Boeing spera sa se reintoarca pe portavioanele americane, odata cu avioanele generatiei a VI-a

FA-XX650

Conceptul F/A-XX al avionului de generatie a VI-a, de la Boeing

In timp ce Lockheed Martin incearca sa-si creasca “felia” din comenzile viitoare ale US Navy, prin anuntarea unui concept de drona pentru portavioane (UCLASS), Boeing, scos destul de brutal de pe aceleasi portavioane si  care pana mai ieri erau domeniul  sau personal si nedisputat de nimeni, incearca sa redevina competitional pe o piata pe care o domina lejer de ani buni.

Astfel oadata cu intrarea F-35 pe portavioanele americane, baietii din Seattle, au ramas fara o buna parte din obiectul muncii, fiind loviti acolo unde se asteptau mai putin, numai ca Boeing nu are de gand sa lase lucrurile asa.

In aceasta ordine de idei a fost prezentat un nou concept de avion multirol, destinat aviatiei ambarcate, cu ocazia expozitiei Navy League Sea-Air-Space, din capitala federala. Astfel saptamana trecuta, baietii au prezentat conceptul  F/A-XX al viitorului avion de generatie a VI-a.

Acest concept nu a fost scos din maneca de Boeing doar pentru ca nu aveau ce face, ci dimpotriva, la cererea Marinei, care are in vedere inlocuirea actualei flote de Super Hornet si Growler cu avionul F/A-XX la orizontul anilor 2030. Desi se parea ca portavioanele americane vor fi dotate cu F-35 in mod majoritar, Marina Americana doreste un avion care sa-i ofere capabilitati ofensive/defensive dincolo de ceea ce dispune astazi sau de ce ii ofera F-35 in viitor.

In acest moment nu este foarte clar daca F/A-XX va fi un avion pilotat, sau dimpotriva va fi primul avion adevarat de lupta comandat de la distanta. Deocamdata ambele variante au fost oferite de catre companie Fortelor Navale.

Spre deosebire de actuala generatie de avioane stealth, F/A-XX va fi un avion fara ampenaj (ansamblul cozii) si care, cel putin la nivel de concept, ar avea aripi canard, un lucru destul de ciudat, daca tinem cont ca aceasta solutie constructiva are dezavantajul cresterii amprentei radar, dar in acelasi timp s-ar elimina reflexile apenajului clasic. De asemenea aparatul va fi unul bi-motor, stealth, etc, beneficind de toate invatamintele trase pana acum din constructia precedentelor avioane “invizibile” americane.

Next-generation fighter

 De la Lockheed Martin avem doar o impresie artistica

 

Sursa: Defense-update

 

GeorgeGMT

15 comentarii:

  1. O mica corectie – Boeing ca si companie nu a proiectat/produs nici un aparat de vanatoare ambarcate de peste 60-70 ani. Ei produc aparate doar prin achizia fostei McDonnell Douglas.
    Poate XF-32 „Monica” 🙂

  2. Acesta este doar o poza cu impresia artisitca nimic mai mult, Boeing nu va dezvolta asa de repede generatia a 6-a cand inca nu stapaneste generatia a 5-a. Daca observi la poze vei vedea ca nacelele motoarelor sunt aproape drepte – ceea ce inseamna ori radar blockere – si tehnologia s-ar putea ca sa fi evoluat asa de mult incat canalele S sa nu mai fie necesare ori o dispunere a unui S in plan vertical – solutia de la Su T 50 PAK FA.
    Canardu-ul ce sa spun pana una alta Typhoon si Rafale si Gripen din generatia a 4-a sunt printre cele care au amprenta cea mai mica, J 20 chinezesc are tot canard-uri deci se poate cas a le aliniezi cu restul liniilor aparatului spre a avea o amprenta radar scazuta.

  3. Am si eu o nelamurire, ce inseamna generatia a 6-a? Cu ce vine nou generatia asta a 6-a? Ca daca nu vine cu nici o inovatie atunci iertati-ma ca va spun, tot gen a 5-a este. Generatia a 5-a a venit cu caracteristicile stealth, ce are in plus aceasta super-mega-extra generatie a 6-a, are macar un nou tip de radar, mai bun decat AESA?

  4. „The under development Chinese Chengdu J-20, Indian HAL Advanced Medium Combat Aircraft and the Russian Sukhoi PAK FA are now providing more advanced fighters to compete with current American fifth generation jet fighters.[3]

    Dubbed the „Next Generation Tactical Aircraft”/”Next Gen TACAIR”,[4] the USAF seeks a fighter with „enhanced capabilities in areas such as reach, persistence, survivability, net-centricity, situational awareness, human-system integration and weapons effects,” a November 4, 2010 presolicitation notice states. “The future system will have to counter adversaries equipped with next generation advanced electronic attack, sophisticated integrated air defense systems, passive detection, integrated self-protection, directed energy weapons, and cyber attack capabilities. It must be able to operate in the anti-access/area-denial environment that will exist in the 2030–50 timeframe.”[5][6]

    Lockheed Martin’s Skunk Works division has revealed a conceptual next-generation fighter design that offers the first hints of an ambitious, long-term technology strategy for the new class of tactical aircraft that will emerge after 2030. The concept was published in a 2012 calendar, which was distributed to journalists. Lockheed Martin has called for greater speed, range, stealth and self-healing structures.[7]

    The equivalent in the United States Navy is the Next Generation Air Dominance program.

    The Sixth Generation fighters are expected to use advanced engines such as Adaptive Versatile Engine Technology to allow longer ranges and higher performance.

    USAF’s General Mike Hostage has said that they have yet to decide on which features will define the sixth generation fighters.[8]” – pana acum este doar la nivel de bla,bla,bla nimic mai mult.

  5. Potential Generation 6: extreme stealth; efficient in all flight regimes (subsonic to multi-Mach); possible “morphing” capability; smart skins; highly networked; extremely sensitive sensors; optionally manned; directed energy weapons.
    http://www.airforcemag.com/MagazineArchive/Pages/2009/October%202009/1009fighter.aspx

    Partea cu „optionally manned” pare a fi mai aproape de realitate, in opinia mea.

  6. Eu sunt de parere ca gen 6 va avea cam ce gasim de top la gen 5 plus o viteza de 6-9 mach plus arme mult imbunatatite

  7. Imi imaginez 2 tipuri, unul gen B2 dar mai mic, mult mai stealth, amprenta IR extrem de mica sau mascata complet, materiale radar absorbante noi, eventual crearea unui nor de plasma, poate va fi, chiar daca nu complet, macar partial invizibil si pentru ochiul uman, sau cel putin sa devina vizibil cand e prea tarziu, in genul predator. Pilotat doar in caz de misiuni foarte sensibile, in rest complet autonom si cu circuit inchis. Evident tot felul de super arme si electronica.
    Al 2-lea model bazat pe propulsie Scramjet, mach 10, probabil nepilotat, ca la viteza aia ce sa mai pilotezi.

  8. inteligenta semi-artificiala

  9. Se poate pilota si la mach 10 , pilotul avand atmosfera propie

  10. Hm , … parca li s-o cam epuizat flerul in prezentarile astea …imi amintesc de un A-12 Avenger 2 de la McDonnell , parca ,chiar yf-ul 23 ,X-32 [parca , drona canard fara ampenaje ], ”Bird of Pray ” aratau a ceva mai avansat ca inovatie de design acum 12 ani. Despre proiectul asta F/A-XX am mai vazut propuneri artistice acuma vreo 2 ani , aproximativ la fel , fara canarduri si cu consolele motoarelor plasate sub aripa .Cred ca aparitiile propunerilor artistice ar putea justifica poate o scurgere de fonduri spre un proiect in desfasurare care ar avea caracteristici mai avansate ,luand in considerare x-47 sau naveta- drona spatiala [naveta autonoma ]care conduc spre inovatii tehnologice avansate.

  11. Am butonat gresit anul , era acum 22 …de ani . Ce zboara timpu ‘ !

  12. X-36 era drona fara ampenaje …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *