Buletin naval: lucrurile se complică pentru nemţi

Guvernul german s-a saturat de ThyssenKrupp Marine Systems

Lucrurile se complică pentru nemţii de la TKMS şi Lurssen. După recentele peripeţii în urma cărora marina germană a refuzat să accepte în serviciu o fregată tip F125, iată că cele două şantiere dau chix şi în programul corvetei MKS180. De altfel, corveta cu pricina prezintă aceleaşi caracteristici atipice ca fregata F125, ceea ce mă face să mă întreb dacă cei din marina germană sunt genii sau au luat-o razna complet. Despre MKS180 (Korvete 131) puteţi citi mai multe aici.

Mie mi-au atras atenţia deplasamentul de 5000 t, specific fregatelor nu corvetelor, dar şi o configuraţie atipică a armamentului instalat la bord, armamentul antiaerian fiind limitat la… Sea Ram. Şi, similar F 125, noua corvetă/fregată va trebui şi ea să poată opera oriunde pe glob, inclusiv în mediul arctic!?!?! Iniţial, nemţii au vrut patru nave dar ministrul apararii german, doamna Ursula von der Leyen, a anuntat (în 2017) că vor fi construite şase nave, prima fiind aşteptată în serviciu în 2023. Chiar şi aşa, cele patru nave sunt evaluate la 3,9 miliarde euro, o sumă cu care s-ar putea cumpăra două Arleigh Burke… Iar preţul programului tocmai ce a crescut cu 500 milioane de euro. Se aşteaptă ca pentru şase nave suma să treacă de cinci miliarde de euro.

„Concedierea” asocierii TKMS/Lurssen a mai lăsat doar doi concurenţi pentru construcţia corvetei, asocierea dintre German Naval Yards Kiel şi BAE Systems şi asocierea Damen cu Blohm+Voss.

Vestea proastă a sunat cam aşa: „The Federal Office for Equipment, Information Technology and Use of the Bundeswehr has informed Thyssenkrupp Marine Systems that the consortium consisting of ThyssenKrupp Marine Systems and Lürssen has been excluded from the further tendering process in the MKS 180 procurement procedure.”

Ştirea a creat panică, îndeosebi printre numeroşii sub-contractori ai TKMS/Lurssen, obişnuiţii comenzilor marinei germane din ultimii 20 de ani. Probabil, decizia marinei a fost influenţată de rezultatele „deosebite” ale fregatei F125, aflată în întârziere cu doi ani faţă de planul iniţial şi afectată de numeroase probleme tehnice sau chiar conceptuale.

Motivele „concedierii” nu au fost făcute publice dar speculaţiile indică faptul că preţul cerut de cei de la TKMS pentru cele patru corvete s-ar putea să aibă mult de-a face cu asta, ca şi unele acuzaţii de dare de mită.

Vestea este deosebit de bună pentru competitorii TKMS/Lurssen care păreau să fi acaparat piaţa construcţiilor navale militare.

Iniţial, la licitaţie s-au înscris şi DCNS şi Fincantieri dar s-au retras din competiţie.

Acest proiect este unul de urmărit întrucât el semnalează deja un trend cel puţin neconvenţional în echiparea şi dotarea marinei germane. Si ramane de vazut daca acest trend arata un vizonarism deosebit sau…nu.

Dacă lucrurile vor merge bine, prima navă ar trebui să ia calea mării prin 2023 şi, ca o noutate, MKS 180 va fi prima navă germană care va dispune de rachetele anti-navă norvegiene NSM, Germania semnând deja un contract ferm cu Kongsberg Gruppen (la mijlocul lunii februarie) in valoare de aproximativ un miliard de euro (achiziţia NSM are legatură cu submarinele U212 cumpărate de Norvegia).

De altfel racheta anti-navă NSM va deveni arma standard pentru navele germane şi cele norvegiene, de unde deducem noi că şi F 125 va folosi tot NSM, racheta norvegiană fiind practic „adoptată” de cele două ţări, probabil – în cazul Germaniei – la schimb cu submarinele mai sus menţionate.

Dar atunci apare întrebarea ce vor face nemţii cu RBS 15 de vor să ne-o vândă nouă, atât timp cât RBS-ul se fabrică acum doar în Germania (si posibil si in Suedia)?! Va mai avea RBS 15 MK III viitor? Va dezvolta Germania două familii de rachete anti-navă în paralel?!

Implicaţiile acestui deal sunt de urmărit. Cu atât mai mult cu cât pare că Germania acordă mult mai multă atenţie beneficiilor economice decât celor pur militare în condiţiile în care sunt unul din reprezentanţii NATO în Marea Baltică.

Eu, Nicolae, încă nu-mi revin… Really? Corvetă de 5000 t cu 2 Sea Ram pe post de apărare antiaeriană, cu capabilităţi arctice ?!?!? şi la un preţ mediu estimat de aproape 1 miliard de euro/navă? Nu mai bine se lasă băieţii aştia de făcut nave şi le iau de la unii care chiar se pricep la aşa ceva?

 

Nicolae Hariuc

George GMT

 

Surse:

https://global.handelsblatt.com/companies/thyssenkrupp-blocked-warship-tender-893609

http://www.kn-online.de/Nachrichten/Wirtschaft/Marineschiffbau-TKMS-und-Luerssen-sind-bei-MKS180-rau

68 de comentarii:

  1. Sper sa nu dea Domnu’ sa participe la licitația pentru corvetele noastre, că au șanse mari să câștige:)))…..dar să mă opresc din ras că numere știe niciodată!

  2. Serios? Nu pot sa cred astia su luat -o razna,cum sa-ti bati joc de tine insusi, adica tu mare constructor de nave te duci la fund de unul singur

  3. Cum de unul singur?….e mai multi, adică de prosti și de lacomi :)))

  4. Cum spuneau 2 nemți în dimineața asta văzând coada de mașini din fata IMGB, dinspre centura spre oraș: Unorganisiert la fiecare 2 cuvinte.?

    • @Reis: Nemtii aia doi sa se duca la ei in Vaterland, sa vada ce staub-uri de 8-10 km sint in sudul Munchenului in fiecare dimineaza lucratoare. Care Munchen, apropo, nu are centura pe zona de sud…. Asta ce o fi, Deutsche organisierung?? De infumurati ce sunt nu le ajungi nici cu prajina la nas…

  5. I-o fi ajuns blestemele englezilor din WW2. Cam tarziu dar…

  6. Probabil ca nemtii prin relatiile economice intinse in toata lumea, considera ca nu mai au adversari de calibru care sa pericliteze siguranta navelor, cu valuri de atac.
    S-au hotarat sa joace oare, pe cartea elvetiana , care a fost cea mai profitabila ?
    Ori poate sub aparentul aspect inofensiv, construiesc vre-un „crucisator spatial”, pe modelul Izumo.
    Ar fi de urmarit, ce dezvoltari ulterioare se pot face din aceste nave, pt ca au bani si santiere sa le converteasca.

    • Ce dezvoltari ulterioare? 🙂
      Uite care este una din probleme: „The F125 Baden-Württemberg-class frigates currently has several problems. These problems include a persistent 1,3° list to starboard[5] and the fact that the ship is dramatically overweight, which would limit its performance, increase its cost of operation, and most importantly, adversely affect the Deutsche Marine’s ability to add future upgrades to the somewhat sparsely outfitted vessel.
      Slabe sanse…

      • De inclinarea navei, stiu, am postat si eu linkuri care detaliau problema. Nu stiu insa , daca este o problema ce poate fi remediata usor, prin repozitionarea greutatilor de balast sau necesita modificari structurale mai mari( cu costul suplimentar aferent). Posbil ca problema sa nu poata fi remediata la nava construita deja.
        Insa adaugarea de armament suplimentar cat ar adauga la greutate ?
        Ca reper, 2×8 MK41 VLS gol = 28-30 tone, deci cu o echipare peste medie a navei, tot nu cred sa treaca de 70 tone, suplimentar. Nu sunt cunoscator, dar hai sa zicem 100 tone, inseamna asa mult ?
        Eventual nu ar putea sacrifica din autonomie pt a compensa?
        Aici imi dau cu presupusul fiindca nu stiu, asa ca orice lamurire este binevenita.

        • Navele au tancuri de balast cu care jongleaza mutand greutatea longitudinal sau transversal. Totusi, in ciuda acestui fapt, fregata germana este canarisita intr-unul din borduri… Mie asta imi spune ca problema este una mai grava, probabil una de proiectare, undeva s-a facut o greseala.
          Am bolduit problema care afecteaza modernizarile ulterioare. Nu zic ca este imposibil de modernizat ulterior, doar ca probabil va necesita modificari mult mai ample si, pe cale de consecinta, mult mai scumpe.
          Americanii, in programul FFG(X), au cerut expres o rezerva de greutate pentru modernizari ulterioare.

          • @Nicolae, mai este o problema zic eu destul de grava, nava sa nu fi fost sudata drept sau modulele sa nu fi fost puse / imbinate perfect si atunci oricat ai regla nava din balast nu-ti merge drept, iar la un val riscul sa se rastoarne e mare.

            • Pai sa le ceara olandezilor masinaria de scanat nave sa vada unde e stramba… 🙂
              Cauzele pot fi multiple, de la greutatea echipamentelor gresit distribuita pana la tribordul nu este egal cu babordul.

        • Expertii germanii chiar au accentuat ideea ca nava nu are rezerva de spatiu si flotabilitate pt a ambarca mai tarziu tehnica de lupta de anvergura. Asta-i alta problema…

          • Ca sa ai o flotabilitate cat de cat buna chiar si pe mare montata, centrul de greutate trebuie sa fie cat mai apropiat de fundul navei, ca sa nu te rastorni, e complicat avand in vedere ce echipamente duce o fregata.

            Si poate sa mai insemne un singur lucru: din proiect ei nu au anticipat ce se monteaza ori nu li s-a precizat clar si ulterior s-au facut modificari dupa ce era aproape finalizata.

            • Tara lui Andrei

              Cred ca au fumat marijuana atunci cand au planificat tot proiectul asta.

              In contrast to the Bremen class, which were built with Cold War-era scenarios in mind, the Baden-Württemberg-class frigates will have much enhanced land-attack capabilities. This will better suit the frigates in possible future peacekeeping and peacemaking missions. For such reasons, the frigates will also mount non-lethal weapons.

              The initially considered 155mm MONARC gun, as well as the naval GMLRS rocket launcher, were dropped due to problems with the navalization of these land-based systems.

  7. Poate e un spargator de gheata de buzunar, mascat in corveta, de 5000 t ?!

  8. Ce spune presa germana.
    Se pare cà TKMS a primit o scrisoare de 56 de pagini unde li se explicà tàràsenia.

    https://www.weser-kurier.de/bremen/bremen-wirtschaft_artikel,-restchance-fuer-luerssen-bei-ruestungsauftrag-_arid,1705997.html

    • Merci pt. link, pana acum nu am stiut ce rol si inluenta are Iskandar Safa. Pagina lui de Wiki a fost updatata cu noile informatii:
      „On 1 March 2018, a German consortium consisting of Thyssen Krupp and Luerssen is excluded by the German Government from the tender for the construction of the multi-purpose warship MKS 180 for the benefit of GNY (German Naval Yards), belonging to the Prinvinvest group, and the Dutch shipbuilder Damen”

      „German Naval Yards Holdings GmbH (GNYH) is a German shipyard group which combines three shipyards in the Kieler Förde under its umbrella: German Naval Yards Kiel (successor of HDW Gaarden), Nobiskrug (Rendsburg) and Lindenau (de) (Kiel).
      The group is a 100% subsidiary of Privinvest,[1] a European shipyard group which also owns other naval companies such as CMN in France and Isherwoods in Great Britain”.

      P.S. Traducerea e mai rezonabila din germana in enleza vs. germana – romana.

        • Mda, frumoase amandoua, insa nu cred ca se uita ai nostri la ele, nici macar ca a treia sau a patra optiune.
          DCNS XWind 4000 e magnifica, stie cineva mai in tema, ce capabilitate de navigatie pe furtuni, are un asemenea design ?
          Fregata franceza, D646 Latouche-Tréville( 3500t ),
          Min. 01.18
          https://www.youtube.com/watch?v=Xf4e4jLTX0U
          Abia la ultima trecere, am inteles ce zicea @Checkmate cu Hamina ftw.. Impresionanta, daca raportam la dimensiuni.
          https://en.wikipedia.org/wiki/Hamina-class_missile_boat

          • nu pentru ai nostri, eu ma gandeam la germani si altii… cat despre experienta, ar fi un regres imens sa aibe probleme la cele noi, avand in vedere ce au construit inainte.

          • DCNS XWind 4000 este un demonstrator, un concept, unul vechiut chiar, daca nu ma inseala memoria…

            Din ce-mi aduc aminte, sub actiunea valurilor, trimaranele/catamaranele sunt mai stabile in plan transversal dar mai sensibile in plan longitudinal. Ruliul mai mic fata de un monohull dar tangajul mai mare.

            Un alt avantaj este in general pescajul mai mic fata de al unui monohull.

            De asemenea, trimaranele/catamaranele, la aceeasi putere instalata, tind sa fie mai rapide fata de un monohull. In cazul vedetelor rapide, acest lucru este compensat de carenele monohull pe aripi portante cu ajutorul carora se reduce semnificativ rezistenta la inaintare.

            In cazul velierelor e o discutie, in cazul navelor mari (gen Independence class – cred ca-i cel mai mare trimaran militar) in aceasta configuratie e alta discutie.

            In cazul navelor militare, eu prefer monohull, in special la navele de tonaj mare.

  9. Tre’ sa recunoastem un lucru, doar nemtii datorita seriozitatii lor arhicunoscute sunt in stare sa faca ,,prostii serioase”……deci daca vrei un lucru prost ,,bine facut” vei apela intotdeauna la nemti…..sper ca cu Agilis-ul s-o dea-n bara si sa iasa bine:)))

  10. Si uite asa Damen extinde capabilitatile conceptului Sigma, daca nu cumva oferta e noul concept Crossover, iar unele module vor fi construite la Galati

  11. arleigh burke e vreo 2 miliarde si e un distrugator inarmat pana in dinti

  12. neamtu tiganu

    Oferta cuprinde peste 12000 de pagini. Consortiul a primit citeva milioane pt. oferta.
    Am participat de multe ori la editarea ofertelor.
    Care e procedura:
    exista un sistem computerizat in care beneficarul face o lista cu dorinte. Ofertantii raspund la acestea, evident fiecare pt. el, avind optiunea de a accepta, a respinge sau a comenta prijn evidentierea eventualelor influente asupra exploatarii, pretului etc. Beneficiarul raspunde la obiectiile ofertantului. Aceasta procedura se repeta de citeva ori. Ofertantul antreneaza o echipa intreaga, pe diferite specialitati. In aceasta procedura si beneficiarul trage foloase deoarece uneori nu are specialisti in toate domeniile si deci invata cite ceva. De altfel de abia dupa acest ciclu beneficiarul e in stare sa editeze un caiet de sarcini serios.

  13. neamtu tiganu

    Inca ceva, nu de putine ori de frica de a fi acuzati ca ar fi partinitori politicienii prefera sa dea contracte inafara. De ex. la Krefeld, un orasel pe aici, s-au licitat tramvaie. Chiar in Krefeld exista o fabrica Siemens unde se fabricau si tramvaie. Totusi, in ciuda demonstratiilor cetatenilor orasului s-au cumparat tramvaie din strainatate.

  14. neamtu tiganu

    inca una si ma duc.. e tare trist ce se-ntimpla cu Krupp, unul din concernele care au fost baza dezvoltarii industriale germane. Sfirsitul a inceput cind a fost totul vindut pe o marca chinezilor care au venit cu sutele si au demontata toate otelariile surub cu surub si le-au luat in China. A fost in permanenta batjocorit, cea mai rusinoasa chestie a fost unirea cu Thyssen, rivala si dusmana ei. E de inteles ce frecusuri au aparut la unirea acestor colosi, Mai apoi concernul a fost condus de niste idioti care au investit miliarde si au pierdut in Brazilia.
    Banii pierduti aiurea i-a obligat sa economiseasca la singe si a pirdut mult din avansul tehnologic.

    Deci bucurati-va, observ fericirea multora cind aud vesti proaste din Germania, numia ca nu mor caii cind vor ciinii.

    • Nu se bucura nimeni cand soldatii germani fac instructie cu cozi de matura, sau cand Berlinul nu are nici un submarin operational, sau numai 94 de tancuri gata de lupta, observam doar o cruda realitate.
      Cand noi am scris ca F 125 este o bascalie de fregata unii ne-au spus ca sa ne vedem de treaba noastra ca nemtii stiu mai bine si la doar cateva zile propriul lor guvern ne-a dat dreptate.

      Este o situatia periculoasa tratata de noi cu simtul umorului…

    • Cred ca intrebarea care trebuie pusa mai intai e: ce are de gand Kriegsmarine? Vor deveni o marina buna doar pe timp de pace? Si F125 si MKS180 sunt expresia dorintelor marinei germane.

      Cat despre TKMS, e clar ca ceva nu merge bine acolo, prea multe esecuri jenante…

      Da, nu-mi plac nemtii si, da, tind sa devin subiectiv in cazul lor… Nu-mi plac pentru ceea ce vor sa fie fara sa isi asume si raspunderea aferenta nazuintelor. Nu-mi plac pentru ca datorita actiunilor Germaniei, criza din 2008 a aratat mult mai rau decat ar fi trebuit sa fie.

      Daca vor sa fie „sefii” Europei, sa-si asume asta. Daca fac o prostie, sa si-o asume… (vezi Merkel, veniti dragi refugiati in Europa, va primim cu bratele deschise, apoi impun cote est europenilor… really? I-ai chemat, tine-i…)

      • Da, nu-mi plac nemtii si, da, tind sa devin subiectiv in cazul lor

        Am observat, nu numai la tine, dar nu-i bai.
        Si totusi Germania are un potential imens, economia bubuie, somajul e cel mai scazut de la unire, datoriile statului scad, pina si la Olimpiada de iarna au iesit pe doi.
        Au, in schimb, mari probleme cu armata si inzestrarea armatei. Am mai spus pe aici, bate un vint de pace infiorator de fierbinte. Firmele de inzestrare militara au probleme sa gaseasca lucratori desi platesc f. bine. In plus generatia actuala de politicieni e incredibil de incompetenta, Merkel a domnit cu mina de fier si a taiat tot ce s-ar fi dezvoltat in urma ei.

        • Tipic comunist. Taierea mladitelor, adica. Se vede ca frau vine din est. 🙂

        • Foarte simpla si corecta analiza!

        • Personal va respect foarte mult. Totodata va inteleg si afectiunea pentru patria adoptiva.
          Totusi ceva s-a stricat in Danemarca si pute in Germania. Ca parte a NATO, Germania ar trebui sa fie unul din pionii de baza. Dar nu este si nici nu da semne in sensul ca ar vrea. Nici nu stiu daca-mi doresc sa vrea, pentru ca are o capacitate industriala impresionanta. Cred ca mai devreme sau mai tarziu o vor face, doar ca e interesant de vazut cum…
          Cat despre clasa politica… nu e doar in Germania, e peste tot. Si asta-i o buba si mai mare.

    • Pt cei interesati, William Manchester a scris Armele lui Krupp. Asta, daca nu va sperie dimensiunea, 1050 de pagini.
      https://www.scribd.com/doc/236694029/William-Manchester-Armele-Lui-Krupp

  15. Bre, stiu ca va doare inima s-o recunoasteti dar nu pot sa cred ca eu sunt chiar singurul care vede ca fregata asta este … fantoma lu Marasestiul nostru re-incarnata cat de prost au putut s-o faca nemtii (adica infinit mai bine decat am fi reusit noi vreodata daca ne propuneam s-o facem bine)!

    Daca pui 40 de ani diferenta asta e exact nava pe care nemtii se chinuie s-o faca cat mai putin agresiva (noi ne-am chinuit s-o facem agresiva pe a noastra, degeaba!) dar cu exceptia faptului ca are electronica, tunuri, rachete AN si CIWS – toate state of the art, spatiu de cazare ca la hotel, sala de forta, aer conditionat (nu din ala de aprtament, prins pe fatada), de fapt este ca si crucisatorul nostru baldabac mai aproape de cargou inarmat decat de o nava de lupta adevarata. 😉

    • In opinia mea, diferenta este asa:
      – noi am vrut sa o facem puternica si ne-a iesit slaba (ce ne-au dat rusii in materie de armament) si nu tocmai bine (probleme de stabilitate) dar macar pluteste drept (dupa ce au mai taiat una alta…)
      – ei au vrut s-o faca slaba de la inceput (armament) desi au „n” optiuni la dispozitie si le-a iesit o nava slaba care pluteste stramb si este cam grea.
      Noi eram la prima nava militara de acest gen si fara acces la armament modern, ei sunt la a „n” nava de acest fel si tot nu le iese prea bine…
      Zic si eu… 🙂

      • Vorbind serios, eu cred ca ne aflam in fata unei tentative de a trage dungi pe un magar si a-l duce la zoo pe post de zebra. Mie pur si simplu mi se pare ca nemtii nu mai au nicio dorinta sa participe activ la orice fel de confruntare militara de amploare si fac tot posibilul ca si daca se schimba politica lor in viitor sa nu existe mijloace „tehnice” cu care sa fie pusa in valoare acea alta politica sau transpunerea ei in realitate sa fie atat de costisitoare incat sa devina inca si mai nepopulara!

        F-125 este (in opinia mea, fireste) o nava de sprijin a unei grupari navale, perfect capabila (de fapt mult mai capabila decat un Arleigh Burke, de ex) sa gazduiasca refugiati sau sa care ajutoare in locuri indepartate.

        De asemenea, imi pare o nava foarte ieftin de exploatat, cu un echipaj infim pentru dimensiunile ei si cu costuri de combustibil extrem de mici. Imi mai pare si o nava suficient de mare si bine echipata/confortabila (are sala de forta, n-am zis-o la misto!) pentru ca un echipaj sa fie trimis cateva luni dupa pirati sau ca sa salveze oameni din barci supraincarcate fara sa innebuneasca.

        In cateva cuvinte este un Opel Omega, mare, incapator, fara valente sportive de bmw si nici luxus ca un merc ci o masina onesta, ieftina pentru ce-ti ofera si buna sa-ti faci treaba cu ea.

        Iar treaba nemtilor (din pacate pentru noi) nu pare in niciun caz un conflict de anvergura …

        • Cu alte cuvinte un OPV de 7000 de tone la pret de superfregata…

          • Tara lui Andrei

            Numai bun pentru salvat „refugiati” din mediterana atunci cand in Italia o sa vina la guvernare toti aia anti-sistem/anti-imigratie.

            :))

          • Daca vorbim de pret, eu as lua ca baza de calcul 3 clase de fregate foarte performante pentru vremea lor adica:

            – De Zeven Provincien – pret unitar cca 600 mil Euro – prima este in serviciu de mai bine de 15 ani deja – apropos, olandezii n-au adaugat niciodata al 6lea modul de 8 VLS MK 41 pe niciuna dintre cele 4 nave!
            – Alvaro de Bazan, primele 4 au costat cca 450 mil Euro la inceputul mileniului – a 5a, lansata in 2013 era deja in jur de 830 mil
            – nu in ultimul rand F-124 predecesoarea „OPV-ului” cum ii zici tu in cauza. Date in exploatare tot pe la inceputul mileniului la un 700 mil Euro pe bucata.

            Toate astea ma fac sa cred ca daca F-125 era o versiune actualizata de fregata facuta pe calapodul unei nave polivalente de lupta nemtii n-o scoteau in mai putin de 900 de mil de Euro, poate 1 miliard. Gandeste-te ca americanii SPERA sa dea 1 mld de dolari pe fregata facand un numar imens pentru europeni. Cat ar fi fost daca erau 4 sau 6?

            Pe urma adauga o gramada de munitie (ca astia chiar folosesc armele pe care le au), pune si tu SM-2, chiar SM-6, ESSM, VL-ASROC. Mai pune un minim de 50 de oameni la echipaj. Si un sistem de propulsie mult mai puternic, mai usor, mai putin voluminos si mult mai consumator de combustibil.

            Cand tragi linie o sa vezi ca nemtii au economisit sute de milioane pe durata vietii acestor nave si cred ca-i doare fix in basca de ce zicem noi sau altii.

            A, ca nava nu tine asieta cum trebuie sau ca a iesit prea grea astea sunt clar pacate tehnice greu de inteles la experienta lor.

            Dar ca nava asta are foarte multe dotari state of the art (in primul rand un super radar, tun de putere si cu munitie ghidata, sistem de protectie cu momeli si razboi electronic de asemenea foarte tari, 2 elicoptere performante de 11 tone si care chiar pot face rol antisubmarin pe bune, si o gramada de alte chestii utile) asta cred ca nu o pot nega multi.

        • Sala aia de forta e unde te-ai astepta sa fie VLS-ul…
          Observatia e foarte buna vis a vis de nemti. E ceea ce ma roade si pe mine. Adauga si initiativele lor paralele NATO, nu in cadrul NATO.

  16. Kriegsmarine kaputt?

  17. Trebuie si gura neamtului sa mance o paine alba!
    Si de un se oa mananca mai bine decat de la bujet?!

  18. Faptul ca nemtii s-ar alege din offsetul norvegian de la submarine cu inca un tip de racheta (NSM) – RBS 15 va fi pus pe K-130 – nu e neobisnuit la tarile mari. Nu e ca in cazul Romaniei, care ia 16-20 de rachete si n-are sens sa fie de 3 tipuri.

    Ei isi permit financiar sa tina doua tipuri, mai ales ca astea pot fi complementare – NSM sunt unele mici, doar cu ghidaj IR, fara radar, cu raza mica dar foarte ieftine iar RBS 15 ramane arma strategica serioasa si cu capabilitate all weather (IR e blocat de umiditatea din aer). La nemti e si chestiunea economica, unde trebuie impartite contractele si intre state – sudul ia o chestie, nordul ia alta. Nu m-ar surprinde ca si treaba cu TKMS sa aiba legatura cu asta.

    Si la americani exista mai multe tipuri de racheta si pentru fiecare program se tine o competitie cu criterii diferite. A propos, la programul OTH s-au retras Boeing cu Harpoon si Lockheed cu LRASM pentru ca nu le-au convenit criteriile de punctaj si au ramas doar norvegienii.

    Altfel, racheta RBS 15 merge inainte spre noua versiune – Saab are contract deja semnat anul trecut pentru noua generatie de RBS 15, cu raza extinsa, etc.

    https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2017/april-2017-navy-naval-forces-defense-industry-technology-maritime-security-global-news/5051-saab-receives-order-for-next-generation-anti-ship-missiles-rb-15-mk-3-rb-15-f-er.html

  19. Cred ca Sheer,Hipper,Donitz,Raeder se rasucesc in mormint.Poate si Alfred Krupp.
    Oricum Good save the Qeen.

    • Tara lui Andrei

      Britanicii nu-s prea departe de nemti sincer. Mie la momentul actual mi se par mult mai profesionisti si bine echipati francezii, italienii si spaniolii. Poate si olandezii si eventual scandinavii intr-o oarecare masura. Ma refer la marina militara.

      • Si olandezii si norvegienii sunt foarte buni.
        Adevarat, si BAE a mai dat chix, dar macar a dat chix cu noutati si premiere (type 45, prima propulsie IEP)

      • Pana zgarii suprafata sudistii din Europa stau perfect. Nemtii, englezii, americanii sunt mai transparenti si se dezbat in presa si in parlament problemele de dotare si apar si critici – ca navele n-au una sau alta, ca F-35 e incet, ca programele engleze mari rup bugetul, etc.

        Insa daca nu se aude nimic si nu critica nimeni in presa programele din Franta, Italia si Spania nu inseamna ca acolo totul e perfect.

  20. Corect.Francezii si spaniolii au fost foarte bine echipati naval in decursul istoriei.Totusi pregatirea si experienta maritima britanica au fost superioare lor[Drake ,Nelson/Trafalgare]
    Scandinavii[vikingii]au fost foarte buni navigatori[New Foundland] si soldatii /
    bine ca au fost crestinati de saxoni.
    Italienii, in Mediterana [mare nostrum], au fost doar ‘impresionisti’.Nemtii, oameni seriosi ,au construit Fritz x.si cind l-au turnat pe ROMA au constatat ca italienii furasera din blindaj. Bomba a ucis multe fructe de mare,vandute ulterior.
    Olandezii, chiar foarte buni navigatori si comercianti[Compania indiilor de est].Militar, De Ruyter ,a fost bunicel dar nu suficient.
    Portughezii, cu Pizarro curajosi si pragmatici.
    Viitorul ce ne ofera ? Queen sau uber alles.
    Scuze.Am ales putina istorie.
    Nu prea ma pricep la fineturi militare,gen PAACFA2c4 /HIMARS ST/Flak37/40/Arbait/Frei /PATRIOT Mk2/4 /AMRAAM/Crotalle ,Igla sau Maliutka.
    Si Katiusa suna bine pentru rusi.Nemtilor le ‘cauzeaza’

    • Trecutul, nu e o garantie pt. viitor.
      O mica corectie, Pizzaro a fost spaniol, portughezii i-au avut pe Magellan(desi a navigat pt. Spania), Bartolomeu Diaz si Vasco da Gama.

      • In domeniul constructiilor navale traditiile conteaza. Sunt acel cumul de cunostinte datorat experimentarii de-a lungul veacurilor si expresia expunerii la experiente pe care altii nu le-au avut.
        Spre exemplu, in epoca marilor descoperiri geografice, forma navelor si a velelor erau secrete foarte bine pazite si nu existau planuri sau scoli. Totul era in mintea mesterului.
        La fel, expunerea la mari mai furtunoase (Marea Nordului, Golful Biscaia etc) a condus la constructia unor nave cu calitati nautice mai bune.
        Cum sunt navele vikinge un exemplu inca actual de hidrodinamica.

        • Intr-adevar, cel mai la indemana exemplu despre importanta unei „scoli” in constructie de nave, este celebra corabie suedeza, VASA.
          Va multumesc, pt. timpul pe care l-ati cosumat astazi, pt. a aduce completari la discutie.

          • N-ai pentru ce. Vasa… 🙂

            • Olanda „binișor dar nu destul”?
              In mica Olanda și-au „rupt dinții” într-un timp destul de scurt toate puterile europene.
              Spania, Franța, Marea Britanie și Suedia.
              La modul că De Ruyter le-a dat britanicilor o umilință maxima. De neconceput aproape. Sa dai foc flotei britanice în propriul port (și să „furi” nava amiral intactă – conform legendei De Ruyter ar fi considerat că era păcat să ardă o așa navă).
              Sudezilor le-au făcut praf flota in Marea Baltică la apogeul puterii lor militare.

  21. Incredibil ce au ajuns nemtii astia. Efectiv strigator la cer.

  22. Multumesc pt. corectii,sincer.Daca nu cunoastem ceva din trecut ,sintem mai saraci.
    Sint natii[popoare] pe care trecutul/istoria ii obliga.’noblese obligee’ sa expandeze.Noi ,romanii, eram si sintem aici, si sigur o sa raminem.Cu sau fara Patriot/Himmars/Spike etc.
    Pentru ca, multi dintre noi ne iubim tara.Sint din Bucovina si imi pare rau ca am pierdut Cernauti ul fara lupta, Este important, sa nu mai pierdem nimic.
    Sigur, o sa fiu catalogat Patriot PAC3/4 retard pentru ca ne iubim Tara.
    In rest, revenind la subiect,mi-e egal daca Germania are flota,
    Important e sa nu mai cucereasca capitala, adica, Bucuresti.ul

    • Atitudinea este gresita. Germania este parte la NATO. Organizatia aia de aparare colectiva. Daca Germania scartaie, scartaie toata organizatia. Toti suntem NATO.

      • Tara lui Andrei

        Daca Germania scartaie, defapt, nu scartaie tot NATO. Ca nu sunt(em) toti atat de ret***ati ca ei.

        Eu as zice ca intr-un „meci” Germania – Polonia ar sterge polonezii pe jos cu nemtii.

        Un sfert din armata nemtilor poti s-o „dezactivezi” pur si simplu invocand faptul ca le-au facut praf si pulbere tara in WW2 si apeland la sentimentul real de vina colectiva al germanilor. Daca mai ai si niste evrei prin batalion deja le-ai dat „perversa”.

        Germanii au probleme la cap, la modul serios. D-aia armata lor e din ce in ce mai slaba si la nivel social si cultural ei se pare ca involueaza, in loc sa evolueze. Are legatura cu a fi politically correct, cu faptul ca la guvernare de mult timp sunt niste imbecili.

  23. Eu cred că e și o implicare a serviciilor secrete ostile Germaniei, cei care cunosc modul actual de operare a serviciilor in acest domeniu pot sa confirme

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *