Buletin naval: politica de achiziții navale a Chile

O scurtă prezentare

Chile este una dintre cele mai stabile țări din America de Sud, cu o economie sănătoasă și un PIB/capita estimat în 2020 pe la 15 000 USD. Țara are o ieșire largă la Oceanul Pacific și Oceanul Înghețat de Sud, zona sa economică exclusivă având o suprafață de 3 648 532 kmp. Poza de mai jos este elocventă și relevă importanța deosebită a marinei în structura forțelor armate ale țării.

marina Chile

Sursa foto wikipedia

Prin urmare, marina are 25 000 de oameni și 5 200 de pușcași marini și este alcătuită din 66 de nave de suprafață, din care 21 sunt nave mari de luptă. Principala bază a marinei chiliene este în Valparaiso. Pentru scopul acestui articol mă voi opri doar asupra fregatelor, principalele nave combatante ale flotei chiliene.

În acest moment, flota de fregate are principala bază la Valparaiso și este compusă din:

  1. Almirante Williams (nava amiral), FF-19, Type 22, Batch 2, clasa Boxer, produsă în 1988, fregată multirol de 4900 tone, cumpărată din Marea Britanie în 2003; 
  2. Almirante Condell, FF-06, Type 23, clasa Duke, produsă în Marea Britanie în 1991, fregată anti-submarin de 4200 tone, intrată în serviciul chilian în 2008;
  3. Almirante Lynch, FF-07, Type 23, clasa Duke, produsă în Marea Britanie în 1997, fregată anti-submarin de 4200 tone, intrată în serviciul chilian în 2007;
  4. Almirante Cochrane, FF-05, Type 23, clasa Duke, produsă în Marea Britanie în 1990, fregată anti-submarin de 4200 tone, intrată în serviciul chilian în 2006;
  5. Capitán Prat, FFG-11, clasa Adelaide, produsă în Australia în 1993, fregată anti-aeriană de 4100 tone, intrată în serviciul chilian în 2020;
  6. Almirante Latorre, FFG-14, clasa Adelaide, produsă în Australia în 1992, fregată anti-aeriană de 4100 tone, intrată în serviciul chilian în 2020;
  7. Almirante Riveros, FF-18, clasa Karel Doorman, produsă în Olanda în 1993, fregată multirol de 3320 tone, intrată în serviciul chilian în 2004;
  8. Almirante Blanco Encalada, FF-15, clasa Karel Doorman, produsă în Olanda în 1993, fregată multirol de 3320 tone, intrată în serviciul chilian în 2005.

Toate aceste nave au fost cumpărate după ce chilienii au aflat prețul cerut de germani în 2003 pentru 8 (opt) fregate de clasă Meko A200. Se pare că aceștia ar fi cerut 1,3 miliarde USD pentru construcția a patru nave, ceea ce i-a cam speriat pe chilieni. Astăzi ar însemna 1 823 638 586 USD. Opt fregate ar fi dublat cel mai probabil prețul. Sau pe acolo.

Cazul nr. 1 – Almirante Williams – Type 22 Boxer

Înainte de a se numi Almirante Williams, s-a numit HMS Sheffield. A fost cumpărată de Chile în 2003 cu suma de 27 de milioane de lire sterline sau cu 45 milioane USD, conform altei surse. Astăzi, această sumă ar însemna 63.125.951 USD.

Almirante Williams este și astăzi nava-amiral a flotei chiliene. A ieșit din serviciul britanic în 5 noiembrie 2002 și a intrat în serviciul chilian în data de 4 septembrie 2003. Chilienii au preluat nava fără modificări majore, ce excepția sistemelor speciale de interceptare a comunicațiilor cu care navele Batch 2 fuseseră dotate de britanici. Într-o poză de dinaintea modernizării se văd senzorii vechi, lansatoarele de Sea Wolf și cele de torpile, dar fără lansatoarele de Exocet.

Chilienii au procedat la modernizarea navei în martie 2008. Radarul Marconi Type 967M a fost păstrat din serviciul britanic adăugându-i-se un radar de cercetare aeriană ELTA EL/M-2238 și două radare de control al focului tip ELTA EL/M-2221GM. În materie de contramăsuri s-a optat pentru Terma SKWS și noi sisteme ECM (electronic countermeasures) și ECCM (electronic counter-countermeasures).

La fel ca noi, au montat în prova un tun Oto Melara de 76 mm dar, spre deosebire de noi, nu s-au oprit acolo. Astfel, Almirante Williams a mai primit 2 tunuri rapide de 20 mm Oerlikon, 8 rachete navă-navă Harpoon și două sisteme de rachete antiaeriene Barak 1 pentru apărarea apropiată. Nava a păstrat cel mai probabil cele două lansatoare triple de torpile de 324 mm din serviciul britanic.

A fost montat un sistem pentru asigurarea operațiunilor cu elicopterul ambarcat, un SH-32 Cougar.

Multe din echipamente au fost recuperate de pe distrugătoarele de clasă County ieșite din serviciu în acea perioadă. Nu am găsit surse coerente în ceea ce privește costul acestei modernizări, dar nu cred să fi fost foarte mare având în vedere refolosirea unor echipamente de la nave mai vechi. 

marina Chile

Almirante Williams înainte de modernizarea din 2008. Sursa foto: wikimedia commons

marina Chile

Almirante Williams după modernizarea din 2008. Sursa foto: Chris Cavas twitter

Cazul nr. 2 – fregatele olandeze

Contractul pentru achiziția de către Chile a două fregate de clasă ”M” și a două fregate de clasă ”L” a fost semnat în 27 martie 2004, prețul total fiind de 290 milioane euro.

Declarația ministrului chilian, Bachelet Jeria, cu ocazia semnării contractului cu Olanda este elocventă:

We decided to buy the Dutch vessels, because not only were they in excellent condition, they were also new.

Tjerk Hiddes și Abraham van der Hulst, cele două ”M”-uri, au fost redenumite în serviciul chilian Almirante Riveros (FF-18) și Blanco Encalada (FF-15).

Conform unei știri din 2019, se pare că chilienii sunt interesați să achiziționeze și ultimele fregate de clasă ”M” aflate încă în serviciul olandez, o scrisoare de intenție fiind deja semnată între cele două părți. Potrivit olandezilor, HNLMS Van Amstel și HNLMS Van Speijk vor fi transferate către chilieni în 2024, respectiv în 2027.

marina Chile

Structura senzorilor și armamentului fregatei de clasă M în serviciul Chile Sursa foto: Naval Analyses

Cele două fregate de clasă ”L” transferate către Chile au fost F-812 Jacob van Heemskerck care a fost rebotezată FFG-14 Almirante Lattore și F-813 Witte de With rebotezată FFG-11 Capitán Prat.

marina Chile

Versiunea L, structura senzorilor și armamentului în marina Chile Sursa foto: Naval Analyses

Nu mi-e clar care dintre cele două tipuri vândute de olandezi (”M” sau ”L”) la acel moment au fost în cărți și pentru dotarea Forțelor Navale Române. Dacă este vorba despre ”M”-uri aș spune că, pentru a câta oară?, am făcut o afacere proastă alegând cele două Type 22. Vă reamintesc că acestea din urmă au costat 116 milioane de lire sterline, înarmate fiind la nivelul unui OPV, în timp ce chilienii au dat (în medie) 145 milioane de euro pe două nave aflate la data vânzării în serviciu, excelent înarmate și într-o stare foarte bună. Dacă ar fi fost vorba despre ”L”-uri, principalul dezavantaj ar fi fost lipsa hangarului și a helipadului, absolut necesare în opinia mea. C’est la vie!…

Cazul nr. 3 – fregatele Type 23

Profitând de tâmpenia politicienilor britanici, Chile a cumpărat în 2005 trei fregate britanice Type 23: HMS Norfolk, HMS Marlborough și HMS Grafton plătind pentru ele suma de 134 milioane lire sterline (170 milioane USD). Navele au fost rebotezate Almirante Cochrane, Almirante Condell și Almirante Lynch. Dacă astăzi am repeta achiziția făcută de Chile în 2005, prețul actualizat cu inflația ar fi de 201.592.763,77 lire sterline.

Navele au fost cumpărate cu senzorii și armamentul din serviciul britanic ceea ce nu mi se pare tocmai de lepădat. Modernizarea lor a început în 2017, Lockheed Martin Canada fiind integratorul proiectului în asociere cu șantierul naval local ASMAR. Se remarcă noul radar Hensoldt TRS-4D, rachetele antiaeriene Sea Ceptor preferate duo-ului ESSM & MK 41 VLS, toate integrate în sistemul centralizat de conducere a luptei CMS 330, un produs al LM Canada.

În octombrie 2019, Almirante Cochrane era în teste pe mare în vederea acceptării în serviciu, lucrările la Almirante Lynch au început în mai 2019 iar nava este așteptată înapoi în serviciu către sfârșitul acestui an, a treia, Almirante Condell urmând a fi terminată în 2022.

De remarcat că prețul rachetelor ESSM și al celor 3 lansatoare MK-41 VLS ar fi fost de maxim 140 milioane USD. Cel mai probabil, oferta MBDA a fost mai bună la care se adaugă și faptul că adoptarea Sea Ceptor a avut nevoie de mai puține modificări structurale. Dintr-un articol recent știm că un radar Hensoldt TRS-4D este aproximativ 12 milioane euro per bucată. Una peste alta, nu cred ca chilienii să fi cheltuit mai mult de 60 – 70 milioane USD/unitate pentru aceste modernizări chiar dacă informațiile precise lipsesc sau nu am căutat eu suficient de bine.

marina Chile

Un infografic al modernizărilor Type 23 din serviciul chilian Sursa foto: navalnews.net

Cazul nr. 4 – fregatele de clasă Adelaide

Și ajungem la cea mai recentă achiziție: fregatele de clasă Adelaide, versiunea australiană a fregatelor americane de clasă Oliver Hazard Perry, probabil unul dintre cele mai reușite programe navale americane.

Cele două fregate australiene au înlocuit în marina chiliană cele două fregate olandeze de clasă ”L”. Putem remarca faptul că, deși ambele nave beneficiază de serviciile aceluiași lansator, Mk-13, cel australian a fost modernizat pentru a trage rachete Standard SM-2 Block 3A, nu 1 precum ”L”-urile olandeze. La aceasta s-a adăugat și instalarea de către australieni a unui MK-41 VLS capabil să tragă rachete ESSM. Merită de asemenea menționat faptul că australienii au efectuat o modernizare majoră a celor patru unități de clasă Adelaide în 2009, costul întregului program fiind de 1,4 miliarde USD, o sumă considerabilă.

Cele două Adelaide au preluat inclusiv denumirile (FFG-14 Almirante Lattore și FFG-11 Capitán Prat) celor două ”L” olandeze care au fost/vor fi retrase din serviciu.

Dar să nu vă gândiți că navele australiene au fost vreun chilipir. Atunci când și polonezii erau interesați de ele, se vehicula un preț de 550 milioane USD pentru amândouă, respectiv 275 milioane USD pentru fiecare navă. Nu este puțin, dar o navă nouă cu capabilități similare se duce probabil către 600 – 700 milioane USD.

Concluzii

Astăzi le puneți voi…

Nicolae

 

Surse:

https://www.navalanalyses.com/2015/05/jacob-van-heemskerck-class-frigates-of.html

https://www.navalanalyses.com/2014/11/karel-doorman-m-class-frigates-of.html

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/36972/dutch-finalize-frigate-sale-to-chile-%28apr.-9%29.html

https://www.janes.com/article/91996/chile-s-frigate-modernisation-plans-make-progress

https://www.express.co.uk/news/uk/1157791/ship-sell-offs-sinking-Royal-Navy-HMS

https://books.google.ro/books?id=Us87DAAAQBAJ&pg=PT73&lpg=PT73&dq=Almirante+Williams+frigate+cost+refit+upgrade&source=bl&ots=OMPJOisUSE&sig=ACfU3U3Kq1lA8ThfNnk5N1Zs-shzSKq2EQ&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwj32aCynv7oAhUhAxAIHSDYB6YQ6AEwC3oECA8QAQ#v=onepage&q=Almirante%20Williams%20frigate%20cost%20refit%20upgrade&f=false

http://www.savunmahaber.com/en/a-summary-of-last-year-in-the-global-warship-market-americas-mulling-the-idea-of-purchasing-both-new-and-second-hand-ships/

https://www.defensa.com/chile/armada-chile-interesada-buques-clase-adelaida

https://www.defensa.com/chile/fragatas-clase-adelaida-integran-oficialmente-armada-chile

Lockheed Martin details Chilean Navy Type 23 frigates upgrade

https://www.lockheedmartin.com/en-ca/chile.html

https://www.globalsecurity.org/military/world/europe/type22-dispose.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Sheffield_(F96)

Rethinking defence: Naval modernisation in South America

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_active_ships_of_the_Chilean_Navy

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/74798/bae%2C-thales-to-support-chile%27s-second_hand-frigates.html

http://sciencecentre.amccentre.nl/studies/Outline_AMC_Study_for_the_CN_aug06.pdf

Australia’s Hazard(ous) Frigate Upgrades: Done at Last

144 de comentarii:

  1. Concluziile ar fi doua: Chile este cea mai serioasa si stabila tara sud-americana, o Germania a Americii de Sud. Unul dintre motive este ca pe la sfarsitul aniilor „60 i-au impuscat pe toti comunistii si pe simpatizantii lor, au facut ordine in tara.
    A doua concluzie ne priveste pe noi, nimic nou din pacate: am luat plasa cu Type 22 (OPV) cand am fi putut cumpara Type 23 gata de lupta, dotate cu lansatoare verticale.

    29
    • Nu i-au impuscat chiar pe toti, pentru ca Michelle Bachelet a ajuns sa fie presedinte al republicii, nu o data ci de doua ori.

      7
    • Au comunitate germana de prin 1800

      3
      • Irlandezii sunt acolo din sec XVII so au avut și au un impact mult mai marcant până acum

        2
        • Chile are o istorie f interesanta. In sudul tarii era o comunitate de razboinici autohtoni cu care s-au batut spaniolii la greu
          Si recomand si filmul despre Neruda si excursia lui Chr Guevara pe acolo cu motocicleta. E o tara fascinanta, au si mancare buna si fete f misto

        • Nu s au facut cartofii in Irlanda…

          1
        • …si al 4-lea reich in argentina.

          1
        • Nuuuuu… asta-i o bucatica de traditie pe care prusscii au dat-o mai departe unei alte tari.Si tradilile prusace militare precedeaza chiar si al II-lea Reich cu 400 de ani.Din pacate au fost pervertite intr-un mod aberant de catre acel bou de caporal si alcolitii sai.
          Si noi avem in functiune niste traditii dar si niste elemente de functiune statala franceza in Romania.Par example, regele prusac al Romaniei a adoptat o tinuta din perspectiva uniformologica similara francezilor, iar istoric vorbind regimentul 6 garda Mihai Viteazul si batalionul de garda regala(actual 30 Garda M.V. si celalat defunct) incorporeaza elemente de garda republicana franceza atat uniformologice cat si organizatorice.Sora mica a Frantei si toate alea, le stiti voi.
          Ca sa nu mai zic de Regiment 3 artilerie de garda „Franta”.

          6
          • era doar o completare de dragul discutiei ,mi-a revenit in memoerie chestiunea cu argentina.

            1
            • Eu nu puteam sa ratez o oportunitate sa scot istoria de la naftalina :))). Unii cu Mihaela, dragostea mea, eu cu Istoria, dragostea mea.

              5
              • chiar zilele trecute am prins un documentar despre programul nuclear argentinian si legaturile speciale cu germania nazista.
                acum am vazut si filogermanismul chilian …nu ma asteptam ca tocmai acolo sa isi gaseasca nemtii atatia suporteri.

                2
      • Chilienii sunt cei mai seriosi din toata America latina iar Chile cea mai prospera tara din America latina, deci a 3-a ca prosperitate daca luam in calcul ambele Americi! Da dotarea armatei chiliene este un model de urmat pt ArmRo dtpdv, asta in cazul in care politicul corupt al Romaniei nu-shi vira nasul, fapt greu de stopat!
        Comunitati germane si gemano-elvetiene sunt in America de sud de pe la 1830, in sudul Braziliei, Argentina, Uruguay, Paraguay si Chile. Se gasesc multe info pe net in acest sens. Nu dau mai multe detalii ddespre germanii din sudul Americii de sud pt ca deviem de la subiectul articolului!

        5
      • Vai saracii comunisti ce atrocitati au suferit ei in Chile. Imi stau lucrimile in ochi, dar daca imi aduc bine aminte crimele impotriva umanitatii savarsite tot de comunisti (de bolsevici rusi, ca sa fim corecti), dar in Romania de aceasta data, mi se chiar mai abominabile, cu atat mai mult cu cat poporul meu a fost victima.
        Comunistii trebuiesc omorati, daca-i lasi in pace te vor omora ei pe tine…

        24
        • Cântecul din video nu este sà-i plângà ! Refrenul este chiar „azvârliti-i în ocean” [ciuma stângistà] !

          3
        • George,
          In Romania deveneai dusmanul regimului ca te para vecinul ca ai taiat un vitel pe ascuns, sau ca trebuia sa eliberezi casa, sa intre el in locul tau, sau ca ascultai Vocea Americii…
          Tu crezi ca niciun segment major nu a saltat vreo femeie de pe strada, ca avea nevoie de „prietena”, sub acuzatia ca e comunista?
          Ceea ce a facut Pinochet se cheama crime impotriva umanitatii si terorism de stat si nu e cu nimic mai prejos decat crimele comunistilor pe care le blamezi.

          8
        • Dar un comunist ca Tito nu ti-a placut, cu toate mnusurile lui? Nu shtiu cat de toxic ar fi fost Salvador Allende si de criminal. Pinochet, Galtieri in Argentina, Castro-n clar au fost criminali, orice tip de dictatura favorizand crima pt a se mentine.Oricum nu poate fi asemuit Allende cu ana pauker, emuil botnaras sau nicolsky. Ptrascanu lucretiu si papagalu ala de ceausescu nicolae au fost comunisti dar nationalisti!
          Cred ca la chilieni politicul nu si-a tras comisioane cand si-au cumparat actualele lor fregate cum a fost la noi cu bombonel.

          7
        • Si cum ii gasesti? Declaratii ale vecinilor (total obiective, fireste…)? Ce nivel de morti colaterale sunt acceptabile? Oare doar comunistii au avut de suferit sau si familiile lor, din nesansa unei rudenii? Oare Pablo jandarmu’ cand te intreba de bine pe vremea regimului, o faceaa din corectitudine politica? Nu care cumva era prea prost ca sa stie diferenta dintre capitalism si comunism?
          Nu mai fa apologia unor criminali corupti….

          2
          • Nu fac apologia, vad doar diferentele, crimnali sunt si unii si altii, dar parca mai criminalii mi se par aia de au nenorocit si inca nenorocesc Romania…

            4
            • @GMT

              Îți dedic asta: https://www.youtube.com/watch?v=eQdiSpA8h60

              Nazdarovie, z Polska y po polsku!

              1
            • Cei care nenorocesc momentan Romania sunt fosti comunisti, adevarat (sau cv emanatii…in fine, semantica). Daaar…nu ai citi „Ciocoii vechi si noi”? 🙂 Sunt acelasi tagma care furau in anii 30 de rupeau…aceeasi tagma care l-au dat jos pe Cuza pt ca reformele sale erau prea curajoase (desi in acelasi timp, vestul era deja acolo… dar deh, Bratienii citeau ziare turcesti, nu englezesti), care a sprijinit fanariotii sute de ani, care l-a sprijinit pe Basta, care s-a plecat in fata Portii sau Commonwealthului vreme de sute de ani… e feudalism adica o forma de oligarhie. Doar ca nu mai e cu covoare persane si concace, ci cu smartphone-uri si mertzane. Si noi o acceptam si ni-i se pare firesc pt ca acolo e nivelul de civilizatie momentan. Se schimba asta, dar greu, in timp, si nu la fel de repede cum ne-ar placea 🙂 .

              5
  2. De fiecare data cand ma uit la fregate de 5000 de tone in sus ma gandesc, Dzeule, luuungi (si apetisante pentru rachete) mai sunt!
    Bun, ei au cea mai mare iesire la Oceanul Pacific in sud pe partea aia, au nevoie de vase mari pentru blue waters.
    Insa noi? Eu raman in continuare neclintit in ideea ca nu avem nevoie de mai mari de vreo 3000-4000 de tone, favoritele mele (pentru multirol) ramanand in continuare cele in genul Formidable-class de 3200 de tone si 115 metri lungime totala.

    10
  3. o gură de aer proaspăt această țară intr-un continent măcinat de revolutii socialiste ,lovituri de stat,junte militare si carteluri mafiote.in privința protecției civile la dezastre(cutremure) sunt un etalaon la nivel mondial.ïți creśte inima cand vazi oameni simpli care prin modestie si harnicie si-au depasit conditia devenind un factor de stabilitate si prosperitate in regiune.dar cel mai important poate este existenta unei clase politice pusă in slujba cetateanului …un stat pus in slujba cetateanului nu a intereselor.
    se poate ,intodeauna s-a putut si la noi doar ca noi intodeauna am ales caile usoare.

    5
    • Au fost si ei comunisti

      1
      • Nope, nimic mai adevărat…indiferent de sistemul social pe care-l construiești dacă o faci cu lepre și oportunisti rezultatul va fi prost iar toate pleacă de la educatie si de la puterea exemplului!

        Ia spuneti-mi voi mie de cand tara asta n-a mai avut un om cu dorința reală de a reforma tara asta din temelii asa cum a fost Cuza? …
        Cu siguranță Pinochet nu ar fi avut susținerea majoritatii populației dacă nu ar fi reusit sa redistribuie in mod rezonabil bogăția și nu ar fi reusit sa creeze macar impresia unei dreptati sociale.

        Pt mine si capitaliștii și comunistii sunt la fel de rai atât timp cât sunt lepre și oportunisti!

        6
        • nu exista termen de comparatie intre economia libera capitalist-imperialist-semonice si cea programata comunist-socialista aducatoare de atata indestulare.
          nu exista niciun exemplu fucntional al ultimei dar in schimb omenirea a trait si traieste de pe urma primei.
          da,prima presupune si altceva decat sloganuri si promisiuni de impartire a bogatiei la tonti…pardon,toti.

          4
        • Sergey, Cuza e un exemplu slabut cae la indemana oricui desi nu el a fost promotorul principal al marilor reforme din vremea domniei sale.. Sa discutam de Carol 1 cu bunele si relele sale, a lui Ferdinand 1. Mai sunt cativa politicieni respectabili in istoria Romaniei cu mari influente pozitive in cum am evoluat noi ca natie. Nu ma refer la Maniu care singura parte buna a fost ca a murit dizident in rest daca nu veneau comunisti ramanea un fel de Tradiceanu, adica o pata neagra in istoria Romaniei. Sa vorbim de Iancu Flondor reformatorul Moldovei de Nord si a Bucovinei, Mihail Kogalniceanu si Printul Grigore Ghica, Alexandru Golescu de care se leaga Monetaria Statului si alte reforme, Protopopescu Pake (numele lui corect) de care se leaga modernizarea Bucurestiului, Take Ionescu care a demonstrat ca nu era doar gura de el, Theodor Rosetti si BNR-ul, Constantin I Angelescu. Si la final sa discutam de cel mai mare politician care l-a dat Romania asta si anume I.C.Bratianu.

          9
          • Ok adevărat ca-s mulți, dar hai sa spunem lucrurilor pe nume, pt fiecare perioada in parte in Ro nu a mai existat ceva similar ca in perioada lui Cuza.

            • cuza imi place,a dat startul romaniei moderne.
              slabiciunile personale, lipsa de maturitate politica a clasei conducatoare si conjucturile au ingreunat mult reformele
              si cuvantul pentru clasa politica de azi trebuie sa fie REFORMA/RESTRUCTURARE …mai ales pe timp de criza.

              3
    • De vreo 5-6 luni in greva totala. Din pacate, Chile va pierde pozitia fruntasa in America de Sud… Ma mir ca nu stie nimeni de asta, desi urla toata lumea. https://en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%80%9320_Chilean_protests

      Influenta comunista a crescut enorm in ultima perioada. Insa se bazeaza pe o greseala monumentala a democratiei Chilene care a uitat sa evolueze odata cu cresterea nivelului de trai. Li s-a urcat la cap si au pierdut contactul cu propria populatie. Si e pacat de tot efortul de pana acum…

  4. Fiți-ar neamu ticălos în veci dușmanit, Năstase Adrian. Un singur merit a avut ticălosul ăsta. Am învățat ce înseamnă cuvântul arghirofil. Altă idee, de unde scoatem și noi un Pinochet?

    2
  5. Citind articolul putem intelege si noi cum se pot face achizitii la mana a doua decente si de mare calitate. Chilenii nu numai ca au cumparat ce era mai bun pe piata, disponibil in acel moment, dar au si avut planuri de modernizare serioase de care s-au tinut cu seriozitate.

    La mana a doua nu este deloc rusinos daca faci achizitia cum trebuie, modernizezi apoi.
    Au Karl Dorman, Type 23 si cea mai moderna varianta a OHP, nave aduse la zi si bune de exploatat inca 15-20 de ani.

    Si foarte un pic off topic, ca sa intelegem contextul, astia au in dotare tancuri Leopard 1 si Leopard 2A4, Marder IFV, Piranha construite sub licenta la ei in tara si evident F 16 si F 5, totul aducand a armata NATO nu una sud-americana…

    18
    • Diferenta este ca ei nu depind de „sugestiile cuiva”. Desi au un pib si armata(ca nr de militari) comparabil cu al nostru si un buget al apararii de doar 1,4%din el, ei cumpara ce vor, de unde vor si cand vor. Pe cand noi asteptam „sugestii”. Genul: luati type22 ca asa e bine, nu luati tbt patria amv ca aia nu sunt in nato, bagati 1,5 miliarde in himars desi aveti un sistem comparabil dezvoltat loco care poate fi upgradat(extra, predator hawk, lora), etc. Noi cumparam putin, f scump si deseori prost ptr ca permitem altora sa dicteze achizitiile. Chilienii au dovedit ca achizitii facute cu cap, chiar daca SH se pot dovedi f utile in dotarea armatei. Nu e cazul nostru.

      7
      • Lol,ti se pare ca Patria e mai performant decat Pirania?mie mi se pare ca e invers.Si ti se pare greșită achiziția de himas?E cel mai performant sistem de genul asta din lume si pe langa asta se fac dezvoltări xonstante la ele.

        4
        • Pe vremea cand se discuta pe aici despre patria amv vs iveco sau piranda V nici nu stiai de existenta romilitary. Aproape toti comentatorii erau convinsi de victoria patria si toti injurau GDELS si pirandele la greu. Cat priveste himars, aveam deja un sistem modern, larom ii zice celui indigen, in care s au bagat aproape 200 mil$ si care are mai multe „dezvoltari” ca himars. Poate ai auzit de accular care se poate monta inclusiv pe rachete „proaste” de 122,alea devenind smart. Pe langa racheta de 160mm,IAI mai are ptr LAR o racheta, EXTRA, cu raza de 150km si acelasi CEP de 10m(8/lansator)si PREDATOR HAWK cu raza de 300km(4/lansator vs 1atacms/lansator la himars). In plus este LORA o tbm cu raza de 400km(2/lansator).ti ai pus intrebarea ce o sa facem cu batalionul de larom cand rachetelor o sa le expire resursa? (mult nu mai e). Comandam alte 1500 de lar160 sau trimitem totul la remat?

          7
      • Sigur, in cazul nostru este mereu altcineva de vina, noi saracii suntem doar prinsi la mijloc…

        4
        • Da un argument care sa contrazica afirmatia mea.

          1
          • Eu am sustinut la momentul respectiv ca vom lua Piranha, o masina foarte buna de altfel.
            La AA ce vroiai, sa luam de la chinezi, de la rusi? Cealalta optiune era SAMPT. Doar ca nu francezii sunt la MK, americanii sunt. La fel si Himars.
            Daca ceva nu merge, nu e vina altora, e strict vina noastra.
            Nu e vina Mowag ca le-am bagat noi pe gat o turela care nu merge si o fabrica in ruina. Nu e vina Naval Group ca licitatia corvetelor a iesit un rahat turcesc de proasta calitate (sa fim intelesi, rahatul turcesc e gustos) si nici a Damen ca licitatia miroase a coruptie de la 15 pasi ca un adevarat rahat romanesc.
            Nu e vina englezilor ca am ramas cu navele neinarmate, nici a israelienilor ca licitatia dronelor s-a anulat fara a fi reluata.
            Daca vrem sa gasim vinovatii e suficient sa ne uitam in oglinda…

            13
  6. Nu ne putem compara cu ei la naval. Ei au multi bani din cupru,bugetul total e undeva la 9 miliarde
    Si in plus cam toti ministrii sunt din ivy league

    6
    • Aici nu discutam doar despre naval ci despre modul cum conducerea lor vede achzitiile militare, despre seriozitatea acestor oameni, maine vom vorbi despre noi.

      9
    • Bugetul militar chile in 2018 a fost 4,25 miliarde(de unde aia 9 miliarde?). Al Romaniei in 2019 a fost 5,05 miliarde. Ce bani au astia in plus?

      6
      • mai trebuie adaugata si corectia, spre in jos, pentru ala real, ca ai nostri nu reusesc de fapt sa treaca de 1,8%, deci pe aproape 🙂

        4
        • Ptr ca pana nu vine „ordinul” la noi nu misca cineva un pai. Cand vine se face totul pe repede inainte, partide care pana atunci se sfasiau precum cainii voteaza aprobari in parlament cu ambele maini. Ai uitat cum au luat patriot sau himars? Pariu ca daca se anuleaza licitatia la corvete si vine „recomandarea necesara” se face incredintare directa si pana la sfarsitul anului se plateste si prima transa de bani?

          5
          • asta nu e un mod de lucru. se numeste improvizatie.

            3
          • Nu vad care e problema atât patriotul cat si himasul sunt sisteme bune.Cat despre corvete sper sa se doar sa se termine circul si sa se apuce sa te faca cat mai repede,indiferent cu cine dar macar sa le faca.

            2
            • nu ai inteles ….cand iti ordona tatucul de la rasarit in pactul de la varsovia se numea colaborare frateasca.cu tot cu sovromuri si ganiturile doldora pe directia moscova.
              cand iti face temele aliatul strategic din nato si iti pune degetul pe ce trebuie musai sa ai ca altfel isi pierde vreamea si viata pe aici degeaba se numeste ca esti colonie.

              11
          • E simplu! Ai nostrii nu stiu ce trebuie. Stie site-ul asta (practic societatea civila) mai multe decat ei. Ei sunt in urma cu niste decenii. Niste Tutankhamoni.

            4
            • Repede, vinovatii sunt aia din DpA. Nimeni nu gandeste ca poate baietii aia chiar stiu ce au de facut dar nu sunt ei factorii de decizie. Eventual fac recomandari de care factorul politic nu tine cont. Uitam repede ca in anii 90-2000 au fost realizate puma socat, mig lancer, iar soim, mli84 jder, tr85 bison, ca95, primele piranha, larom lar160, oerlikon35mm, etc. Toate contractele, proiecte, bugete, etc ptr ele au trecut prin DpA. Politicienii doar le au aprobat. Acum ca nu sunt lasati sa isi faca treaba sunt prosti, idioti, samd. Ce repede stim sa gasim vinovati!!

              1
              • Si cati din aia din 95-20 crezi tu ca mai sunt azi la munca? Am asa o vaga banuiala ca cei mai multi sunt la pensie.

                2
                • Daca aia de atunci, educati in scolile militare comuniste au putut sa faca asa ceva, iti poti inchipui ce pot face cei de acum, trecuti inclusiv prin scoli militare occidentale? Dar, nu iau ei deciziile. Si nici macar politicienii romani. Apropo de raspunsul de mai jos ptr habarnistul. Ce dovezi mai vrei? Pana in 2004 existau comenzi ptr aproape toata armata. Eram singurii care aveam avioane compatibile nato, eram(si suntem inca) singurii cu elicoptere antitanc ADEVARATE, cu MLI uri capabile sa lupte intr un razboi modern, toate concepute si modernizate in tara, adevarat, cu piese aduse pe bani grei de afara. Dupa 2004,mortaciune totala in comenzile ptr industria militara desi economia incepuse sa mearga. Si brusc, dupa 15 ani, cand nu mai suntem in stare sa facem macar un transportor, incep sa curga comenzile. Ptr un singur furnizor. Ciudat? Eu zic ca nu. Doar previzibil.

                  • Man, tot ce insiri mai sus adica (citez): „puma socat, mig lancer, iar soim, mli84 jder, tr85 bison, ca95, primele piranha, larom lar160, oerlikon35mm” erau chestiuni TEMPORARE, de umplutura, nu la fel de bune ca sculele adevarate. Care s-au permanentizat. Eu sa inteleg ca bajetii aia nu stiau cum e politica? Ba bine ca stiau, dar tot mai ieftin au ales… Si in cercetare bani nu au bagat, in vreun TR 2000 spre ex, sau PRND-ul care nu mai era ND…iar LAROM-ul nu s-a dezvoltat cat trebuia, LAR-ul la fel, oerlikonul s-a cumparat apoi s-a tinut la parada, ca de integrat vreo defensiva nici gand… Nu tot atunci ne-am pricopsit cu cuplul regal? Astia dadeau comenzi, si priveau fabricile cum sunt taiate? Poi doar STIAU ce se intampla, dar nu au spus nici pas, nici un val, nimic….
                    Ei sunt acolo sa inarmeze. Daca nu pot sa inarmeze, sa-si dea demisia. Inseamna ca nu pot sa-si faca treaba pt care fura angajati, si moral pleci in cazul asta (vezi SUA si nenumarate cazuri de genul asta).
                    Acum nush daca mai au pe cineva…te rog nu-mi pomeni de invatamant de orice fel la noi. Aia de la academie nu cred ca au trecut dincolo de 1980 toamna, n-au auzit de Javelin, F-22, EASA,data sharing si alte bazaconii d-astea scarboase de militari mileniali 🙂

                    2
                    • Vezi ca habar nu ai de ce vorbesti? Chiar daca stiu ca deciziile respective sunt gresite militarii TREBUIE sa execute ordinele. Nu pot iesi in strada, nu pot face greva, nu pot veni la tv sa critice deciziile superiorilor.

                      2
                    • Nu e nici un ORDIN boss. Sunt decizii politice pe hartie. Nu spune nimeni „in calitate de presedinte/ministru/whatever iti ORDON sa nu cumperi chestii bune”. Te duci la intruniri, dai sugestii, aflii ca se fac niste alegeri gresite….iesi si spui presei. Nimeni nu ti-a ordonat explicit ceva. Tot ce nu contine termenul de ORDON e civilie si se trateaza ca atare: valuri, presa, scandal… ca in orice democratie.
                      Noi privim cum armamentul putrezeste, iar langa el militarii stau ca pomii-n parc. Sunt capsuni cumva? De ce nu isi dau demisia de onoare cand STIU prea bine ca in caz de razboi mor pe capete cu sculele alea din anii 60? Crezi ca ministerul/opinia publica nu ar lua act daca, spre exemplu, niste mii de vanatori de munte si-ar da demisia in masa pe motiv ca folosesc trotinete din anii 70 ca transport? In SUA, oamenii care nu sunt lasati de politic sa-si faca treaba isi dau frumos demisia (atragand astfel atentia). Ca sa nu mai pape din buget degeaba. Cer prea multa moralitate din partea lor?

                      3
                    • tu traieste in lumea ta virtuala unde mii de militari isi dau demisia si politicienii de frica cumpara ce vrei tu!!! nici in civilie nu se intampla asa ceva.du-te ca (eventual ) angajat la o multinationala si spune-i sefului cel mare(daca ajungi la el) ca deciziile pe care le ia sunt gresite.iti iei un” sut in c.r „de nu te vezi. vorbiti vorbe de dragul de a injura pe cineva.

                  • Tot ce s-a facut in perioada aia a fost o solutie stop gap pentru a fi primiti in NATO, unul din obiectivele majore de tara post-decembriste.
                    Puma Socat este un elicopter antitanc ADEVARAT? No shit! Si Tiger, Apache si Viper ce sunt? Libelule anti-carabusi?
                    Nivelul de profesionalism al departamentelor de achizitii ale armatei l-am vazut cu ocazia putinelor licitatii organizate cand am aflat ca se cer motoare care nu exista iar navele sunt asimilate, intr-o crunta bataie de batjocura la adresa limbii romane, bateriilor de coasta.
                    Normal ca e mai usor sa vii cu conspiratii cand ceva nu merge bine. Noi nu suntem niciodata de vina…
                    Dovezi? Nu cred ca ai pregatirea necesara sa intelegi ce inseamna sa dovedesti ceva.

                    4
                    • Eu am spus ca socat era un real elicopter anti tanc fata de ce avea restul est europenilor. Adica basinile de mi24 care atacau tancurile cu prnd uri. Nu il comparam cu tigre, viper sau apache. Si nu erau solutii de stop gap ptr ca toate erau noi sau f noi. Nu puteai sa arunci armament de 5-10ani si sa iei altele din vest mai ales ca tara era in pragul falimentului in anii 90.cand tot restul estului tragea de bmp1/2 cu maliutka noi aveam mli uri cu rachete AT ultramoderne si tunuri oerlikon. In perioada aia mult laudatii polonezi stateau cu mana intinsa sa le dea germania 120 leopard2 si alte zeci de acareturi pe 100 mil zloti sau norvegia sub uri koben. Noi, daca eram lasati poate faceam si tr2000 si saur3 si poate luam si licente de rachete a-a sau s-a. Aveam industrie, aveam oameni calificati, dupa 2010 aveam si bani. Dar am avut niste ghiocei la conducere.

                    • @Strumpf
                      „Eu am spus ca socat era un real elicopter anti tanc fata de ce avea restul est europenilor. Adica basinile de mi24 care atacau tancurile cu prnd uri.”

                      Vezi ca Germania de Est avea Mi-24D si Mi-24P, care, quess what, aveau rachete antitanc (Shturm si Fleyta). Si Croatia a avut (Mi-24V) – luate din Ucraina in 1993-94….

                      Yugoslavia, apoi Serbia, a avut Gazelle cu Malyutka, versiunea locala,

                      Inteleg ca astia nu sunt in estul Europei!

                      Asta asa, ca sa nu mai generalizezi.

                      2
                    • @priam.total gresit.sthurm a venit odata cu mi24v. mi24d avea in cel mai bun caz „b..ina” aia de 9m17(de fapt antica at-2 swatter aeropurtata) o racheta chiar mai proasta ca maliutka (raza actiune 2,5km vs 3,5 maliutka).si inca ceva,ai probleme la caput? ai ajuns sa pui in balanta babaciunile penibile 9m17 ,malyutka si shturm vs spike er (8km raza actiune si 1000mm RHA) doar de dragul de a te contrazice cu mine??? repet in 2002 cand noi aveam 111 avioane compatibile nato(modernizate loco) dotate cu rachete python si matra magic 2 si 24 puma socat cu spike er si sistem modern EO de descoperire a tintelor ,polonia carpea la vechile mig29 si su-22 dotate cu rachete rusesti si abia lansa procedurile ce vor duce in 2006 la achizitia primului f16 c/d.iar germania de est dupa 90 nu mai exista asa ca..scuti ca ma plicti.

                    • @Strumpf Un elicopter de atac e un elicopter proiectat din start sa lanseze munitie. Puma, de orice culoare, e un elicopter de transport. Ah, ca poti improviza niste containere, un sistem de ghidaj, ceva….da poti. Obtii un elicopter de transport inarmat. Asta e o prostie oricum ai privi lucrurile. Un elicopter de transport e mare, zgomotos, optimizat pentru a cara mult. Unul de atac are un profil redus, senzori multi, si e plin de tevi. Cabina e altfel, sistemele au alt layout, operatiunile folosesc neaparat doi oameni unul in spatele altuia, redundanta e mai mare, amprenta fonica e redusa, etc
                      Singura cale prin care transformi un Puma intr-un elicopter de atac e sa ii tai habitaclul si sa-i schimbi cabina. Si sa acrosezi containere noi si un tun in barbie. Felciitari! Ai obtinut un Rooivalk (still crappy BTW…).
                      Asta imi vine mie in cap cand aud de Puma de atac:
                      https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51sFiV57DtL._SR600%2C315_PIWhiteStrip%2CBottomLeft%2C0%2C35_PIAmznPrime%2CBottomLeft%2C0%2C-5_SCLZZZZZZZ_.jpg

                      5
                    • Strupica,
                      Eu ți-am zis doar că au existat și elicoptere cu rachete AT, că tu ziceai că aveau doar nedirijate. Iar SOCAT-ul nu a apărut în 1990, alea ale sârbilor și dederistilor existau deja atunci.
                      Nu am făcut o comparație asupra performanțelor.
                      Probleme la cap ai tu.
                      Din păcate pentru tine, prea serioase.

                      1
                    • Nu mai încercați să îi explicați la stRUSmf.
                      Asta nu înțelege și nu îi poti schimba parerea decât dacă îi bagi niște ruble în buzunar.
                      Zice că puma e cel mai cel antitanc si apoi zice ca el nu a zis, de parcă nu scrie negru pe alb.

                      1
                    • bai OVI daca erai cuminte iti bagam eu niste GBP in buzunar(stii ce sunt alea?).dar ptr ca nu citesti toate comentariile si te bagi ca supozitorul nu iti dau. am spus ca avem(inca) ,datorita industriei proprii,un elicopter antitanc MODERN(in comparatie cu restul est europenilor) si capabil sa indeplineasca misiunea asta,in timp ce minunatii polonezi trag inca de jafurile de mi24 ale caror minunate rachete swatter(aia e racheta at???) si sthurm au resursa expirata de mult si da, probabil acum vaneaza tancuri cu prnd uri si mitraliera aia penibila din bot .si socatul nostru nici nu are nevoie de blindajul lui mi24.si stii de ce? ca datorita sistemului EO(stii ce e ala?) ultramodern si a rachetei spike er angajeaza tintele de la 8km distanta .dar de pomana incerc sa iti demonstrez ca AM FOST si noi in stare de ceva,si daca fac asta sunt trol rus .asa functioneaza aia doi neuroni(din care unul palpaie) de ii ai pe inventar.

                    • stRUSmf fi atent ca o singură dată iti dau reply la posturile tale: ” Eram singurii care aveam avioane compatibile nato, eram(si suntem inca) singurii cu elicoptere antitanc ADEVARATE”

                      Esti capabil să înțelegi ce scrii sau nici măcar atât nu esti in stare?

                      Si nu mă lua tu ma comunistule peste picior ca iti garantez ca o să iesi șifonat rau dacă iti raspund cu aceeasi moneda.

                      Ai noroc cu moderatorii ca altfel iti garantez ca nu mai postai demult aici. Cât de greu e sa iti arate lumea cat de duce capul?

                    • Socat era cel mai bun elicolter de DXL
                      Si motoarele chiar trageau bine
                      Acum ar trebui insa inlocuit

              • Era generalul Ilina,un om si cercetas extraordinar

      • Ala e bufetul oficial.Au avut si 10% din vanzarile de cupru, sunt no 1 in lume la cupru

    • Da Vlad….cred ca de aici incepe rezolvarea problemei….nu trebuie neaparat sa fie Ivy League desi ar fi super …dar sa fie bine pregatiti obligatoriu in domeniul lor
      E de remarcat ca in conditii de SH au cumparat pe 2-3 directii clare si nu au facut un ghiveci

      3
  7. Chilienii s-au uitat pe canalele tv History, Discovery etc care au emisiuni gen comoara din groapa de gunoi. Și ce să vezi, chiar le-a prins bine. In mare parte au arme luate sh (nu toate), dar luate cu cap, astfel încât si-au facut o armată decentă capabilă să lupte în cele trei medii marin, terestru și aerian.
    Paradoxal, pentru armată română, intrarea în NATO a fost dezastruoasă, din 2004 până în 2020 nemaiavînd un program coerent de inarmare și doar pe alocuri achizitii punctuale. In aceste conditii, chiar și cu vointa politică, nu am putea să ne dotam armată cu tot armamentul nou necesar. O soluție este să căutăm și noi în groapa de gunoi și să vedem ce descoperim. S-ar putea să vedem că UK si-a vandut o parte din flota aproape noua de C-130j, americani aveau și au Bradley , Kiowa, Stryker și alte bunătăți. Nu mai îmi vin altele acum de dimineață, dar oportunități vor mai apărea. Trebuie tu, că tara, să îți asumi un cost mai mare de operare , dar ca urmare a unui cost de achiziție mai mic. Clar, nu trebuie să luăm tot ce apare, trebuie facuta o atenta evaluare.

    • În text s-a strecurat o mica ” eroare ” programul de înarmare / modernizare trebuie să bată pasul pe loc , că așa trebuie , în intervalul de timp 2004 – 2024 .
      Să nu cumva sa dezechilibrăm balanta puterilor în zona noastră , probabil că este un punct bifat pe lista negocierilor pentru aderarea la NATO …
      Până atunci , PDF fără număr , se știe 😉 .
      Problema reală este ce urmează după 2024 …
      Dacă până în 2024 ” unii ” au garantat pentru noi , oare cum ne vom descurca după 2024 …

  8. imi plac si mi-a placut din totdeauna clasa Perry, frumoasa rau, am vazut-o prima data in Modelism, nu mai stiu anul, cred ca dupa ’90.

    si DA, Chile era de mult un stat cum nu mai sunt altele chiar si pe alte continente,
    Au avut economisti cu viziune care au ridicat tara modernizand-o, implicit economia.
    Si asta ( mutla lume nu stie ) cu ajutorul colegilor americani si se vede unde sunt acum.

    Nu poti sustine asa ”armada” fara bani, degeaba ai ”conceptii” si ”viziuni”, sa nu uitam SH-urile astea sunt scumpe rau la intretinere, costa in draci, ( mai au si F-16 bl. 50, nu cred ca-s iftine nici alea de tinut in stare de zbor).

    Dar, nici dusman natural nu au, toata granita terestra e munte, nici dreaq-ul nu poate invada asa tara, iar litoralul e lung si greu, greu de invadat.

    4
  9. Salut. Tovarasi Chile e cea mai seriosa tara daca pot spune asa din dezastrul care se numeste America de sud, va puteti immagina ce mare putere regionala ar fi deveni daca ar fi ramas cu frontierele pe care le aveva inainte de razboiul cu Bolivia si cu Perù prin anii 1870. Cat priveste achizitia si modernizzare fregatelor, ne dau noua Romanilor o mare lectie.

    2
  10. Orice comparatie cu Chile e usor jenanta pt noi, sa fim seriosi. Mai ales pe partea de marina. Cine nu crede se poate uita la campania lor navala, si in general la razboiul cu Peru si Bolivia, de pe urma caruia Bolivia a pierdut accesul la mare.
    Au fost mereu oamei seriosi cand a fost vorba de inzestrarea armatei, a marinei mai ales si le-a adus dividende frumoase.
    Punem pariu ca au mai putini generali si amirali decat noi?

    6
  11. Diferenta mare se vede la personalul ce deserveste aceste nave. Ptr 8 fregate, 4 sub uri, zeci de opv uri si nave de patrulare, 4-5nave de desant, 4 npr uri etc ei au 20000 de oameni(cu marines sunt 25000).la noi ptr 3 „fregate”, 4 „corvete asw”, un „sub”, 3 „npr uri” sunt necesari 7000 de oameni. Si ne miram ca nu sunt bani ptr achizitii.

    5
  12. cand intra nicolae taie jumatate din postari….

    5
    • Asa m-am gandit, dar mi-am dat seama ca nu merita nici macar efortul. Injuram copios politicienii dar de multe ori ne comportam fix ca ei. Nu mai am sperante pentru noi, n-o sa ne facem bine niciodata.

      4
  13. O pozà simpaticà cu douà elicoptere AS532SC Cougar ale marinei chiliene dintre care unul echipat cu douà rachete Exocet AM39 block 2 :
    https://pbs.twimg.com/media/D5GMzgDXoAA9qo0?format=jpg&name=small

    Si literaturà despre acest elicopter si cum este echipat pentru Chile :
    https://www.helis.com/database/news/as532sc

    1
  14. balint stefan

    nu se compara chilienii cu vitejii camarazi ai d-lui. Basescu…

    2
  15. Care e scopul acestui articol? Ca de comparat Ro cu Chile nu avem cum sunt prea diferite. Au o geografie mult diferita (se mira cineva ca au asa o marina cand sunt practic o coasta?..), vecinatati diferite (o adunatura de calici cu vise mult mai mari decat chilotii; nici un mare imperiu cu industrie si economie ca lumea), nu fac parte din NATO sau UE (ca sa aibe reguli stringente de urmat; pot cumpara ce vor de la cine vor), au o populatie f tanara si dinamica, cu emigratie redusa…. Sunt f norocosi, si au si putin cap.

    Daca faci precum comunistii, nu esti mai bun. Legea talionului e pentru animale. Pinochet a fost un infractor pompos, care a incercat sa ia tara ca proprietate privata. Bafta a fost ca s-a lasat dus. Nu e mai bun doar din cauza asta, ca nici nu stim ce era in capul lui, poate chiar isi inchipuia sa societatea civila (care, din motive pe care inca nu le-am surprins, e neobisnuit de puternica pe-acolo….) il va ierta sau chiar lauda. Grandomania e o forma de psihoza doar…

    5
    • Pai care e concluzia ta? 🙂

      • Exemple maritime din categoria Suediei mai degraba (pe domeniu maritim). Hai poate Grecia, desi o fortam rau acolo (sunt o natiune marina dar geografia ii strange cu usa de dusmanul multi-milenar, similar cu noi; le vad negrul ochilor turcilor). Poate si din Golf, sau din Marea Chinei….undeva unde dusmanul e f aproape, si capabilitatile economice sunt reduse.

        2
        • Asta nu este o problema de geografie. Am detaliat subiectul ca sa vedem care sunt conditiile specifice zonei maritime chiliene si sa intelegem de ce fregata este principalul combatant de suprafata. De ce au nave amfibii si tot asa.
          Asta este o chestiune de politica de achizitii. Geografia Chile este, daca vrei, un false flag. Bugetul si politica de achizitii si modernizari in conditiile unui buget similar Romaniei sunt ceea ce trebuie urmarit.
          Dusmanul este aproape, dar si „prietenul” este aici. Oricare dintre navele flotei chiliene s-ar descurca fara probleme in Marea Neagra, fiind echivalentul fregatelor rusesti de clasa Grigorovici dpdv senzori si armament ambarcat.

          1
  16. Chilenii stau serios ptr. ca nu au un site ca rumaniamilitary. Aici noi ii zapacim pe cei cu caietete de sarcini….

    3
  17. Concluzia … sunt de fapt trei ( ca sa ma joc un pic cu gramatica) : 1. Aceste nave tot jafuri se numesc ,… 2. Romania nu detine nici macar un astfel de jaf. 3. A moderniza „babaciuni ” plutitoare nu este nici pe departe o solutie fezabila asa cum am fi tentati sa credem la prima vedere … deci merg pe … ” Nou sau nimic”. Sa auzim numai de bine !

    1
    • Probabil esti cel putin comandor in US Navy la cat de categoric esti… Ma bucur sa vad ca expertii se alatura comunitatii romilitary ca sa ne mai lumineze si pe noi astia…. din popor.
      Sa auzim numai de bine! Sper ca urmatorul comentariu sa te gaseasca macar contraamiral.

      2
      • … Nu stiu dacan le ai cu” alba – neagra” ca si odiosul de Nea’ Nicu insa chiar sunt commandor. Nu in US Navy … ci pe propria mea” barcuta” … in lungime de19.78 m. Daca stau sa ma gandesc este ceva nu? Categoric nu ma compar cu un vajnic lopatar ca tine insa ma descurc. Restul sunt doar vorbe, ” expertule” … All the best !

        • Imi cer scuze ” expertului ” Dorel … Am vrut sa scriu 10.78 m / 35 de feets … insa fara sa cad in pacatul mandriei tot e ceva.

          • Lopatar? :))
            Asta e noua. N-ai cazut in pacatul mandriei, intr-adevar… 🙂

            • @nicolae,
              „Lopătar” e vreun termen de yachting?
              ?

              1
              • O fi vreo gluma de comandori, eu n-am de un’ sa stiu…
                Vreun termen special, folosit doar de experti. Cine stie. Eu sunt “decat” un umil mus si nici macar o barca cu vasle n-am.

                2
                • In spatele unui nick name poate să fie cine vrea el, caracterul însă ramane acelasi

                  • Monsieur .. Pana la character retine … Daca imi scoti un ochi,, … iti voi scoate doi … Capeesh !? Eu nu m-am dat expert de nici un fel, mi-am exprimat parerea cum ca nu ar trebui sa bagam bani in nave vechi. Atat si nimic mai mult … deci ironia lui ” Dorel ” a fost fara obiect.

                    1
                    • Stimate comentator Kermit: regula de baza a unei discutii e parerea bazata pe argumente. La tine n-am vazut decat o parere categorica si atat.
                      Pana si un amarat de Dorel ca mine stie ca marea trebuie respectata oricata experienta ai avea. Pentru ca nu inceteaza niciodata sa te surprinda. Asa ca putina “umilinta” nu strica niciodata.
                      Nu regret ironia absolut deloc. Daca vrei o discutie civilizata, iti vei argumenta comentariul. Chiar citeam acum cateva zile primul articol de aici. “Paruiala” cu argumente este binevenita si incurajata. Altfel, te incadrezi in alta categorie. Astea sunt regulile: le respecti, bine. Nu le respecti, mi-a parut bine, dar la revedere!
                      Capisci?

                      1
                    • Uite cum stau lucrurile Dorele ! Pregatesc special pentru tine un raport de 1000 de pagini in care imi voi argumenta parerea ( cu calm promit ?). Pana atunci iti creionez cateva aspecte ” justificative” , la subiect si la obiect . Sa bagi sute de milioane in armament si senzori, si sa treci o ” coca” veche print-un proces de revitalizare costisitor ( inlocuirea a mii de repere) mai ales astazi cand se pune atat de mult accentul pe nave ” stealth” imi pare a fi curata nebunie . … Ma rog, … daca ai alta parere ? … e dreptul tau … Altfel! ? Pace, Tie ! ?

                    • Astea nu sunt argumente, sunt generalitati.
                      Iti dau sansa de a discuta despre cazurile din articol. Argumentat, cu cifre despre actiuni similare. Cu comparatii de pret intre nave noi si SH. Samd
                      Altfel, la revedere.

          • „marinarule” proprietar de velier de 35 feets.vezi ca unitatea de masura „foot” nu are pluralul „feets”.scrie negru pe alb in documentatia velierului de il posezi.daca este unul singur e foot.daca „este” mai multi e feet.

            1
            • Asa este , ai dreptate … insa noi romanasii vorbitori de engleza (buna sau mai putin buna) obisnuim sa adaugam cuvintelor engleze mai ales atunci cand vorbim intre noi terminatii din limba romana. E un reflex ( prost) pe care l-am transpus in mod gresit in scris. Imi insusesc critica !

  18. Salut! Am o intrebare pentru cei care pricep (nu de ăștia care dimineata suntem militari, iar spre dupa amiaza devenim virusologi 🙂 )

    Dacă ar fi să lupte o corvetă dotată pentru lupta antisubmarin (una de la Damen sau NG de care trebuiau sa aiba FNRo) împotriva unui submarin de-al rusilor din MN, ce șanse de victorie ar avea fiecare, care pe care il descoperă primul si ii da cu bombe sau il gaureste cu torpile.

    • E un raspuns care nu se poate da intr-un comentariu. Ca idee, inclusiv anotimpul este un factor de natura a-l favoriza pe unul sau pe celalalt.
      Dar, in realitate, sunt mult mai multi factori care influenteaza lupta dintre o nava AS si un submarin.

      3
    • Depinde de scenariu. Sub ul ul la mai putin de 50km de tarm (adancime mica) e victima sigura. Daca rusul e in larg la 150-200km de corveta si lanseaza din imersiune kalibr aia de pe corveta sunt eroi. Penca descopera rachetele in ultimele 15-20sec cand alea au 1000m/sec si nu prea mai au ce sa faca(eventual lanseaza decoy uri, ceva salve cu armamentul artileristic). In plus, vorba lui nicolae, anotimp, starea marii(pe mare de grad 6-7 curveta danseaza, rusul merge si lanseaza linistit din imersiune), etc.

      3
      • De-ar fi atat de simplu…

        1
      • smaranda florin

        Nu cred ca este asa de simplu. Daca nava pe care o ataci cu rachete schimba cursul cei 150-200 km departare pot fi la fel de bine un infinit. Nava nu se mai gaseste pe acel curs si racheta nu are ce sa atace, radarul ei nefiind atat de puternic sa caute pe distante mari iar daca porneste radarul sigur va fi detectata din timp. Viteza ei de mach 2.9 este doar terminala in rest este subsonica. Adauga aici bruiajul si calitatea senzorilor si vei avea nevoie de un numar ceva mai mare decat o racheta AN. Cu cat orizontul radar al navei este mai mare cu atat vede mai din timp racheta. In esenta cred ca se reduce la un joc al numerelor. Cu cat tragi mai multe cu atat ai mai multe sanse sa scufunzi o nava sau sa te aperi de o racheta.

        1
        • ai si tu dreptate.asta inseamna ca TOATE rachetele antinava ghidate radar au aceasta problema(pleaca inamicul din zona unde se afla cand ai lansat). idioti toti aia de cumpara exocet,harpoon,rbs-15,etc.acum serios vorbind ,hai sa iti explic cum functioneste .rachetele ghidate radar(toate nu doar 3m54) au antena radarului orientabila in azimut si elevatie.a rusoaicei e mobila +/-45 grade in azimut si +10/-20 in elevatie cu o raza de actiune de 65km.asta inseamna ca radarul ei,daca il porneste la 20km de tinta(cam pe unde este si ea descoperita de corveta) nu la 65km baleiaza mai mult de 50km din linia orizontului.daca corveta merge cu 27knots(viteza maxima) in alea 800sec cat ii ia rusoaicei sa parcurga 200km ,se indeparteaza de punctul initial cu 10-11 km(stanga-dreapta).adica racheta poate face lock-on pe tinta.iar daca in aia 20km klubul accelereaza la 2,9mach explica-mi cam ce mai poate face echipajul in alea 20sec .iar „orizontul radar” al navei este dat de inaltimea catargului.presupun ca pe o nava de 115m nu vrei sa pui un catarg de 50-60m sa obtii distanta max de detectare,adica 25nm.o corveta daca o prinde la 10-15 nm poate sa zica merci.

          2
          • Smaranda Florin

            Racheta Kalibr de pe submarin este subsonica in deplasare cu regim supersonic in faza terminala. Orizontul radar al navei depinde de inaltimea unde este amplasat radarul (vezi cat de sus este pe Type 45) la care se poate adauga tipul si calitatea radarului precum si starea in care se afla marea. Adauga aici senzorii IR si nu o vei vedea la 20 decat in cele mai proaste conditii posibile. Pariez ca o corveta moderna va detecta in timp util o racheta AN. Problema apare cand vin mai multe. Pe o mare calma vezi mai departe decat daca este ditai furtuna cu valuri mari. La fel si cu racheta daca marea este calma poate cobora mai jos dar daca sunt valuri mari nu mai poate face sea-skimming pentru ca pariez ca un val luat in plin o face praf si pulbere. In privinta detectiei, succesul unei interceptari depinde de input-ul de date pe care racheta il primeste. Eu pot lansa una pe o directie ce la un moment dat asigura contactul cu o nava. Daca in acest timp nava schimba radical cursul si racheta nu primeste update ea nu va sti ca tinta s-a deplasat si radarul unei rachete este infinitesimal mai slab decat cel al unei nave si daca nava a iesit din raza de actiune a radarului rachetei pe cine ataci fara un nou input? O avea racheta radar cu raza de 65 km dar daca zboara jos atunci orizontul radar si raza efectiva sunt reduse considerabil iar daca se ridica, chiar si penteu scurt timp sa caute risca sa fie detectata. Sunt plusuri si minusuri peste tot, castigatorul fiind cel care va reusi sa exploateze plusurile si sa evite minusurile.

            2
            • cam toate au in SW profilului de zbor bucle care prevad ridicare pentru cautare tinte daca nu au actualizari si nu vad tinta: vezii traiectoriile la Exocet si Harpoon exemplificate la articolul de aici
              https://www.rumaniamilitary.ro/nsm-to-be-or-not-to-be
              https://www.rumaniamilitary.ro/wp-content/uploads/2018/10/RMAF-harpoon-Model.jpg

              https://www.rumaniamilitary.ro/wp-content/uploads/2018/10/sm39x_Exocet.jpg

              1
            • Mai tata. Radarul rachetei trebuie sa gaseasca o ditamai tinta de peste o mie de m2 daca vine din lateral cu o suprastructura de cateva sute de m2 la 10-20m peste nivelul marii. Unde sa se piteasca pomul asta de craciun? Nu ai inteles ca antena radar din bot e mobila pe toate axele? Cu ce viteza sa fuga nava sa iasa din zecile alea de km de orizont pe care le baleiaza racheta? Si de unde stie comandantul ca un sub a lansat de la 2-300km o AN ce vine in sea skimming spre el ca sa fuga de acolo cu vit max? La dist aia nu aude sub ul in imersiune, nu vede racheta ce vine spre el in sea skimming(curbura pamantului, ce sa ii faci). Apropo de sea skimming, toate articolele ce le am gasit dau ptr o AN subsonica la <10m alt distanta de detectie intre 15 si 25nm in functie de inatimea la care e radarul. Adica o nava joasa, gen curveta o detecteaza la max 27km iar un AB sau darring la 45-50km. gowind 2500 la cat de jos are radarul amplasat nu are cum sa o descopere la mai mult de 20-25km.ei spun ca descopera rachete la 40km dar nu specifica de care. Si styx e racheta AN. In cazul unei subsonice clasice cu 225m/sec ai ceva timp la dispozitie(120-200sec ). Nu stiu cat timp poate rusoaica sa mentina 1km/sec dar chiar daca o face pe ultimii 10-15 km echipajul navei vizate are max 1 minut sa riposteze mai ales ca pe o AN in sea skimming trebuie sa lansezi minim doi interceptori. Si daca vin doua(ca atatea duce un kilo)!!

              1
              • „Unde sa se piteasca pomul asta de craciun?”
                Sub apă..

                Vorbind serios, am un exemplu la articolul precedent.
                Seekerul unei rachete AN care are o raza de cautare de 50Km la un unghi de 40grade formeaza un triunghi isoscel cu baza de 36 Km. Presupunand ca nava se afla la mijlocul bazei, cat timp ii ia unei nave sa parcurga 18Km si cat timp ii ia unei rachete sa parcurga 50Km. Cam asta e ecuatia.

                • Doar ca 3m54 are seekerul mobil in azimut +/-45°.adica triunghiul tau are unghiul de 90°. Iar aia 36km de la baza sunt ceva mai multi.

                  • Sa presupunem ca mint ruşii sau ca e defect seekeru’ şi poate doar 40°(+20/-20). ?
                    Nava ta nu are nici o şansa de evadare, nici daca s-ar deplasa cu mach 0,5. Singura scăpare ar fi distrugerea rachetei.

                    Se spune că un Kilo duce 4 Kalibre. Doar ca au lansat 5 bucăți odata de pe Veliky Novgorod si alte 5 de pe Kolpino..

              • smaranda florin

                Sper ca nu am fost nepoliticos, eu doar incerc sa inteleg mai bine situatia. Oricum cred ne-am deplasat cam mult de la subiectul articolului si cred ca ne trebuie un articol sticky, separat pe aceasta tema. Imi imaginez ca in cazul unei Gowind ce este dotata cu tehnologie de ultima ora rachetei ii va fi mult mai greu sa reuseasca o lovitura. Stiu ca racheta face pop-up pentru achizitionarea tintei dar avand in vedere ca Gowind beneficiaza de expertiza in stealth de la Naval Grup cred ca eficienta radarului de pe Kalibr va fi redusa intr-o masura destul de mare. Cu 16 MICA cred ca se pot distruge 2 Kalibr. Stiu ca sunt multe variabile si socoteala din piata nu aceeasi cu cea de acasa dar am incredere in acest scenariu. Imi este mai frica de 1 torpila decat de 2 sau mai multe rachete AN

                2
                • Stealth ul unei nave este valabil impotriva unui radar naval care priveste la distanta mare nu impotriva unui radar care e la niste zeci de km. Repet, cum naiba sa pitesti niste sute sau mii de m2 de tablaraie(otel, aluminiu)? Cat priveste interceptarea rachetei este destul de complicat. Crezi ca de pomana au bagat rusii „optionalul” viteza trisonica pe ultima parte a traiectoriei? Mica o lansezi cand ai o tinta sigura pe ecran. Daca nenorocita accelereaza de la 225m/sec la 1000 cand lansezi tu racheta, ai lansat o de pomana. Si daca e cum zice alexis si poate lansa 4 chiar nu ai timp fizic sa lansezi 8 mica. Cat priveste torpilarea aia ramane ptr nave civile. Nu e vreun rus cretin sa vina cu sub ul la 15-20km de o nava intesata de senzori.

                  1
                  • Ăştia aşa spun, că pot duce 4 Kalibre. Dar au lansat 6 de pe un submarin (ei zic 5 bucăți, in video se pot număra 6). Ori erau 2 submarine bară la bara si au lansat câte 3 de fiecare ori Kilo duce 6 Kalibre si ăştia spun doar de 4..
                    Who really knows that maskirovka shit…
                    https://www.rt.com/news/405766-russia-missiles-terrorists-syria/

                    • Tinand cont ca are 6 tuburi lans torpile si kalibr e lansata ca orice torpila normala nu vad de ce ar lansa doar 4 si nu 6.sau 18, cate torpile duce in total.

                    • Iar am luat o pe aratura. Doar 4.cica are nevoie de o inst speciala de lansare, ZM-54 cica ii zice, ptr kalibr si nu are decat pe 4 tuburi.

                    • Aici e dilema. Ei zic ca duce 4, dar au lansat o salva de 6. Pe unde le-au lansat pe celelalte 2, prin hublouri?
                      Ok, sa spunem ca erau 2 submarine unul lângă altul. Dar zic ei ca in total au lansat 10 rachete (6 odata si 4 ulterior), iar asta inseamna 5 bucați de căciulă, cate una in plus fata de „specificatii”.

              • Am reusit sa aflu cum functioneaza rusoaica. Se pare ca 3m54ea(aia supersonica) este de fapt o racheta in doua trepte(de aia are si forma aia ciudata, cocosata). Dupa lansare zboara la 150-10m mare parte din traiectorie. Cand se apropie la mai putin de 60km de zona in care se afla tinta, urca la 150m,cauta nava cu seekerul radar, face lock-on,coboara la 10-5m si isi largheaza partea din spate cu motorul de mars si aripi(deci isi micsoreaza si RCSul. Atunci porneste un motor racheta cu combustibil solid care accelereaza DOAR incarcatura de lupta si electronica de ghidare la mach 2,9 pe ultimii 40km(cam pe unde incepe radarul tintei sa o vada). In cele 40 de secunde tinta poate parcurge max 700m. Practic, orice nava, are max un minut la dispozitie sa o vada, sa dea solutie de tir si sa lanseze min 2rachete/kalibr. Putin al dracu. Daca mai amintim si de incarcatura de lupta de aproape 1/2tona care poate rupe in doua si un darring!!

                1
  19. Capătu satului

    Fara supărare, chilieni au conducatori,
    N are nici o legătură pinochet, mama lui si folcloru si muntii Anzi.
    Iar ce am avut noi in ultimii 150 de ani, cu excepția numită Cuza, o circumstanța atenuantă pt Ferdinand legata de unirea din 1918 si recunoasterea ei si una la regele Mihai legata de 23aug44, restul au fost caricaturi, = 0, minus infinit
    Dar cum să spui că am avut regi, ministrii, politicieni si conducători de armate niste loaze
    Păi sunt bulevarde si străzi cu numele lor

    Totu incepe de la educatie si se termina cu facerea legilor si aplicarea lor
    Vezi ce legi au chilieni in materie de protectia clădirilor la cutremur
    Nici o tara evropeana civilizată nu are asa ceva

    De acolo incepe totu de la educația si de la lege
    Respectul fata de lege se obtine prin aplicarea ei

    Atunci cand exista educatie, lege care se aplica, exista un viitor, un orizont si poate exista o armată

    Altfel, te aflii in orizontu evenimentului gaurii negre numita tara noastră, in care hotii ii plătesc pe politisti sa ii lase in pace, in care hotii de mare calibru schimba legile de azi pe mâine si in care autoritatea judecătorească este incapabilă să isi realizeze menirea constituțională, fiind infiltrata la nivelul conducerii de oameni de ai politicienilor corupti, oameni care ies public in favoarea coruptilor de sus.

    Fara educatie si aplicarea legii nu poate exista armata.
    Sau doar o armata pe hartie: un desen, un pdf.

    Păi sa dea un nume la sectorul unu de la capitala patriei, sa-i zica de exemplu sectorul infractor adrian năstase sau sectoru fregate cuplu regal,
    Ca nastase ne-a dat fregate la de mai multe ori pretul si s-a descurcat bine
    Nimeni din armata sau din conducerea statului nu la criticat
    Nici un comandant militar n-a facut un pas in fata sa condamne hoția
    Serviciile armatei oricum sunt doar un detaliu nesemnificativ in peisaj, ele nu dau decat dari de seama la frecat menta
    Iar ministeru public nu avea cum sa ancheteze un prin minister asa deștept
    Asa ca normal nastase a ajuns in instanta cu 3 tablouri chinezesti si trofeu calitatii
    In rest pt type 22 e nevinovat ca si toti ceilalti
    Atatia conducători nevinovati cu nume de bulevarde si străzi sigur nu are nici o tara din lume – aici la nevinovati suntem numero 1

    Numero 1 in Evropa suntem si la amenzi de coronavirus, avem 300.000 de amenzi
    N-are cum sa fie de la educație

    Iar legile stim ca are grija pesede, penele si ude mereu
    Mai pune umăru si conducerea academiei impreuna cu conducerea bor si avem un recital frumos

    2
  20. Sa va uitati si ce marina are Peru
    Care nu e o tara bogata
    Si au avut si aviatie decenta

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *