TOTAL DEPASIT. eu am crezut ca vor folosi motorul de 27 KN.
            mai bine colaborau cu Ucrainienii si foloseau Progress AL-222 (24KN)
            si cred ca puteau negocia un pret super cu ucrainienii, din cauza situatiei in care se afla.

          • @Marius Z

            Acceleratia despre care vorbesti… face diferenta.
            Ai condus vreodata o Dacia LOGAN 1,4 si apoi sa conduci o Dacia LOGAN 1,6-16 valve?

            Asta este diferenta.

        • Chipp

          de unde stii ca MAPN nu isi dorea cu nici un chip IAR 93? Stii ca IAR 93 trebuiioa sa inlocuiasa MIG 15 dar sa care mai mult ?
          Apoi nu stiu .. poa se putea realiza un supersonic cu 2 motoare Vuiper (posibil) insa comanda a fots alta. Asa ca aripa parasolar, mai groasa, mai larga , mai mare (rezistenta aerodnimaica mai mare) Necesittati digerite – un antremanemty/scoala „pur” (T 38) vs antranamnet/vanatoare tactic. Sa zic asa era echivalentul lui Fiat G 91

          Cat despre dezamagirea ta .. cui ii pasa?

          • MApN-ul dorea IAR-93. Dar nu-si dorea IAR 99.
            M-a refeream la 99

            @Marius,
            Americanii folosesc avioane cu fractiune mare, pentru antrenamente.
            Chiar dacă nu-s toate supersonice, cum e cazul Hawk-ului (T-45 Goshawk) care are motor de 26kN si atinge 1000km/h

            • „Chiar dacă nu-s toate supersonice, cum e cazul Hawk-ului (T-45 Goshawk) care are motor de 26kN si atinge 1000km/h”
              Mai uita-te odata la profilul aripii si derivei de T-45 si apoi la IAR-99 si o sa vezi de ce IAR-99 nu va putea atinge viteza aia nici cu motor de 40kN!

  3. Cum adica urmate solidar de celelalte avioane? Doar nu s-au sinucis de durere. Erau mai atenti la formatie decat la pozitie, nu?

  4. offtopic

    o stire pe tema exercitiului militar din Marea Neagra??

    OBSERV CA ROMANIA reprezinta grosul aplicatiei navale. cu un numar de 8 Nave (2 fregate; 2 corvete-Tetal; 2 corvete – Tarantul; 2 dragoare) aici mai adaugam si 2 dispozitive lansare rachete Sol-Nava)

    pfff chiar avem nevoie sa modernizam navee astea… vad ca reprezinta grosul aplicatiilor comune din Marea Neagra.

    http://adevarul.ro/news/eveniment/nato-isi-flexeaza-muschii-militari-inapropierea-rusiei-manevre-militare-amploare-marea-neagra-1_589007545ab6550cb8f4d648/index.html

  5. Ah, si pe langa avioane sarbii mai primesc si doua divizii de sisteme BUK…….asta e o stire mai grea..cred eu..decat obositele alea de avioane..cat inseamna asta..nr rachete ma refer..?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *