BAE Systems – AMPV

Putem in sfarsit arunca un ochi pe noul Armored Multi-Purpose Vehicle al US Army, vehicul care are ca principala sarcina inlocuirea batranului si venerabilului M 113.

Noul AMPV nu este o MLI (dotarea cu o MLI pe senile este un program separat) ci un transportor de trupe blindat pe senile bun la toate dar care are ca principal scop in viata transportul infanteristilor de colo pana colo, la un nivel de protectie cat mai acceptabil.

Vehiculul va intra in dotarea armatei in cinci variante constructive: transportor de trupe pentru uz general (vehicul blindat bun la toate), centru de comanda, vehicul dotat cu mortier, evacuare medicala, tratament medical si va face parte din ceea ce americanii numesc “Armored Brigade Combat Teams (ABCT)”.

Fata de batranul M113, noul transportor va asigura un grad de protectie net superior, oferind in acelasi timp o mai mare mobilitate pentru trupe. Va dispune de un volum mai mare.

De unde noi trebuie sa pricepem un lucru si, vorba unui fost primar-general al Bucurestiului, fost ministru al transporturilor de cateva ori, fost president peste toti romanii de doua ori: iarna nu-i ca vara si nici senila ca roata.

Roata este cea mai eficienta dpdv al foarte multor lucruri: costuri cu achizitia, intretinere, are o mobilitate mai buna decat senile in 75% din cazuri si pe 60-70% din terenuri, dar cateodata, daca ai bani si ceva minte, este bine sa ai si senile pentru momentul cand lucrurile tind sa mearga rau din toate punctele de vedere posibile: zapada si drumuri desfundate, nisip moale, ai nevoie de viteza pe un teren de tip selenar, artileria inamica bate de nebuna etc.

Din acest motiv MLI-ul n-a murit ci dimpotriva a crescut ca tonaj si nivel de protectie si, vedem in cazul rusilor si americanilor, nici transportorul de trupe pe senile n-a dat ortu’ popii desi ar fi trebuit, in opinia unora.

Pentru ca asa se intampla cand dau nas-n nas unii care au tot fost prin razboaie si unii care de foarte multi ani doar le privesc la televizor si inca mai cred ca filmele cu Rambo sunt documentare artistice, dupa fapte strict reale.

GeorgeGMT

23 de comentarii:

  1. Salut. Nea. George are dreptate Nea horinca Traian dar ce ne facem cu costu, ca ai nostri, si asta ne spune istoria le place sa fie mereu cu ismenele la glesna. Si eu sunt de acord ca sa incepem un program de inlocuie a senilatelor dar de 30 de ani o tot ard cu pdf-uri.

  2. nu știam că venerabilul mai e activ in inventarul us army.

  3. O repostare din urma cu o luna si ceva, de ce s-au cacanit cu…MLI-ul in celalalt program (desi corect ar fi „programe”).

  4. Noul AMPV este de fapt vechiul bradley fara turela. De asta au si castigat cei de la BAE ptr ca ofereau un vehicul comun cu cea aveau deja in dotare ABCT urile + posibilitatea de a transforma o parte din bradley urile aflate in stocare in AMPV uri. Pe chestia asta competitorul direct, GD(care venise in competitie cu un stryker senilat) a contestat rezultatul competitiei inclusiv in congres. Revenind la mli urile noastre senilatul este bun daca te numesti sua, rusia, china si inca cativa si ai o logistica beton care sa ti le transporte sa sa le repare/inlocuiasca pe cele avariate de rulajul excesiv pe propriile senile. Ca asta e marea lor hiba, daca tragi de ele prea mult crapa cate ceva. Si atunci ori ai ca americanii mii de transportoare rutiere grele, ori ai ca rusii/chinezii in depozite mii sau zeci de mii de vechituri cu care le inlocuiesti. Altfel pleci spre front cu 200 si ajungi cu 100-150.

    3
    • … dar de ce n-ar fi bune pentru noi daca s-ar repara aici. Noi nu mergem cu ele in Golf, le tinem pentru noroaiele noastre.

      Transportoare rutiere oricum trebuie luate pentru tancuri, pot duce si mli-uri/transportoare pe senile, exista cai ferate, nu vad o asa mare problema. Daca vrei sa te joci prin TO (cat o mai tine si asta) trimiti chestii pe roti…

      • Cai ferate in Romania….yep …on par with Africa….15 km/h average speed on freight rail….pana le misti ocupa Bucurestiul ivanii ?

        2
      • ca sa le repari ai nevoie de piese,in general venite de peste ocean(daca vom avea la un moment dat bradley si ..bradley).si oameni calificati.si la ce „noroaie” avem de cativa ani(de seceta) incoace se descurca beton si pirandele. culmea e ca s-ar putea sa avem nevoie de senilate tocmai ptr TO. dupa cum merg lucrurile,TO s-ar putea in curand sa nu mai insemne astan sau mali.e posibil in cativa ani sa avem trupe in teatre de operatii din iran, coreea de nord, china sau chiar rusia.

    • Nu se transforma nimic. Toate sunt noi construite, la fel precum sasiurile pentru M109.

      2
      • am spus ca initial a existat posibilitatea asta. dar dupa ce au sarit cei de la GD de cur in sus si au inceput cu contestatiile ,au dat-o si astia de gard,ca nu era vorba de asa ceva,ca oportunitati de transformare si livrare din stocuri ptr tari partenere si bla-bla-bla. ideea este ca „noul”AMPV este de fapt vechiul bradley turretless(sub denumirea asta a si intrat in competitie).sau mai pe romaneste : aceeasi marie dar fara palarie (turela)!

        1
        • Ai inteles gresit.

          „The basis of General Dynamics’ protest is the program’s proposed timeline as well as the use of BAE’s Bradley Fighting Vehicle as the optional exchange vehicle for design development.”

          Problema de transforma o parte din flota Bradley in AMPV nu a fost in calcule. BAE a propus ca pentru faza EMD (Engineering Manufacturing Develop) folosirea unor vehicule existente si atata tot.

          https://www.hsdl.org/?view&did=760958

        • Si GD-ul cu ce masinarie shenilata a intrat in competitia pt AMPV? Cumva cu ASCOD-Ulan/Pizzaro, ala de-l au in varianta primara austriecii si spaniolii si il vor avea britanicii modernizat ca Ajax & Co? Ca alt vehicul de lupta blindat multirol shenilat nu produce GD/GDELS.
          Acum sper si cat mai repede sa realizeze si mariile genii neintelese de la DPA al MAPN, ca ArmRo/FTRo au nevoie si de un VLBMS in afara de Piranha-3/-5 si TBT Agilis 8×8,4×4 si poate 6×6.
          Si daca tot s-a inceput colaborarea cu GDELS ar fi mirific ca ArmRo sa aiba in dotare, in viitorul apropiat macar 200 ASCOD-2/-Ajax pt inlocuirea treptata a MLI-84 M Jder.
          Acum catre ce tip de VLBMS se vor orienta ciudatii de la DPA vom vdedea, cert este ca ArmRo are nevoie si de un VLBMS.
          Faza este cu se se vehicul blindat shenilat multirol de lupta se va inlocui MLVM, pt ca ASCOD-2/-Ajax sunt cam mari si mai grele. Sper nu cumva cum au francezii pt VM ai lor cu BvS-10…???

  5. https://www.defenseromania.ro/crucisator-nazist-descoperit-in-largul-norvegiei-la-80-de-ani-dupa-ce-a-fost-scufundat_605241.html
    They don’t make them as they used to…?
    Avariata de artileria de coasta,torpilata de un submarin britanic si scufundata de o torpila nazista….crucisetorul nazist sta pe fundul marii la sute de metri adancime drept….Nu putem afirma acelasi lucru despre fregatele noi germane care nu stau drept nici la suprafata….??

    3
  6. Unitățile ” grele” sint virful de sulița
    a armatelor cu posibilități financiar- economice. Forța de atac super blindata și ” de arme reunite”.
    Nu sunt forța majoritara în nici o națiune. Adică diviziile de tancuri cu regimentele total senilate.
    Diviziile mecanizate sint baza. Unde sculele pe roti sint preponderente.
    Și în ambele variante , ” umbrela” aeriană e atît fundamentală cît și un multiplicator de putere.
    Cazul USA :
    Abrams + Bradley ca forța de soc. Susținută de obuziere blindate M109 și lansatoare de rachete MLRS. Tot sub cupola aviației de vânătoare dar și Patriot + Apache + A 10.
    Nu e la buzunarul oricărei națiuni.
    Pentru noi , că tot suntem săraci în tancuri și cu MLI depășite, forțele pe roti sint soluția ceva mai ieftina.
    Pirande multe dar și specializate + HIMARS + Larom.
    Lipsesc obuzierele cu muniție standard NATO , elicopterele de atac și un număr suficient de avioane multirol.

    3
  7. Fabrica (vizitata recent de „ministresa” apararii) unde se construieste „Castorul” senilat al spaniolilor (Pizarro-ASCOD) si in viitorul apropiat si balauro-piranda cu 8 auto-picioare:

    editat*, deoarece a fost clipul eliminat (cred ca va fi repostat), macar ala cu „ministresa”
    https://www.youtube.com/watch?v=jyLO1L9kVLE
    editat**, clipul originar a fost repostat.

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *